Nee.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 15:23 schreef falling_away het volgende:
[..]
Is de dinsdag traditioneel gezien niet de weekdag met het hoogste aantal gemelde besmettingen vanwege het weekendeffect?
Het weekendeffect was met name iets uit de eerste golf, toen was de IT nog niet goed op orde. Deze golf zien we dat wat minder, maar ik denk wel dat het voor een deel mee zal spelen. Zeker omdat het RIVM op dinsdag een compleet rapport maakt en waarschijnlijk alle data nog even opschud en doorloopt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 15:23 schreef falling_away het volgende:
[..]
Is de dinsdag traditioneel gezien niet de weekdag met het hoogste aantal gemelde besmettingen vanwege het weekendeffect?
Kan nou niet zeggen dat ze de zaken nu wel lekker op orde hebbenquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 16:20 schreef GereDathan het volgende:
[..]
Het weekendeffect was met name iets uit de eerste golf, toen was de IT nog niet goed op orde. Deze golf zien we dat wat minder, maar ik denk wel dat het voor een deel mee zal spelen. Zeker omdat het RIVM op dinsdag een compleet rapport maakt en waarschijnlijk alle data nog even opschud en doorloopt.
Lijkt me sterk, de wet heeft het over persoonlijke beschermingsmiddelen.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 16:05 schreef Oliver23 het volgende:
7) Doordat de spoedwet is aangenomen, kan medio november het mondkapje verplicht worden in openbare ruimtes.
Niet alle hogescholen kunnen online lessen volgen hoor.....mijn zoon studeert forensisch laboratoriumonderzoek en heeft nu al acht maanden geen lab meer van binnen gezien, als dat dit schooljaar niet meer gaat lukken is dit schooljaar letterlijk weggegooid.......quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 16:05 schreef Oliver23 het volgende:
Je kunt nu wel spreken over een voorzichtige afvlakking en de besmettingen lopen minder hard op dan voorgaande weken. Ik denk dat de maatregelen van eind september hiervan de oorzaak zijn.
Ik denk vanwege de achterstanden van het RIVM dat pas einde deze week, misschien begin volgende week de daling gaat worden ingezet.
En dan de vraag begin volgende week.... Moeten we in een lockdown, of nog aanvullende maatregelen. Ik denk dat we alleen nog een paar aanvullende maatregelen krijgen, en dan gok ik op:
1) Bijeenkomsten voorlopig helemaal verboden, uitzonderingen begrafenissen en crematies.
2) Hoge scholen en Universiteiten dicht voor een maand, en dan online hun lessen volgen. Deze groep kan dit ook prima doen. Middelbare scholen open grote twijfel, basisscholen voorlopig open houden.
3) Pretparken dicht. Je ziet gewoon veel te veel mensen daar samen komen. En dan pas weer open na de kerstvakantie. Dierentuinen moeten verplicht aantal bezoekers invoeren.
4) OV een maand lang alleen voor noodzakelijke reizen
5) Huidige maatregelen verlengen, dus ook nog horeca dicht.
6) Avondklok na 23:00 uur.
7) Doordat de spoedwet is aangenomen, kan medio november het mondkapje verplicht worden in openbare ruimtes.
Voor de rest misschien een maximum aantal bezoekers voor sportscholen. Contactberoepen (kappers, sekswerkers, pedicures enz enz) kunnen open blijven. Die zorgen niet voor heel veel besmettingen. Betaald voetbal kan ook doorgaan.
Het wordt steeds iets beter, laten we ons daar aan vast houdenquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 16:21 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Kan nou niet zeggen dat ze de zaken nu wel lekker op orde hebben
Er is toch nog weinig ruimte over? Het meeste is al verboden of beperkt, ik heb niet het idee dat daar veel besmettingen plaatsvinden.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 16:05 schreef Oliver23 het volgende:
1) Bijeenkomsten voorlopig helemaal verboden, uitzonderingen begrafenissen en crematies.
Basisscholen moeten open blijven om een volledige stop van de economie te voorkomen, een kind van 8 kan niet alleen thuis blijven. Middelbare scholen zie ik wel open blijven, maar ik zou daar strengere maatregelen willen zien als halve klassen / om de dag les en meer online les.quote:2) Hoge scholen en Universiteiten dicht voor een maand, en dan online hun lessen volgen. Deze groep kan dit ook prima doen. Middelbare scholen open grote twijfel, basisscholen voorlopig open houden.
Dat samenkomen is gelukkig wel buiten en voor kortere tijd. De vraag is hoeveel besmettingen daar opgelopen worden. Minder bezoekers zou voor zowel dierentuinen als pretparken wel een goed idee zijn.quote:3) Pretparken dicht. Je ziet gewoon veel te veel mensen daar samen komen. En dan pas weer open na de kerstvakantie. Dierentuinen moeten verplicht aantal bezoekers invoeren.
Ik dacht dat dat al zo was, die heb ik gemistquote:4) OV een maand lang alleen voor noodzakelijke reizen
Denk ik ook. En dan richting de kerst, als het beter gaat, langzaam de restaurants weer opstarten. Kroegen denk ik niet dat die nog open gaan dit jaar.quote:5) Huidige maatregelen verlengen, dus ook nog horeca dicht.
Verwacht ik niet, het is ondertussen koud en guur aan het worden en je kan nergens heen als een restaurant of kroeg. Ik denk dat het jaargetijde ons helpt om dit te voorkomen.quote:6) Avondklok na 23:00 uur.
Zou tijd worden dat dit duidelijk werd. Los of ze wel of niet werken, de huidige onduidelijke situatie helpt sowieso niet.quote:7) Doordat de spoedwet is aangenomen, kan medio november het mondkapje verplicht worden in openbare ruimtes.
Denk ik ook, daar verwacht ik ook niets geks meer voorlopig.quote:Voor de rest misschien een maximum aantal bezoekers voor sportscholen. Contactberoepen (kappers, sekswerkers, pedicures enz enz) kunnen open blijven. Die zorgen niet voor heel veel besmettingen. Betaald voetbal kan ook doorgaan.
En straks moeten wij in het noorden boete voor de lui in midden, westen en zuiden van het land.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 14:40 schreef michiel_merk het volgende:
[..]
[ afbeelding ] kaartje erbij , Groningen stabiel , zit dagelijks rond de 58, noorden word voor de rest mooi schoon
Ah shit dit is niet het algemene topicquote:
quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 16:57 schreef AlwaysConnected het volgende:
[..]
En straks moeten wij in het noorden boete voor de lui in midden, westen en zuiden van het land.
Dus tijd voor regionale oplossing.
Goed nieuws dusquote:Met 669 positieve tests had de provincie Groningen de afgelopen week het laagste aantal positieve tests per hoofd van de bevolking. Dat blijkt uit het weekrapport over de afgelopen zeven dagen van het RIVM. 114 personen per 100.000 raakten besmet met het virus.
Er zijn grote verschillen tussen de regio’s, zo stelt het RIVM De regio’s met het laagste percentage positieve testen waren Groningen en Fryslân. De gemeenten Ter Apel en Groningen hadden het hoogste aantal besmettingen per hoofd van de bevolking binnen de provinciegrenzen. In de afgelopen week overleden twee inwoners van de provincie aan COVID-19.
Het aantal nieuwe meldingen nam deze week opnieuw minder snel toe dan de week hiervoor, zo stelt het RIVM. Dat is waarschijnlijk het effect van de maatregelen die eind september en medio oktober van kracht werden. Ook meldt het Rijksinstituut dat het verschil tussen het aantal meldingen in jongere en oudere leeftijdsgroepen deze week kleiner is geworden.
Ik onderschrijf beide punten.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 17:21 schreef simonblue het volgende:
Ik hoor graag jullie mening over de volgende twee zaken
1) Ik verwacht dat meer testen ook leidt tot meer positieve gevallen. Afgelopen week was er slechts een kleine toename in afgenomen testen (~3%), de week daarvoor ~10%.
https://ggdghor.nl/actuee(...)ests-bij-de-ggden-2/
Ik denk daarom dat de afvlakking al iets verder is dan we nu in de grafieken zien.
2) Hoelang zit er gemiddeld tussen de eerste klachten en een eventuele ziekenhuisopname. Ik dacht dat ik bij de eerste golf had gehoord dat dit een week was. Omdat de gerapporteerde gevallen meestal de eerste ziekteverschijnselen 5-6 dagen geleden hadden, zouden dan naar mijn idee het aantal ziekenhuisopnames de meldingen van het RIVM van 1-2 dagen geleden volgen. Dan zouden we naar mijn idee de komende dagen een ongeveer gelijkblijvend aantal nieuwe ziekenhuisopnames kunnen verwachten.
Geeft nietquote:Op dinsdag 27 oktober 2020 17:29 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Ah shit dit is niet het algemene topicHad het niet eens door.
Kijk wel uit met oorzaak en gevolg. Op zich is er niet echt iets gebeurd aan de effort om positieve gevallen op te sporen, hooguit gaat het iets sneller. Heb je klachten of is er iemand in je omgeving ziek --> testen. Zijn er minder mensen in je omgeving ziek, of zijn er minder mensen met klachten, dan wordt er dus ook minder getest nu.quote:
Ja maar hij had het over percentages toch? Er is een voorrangsbeleid waardoor je bij krapte een vaste hoeveelheid hebt die verminderde kans heeft (leraren enzo). Dat lijkt me wel te zorgen voor meer testen-> meer positief, omdat de voorrangsgroep dan in belang afneemt.quote:Op dinsdag 27 oktober 2020 19:33 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Kijk wel uit met oorzaak en gevolg. Op zich is er niet echt iets gebeurd aan de effort om positieve gevallen op te sporen, hooguit gaat het iets sneller. Heb je klachten of is er iemand in je omgeving ziek --> testen. Zijn er minder mensen in je omgeving ziek, of zijn er minder mensen met klachten, dan wordt er dus ook minder getest nu.
Dus meer testen kan leiden tot meer positieve gevallen, maar minder gevallen kan ook leiden tot minder testen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |