Dat heeft weet met milieu regels te maken, er is een stikstofquotum. Daarnaast zijn de te bebouwen gebieden vaak groenstroken of voormalige recreatie gebieden.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 16:19 schreef osodevo het volgende:
Als de nood zo hoog is, waarom die ik dan niet massaal prefab wijken of van die containers in van die gewilde steden?
Die milieuclubjes vinden dat jij nog wel 10 jaar langer bij pappie en mammie kan wonen. Als alle jongeren dat doen dan is er ook geen woningnood. Er staan zat gebouwen leeg in Nederland, verbouw die naar woningen ipv nieuwe neer te plempen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 16:42 schreef osodevo het volgende:
Hebben die milieuclubjes dan liever dat mensen in de kou omkomen omdat ze geen dak boven hun hoofd kunnen vinden?
Over het algemeen willen de bewoners in progressieve steden laagbouw, veel stedelijk groen en geen uitbreiding van de stad omdat het dan verder rijden is naar recreatiegebieden. Dat zorgt vaak voor hogere prijzen. Dus ja, milieuclubjes willen liever niet geconfronteerd worden met de nadelen van woningnood.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 16:42 schreef osodevo het volgende:
Hebben die milieuclubjes dan liever dat mensen in de kou omkomen omdat ze geen dak boven hun hoofd kunnen vinden?
Natuurlijk kun je vette pech hebben. Als je een huis koopt en de markt pleurt in elkaar als je écht je woning moet verlaten, dan sta je onder de streep inderdaad meer onder water dan dat je je hypotheek hebt afgelost en moet je dus met verlies je huis verkopen, om over KK nog niet te beginnen. Daarom is het ook echt niet in álle gevallen beter om te gaan kopen, maar als je redelijkerwijs denkt er relatief lang te willen en kunnen blijven wonen en het huis is nog in relatief goede staat dan is dat bijna altijd het geval.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 20:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat is alleen zo als de prijzen blijven stijgen. Het is geen natuurwet. Wel is het een wijdverbreid misverstand wat altijd weer na-gepapegaaid wordt.
Zo flauw altijd. Zo gemakkelijk. Net doen alsof die een gigantische invloed hebben op de loop der dingen en die de "schuld" geven. Zo makkelijk en een ontzettend luie manier van "denken".quote:
Natuurlijk hebben rond 2010 best wel wat huizenbezitters staan huilen, maar dat is wel een beetje selection bias. De overgrote meerderheid had gewoon geen verhuisplannen of vond het niet erg of dan maar ff een paar jaar langer te blijven zitten waar ze zitten. En dan heb je nog de generatie van mijn ouders of ouder (i.e. boomers) die in de 80'er jaren ooit een nieuwbouhuis hebben laten zetten voor 120k *gulden*. Ook op het dieptepunt van de crash was dat gewoon nog ¤250k waard. Dus als ze het dan hadden willen verkopen was het hooguit minder winst dan dat ze in betere tijden hadden kunnen krijgen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 19:06 schreef Bart2002 het volgende:
Ik kreeg hier m.i. niet terecht veel tegengas op. We moeten niet vergeten dat het collectieve geheugen zeer kort is. Nauwelijks 10 jaar geleden stond de bulk van de "huizenbezitters" onder water en men wist niet waar men het zoeken moest. In de huidige conjunctuur van zeer lage rentes en dito hoge prijzen (door de geldpers op volle toeren te laten draaien) leent men het dubbele ten opzichte van toen, gepaard met de illusie dat het onroerend goed de aankoopprijs ook wel waard zal zijn.
Bottom line is dat men veel hogere schulden aangaat omdat die uitgedrukt in maandlasten met enige fantasie wel te "dragen" zijn. De schulden zijn dus veel hoger dan vroeger omdat "de markt" dit dicteert. Die ontwikkeling is slecht. Heel slecht. Maar omdat we er middenin zitten en gedwongen aan mee doen zien we de problematiek niet. Totdat de conjunctuur a.k.a. "de markt" in elkaar dondert en dan komen de waterlanders. De geschiedenis herhaalt zich voortdurend, we leren er niks van. Dat dit zich met vernietigende kracht zich tegen ons gaat keren is zeker.
Laten we niet vergeten dat men tegenwoordig in precies hetzelfde huis woont als 10 jaar geleden alleen met de dubbele schuld. Dat lijkt best zorgelijk en niet gewenst. Het is ook zo dat we 10 jaar geleden in NL ook al wereldkampioen particuliere schulden waren dus men kan nagaan waar we nu dan staan.![]()
Volgens mij heeft dat zogenaamde financiële waterhoofd eerder behoefte aan meer woningbouw dan minder. Als ik belangenclubs (IVBN, Netspar, verbond van verzekeraars) hoor. Dus beetje raar om hen een woningtekort te verwijten.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 19:16 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Zo flauw altijd. Zo gemakkelijk. Net doen alsof die een gigantische invloed hebben op de loop der dingen en die de "schuld" geven. Zo makkelijk en een ontzettend luie manier van "denken".
Gek genoeg levert men dit soort commentaren nooit op het financiële waterhoofd wat verantwoordelijk is voor hoge maatschappelijke kosten tegen geen enkele tegenprestatie en toegevoegde waarde. Daardoor een veel schadelijker fenomeen dan "milieuclubjes". Dit w.s. omdat men daar zelf belang bij heeft.
In tegenstelling tot tien jaar geleden betalen we de huizen in 30 jaar af (of grotendeels af). De rente staat niet op 5%, maar op 1,3%. Hoewel de nominale schuldenlast hoger kan liggen, is er dus wel degelijk een steviger fundament. En vergeet ook niet de stijging van het besteedbaar inkomen en de vergrijzing, waardoor steeds meer mensen steeds meer overwaarde inbrengen.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 19:06 schreef Bart2002 het volgende:
Bottom line is dat men veel hogere schulden aangaat omdat die uitgedrukt in maandlasten met enige fantasie wel te "dragen" zijn. De schulden zijn dus veel hoger dan vroeger omdat "de markt" dit dicteert. Die ontwikkeling is slecht. Heel slecht. Maar omdat we er middenin zitten en gedwongen aan mee doen zien we de problematiek niet. Totdat de conjunctuur a.k.a. "de markt" in elkaar dondert en dan komen de waterlanders. De geschiedenis herhaalt zich voortdurend, we leren er niks van. Dat dit zich met vernietigende kracht zich tegen ons gaat keren is zeker.
Laten we niet vergeten dat men tegenwoordig in precies hetzelfde huis woont als 10 jaar geleden alleen met de dubbele schuld. Dat lijkt best zorgelijk en niet gewenst. Het is ook zo dat we 10 jaar geleden in NL ook al wereldkampioen particuliere schulden waren dus men kan nagaan waar we nu dan staan.![]()
Dit.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 20:53 schreef GSbrder het volgende:
[..]
In tegenstelling tot tien jaar geleden betalen we de huizen in 30 jaar af (of grotendeels af). De rente staat niet op 5%, maar op 1,3%. Hoewel de nominale schuldenlast hoger kan liggen, is er dus wel degelijk een steviger fundament. En vergeet ook niet de stijging van het besteedbaar inkomen en de vergrijzing, waardoor steeds meer mensen steeds meer overwaarde inbrengen.
Laten wij nou toevallig al 20 jaar een aflossingsvrije hypotheek van 175k¤ hebben. En dat vinden wij fantastisch, gezien een maandlast van ¤250,- netto (¤30 HRAquote:Op zaterdag 16 januari 2021 21:58 schreef Leandra het volgende:
zeker vergeleken met de categorie die na 30 jaar rente betalen op hun aflossingsvrije hypotheek nog steeds de volledige hypotheeksom open hebben staan, en als dat dan 250.000 is vindt men dat een heel normaal bedrag.
Er zitten heel veel aspecten aaan "de tucht van de markt". In de eerste plaats is de woningmarkt alles behalve een vrije markt. Diverse factoren hebben het marktmechanisme volledig verstoort…..:quote:Op zaterdag 16 januari 2021 19:06 schreef Bart2002 het volgende:
Ik kreeg hier m.i. niet terecht veel tegengas op.
Mij ook een raadsel. Hier in de buurt werd rond 2000 een AZC opgericht voor 600 - 800 mensen; stond er met 3 maanden, tot ongenoegen van de wijkbewoners . Toen de massale instroom opdroogde (2004) , meldde de gemeenteraad dat het AZC gebouw werd afgebroken om plaats te maken voor >120 nieuwbouwwoningen. Nu 2021 ruim 15 jaar later…nog niets, geen spa de grond in.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 16:19 schreef osodevo het volgende:
Als de nood zo hoog is, waarom die ik dan niet massaal prefab wijken of van die containers in van die gewilde steden?
Hoe eerder hoe beter. Misschien dat dakloze kinderen het land eens wakker schudden over de woningnood.quote:Op zondag 17 januari 2021 12:43 schreef longasleep het volgende:
gok dat 2021 het eerste jaar zal zijn dat ouders met kinderen ook geen noodopvang meer kunnen krijgen.
Omdat we met z'n allen VVD blijven stemmen, o.a.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 21:00 schreef osodevo het volgende:
Die huisjesmelkers vragen natuurlijk altijd het maximale.Waarom worden die niet eens aangepakt? Zo krijg je nooit een normale vrije sector.
Denk je dat als we PvdA stemmen, de zaken anders zouden zijn??quote:Op maandag 18 januari 2021 11:16 schreef Fretwork het volgende:
Omdat we met z'n allen VVD blijven stemmen, o.a.
Dan krijg je er een sloot aan sociale huur bij en is middenhuur nog steeds de lul. Dus nee.quote:Op maandag 18 januari 2021 11:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat als we PvdA stemmen, de zaken anders zouden zijn??
Nee, niet per se. Maar VVD stemmen en dan boos zijn dat er niks aan huisjesmelkers gedaan wordt lijkt me niet realistisch.quote:Op maandag 18 januari 2021 11:26 schreef blomke het volgende:
[..]
Denk je dat als we PvdA stemmen, de zaken anders zouden zijn??
Dus een openstaande hypotheek van 175.000 op een woning van 600.000 en toch nog HRA ontvangen ondanks EWF?quote:Op zondag 17 januari 2021 09:24 schreef blomke het volgende:
[..]
Laten wij nou toevallig al 20 jaar een aflossingsvrije hypotheek van 175k¤ hebben. En dat vinden wij fantastisch, gezien een maandlast van ¤250,- netto (¤30 HRA![]()
) en een huis > 6ton…….. de inflatie vreet vanzelf de hypotheekschuld op....
Ergo…schuld en hypotheekvorm zeggen niet zoveel als je er niet bij vermeldt wat de woningwaarde, het inkomen, de inflatie en de HRA is.
6 ton is ¤3k EWF. Bruto rente 12x280 = ¤3360 dus over blijft ¤360 voor de HRA over...quote:Op maandag 18 januari 2021 13:02 schreef opgebaarde het volgende:
Dus een openstaande hypotheek van 175.000 op een woning van 600.000 en toch nog HRA ontvangen ondanks EWF?
Dus feitelijk zeg je dat je het liever aan de bank betaald dan aan de overheid?quote:Op maandag 18 januari 2021 13:14 schreef blomke het volgende:
[..]
6 ton is ¤3k EWF. Bruto rente 12x280 = ¤3360 dus over blijft ¤360 voor de HRA over...
quote:Op maandag 18 januari 2021 13:53 schreef investeerdertje het volgende:
Dus feitelijk zeg je dat je het liever aan de bank betaald dan aan de overheid?
Nee, ik was gewoon benieuwd naar je motivatie omdat ik er niet direct een besparing in zie voor jou zelf.quote:Op maandag 18 januari 2021 14:00 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
ja, mag dat? Of is dat reden voor standrechtelijke executie??
Is ook geen besparing mogelijk. Dus dat was geen issue.quote:Op maandag 18 januari 2021 14:12 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Nee, ik was gewoon benieuwd naar je motivatie omdat ik er niet direct een besparing in zie voor jou zelf.
Ik zal het anders verwoorden, ik was op zoek naar een zinnige reden om deze zaken zo tegenover elkaar te zetten.quote:Op maandag 18 januari 2021 14:19 schreef blomke het volgende:
[..]
Is ook geen besparing mogelijk. Dus dat was geen issue.
De (zinnige) reden was dat @opgebaarde vroeg naar mijn HRA, gezien de hypotheek en de woningwaarde.quote:Op maandag 18 januari 2021 14:48 schreef investeerdertje het volgende:
Ik zal het anders verwoorden, ik was op zoek naar een zinnige reden om deze zaken zo tegenover elkaar te zetten.
Nee, hij zegt dat 'ie zijn geld liever elders aan uitgeeft dan aflossen op een lening met (waarschijnlijk) ~1% rente. Bij een inflatie de komende jaren van 2-3% .quote:Op maandag 18 januari 2021 13:53 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus feitelijk zeg je dat je het liever aan de bank betaald dan aan de overheid?
De bank verdient er nauwelijks aan, weinig omzet minus weinig kosten (Euribor) is nog steeds weinig winstquote:In the new version of the statement, the Fed says it “will likely aim to achieve inflation moderately above 2 percent for some time” after periods of persistently low inflation. 2 sep. 2020
Deze man weet!!quote:Op maandag 18 januari 2021 21:21 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Nee, hij zegt dat 'ie zijn geld liever elders aan uitgeeft dan aflossen op een lening met (waarschijnlijk) ~1% rente. Bij een inflatie de komende jaren van 2-3% .
Bron: FED:
[..]
De bank verdient er nauwelijks aan, weinig omzet minus weinig kosten (Euribor) is nog steeds weinig winst. Lees het jaarverslag maar van een willekeurige bank (of check de koers).
Het enige waar de bank nog (rente) aan verdient zijn degene die zich laten naaien door hun creditcard in termijnen terug te betalen met 9% rente..
En als het aan DNB ligt gaat straks niemand meer aflossen. (Woning > Box 3, dus wat je hebt afgelost kost 1,4% belasting, bij een rente van 1%..).
Met toeslagen wel inderdaad, anders zullen er een beetje rond schommelen.quote:Op maandag 1 februari 2021 23:13 schreef osodevo het volgende:
Wat een populistisch geneuzel. De meeste agenten en leraren verdienen veel te veel om überhaupt voor sociale huurwoningen in aanmerking te komen.
Agent alla. Maar een leraar harkt binnen no time toch wel 3500 bruto binnen? Zet er nog een sociaal werker als vrouw naast met 1800 euro parttimequote:Op donderdag 4 februari 2021 20:24 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Met toeslagen wel inderdaad, anders zullen er een beetje rond schommelen.
A ja, leraren zullen wel iets boven modaal (36000pj) pakken, maar weinig doorgroei.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:34 schreef Rene het volgende:
[..]
Agent alla. Maar een leraar harkt binnen no time toch wel 3500 bruto binnen? Zet er nog een sociaal werker als vrouw naast met 1800 euro parttime
Max 5800 per maand inderdaad, dus bij de ¤80k stopt het wel.quote:Op donderdag 4 februari 2021 20:43 schreef Ciclon het volgende:
[..]
A ja, leraren zullen wel iets boven modaal (36000pj) pakken, maar weinig doorgroei.
Oke, dat wist ik nietquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:50 schreef GSbrder het volgende:
[..]
Max 5500 per maand inderdaad, dus bij de ¤77k stopt het wel.
https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijsquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:51 schreef Ciclon het volgende:
[..]
Oke, dat wist ik niet. Mooi salaris wel
graziquote:Op donderdag 4 februari 2021 20:51 schreef GSbrder het volgende:
[..]
https://www.rijksoverheid(...)n-het-basisonderwijs
Maar toch zou ik die doelgroep graag in de buurten met sociale huur zien wonen. Dat zijn de sterke schouders die hun buur kunnen ondersteunen bij tegenslag..quote:Op maandag 1 februari 2021 23:13 schreef osodevo het volgende:
Wat een populistisch geneuzel. De meeste agenten en leraren verdienen veel te veel om überhaupt voor sociale huurwoningen in aanmerking te komen.
Sociale koop voor zulke groepen in bepaalde wijken maken zou ook fijn zijn.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 08:15 schreef Peter het volgende:
[..]
Maar toch zou ik die doelgroep graag in de buurten met sociale huur zien wonen. Dat zijn de sterke schouders die hun buur kunnen ondersteunen bij tegenslag..
offtopic, maar je realiseert je dat de meeste leraren in schaal 10 vallen.quote:Op vrijdag 5 februari 2021 08:05 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Realiseer je dus ook dat deze mensen nog altijd over het salaris klagen.
In 1950 met een baan voor het leven zouden dit soort principes wel werken. Maar ik vraag me af in hoeverre dit in de huidige mobiele arbeidsmarkt nog kan. Wat ga je doen als iemand ergens anders gaat werken of eruit gereorganiseerd wordt? Huis inleveren?quote:Op vrijdag 5 februari 2021 08:22 schreef Leandra het volgende:
[..]
Sociale koop voor zulke groepen in bepaalde wijken maken zou ook fijn zijn.
Of bij iedere school 5 binnen een straal van 2 km sociale koopwoningen voor leerkrachten van die scholen.
Hoewel het de vraag is of ze zo dichtbij de school waar ze werken willen wonen.
Voor een hbo opgeleide medewerker die kinderen leert tellen en knutselen? Mwaquote:Op vrijdag 5 februari 2021 09:37 schreef Weird- het volgende:
[..]
offtopic, maar je realiseert je dat de meeste leraren in schaal 10 vallen.
Geen vetpot als je het mij vraagt
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |