abonnement Unibet Coolblue
pi_195605937
Welkom in het topic waarin we alles bespreken rond de volgende opdracht Kook mee met CUL!

De regels:
- Kook in de aangegeven week een gerecht dat binnen het thema past
- Het maakt niet uit welk recept je gebruikt.

In de week van 19 oktober - 25 oktober koken we 1 of meerdere gerechten uit Zweden.



Een klein stukje geschiedenis en achtergrond.
In de voorbereiding van dit topic heb ik me verdiept in de historie van de Zweedse keuken, leefgewoonten rondom eten en natuurlijk, de meest interessante eigenaardigheden. Dat leverde al snel een aantal leuke zaken op:

Er is sprake van onderzoek waarbij is aangetoond dat de vroegste bewoners van Zweden, de rendierjagers van ca 10.000 jaar geleden, het dier volledig consumeerden, inclusief de maaginhoud. Dat werd aangevuld met een dieet van overige jachtbuit (wild, zeehonden) vis en verzamelde schaaldieren, kruiden, bessen en wat er nog meer in de wilde natuur van Zweden, ook nu nog, te vinden is.

Vanaf grofweg 4000 v.Chr deed landbouw heel langzaam zijn intrede waardoor oer-granen, peulen en vee aan het dieet werd toegevoegd; naast de al bestaande alcoholische dranken gebaseerd op honing (mede) en vruchten zou mogelijk hierdoor ook het vermogen bier te maken zijn ontstaan.

Na 1800 v.Chr deden gerst, gierst, haver en tarwe hun intrede; het knäckebröd vond hier zijn oorsprong; groot en rond, met een gat in het midden. Ook nu nog te vinden in het assortiment van Wasa.

In de Vikingtijd, door Romeinse invloeden en vanuit later de Hanze steden kwamen steeds nieuwe invloeden het land binnen; vermeldenswaardig zijn de koolraap (rotabagge: wortelzak of kålrot: koolwortel) die als basis voor meel dienden, en die in bepaalde gebieden in Denemarken als symbool gezien worden voor ‘de Zweed’.

Tegenwoordig worden rendieren nog steeds frequent gegeten, naast elanden, hazen en ganzen.

Door de omvang van het land en de daarbij behorende grote klimaatverschillen zijn er altijd regionale verschillen in voedingspatronen geweest; in het noorden een sterk kou-bestendig en seizoensgebonden aanbod (zalm, bessen, rogge) en naar het zuiden toe meer variatie (haver, gerst). Het gebruik van zout om te conserveren (bijv. haring) stamt uit het zuiden en in het noorden (het water van de Botnische golf is daar vrijwel zoet) werden vis of vlees vaker gedroogd (stokvis of lut­visk) of ge­rookt.

Na 1500 brak varkensvlees door. Ook werden toen karpers gekweekt in Zweden. De naam gravlaks of gravad laks (grafzalm) voor rauwe zalm die een paar dagen in een sausje met o.m. zout, suiker, dille en mosterd heeft gelegen stamt uit de middeleeuwen. Toen conserveerde men zalm door haar te zouten en te begraven in zand. Surströmming (gefermenteerde haring uit het noorden) stamt uit de tijd dat Gustav Vasa koning werd. Omdat er toen zoutgebrek was begon de vis na het inmaken te gisten. Later werd de gistende vis ingeblikt. Daarna gist ze nog een tijdje door zodat de blikken bol gaan staan. De Falukorv (Falun worst) ontleent haar naam aan mijnwerkers in de kopermijnen van Falun. Vanaf de 16e eeuw maakten ze worst uit het vlees van ossen die waren gebruikt om liften en pompen te bedienen. De worst (thans vaak van rund en varken) wordt m.n. gegeten bij macaroni en aardappel puree en is bij velen dagelijkse kost. M.n. door Franse invloeden kwamen in de 17e en 18e eeuw via de aristocratie specerijen en meer kruiden het land binnen. In 1685 was koffie bekend in Zweden en het werd erg snel populair. Thans vallen de Zweden onder de grootste koffieleuten ter wereld.

Smørrebrød dateert uit de 19e eeuw, toen de lunch voor de meeste arbeiders in Scandinavië de belangrijkste maaltijd van de dag was. Ze zouden verschillende combinaties van deze sandwiches meenemen naar hun werk, vaak gemaakt met restjes van de vorige dag.

Dit arbeidersmaal groeide rond de tweede helft van de 19e eeuw uit tot van het brandewijnbuffet, dat in de 15e eeuw in koopmanskringen opkwam, tot het huidige koude Scandinavische buffet (smörgåsbord, boterhamtafel). De Olympische spelen van 1912 in Stockholm waren de eerste gelegenheid waarbij dit lopend buffet niet als voorgerecht, maar als hoofdgerecht werd aangeboden. Het veelvuldige gebruik van jam van rode bosbessen (lingonsylt) is typisch Zweeds. Het lijkt op cranberryjam en wordt behalve op bijv. crępes of knäckebröd ter verfrissing ook veel gegeten bij hartige pannenkoeken, vleesgerechten, stamppotten en regionaal zelfs bakbokking.

Meer hierover kun je lezen op http://culturescope.nl/culinaire-geschiedenis-en-eetgewoonten-20/

--------------------------------------

Het officiele staats-Twitteraccount van Zweden tweette recent iets opmerkelijks. De gehaktballetjes die miljoenen bezoekers van IKEA over de hele wereld met borden tegelijk naar binnen schuiven, blijken niet Zweeds, maar Turks. Het account Sweden.se tweette:

quote:
Swedish meatballs are actually based on a recipe King Charles XII brought home from Turkey in the early 18th century. Let’s stick to the facts!
Direct lieten veel Zweden van zich horen. Mijn hele leven is een leugen geweest, jammerde ene Örjan op Twitter. Turken opperden de gehaktballetjes de Turkse naam te geven; köfte. Niet veel later pikte Turkse media het op. Zelfs Turkse restauranthouders met een reputatie op het gebied van het bereiden van gehaktballen, werd gevraagd de culinaire geschiedenis te duiden. Bron: Joop.nl

--------------------------------------

Tijdens een rondvaart door de haven van Gotenborg gingen we in 2009 ook langs de bananenterminal; daar kregen we te horen dat de Zweden de grootste bananenconsumenten per hoofd van de bevolking zijn; volgens sommige bronnen meer dan 16 kilo bananen per inwoner per jaar.
Wellicht inspiratie om op zoek te gaan naar een typisch Zweedse toepassing van bananen in een recept?

--------------------------------------

Recepten:

Een boekje vol leuke en lekkere recepten is hier te downloaden: TouchOfSweden

Losse recepten (in het Zweeds) die ik zelf bij het reizen in Zweden ook ben tegengekomen in de horeca:

Stekt strömming med potatispuré - recept
Bakad potatis med skagenröra - recept
Sparrisrösti med gravad lax - recept

Natuurlijk wil ik je ook uitdagen om niet alleen iets te koken, maar ook eventueel een bak-avontuurtje te wagen; een eenvoudig begin kun je maken met de bekende Zweedse kaneelbroodjes: recept

Hier thuis is de Zweedse week voorbereid door een Zweeds appeltaartje te bakken:

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195606420
_O_
We have far more in common than that which devides us..
pi_195606898
Complimenten voor de OP _O_
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_195607114
quote:
In de Vikingtijd, door Romeinse invloeden en vanuit later de Hanze steden kwamen steeds nieuwe invloeden het land binnen; vermeldenswaardig zijn de koolraap (rotabagge: wortelzak of kålrot: koolwortel) die als basis voor meel dienden, en die in bepaalde gebieden in Denemarken als symbool gezien worden voor ‘de Zweed’.
In veel dialecten van het Engels wordt de koolraap ook 'swede' genoemd overigens :)
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_195607513
Thanks @fietsie voor die mooie uitgebreidde OP _O_

Ik ben een rondje google gaan doen en inmens geintrigeerd door Smörgåstårta, sandwichtaart.



Brood, zalm, garnalen, komkommer, radijs, heel veel creme cheese en zure room en allerlei andere awesome dingen. In taartvorm.

Yes plz.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195607757
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:47 schreef Lonaa het volgende:
Thanks @:fietsie voor die mooie uitgebreidde OP _O_

Ik ben een rondje google gaan doen en inmens geintrigeerd door Smörgåstårta, sandwichtaart.

[ afbeelding ] Dit. Wil. Ik. Nu! _O_
quote:
Brood, zalm, garnalen, komkommer, radijs, heel veel creme cheese en zure room en allerlei andere awesome dingen. In taartvorm.

Yes plz.
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_195607807
Quote verneuken. Ik kan dat :7
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_195644460
ik kom niet verder als Zweedse gehaktballetjes.
en lees net dat rosti ook zweeds is samen met duits/zwitsers/oostenrijks
pi_195644869
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_195661407
Voor wie weinig moeite wil doen, Zweden heeft ook arretjescake en ze noemen het er radiokaka omdat de plakjes op een retro radiootje lijken O+

Foto via Google:



*O*

Zelf ga ik denk ik ook wel voor wat zoets. Ik twijfel tussen semlor, zoete broodjes met marsepein- en slagroomvulling als ik in mijn eentje wat maak of kolasnittar, simpele stroopkoekjes als ik mijn peuter het meeste werk wil laten doen. :)

Mijn echtgenoot hoopt ondertussen op een grote pan vol Zweedse gehaktballetjes en/of een boel gravlax en ach, misschien, ondanks wel heel saai :+
Let me see you stripped down to the bone
pi_195661451
Oh, en mocht ik ik er op tijd aan denken om roggemeel te regelen dan wil ik ook wel eens zelf knäckebröd maken :)
En als het zo koud blijft als nu een pan vol glögg!
Let me see you stripped down to the bone
  maandag 19 oktober 2020 @ 13:12:36 #12
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195728630
Lunchtime! Geīnspireerd op het recept uit de OP: https://mittkok.expressen.se/recept/sparrisrosti-med-gravad-lax/





Eigenlijk horen er ook Zalm-eitjes op, maar 2 Jumbo's en een AH bezoekjes later waren die hier in de buurt niet te krijgen...

Het resultaat:

Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195728768
:9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195741460
Ik ga Fiets achterna en begin vandaag aan:
https://www.seriouseats.c(...)ax-cured-salmon.html voor donderdag :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_195742082
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 04:28 schreef minilot het volgende:
Ik ga Fiets achterna en begin vandaag aan:
https://www.seriouseats.c(...)ax-cured-salmon.html voor donderdag :9
Bohhh. Zo lekker O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195742086
Sterkheidsbaas van alles.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:32:13 #17
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195747168
Het is dan wel geen Herfstvakantie meer, en er moet gewoon hard gewerkt worden, maar een deegje laten rijzen kan ook tijdens een conference call: het is tijd voor kanelbullar!

Het Zweedse kaneelbroodje, lekker bij de (Zweedse) koffie, een kop thee met honing of gewoon omdat er 1 niet in de opbergdoos paste..

Een gistdeegje maken dus, en dit laten rijzen tot het op z'n minst verdubbeld is:






Vervolgens de kaneelvulling gemaakt; een eerdere keer dat ik dit maakte vond ik dat het aan de schamele kant was, dus ik heb de hoeveelheden dit keer verdubbeld. Dat bleek bij het bakken weer iets over-the-top.
Dus mijn advies zou zijn, neem 1,5 de hoeveelheden als vermeld in het recept...



Dit moch vervolgens, geroerd en wel, op het deeg:



Daarvan een rol gemaakt, en in broodjes gesneden. Deze broodjes heb ik vervolgens ingepakt in keukenfolie weer een uur laten rijzen, tot de broodjes mooi de plateau's opvulden, en vervolgens gebakken (het hele huis ruikt er nu naar).





Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 14:34:06 #18
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195747202
quote:
Nom; had jij de visseeitjes wel kunnen vinden?
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195747321
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 14:34 schreef fietsie het volgende:

[..]

Nom; had jij de visseeitjes wel kunnen vinden?
Nee maar ook niet naar gezocht
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195747980
Kaneelbroodjes zien er goed uit :)
pi_195748239
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 14:32 schreef fietsie het volgende:
Het is dan wel geen Herfstvakantie meer, en er moet gewoon hard gewerkt worden, maar een deegje laten rijzen kan ook tijdens een conference call: het is tijd voor kanelbullar!

Het Zweedse kaneelbroodje, lekker bij de (Zweedse) koffie, een kop thee met honing of gewoon omdat er 1 niet in de opbergdoos paste..

Een gistdeegje maken dus, en dit laten rijzen tot het op z'n minst verdubbeld is:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vervolgens de kaneelvulling gemaakt; een eerdere keer dat ik dit maakte vond ik dat het aan de schamele kant was, dus ik heb de hoeveelheden dit keer verdubbeld. Dat bleek bij het bakken weer iets over-the-top.
Dus mijn advies zou zijn, neem 1,5 de hoeveelheden als vermeld in het recept...

[ afbeelding ]

Dit moch vervolgens, geroerd en wel, op het deeg:

[ afbeelding ]

Daarvan een rol gemaakt, en in broodjes gesneden. Deze broodjes heb ik vervolgens ingepakt in keukenfolie weer een uur laten rijzen, tot de broodjes mooi de plateau's opvulden, en vervolgens gebakken (het hele huis ruikt er nu naar).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ik geloof niet in teveel vulling. :9 Zo lekker. :9 Zijn de broodjes wel een beetje zacht? Of is dat niet bij deze, alleen bij de Amerikaanse? Ik vind ze zo lekker als ze nog klef zijn. :@
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 15:40:19 #22
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195748261
Ja de kaneelbroodjes zijn helemaal zacht en fluffy vanbinnen :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195749219
@fietsie nu heb ik zin in kaneelbroodjes _O_
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 16:40:45 #24
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195749332
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:36 schreef Isabeau het volgende:
@:fietsie nu heb ik zin in kaneelbroodjes _O_
Als je nu begint heb je bij de koffie om 20:00 verse broodjes :P
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195749473
Als je die voor de oven vergelijkt met na de oven, onherkenbaar! Maar ziet er heerlijk uit, knap gedaan!
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 17:09:58 #26
337640 Barreltje
Produceert gas
pi_195750038
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 16:40 schreef fietsie het volgende:

[..]

Als je nu begint heb je bij de koffie om 20:00 verse broodjes :P
ik ren bijna naar de winkel hier :o :9~

ik ben nog aan het broeden op wat te eten..
Rabarberbarbarabarbarbarenbaardenbarbierbarbierbarbaren
K&W / Barrels Buitenlandse Boerderijtje
pi_195750681
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 14:32 schreef fietsie het volgende:
Het is dan wel geen Herfstvakantie meer, en er moet gewoon hard gewerkt worden, maar een deegje laten rijzen kan ook tijdens een conference call: het is tijd voor kanelbullar!

Het Zweedse kaneelbroodje, lekker bij de (Zweedse) koffie, een kop thee met honing of gewoon omdat er 1 niet in de opbergdoos paste..

Een gistdeegje maken dus, en dit laten rijzen tot het op z'n minst verdubbeld is:
[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

Vervolgens de kaneelvulling gemaakt; een eerdere keer dat ik dit maakte vond ik dat het aan de schamele kant was, dus ik heb de hoeveelheden dit keer verdubbeld. Dat bleek bij het bakken weer iets over-the-top.
Dus mijn advies zou zijn, neem 1,5 de hoeveelheden als vermeld in het recept...

[ afbeelding ]

Dit moch vervolgens, geroerd en wel, op het deeg:

[ afbeelding ]

Daarvan een rol gemaakt, en in broodjes gesneden. Deze broodjes heb ik vervolgens ingepakt in keukenfolie weer een uur laten rijzen, tot de broodjes mooi de plateau's opvulden, en vervolgens gebakken (het hele huis ruikt er nu naar).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Lijkt me zaaaaalig :9
pi_195751728
Fietsie, bohh.

Ik had hier Skagenrora, garnalen op toast. En een hip fusiongerecht. gerookte haringpate bruschetta. :7

Sterkheidsbaas van alles.
pi_195751848
Die kaneelbroodjes :9~
We have far more in common than that which devides us..
pi_195752225
Jum @ kaneelshizzle! :9

Gravlax in de maaaaaaak! Tot over twee dagen, zalmpje :W

Zout, suiker, korianderzaad, venkelzaad en een woud aan verse dille:

Nu met nog een laag dille erover en iets zwaars erop om te pletten in de koelkast ^O^

@Lonaa Wat voor saus zit er over de garnalen? O+

[ Bericht 25% gewijzigd door minilot op 20-10-2020 19:29:24 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_195752236
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 18:48 schreef Lonaa het volgende:
Fietsie, bohh.

Ik had hier Skagenrora, garnalen op toast. En een hip fusiongerecht. gerookte haringpate bruschetta. :7

[ afbeelding ]
Dat ziet er ook lekker uit zeg!
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195752350
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 19:22 schreef minilot het volgende:
Jum @ kaneelshizzle! :9

Gravlax in de maaaaaaak! Tot over twee dagen, zalmpje :W

[ afbeelding ]

@:Lonaa Wat voor saus zit er over de garnalen? O+
Zo als voorgeschreven: gelijke delen mayonaise en zure room. Flinke druppel cognac. Dille en peper.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195752366
quote:
2s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 19:29 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Zo als voorgeschreven: gelijke delen mayonaise en zure room. Flinke druppel cognac. Dille en peper.
Klinkt goed! *O* Hoe vond je het zelf?
Let me see you stripped down to the bone
pi_195752399
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 19:30 schreef minilot het volgende:

[..]

Klinkt goed! *O* Hoe vond je het zelf?
Lekker. :9 Kan ook eigenlijk niet anders met die ingredienten :9 Ik had misschien eventueel nog wel iets 'zoeters' gewild, met paprikapoeder of ketchup.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195752438
quote:
Ah, had deze post blijkbaar even gemist :)
Let me see you stripped down to the bone
pi_195752469
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 14:34 schreef fietsie het volgende:

[..]

Nom; had jij de visseeitjes wel kunnen vinden?
Visboer!
Let me see you stripped down to the bone
pi_195753817
O, mensen, wat komen er hier heerlijke dingen voorbij!

Ik ga donderdag Zweedse gehaktballetjes maken!
pi_195755463
Mijn zweedse gehaktballetjes staan in de koelkast voor morgen, gehakt moest op.
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 22:33:29 #39
370431 drakin
vurig typje
pi_195755901
Ik ga denk ik ook voor de xde keer Zweedse gehaktballetjes maken, laatste keer was nog met de woensdag gehaktdag hier in Cul :Y
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
pi_195760615
Kolasnittar-poging in aantocht! :)

Let me see you stripped down to the bone
pi_195762098
Als ze mislukken kan ik iemand anders de schuld geven :+

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Let me see you stripped down to the bone
pi_195762422


:9 !
Let me see you stripped down to the bone
pi_195762577
@minilot Waar heb je dat recept vandaan? Ik kan het alleen maar in onleesbaar scandinavisch vinden. Niet in het engels/duits/nederlands
We have far more in common than that which devides us..
pi_195762686
Ongeveer dit:
https://www.thespeltkitch(...)ookies-kolansnittar/ ..maar dan met gewone bloem in plaats van spelt en een goeie snuf zout door het deeg want lekker :)
Let me see you stripped down to the bone
  woensdag 21 oktober 2020 @ 12:07:17 #45
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195763131
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 11:41 schreef Kaatje1 het volgende:
@:Minilot Waar heb je dat recept vandaan? Ik kan het alleen maar in onleesbaar scandinavisch vinden. Niet in het engels/duits/nederlands
Google translate man, dan kun je zelfs de meest ongure talen en recepten lezen _O_
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195763635
Dit is overigens wel een fantastische analyse van wat nou voor de beste balletjes zorgt, inclusief verwijzingen naar de Zweedse Chef van de Muppets :+
https://www.seriouseats.c(...)edish-meatballs.html
_O_
En hier het recept dat erbij hoort:
https://www.seriouseats.c(...)eatballs-recipe.html

:9 :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_195764483
quote:
1s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 12:07 schreef Molo het volgende:

[..]

Google translate man, dan kun je zelfs de meest ongure talen en recepten lezen _O_
Maar toen kwam ik zoveel andere "smaken" tegen, oa met nutella (bah) en dingen die er allemaal anders uitzagen.
Deze is geprint
We have far more in common than that which devides us..
pi_195765108
quote:
2s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 12:47 schreef Lonaa het volgende:
Thanks @:fietsie voor die mooie uitgebreidde OP _O_

Ik ben een rondje google gaan doen en inmens geintrigeerd door Smörgåstårta, sandwichtaart.

[ afbeelding ]

Brood, zalm, garnalen, komkommer, radijs, heel veel creme cheese en zure room en allerlei andere awesome dingen. In taartvorm.

