https://www.at5.nl/artike(...)liseren-in-amsterdamquote:Bij 'eeuwige grafrust' wordt een graf níet na bepaalde tijd geruimd. En dat is een wens van veel moslims in de stad. Toch bestaat deze mogelijkheid nog niet in Amsterdam. Maar begraafplaats Westgaarde is nu bereid om daar verandering in te brengen, al zitten er nog wel wat haken en ogen aan dat plan.
Over eeuwige grafrust wordt al jarenlang gesteggeld in de stad. Ondertussen is de optie in Almere er al wél. Daar is het de afgelopen maanden zelfs erg druk, omdat veel moslims door corona niet in hun land van herkomst begraven kunnen worden.
En zolang de optie niet bestaat in Amsterdam, wijken veel moslims voorlopig uit naar Almere. 'In de afgelopen twee à drie maanden hebben we hier al zeker 150 Amsterdammers begraven', vertelt begrafenisondernemer Ali Karamatali.
Zo goed als vol
Die begraafplaats is daardoor al zo goed als vol. Een extra reden om eeuwige grafrust ook mogelijk te maken in Amsterdam, vindt de stichting Islamitisch Begraven Nederland (IBN).
Ook vanuit de politiek is daar al steun voor. PvdA, DENK, GroenLinks en D66 riepen namelijk eerder op om eeuwige grafrust mogelijk te maken. Maar volgens het college is de grond in Amsterdam te schaars om dit te kunnen realiseren.
'Handen uit de mouwen steken'
'We hebben daarom gezegd dat we twee dingen kunnen doen. Vragen of de gemeente toch wil zoeken naar een plek voor ons, of zelf de handen uit de mouwen steken', vertelt Elsa van de Loo, bestuurder bij stichting IBN.
En dat lijkt nu gelukt te zijn, want begraafplaats Westgaarde is bereid om aan het plan mee te werken. Daar zijn tenslotte al islamitische grafvelden, die ingericht zijn naar de wensen en behoeften van moslims.
Het enige wat nog mist is de eeuwige grafrust. 'Dat is eigenlijk een logische en mooie reden om met elkaar samen te werken', vindt Eveline de Koning van PC Uitvaart, de beheerder van Westgaarde.
Het veld wordt dan in principe uitgebreid met 450 graven. Toch moeten er nog belangrijke stappen gezet worden, voordat het zover is.
Verzoek aan de gemeente
De grond is nu namelijk nog eigendom van de gemeente. Pas als de stichting en de begraafplaats zélf daarvan de eigenaar worden, kunnen zij eeuwige grafrust realiseren.
Daarom is er afgelopen vrijdag een verzoek gedaan aan de gemeente, om de grond te verkopen. Het geld voor de koop moet vanuit de moslimgemeenschap zelf komen.
'We hopen dat de gemeente snel haar medewerking gaat verlenen en dat we binnen een aantal maanden de eerste moslim kunnen begraven met eeuwige grafrust', concludeert De Koning.
Waarmee dit 'probleem' voor de rest van de eeuwigheid verholpen is?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:37 schreef Filosoofert het volgende:
Het veld wordt dan in principe uitgebreid met 450 graven
je zou na zoveel decennia toch moeten weten dat het seculiere aspect alleen draait om christenen?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:03 schreef LXIV het volgende:
Opmerkelijk dat progressieve partijen als D66, PvdA en GL zich uitgerekend hier hard voor maken.
Verder zie ik het probleem niet. Laat een islamitische stichting een stuk grond kopen en zelf bepalen wat ze er mee doen. Of ze daar eeuwige graven willen inrichten of iets anders mogen ze toch zelf weten?
Wie valt wie lastig? Of gaat het je erom dat het islamieten betreft?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:04 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Gewoon ophouden mensen met waanideeën aandacht te geven.
Ze mogen best zelf weten wat ze zelf ermee doen, maar val er een ander niet mee lastig.
Totdat het je eigen ouders betreft zekerquote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:40 schreef Pleun2011 het volgende:
Opdonderen met die eeuwige grafrust. Je kan beter de schaarse ruimte gebruiken om huizen te bouwen, i.p.v. nutteloze botten te verzamelen.
Nee, waarom? Zoals het nu is geregeld is het prima. 'Eeuwige grafrust' is belachelijk, gezien de schaarse ruimte en de miljoen miljard stoffelijke overschotten die ooit nog een plekje willen. Wat mij betreft mikken we iedereen in de oven.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:08 schreef maghreb het volgende:
[..]
Totdat het je eigen ouders betreft zeker
In een vrij land bepaalt een ieder dat voor zichzelf. Mik jij jezelf in de oven, ik hoef dat niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:11 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee, waarom? Zoals het nu is geregeld is het prima. 'Eeuwige grafrust' is belachelijk, gezien de schaarse ruimte en de miljoen miljard stoffelijke overschotten die ooit nog een plekje willen. Wat mij betreft mikken we iedereen in de oven.
In een blok van een kubieke kilometer kun je meer dan 10 miljard lichamen kwijt. Ruimtegebrek is het probleem niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:11 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Nee, waarom? Zoals het nu is geregeld is het prima. 'Eeuwige grafrust' is belachelijk, gezien de schaarse ruimte en de miljoen miljard stoffelijke overschotten die ooit nog een plekje willen. Wat mij betreft mikken we iedereen in de oven.
Dat kan op zich prima. Joodse begraafplaatsen kennen bijvoorbeeld ook eeuwige grafrust. De oudste in Nederland is sinds 1614 in gebruik.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:37 schreef Filosoofert het volgende:
[..]
https://www.at5.nl/artike(...)liseren-in-amsterdam
Wel een interessant idee, hoe "eeuwig" kun je zoiets volhouden? Is dat uberhaupt te doen?
Graven worden na een bepaalde periode geruimd en dan belanden de botjes alsnog in de oven. Dat mensen de keuze hebben tussen begraven of cremeren is prima, mij maakt het niet uit.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:18 schreef Rupibma het volgende:
[..]
In een vrij land bepaalt een ieder dat voor zichzelf. Mik jij jezelf in de oven, ik hoef dat niet.
Klopt volgens mij niet, botjes eindigen in een soort massagraf.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:24 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Graven worden na een bepaalde periode geruimd en dan belanden de botjes alsnog in de oven.
De knekelput.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:25 schreef Shaggy_2000 het volgende:
[..]
Klopt volgens mij niet, botjes eindigen in een soort massagraf.
Maar nu het om islamieten gaat is het afschuwelijk.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:24 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Graven worden na een bepaalde periode geruimd en dan belanden de botjes alsnog in de oven. Dat mensen de keuze hebben tussen begraven of cremeren is prima, mij maakt het niet uit.
Top. Dan zet je lekker op je eigen stuk grond een oven neer. Wanneer anderen op hun stuk grond kiezen voor graven, is dat dan ook helemaal hun pakkie an.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:11 schreef Pleun2011 het volgende:
[..]
Alleen van mijn vaders kant lagen zijn ouders in een graf en werd er na x jaar niet meer betaald en gewoon het graf geruimd zoals gebruikelijk is in het al overvolle Nederland. De rest is allemaal gecremeerd en uitgestrooid.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:08 schreef maghreb het volgende:
[..]
Totdat het je eigen ouders betreft zeker
Dit inderdaad. Het is helemaal geen nieuw concept in Nederland, zulke begraafplaatsen zijn er domweg al.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:21 schreef freako het volgende:
Dat kan op zich prima. Joodse begraafplaatsen kennen bijvoorbeeld ook eeuwige grafrust. De oudste in Nederland is sinds 1614 in gebruik.
Ja, maar moslims.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:37 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is helemaal geen nieuw concept in Nederland, zulke begraafplaatsen zijn er domweg al.
Ja, maar niet voor enge moslims. Daar gaat het om.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:37 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Dit inderdaad. Het is helemaal geen nieuw concept in Nederland, zulke begraafplaatsen zijn er domweg al.
Wow.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
In een blok van een kubieke kilometer kun je meer dan 10 miljard lichamen kwijt. Ruimtegebrek is het probleem niet.
Een put van 1000 meter diep...quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:19 schreef LXIV het volgende:
[..]
In een blok van een kubieke kilometer kun je meer dan 10 miljard lichamen kwijt. Ruimtegebrek is het probleem niet.
Hoogeveen, waar ik woon, had al een islamistische begraafplaats sinds 1982. Maar ik kan zo snel niet vinden of dat ook voor 'eeuwig' is. Almere blijkbaar wel.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, maar niet voor enge moslims. Daar gaat het om.
Haaientanden zoeken kan nu al in Cadzand (in Zeeland). Mensenbotjes dan wellicht ook.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:33 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Alleen van mijn vaders kant lagen zijn ouders in een graf en werd er na x jaar niet meer betaald en gewoon het graf geruimd zoals gebruikelijk is in het al overvolle Nederland. De rest is allemaal gecremeerd en uitgestrooid.![]()
Als mensen betalen voor 100 of meer jaar vooruit is het goed.
Wat moet er eigenlijk met die eeuwige graven gebeuren als de zeespiegel zover gestegen is dat stukken Nederland onder water staan?
En dan komen we totaal op 1 miljard kubieke meter, hoe wilt LIVX dan een lichaam met een kist eromheen in 0.1 kubieke meter of te wel 100 liter gaan krijgen?quote:
Zolang de grafrechten betaald blijven worden mogen ze wmb 1000 jaar blijven liggen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ja, maar niet voor enge moslims. Daar gaat het om.
Schijnt niet nodig te zijn want kennelijk vergaan ook botten na verloop van tijd en blijft er dus niets meer van je over.quote:
Maar de latere laag die er bovenop ligt is nog niet zover...quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:46 schreef Pleun2011 het volgende:
Schijnt niet nodig te zijn want kennelijk vergaan ook botten na verloop van tijd en blijft er dus niets meer van je over.
Het rustige Drenthe, land van heidevelden, hunebedden en islamisme.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:41 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Hoogeveen, waar ik woon, had al een islamistische begraafplaats sinds 1982. Maar ik kan zo snel niet vinden of dat ook voor 'eeuwig' is. Almere blijkbaar wel.
Het is tegen de grondwet om moslims wel gratis eeuwige grafrust te geven en anderen niet als zij daar om vragen. Maar als ze er zelf voor betalen, wat is er op tegen?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:50 schreef spectrumanalyser het volgende:
Zag eerder al een motie van Arkazan Azarkan Hanskazan. Hij wou 'wegens corona' eeuwige grafrust voor de muslims. Die motie haalde het niet.
Normale mensen betalen na 10 jaar verlengingskosten.
Volwassen mensen die geloven in een sprookjesboek zouden dat dan niet hoeven te betalen.
Laatst was er een artikeltje over bacteriën in lijkenkisten. ging over het rappe tempo waarmee de boel weggevreten wordt.
Geen kist. Maar 100L op was idd mijn uitgangspunt.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:44 schreef Basp1 het volgende:
[..]
En dan komen we totaal op 1 miljard kubieke meter, hoe wilt LIVX dan een lichaam met een kist eromheen in 0.1 kubieke meter of te wel 100 liter gaan krijgen?
Is niet nieuw toch dat deze partijen vissen in deze doelgroep om stemmers te trekken? En dat deze partijen enorm willen deugen en dus pro-islam zijn?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:03 schreef LXIV het volgende:
Opmerkelijk dat progressieve partijen als D66, PvdA en GL zich uitgerekend hier hard voor maken.
Ze zijn helemaal niet pro islam man. En de SP sws niet!quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:55 schreef Ronald-Koeman het volgende:
[..]
Is niet nieuw toch dat deze partijen vissen in deze doelgroep om stemmers te trekken? En dat deze partijen enorm willen deugen en dus pro-islam zijn?
Wat dat betreft is Amsterdam misschien ook niet de beste plek om een nieuwe begraafplaats aan te leggen als het grafrecht voor onbepaalde tijd uitgegeven moet worden. Dan is Almere misschien toch een betere plek.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:50 schreef Leandra het volgende:
Binnen de ring is het wat lastig bouwgrond te vinden die ook nog eens eigendom is, dus die vergelijking is moeilijk te maken, maar reken maar dat zo'n graf in Amsterdam een vermogen zal kosten.
Er bestaan zeer zeker 'eigen graven'.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:53 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het is tegen de grondwet om moslims wel gratis eeuwige grafrust te geven en anderen niet als zij daar om vragen. Maar als ze er zelf voor betalen, wat is er op tegen?
Dat zou sowieso bizar zijn. Daar is de grond daar simpelweg te schaars voor. Genoeg plekken in NL waar het wel gewoon kan.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:59 schreef freako het volgende:
[..]
Wat dat betreft is Amsterdam misschien ook niet de beste plek om een nieuwe begraafplaats aan te leggen als het grafrecht voor onbepaalde tijd uitgegeven moet worden. Dan is Almere misschien toch een betere plek.
Ik ben geen fan van het islamitische geloof maar ik zou net zo redeneren als het om andere gelovigen gaat. Als ze er zelf voor betalen, nou oké prima, maar dat gelovigen een bijzondere status voor zichzelf zien o.b.v. de sprookjes waar ze in geloven, mag van mij wel langzaamaan wat minder serieus worden genomen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 15:27 schreef Rupibma het volgende:
[..]
Maar nu het om islamieten gaat is het afschuwelijk.
Dan belazer je de boel gewoon. Keihard nee verkopen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:40 schreef BasEnAad het volgende:
Gewoon zeggen dat het eeuwig is, over 100 jaar kraait hier toch geen haan meer naar.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |