Ja kan. Het verbod op gezichtsbedekkende kleding geldt kort gezegd alleen in overheidsgebouwen en OV maar kent een uitzondering als het noodzakelijk is voor de gezondheid.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:05 schreef Q.C.Passed het volgende:
Net een topic over geopend. Maar het was niet duidelijk voor de moderator dat het een vraag omtrent corona was.
Door de huidige sfeer worden mondkapjes verplicht.
Weet iemand hier tot hoever en hoeveel je je gezicht mag bedekken?
Heb onder andere overgevoeligheid voor fel licht. Loop dus overdag met een zonnebril op.
Daarbij draag ik een muts of een pet om mijn kale kop te beschermen tegen ijskoude airco's en tocht.
Door de verplichting van het mondkapje in de winkels e.d. loop ik er voor mijn gevoel bij als een overvaller. Nog meer angst dus.. althans, voor een ander dan in dit geval, mij maakt het niks uit. Kan dit zomaar?
Dit gaat puur over het aantal besmettelijken per leeftijdscategorie. De omstandigheden spelen natuurlijk ook een rol in de verspreiding, juist daar gaat de discussie nu al die tijd over. Overvolle klaslokalen, weinig afstand houden, wellicht ook vaker een asymptomatisch verloop dus minder getest. Die factoren lees ik nergens terug. Ook worden clusters op scholen niet individueel geregistreerd door de GGD's of meegenomen in het BCO.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
Er zijn 1500 middelbare scholen.
[..]
Jij hebt die statistieken ook voorhanden, maar je gebruikt ze niet. Het RIVM publiceert, zoals je misschien weet als je je zou interesseren in de inhoud, elke dinsdag een document met tal van cijfers en overzichten en gerapporteerde en geschatte en geteste besmettingen, uitgesplitst naar allerlei groepen. Dat is het overzicht, dat is geen geheime bron van statistieken die ik 'wel of niet' zou hebben, maar die kun je gewoon zelf raadplegen. Iets wat je niet doet, aangezien je het veel makkelijker vindt om hier elke keer te zeggen dat de scholen dicht moeten.
En je begint ook weer of iets op een school 'kan' gebeuren. Maar het gaat niet om 'kan', het gaat om waarschijnlijkheid, significantie, impact, invloed. Alles 'kan', maar niet alles is significant genoeg om rekening mee te houden.
Wil je nog een keer wat lezen, dan ga ik even schaamteloos doen aan zelfcitatie:
[..]
Het is duidelijk waarom ze dit doen, maar het deugt gewoon niet dat ze het doen.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:19 schreef Twinkle20 het volgende:
En het vinden sommigen het raar dat ik niet durf te vertrouwen op het RIVM.
B want dat is slecht voor het milieuquote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:22 schreef Mr.Sandman het volgende:
Wanneer ben je een grotere hufter:
A) je viert je verjaardag, er komen 4 mensen van buiten je gezin
B) je maakt een vliegreis, er komen 300 mensen van buiten je gezin
Het antwoord is natuurlijk A! Want dat is gewoon vies verboden bah!
Mensen die dagelijks met data en cijfers werken, zeker van cijfers die een grote onzekerheidsfactor hebben, vinden totaal niets vreemds aan de getoonde grafieken maar het probleem is dat sommigen denken dat ze experts zijn en als zodanig commentaar geven zonder daardwerlijke kennis te hebben.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:24 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Wie vinden dat raar dan? Ik denk eerder dat niemand het iets interesseert.
Dat gaat ook wel weer gebeuren denk ikquote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:21 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, het doet heus iets om de scholen dicht te gooien, want dat ontken ik ook nergens, maar de effectiviteit van die maatregel wordt echt schromelijk overschat aangezien ze dus niet, zoals de hele tijd gezegd wordt, de meest logische/volkomen vanzelfsprekende manier zijn van coronabesmettingen. Dat is gewoon niet zo, scholen spelen voor zover bekend geen grote rol in het verspreiden van het coronavirus.