Yes plz.
Goddelijk lekker. We maken die nog wel eens met speciale gelegenheden. Valt ook altijd in de smaak bij familie en vrienden.

We hebben jarenlang in Zweden gewoond en maken best vaak nog iets Zweeds. Simpele gerechten als Pytt-i-panna en Tunnbrödsrulle blijven favoriet bij de kinderen. Net als de kaneelbroodjes en kladkakka. Semla maken we ook wel eens, maar daar komen we niet echt in de buurt van het origineel in Zweden.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_195765210
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 14:34 schreef fietsie het volgende:

[..]

Nom; had jij de visseeitjes wel kunnen vinden?
Heb je nu niks aan maar bij IKEA hebben ze dat altijd wel.

De vulling is idd te weinig van de kaneelbroodjes, anderhalf keer is het perfect. Heb deze ook meerdere keren gemaakt ;)
Op woensdag 25 oktober 2023 21:15 schreef Nattekat het volgende:
Ben je in een pot met sarcasme gevallen als kind ofzo?
pi_195765955
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 13:50 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Goddelijk lekker. We maken die nog wel eens met speciale gelegenheden. Valt ook altijd in de smaak bij familie en vrienden.

We hebben jarenlang in Zweden gewoond en maken best vaak nog iets Zweeds. Simpele gerechten als Pytt-i-panna en Tunnbrödsrulle blijven favoriet bij de kinderen. Net als de kaneelbroodjes en kladkakka. Semla maken we ook wel eens, maar daar komen we niet echt in de buurt van het origineel in Zweden.
Ik ga hem dus niet maken. :{ Mijn vriend is vrijdag jarig dus ik wilde m vrijdag maken maar hij wil 'echte taart' }:|
Toen ik zei dat het ook allebei kan liet ie vallen dat het hem soberso niet zo fantastisch leek. -O- En om het nou voor mezelf te doen... mwoah.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195766231
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 14:38 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik ga hem dus niet maken. :{ Mijn vriend is vrijdag jarig dus ik wilde m vrijdag maken maar hij wil 'echte taart' }:|
Toen ik zei dat het ook allebei kan liet ie vallen dat het hem soberso niet zo fantastisch leek. -O- En om het nou voor mezelf te doen... mwoah.
Je eet het ook niet als taart bij de koffie natuurlijk. Het is een lunchgerecht (of heel zwaar ontbijt). Je vriend weet niet wat hij mist c_/
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_195766324
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 14:51 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Je eet het ook niet als taart bij de koffie natuurlijk. Het is een lunchgerecht (of heel zwaar ontbijt). Je vriend weet niet wat hij mist c_/
Hij was gewoon bang dat ie geen zoete taart zou krijgen. En daarna kwam de aap uit de mouw ;(

Misschien maak ik m gewoon eens een keer, op een zondag, ofzo :)
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195766509
Ik weet niet of ik het neer mag zetten, maar op nordicdelight.nl staan heel veel mooie recepten.
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_195766858
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:07 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik weet niet of ik het neer mag zetten, maar op nordicdelight.nl staan heel veel mooie recepten.
Ik kom uit bij een festival.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195767979
quote:
2s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:29 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik kom uit bij een festival.
Sorry....northerndelight.nl
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
  woensdag 21 oktober 2020 @ 16:24:18 #56
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195768027
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 15:07 schreef Knutknuttsson het volgende:
Ik weet niet of ik het neer mag zetten, maar op nordicdelight.nl staan heel veel mooie recepten.
Waarom zou je dat niet neer mogen zetten?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
  woensdag 21 oktober 2020 @ 18:36:57 #57
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195770338
Avondeten: potatisplätt med smält ost
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195771016
Het werd een kardemom peren cake. Heel erg lekker, luchtig en fris. Volgende keer wel wat meer kardemom er in, die rook ik bij het bakken goed maar proef het nu nauwelijks meer helaas.









We have far more in common than that which devides us..
pi_195772167
Zweedse balletjes met rösti en sla met appel

  woensdag 21 oktober 2020 @ 20:21:56 #60
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_195772365
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 18:36 schreef fietsie het volgende:
Avondeten: potatisplätt med smält ost
Aardappels met gesmolten kaas?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
  woensdag 21 oktober 2020 @ 21:08:28 #61
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195773315
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:23 schreef Kaatje1 het volgende:
Het werd een kardemom peren cake. Heel erg lekker, luchtig en fris. Volgende keer wel wat meer kardemom er in, die rook ik bij het bakken goed maar proef het nu nauwelijks meer helaas.

Whoa, ziet er lekker uit zeg! Ja kardamom in deeg verdubbel ik vaak de hoeveelheid om t echt goed te kunnen proeven..
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  woensdag 21 oktober 2020 @ 21:08:46 #62
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195773322
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 20:21 schreef golfer het volgende:

[..]

Aardappels met gesmolten kaas?
Rosti met kaas ja :P
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195778483
En ha! Na 36 uur begraven in zout+suiker+dille duidelijk geen rauwe zalm meer! Geinig O+
Vanavond opeten :9

@Kaatje Wat ziet je baksel er heerlijk goudbruin uit, zeg!
Let me see you stripped down to the bone
pi_195780007
Hoi vanuit de keuken!



Blokjes wit brood met melk - eerste stap naar schijnbaar ultieme Zweedse gehaktballetjes :) :W
Let me see you stripped down to the bone
pi_195780106
Intussen hier in de keuken, de eerste tussenstap naar kanelbullar (met valsspeel in de BBM)
pi_195780161
Wat een toffe en lekkere dingen zijn er al gemaakt! Ik zou alles wel willen proeven :9
Toch maar eens naar Zweden op vakantie gaan - ooit. O+
pi_195781584
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 09:34 schreef Hupje het volgende:
Wat een toffe en lekkere dingen zijn er al gemaakt! Ik zou alles wel willen proeven :9
Toch maar eens naar Zweden op vakantie gaan - ooit. O+
Ik heb gister nog met mn dochter de foto's van de vakantie daarheen, 2 jaar voor zij geboren werd, bekeken. Ze is nu ook fan, en wil dan graag ook "omhoog" (Wij zijn toen maar tot Falun gekomen)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195781651
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 19:23 schreef Kaatje1 het volgende:
Het werd een kardemom peren cake. Heel erg lekker, luchtig en fris. Volgende keer wel wat meer kardemom er in, die rook ik bij het bakken goed maar proef het nu nauwelijks meer helaas.

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Ziet er heerlijk uit!
Heb je een recept voor me?
pi_195781748
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 11:14 schreef Blues het volgende:

[..]

Ziet er heerlijk uit!
Heb je een recept voor me?
Het is ook nog zo klaar. Net even een stukje gehad. Omdat peer veel zachter is dan appel voelt het apart in de mond. Maar wel lekker, warmer van smaak.
https://www.ah.nl/allerha(...)rencake-met-kardemom
We have far more in common than that which devides us..
pi_195782085
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 11:21 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Het is ook nog zo klaar. Net even een stukje gehad. Omdat peer veel zachter is dan appel voelt het apart in de mond. Maar wel lekker, warmer van smaak.
https://www.ah.nl/allerha(...)rencake-met-kardemom
Opgeslagen! Ga ik van het weekend maken :9
Dol op peren en kardemom.
pi_195782161
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 11:39 schreef Blues het volgende:

[..]

Opgeslagen! Ga ik van het weekend maken :9
Dol op peren en kardemom.
Maar wel meer kardemom gebruiken dan hier staat. Nu de cake koud is proef ik 'm helemaal niet meer
We have far more in common than that which devides us..
pi_195782178
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 11:42 schreef Kaatje1 het volgende:

Maar wel meer kardemom gebruiken dan hier staat. Nu de cake koud is proef ik 'm helemaal niet meer
Ja las ik ^O^
pi_195784580


aardappelpannenkoek met spek en jam. In dit geval grove rode bessenjam bij gebrek aan vossenbessen.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195784743
ik krijg heimwee naar Zweden van dit topic!
pi_195786720
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 14:06 schreef Jagärtrut het volgende:
ik krijg heimwee naar Zweden van dit topic!
Noh ;( :*

Wat at jij daar het liefste?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195789251
Soms loopt het tijdens het bakproces toch anders dan je denkt :+ Lang gerezen deeg en iets te vloeibare vulling. Ach ja.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En dan heb je kanelbullar...
pi_195791424
Het kost even een bak zout, suiker, een struik dille en twee dagen geduldig wachten, maar dan heb je ook wat!

Grrrrravlax!


Met from scratch zelfgeklopte dille/mosterdmayonaise :9

[ Bericht 0% gewijzigd door minilot op 22-10-2020 19:58:02 ]
Let me see you stripped down to the bone
pi_195791450
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:13 schreef minilot het volgende:
Het kost even een bak zout, suiker een struik dille en twee dagen geduldig wachten, maar dan heb je ook wat!

Grrrrravlax!
[ afbeelding ]

Met from scratch zelfgeklopte dille/mosterdmayonaise :9
Ziet er prachtig uit,
We have far more in common than that which devides us..
pi_195791502
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:13 schreef minilot het volgende:
Het kost even een bak zout, suiker een struik dille en twee dagen geduldig wachten, maar dan heb je ook wat!

Grrrrravlax!
[ afbeelding ]

Met from scratch zelfgeklopte dille/mosterdmayonaise :9
Wow mini, prachtig :o
Wat er ook gebeurt; altijd blijven lachen :-)
pi_195791567
En daarna op tafel: dé ballen!



Met velouté waar wat sojasaus en ciderazijn in is gegaan - erg smakelijke saus zo! :9

Verder erbij nog knolselderijsalade en bessenjam *O*
Let me see you stripped down to the bone
pi_195791810
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:13 schreef minilot het volgende:
Het kost even een bak zout, suiker een struik dille en twee dagen geduldig wachten, maar dan heb je ook wat!

Grrrrravlax!
[ afbeelding ]

Met from scratch zelfgeklopte dille/mosterdmayonaise :9
Dat wil ik :9
pi_195792073
Oke, ik ga nu deeg maken voor de kanelbullar, ze zien er te lekker uit!

Ik heb dit gemaakt:
http://www.swedishfood.co(...)courses/44-meatballs


Om de balletjes ongeveer gelijk te krijgen, met tang eerst porties maken en dan balletjes maken


Natuurlijk de roomsaus gemaakt, de balletjes daarin opwarmen


Valsspelen: lingonberrysaus van de Zweedse gigant


Ik was vergeten een komkommer te kopen, dus sperzieboontjes...past er ook prima bij!
pi_195792245
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:13 schreef minilot het volgende:
Het kost even een bak zout, suiker een struik dille en twee dagen geduldig wachten, maar dan heb je ook wat!

Grrrrravlax!
[ afbeelding ]

Met from scratch zelfgeklopte dille/mosterdmayonaise :9
Geweldig!!!
pi_195792452
quote:
2s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 13:59 schreef Lonaa het volgende:
[ afbeelding ]

aardappelpannenkoek met spek en jam. In dit geval grove rode bessenjam bij gebrek aan vossenbessen.
Wat ziet dat spek er goed uit! :9
Let me see you stripped down to the bone
pi_195792585
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:54 schreef minilot het volgende:

[..]

Wat ziet dat spek er goed uit! :9
Jouw eten ook :9 Ik vond zelf graved lax maken wel gaaf. Omdat je eigenlijk niks doet maar het wel ENORM veranderd. En jummie :9

Spek waren plakken gesneden van een stukje zuurkoolspek want ongerookt want dat moest. En dan goed uitbakken :9
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195792980
Wat een heerlijkheden allemaal!
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195793084
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:13 schreef minilot het volgende:
Het kost even een bak zout, suiker, een struik dille en twee dagen geduldig wachten, maar dan heb je ook wat!

Grrrrravlax!
[ afbeelding ]

Met from scratch zelfgeklopte dille/mosterdmayonaise :9
Goed gelukt, het wachten waard!
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:26:38 #88
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195802921
Gisteravond snel langs de IKEA geweest; gelukkig hielden ze de kassa na de vervroegde sluitingstijd nog een paar minuutjes open om ook wat food spul te kunnen afrekenen; nu dus wel van die roze eitjes in huis :)

Straks nog maar eens kijken wat te maken er mee; er is nog rosti en zalm O+
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:28:53 #89
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195802961
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:40 schreef Yinny het volgende:
[..]
Nom! NOM! :P :)
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:29:43 #90
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195802974
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 19:13 schreef minilot het volgende:
Het kost even een bak zout, suiker, een struik dille en twee dagen geduldig wachten, maar dan heb je ook wat!

Grrrrravlax!
[ afbeelding ]

Met from scratch zelfgeklopte dille/mosterdmayonaise :9
:9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~ :9~
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 11:30:14 #91
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195802984
quote:
1s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 17:04 schreef Hupje het volgende:
[..]
*O* *O*
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195803599
quote:
0s.gif Op woensdag 21 oktober 2020 13:50 schreef Knutknuttsson het volgende:

[..]

Goddelijk lekker. We maken die nog wel eens met speciale gelegenheden. Valt ook altijd in de smaak bij familie en vrienden.

We hebben jarenlang in Zweden gewoond en maken best vaak nog iets Zweeds. Simpele gerechten als Pytt-i-panna en Tunnbrödsrulle blijven favoriet bij de kinderen. Net als de kaneelbroodjes en kladkakka. Semla maken we ook wel eens, maar daar komen we niet echt in de buurt van het origineel in Zweden.
mmm, pyttipanna. Dat kocht ik altijd uit de diepvries in Zweden, nog nooit van scratch gemaakt. :@
pi_195810652
Zweden-week dus! Bij Zweden denk ik aan Zweedse gehaktballetjes en vis. En terwijl ik op mijn werk op FB zit komt een pagina langs van AtlasObscura. Deze: How a Banana-Chicken Casserole Defined Swedish Cuisine Ik was geintrigeerd. Ik ken redelijk wat Zweden in mijn game-wereld, dus ik begon te vragen of dat nou echt Zweeds was? En raar maar waar, alle 3 de Zweden die ik die vraag stelde werden enthousiast en vertelden hoe lekker het was. Er blijkt in de supermarkt een kant en klare Flygande Jacob (vliegende jacob) te vinden te zijn en 1 van hen zei het gerecht regelmatig te maken.

Ik hou wel van idiote combinaties en dus besloot ik het te maken. We hebben het hier over kip, banaan, pinda's, spekblokjes, slagroom en chilisaus. En dan heb ik zelfs bijna alle ingrediënten opgesomd.

Het door mij gebruikte (blijkbaar originele) recept: https://alltommat.se/recept/flygande-jakob/

De foto's
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was....verbazingwekkend lekker. Serieus. De room met chilisaus was al een briljante combinatie. En tsja, wat kan er mis gaan met gebakken spekjes met kip :7 het enige wat de volgende keer wel mag worden weg gelaten is het meest kenmerkende ingrediënt van het land wat dol is op dit fruit: de banaan

Voetnoot: de eerste link van Atlas Obscura is absoluut de moeite van het lezen waard!

En omdat warm fruit in avondeten even iemand erbij roepen @fietsie
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195810790
Omg Isa, wat enorm dapper dat je dit hebt gemaakt _O_
Spoilers!
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 18:45:00 #95
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_195810815
Brrrr...banaan en kip.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_195810816
Oh @Isabeau het klinkt raar, maar ook lekker. Ziet er ook best mooi uit
We have far more in common than that which devides us..
pi_195810833
Op die banaan na klinkt het geweldig.
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_195812240
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:46 schreef Vanyel het volgende:
Op die banaan na klinkt het geweldig.
Dit inderdaad!
pi_195813687
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:46 schreef Vanyel het volgende:
Op die banaan na klinkt het geweldig.
Ik suggereerde net aan vriendlief om dit te herhalen zonder de banaan. Hij was verontwaardigd en zei dat de banaan juist een belangrijk ingrediënt voor de algehele smaak was. Het is overigens ook schoon op. Ik had een kwart van de ovenschaal voor mezelf.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195813808
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 21:23 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik suggereerde net aan vriendlief om dit te herhalen zonder de banaan. Hij was verontwaardigd en zei dat de banaan juist een belangrijk ingrediënt voor de algehele smaak was. Het is overigens ook schoon op. Ik had een kwart van de ovenschaal voor mezelf.
Het klinkt geweldig. Mét banaan O+
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_195814082
Ik ga het denk ook een keer uitproberen inclusief de banaan :)
pi_195814164
Overigens heb ik de foto's ook laten zien aan de Zweedse gamers en ze zeiden dat ze het gewoon met kipfilet maakten ipv het originele 'pluk een geroosterde kip'. Dus 8-)
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195814390
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 12:04 schreef Jagärtrut het volgende:

[..]

mmm, pyttipanna. Dat kocht ik altijd uit de diepvries in Zweden, nog nooit van scratch gemaakt. :@
Ik ook, in allerlei variaties ook. Met zalm vond ik het lekkerst c_/
And the man in the back said Everyone attack and it turned into a ballroomblitz
pi_195814712
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:30 schreef Isabeau het volgende:
Zweden-week dus! Bij Zweden denk ik aan Zweedse gehaktballetjes en vis. En terwijl ik op mijn werk op FB zit komt een pagina langs van AtlasObscura. Deze: How a Banana-Chicken Casserole Defined Swedish Cuisine Ik was geintrigeerd. Ik ken redelijk wat Zweden in mijn game-wereld, dus ik begon te vragen of dat nou echt Zweeds was? En raar maar waar, alle 3 de Zweden die ik die vraag stelde werden enthousiast en vertelden hoe lekker het was. Er blijkt in de supermarkt een kant en klare Flygande Jacob (vliegende jacob) te vinden te zijn en 1 van hen zei het gerecht regelmatig te maken.

Ik hou wel van idiote combinaties en dus besloot ik het te maken. We hebben het hier over kip, banaan, pinda's, spekblokjes, slagroom en chilisaus. En dan heb ik zelfs bijna alle ingrediënten opgesomd.

Het door mij gebruikte (blijkbaar originele) recept: https://alltommat.se/recept/flygande-jakob/

De foto's
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was....verbazingwekkend lekker. Serieus. De room met chilisaus was al een briljante combinatie. En tsja, wat kan er mis gaan met gebakken spekjes met kip :7 het enige wat de volgende keer wel mag worden weg gelaten is het meest kenmerkende ingrediënt van het land wat dol is op dit fruit: de banaan

Voetnoot: de eerste link van Atlas Obscura is absoluut de moeite van het lezen waard!

En omdat warm fruit in avondeten even iemand erbij roepen @:fietsie
Dapper! En een aparte combi die ook op mijn to cook lijstje gaat.
  vrijdag 23 oktober 2020 @ 22:47:31 #105
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195815767
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:30 schreef Isabeau het volgende:
[..]

Het was....verbazingwekkend lekker. Serieus. De room met chilisaus was al een briljante combinatie. En tsja, wat kan er mis gaan met gebakken spekjes met kip :7 het enige wat de volgende keer wel mag worden weg gelaten is het meest kenmerkende ingrediënt van het land wat dol is op dit fruit: de banaan

[..]

En omdat warm fruit in avondeten even iemand erbij roepen @:fietsie
_O_
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195824835
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 oktober 2020 18:30 schreef Isabeau het volgende:
Zweden-week dus! Bij Zweden denk ik aan Zweedse gehaktballetjes en vis. En terwijl ik op mijn werk op FB zit komt een pagina langs van AtlasObscura. Deze: How a Banana-Chicken Casserole Defined Swedish Cuisine Ik was geintrigeerd. Ik ken redelijk wat Zweden in mijn game-wereld, dus ik begon te vragen of dat nou echt Zweeds was? En raar maar waar, alle 3 de Zweden die ik die vraag stelde werden enthousiast en vertelden hoe lekker het was. Er blijkt in de supermarkt een kant en klare Flygande Jacob (vliegende jacob) te vinden te zijn en 1 van hen zei het gerecht regelmatig te maken.

Ik hou wel van idiote combinaties en dus besloot ik het te maken. We hebben het hier over kip, banaan, pinda's, spekblokjes, slagroom en chilisaus. En dan heb ik zelfs bijna alle ingrediënten opgesomd.

Het door mij gebruikte (blijkbaar originele) recept: https://alltommat.se/recept/flygande-jakob/

De foto's
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het was....verbazingwekkend lekker. Serieus. De room met chilisaus was al een briljante combinatie. En tsja, wat kan er mis gaan met gebakken spekjes met kip :7 het enige wat de volgende keer wel mag worden weg gelaten is het meest kenmerkende ingrediënt van het land wat dol is op dit fruit: de banaan

Voetnoot: de eerste link van Atlas Obscura is absoluut de moeite van het lezen waard!

En omdat warm fruit in avondeten even iemand erbij roepen @:fietsie
Wow! Wat een combi :D
pi_195824856
quote:
0s.gif Op donderdag 22 oktober 2020 11:42 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Maar wel meer kardemom gebruiken dan hier staat. Nu de cake koud is proef ik 'm helemaal niet meer
Dubbele hoeveelheid denk je? Ik ga zo beginnen... of ipv 2, 3 theelepels?
pi_195824868
Isa, wat een bizar én fascinerend gerecht! :D _O_
Let me see you stripped down to the bone
pi_195825050
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:46 schreef Blues het volgende:

[..]

Dubbele hoeveelheid denk je? Ik ga zo beginnen... of ipv 2, 3 theelepels?
Mocht je het nog lezen. Ik zou 4 doen. Rook met deeg roeren wel kardemom, maar bij eten proef je er helemaal niets meer van
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:02:55 #110
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195825196
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:56 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Mocht je het nog lezen. Ik zou 4 doen. Rook met deeg roeren wel kardemom, maar bij eten proef je er helemaal niets meer van
Je hebt poeder gebruikt, dat is echt een tiende van de geur en smaak van hele peulen en zaadjes eruit gepeurd

Dus echt keer tig zou ik doen, 6 ofzo, om beetje smaak erin te pompen

Ik ga m zo met appel maken trouwens
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195825300
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 15:02 schreef Molo het volgende:

[..]

Je hebt poeder gebruikt, dat is echt een tiende van de geur en smaak van hele peulen en zaadjes eruit gepeurd

Dus echt keer tig zou ik doen, 6 ofzo, om beetje smaak erin te pompen

Ik ga m zo met appel maken trouwens
Klopt, ik heb wel peulen, maar de laatste week te zere handen om die los te kloppen en fijner te malen.

Denk dat ik ‘m de volgende keer ook met appel zou maken, iets meer bite. Peer is lekker maar heeft een apart mondgevoel. Denk nog na over om er nog iets anders in te doen, dadel misschien in kleine stukjes
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 15:09:10 #112
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195825378
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 15:07 schreef Kaatje1 het volgende:

[..]

Klopt, ik heb wel peulen, maar de laatste week te zere handen om die los te kloppen en fijner te malen.

Denk dat ik ‘m de volgende keer ook met appel zou maken, iets meer bite. Peer is lekker maar heeft een apart mondgevoel. Denk nog na over om er nog iets anders in te doen, dadel misschien in kleine stukjes
https://www.pit-pit.com/kardemom-zaadjes.html

O+

Dadel lijkt me niet lekker erbij, eerder iets frissigs of karamel
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195825461
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 15:09 schreef Molo het volgende:

[..]

https://www.pit-pit.com/kardemom-zaadjes.html

O+

Dadel lijkt me niet lekker erbij, eerder iets frissigs of karamel
Ohhhh, da’s een goeie. Bedenk me nu dat dat misschien ook bij de turk te koop is, daar haal ik ook Gepelde pistache
We have far more in common than that which devides us..
pi_195826200
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 15:02 schreef Molo het volgende:

[..]

Je hebt poeder gebruikt, dat is echt een tiende van de geur en smaak van hele peulen en zaadjes eruit gepeurd

Dus echt keer tig zou ik doen, 6 ofzo, om beetje smaak erin te pompen

Ik ga m zo met appel maken trouwens
Nu lees ik dit pas. En realiseerde me ook dat echt pitten meer smaak afgeven (ook ooit al een keer kardemommopjes (koekjes) gemaakt) maar die hadden ze niet bij de supermarkt.
Heb er 4 flinke grote theelepels doorgedaan >:)
Staat nu in de oven.
Leuk simpel recept!
pi_195827100
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 14:47 schreef minilot het volgende:
Isa, wat een bizar én fascinerend gerecht! :D _O_
Heb je de link van AtlasObscura gelezen? Nog een maffer verhaal hoe zoiets heel Zweden wist te veroveren. En de uitleg wat de fascinatie van Zweden met banaan (pizza banaan...) is en hoe dat zo gekomen is. Zweden schijnt het meeste aantal bananen per hoofd van de bevolking te eten. Misschien komt dat ook door alle flygante jacobs! :7
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195827113
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 15:02 schreef Molo het volgende:

Je hebt poeder gebruikt, dat is echt een tiende van de geur en smaak van hele peulen en zaadjes eruit gepeurd

Dus echt keer tig zou ik doen, 6 ofzo, om beetje smaak erin te pompen

Ik ga m zo met appel maken trouwens
Wat een gedoe lijkt me dat, al die peultjes te pellen :X
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195828180
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 16:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat een gedoe lijkt me dat, al die peultjes te pellen :X
Dat heb ik 1 keer gedaan voor baklava, daarna ontdekte ik gepelde pistache _O_
We have far more in common than that which devides us..
pi_195828316
Ik proef de peer, de rietsuiker en de kardemom *G*
Leuk recept waar je goed mee kan variëren.




Sorry dat ik niet in de voorgeschreven week heb meegedaan :R :Y)
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:19:08 #119
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195828370
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 17:17 schreef Blues het volgende:
Ik proef de peer, de rietsuiker en de kardemom *G*
Leuk recept waar je goed mee kan variëren.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Sorry dat ik niet in de voorgeschreven week heb meegedaan :R :Y)
Het is de 24e , je bent ruim op tijd!

Nom!
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195828453
@Blues, maandag kan ik je laten weten hoe het smaakt na het ontdooien.
We have far more in common than that which devides us..
pi_195828659
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 17:21 schreef Kaatje1 het volgende:
@:Blues, maandag kan ik je laten weten hoe het smaakt na het ontdooien.
Ik neem bij elk baksel als het klaar en afgekoelt is altijd een flinke hap. Wil toch voor de foto de binnenkant zien én dat stuk wordt meteen de proef. Rest gaat dan of in vriezer of mee naar werk, of allebei. Vanaaf bij de koffie ook een stukkie natuurlijk :9
pi_195828687
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 17:19 schreef fietsie het volgende:

[..]

Het is de 24e , je bent ruim op tijd!

Nom!
Oh ja :D Ik dacht dat t tot gister was. |:(
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 17:36:37 #123
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195828773
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 16:22 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Wat een gedoe lijkt me dat, al die peultjes te pellen :X
Yep, en ik hķu van kardemom, maar daarom dus standaard zo'n pot zaadjes in huis. Dat is aanzienlijk sneller voor elkaar allemaal dan die peultjes uit elkaar rukken en vliesjes ervan scheiden enzo
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195828893
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 17:36 schreef Molo het volgende:

Yep, en ik hķu van kardemom, maar daarom dus standaard zo'n pot zaadjes in huis. Dat is aanzienlijk sneller voor elkaar allemaal dan die peultjes uit elkaar rukken en vliesjes ervan scheiden enzo
Tot dit topic wist ik niet eens dat dat bestond! Maar de peultjes die ik heb moeten doorgaans ergens geplet door heen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_195829610
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 17:31 schreef Blues het volgende:

[..]

Ik neem bij elk baksel als het klaar en afgekoelt is altijd een flinke hap. Wil toch voor de foto de binnenkant zien én dat stuk wordt meteen de proef. Rest gaat dan of in vriezer of mee naar werk, of allebei. Vanaaf bij de koffie ook een stukkie natuurlijk :9
Daarvoor heb ik spekkoek meegenomen in het kader van rijsttafelen
We have far more in common than that which devides us..
  zaterdag 24 oktober 2020 @ 20:05:48 #126
84152 fietsie
Don't Panic.
pi_195831839
Hier staat Kladdkaka in de oven op 't moment.
Probably the last sound heard before the Universe folded up like a paper hat would be someone saying What happens if I do this?
pi_195831990
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 oktober 2020 18:09 schreef Kaatje1 het volgende:

Daarvoor heb ik spekkoek meegenomen in het kader van rijsttafelen
Ah dat snap ik nu! Ook heerlijk :9
pi_195832057
De kladdkaka viel hier in de smaak.
Zo'n beetje gelijke delen boter, ei, chocola en suiker (en een beetje bloem), dus het is niet verrassend dat het een stevige, kleverige bonk wordt. :7

Mijn taartvorm was wat groot, dus de kladdkaka was ongevee 1 cm hoog. Dat gaf niks. :7
Helaas een foto van een stuk met een gebroken puntje, maar beter dan niks (want hij was op voordat ik er aan dacht een mooie foto te maken)

Afgemaakt met wat poedersuiker en een klodder rodebessenjam. Dat was wel lekker, beetje friszuur erbij. :Y

Sterkheidsbaas van alles.
pi_195849711
Toen ik net 18 was ging ik eens een weekje of twee ofzo naar Zweden, met mijn moeder.
Meest fascinerende eten vond ik blåbärssoppa. En van die vis en salami in een tube, die ook.
Op dat reisje kocht ik bovendien een servies, omdat ik het zo mooi vond. Dat heb (en gebruik) ik nog.

Dus. Blåbärssoppa in Zweedse soepkom.
Recept is eenvoudig genoeg:
quote:
Recept på blåbärssoppa (4 glas)
1/2 l vatten
1/2 dl socker
1/2 l blåbär, rensade
2 msk potatismjöl
Dat is globaal dit ongeveer:

Flesje bosbessensap erbij in plaats van water, want in Nederland koop je geen bosbessen maar blauwe bessen en dat is flauwe hap en te weinig kleur. Die bessen zijn dus blauwe bessen (uit de diepvries, van de supermarkt).

Water, sap en suiker aan de kook, bessen erbij, koken, aardappelzetmeel erbij, koken, klaar.

In Zweedse soepkom en met een kwakje creme fraiche met kardemom.

Nou was dit wel een heel simpel receptje, en dan nog met gekochte bessen ook nog, dus ik maakte ook nog een vinbärspaj. Niet dat dat nou hogere bakkunst was, maar goed, in elk geval wel met eigen bessen.
quote:
5 dl blandade vinbär
125 g rumsvarmt smör
1,5 dl socker
2 dl mjöl
3/4 tsk bakpulver

Mij teveel suiker in de ingredientenlijst, en ik had nog oude jam, dus jam ipv suiker door het deeg.


Bessen onderin een taartvorm, deegje erboven. In de redelijk hete oven (200o)


Half uur bakken, laten afkoelen.


Op een Zweeds schoteltje, met een kwakje creme fraiche met vanille.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zondag 25 oktober 2020 @ 17:06:15 #130
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_195849770
quote:
7s.gif Op zondag 25 oktober 2020 17:02 schreef sigme het volgende:

Nou was dit wel een heel simpel receptje, en dan nog met gekochte bessen ook nog, dus ik maakte ook nog een vinbärspaj. Niet dat dat nou hogere bakkunst was, maar goed, in elk geval wel met eigen bessen.

[ afbeelding ]
Mij teveel suiker in de ingredientenlijst, en ik had nog oude jam, dus jam ipv suiker door het deeg.

[ afbeelding ]
Bessen onderin een taartvorm, deegje erboven. In de redelijk hete oven (200o)

[ afbeelding ]
Half uur bakken, laten afkoelen.

[ afbeelding ]
Op een Zweeds schoteltje, met een kwakje creme fraiche met vanille.
Ziet er top uit!
Eigen veen- of aalbessen gebruikt?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! Šgolfer
pi_195850184
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 17:06 schreef golfer het volgende:

[..]

Ziet er top uit!
Eigen veen- of aalbessen gebruikt?
Eigen rode aalbessen, met een beetje andere bessen erdoor. Wat josta denk ik.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195853367
De kanelbullar zagen er te lekker uit, die moesten hier ook gemaakt worden!
Recept: http://www.swedishfood.co(...)es/104-cinnamon-buns

Braaf deegje na een nachtje koelkast:

Het smeren en snijden was wat lastig...

Na het rijzen:

En dan ontploffen ze in de oven 8)7


Smaak is heel goed, lekker zacht broodje...maar uiterlijk is dus wat minder
pi_195856797
O, @Lonaa

Ons avondeten gisteravond


SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195856998
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 19:56 schreef Yinny het volgende:
De kanelbullar zagen er te lekker uit, die moesten hier ook gemaakt worden!
Recept: http://www.swedishfood.co(...)es/104-cinnamon-buns

Braaf deegje na een nachtje koelkast:
[ afbeelding ]
Het smeren en snijden was wat lastig...
[ afbeelding ]
Na het rijzen:
[ afbeelding ]
En dan ontploffen ze in de oven 8)7
[ afbeelding ]

Smaak is heel goed, lekker zacht broodje...maar uiterlijk is dus wat minder
Oh :9
pi_195857171
quote:
1s.gif Op zondag 25 oktober 2020 19:56 schreef Yinny het volgende:
De kanelbullar zagen er te lekker uit, die moesten hier ook gemaakt worden!
(...)
Het smeren en snijden was wat lastig...
Leg deze foto eens naast de mijne van dezelfde stap _O- :')
pi_195857942
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 22:25 schreef Hupje het volgende:

[..]

Leg deze foto eens naast de mijne van dezelfde stap _O- :')
Ik maak ook wel eens cinnamon buns, als dit soort deeg koud is, is het makkelijker om mee werken. Vandaar ook een nachtje in de koelkast. Maar ik krijg ze nog steeds niet rond :')
  maandag 26 oktober 2020 @ 17:57:06 #137
370431 drakin
vurig typje
pi_195869742
Beetje laat, Imgur deed moeilijk, maar ik ben tot 1 recept gekomen.

Ik maakte tadaaa Zweedse balletjes! En een salade met zalm erbij

Normaal deed ik het met rundergehakt, maar ik had nog iets in huis wat ook wel kon, les geleerd, doe dit nooit weer!
Dit waren van die hamburgerachtige goedkope half om half dingen, dus voortaan weer rundergehakt voor de ballen.

Kruiden, ei en lenteuitje erin


bakken maar!


En het resultaat met salade met zalm, kouseband en krieltjes en uiteraard ook vossebessaus
Do not meddle in the affairs of dragons, for you are lickable and taste good with chocolat, caramel and whipped cream!
  maandag 26 oktober 2020 @ 18:14:44 #138
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195870103
Waren dat kant en klare hamburgers die je hebt omgebouwd?
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')