abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_195544126
Welkom in GereDathans positiviteitstopic met cijfers!

De insteek van dit topic is positief. Negatieve zaken mogen elders genoemd en bediscussieerd worden. Het verschil met het COR / Positiviteits topic #4 is dat hier positieve cijfers over - dalende - dodenaantallen mogen worden gepost, wat daar niet mag.

Hierbij een link naar het Dashboard coronavirus van de Rijksoverheid.

Corona locator Nederland met heel veel cijfers:
https://www.bddataplan.nl/corona/

Ben je het niet met een ander eens? Prima, maar dat hoeft niet per se hier gepost te worden. Voer dat gesprek desgewenst via DM of PM.

Het doel van dit topic is positief nieuws onderbouwen met cijfers. Het volgen van positief nieuws dat ook gewoon waar is, kan veel schelen voor je gemoedstoestand.

In dit topic meldt @Federer-fan dagelijks 1) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC en 2) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen, gebaseerd op de cijfers van Stichting NICE.[1] Verder geeft hij op maandag de - absolute en relatieve - wijzigingen in deze cijfers aan ten opzichte van eerdere dagen en weken.

Iedereen die meepost, bedankt! Het is een fijn topic geworden wat gewaardeerd wordt door meerdere mensen. Samen slepen we elkaar er doorheen!
pi_195544160
Welkom in deel 14! Het deel we hopelijk weer een dikke daling gaan zien!
pi_195544168
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 10:24 schreef deedeetee het volgende:
Ik heb NICE in de gaten gehouden. Gistermiddag 258 en nu opeen 244. op de ic. Ze gaan er dus ook weer vanaf.
We houden moed :D
Ik neem dit goede nieuws even mee voor het ondersneeuwt. Erg goed nieuws, hopelijk zet dit goed door!
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 11:54:06 #4
277319 Tinos85
Gewoon lekker
pi_195544190
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 11:52 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik neem dit goede nieuws even mee voor het ondersneeuwt. Erg goed nieuws, hopelijk zet dit goed door!
Toch jammer dat dit nooit zo in het nieuws wordt gebracht :') :')
pi_195544207
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 11:52 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Ik neem dit goede nieuws even mee voor het ondersneeuwt. Erg goed nieuws, hopelijk zet dit goed door!
Zie je nou dat moed blijven helpt :) *O*
pi_195544328
quote:
17s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 11:56 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Zie je nou dat moed blijven helpt :) *O*
Zeker! We gaan er ook weer vol positief tegenaan *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195544346
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:03 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Zeker! We gaan er ook weer vol positief tegenaan *O*

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_195546282
-4 op de IC.
Wel + 51 in de kliniek
pi_195546589
Leuk positief stuk om te lezen.

quote:
Dát de hoeveelheid virus uitmaakt voor hoe ziek we worden, is bekend van andere luchtwegvirussen, vertelt hoogleraar microbiologie Willem van Schaik, aan de telefoon vanuit Birmingham, waar hij werkt. Een paar jaar geleden gingen Amerikaanse grieponderzoekers ertoe over om vijftig moedige vrijwilligers met een neusspray steeds grotere doses griepvirus toe te dienen: hoe meer virus, des te zieker men werd.

Voor het nieuwe coronavirus geldt dat wellicht ook. Neem een wonderlijk experiment dat wetenschappers van de Universiteit van Hongkong afgelopen lente uitvoerden met 51 goudhamsters. Ze spanden een doek voor hun kooi, alsof de dieren een reuzenmondkapje op hadden, en bliezen vervolgens met een ventilator coronavirus naar ze toe. Conclusie: met een ‘mondkapje’ op werden de dieren minder ziek.

https://www.topics.nl/wor(...)D&utm_content=topics
pi_195546743
quote:
Status 10-10

Positief getest 168.280, toename: 6.499
Ziekenhuisopnames 13.248 (7,9% van positief getest), toename: 49
IC-opnames 3.534 (2,1% van positief getest)
Overleden 6.567 (3,9% van positief getest), toename: 23

pi_195546763
Wat zullen we ervan zeggen, voor mijn gevoel is de groei iets afgezwakt. Maar niet voldoende om te kunnen gaan dalen helaas,

Ziekenhuisopnames en IC zijn al een tijdje redelijk stabiel, een uitschieter naar 80 opnames daargelaten.

Ik ben benieuwd naar het RIVM rapport van dinsdag. Dan worden de correcties weergegeven en weten we of we nu naar oude testresultaten aan het kijken zijn.
pi_195547225
Op de site van het RIVM wordt tegenwoordig weer dagelijks een CSV file geplaatst met alle gerapporteerde besmettingen. In deze file wordt ook de datum van de rapportage gemeld.

Hieronder het aantal besmettingen per dag, geplot voor de CSV file van 2, 9 en 10 oktober. Het verschil tussen de data van 9 en 10 oktober geeft dan het totaal aantal gevallen die vandaag zijn gemeld.



Hier nog een plaatje van de verschillen in aantallen per dag tussen de dataset van 9 en 10 oktober. Wat ik hier zie is dat veel van de vandaag geraporteerde gevallen al eerder zijn geconstateerd. Ongeveer 3500 van de vandaag gemelde gevallen zijn geconstateerd voor 7 oktober.

  Public Relations / Redactie Film zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:05:33 #13
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195547310
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:00 schreef simonblue het volgende:
Op de site van het RIVM wordt tegenwoordig weer dagelijks een CSV file geplaatst met alle gerapporteerde besmettingen. In deze file wordt ook de datum van de rapportage gemeld.

Hieronder het aantal besmettingen per dag, geplot voor de CSV file van 2, 9 en 10 oktober. Het verschil tussen de data van 9 en 10 oktober geeft dan het totaal aantal gevallen die vandaag zijn gemeld.

[ afbeelding ]

Hier nog een plaatje van de verschillen in aantallen per dag tussen de dataset van 9 en 10 oktober. Wat ik hier zie is dat veel van de vandaag geraporteerde gevallen al eerder zijn geconstateerd. Ongeveer 3500 van de vandaag gemelde gevallen zijn geconstateerd voor 7 oktober.

[ afbeelding ]

Ik lees de feiten maar kan er geen conclusies aan verbinden. Wat kan je hier uit trekken?
pi_195547469
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:05 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Ik lees de feiten maar kan er geen conclusies aan verbinden. Wat kan je hier uit trekken?
Dat probleem heb ik zelf ook, erg lastig om hier conclusies aan te verbinden. Voor mij maakt het duidelijk dat besmettingen met veel vertraging gerapporteerd. Daardoor is het lastig om nu al een eventuele daling of stijging te kunnen zien.

Daarnaast: vorig weekend is aangegeven dat de testcapaciteit flink verhoog zou worden (van ~30000 naar 50000 per dag). Waarschijnlijk in stapjes, maar ik veracht dat meer testen ook tot meer bevestigde gevallen leid. Een absolute toename van positieve gevallen betekent niet automatisch ook een hogere besmettingsgraad.
pi_195547646
Er komen steeds meer particuliere partijen bij die gaan testen.

Worden deze positieve en negatieve test wel meegeteld bij het RIVM ? Zo nee dan kan het aantal aan beide kanten toch veel hoger en of lager liggen.

Aangezien de tellingen die rivm niet echt betrouwbaar is kan het door deze nog onbetrouwbaar worden.

Iemand? Dat we dit positief erbij kunnen krijgen
pi_195547682
Dank je wel @simonblue !

Wat ik erin zie is dat we vooral veel oude getallen als nieuw gepresenteerd krijgen. Het probleem is echter, over 7 dagen krijg je dan pas de getallen die iets zeggen.

Heel lastig zo om te zien hoe we er nu echt voorstaan. Zeker met de constant oplopende testcapaciteit die maar 1 maal per week duidelijk wordt. Het kan best dat het percentage positieve testen al dagen aan het dalen is en we dit dinsdag pas weten.

Dinsdag schijnt er een persco te komen, blijkbaar zitten Rutte en de Jonghe met hetzelfde probleem en moeten ze wachten op het dinsdag rapport.
pi_195547730
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:23 schreef AlwaysConnected het volgende:
Er komen steeds meer particuliere partijen bij die gaan testen.

Worden deze positieve en negatieve test wel meegeteld bij het RIVM ? Zo nee dan kan het aantal aan beide kanten toch veel hoger en of lager liggen.

Aangezien de tellingen die rivm niet echt betrouwbaar is kan het door deze nog onbetrouwbaar worden.

Iemand? Dat we dit positief erbij kunnen krijgen
Misschien kan ik er begin volgende week iets over zeggen, helaas is mijn partner gisteren noodgedwongen getest. Bij een particuliere partij aangezien je aan de GGD helemaal niets hebt (dagen wachten en dan 100 kilometer moeten rijden voor een test, ongelofelijk). Ik verwacht met de uitslag ook een uitleg hoe en wat er met die uitslag gedaan wordt.

Overigens denk ik dat die gewoon gemeld worden aan het RIVM, lijkt mij het meest logisch.
pi_195547776
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Misschien kan ik er begin volgende week iets over zeggen, helaas is mijn partner gisteren noodgedwongen getest. Bij een particuliere partij aangezien je aan de GGD helemaal niets hebt (dagen wachten en dan 100 kilometer moeten rijden voor een test, ongelofelijk). Ik verwacht met de uitslag ook een uitleg hoe en wat er met die uitslag gedaan wordt.

Overigens denk ik dat die gewoon gemeld worden aan het RIVM, lijkt mij het meest logisch.
Ai das minder

Ik hoop dat jou partner negatief getest word.

Is het positief dan hopelijk snel er weer bovenop
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:32:44 #19
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
  Public Relations / Redactie Film zaterdag 10 oktober 2020 @ 15:39:42 #20
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195547960
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:25 schreef GereDathan het volgende:
Dank je wel @:simonblue !

Wat ik erin zie is dat we vooral veel oude getallen als nieuw gepresenteerd krijgen. Het probleem is echter, over 7 dagen krijg je dan pas de getallen die iets zeggen.

Heel lastig zo om te zien hoe we er nu echt voorstaan. Zeker met de constant oplopende testcapaciteit die maar 1 maal per week duidelijk wordt. Het kan best dat het percentage positieve testen al dagen aan het dalen is en we dit dinsdag pas weten.

Dinsdag schijnt er een persco te komen, blijkbaar zitten Rutte en de Jonghe met hetzelfde probleem en moeten ze wachten op het dinsdag rapport.
Dan zijn ziekenhuisopnames de beste graadmeter. Die stijgen in ieder geval niet nu.
pi_195547998
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Misschien kan ik er begin volgende week iets over zeggen, helaas is mijn partner gisteren noodgedwongen getest. Bij een particuliere partij aangezien je aan de GGD helemaal niets hebt (dagen wachten en dan 100 kilometer moeten rijden voor een test, ongelofelijk). Ik verwacht met de uitslag ook een uitleg hoe en wat er met die uitslag gedaan wordt.

Overigens denk ik dat die gewoon gemeld worden aan het RIVM, lijkt mij het meest logisch.
Sterkte!
pi_195548047
Dank jullie wel, het is een gekke situatie hier thuis nu. Uitslag zou voor morgenavond moeten komen, spannende tijd dus. Hopen op negatief, we duimen ervoor.

Wel fijn dat partner snel terecht kon dankzij werk in de zorg, direct een test en met 48 uur uitslag.
pi_195548075
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:39 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Dan zijn ziekenhuisopnames de beste graadmeter. Die stijgen in ieder geval niet nu.
Klopt, dat is redelijk aan het stabiliseren. Enkel de regio Amsterdam is serieus problematisch zover ik kan zien. Hoop dat er daar snel een omslag op komt, ze zitten daar op meer dan 600 besmettingen per dag volgens de laatste cijfers.
  zondag 11 oktober 2020 @ 08:42:36 #24
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195560632
1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
245 Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie liggen er momenteel op een Nederlandse of Duitse IC. Het is een daling van 1 ten opzichte van gisteren (een daling van 0,4%) en gisteren was een stijging van 2 ten opzichte van eergisteren (een stijging van 0,8%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
977 Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie liggen er momenteel op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen. Het is een stijging van 22 ten opzichte van gisteren (een stijging van 2,3%) en gisteren was een stijging van 24 ten opzichte van eergisteren (een stijging van 2,6%).

[ Bericht 0% gewijzigd door Federer-fan op 11-10-2020 09:50:17 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195562289
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:00 schreef simonblue het volgende:
Op de site van het RIVM wordt tegenwoordig weer dagelijks een CSV file geplaatst met alle gerapporteerde besmettingen. In deze file wordt ook de datum van de rapportage gemeld.

Hieronder het aantal besmettingen per dag, geplot voor de CSV file van 2, 9 en 10 oktober. Het verschil tussen de data van 9 en 10 oktober geeft dan het totaal aantal gevallen die vandaag zijn gemeld.

[ afbeelding ]

Hier nog een plaatje van de verschillen in aantallen per dag tussen de dataset van 9 en 10 oktober. Wat ik hier zie is dat veel van de vandaag geraporteerde gevallen al eerder zijn geconstateerd. Ongeveer 3500 van de vandaag gemelde gevallen zijn geconstateerd voor 7 oktober.

[ afbeelding ]

Kan ik ergens archiefversies van de COVID-19_casus_landelijk.csv vinden? Ik neem aan dat je die hebt gebruikt.
I'll give you something to do
pi_195564135
Slecht nieuws. Partner heeft Corona :'(
pi_195564183
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:02 schreef GereDathan het volgende:
Slecht nieuws. Partner heeft Corona :'(
Sterkte GeraDathan.
pi_195564192
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:02 schreef GereDathan het volgende:
Slecht nieuws. Partner heeft Corona :'(
Dat is even kut zeg -O- Erg ziek ook? En nu iedereen binnen blijven en laten testen?
Tap tap tap
pi_195564201
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 11:16 schreef galantis het volgende:

[..]

Kan ik ergens archiefversies van de COVID-19_casus_landelijk.csv vinden? Ik neem aan dat je die hebt gebruikt.
Dat bestand gebruik ik inderdaad. Ik heb helaas geen archief daarvan kunnen vinden. Min of meer per ongeluk had ik hem op 2 oktober gedownload en afgelopen vrijdag en zaterdag.
pi_195564228
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:02 schreef GereDathan het volgende:
Slecht nieuws. Partner heeft Corona :'(
Dat is balen :'( Sterkte. Hopelijk een mild verloop van de ziekte.
pi_195564317
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:02 schreef GereDathan het volgende:
Slecht nieuws. Partner heeft Corona :'(
Sterkte!
pi_195564529
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:05 schreef CherryLips het volgende:

[..]

Dat is even kut zeg -O- Erg ziek ook? En nu iedereen binnen blijven en laten testen?
Binnen blijven. Testen heeft helaas weinig zin, als ik nu negatief test dan kan ik het 10 min na de test alsnog krijgen. Het is nu binnen blijven tot 24 uur klachtenvrij en dan gaan voor mij 10 dagen lopen dat ik binnen moet blijven :'(
pi_195564544
Dank jullie wel allemaal. Moet even bezinken hier.
pi_195565205
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:02 schreef GereDathan het volgende:
Slecht nieuws. Partner heeft Corona :'(
Sterkte! Hopelijk valt het mee met de klachten
Alpha kenny one
  zondag 11 oktober 2020 @ 14:04:14 #35
55581 L3viathan
Hollywood Hootsman
pi_195565421
Sterkte GereDathan
Keep the pma
Just a fool will play tricks on Angus McSix
  zondag 11 oktober 2020 @ 14:11:36 #36
22565 asco
Los in deze tent
pi_195565605
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:23 schreef GereDathan het volgende:
Dank jullie wel allemaal. Moet even bezinken hier.
Sterkte.
Ook een idee hoe opgelopen?
  Moderator zondag 11 oktober 2020 @ 14:12:21 #37
236264 crew  capricia
pi_195565624
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:02 schreef GereDathan het volgende:
Slecht nieuws. Partner heeft Corona :'(
Oh shit zeg.
Wouw.
Hopelijk komen jullie er goed doorheen.
Definitely not CIA
pi_195565656
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 13:55 schreef falling_away het volgende:

[..]

Sterkte! Hopelijk valt het mee met de klachten
Vooralsnog valt het gelukkig mee, maar het is wel een spannende tijd de komende dagen.
pi_195565765
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:13 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Vooralsnog valt het gelukkig mee, maar het is wel een spannende tijd de komende dagen.
Grote kans natuurlijk dat het bij milde griepklachten blijft. Maar dat is makkelijk gezegd als buitenstaander, ik begrijp je zorgen goed.
Alpha kenny one
pi_195565812
M'n nicht is ook positief. Geen idee hoe ze het heeft opgelopen want ze is ontzettend voorzichtig (familietrekje denk ik). Maar ze heeft wel twee kleine kinderen, dus misschien daardoor? Ze heeft vooralsnog alleen verkoudheidsklachten.
Tap tap tap
pi_195566252
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:11 schreef asco het volgende:

[..]

Sterkte.
Ook een idee hoe opgelopen?
Nee, werkelijk geen enkel idee. Het zou via mij kunnen zijn, ik ben 1,5 week terug een dag of 3 niet lekker geweest. Maar dat was niet echt noemenswaardig, keertje op tijd naar bed en een paracetamol genomen, dat idee.

Mijn partner werkt in de zorg (apotheek) op maandag en op kantoor op woensdag en vrijdag. Afgelopen donderdag zijn we naar Phantasialand geweest maar de klachten begonnen vrijdagmorgen dus dat kan het niet geweest zijn (klachten komen na 2 tot 12 dagen, gemiddeld 6).

We zijn eigenlijk best streng geweest voor onszelf de afgelopen weken. Zo lopen wij al weken met mondkapje in openbare gebouwen en winkels en houden we zo veel mogelijk 1,5 meter afstand. Natuurlijk hebben we dat niet altijd vol kunnen houden, er zijn echt wel mensen wat te dichtbij geweest. Maar dat heeft nooit lang geduurd en hebben zo snel als mogelijk elke keer weer afstand genomen.

Ik zou zeggen dat wij modelburgers zijn qua opvolgen van de maatregelen. Dat maakt het extra zuur, je doet zo je best en dan nog ben je de pineut.

We blijven er maar niet te lang sikkeneurig van. Hopelijk verslechterd het ziektebeeld niet en zitten we op deze manier de rit uit. Het is helaas niet anders.

Het positieve is dat er straks in ieder geval 1 iemand zeker een soort van immuniteit en antistoffen heeft opgebouwd hier thuis.
pi_195566400
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:18 schreef falling_away het volgende:

[..]

Grote kans natuurlijk dat het bij milde griepklachten blijft. Maar dat is makkelijk gezegd als buitenstaander, ik begrijp je zorgen goed.
Het is heel lastig in te schatten. Ik weet niet wanneer klachten van mild naar erger gaan, of dat binnen een paar uur is nadat de klachten beginnen of dat dat ook op dag 12 nog zo kan zijn.

Wat ik wel begreep is dat de ziekte ongeveer 12 dagen duurt. Ik ga er vanuit dat ze al een paar dagen ziek was zonder symptomen. Dus zeg voor het gemak maandag. Dat betekent dat we dan in ieder geval op de helft zitten.

Maar de zorg is daarmee niet weg, dat zal nog wel een paar dagen duren voor ik dat los kan laten. Maar vooralsnog maak ik mij nog geen zorgen hoor, ik heb het idee dat er sinds gisteren al een opgaande lijn in zit.
pi_195566426
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 15:27 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Misschien kan ik er begin volgende week iets over zeggen, helaas is mijn partner gisteren noodgedwongen getest. Bij een particuliere partij aangezien je aan de GGD helemaal niets hebt (dagen wachten en dan 100 kilometer moeten rijden voor een test, ongelofelijk). Ik verwacht met de uitslag ook een uitleg hoe en wat er met die uitslag gedaan wordt.

Overigens denk ik dat die gewoon gemeld worden aan het RIVM, lijkt mij het meest logisch.
Ik kan hier ondertussen antwoord op geven. Het is inderdaad zo dat het doorgegeven wordt naar het RIVM.
pi_195566607
Het is ondertussen ook tijd voor de cijfers, die zijn wel redelijk positief denk ik.

quote:
Status 11-10

Positief getest 174.653, toename: 6.373
Ziekenhuisopnames 13.301 (7,6% van positief getest), toename: 53
IC-opnames 3.551 (2,0% van positief getest)
Overleden 6.584 (3,8% van positief getest), toename: 17
Ziekenhuisopnames al een tijdje stabiel, nieuwe besmettingen ook weer wat omlaag. Benieuwd of die trend nu wel doorzet of dat dit weer een opmaat is voor een nieuw record. Maar we denken positief en gaan er vanuit dat we nu omlaag gaan *O* Dat betekent dat de maatregelen eindelijk beginnen te werken.
pi_195566746
Ik heb mijn grafieken ook even bijgewerkt:

Het totaal aantal besmetting per dag, afhankelijk van de dag waarop de dataset gepubliceerd wordt.

Hier heb ik ook de waarden uit de grafiek van de RIVM Site (van 6 oktober) verwerkt. Apart dat deze een hoger waarde aangeeft voor 3 oktober, dan nu uit de dataset komt.
Ik vind het lastig om aan te geven wat dit betekent voor het uiteindelijke aantal besmettingen van de afgelopen dagen. Wel lijkt het aantal besmettingen tussen 28 september en 1 oktober redelijk stabiel te zijn.

en het aantal nieuw gemelde besmetting per datum voor de dataset van 10 oktober (blauw) en van 11 oktober (rood)

Dit profiel lijkt heel erg op dat van gisteren. Een grote piek voor de meest recente dag (te verwachten omdat het bestand om 10 uur gemaakt is, dus wordt de vorige dag nog veel aangevulde) en een breder curve die piekt bij ongeveer 6 dagen geleden.
pi_195567033
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:19 schreef CherryLips het volgende:
M'n nicht is ook positief. Geen idee hoe ze het heeft opgelopen want ze is ontzettend voorzichtig (familietrekje denk ik). Maar ze heeft wel twee kleine kinderen, dus misschien daardoor? Ze heeft vooralsnog alleen verkoudheidsklachten.
Balen om dat te horen. Heel veel sterkte voor je nicht, ik hoop dat ze snel opgeknapt.
pi_195567071
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:45 schreef simonblue het volgende:
Ik heb mijn grafieken ook even bijgewerkt:

Het totaal aantal besmetting per dag, afhankelijk van de dag waarop de dataset gepubliceerd wordt.
[ afbeelding ]
Hier heb ik ook de waarden uit de grafiek van de RIVM Site (van 6 oktober) verwerkt. Apart dat deze een hoger waarde aangeeft voor 3 oktober, dan nu uit de dataset komt.
Ik vind het lastig om aan te geven wat dit betekent voor het uiteindelijke aantal besmettingen van de afgelopen dagen. Wel lijkt het aantal besmettingen tussen 28 september en 1 oktober redelijk stabiel te zijn.

en het aantal nieuw gemelde besmetting per datum voor de dataset van 10 oktober (blauw) en van 11 oktober (rood)
[ afbeelding ]
Dit profiel lijkt heel erg op dat van gisteren. Een grote piek voor de meest recente dag (te verwachten omdat het bestand om 10 uur gemaakt is, dus wordt de vorige dag nog veel aangevulde) en een breder curve die piekt bij ongeveer 6 dagen geleden.
Wilde even zeggen dat ik het heel tof vind dat je dit nu dagelijks post. Voor nu zegt het misschien nog niet zoveel omdat je pas net bent begonnen met de opbouw en lezen van de grafiek, maar de komende 5-6 dagen gaat dit ons veel vertellen denk ik.

Top!
pi_195567100
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:41 schreef GereDathan het volgende:
Het is ondertussen ook tijd voor de cijfers, die zijn wel redelijk positief denk ik.
[..]

Ziekenhuisopnames al een tijdje stabiel, nieuwe besmettingen ook weer wat omlaag. Benieuwd of die trend nu wel doorzet of dat dit weer een opmaat is voor een nieuw record. Maar we denken positief en gaan er vanuit dat we nu omlaag gaan *O* Dat betekent dat de maatregelen eindelijk beginnen te werken.
Dit ziet er inderdaad wel weer wat positiever uit.....
pi_195568251
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:41 schreef GereDathan het volgende:
Het is ondertussen ook tijd voor de cijfers, die zijn wel redelijk positief denk ik.
[..]

Ziekenhuisopnames al een tijdje stabiel, nieuwe besmettingen ook weer wat omlaag. Benieuwd of die trend nu wel doorzet of dat dit weer een opmaat is voor een nieuw record. Maar we denken positief en gaan er vanuit dat we nu omlaag gaan *O* Dat betekent dat de maatregelen eindelijk beginnen te werken.
Ja laten we dat hopen met onze positieve instelling.

Mijn zus had nog goed nieuws haar jongste dochter had al meerdere dagen vreemde hoofdpijn is vrijdag getest en vandaag een negatieve uitslag, dus of normale griep of gewoon hoofdpijn door alle stress met werk, school , misschien vrouwe kwaal


Wat het ook is de negatieve uitslag is zeer positief. 👍
  Moderator zondag 11 oktober 2020 @ 15:52:12 #50
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195568636
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:45 schreef simonblue het volgende:
Ik heb mijn grafieken ook even bijgewerkt:

Het totaal aantal besmetting per dag, afhankelijk van de dag waarop de dataset gepubliceerd wordt.
[ afbeelding ]
Hier heb ik ook de waarden uit de grafiek van de RIVM Site (van 6 oktober) verwerkt. Apart dat deze een hoger waarde aangeeft voor 3 oktober, dan nu uit de dataset komt.
Ik vind het lastig om aan te geven wat dit betekent voor het uiteindelijke aantal besmettingen van de afgelopen dagen. Wel lijkt het aantal besmettingen tussen 28 september en 1 oktober redelijk stabiel te zijn.

en het aantal nieuw gemelde besmetting per datum voor de dataset van 10 oktober (blauw) en van 11 oktober (rood)
[ afbeelding ]
Dit profiel lijkt heel erg op dat van gisteren. Een grote piek voor de meest recente dag (te verwachten omdat het bestand om 10 uur gemaakt is, dus wordt de vorige dag nog veel aangevulde) en een breder curve die piekt bij ongeveer 6 dagen geleden.
We hadden het net in het algemene topic hier ook over, op basis van jouw post. Veel dank aan jou, en dank aan @VoMy

Mocht je 't nog niet hebben, Marino van Zelst heeft de historische bestanden op zn github opgeslagen, we kunnen dus tot juli terugkijken: https://github.com/mzelst/covid-19/tree/master/data-rivm/casus-datasets

Marino en anderen lijken puur de delta tussen een dag eerder te melden. Op de cijfers van 10 oktober kom ik hierbij bijvoorbeeld:
Er vnuit gaande dat data_statistics het veld is waar het om gaat hier, dat dat de doorgeefdatum is kunnen we zeggen:
- Er zijn geen overlijdens doorgegeven op 10 oktober en 11 oktober (meest recente is van 9 oktober)
- Er zijn 5 ziekenhuisopnames doorgegeven op 10 oktober (2 in Noord-Brabant, 1 in Utrecht, 1 in Zuid-Holland en 1 in Noord-Holland) - Nu weten we dat de RIVM data daarin incompleet is, dus laten we die negeren en naar NICE/LCPS kijken
- Er lijken totaal 1862 positieve tests in op 10 oktober en 11 oktober gemeld te zijn
- Er zijn totaal 405 mensen met een leeftijd hoger dan 60 doorgegeven als positief getest

Edit: Daar gaat de rest van mn zondag en komende avonden, dit jeukt nogal :P

[ Bericht 1% gewijzigd door chratnox op 11-10-2020 16:03:37 ]
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Public Relations / Redactie Film zondag 11 oktober 2020 @ 16:32:16 #51
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195569646
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:45 schreef simonblue het volgende:
Ik heb mijn grafieken ook even bijgewerkt:

Het totaal aantal besmetting per dag, afhankelijk van de dag waarop de dataset gepubliceerd wordt.
[ afbeelding ]
Hier heb ik ook de waarden uit de grafiek van de RIVM Site (van 6 oktober) verwerkt. Apart dat deze een hoger waarde aangeeft voor 3 oktober, dan nu uit de dataset komt.
Ik vind het lastig om aan te geven wat dit betekent voor het uiteindelijke aantal besmettingen van de afgelopen dagen. Wel lijkt het aantal besmettingen tussen 28 september en 1 oktober redelijk stabiel te zijn.

en het aantal nieuw gemelde besmetting per datum voor de dataset van 10 oktober (blauw) en van 11 oktober (rood)
[ afbeelding ]
Dit profiel lijkt heel erg op dat van gisteren. Een grote piek voor de meest recente dag (te verwachten omdat het bestand om 10 uur gemaakt is, dus wordt de vorige dag nog veel aangevulde) en een breder curve die piekt bij ongeveer 6 dagen geleden.
Zie ik dan een mogelijke afvlakking, daling of stijging? Sorry snap grafieken echt niet.
pi_195570099
Dagelijks worden een x aantal personen getest, alles en iedereen heeft het over de positieve, terwijl er natuurlijk ook negatief getest word. Worden deze cijfers ook ergens bij gehouden? Dat zal natuurlijk lager zijn aangezien een ieder met klachten zich laat testen.

Zou wel mooi zijn dat deze cijfers ook gewoon bekend worden
  Moderator zondag 11 oktober 2020 @ 17:08:41 #53
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195570282
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:57 schreef AlwaysConnected het volgende:
Dagelijks worden een x aantal personen getest, alles en iedereen heeft het over de positieve, terwijl er natuurlijk ook negatief getest word. Worden deze cijfers ook ergens bij gehouden? Dat zal natuurlijk lager zijn aangezien een ieder met klachten zich laat testen.

Zou wel mooi zijn dat deze cijfers ook gewoon bekend worden
De bestanden die het RIVM deelt zijn naar mijn idee cumulatief, dus met het meest recente bestand, heb je alle data tot dan toe. Dat zou betekenen dat het zo eenvoudig is als het totaal aantal tests - positief = aantal negatieve tests te doen. Doordat er een vertraging in doorgeven kan zitten, moet je dat wel tot 2 weken in de toekomst doen om een kloppend getal te krijgen.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zondag 11 oktober 2020 @ 17:27:19 #54
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195570683
Ik heb overigens dezelfde data als @simonblue erbij gepakt en even gekeken of ik er chocola van kan maken. Als ik kijk naar de data vanaf 15 september in het meest recente RIVM bestand kom ik tot de volgende data:


Edit: Ik zie dat imgur om één of andere reden de JPG erg klein maakt. Kijk ik straks nog even naar.

De 'piek' in deze cijfers zit op 2020-10-02. Er vanuit gaande dat de data tot 2 weken vertraging heeft, moeten we dus uiterlijk eind deze week zien of de maatregelen zin hebben gehad en de besmettingscijfers gaan dalen.

Ik heb ook even alle overlijdens per week onder elkaar gezet om eens een beeld te krijgen hoe dat zit. Kanttekening is wel dat dat dus flink achter kan lopen door de manier waarop de GGD dit doet:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door chratnox op 11-10-2020 20:07:41 ]
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator zondag 11 oktober 2020 @ 20:04:39 #55
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195574823
Uiteraard kon ik het niet laten, dus ik ben eens verder de cijfers in gedoken, om te kijken of ik een schatting van het aantal ziekenhuisopnames kan maken. Ik ben voor de berekening uit gegaan van de percentage opnames die per leeftijdscategorie vermeld staan, en heb zo geprobeerd een schatting te maken van wat er deze week verwacht kan worden. Dit is gebaseerd op de cijfers van de week van 20 september tot 27 september.



Heel rudimentair kom je dus uit op zo'n 830 ziekenhuisopnames op een totaal van zo'n 18500 besmettingen. Dit houdt geen rekening met welke uitzondering dan ook, of iemand in een risicogroep zit en wat voor andere scenario's dan ook, want daar heb ik niet voldoende data voor. Ik denk wel dat dit een vrij redelijke inschatting kan geven. Ik ben aan het eind van deze week in elk geval heel benieuwd hoe deze cijfers eruit zullen zien.

Ik heb dezelfde berekening ook even losgelaten op de week ervoor, waar ik uit kom op een totaal van ~600 geschatte opnames. LCPS meldt een totale groei van ongeveer 350 patiënten in het ziekenhuis in de afgelopen week. Het is lastig om daar mee te rekenen, omdat LCPS alleen de beddenbezetting telt, en niet of mensen ontslagen of opgenomen zijn oid. Er vanuit gaande dat er ook mensen ontslagen zijn uit het ziekenhuis en jammer genoeg ook mensen zijn overleden, vind ik 600 best een aardige schatting.

Er vanuit gaande dat die cijfers hetzelfde blijven, gok ik op een groei van zo'n 350 tot 400 opnames deze week, over alle leeftijden heen verdeeld, inclusief mensen die ontslagen zullen worden uit het ziekenhuis.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195578400
Ik ga morgen jullie posts goed lezen, het was te hectisch vandaag om rustig te zitten lezen. Bedankt voor jullie bijdrages!
pi_195581151
Er vallen op dit moment in 123 landen van de 216 landen dus het merendeel, geen corona slachtoffers meer, in de meeste gevallen al langere tijd.
  maandag 12 oktober 2020 @ 09:18:57 #58
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195583033
Goeiemorgen,

In deze post meld ik wekelijks, op de maandagochtend:
1) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC, gebaseerd op de cijfers van Stichting NICE[1] en de wijzigingen ten opzichte van eerdere weken;
2) het aantal Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen, gebaseerd op de cijfers van Stichting NICE[1] en de wijzigingen ten opzichte van eerdere weken; en
3) wekelijks op de maandagochtend de belangrijkste informatie van het Dashboard coronavirus, van de Rijksoverheid.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
271 Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie liggen er momenteel op een Nederlandse of Duitse IC. Het is een stijging van 26 ten opzichte van gisteren (een stijging van 10,6%) en gisteren was een daling van 1 ten opzichte van eergisteren (een daling van 0,4%).

Dit zijn de aantallen Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op een Nederlandse of Duitse IC van de afgelopen 25 weken, beginnend op maandag 20 april (met daarachter vanaf week 18 de absolute en de relatieve wijziging ten opzichte
van de week ervóór):
[2]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De totale daling over de laatste 25 weken is (1.040 -/- 271 =) 769. De gemiddelde daling per dag over de laatste 25 weken is (769 : 25 =) 30,8. Dat is in totaal een daling van (769 -/- 1.040 x 100% =) 73,9%. De gemiddelde daling per week over de laatste 25 weken is 3,0%.

Het totaalaantal Nederlandse IC’s met ten minste één bewezen of verdachte COVID-19-patiënt is de afgelopen week gestegen van 61 naar 65, een absolute stijging van 4 en een relatieve stijging van 6,6%.

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
992 Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie liggen er momenteel op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen. Het is een stijging van 15 ten opzichte van gisteren (een stijging van 1,5%) en gisteren was een stijging van 22 ten opzichte van eergisteren (een stijging van 2,3%).

Dit zijn de aantallen Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie op de Nederlandse verpleegafdelingen van de afgelopen 22 weken, beginnend op maandag 20 april (met daarachter vanaf week 21 de absolute en de relatieve wijziging ten opzichte van de week ervóór):[2]
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
De totale stijging over de laatste 22 weken is (792 -/- 703 =) 89. De gemiddelde stijging per dag over de laatste 22 weken is (89 : 22 =) 4,0. Dat is in totaal een stijging van (792 -/- 703 : 703 x 100% =) 12,7%. De gemiddelde daling per week over de laatste 21 weken is 0,6%.

3) DE BELANGRIJKSTE CIJFERS UIT HET DASHBOARD CORONAVIRUS, VAN DE RIJKSOVERHEID
(De volgorde van de indicatoren in het coronadashboard is in week 38 veranderd.)
Wat je op dit moment (stand van zaken zondag 11 oktober 2020) in het Dashboard ziet, is dat onder meer het aantal:
1) positief geteste mensen per 100.000 inwoners per dag, 36,6 is.
2) mensen met COVID-19 per 100.000 inwoners dat besmettelijk is voor anderen 804,9 is.
3) mensen dat besmet wordt door één besmettelijke person (het reproductiegetal) 1,27 is.
4) ziekenhuisopnames per dag, gemiddeld over de afgelopen 3 dagen, 57,4 is.
5) IC-opnames per dag, gemiddeld over de afgelopen 3 dagen, 19,7 is.

Mochten jullie ergens een fout menen te zien, DM me dan s.v.p. even.

Voetnoten
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door Federer-fan op 12-10-2020 15:51:26 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195587469
Wederom een spannend moment nu, zet de afvlakking door van gisteren? Of gaan we dalen? Of gaan we weer omhoog. Over een kwartiertje weten we het. Ik duim met alles voor positief nieuws!
pi_195587484
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 14:07 schreef GereDathan het volgende:
Wederom een spannend moment nu, zet de afvlakking door van gisteren? Of gaan we dalen? Of gaan we weer omhoog. Over een kwartiertje weten we het. Ik duim met alles voor positief nieuws!
Hoe gaat het met je partner?
Go hard or go home
pi_195587513
quote:
7s.gif Op maandag 12 oktober 2020 14:08 schreef Noek het volgende:

[..]

Hoe gaat het met je partner?
Matig. Sinds vannacht veel hoofdpijn. Koorts lijkt wel weg te blijven grotendeels. Ben blij dat er wel gegeten wordt, de smaak en geur is grotendeels teruggekeerd.

Al met al ook spannend om eerlijk te zijn.

Dank voor de interesse :) :*
pi_195587609
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 14:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Matig. Sinds vannacht veel hoofdpijn. Koorts lijkt wel weg te blijven grotendeels. Ben blij dat er wel gegeten wordt, de smaak en geur is grotendeels teruggekeerd.

Al met al ook spannend om eerlijk te zijn.

Dank voor de interesse :) :*
Nogmaals sterkte :*
pi_195587614
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 14:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Matig. Sinds vannacht veel hoofdpijn. Koorts lijkt wel weg te blijven grotendeels. Ben blij dat er wel gegeten wordt, de smaak en geur is grotendeels teruggekeerd.

Al met al ook spannend om eerlijk te zijn.

Dank voor de interesse :) :*
Ja, snap ik. Hopen dat dit de piek is en dat het vanaf hier beter gaat en dat het niet meer gaat verslechteren.
Die hoofdpijn hoor ik wel heel vaak. Een vriendin van mij werkte op de Covid afdeling in Groningen en daar werd het personeel flink getest en zij zei dat hoofdpijn wel een algemene deler was op de werkvloer. Een "rare" hoofdpijn.
Duimen dat het goed gaat!
Go hard or go home
pi_195587647
@GereDathan neem je maatregelen om jezelf te beschermen?
pi_195587804
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 14:17 schreef koemleit het volgende:
@:geredathan neem je maatregelen om jezelf te beschermen?
Weinig. We leven nu eenmaal in 1 huis en ervan uitgaande dat de besmettelijkheid al een dag of 3 voor de symptomen aanwezig is heeft het ook weinig zin meer denk ik. Tot afgelopen vrijdag hebben we ons gewoon als partners gedragen. Sinds vrijdagochtend mijden we wel elk fysiek contact en we maken de WC, kranen en deurknoppen meerdere keren per dag schoon.

Maar ik denk dat het weinig meer uitmaakt na bijna een week in hetzelfde huis en bed.

Het fysieke stuk missen is overigens erg zwaar. Met mensen buiten mijn gezin heb ik daar niet zo'n last van, maar met je eigen partner heb je normaal meerdere keren fysiek contact per dag.

Maar het is niet anders, ik hoop dat ze er doorheen rolt zoals het nu gaat. Dan ben ik al dankbaar :)
pi_195587830
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 14:15 schreef Noek het volgende:

[..]

Ja, snap ik. Hopen dat dit de piek is en dat het vanaf hier beter gaat en dat het niet meer gaat verslechteren.
Die hoofdpijn hoor ik wel heel vaak. Een vriendin van mij werkte op de Covid afdeling in Groningen en daar werd het personeel flink getest en zij zei dat hoofdpijn wel een algemene deler was op de werkvloer. Een "rare" hoofdpijn.
Duimen dat het goed gaat!
Dank je wel voor deze toevoeging. Ik heb het inderdaad ook gehoord van die hoofdpijn. Je zou eerder hoesten en snotteren verwachten bij een virus op de luchtwegen, maar blijkbaar is hoofdpijn een groter probleem.

Dank je wel, ik houd jullie op de hoogte!
pi_195587963
quote:
Status 12-10

Positief getest 181.498, toename: 6.845
Ziekenhuisopnames 13.359 (7,4% van positief getest), toename: 58
IC-opnames 3.592 (2,0% van positief getest)
Overleden 6.596 (3,6% van positief getest), toename: 12
De cijfers zijn helaas (licht) gestegen, niet zo schrikbarend als we eerder meegemaakt hebben na een dipje. Maar dit is niet positief en zal ongetwijfeld zorgen voor extra maatregelen morgen :'( Al raken mij die dan weer minder, dat is gek genoeg positief. Wij mogen hier toch niets de komende 1 a 2 weken.
pi_195588002
Het aantal overledenen is overigens wel fijn laag geworden. Aantal ziekenhuisopnames iets gestegen, maar nog steeds tussen de 50 en 60 range. Met de uitstroom in gedachte die op gang aan het komen is zal dat hopelijk zorgen voor een stap richting afvlakking in het ziekenhuis.
pi_195588196
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 14:33 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Nee, werkelijk geen enkel idee. Het zou via mij kunnen zijn, ik ben 1,5 week terug een dag of 3 niet lekker geweest. Maar dat was niet echt noemenswaardig, keertje op tijd naar bed en een paracetamol genomen, dat idee.

Mijn partner werkt in de zorg (apotheek) op maandag en op kantoor op woensdag en vrijdag. Afgelopen donderdag zijn we naar Phantasialand geweest maar de klachten begonnen vrijdagmorgen dus dat kan het niet geweest zijn (klachten komen na 2 tot 12 dagen, gemiddeld 6).

We zijn eigenlijk best streng geweest voor onszelf de afgelopen weken. Zo lopen wij al weken met mondkapje in openbare gebouwen en winkels en houden we zo veel mogelijk 1,5 meter afstand. Natuurlijk hebben we dat niet altijd vol kunnen houden, er zijn echt wel mensen wat te dichtbij geweest. Maar dat heeft nooit lang geduurd en hebben zo snel als mogelijk elke keer weer afstand genomen.

Ik zou zeggen dat wij modelburgers zijn qua opvolgen van de maatregelen. Dat maakt het extra zuur, je doet zo je best en dan nog ben je de pineut.

We blijven er maar niet te lang sikkeneurig van. Hopelijk verslechterd het ziektebeeld niet en zitten we op deze manier de rit uit. Het is helaas niet anders.

Het positieve is dat er straks in ieder geval 1 iemand zeker een soort van immuniteit en antistoffen heeft opgebouwd hier thuis.
wow sterkte man. Zo zie je maar dat als je je voorbeeldig gedraagt dat je dan zelfs besmet kan raken. Hoop dat je partner snel opknapt en dat jij toch niet besmet raakt of zoals je aangeeft al misschien het al gehad hebt.

Hier thuis gedragen we ons ook voorbeeldig. we zien maar een kleine groep mensen en daar waar andere mensen zijn gaat de mondkap op. We werken beide thuis, dus komen ook niet in contact met veel andere mensen. Vanavond wel weer naar mijn ouders en dat is toch weer even een dingetje vind ik. Ze zijn van een generatie van, ja we weten het en we doen ons best, maar toch slipt het er gewoon af en toe door omdat ze niet zoals ik constant aan staan.

beterschap thuis man. hou ons op de hoogte.
ehhhhhhuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhh een glaasje prik
pi_195588625
Mijn grafieken zijn wederom geupdated. Met dank aan @chratnox voor de link naar het archief met dagrapportages.

Als eerste het aantal besmettingen op als functie van de dag van test. De verschillende kleuren lijnen geven aan van welke dag het bestand is dat ik heb gebruikt:

Twee dingen die me opvallen:
1) Pas na ongeveer twee weken is er een stabilisatie in het aantal besmettingen van een bepaalde dag te zien. Dus ik verwacht dat het aantal besmettingen van de dagen na 1 oktober nog toe kunnen nemen.
2) Er lijken een aantal duidelijke stappen in het aantal besmettingen per dag te zijn (bijv 21 september en 28 september). Ik weet niet waardoor dit komt. Misschien een uitbreiding van het aantal testen vanaf die datum. Een andere mogelijkheid is dat mensen zich minder graag in het weekend willen laten testen en dat er daarom een stabilisatie in het weekend plaatsvind die daarna gecorrigeerd wordt.

Vervolgens de dagelijkse verschillen in gerapporteerde besmettingen t.o.v de meldingen de dag ervoor.

De lichtblauwe curve geeft het aantal nieuwe besmettingen aan die vandaag zijn gerapporteerd. Dus bij de cijfers van vandaag zitten ~1200 besmettingen van gisteren en ongeveer 900 nieuwe besmettingen van tests op 5 en 6 oktober.
De dagelijkse patronen lijken veel op elkaar. Van rechts naar links: Veel nieuw gerapporteerde besmettingen van gisteren, weinig tot geen (bijv 11 nieuwe besmetting op 9 oktober) een paar dagen daarvoor en dan weer een aantal dagen met veel nieuw gerapporteerde besmettingen.

Omdat ik ook ouder datasets kon downloaden, kan ik deze plot ook maken vanaf ~15 september. Om de grafiek wat overzichtelijk te houden heb ik ervoor gekozen om de verschillen t.o.v. de vorige dag te laten zien met tussenpozen van 4 dagen:

Voor alle dagen is wederom hetzelfde patroon te zien. Van rechts naar links: Veel nieuw gerapporteerde besmettingen op de voorgaande dag, dan een paar dagen met weinig gerapporteerde besmettingen en dan weer een brede band met nieuwe rapportages van ~1 week eerder.
Omdat dit patroon dus al een tijdje loopt heb ik het idee dat dit komt door de manier van test afnemen en resultaten rapporteren, dan met een achterstand vanwege werkdruk.

Zoals gezegd worden de meeste nieuwe gerapporteerde gevallen vermeld voor de dag voor de publicatie. Ik heb daarom het maximale aantal nieuwe gevallen per dag geplot als dag van publicatie:
Hier is een piek op 10 oktober zichtbaar met daarna twee dagen een daling. Hopelijk zet dat de komende dagen door.
pi_195588776
Dank je wel voor de mooie en duidelijke grafieken. Vooral de laatste vind ik interessant, die daling zie je namelijk nog niet terug in de cijfers. Ik ben benieuwd over hoeveel tijd dat zichtbaar wordt.

Voor mijn gevoel houdt Nederland zich weer steeds beter aan de maatregelen. Dat zal zich uiteindelijk toch moeten gaan vertalen in dalende cijfers.
pi_195588818
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 14:41 schreef BorTheWolf het volgende:

[..]

wow sterkte man. Zo zie je maar dat als je je voorbeeldig gedraagt dat je dan zelfs besmet kan raken. Hoop dat je partner snel opknapt en dat jij toch niet besmet raakt of zoals je aangeeft al misschien het al gehad hebt.
Het maakt blijkbaar allemaal niet veel uit hoe je je gedraagt, als anderen de maatregelen met voeten treden dan ben je weg.

quote:
Hier thuis gedragen we ons ook voorbeeldig. we zien maar een kleine groep mensen en daar waar andere mensen zijn gaat de mondkap op. We werken beide thuis, dus komen ook niet in contact met veel andere mensen. Vanavond wel weer naar mijn ouders en dat is toch weer even een dingetje vind ik. Ze zijn van een generatie van, ja we weten het en we doen ons best, maar toch slipt het er gewoon af en toe door omdat ze niet zoals ik constant aan staan.
Zolang je maar zorgt voor afstand zou het goed moeten gaan, maar wel spannend ondertussen. Er is niet te voorspellen wie er iets onder de leden heeft helaas.

quote:
beterschap thuis man. hou ons op de hoogte.
Doe ik!
  Moderator maandag 12 oktober 2020 @ 15:15:29 #73
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195588821
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 15:04 schreef simonblue het volgende:
..
Goede samenvatting! Als ik de data bij elkaar trek lijkt het erop dat er tot zo'n 11 dagen vertraging is met de data, daarvoor is het 'peanuts' (10 verschil, 20 verschil enzo).

21 en 28 september is volgens mij vlak na opschalen, maar er is rond die tijd ook een tijdje een probleem geweest met het systeem om te kunnen registreren, dat kan ook een piek verklaren.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Redactie Games maandag 12 oktober 2020 @ 17:04:29 #74
181272 crew  Noppie2000
pi_195590969
quote:
De GGD's hebben vorige week 280.000 coronatesten afgenomen. Dat zijn er gemiddeld 40.000 per dag, meldt GGD GHOR Nederland. Vorige week ging het in totaal nog om 32.000 tests.
Einde van de week moet het op 51000 per dag liggen.

-NOS
pi_195591060
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 17:04 schreef Noppie2000 het volgende:

[..]

Einde van de week moet het op 51000 per dag liggen.

-NOS
Netjes, en dat betekent automatisch dat de cijfers eigenlijk iets beter zijn dan we denken. Het aantal positieve tests tov het totaal daalt daarmee.
  maandag 12 oktober 2020 @ 18:51:35 #76
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195593075
Volgens mij heb ik nog wel iets positiefs, voor zover het hier nog niet was gemeld. Kennelijk heeft het RIVM het criterium van wanneer je positief test veranderd. Tweede Kamerlid Haga (FvD) heeft er Kamervragen over gesteld. Zou betekenen dat het aantal besmettingen volgens de eerdere criteria veel lager zou liggen.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195593458
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:51 schreef Federer-fan het volgende:
Volgens mij heb ik nog wel iets positiefs, voor zover het hier nog niet was gemeld. Kennelijk heeft het RIVM het criterium van wanneer je positief test veranderd. Tweede Kamerlid Haga (FvD) heeft er Kamervragen over gesteld. Zou betekenen dat het aantal besmettingen volgens de eerdere criteria veel lager zou liggen.
Dat zou goed nieuws zijn!
  Public Relations / Redactie Film maandag 12 oktober 2020 @ 19:47:17 #78
216132 crew  Roberto_BOZ
pi_195594437
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:51 schreef Federer-fan het volgende:
Volgens mij heb ik nog wel iets positiefs, voor zover het hier nog niet was gemeld. Kennelijk heeft het RIVM het criterium van wanneer je positief test veranderd. Tweede Kamerlid Haga (FvD) heeft er Kamervragen over gesteld. Zou betekenen dat het aantal besmettingen volgens de eerdere criteria veel lager zou liggen.
Dat is dan toch gewoon criteria aanpassen om een lockdown te voorkomen?
pi_195594670
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:51 schreef Federer-fan het volgende:
Volgens mij heb ik nog wel iets positiefs, voor zover het hier nog niet was gemeld. Kennelijk heeft het RIVM het criterium van wanneer je positief test veranderd. Tweede Kamerlid Haga (FvD) heeft er Kamervragen over gesteld. Zou betekenen dat het aantal besmettingen volgens de eerdere criteria veel lager zou liggen.
Dit verklaart dan de lage ziekenhuis/ic-opnames en overlijdens?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 12-10-2020 19:54:35 ]
  maandag 12 oktober 2020 @ 20:42:54 #80
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195595819
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 19:47 schreef Roberto_BOZ het volgende:

[..]

Dat is dan toch gewoon criteria aanpassen om een lockdown te voorkomen?
Eerder andersom - om een lockdown te rechtvaardigen. Ze hebben de criteria zo aangepast dat ze het eerder tellen als besmetting dan voorheen.
quote:
17s.gif Op maandag 12 oktober 2020 19:54 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Dit verklaart dan de lage ziekenhuis/ic-opnames en overlijdens?
Nee, de criteria zijn nu juist minder streng waardoor er eerder sprake is van een besmetting dan voorheen.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195595985
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 15:15 schreef chratnox het volgende:

[..]

Goede samenvatting! Als ik de data bij elkaar trek lijkt het erop dat er tot zo'n 11 dagen vertraging is met de data, daarvoor is het 'peanuts' (10 verschil, 20 verschil enzo).

21 en 28 september is volgens mij vlak na opschalen, maar er is rond die tijd ook een tijdje een probleem geweest met het systeem om te kunnen registreren, dat kan ook een piek verklaren.
Vandaar dat het ook ongeveer 2 weken duurt voordat ze kunnen zien of maatregelen effect hebben denk ik.

@simonblue Waar download je deze data?
pi_195595986
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:42 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Eerder andersom - om een lockdown te rechtvaardigen. Ze hebben de criteria zo aangepast dat ze het eerder tellen als besmetting dan voorheen.
[..]

Nee, de criteria zijn nu juist minder streng waardoor er eerder sprake is van een besmetting dan voorheen.
Ah okee.....dus eigenlijk geen goed nieuws?
  Moderator maandag 12 oktober 2020 @ 20:50:41 #83
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195596014
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Vandaar dat het ook ongeveer 2 weken duurt voordat ze kunnen zien of maatregelen effect hebben denk ik.

@:simonblue Waar download je deze data?
Het RIVM overschrijft de oude data dagelijks, maar Marino van Zelst heeft het archief op zijn github gezet. Daar heb ik de oude data vandaan gepakt, en de meest recente pak ik van de RIVM data dagelijks.

Hier staat de brondata van het RIVM: https://github.com/mzelst/covid-19/tree/master/data-rivm/casus-datasets
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
  Moderator maandag 12 oktober 2020 @ 20:51:33 #84
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195596044
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 18:51 schreef Federer-fan het volgende:
Volgens mij heb ik nog wel iets positiefs, voor zover het hier nog niet was gemeld. Kennelijk heeft het RIVM het criterium van wanneer je positief test veranderd. Tweede Kamerlid Haga (FvD) heeft er Kamervragen over gesteld. Zou betekenen dat het aantal besmettingen volgens de eerdere criteria veel lager zou liggen.
Dat heeft te maken met de hoeveelheid sequenties een test door gaat toch? Of is dat weer iets anders?
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
pi_195596144
Ook een leuke website met cijfertjes:
https://pletdecurve.nl/
Tap tap tap
pi_195596216
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:49 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

Vandaar dat het ook ongeveer 2 weken duurt voordat ze kunnen zien of maatregelen effect hebben denk ik.

@:simonblue Waar download je deze data?
Ik heb hiervoor het bestand COVID_casus_landelijk gebruikt van de site van het RIVM
https://data.rivm.nl/covid-19/

Het archief hiervan is te vinden op:
https://github.com/mzelst(...)-rivm/casus-datasets

Edit: wat Chratnox al heeft gezegd :)
  maandag 12 oktober 2020 @ 21:07:30 #87
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195596441
quote:
17s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:49 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Ah okee.....dus eigenlijk geen goed nieuws?
Het is toch niet zo heel ingewikkeld? :? De criteria waren eerst strenger dan nu. Doordat ze nu minder streng zijn, lijken er meer besmettingen te zijn maar dat is misleidend. Met de eerdere criteria zouden de aantallen nu lager zijn. Dus dat is positief. Simpeler kan ik het niet uitleggen.
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195596550
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 21:07 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Het is toch niet zo heel ingewikkeld? :? De criteria waren eerst strenger dan nu. Doordat ze nu minder streng zijn, lijken er meer besmettingen te zijn maar dat is misleidend. Met de eerdere criteria zouden de aantallen nu lager zijn. Dus dat is positief. Simpeler kan ik het niet uitleggen.
Ja snap het nu wel, kwartje viel net nog even niet door.... :@
  maandag 12 oktober 2020 @ 21:18:09 #89
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195596631
quote:
17s.gif Op maandag 12 oktober 2020 21:13 schreef Cinderelladreamer het volgende:

[..]

Ja snap het nu wel, kwartje viel net nog even niet door.... :@
Oké, geeft niet. Het is ook wel verwarrend. En het zou me oprecht niet verbazen als ze dit doe om strengere maatregelen te rechtvaardigen. Ben benieuwd naar de antwoorden van de minister op de Kamervragen van Haga (FvD).

Is dat je standaard-PI? :o
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
pi_195596961
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 21:18 schreef Federer-fan het volgende:

[..]

Oké, geeft niet. Het is ook wel verwarrend. En het zou me oprecht niet verbazen als ze dit doe om strengere maatregelen te rechtvaardigen. Ben benieuwd naar de antwoorden van de minister op de Kamervragen van Haga (FvD).

Is dat je standaard-PI? :o
Ja verwarrend inderdaad.....


En eeeh ja......Fok mobiel dus irritant om steeds aan te passen ;)
pi_195602887
Hier ondertussen ook een klein positief puntje. Gisteren was echt een verschrikkelijke dag. Partner vanaf 04:00 in de nacht zware hoofdpijn die niet weg te krijgen was. Ook veel warm/koud (koorts). Vannacht zijn beiden een stuk afgezwakt, koorts lijkt voor nu weg en de hoofdpijn grotendeels weg. Hopelijk is dit het begin van een snel herstel, dat zou heel positief zijn.

Nu ik het van dichtbij meemaak zie ik overigens wel overeenkomsten met de normale griep. Ik snap wel dat sommige mensen het op die manier wegzetten. Het vervelende is alleen dat in Nederland bijna niemand echte griep krijgt, dit treft met name ouderen (met de bekende longontsteking en overlijden tot triest gevolg). De meeste mensen tot 70 jaar hebben nog nooit echte griep gehad. Als wij een beetje koorts hebben en een snotneus melden we ons al snel ziek met griep bij de baas, maar dat is echt niets in vergelijking met dit. Het is dan ook echt niet terecht om dit als een griepje weg te zetten, als je een griepje verwacht zoals je dit kent dan kom je van een goede koude kermis thuis.

Om positief af te sluiten, het is ongelofelijk knap om te zien hoe het menselijk lichaam is staat is om een virus onder controle te krijgen. Ik heb mij daar de afgelopen dagen echt over verbaasd en het bewonderd.
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 08:39:34 #92
138510 Federer-fan
Heet eigenlijk Haainado
pi_195603056
Goeiemorgen, Hierbij mijn dagelijkse post over de aantallen patienten op de IC's en de verpleegafdelingen, op verzoek over eerdere dagen. Ik ga proberen dat de komende dagen uit te breiden tot zeven dagen terug.

1) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP EEN NEDERLANDSE OF DUITSE IC
286 Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie liggen er momenteel op een Nederlandse of Duitse IC. Het is een stijging van 15 ten opzichte van gisteren (een stijging van 5,5%).
- Maandag 12 oktober: 271 (absolute stijging: 26; relatieve stijging: 10,6%);
- Zondag 11 oktober: 245 (absolute daling: 1; relatieve daling: 0,4%);
- Zaterdag 10 oktober: 244 (absolute stijging: 2; relatieve stijging: 2,3%).

2) NEDERLANDSE PATIËNTEN MET EEN COVID-19-INFECTIE OP DE VERPLEEGAFDELINGEN VAN NEDERLANDSE ZIEKENHUIZEN
1107 Nederlandse patiënten met een COVID-19-infectie liggen er momenteel op de verpleegafdelingen van Nederlandse ziekenhuizen. Het is een stijging van 115 ten opzichte van gisteren (een stijging van 11,6%).
- Maandag 12 oktober: 992 (absolute stijging: 15; relatieve stijging: 1,5%);
- Zondag 11 oktober: 977 (absolute stijging: 22; relatieve stijging: 2,3%);
- Zaterdag 10 oktober: 955 (absolute stijging: 22; relatieve stijging: 2,3%);
- Vrijdag 9 oktober: 931 (absolute stijging: 24; relatieve stijging: 2,6%).

Foutje gezien? DM me s.v.p. even.

[ Bericht 3% gewijzigd door Federer-fan op 13-10-2020 08:56:43 ]
[b]Op dinsdag 28 februari 2012 10:19 schreef TheGeneral:[/b]Eindelijk eens wat zinnige posts van Federer-fan O+ .
[b]Op maandag 24 mei 2010 16:33 schreef tarantism:[/b]dit is het slechtste topic dat ik ooit heb gezien
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 09:12:36 #93
67174 Dos37
Come on Twente
pi_195603392
Hier nog een verhaal over wat we kunnen verwachten de komende tijd

https://www.nytimes.com/2(...)Links&pgtype=Article

Gelukkig al een stuk positiever dan dit artikel die het over 2024 en misschien 2023 heeft 8)7
https://www.thetimes.co.u(...)bf3d1e45d8a2bb07489e
Premier League toto winnaar 2007-2008 en [b]2008-2009[/b]
Held Blaise NKUFO [b]All time topscoorder in Enschede[/b]
[b]WE WON IT ELEVEN TIMES![/b]
pi_195603542
Stijging op de verpleeg is wel fors :'(

Positief is wel dat het op de IC nog steeds relatief laag lijkt te blijven. Het is niet dat we, zoals in maart, elke paar dagen verdubbelen.
pi_195603843
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 14:09 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Matig. Sinds vannacht veel hoofdpijn. Koorts lijkt wel weg te blijven grotendeels. Ben blij dat er wel gegeten wordt, de smaak en geur is grotendeels teruggekeerd.

Al met al ook spannend om eerlijk te zijn.

Dank voor de interesse :) :*
Das heel mooi nieuws top.

Ik blijf me verbazen hoeveel data sommige users hier gebruiken om er enig zinnige informatie, uit te krijgen.
Hulde voor deze personen
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:20:15 #96
142400 RedFever007
Schoenbekooievaar beste ooieva
pi_195604424
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 09:25 schreef GereDathan het volgende:
Stijging op de verpleeg is wel fors :'(

Positief is wel dat het op de IC nog steeds relatief laag lijkt te blijven. Het is niet dat we, zoals in maart, elke paar dagen verdubbelen.
je bedoelt neem ik aan stijging IC fors, verpleeg stabiel?
pi_195604638
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:20 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

je bedoelt neem ik aan stijging IC fors, verpleeg stabiel?
Stabiel? Toename van 115.
Tap tap tap
pi_195604772
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:20 schreef RedFever007 het volgende:

[..]

je bedoelt neem ik aan stijging IC fors, verpleeg stabiel?
Nee toch?

IC is +5,5%
Verpleeg is +11,6%

Ik vind 5,5 procent te overzien, 11 vind ik echt een forse toename.
pi_195604791
quote:
0s.gif Op maandag 12 oktober 2020 20:50 schreef chratnox het volgende:

[..]

Het RIVM overschrijft de oude data dagelijks, maar Marino van Zelst heeft het archief op zijn github gezet. Daar heb ik de oude data vandaan gepakt, en de meest recente pak ik van de RIVM data dagelijks.

Hier staat de brondata van het RIVM: https://github.com/mzelst/covid-19/tree/master/data-rivm/casus-datasets
En begrijp ik nu goed dat dit data is van de dag waarom mensen besmet zijn? Of de dag dat ze getest zijn?
pi_195604942
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:38 schreef George_of_the_Jungle het volgende:

[..]

En begrijp ik nu goed dat dit data is van de dag waarom mensen besmet zijn? Of de dag dat ze getest zijn?
Goede vraag! De details wat iedere kolom betekent staan op:
https://data.rivm.nl/geon(...)d='false'&fast=index

De date_statistics in het overzicht is de datum van de eerste ziektedag, of wanneer dat niet bekend is de dag waarop de test is afgenomen. In de kolom data_statistics type kun je zien welke soort het is (DOO betekent eerste dag van ziekte, DPL betekent dag van positief labresultaat)
In mijn overzicht heb ik de datums gebruikt zonder een splitsing in deze twee groepen te maken.
  Moderator dinsdag 13 oktober 2020 @ 10:51:08 #101
27107 crew  chratnox
Digitaal viroloog
pi_195605081
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 10:45 schreef simonblue het volgende:

[..]

Goede vraag! De details wat iedere kolom betekent staan op:
https://data.rivm.nl/geon(...)d='false'&fast=index

De date_statistics in het overzicht is de datum van de eerste ziektedag, of wanneer dat niet bekend is de dag waarop de test is afgenomen. In de kolom data_statistics type kun je zien welke soort het is (DOO betekent eerste dag van ziekte, DPL betekent dag van positief labresultaat)
In mijn overzicht heb ik de datums gebruikt zonder een splitsing in deze twee groepen te maken.
Dat is ook direct het lastige idd. In de originele data in CoronIT lijken ze het BSN van iemand als key veld te gebruiken, en die is (logischerwijs) weg. Daardoor kunnen we alleen cumulatief per dag kijken.

Wat eigenlijk vrijwel overal gedaan wordt is het aantal regels in de nieuwe file tellen, het aantal regels in de oude file tellen, en het verschil ertussen is het aantal gemeldde besmettingen.

Gevolg daarvan is dat je een vertekend beeld krijgt. Gisteren waren er bijvoorbeeld zo'n 200 meldingen daadwerkelijk van de afgelopen 24 uur, alle anderen waren van daarvoor, tot wel 3 weken terug.

In het andere topic hebben we een beetje zitten graven, en er lijk gemiddeld genomen zo'n 11 dagen vertraging in te zitten voor de data 'compleet' is van die dag. Vandaag zou dus 1 oktober compleet moeten zijn en zouden de laatste cijfers van 2 oktober toegevoegd moeten worden.
Lid van de vaste commissie van het FOK!OMT
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')