Dit is hetzelfde als met die mondkapjes. Mensen halen in hun hoofd dat mondkapjes de oplossing zijn en beginnen de hele tijd door te miepen over mondkapjes, bij elk pakket aan maatregelen gaat het alleen maar over mondkapjes, alsof de impact van die maatregel alle andere maatregelen gaat overtreffen.
Nu ook weer. De amateursport ligt stil, de horeca ligt stil, winkels gaan dicht na 8 uur, iedereen moet zowat thuiswerken. En dan is er toch een groep mensen die van meet af aan al aan het doorzagen was over de scholen, die niet veel verder komt dan nog steeds doorzagen over de scholen, alsof het wel/niet-sluiten van de scholen het verschil is tussen leven en dood en ze dat wel nog even elke dag, in elk draadje willen benadrukken.
Waarom doen ze het?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:26 schreef Za het volgende:
[..]
Het is duidelijk waarom ze dit doen, maar het deugt gewoon niet dat ze het doen.
Het is bizar te suggereren op het dashboard dat we bijna op se situatie van de piek zaten.
Mensen hebben recht op eerlijke info niet op ophitsing.
De representatieve steekproef van Sanquin van april moet leidend zijn.
Dat kun je wel denken, maar dat is dus nergens op gebaseerd.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:25 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik heb bij het blijven roepen dat kinderen weinig rol spelen in de besmetting en dan middelbare scholen op de hoop van basisscholen vegen, want het is school, een beetje het idee dat de wens is de vader van de gedachte is.
Eens, je had anders weer een dagenlange discussie gehad over kroegen met 3 tafeltjes waar wel eens een bitterbal wordt geserveerdquote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat laatste, denk ik. OMT moet zich niet met juridische zaken oid bezig houden, die moeten een advies geven op basis van hun kennis en als daar dan uitkomt dat restaurants wel open kunnen blijven maar de regering dat te complex vind dan ligt die beslissing waar hij hoort, bij de regering.
Was gisteren nog in het nieuws, dat als je klachten dat je het zeer serieus moet nemen omdat er nu nog geen actief griepvirus ronddoolt.quote:
Wat is dit nu weer, we moeten nu beleid maken op een steekproef van april? Hallo?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:26 schreef Za het volgende:
[..]
Het is duidelijk waarom ze dit doen, maar het deugt gewoon niet dat ze het doen.
Het is bizar te suggereren op het dashboard dat we bijna op de situatie van de piek zitten.
Mensen hebben recht op eerlijke info niet op ophitsing.
De representatieve steekproef van Sanquin van april moet leidend zijn.
Nee joh, daarvoor vink je de CO2 compensatie aan. Kost je een paar tientjes maar het milieu(?) is je dankbaar.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:26 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
B want dat is slecht voor het milieu
Ja natuurlijk, daar ben ik het ook wel mee eens, maar het zou slimmer zijn om dat te benoemen. Nu wordt het onderwerp bijna doodgezwegen en gaat iedereen daar eigen conclusies aan verbinden. Je moet mensen wel uit kunnen leggen waarom je aan de ene kant zaken sluit die weinig invloed lijken te hebben (wedstrijdsport voor individuele sporters bijvoorbeeld) en zo’n grote factor ongemoeid laat.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:21 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja, het doet heus iets om de scholen dicht te gooien, want dat ontken ik ook nergens, maar de effectiviteit van die maatregel wordt echt schromelijk overschat aangezien ze dus niet, zoals de hele tijd gezegd wordt, de meest logische/volkomen vanzelfsprekende manier zijn van coronabesmettingen. Dat is gewoon niet zo, scholen spelen voor zover bekend geen grote rol in het verspreiden van het coronavirus.
Dit is hetzelfde als met die mondkapjes. Mensen halen in hun hoofd dat mondkapjes de oplossing zijn en beginnen de hele tijd door te miepen over mondkapjes, bij elk pakket aan maatregelen gaat het alleen maar over mondkapjes, alsof de impact van die maatregel alle andere maatregelen gaat overtreffen.
Nu ook weer. De amateursport ligt stil, de horeca ligt stil, winkels gaan dicht na 8 uur, iedereen moet zowat thuiswerken. En dan is er toch een groep mensen die van meet af aan al aan het doorzagen was over de scholen, die niet veel verder komt dan nog steeds doorzagen over de scholen, alsof het wel/niet-sluiten van de scholen het verschil is tussen leven en dood en ze dat wel nog even elke dag, in elk draadje willen benadrukken.
Droog of nat geeft niet aan of het een café of restaurant is, maar of er wel/niet alcohol verkocht wordt. Restaurants vallen dus ook onder nat.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:21 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom dat juridisch niet zou kunnen.
Groot gelijkquote:Op woensdag 14 oktober 2020 12:38 schreef Momo het volgende:
Zo te zien sluit Deen Supermarkten gewoon de deuren overal om 8 uur. Die hebben geen zin in woeste Henk die flipt op de 16-jarige cassiere omdat er om 20:15 geen bier meer gekocht kan worden.
De kans op verkoudheid is nog steeds groter, denk ik. Maar idd, testenquote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:27 schreef Blik het volgende:
[..]
Was gisteren nog in het nieuws, dat als je klachten dat je het zeer serieus moet nemen omdat er nu nog geen actief griepvirus ronddoolt.
Dit is een overweging die ik steun, zeker voor basisscholen en onderbouw middelbare school. Het belang van onderwijs is gewoon heel groot.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:13 schreef Jazeg het volgende:
Het OMT vond het belangrijk om de scholen open te houden, vanwege het grote belang. "Maar dat betekent wel dat je elders meer maatregelen moet nemen, om op een pakket te komen dat het R-getal voldoende terugbrengt", aldus Van Dissel.
Bron: NOS
@:vomy @:chratnox
Maw, de verspreiding wordt wel erkend, anders was er geen effect op de R.
Ah, ik zie waar het verschil zit.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:25 schreef Elan het volgende:
[..]
Hoe kom je trouwens aan de 1500? Ik lees op de CBS site dat er maar 650 scholen zijn qua voortgezet
Je kan beter die co2 compensatie doen en niet gaan vliegen.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:27 schreef Mr.Sandman het volgende:
[..]
Nee joh, daarvoor vink je de CO2 compensatie aan. Kost je een paar tientjes maar het milieu(?) is je dankbaar.
Je gaat er hier veel te gemakkelijk vanuit dat er iets niet deugt aan de methoden van het RIVM. De vraag van @VoMy is legitiem en er is een dikke kans dat er een goede verklaring voor is. Volg je de briefings wel eens?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:19 schreef Twinkle20 het volgende:
[..]
En het vinden sommigen het raar dat ik niet durf te vertrouwen op het RIVM.
Tsjah. Het is ook gewoon echt weer een zotte maatregel. Hiermee creëer je dus dat mensen die 's avonds laat gaan om de drukte te ontlopen als ze een flesje wijn erbij willen hebben een extra keer de drukte in moeten.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 12:38 schreef Momo het volgende:
Zo te zien sluit Deen Supermarkten gewoon de deuren overal om 8 uur. Die hebben geen zin in woeste Henk die flipt op de 16-jarige cassiere omdat er om 20:15 geen bier meer gekocht kan worden.
Maar waarom zou je die overboord gooien als daar geen directe aanleiding voor is?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:28 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Maar ik vind wel dat dit beter uitgelegd moet worden. En die medische argumenten die in het begin werden aangehaald gewoon overboord moet gooien.
Ter overweging inderdaad ja, op 1,5 meter :quote:Op woensdag 14 oktober 2020 13:16 schreef trein2000 het volgende:
OMT adviseerde ook om te kijken of teamsporten buiten wel toegestaan konden worden.
Zou Geert al klaar staan?
quote:Overwogen kan worden om buiten
het sporten in grotere groepen (lokaal) wel toe te staan, mits de 1,5 meter
gehandhaafd kan worden (bijv. trainingen).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |