abonnement Unibet Coolblue
pi_195632475
Politiebond ANPV: maak einde aan thuisfeestjes en stel compleet alcoholverbod in

Het kabinet moet voor de komende vier weken een compleet verbod op de verkoop van alcohol instellen om het grote aantal thuisfeestjes aan banden te leggen, vindt politiebond ANPV. Vanaf vandaag wordt de verkoop van alcohol tussen 20.00 uur en 07.00 uur verboden. ,,Daar los je helemaal niks mee op”, zegt voorzitter Xander Simonis tegen deze nieuwssite.

,,Nu gaat iedereen om halfacht nog even langs de winkel om bier en wijn te halen. Een compleet verbod is veel makkelijker te handhaven.”

Hap uit omzet

Het verbod op alcoholverkoop in de avonduren neemt voor avondwinkels en supermarkten een grote hap uit de omzet. En voor de bestrijding van het alsmaar oprukkende coronavirus haalt het weinig uit, verwacht Simonis. Hij is bang dat de politie het vele controlerende werk straks niet meer aan kan.

,,De eerste verantwoordelijkheid voor het handhaven van die regel ligt natuurlijk bij de winkel. Maar stel dat het straks bij de verkoper misgaat, als er een conflict met de klant ontstaat, dan is wel de inzet van politie-agenten en boa’s nodig. Die capaciteit hebben we door bezuinigingen alleen niet meer.” Als het in de Nederlandse supermarkten en avondwinkels straks op grote schaal misgaat, heeft de politie ‘een groot probleem’, stelt Simonis.

Drang wegnemen

Door de komende vier weken een totaalverbod op de verkoop van alcohol in te stellen maak je direct korte metten met alle onduidelijkheid, zegt hij. ,,Je krijgt dan misschien wel negentiende eeuwse toestanden zoals ze die toen in Amerika hadden, maar dan weet iedereen tenminste wel waar hij aan toe is.”

Een groot deel van de besmettingen ontstaat in huiselijke kring, bijvoorbeeld op thuisfeestjes en bruiloften. Binnen de politie houden ze er sterk rekening mee dat de thuisfeestjes de komende weken zeker niet zullen verdwijnen. ,,Bij veel van die feesten is de aanwezigheid van alcohol fundamenteel. Wij denken dat je de drang om zo’n feest te organiseren wegneemt zodra er geen alcohol in het spel is. Heb jij bijvoorbeeld weleens van een limonadefeest gehoord? Ik niet.”

Gedrag Nederlanders

Het kabinet maakte gisteravond nieuwe coronamaatregelen bekend, waaronder een verbod op de verkoop van alcohol en het nuttigen en meedragen ervan op straat na 20.00 uur ‘s avonds. ,,We gaan de gangpaden naar de bier- en wijnschappen na 20.00 uur afzetten”, zegt manager Jan Disseldorp van avondwinkel Sterk in Amsterdam. ,,Daar gaat ongetwijfeld wel gedoe van komen, bijvoorbeeld met mensen die om 20.05 uur toch nog een biertje willen kopen. Ik moet het personeel goed instrueren hoe ze daarmee om moeten gaan.”

Politiebond ANPV baalt ervan dat veel Nederlanders niet zelf hun gedrag aanpassen, maar de maatregelen van het kabinet nodig hebben. ,,Iedereen zit maar te wachten totdat iets verplicht wordt. De mentaliteit in Nederland baart agenten en boa’s grote zorgen. Nederlanders zouden eigenlijk gewoon moeten zeggen: jongens, we zetten de schouders eronder en gaan de klus samen klaren. Maar dat besef en die motivatie ontbreekt, en het kabinet lijkt niet in staat om daar verandering in te brengen. Dat is zorgelijk.”

Gerrit van de Kamp, voorzitter van politiebond ACP, vindt een totaalverbod op de verkoop van alcohol te ver gaan. ,,Ik vraag me af of je hiermee niet een beetje doorschiet”, laat hij weten. ,,Nederlanders worden al heel erg beperkt in hun vrijheden. Het is belangrijk om nu realistisch te blijven en te kijken naar wat écht haalbaar is. Dat is dit niet. En bovendien: alles wat verboden wordt, gaat de illegaliteit in. Dat moet je ook niet willen, die thuisfeestjes zullen er toch wel blijven.”

De Nederlandse BOA Bond vindt het een ‘interessante oproep’ van ANPV. ,,Maar een drooglegging is niet het juiste antwoord”, zegt Eric Lakenman. ,,We hebben geen last van het virus omdat we massaal aan de zuip zijn, maar omdat we de regels overtreden. De behoefte van mensen om samen te komen wordt er niet minder op als je de verkoop van alcohol gaat verbieden. Plus, wat je dan krijgt, is dat mensen over de grens gaan om daar bier en wijn te kopen.”

Quarantaineplicht

Onder veel agenten heerst grote twijfel over de handhaafbaarheid van de maatregelen. Een eventuele quarantaineplicht, die minister De Jonge als stok achter de deur heeft, wordt dan ook niet mogelijk geacht.

,,Met de huidige capaciteit is het onmogelijk om daar goed op toe te zien”, zegt Albert Springer van de Nederlandse Politiebond (NPB). ,,Als het kabinet per se wil dat we Nederlanders thuis gaan controleren, prima. Maar dan zullen we een hoop van onze andere taken wel neer moeten leggen. We kunnen niet alles tegelijk.”

Reactie korpsleiding

De korpsleiding van de politie benadrukt dat gemeenten en Veiligheidsregio's primair verantwoordelijk zijn voor het maken van de regels, waaronder het instellen van een alcoholverbod. ,,De politie ondersteunt actief in het handhaven. We zullen niet altijd meer aanspreken en uitleggen, maar na een waarschuwing direct optreden als de RIVM-richtlijnen niet worden nageleefd. De zorgelijke situatie van dit moment vraagt daarom”, laat een woordvoerder weten. ,,Nog steeds doen we een beroep op het gezonde verstand en het verantwoordelijkheidsgevoel van burgers. Maar houden burgers zich niet aan de maatregelen? Dan grijpen we eerder in. Zeker nadat de burger door een BOA of een collega is gewaarschuwd, gaan we verbaliseren.”

AD
  User die overal opduikt 2022 woensdag 14 oktober 2020 @ 13:30:50 #3
186611 Haags
pi_195632542
Dit is geen best idee. Als je nog draagvlak wilt houden voor de maatregelen moet je niet aan complete drooglegging gaan doen.
Zonder wrijving geen glans
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 oktober 2020 @ 13:31:03 #4
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195632545
Nice!!!!!!!!!!!!!

Lijkt mij een heel goed idee _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_195632586
Binnen een paar dagen alle schappen leeg, horden drankverslaafden met karretjes vol drank bij de kassa _O-
pi_195632617
Moonshine, take us to the stars tonight
Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauwe lucht.
Als een vlinder altijd vrij en voor het leven op de vlucht. Wil ik sterven op het water maar dat is een zorg van later Ik wil nu als vlinder vliegen op de bloemenbladeren wiegen.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 13:35:57 #8
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_195632661
Ga lekker wieberen stelletje patjepeeërs.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 13:39:54 #9
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_195632738
Rij wel even naar België of Duitsland. Ook nog goedkoper :7
Tics van je petten.
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 oktober 2020 @ 13:43:35 #10
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195632798
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  woensdag 14 oktober 2020 @ 13:43:46 #11
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195632800
Allerlei autoritairtjes ruiken nu natuurlijk hun kans om voor allerlei verboden te gaan pleiten.
We have always been at war with Eastasia.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 13:44:09 #12
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_195632806
quote:
84s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:31 schreef Starhopper het volgende:
Nice!!!!!!!!!!!!!

Lijkt mij een heel goed idee _O_
Anti-alcohol strijder gespot.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
  Jaap van Dissel-award 2022 woensdag 14 oktober 2020 @ 13:44:44 #13
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195632817
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:44 schreef Kriegel het volgende:

[..]

Anti-alcohol strijder gespot.
Sigaretten ook gelijk verbieden :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_195632953
quote:
,,Je krijgt dan misschien wel negentiende eeuwse toestanden zoals ze die toen in Amerika hadden, maar dan weet iedereen tenminste wel waar hij aan toe is.
Een drooglegging zodat de politie geen extra werk heeft aan ruzies tussen klanten en verkopers, zodat de politie tijd vrij heeft voor de illegale handel die, zoals deze voorzitter hier ook toegeeft, ongetwijfeld zal ontstaan. Topplan!
pi_195632991
Dan mogen ze het leger ook gaan inzetten om de grens met Duitsland dicht te zetten :')
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_195633004
quote:
Door de komende vier weken een totaalverbod op de verkoop van alcohol in te stellen maak je direct korte metten met alle onduidelijkheid, zegt hij. ,,Je krijgt dan misschien wel negentiende eeuwse toestanden zoals ze die toen in Amerika hadden, maar dan weet iedereen tenminste wel waar hij aan toe is.”
Overigens was de drooglegging toch echt in de 20e eeuw.
pi_195633024
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:54 schreef AchJa het volgende:

[..]

Overigens was de drooglegging toch echt in de 20e eeuw.
Dat was inderdaad de landelijke drooglegging, maar eerlijk is eerlijk: in de 19e eeuw had je ook al "dry states". Die overigens stuk voor stuk enkel op papier droog waren...
pi_195633062
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:56 schreef saparmurat_niyazov het volgende:
Dat was inderdaad de landelijke drooglegging, maar eerlijk is eerlijk: in de 19e eeuw had je ook al "dry states". Die overigens stuk voor stuk enkel op papier droog waren...
Ik kan me niet voorstellen dat ze daar op doelen.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 14:11:22 #21
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_195633273
quote:
84s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Sigaretten ook gelijk verbieden :)
Haha, gekkie. :)
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_195633426
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:28 schreef AchJa het volgende:
Godsamme, ze zijn weer lekker op dreef daar... :') _!

Never waste a good crisis!
Inderdaad, wat mensen zich allemaal wel niet denken te veroorloven. Ze laten in ieder geval hun ware autoritaire aard zien, En dan is iedereen die zich zorgen maakt over onze vrijheid een viruswappie.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_195633498
quote:
84s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:44 schreef Starhopper het volgende:

[..]

Sigaretten ook gelijk verbieden :)
En seks, misschien dat een verbod op condooms er wel voor zorgt dat mensen uit verschillende huishoudens niet meer rampetampen.
Als een vlinder die toch vliegen kan tot in de blauwe lucht.
Als een vlinder altijd vrij en voor het leven op de vlucht. Wil ik sterven op het water maar dat is een zorg van later Ik wil nu als vlinder vliegen op de bloemenbladeren wiegen.
pi_195633534
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 13:55 schreef AchJa het volgende:

[..]

Denk je dat het leger op komt draven als er geen bier is? :{w
Die smokkelen zelf het meest dan.
pi_195633616
Dan krijgen we Turkse taferelen in Nederland
NWS / 44 doden in Turkije na drinken vervalste alcohol
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')