Krapte kan best lang aanhouden, maar heeft helemaal niets te maken met de huidige prijzen.quote:Op woensdag 6 januari 2021 10:38 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist
Nee, mensen moeten accepteren dat dit de markt is en het niet goedkoper wordt. Er is enorme krapte en dat zal zo zijn de komende (op zn minst) 10 jaar.
Het heeft alles te maken met de prijzen. Vraag en aanbod. Basis economie.quote:Op woensdag 6 januari 2021 16:31 schreef Fisherman het volgende:
[..]
Krapte kan best lang aanhouden, maar heeft helemaal niets te maken met de huidige prijzen.
Krapte zorgt alleen voor bereidheid om zoveel te betalen. Lage rente maakt dat mogelijk. Een verdubbeling van de rente zorgt ervoor dat mensen minder kunnen lenen. Alleen mensen met veel eigen vermogen zouden dan nog wat meer kunnen bieden, maar dat zijn veelal doorstromers.
Kortom, verhoging van de rente zal direct invloed hebben op de prijzen die men kan betalen.
Of de rente zal stijgen weet niemand natuurlijk, maar feit is dat dat op den duur noodzakelijk is om een komende crisis op te vangen.
Je mist zijn belangrijkste punt: de rente. Basis economie.quote:Op woensdag 6 januari 2021 17:08 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Het heeft alles te maken met de prijzen. Vraag en aanbod. Basis economie.
Groot deel van de krapte is "kunstmatig". Veel woningen zijn opgekocht door beleggers om te verhuren of enkel om te speculeren (er is veel leegstand). Daarnaast staan duizenden kantoorgebouwen leeg. Nu dat thuiswerken de norm wordt en huishoudens steeds kleiner worden, zijn die kantoorgebouwen ideaal om omgebouwd te worden tot kleine woningen. De verhoging van de overdrachtsbelasting zal invloed van beleggers ook enigszins beperken. En als thuiswerken écht de norm wordt, dan denk ik dat de kunstmatige krapte verder zal afnemen omdat mensen voor een goedkopere woning in een niet zo populaire regio zullen kiezen. En dan heb ik het niet eens gehad over de rente en het feit dat mensen het zelfs met de huidige lage rente al lang niet meer kunnen betalen.quote:Op woensdag 6 januari 2021 10:38 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Juist
Nee, mensen moeten accepteren dat dit de markt is en het niet goedkoper wordt. Er is enorme krapte en dat zal zo zijn de komende (op zn minst) 10 jaar.
Precies. Rente is natuurlijk ook kunstmatig bepaald en wordt als tool gebruikt om de economie te sturen. In de goede tijd wordt meestal de rente verhoogd om de economie op te vangen in slechte tijden door de rente te verlagen. Ze zijn helaas wat te laat geweest om in de goede tijd de rente te verhogen. Als er echt een grote recessie aan zou breken, dan is dat momenteel niet op te vangen door rente te verlagen. Verhogen is momenteel geen optie, maar daf is een kwestie van tijd uiteraard en is iets dat niet landelijk bepaald wordt.quote:Op woensdag 6 januari 2021 17:15 schreef opgebaarde het volgende:
[..]
Je mist zijn belangrijkste punt: de rente. Basis economie.
Er zijn toch ook routeplanners die op basis van reistijd laten zien waar je terecht komt? Dat zou ik zelf gebruiken als ik op zoek ben naar een woning. Soms kan dat verrassend zijn, net zoals het voorbeeld wat je hier geeft.quote:Op woensdag 6 januari 2021 11:19 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij werkt die afstandbepaling van Funda hemelsbreed, maar in sommige gevallen kan dat idd betekenen dat een locatie er net buiten valt terwijl de bereikbaarheid veel beter is dan van andere locaties die er net binnen vallen.
Edit: Amersfoort is daarbij wel een mooi voorbeeld, als je een straal van 10 km aangeeft dan komt daarin bijvoorbeeld wel Veenendaal naar boven, maar Harderwijk niet (het naastgelegen Ermelo wel), maar de verbinding tussen Amersfoort en Harderwijk is veel beter dan tussen Amersfoort en Veenendaal.
Met de auto maakt het nog niet zoveel uit (Amersfoort - Veenendaal 36 minuten vs Amersfoort - Harderwijk 32 minuten) maar met het OV is het verschil enorm: Amersfoort - Veenendaal 1 uur en 2 minuten vs Amersfoort - Harderwijk in 27 minuten....
Dus volgens de afstand zou Harderwijk met die 10 km niet in aanmerking komen en Veenendaal wel, maar als je puur op bereikbaarheid gaat dan is Veenendaal een dikke verliezer ten opzichte van Harderwijk.
Zo, ik zat dit te lezen en dacht echt, huh Harderwijk zo lang met de trein met 10 kilometer? Maar had even gemist dat je die eis had losgelaten voor de vergelijking hahaquote:Op woensdag 6 januari 2021 11:19 schreef Leandra het volgende:
Volgens mij werkt die afstandbepaling van Funda hemelsbreed, maar in sommige gevallen kan dat idd betekenen dat een locatie er net buiten valt terwijl de bereikbaarheid veel beter is dan van andere locaties die er net binnen vallen.
Edit: Amersfoort is daarbij wel een mooi voorbeeld, als je een straal van 10 km aangeeft dan komt daarin bijvoorbeeld wel Veenendaal naar boven, maar Harderwijk niet (het naastgelegen Ermelo wel), maar de verbinding tussen Amersfoort en Harderwijk is veel beter dan tussen Amersfoort en Veenendaal.
Met de auto maakt het nog niet zoveel uit (Amersfoort - Veenendaal 36 minuten vs Amersfoort - Harderwijk 32 minuten) maar met het OV is het verschil enorm: Amersfoort - Veenendaal 1 uur en 2 minuten vs Amersfoort - Harderwijk in 27 minuten....
Dus volgens de afstand zou Harderwijk met die 10 km niet in aanmerking komen en Veenendaal wel, maar als je puur op bereikbaarheid gaat dan is Veenendaal een dikke verliezer ten opzichte van Harderwijk.
Plus dat je vanaf station Veenendaal de klomp in 43 minuten in Amersfoort kan zijn ipv 1uur en 2 minuten.quote:Op woensdag 6 januari 2021 18:13 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zo, ik zat dit te lezen en dacht echt, huh Harderwijk zo lang met de trein met 10 kilometer? Maar had even gemist dat je die eis had losgelaten voor de vergelijking haha
Maar dat is dan weer een goede 20 minuten fietsen als je aan de verkeerde kant van Veenendaal gaat wonenquote:Op woensdag 6 januari 2021 18:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Plus dat je vanaf station Veenendaal de klomp in 43 minuten in Amersfoort kan zijn ipv 1uur en 2 minuten.
Klopt helemaal. Vraag ik me alleen af hoelang mensen nog van plan zijn om door te gaan met de gekte. Moet een simpel huis een half miljoen gaan kosten. Lijkt mij niet gezond. We lopen naar mijn bescheiden mening flink uit de pas met de rest van Europa. Ik verbaas me dat mensen hier zo'n aderlating doen voor een huis.quote:Op woensdag 6 januari 2021 07:08 schreef Heph844 het volgende:
[..]
Misschien zijn wat bouwvallen in Noord-Oost Groningen niet helemaal representatief voor de gehele woningmarkt?
Ik vraag me af naar welke landen je dan kijkt. Want elders in West-Europa zijn de prijzen niet heel anders als je naar de wat meer verstedelijkte gebieden kijkt.quote:Op woensdag 6 januari 2021 19:52 schreef tstile het volgende:
[..]
Klopt helemaal. Vraag ik me alleen af hoelang mensen nog van plan zijn om door te gaan met de gekte. Moet een simpel huis een half miljoen gaan kosten. Lijkt mij niet gezond. We lopen naar mijn bescheiden mening flink uit de pas met de rest van Europa. Ik verbaas me dat mensen hier zo'n aderlating doen voor een huis.
Beter.quote:Op woensdag 6 januari 2021 11:12 schreef Niek92 het volgende:
Funda doet ook veel heb ik gemerkt. Vorig jaar januari een huis gekocht dat met het Funda filter op 10km van de stad waar ik op zocht niet vindbaar was. Afstand is waarschijnlijk 10,1km ofzo. Resultaat: huis stond 4 maanden te koop en 15k van de vraagprijs af kunnen halen. Taxatie waarde lag hoger dan de aankoopwaarde.
Heb nu een 2x zo groot huis met 300m2 grond in een klein rustig dorpje maar ben met de bus nog steeds in 15 minuten in het centrum van de stad (100k+ inwoners). Dat is sneller dan degenen die in de buitenwijken van de stad wonen.
Je vergeet wel even dat Nederland groeit, vooral de steden. Het tempo waarop gebouwd wordt is lang niet snel genoeg om dat bij te houden.quote:Op woensdag 6 januari 2021 17:38 schreef craziness het volgende:
[..]
Groot deel van de krapte is "kunstmatig". Veel woningen zijn opgekocht door beleggers om te verhuren of enkel om te speculeren (er is veel leegstand). Daarnaast staan duizenden kantoorgebouwen leeg. Nu dat thuiswerken de norm wordt en huishoudens steeds kleiner worden, zijn die kantoorgebouwen ideaal om omgebouwd te worden tot kleine woningen. De verhoging van de overdrachtsbelasting zal invloed van beleggers ook enigszins beperken. En als thuiswerken écht de norm wordt, dan denk ik dat de kunstmatige krapte verder zal afnemen omdat mensen voor een goedkopere woning in een niet zo populaire regio zullen kiezen. En dan heb ik het niet eens gehad over de rente en het feit dat mensen het zelfs met de huidige lage rente al lang niet meer kunnen betalen.
Als je nu een woning koopt, dan koop je een woning op de top van de markt (of verdomd dichtbij!).
Ik zal i.i.g. niet verbaasd opkijken als de gemiddelde woningprijzen de komende 4 jaar met minstens 25% dalen.
Plus de verdunning van de huishoudens.quote:Op donderdag 7 januari 2021 11:09 schreef Lafoy het volgende:
Je vergeet wel even dat Nederland groeit, vooral de steden. Het tempo waarop gebouwd wordt is lang niet snel genoeg om dat bij te houden.
Dat klopt. De "hoop" dat het allemaal wel naar beneden gaat is wishfull thinking. Er is geleerd van de vorige economische crisis. Alsof de huizen in New York ooit goedkoper gaan worden. Dit soort mensen staan van de realiteit af.quote:Op woensdag 6 januari 2021 20:02 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Ik vraag me af naar welke landen je dan kijkt. Want elders in West-Europa zijn de prijzen niet heel anders als je naar de wat meer verstedelijkte gebieden kijkt.
Of de prijzen ooit weer naar beneden gaan, zal voornamelijk van de rente afhangen. Uiteindelijk gaat het om de betaalbaarheid van woningen. Op dit moment zijn de maandlasten inclusief lineaire aflossing van 2 ton geleende hypotheek pakweg even hoog als voor 1 ton spaarhypotheek in 2006. Logisch dat de huizenprijzen dan ook sterk gestegen zijn. Als de rente weer significant gaat stijgen, gaan de huizenprijzen ongetwijfeld ook weer omlaag.quote:Op donderdag 7 januari 2021 12:39 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Dat klopt. De "hoop" dat het allemaal wel naar beneden gaat is wishfull thinking. Er is geleerd van de vorige economische crisis. Alsof de huizen in New York ooit goedkoper gaan worden. Dit soort mensen staan van de realiteit af.
Ik woon in Rotterdam en mijn huis (2 maanden eigenaar) is nu al meer waard dan waarvoor ik het heb aangekocht en ja ik heb ruim overboden +10%.
Gaat niet gebeuren. Dan gaat zowat elk land failliet.quote:Op donderdag 7 januari 2021 12:46 schreef stavromulabeta het volgende:
Als de rente weer significant gaat stijgen
In een situatie van economische groei en een hoge inflatie, gaat de druk wel heel hoog worden op de ECB om de rente te verhogen. Die inflatie is het argument dat ze voortdurend gebruiken, als dat wegvalt komen ze er niet onderuit om de rente te verhogen.quote:Op donderdag 7 januari 2021 13:08 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Gaat niet gebeuren. Dan gaat zowat elk land failliet.
Interessant hoe dit voor veel mensen werkt. Het maakt niet uit hoeveel de woning kost, alleen de vraagprijs is interessant en dat is het referentiepunt.quote:Op donderdag 7 januari 2021 12:39 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ik woon in Rotterdam en mijn huis (2 maanden eigenaar) is nu al meer waard dan waarvoor ik het heb aangekocht en ja ik heb ruim overboden +10%.
Waarom? Hoge inflatie is gunstig voor schulden. Het zorgt ervoor dat de schulden betaalbaar blijven en zeker met een lage rente.quote:Op donderdag 7 januari 2021 13:27 schreef Heph844 het volgende:
[..]
In een situatie van economische groei en een hoge inflatie, gaat de druk wel heel hoog worden op de ECB om de rente te verhogen.
Lekker eerlijk wel dat Eurobonds. En de wereld is groter dan Europa.quote:Die inflatie is het argument dat ze voortdurend gebruiken, als dat wegvalt komen ze er niet onderuit om de rente te verhogen.
Voor de staatsschulden zal dan een andere oplossing bedacht moeten worden. Eurobonds bijvoorbeeld.
Als de rente stijgt, kan men minder lenen, dus lagere hypotheken en daarom verandering aan de vraagkant.quote:Op donderdag 7 januari 2021 13:46 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Waarom? Hoge inflatie is gunstig voor schulden. Het zorgt ervoor dat de schulden betaalbaar blijven en zeker met een lage rente.
[..]
Lekker eerlijk wel dat Eurobonds. En de wereld is groter dan Europa.
De VS kan zijn schulden nu al niet afbetalen en met 10% rente moet dat dus wel weer kunnen ofzo?
Daarnaast zullen de huizenprijzen niet dalen als de rente stijgt omdat het tekort aan woningen blijft.
Een te hoge inflatie is niet goed, evenals een te lage inflatie. De ECB streeft naar een inflatie van 2%. Het instrument dat het heeft om dat te sturen is de rente. De betaalbaarheid van staatsschulden hoort eigenlijk helemaal niet op het bordje van de ECB te liggen. Het speelt op de achtergrond mee natuurlijk, maar stel dat we straks op een inflatie van 4% zitten, heeft de ECB geen enkel argument meer om de rente laag te houden.quote:Op donderdag 7 januari 2021 13:46 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
Waarom? Hoge inflatie is gunstig voor schulden. Het zorgt ervoor dat de schulden betaalbaar blijven en zeker met een lage rente.
Ik reageerde puur op je statement dat de rente nooit meer gaat stijgen. Dat hoeft dus zeker niet waar te zijn.quote:Lekker eerlijk wel dat Eurobonds. En de wereld is groter dan Europa.
De VS kan zijn schulden nu al niet afbetalen en met 10% rente moet dat dus wel weer kunnen ofzo?
Daarnaast zullen de huizenprijzen niet dalen als de rente stijgt omdat het tekort aan woningen blijft.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |