abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 15:37:29 #276
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195885805
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 15:23 schreef falling_away het volgende:

[..]

Is de dinsdag traditioneel gezien niet de weekdag met het hoogste aantal gemelde besmettingen vanwege het weekendeffect?
Nee.
Antifa
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:05:45 #277
268495 Oliver23
Ninja Mime!
pi_195886354
Je kunt nu wel spreken over een voorzichtige afvlakking en de besmettingen lopen minder hard op dan voorgaande weken. Ik denk dat de maatregelen van eind september hiervan de oorzaak zijn.

Ik denk vanwege de achterstanden van het RIVM dat pas einde deze week, misschien begin volgende week de daling gaat worden ingezet.

En dan de vraag begin volgende week.... Moeten we in een lockdown, of nog aanvullende maatregelen. Ik denk dat we alleen nog een paar aanvullende maatregelen krijgen, en dan gok ik op:

1) Bijeenkomsten voorlopig helemaal verboden, uitzonderingen begrafenissen en crematies.

2) Hoge scholen en Universiteiten dicht voor een maand, en dan online hun lessen volgen. Deze groep kan dit ook prima doen. Middelbare scholen open grote twijfel, basisscholen voorlopig open houden.

3) Pretparken dicht. Je ziet gewoon veel te veel mensen daar samen komen. En dan pas weer open na de kerstvakantie. Dierentuinen moeten verplicht aantal bezoekers invoeren.

4) OV een maand lang alleen voor noodzakelijke reizen

5) Huidige maatregelen verlengen, dus ook nog horeca dicht.

6) Avondklok na 23:00 uur.

7) Doordat de spoedwet is aangenomen, kan medio november het mondkapje verplicht worden in openbare ruimtes.

Voor de rest misschien een maximum aantal bezoekers voor sportscholen. Contactberoepen (kappers, sekswerkers, pedicures enz enz) kunnen open blijven. Die zorgen niet voor heel veel besmettingen. Betaald voetbal kan ook doorgaan.
pi_195886573
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 15:23 schreef falling_away het volgende:

[..]

Is de dinsdag traditioneel gezien niet de weekdag met het hoogste aantal gemelde besmettingen vanwege het weekendeffect?
Het weekendeffect was met name iets uit de eerste golf, toen was de IT nog niet goed op orde. Deze golf zien we dat wat minder, maar ik denk wel dat het voor een deel mee zal spelen. Zeker omdat het RIVM op dinsdag een compleet rapport maakt en waarschijnlijk alle data nog even opschud en doorloopt.
pi_195886588
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:20 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Het weekendeffect was met name iets uit de eerste golf, toen was de IT nog niet goed op orde. Deze golf zien we dat wat minder, maar ik denk wel dat het voor een deel mee zal spelen. Zeker omdat het RIVM op dinsdag een compleet rapport maakt en waarschijnlijk alle data nog even opschud en doorloopt.
Kan nou niet zeggen dat ze de zaken nu wel lekker op orde hebben :D
Tap tap tap
pi_195886732
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:05 schreef Oliver23 het volgende:
7) Doordat de spoedwet is aangenomen, kan medio november het mondkapje verplicht worden in openbare ruimtes.
Lijkt me sterk, de wet heeft het over persoonlijke beschermingsmiddelen.
pi_195886840
quote:
Je kunt nu wel spreken over een voorzichtige afvlakking en de besmettingen lopen minder hard op dan voorgaande weken. Ik denk dat de maatregelen van eind september hiervan de oorzaak zijn.

Ik denk vanwege de achterstanden van het RIVM dat pas einde deze week, misschien begin volgende week de daling gaat worden ingezet.

En dan de vraag begin volgende week.... Moeten we in een lockdown, of nog aanvullende maatregelen. Ik denk dat we alleen nog een paar aanvullende maatregelen krijgen, en dan gok ik op:

1) Bijeenkomsten voorlopig helemaal verboden, uitzonderingen begrafenissen en crematies.

2) Hoge scholen en Universiteiten dicht voor een maand, en dan online hun lessen volgen. Deze groep kan dit ook prima doen. Middelbare scholen open grote twijfel, basisscholen voorlopig open houden.

3) Pretparken dicht. Je ziet gewoon veel te veel mensen daar samen komen. En dan pas weer open na de kerstvakantie. Dierentuinen moeten verplicht aantal bezoekers invoeren.

Voor de rest misschien een maximum aantal bezoekers voor sportscholen. Contactberoepen (kappers, sekswerkers, pedicures enz enz) kunnen open blijven. Die zorgen niet voor heel veel besmettingen. Betaald voetbal kan ook doorgaan.
Niet alle hogescholen kunnen online lessen volgen hoor.....mijn zoon studeert forensisch laboratoriumonderzoek en heeft nu al acht maanden geen lab meer van binnen gezien, als dat dit schooljaar niet meer gaat lukken is dit schooljaar letterlijk weggegooid.......

Bovendien wil ik toch wel echt het lichtpuntje hebben dat ik tenminste één keer naar de winterefteling kan.......
pi_195886986
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:21 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Kan nou niet zeggen dat ze de zaken nu wel lekker op orde hebben :D
Het wordt steeds iets beter, laten we ons daar aan vast houden ;)
pi_195887077
quote:
Er is toch nog weinig ruimte over? Het meeste is al verboden of beperkt, ik heb niet het idee dat daar veel besmettingen plaatsvinden.

quote:
Basisscholen moeten open blijven om een volledige stop van de economie te voorkomen, een kind van 8 kan niet alleen thuis blijven. Middelbare scholen zie ik wel open blijven, maar ik zou daar strengere maatregelen willen zien als halve klassen / om de dag les en meer online les.

quote:
Dat samenkomen is gelukkig wel buiten en voor kortere tijd. De vraag is hoeveel besmettingen daar opgelopen worden. Minder bezoekers zou voor zowel dierentuinen als pretparken wel een goed idee zijn.

quote:
Ik dacht dat dat al zo was, die heb ik gemist :)

quote:
Denk ik ook. En dan richting de kerst, als het beter gaat, langzaam de restaurants weer opstarten. Kroegen denk ik niet dat die nog open gaan dit jaar.

quote:
Verwacht ik niet, het is ondertussen koud en guur aan het worden en je kan nergens heen als een restaurant of kroeg. Ik denk dat het jaargetijde ons helpt om dit te voorkomen.

quote:
Zou tijd worden dat dit duidelijk werd. Los of ze wel of niet werken, de huidige onduidelijke situatie helpt sowieso niet.

quote:
Denk ik ook, daar verwacht ik ook niets geks meer voorlopig.

Ik hoop ook dat kerken beperkt worden, met 200 of meer mensen gaan zitten zingen is gewoon onverantwoord. Het is vervelend, maar het is niet anders. Iedereen moet zijn of haar offer brengen, de jeugd met feestjes en kroegen en de gelovigen met minder kerkbezoek bijvoorbeeld. Niet leuk, maar noodzakelijk.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 16:54:41 #284
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195887241
twitter
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_195887293
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 14:40 schreef michiel_merk het volgende:

[..]

[ afbeelding ] kaartje erbij , Groningen stabiel , zit dagelijks rond de 58, noorden word voor de rest mooi schoon _O_
En straks moeten wij in het noorden boete voor de lui in midden, westen en zuiden van het land.

Dus tijd voor regionale oplossing.
pi_195887795
quote:
En wat is daar positief aan?
pi_195887824
Ik hoor graag jullie mening over de volgende twee zaken

1) Ik verwacht dat meer testen ook leidt tot meer positieve gevallen. Afgelopen week was er slechts een kleine toename in afgenomen testen (~3%), de week daarvoor ~10%.
https://ggdghor.nl/actuee(...)ests-bij-de-ggden-2/
Ik denk daarom dat de afvlakking al iets verder is dan we nu in de grafieken zien.

2) Hoelang zit er gemiddeld tussen de eerste klachten en een eventuele ziekenhuisopname. Ik dacht dat ik bij de eerste golf had gehoord dat dit een week was. Omdat de gerapporteerde gevallen meestal de eerste ziekteverschijnselen 5-6 dagen geleden hadden, zouden dan naar mijn idee het aantal ziekenhuisopnames de meldingen van het RIVM van 1-2 dagen geleden volgen. Dan zouden we naar mijn idee de komende dagen een ongeveer gelijkblijvend aantal nieuwe ziekenhuisopnames kunnen verwachten.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:29:53 #288
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195887988
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:20 schreef GereDathan het volgende:

[..]

En wat is daar positief aan?
Ah shit dit is niet het algemene topic :D Had het niet eens door.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 17:35:21 #289
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195888067
quote:
1s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 16:57 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

En straks moeten wij in het noorden boete voor de lui in midden, westen en zuiden van het land.

Dus tijd voor regionale oplossing.
quote:
Met 669 positieve tests had de provincie Groningen de afgelopen week het laagste aantal positieve tests per hoofd van de bevolking. Dat blijkt uit het weekrapport over de afgelopen zeven dagen van het RIVM. 114 personen per 100.000 raakten besmet met het virus.

Er zijn grote verschillen tussen de regio’s, zo stelt het RIVM De regio’s met het laagste percentage positieve testen waren Groningen en Fryslân. De gemeenten Ter Apel en Groningen hadden het hoogste aantal besmettingen per hoofd van de bevolking binnen de provinciegrenzen. In de afgelopen week overleden twee inwoners van de provincie aan COVID-19.

Het aantal nieuwe meldingen nam deze week opnieuw minder snel toe dan de week hiervoor, zo stelt het RIVM. Dat is waarschijnlijk het effect van de maatregelen die eind september en medio oktober van kracht werden. Ook meldt het Rijksinstituut dat het verschil tussen het aantal meldingen in jongere en oudere leeftijdsgroepen deze week kleiner is geworden.
Goed nieuws dus :s)
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 18:01:24 #290
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195888536
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:21 schreef simonblue het volgende:
Ik hoor graag jullie mening over de volgende twee zaken

1) Ik verwacht dat meer testen ook leidt tot meer positieve gevallen. Afgelopen week was er slechts een kleine toename in afgenomen testen (~3%), de week daarvoor ~10%.
https://ggdghor.nl/actuee(...)ests-bij-de-ggden-2/
Ik denk daarom dat de afvlakking al iets verder is dan we nu in de grafieken zien.

2) Hoelang zit er gemiddeld tussen de eerste klachten en een eventuele ziekenhuisopname. Ik dacht dat ik bij de eerste golf had gehoord dat dit een week was. Omdat de gerapporteerde gevallen meestal de eerste ziekteverschijnselen 5-6 dagen geleden hadden, zouden dan naar mijn idee het aantal ziekenhuisopnames de meldingen van het RIVM van 1-2 dagen geleden volgen. Dan zouden we naar mijn idee de komende dagen een ongeveer gelijkblijvend aantal nieuwe ziekenhuisopnames kunnen verwachten.
Ik onderschrijf beide punten.
Antifa
pi_195889888
quote:
2s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Ah shit dit is niet het algemene topic :D Had het niet eens door.
Geeft niet :*
pi_195890279
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 18:01 schreef VoMy het volgende:

[..]

Ik onderschrijf beide punten.
Kijk wel uit met oorzaak en gevolg. Op zich is er niet echt iets gebeurd aan de effort om positieve gevallen op te sporen, hooguit gaat het iets sneller. Heb je klachten of is er iemand in je omgeving ziek --> testen. Zijn er minder mensen in je omgeving ziek, of zijn er minder mensen met klachten, dan wordt er dus ook minder getest nu.
Dus meer testen kan leiden tot meer positieve gevallen, maar minder gevallen kan ook leiden tot minder testen.
  dinsdag 27 oktober 2020 @ 19:42:13 #293
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_195890527
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 19:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Kijk wel uit met oorzaak en gevolg. Op zich is er niet echt iets gebeurd aan de effort om positieve gevallen op te sporen, hooguit gaat het iets sneller. Heb je klachten of is er iemand in je omgeving ziek --> testen. Zijn er minder mensen in je omgeving ziek, of zijn er minder mensen met klachten, dan wordt er dus ook minder getest nu.
Dus meer testen kan leiden tot meer positieve gevallen, maar minder gevallen kan ook leiden tot minder testen.
Ja maar hij had het over percentages toch? Er is een voorrangsbeleid waardoor je bij krapte een vaste hoeveelheid hebt die verminderde kans heeft (leraren enzo). Dat lijkt me wel te zorgen voor meer testen-> meer positief, omdat de voorrangsgroep dan in belang afneemt.
Antifa
pi_195891237
Aha, dat voorrangsbeleid kende ik niet, maar is wel logisch.
Volgens mij had hij het over een procentuele toename van het aantal testen, niet het percentage wat positief was. Maar de voorrangsgroep is voorrang op basis van hun positie, niet op basis van de kans dat ze positief zijn toch?
Maar neemt het percentage positieve testen ook af inmiddels?
pi_195891716
Mijn redenatie was dat een stijging van 5% in het aantal afgenomen testen ook leid tot 5% meer positieve gevallen. Als de testpersonen volledig willekeurig gekozen wouden worden klopt dat, maar in dit geval is dat niet het geval en dat maakt dat het wat lastiger is om het effect in te schatten. Daar wilde graag andere meningen over horen :)

Er zullen inderdaad effecten zijn van de testcapaciteit (als er niet genoeg testen zijn zal de GGD wellicht vooral mensen met zwaardere klachten test) , van de voorrangsregeling (waardoor in die groepen een lager percentage besmettingen getest zal worden), het bron- en contact onderzoek (testen van mensen die een grotere kans hebben om besmet te zijn) en waarschijnlijk nog wat zaken.

Mijn gevoel zegt nog steeds dat een uitbreiding van het aantal testen leidt tot een hoger absoluut aantal vastgestelde besmettingen. Percentage vind ik lastiger te zeggen. Volgens het RIVM was het percentage positieve testen gestegen van 15,2% vorige week naar 17,9% deze week.
pi_195894403
Is testcapaciteit nog een issue op het moment? Als dat zo is dan zou het kunnen zijn dat door toenemende testcapaciteit maar iets mindere vraag naar testen, dat er nu meer mensen in een vroeger stadium worden getest, en meer mensen die anders niet getest zouden worden. Als er vooral mensen van die tweede groep zijn, dan zou het kunnen zijn dat meer testen toch tot minder positieve testen leidt.
Volgens mij is dat heel lastig in te schatten met de data die openbaar beschikbaar is. Wij witten immers niet hoeveel mensen getst willen worden, en op grond waarvan mensen getest worden (klachten, contact tracing, geval in de omgeving etc). alleen hoeveel mensen getest worden.
pi_195897102

[ Bericht 50% gewijzigd door Za op 28-10-2020 03:25:58 ]
  woensdag 28 oktober 2020 @ 07:34:17 #298
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195898352
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patienten op de IC's en de verpleegafdelingen.

Positief is dat de toename op de IC's iets is gedaald.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
- Woensdag 28 oktober: 535 (absolute stijging: 16; relatieve stijging: 3,1%);
- Dinsdag 27 oktober: 519 (absolute stijging: 17; relatieve stijging: 3,4%);
- Maandag 26 oktober: 502 (absolute stijging: 5; relatieve stijging: 1,0%);
- Zondag 25 oktober: 497 (absolute stijging: 10; relatieve stijging: 2,1%);
- Zaterdag 24 oktober: 487 (absolute stijging: 14; relatieve stijging: 3,0%);
- Vrijdag 23 oktober: 473 (absolute stijging: 4; relatieve stijging: 0,9%);
- Donderdag 22 oktober: 469 (absolute stijging: 24; relatieve stijging: 5,5%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
- Woensdag 28 oktober: 1.643 (absolute stijging: 20; relatieve stijging: 1,2%).
- Dinsdag 27 oktober: 1.623 (absolute daling: 26; relatieve daling: 1,6%);
- Maandag 26 oktober: 1.649 (absolute stijging: 38; relatieve stijging: 2,4%);
- Zondag 25 oktober: 1.611 (absolute daling: 20; relatieve daling: 1,2%);
- Zaterdag 24 oktober: 1.631 (absolute stijging: 64; relatieve stijging: 4,1%);
- Vrijdag 23 oktober: 1.567 (absolute stijging: 77; relatieve stijging: 5,2%);
- Donderdag 22 oktober: 1.490 (absolute daling: 6; relatieve daling: 0,4%).
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195898601
Ziet er best goed uit voor de ziekenhuizen, probleem is nog lang niet weg maar de grootste groei lijkt er toch wel echt uit te zijn. Dat strookt ook met de besmettingen (als je ze op de juiste datum bekijkt), we lijken toch echt op de piek te hangen. Het is nu afwachten wanneer we er overheen zijn, maar het is heel positief dat de laatste groep ziek geworden patiënten kleiner wordt nu.
pi_195898603
En weer bijna vol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')