Ik zag het ook voorbijkomen, veel grote namen maar allemaal oudere renners. Geeft toch aan dat we nu een generatiewissel beleven.quote:
quote:We wisten al dat Remco Evenepoel door het oog van de naald was gekropen bij zijn val in de Ronde van Lombardije. Maar in Telefacts zegt hij zelf hoeveel geluk bij een ongeluk heeft gehad. "Als ze dat gesprongen adertje niet hadden gezien, dan was ik doodgebloed in mijn been."
Het seizoen van Remco Evenepoel verliep ook na de coronapauze rooskleurig met zeges in de Ronde van Burgos en de Ronde van Polen. Het goudhaantje van Deceuninck-Quick Step viel in de Ronde van Lombarijde letterlijk van die roze wolk. Met een gebroken bekken kwam Evenepoel er uiteindelijk nog goed vanaf, want hij is door het oog van de naald gekropen. Dat vertelde hij in Telefacts. "We hebben dat nog niet durven te zeggen, maar ik heb eigenlijk heel veel geluk gehad met de breuken."
"Ten eerste heb ik een gesprongen adertje gehad in mijn lies. Dat hebben ze meteen moeten opereren. Als ze dat niet hadden gezien op de scan, dan was ik gewoon in mijn been doodgebloed. Dat was eigenlijk de struggle met de eerste keer stappen, omdat die nog zo vastzat."
En ook op een andere manier had Evenepoel geluk bij een ongeluk. "Het tweede weet eigenlijk niemand behalve de dokters, maar mijn breuk zat op 1 millimeter van een zenuw", vertelt Evenepoel. "Als die zenuw geraakt was geweest, dan had ik mijn leven zo (Evenepoel zit in een rolstoel terwijl hij dit vertelt) moeten doorbengen. Dat was schrikken voor mijn mama en Oumi, die erbij zaten toen me dat verteld werd. Ik trok toen bleek weg. Het heeft een nagelbreedte gescheeld of het was afgelopen met mijn carričre."
Betere recensie dan RR over Doug Ryder zijn biopic?quote:Op woensdag 7 oktober 2020 13:19 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Gekeken.
https://vtm.be/vtmgo/afsp(...)ee-8aee-3817b514a708
Die meid waar jij ooit een UI van had dacht dat het Mathieu was die over dat muurtje kukelde. En dat is dan je persoonlijke PR.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 13:21 schreef showtimer het volgende:
[..]
Betere recensie dan RR over Doug Ryder zijn biopic?
Dit klinkt nu al beter dan Nederland-Mexico. Vanavond kijken.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:00 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Die meid waar jij ooit een UI van had dacht dat het Mathieu was die over dat muurtje kukelde. En dat is dan je persoonlijke PR.
Er komen niet echt dingen voorbij die we nog niet wisten, het is meer een soort persoonlijke belevenis. Maar het kijkt wel lekker weg en Remco bewijst andermaal een lieve jongen te zijn.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:12 schreef showtimer het volgende:
[..]
Dit klinkt nu al beter dan Nederland-Mexico. Vanavond kijken.
Wel met 2 lange periodes zonder koers natuurlijk (corona-periode zelfs nog langer dan de winterstop), maar wel wat aparte namen ja. Normaal gesproken wint Valverde altijd wel in 1 van die Spaanse voorbereidingskoersen.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 09:37 schreef Mykonos het volgende:
[..]
Ik zag het ook voorbijkomen, veel grote namen maar allemaal oudere renners. Geeft toch aan dat we nu een generatiewissel beleven.
Niet met Lotto hč, niet met Lotto.quote:Tim Wellens vindt dat Lotto-Soudal geviseerd wordt: “Jullie kritiek op onze ploeg stoort mij”
Waalse Pijl: 21ste. Luik-Bastenaken-Luik: 33ste. Net als zijn ploeg beleeft Tim Wellens (29) geen topseizoen. Dat stoort hem. “Caleb Ewan wint twee ritten in de Tour en wat schrijven jullie? ‘Lotto-Soudal mag van geluk spreken dat Ewan nog in de ploeg zit.’ Moet dat?” We belden hem op daags voor de Brabantse Pijl.
Dag Tim. Mag ik even storen?
“Ik lig op de massagetafel, maar je stoort niet. Onze perschef had mij gewaarschuwd.”
Blij dat je wil spreken, want zowel op het WK als in Luik reed je na de finish meteen door. Waarom?
(grinnikt) “Ik wou snel douchen.”
Het leek of je ons slecht gezind was.
“Eerlijk? Ik vind dat de Belgische media de laatste maanden te hard zijn voor mijn ploeg. Het is precies alsof maar één ploeg slecht rijdt in het peloton.”
En is het onterecht dat we Lotto-Soudal kritisch beoordelen?
“Neen. Het klopt dat we niet goed bezig zijn, maar om dat altijd opnieuw te vermelden… Ik vind dat onnodig. Jullie schrijven toch ook niet dat CCC nog bijna geen koersen won? Of NTT, wat hebben die al gepresteerd? Natuurlijk, wij zijn een Belgische ploeg en jullie Belgische media… Toch vind ik dat er te veel de nadruk op ons wordt gelegd.”
Moeten we jullie dan negeren, zoals jij met ons deed na het WK?
“Liever niks schrijven dan negatief schrijven. Wil je dat in de toekomst zo doen, Bram?”
Maar als Harm Vanhoucke derde wordt in een rit in de Giro, moeten we wel over de ploeg schrijven?
“Een groot artikel en de sponsors goed zichtbaar. Zo heb ik het graag.”
Lees jij de krant dan zo aandachtig in Monaco?
“Geloof het of niet, maar ik had tot afgelopen zaterdag een abonnement op Het Nieuwsblad.”
Maar uit colčre heb je dat abonnement opgezegd?
“Neen. Blijkbaar is mijn moeder vergeten betalen.”
Een prof van Lotto-Soudal kan zich toch een krantenabonnement permitteren?
“Zeker, maar dat is mijn moeder haar verantwoordelijkheid.”
Wat vond je van jouw twee Ardennenklassiekers?
“Negatief hé, Bram! Negatief! Je moet daar dus niks over schrijven.”
Na een goed WK had ik meer verwacht dan de 21ste en 33ste plaats.
“Dat dacht ik ook, maar het is er niet uitgekomen. Op het moment van de waarheid zak ik erdoor. Ik beschik niet over de benen om een goed resultaat te rijden.”
Hoe komt dat?
“Als je er een zeer goede uitleg over wil, moet je bellen naar mijn coach Paul Van Den Bosch. We hebben er maandag lang over gepraat. Hij kan het goed uitleggen.”
Ik bel nu met jou. Kan jij het in drie zinnen uitleggen?
“Na mijn val voor de Tour heb ik niet veel getraind. Ik dacht dat wedstrijdritme mij goed zou doen, maar misschien had ik langer moeten trainen en niet zo snel hervatten in de Ronde van Luxemburg.”
Te weinig basis?
“Correct. Nochtans werd ik in Luxemburg vierde. Beter dan verwacht, maar blijkbaar niet goed genoeg.”
De Brabantse Pijl ligt jou en heeft een minder sterk deelnemersveld. Je moet toch iets kunnen tonen?
“Je bent goed bezig. Complimenten voor jouw positieve instelling.”
Het zijn gewoon vaststellingen.
“Klopt. Het is minder zwaar, dus meer een loterij dan Luik. Ik was vorig jaar derde en in 2018 won ik. Het is een koers die ik graag rijd.”
En wat nadien? De Ronde van Vlaanderen of de Vuelta?
“Ik zou graag beiden combineren, maar drie dagen voor een grote ronde moet een renner een bloedtest ondergaan. Omdat de Vuelta twee dagen na de Ronde van Vlaanderen start, moet ik die bloedtest dus in Belgiė doen. De ploeg is nog aan het onderzoeken of dat mag. Als we toestemming krijgen, combineer ik beide koersen. Indien niet, kies ik voor de Vuelta. Ik wil absoluut een grote ronde rijden om met een goed gevoel het seizoen af te sluiten.”
Voorlopig een seizoen om snel te vergeten.
“Ik ben inderdaad bezig aan een kwakkeljaar. In de Algarve werd ik ziek, waardoor ik niet goed was in de Omloop Het Nieuwsblad en niet kon starten in Parijs-Nice. Dan kwam corona en nadien die ambetante val, waardoor ik niet kon starten in de Tour.”
Nog last van die val?
“Neen. Nog één wonde waarop een kleine korst zit. De rest is allemaal mooi genezen.”
Nog een wonde: begin juli overleed je Spaanse ex-verzorgerPep Toni Escandell.
“Ik had een superband met Pep Toni. Hij was sinds 2013 mijn verzorger. Hij trok vorig jaar naar Movistar, omdat hij bij een Spaanse ploeg een beter pensioen kon krijgen... Een paar maanden later sterft hij. Onverwacht. Door corona kon ik niet naar zijn uitvaart op Mallorca.”
Weegt dat op jou?
“Dat had impact, zoals telkens wanneer iemand uit je nabije omgeving heengaat. Dat is ook zo met Bjorg Lambrecht, maar op een moment moet je dat achter je kunnen laten en weer vooruitkijken. Het is ook geen reden voor mijn mindere prestaties. Daarop wil ik het niet steken.”
Zoals je wenst, eindigen we positief. Wat mogen we nog van jou verwachten?
“Ik verwacht nog een mooie prestatie in de Vuelta. Na de Brabantse Pijl ga ik terug naar Monaco en heb ik even tijd om te herbronnen en goed te trainen.”
Je mikt er op ritwinst?
“Ja. Het parcours staat mij aan en de helft van de renners zal gedemotiveerd aan de start staan omdat ze moe zijn. Ook het weer wordt een uitdaging.”
Te heet wordt het niet.
“Ik neem een thermovest, dikke handschoenen en een muts mee.”
En leuk gezelschap?
“Zeven leuke ploegmaten, onder wie Tosh Van der Sande.”
Jouw vaste piloot, die voorlopig niet mag blijven?
“Ik hoop uit de grond van mijn hart dat hij kan blijven. We rijden al lang samen. Ik vind dat Tosh altijd een meerwaarde is, binnen en buiten de koers. Omdat hij vaak in dienst rijdt, valt hij niet altijd zo hard op, maar hij is een gouden ploegmaat.”
Kan een kopman als Tim Wellens daar dan niet om zagen?
“Een kopman als Tim Wellens is daar al langer om aan het zagen, maar het budget ontbreekt. Je kan moeilijk iemand betalen als er geen geld is.”
Je zou zelf al hebben ingeleverd, heb ik gehoord.
“Je hebt goede oren, maar daarover ga ik niet uitweiden... Maar dus: Harm Vanhoucke.”
Een klimmer die progressie boekt. Ben jij nog tevreden in de ploeg?
“Ja. Elke ploeg kent wel eens ups and downs. Dit jaar is een down, hoewel twee keer ritwinst in de Tour niet mag onderschat worden. Dat is trouwens nog zo’n voorbeeld: Caleb Ewan wint twee ritten in de Tour en wat schrijven jullie? Lotto-Soudal mag van geluk spreken dat Ewan nog in de ploeg zit. In plaats van blij te zijn dat een Belgische ploeg twee ritten wint.”
Alweer te kritisch?
“De volgende keer dat een artikel mij niet aanstaat, stuur ik je een printscreen. Al hoop ik dat het niet nodig zal zijn.”
Hangt af van wat je presteert in de Brabantse Pijl.
“Nu leg je druk op mijn schouders.”
Minstens top tien.
“Die koers ligt mij. Zelfs zonder de beste benen moet ik er goed kunnen presteren. Zo goed?”
Dit is echt een enorm raar interview.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 17:33 schreef wimderon het volgende:
[..]
Niet met Lotto hč, niet met Lotto.
Het viel me zeker niet tegen. Scheidecker kende ik eigenlijk nog niet.quote:Op woensdag 7 oktober 2020 14:17 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Er komen niet echt dingen voorbij die we nog niet wisten, het is meer een soort persoonlijke belevenis. Maar het kijkt wel lekker weg en Remco bewijst andermaal een lieve jongen te zijn.
quote:Op woensdag 7 oktober 2020 23:42 schreef showtimer het volgende:
[..]
Het viel me zeker niet tegen. Scheidecker kende ik eigenlijk nog niet.
Taus op die bijrijdersstoel in San Juan zag er wel komisch uit.
Ah klasse maat.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 00:17 schreef wimderon het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Dit soort foto's krijgen we ieder jaar te zien 2 of 3 weken voor Parijs Roubaix. En op de koersdag zelf is alles netjes schoongeveegdquote:
En is het ook gewoon droog weerquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 07:47 schreef Sjoerd102 het volgende:
[..]
Dit soort foto's krijgen we ieder jaar te zien 2 of 3 weken voor Parijs Roubaix. En op de koersdag zelf is alles netjes schoongeveegd
quote:Deceuninck - Quick-Step lanceert vrijdag een nieuwe aflevering van de docuserie ‘Wolfpack Insider’. Een kleine drie weken na de Tour de France biedt de wielerploeg een unieke inkijk achter de schermen van het grootste circus in de wielerwereld. We krijgen te zien hoe Julian Alaphilipe de gele trui verliest en hoe Sam Bennett het groen wint. Drie straffe momenten uit de docu.
De bidon van Alaphilippe
“Franck staat op de top van de klim. Jullie zien hem over vier kilometer. Zorg dat er ook iemand een bidon aanneemt voor Julian. Kom niet naar achter, blijf goed voorin en neem zeker een bidon voor Julian.” Met deze woorden zorgt ploegleider Tom Steels er onrechtstreeks voor dat Julian Alaphilippe de gele trui verliest in rit vijf van de Tour. De instructies van Steels vanuit de volgwagen zijn duidelijk. Alleen weet niemand op dat moment dat Franck – Alaphilippe, neef van – binnen de twintig kilometer van de finish staat. Alaphilippe neemt zelf de bidon aan, krijgt een tijdsstraf en verliest zijn gele trui. We zien in de film hoe het er in rit 5 aan toeging vanuit de volgwagen. Wat opvalt in de documentaire is hoe rustig Alaphilippe er zelf bij blijft.
Op dezelfde dag krijgt Sam Bennett de groene trui. “Ik wilde heel graag vroeg in de Tour die trui, want ik wilde ook graag die coole foto van mij en Julian in groen en geel.” De foto kwam er, maar wat later moest Alaphilippe zijn gele trui dus afgeven.
De tranen van Bennett
“Ik heb het gevoel dat ik de jongens heb teleurgesteld.” Na de eerste rustdag wacht sprinter Sam Bennett nog steeds op zijn eerste zege. De Ier wordt zenuwachtig, voelt de druk toenemen. “De kansen slinken”, zegt hij voor rit tien. Maar dan is het prijs. Hij sprint naar de zege en in de documentaire zien we wat voor een emotioneel moment dit is voor de Ier. Hij barst meermaals in tranen uit. Bij een interview, onderweg naar de bus, in de kleedkamer,...
Maar het meest ontroerende moment is wanneer Bennett op de massagetafel ligt en naar zijn vrouw belt. Uit het gesprek voel je dat hij twijfelde aan zichzelf, dat hij het gevoel had dat de ploeg aan hem twijfelde… “De jongens hebben nu meer vertrouwen in mij”, zegt hij in dat telefoongesprek. “Het heeft me zo lang gekost om hier te geraken. Hoeveel jaar heb ik niet in het buitenland gewoond om deze kans te kunnen krijgen…”
De Champs-Elysées
“All right? One more time.” Met die woorden stuurt Tom Steels The Wolfpack het veld in voor de laatste rit naar Parijs. In de tussensprint voor Sagan eindigen en de groene trui is binnen voor Sam Bennett. Maar het wordt zoveel meer. Winnen op de Champs-Elysées in het groen. Het ultieme voor een sprinter. En zelfs dan, in volle vreugde, blijft de Ier nederig. “Bedankt voor de kans”, is het eerste wat hij zegt als hij Patrick Lefevere kruist.
Hij neemt de groene trui mee naar huis en kan het zelf amper geloven. “Ik heb Peter Sagan geklopt in de strijd om het groen. Dat kunnen er niet veel zeggen”, lacht Bennett.
Kijk de volledige film vanaf vrijdag 9 oktober om 11u op wolfpack.deceuninck-quickstep.com. Enkel voor ‘Wolfpack Exclusive’-leden, registratie is gratis en kan meteen voltooid worden.
quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 10:55 schreef Jason22 het volgende:
[..]
Wat een dag wordt dit als alles doorgaat
Dit, huilenquote:
quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:28 schreef Momo het volgende:
Het gaat waarschijnlijk hondenweer worden die dag in Roubaix.
Lars Boom... Laat maarquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:28 schreef Momo het volgende:
Het gaat waarschijnlijk hondenweer worden die dag in Roubaix.
UCI moet gewoon bidons verplichten die open klappen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 10:53 schreef Sjoerd102 het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)-op-de-weg-ligt.html
Lees dit en probeer mij daarna te vertellen dat het wielrennen geen probleem heeft. Iedere hansworst krijgt een WT-contract aangeboden, maar Muluberhan? Nul. Niemand wilde vorig jaar Biniam hebben. Hij wordt dit jaar tweede in Laigueglia, oja, die jongen waar je het over had kan stiekem toch wel fietsen blijkbaar. Ook typisch dat praktisch niemand reageert op de mails van Hunter. Er is een compleet verkeerde mindset in het wielrennen, dat moet heel snel gaan veranderen.quote:Transfer Mechanics: The struggles facing African riders trying to break into the WorldTour
Robbie Hunter: African riders aren't being given a chance
This spring, rider agent Robbie Hunter sent an email to around 30 of the most influential team managers, coaches, and directors in the sport. The subject of the correspondence was to draw attention to the lack of African - and especially black African - riders in the peloton.
Despite coming in the wake of the rise of the Black Lives Matter movement and the related topics that were brought to everyone's consciousness as a result, only a handful of responses came back.
In September, Hunter tried once more, again contacting the great and good of cycling's highest echelons, and this time only Cofidis, Rally, Sunweb, Vincent Lavenu from AG2R La Mondiale, and Circus-Wanty replied.
From everyone else, the silence was telling but hardly a surprise.
The lack of representation of BAME [Black, Asian and minority ethnic - ed] riders in professional cycling is, sadly, nothing new. At the Tour de France, for instance, the sole black rider in the peloton was Kévin Reza, while only a handful of WorldTour teams can claim to have signed riders from BAME or African backgrounds in recent years. In fact, out of 542 men's WorldTour riders, only 11 are from Africa, and only four of those, according to Fourisclasse, come from outside of South Africa.
The issues behind the lack of diversity when it comes to promoting African riders are complex, to say the least, with visas, immigration, language barriers, and cultural preconceptions all at play. However, at the core of the matter is the simple truth that African riders - and specifically Black African riders - have to work twice as hard as Europeans to earn WorldTour contracts, even if their results are just as good, if not better.
The fault of that doesn't just land at the feet of the teams - they cannot create visas out of thin air - but there are genuine trends that suggest squads can do more.
"There are some teams that have African athletes. Mitchelton and Trek have had them in the past but the crazy part is that the African riders have to do so much more in order to even be looked at when compared to their European counterparts," Hunter tells Cyclingnews.
"That to me is so disappointing because you'll get a young Eritrean rider who outperforms professional riders at the age of 19 and people question if they even want to look at him. Then, at the same time, an Italian rider will do similar results and he'll have a four-year contract almost immediately. I don't get it."
Hunter points to one rider he represents in particular, Biniam Ghirmay, who at the age of 19 was getting noticeable results in Europe and in Africa. However, there was virtually no interest from WorldTour teams and, in the end, the second division French team Nippo Delko One Provence offered Ghirmay a multiple-year deal.
"So Biniam Ghirmay, when he was racing as a junior with Remco Evenepoel was one of two people who beat Remco but no one wanted to take him as an athlete. The only team that wanted to take him at the time was Delko," Hunter says.
"Now he gets second in Laigueglia and all of a sudden teams are saying 'I remember you mentioned him last year. He looks quite good'. Then on the other hand if you have a European rider with the same results there's no question about signing him up."
Ghirmay isn't the exception. Take Henok Mulubrhan as another example. The 20-year-old currently rides from the NTT Development Team and finished in the top 12 in both the Tour du Rwanda and La Tropicale Amissa Bongo in 2019. He made the top 10 in both races this year and then backed that up with 11th in the Baby Giro in August. The amount of WorldTour contracts in his inbox? Zero.
"He finishes in the first group in Appennino but he's passed over," Hunter says.
"I'm not saying that he or other African riders should be given special treatment but if we're talking about results then why not consider the athlete? You can't tell me that Mulubrhan doesn't have the quality to be a professional.
"At the end of the day, you can come with data that shows that the African riders are doing more and that they're physically more capable but teams aren't prepared to give them a chance," Hunter continues.
"I know that some of these riders are not coming from nations that have massive cycling backgrounds but if you look at Eritrea, their number one sport is cycling. It's just that these riders come out of different cycling cultures. They know how to race, they have the ability, they just need to adjust to Europe but they're not given that chance."
It's true that a small number of African riders have been given chances. Tsgabu Grmay has ridden for four different WorldTour teams and established himself as one of the most dependable climbing domestiques in the peloton. Merhawi Kudus has another year on his current deal at Astana, Natnael Berhane is currently plying his trade in France with Cofidis, and Nic Dlamini is in his third season at WorldTour level with NTT.
There are riders from Africa who haven't been as successful, and while that's true of any collection of riders if you break them down by geography, Hunter's point is that riders from Africa are simply not being given a fair chance.
Culture
Dimension Data, formerly MTN-Qhubeka, was once seen as the bastion of African cycling. They created a gateway for African riders to travel and have a chance in the European peloton but, with their exit from the WorldTour almost certain at the end of 2020, Hunter fears for what might come next and whether or not other teams are ready or even willing to pick up the baton and champion African cycling.
It's true that, from a teams' perspective, hiring riders from Africa isn't often easy. Visas can be problematic and create hurdles for athletes who lack a place of residence in Europe and need to travel around the continent. One team manager we spoke to told us of an Eritrean who signed a two-year deal with his team and after the first season, he returned back to Eritrea for the winter. By the time the rider was able to have his visa ratified it was June the following season. However, there are other issues at hand, along with the bureaucratic red tape.
Language is often raised as a sticking point but small numbers of riders from Asia, and more prominently South America, have shown that such a hurdle can be overcome. A big issue, it seems, for teams and managers, is the cultural difference. For example, when Hunter came over to Europe in the 1990s to race his bike, he was often asked 'what's an African doing riding a bicycle?'
Xylon van Eyck is a communications expert from South Africa who has worked with pro teams in the men's and women's peloton in Europe. He has also worked with teams and riders from Africa for over a decade and has seen first hand the realities facing want-to-be athletes hoping to travel from Africa to Europe.
"If you want to sign a rider from Africa then you need to have the appetite because as a team it takes the next level of commitment," he says.
"There's the visa process and you need to understand it and be on top of it. The riders definitely need support. Over time I think riders have needed to do more of the work themselves but from a passport point of view it's easier to sign a European but riders like Grmay have shown that you can get a return on investment.
"I don't want to say prejudice or racism but there is a lack of understanding around a culture you've never been exposed to as well as the language barrier. It's not easy to communicate with some of the guys when English isn't their first language but that isn't to say the guys won't adapt like any other cyclist who doesn't have English as a first language. You just need a bit of patience. It's not that the talent or raw passion isn't there from the riders. I think that there are 20 more Ghirmays ready to be spotted, helped, and developed. It does take a little more effort but not more than a rider from, say, Colombia."
Hunter agrees that visas can provide a hurdle. However, he also believes that the way in which teams and managers see African riders is also part of the problem and that cultural perceptions around them are just as much of an issue.
"Yes, there are visa issues but it's not an impossible task. If it was impossible you'd not have Grmay, Kudus, or some of the other African riders here. And this isn't just a new issue related to teams struggling due to financial pressures related to COVID; this is entirely down to African riders not being given a chance.
"Firstly, I think that it's down to a cultural thing. You're taking guys who don't speak English but neither did a lot of Colombians at first. But if you take someone like Tsgabu Grmay, he's a great professional and he's adapted really well with whatever group you put him in. He knew no English when he first came to Europe."
The French squad Delko, as previously mentioned, have taken strides to offer riders from Africa the chance to race in Europe. Their team boss Philippe Lannes sees Africa as an opportunity to find riders of potential but he acknowledged that, from his experience, riders from Africa sometimes need longer to settle in the European peloton. He also raised the point that, although riders from African nations might have talent, scouting them is not an easy process because channels for such things are not as developed as they are in Europe.
"Africa has a population of 1.2 billion people with a very young population so proportionally many athletes are capable of shining in sports such as cycling," Philippe Lannes says.
"In Africa, some countries have a strong cycling culture such as Eritrea or Rwanda, and are very structured so I think there is great potential. Others, however, are not at all, like Ethiopia. For example, the federation does not participate in the African Championships every year because it does not have the means to bring riders to the championships. There are countries where there are talented riders but they are not detectable. Mulu Kinfe Hailemichael, our Ethiopian rider, was fortunate to be detected because he finished third and best climber of the Tour of Rwanda which allowed him to be recruited by a continental team.
"For the riders, it often takes two years before they manage to make up for the missing technical side. This is an essential element to take into account in recruitment, the intellectual capacity to adapt."
Delko realise that their responsibility doesn't just begin and end with signing riders. Once an athlete makes the move from Africa to Europe, Lannes understands that cultural differences needed to be appreciated and that supporting riders is imperative.
"Today, a 20-year-old African who has often lived with all his family, many friends and interconnections with groups, cannot be isolated for several months with the sole directive to ride a bike. So it is necessary to build around them a semblance of a family unit and to pay them a lot of attention. The important thing is to put them in a relational circle so that they do not find themselves alone. If they are alone, this has a direct impact on their morale and an indirect impact on their performance.
"I have rented a big house not far from my village where the African riders live together. Between the team members, my acquaintances, and my family, we mobilize to create a bond and take care of them so that they are immersed in social life."
Race
The question of whether the colour of a person's skin - and not just his or her passport - has any relevance when providing opportunities for riders is a question that few in cycling are prepared to face up to.
Hunter says that he's never seen racism first hand against any of the riders that he manages, although he has been made aware of it happening through third parties. He finds it hard to believe that black African riders are treated in the same way other African riders are.
"I've never had a racist incident with a team manager but at the end of the day colour has to be a factor because some do think that black people don't race bikes," he says.
"From that perspective, it's a colour thing because there's still a culture that says Africans must be good at running and Europeans are better at cycling. The young guys I represent, some of them could do another year at U23 but they're all capable of turning professional. I have to tell my guys that if they were French or Italian I would already have two contracts for you."
From his experience with contract negotiations, Hunter has seen that talks always take longer when it comes to black riders.
"There's always a much longer and much more intense negotiation when you're talking to a team about a black African rider. That's a fact. I tell the riders that they're being discriminated against because that's the truth.
"It's definitely a lot harder for black Africans than it is for white Africans and I can pinpoint 50 riders from Europe who haven't won races as pros or as amateurs but still have pro contracts. An African rider could do exactly the same job as a lot of those guys, and I'm sure actually do a better job because they're a thousand times more hungry to succeed."
Hunter's experience in trying to provide opportunities for African riders once again highlights the discussions of race and colour within the sport and society as a whole. There are no instant solutions but examples such as Delko and the hard work put in by other individuals and parties demonstrate that riders from Africa have everything it takes to make it in the WorldTour if their gateways to opportunities are improved.
Misschien moeten we een Fok team oprichten voor alle landen die buiten de boot vallen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
In ander nieuws, een fantastisch edoch frustrerend artikel van Cyclingnews.
[..]
Lees dit en probeer mij daarna te vertellen dat het wielrennen geen probleem heeft. Iedere hansworst krijgt een WT-contract aangeboden, maar Muluberhan? Nul. Niemand wilde vorig jaar Biniam hebben. Hij wordt dit jaar tweede in Laigueglia, oja, die jongen waar je het over had kan stiekem toch wel fietsen blijkbaar. Ook typisch dat praktisch niemand reageert op de mails van Hunter. Er is een compleet verkeerde mindset in het wielrennen, dat moet heel snel gaan veranderen.
Inderdaad. De Vuelta staat ook nog gewoon op de lijst. En die bizarre situatie met de BinckBank Tour die last minute ineens niet meer op Nederlands grondgebied mocht komen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:08 schreef Chiappucci het volgende:
Zit wel echt nul logica in het wel of niet doorgaan van de verschillende wedstrijden.
3 weken Tour of Giro met genoeg publiek onderweg, geen enkel probleem. Maar een dagje Parijs-Roubaix door een uitgestorven regio is te veel gevraagd
Samenwerking met Steef PCS?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:05 schreef Steven184 het volgende:
[..]
Misschien moeten we een Fok team oprichten voor alle landen die buiten de boot vallen.
Afrikaantjes, Estjes en Iraanse goden
Volgens mij heel logisch. De Tour is 6 weken geleden gestart en toen waren de besmettingen nog relatief laag. Wat de Giro nu betreft; in Italiė hebben ze het een stukje beter op orde dan in de regio waar Parijs - Roubaix wordt verreden.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:08 schreef Chiappucci het volgende:
Zit wel echt nul logica in het wel of niet doorgaan van de verschillende wedstrijden.
3 weken Tour of Giro met genoeg publiek onderweg, geen enkel probleem. Maar een dagje Parijs-Roubaix door een uitgestorven regio is te veel gevraagd
Met deze redenering is het ook onverantwoord om Gent-Wevelgem en de Ronde te laten plaatsvinden.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:20 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Volgens mij heel logisch. De Tour is 6 weken geleden gestart en toen waren de besmettingen nog relatief laag. Wat de Giro nu betreft; in Italiė hebben ze het een stukje beter op orde dan in de regio waar Parijs - Roubaix wordt verreden.
De koers is heilig in Vlaanderen. In Frankrijk net iets minder.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:24 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Met deze redenering is het ook onverantwoord om Gent-Wevelgem en de Ronde te laten plaatsvinden.
Dat is het belangrijkste verschil inderdaad.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
De koers is heilig in Vlaanderen. In Frankrijk net iets minder.
Dag jij dat ze pech hadden?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
In ander nieuws, een fantastisch edoch frustrerend artikel van Cyclingnews.
[..]
Lees dit en probeer mij daarna te vertellen dat het wielrennen geen probleem heeft. Iedere hansworst krijgt een WT-contract aangeboden, maar Muluberhan? Nul. Niemand wilde vorig jaar Biniam hebben. Hij wordt dit jaar tweede in Laigueglia, oja, die jongen waar je het over had kan stiekem toch wel fietsen blijkbaar. Ook typisch dat praktisch niemand reageert op de mails van Hunter. Er is een compleet verkeerde mindset in het wielrennen, dat moet heel snel gaan veranderen.
Dat had gekund, maar nu blijkt dat ze moedwillig worden tegengewerkt!quote:
Hebben we hier nog niet genoeg autisten?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:19 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Samenwerking met Steef PCS?![]()
Wel jammer dat de Afrikanen niet doorbreken of zelfs niets eens de kans krijgen.
Parijs-Tours staat niet echt op losse schroeven volgens mij, dit kwam vooral door de autoriteiten rond Roubaix.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:33 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Dat is het belangrijkste verschil inderdaad.
Parijs-Tours wordt misschien ook nog wel geskipt.
Visa-problematiek lijkt beetje op kip en ei verhaal. Enerzijds de autoriteiten die wat soepeler moeten worden en aan andere kant mogen ploegen ook wat moeite doen en connecties opbouwen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 11:45 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
In ander nieuws, een fantastisch edoch frustrerend artikel van Cyclingnews.
[..]
Lees dit en probeer mij daarna te vertellen dat het wielrennen geen probleem heeft. Iedere hansworst krijgt een WT-contract aangeboden, maar Muluberhan? Nul. Niemand wilde vorig jaar Biniam hebben. Hij wordt dit jaar tweede in Laigueglia, oja, die jongen waar je het over had kan stiekem toch wel fietsen blijkbaar. Ook typisch dat praktisch niemand reageert op de mails van Hunter. Er is een compleet verkeerde mindset in het wielrennen, dat moet heel snel gaan veranderen.
Want? Heb jij zicht op de lokale corona-besmettingen en het geldende beleid daar?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:24 schreef Chiappucci het volgende:
[..]
Met deze redenering is het ook onverantwoord om Gent-Wevelgem en de Ronde te laten plaatsvinden.
Haha, niet precies nee, maar het is wel min of meer dezelfde regio Europees gezien.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:57 schreef Zwansen het volgende:
[..]
Want? Heb jij zicht op de lokale corona-besmettingen en het geldende beleid daar?
Visumproblemen moet je toch niet onderschatten. Natnael Berhane zat laatst vast in Parijs. Wilde naar Italiė voor het WK en de Giro. Lukte niet. Van alle kanten werden er pogingen ondernomen om het te regelen, maar om wat voor reden dan ook lukte het niet. Dan heb je het dus over een renner die al 100 jaar prof is, gewoon al in Europa is en niet van het ene naar het andere land kan. Volkomen belachelijk.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:51 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Visa-problematiek lijkt beetje op kip en ei verhaal. Enerzijds de autoriteiten die wat soepeler moeten worden en aan andere kant mogen ploegen ook wat moeite doen en connecties opbouwen.
Maar dat je renners als Biniam gewoon negeert is gewoon van de zotte. Die heeft lang heel veel talent getoond en als je vroeg al mee voorin rijdt lijkt me dat een no-brainer.
PatLef had volgens mij voor wat colombiaantjes ook een soort verblijfplaats geregeld in Belgiė bij een gezin oid. Dat kan je ook doen voor Afrikaantjes. Het is maar hoeveel moeite je erin wil stoppen. NTT ging op een gegeven moment ook een rits waardeloze Italiaantjes halen voor hun ProCont team. Dat sloeg ook echt helemaal nergens op als vaandeldrager van Afrikaans wielrennen
De UCI zou gewoon een potje moeten hebben om dit soort dingen zo goed mogelijk aan te pakken. Maar je ziet dat er niet alleen een probleem is met Afrikanen. China, Iran en Turkije hebben ook renners die het zouden kunnen, maar ze komen er niet. Je ziet dat Kazachen wel een mooie kans krijgen door Astana en Colombianen door die Colombiaanse ploegjes.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 13:28 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Visumproblemen moet je toch niet onderschatten. Natnael Berhane zat laatst vast in Parijs. Wilde naar Italiė voor het WK en de Giro. Lukte niet. Van alle kanten werden er pogingen ondernomen om het te regelen, maar om wat voor reden dan ook lukte het niet. Dan heb je het dus over een renner die al 100 jaar prof is, gewoon al in Europa is en niet van het ene naar het andere land kan. Volkomen belachelijk.
Van de ene kant snap ik wel dat ploegen afgeschrikt worden door dit soort verhalen, maar van de andere kant klopt het wel wat je zegt, als je nooit moeite doet en geen connecties opbouwt gaat het probleem ook nooit veranderen. Vanuit de UCI zou er ook meer moeten gebeuren. Ik vraag me echt af hoe het mogelijk is dat een renner uit de WT niet het hele jaar door overal kan rijden waar hij wil.
Dit ja, flopshow.quote:
tijd dat die Belgen Noord Frankrijk gaan overnemenquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
De koers is heilig in Vlaanderen. In Frankrijk net iets minder.
Vandenhaute heeft dit lang geleden voorzien en van "de ronde" een soort criterium gemaakt. Kunnen ze zodoende makkelijker afsluiten voor publiek.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 12:25 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
De koers is heilig in Vlaanderen. In Frankrijk net iets minder.
Dat is de Gold Race ook. Toch afgelast.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 19:43 schreef Beregd het volgende:
[..]
Vandenhaute heeft dit lang geleden voorzien en van "de ronde" een soort criterium gemaakt. Kunnen ze zodoende makkelijker afsluiten voor publiek.
We hebben niet voor niets een Aziatisch topic he. Mani wil graag gezelschap in de ballenbak.quote:
Geen idee dat die er was, duizend maal excuses.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 20:47 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
We hebben niet voor niets een Aziatisch topic he. Mani wil graag gezelschap in de ballenbak.
quote:Mathieu van der Poel heeft dit jaar nog geen klassieker gewonnen en dat doet pijn, want rivaal Wout van Aert fietst de pannen van het dak. 'Maar mentaal is hij sterk', zeggen Christoph en Philip Roodhooft, managers van Alpecin-Fenix.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
@Mani89quote:Philip: "Dan moeten wij met een heel andere ploeg naar de Tour. Nu willen we ritten winnen met Mathieu, Merlier en Philipsen. Met Mathieu kunnen we ook de groene trui winnen."
Christoph: "Op termijn."
Nog steeds van toepassing.quote:Op zondag 19 juli 2020 17:10 schreef Koffieplanter het volgende:
Wie gaat Felix Gross een profcontract geven?
lotte kopecky zat daar ook bij.quote:
https://www.procyclingstats.com/race/paris-tours/2020/startlistquote:Op zondag 11 oktober 2020 10:42 schreef Zwansen het volgende:
Wie rijden er in Parijs-Tours eigenlijk? Zal wel 95% Fransen zijn en wat Belgen?
Dat had Sven Kramer ookquote:Op zondag 11 oktober 2020 11:34 schreef Zwansen het volgende:
Puck Moonen heeft schijnbaar een B6-vergiftiging (google maar) en dat is de reden dat ze onnoemlijk veel DNF’s achter haar naam heeft staan. Nu heeft ze haar dieet aangepast en wordt ze volgend jaar wereldkampioen. U las het hier voor het eerst.
Ook nog Parijs Tours, we hebben drie schermen nodig.quote:
Bini gespot?quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:14 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik zou het erg waarderen als Delko dit gat dicht gaat rijden.
Net nog wel ja.quote:
Voila.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:38 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Ik heb wel echt het idee dat Cosnefroy veel meer werk doet. We feliciteren Pedersen alvast.
Je zou bijna denken dat Cosnefroy hem niet (goed) kent, maar dat kan leeftijdtechnisch vrijwel niet.quote:
Ze kennen elkaar perfect, daar Pedersen het EK bij beloften in de sprint won voor Cosnefroy (en Hirschi).quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:50 schreef showtimer het volgende:
[..]
Je zou bijna denken dat Cosnefroy hem niet (goed) kent, maar dat kan leeftijdtechnisch vrijwel niet.
Dat bedoel ik.quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:52 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Ze kennen elkaar perfect, daar Pedersen het EK bij beloften in de sprint won voor Cosnefroy (en Hirschi).
Supercompensatie?quote:Op zondag 11 oktober 2020 14:49 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nieuwenhuis, dat kan toch niet jongens.
Een 20ste plek gaan de WT ploegen niet van op de banken staan he.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:13 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Biniam 20e uiteindelijk. Toch een behoorlijk polyvalente jongen.
Met een contract tot 2024 zit dat er voorlopig sowieso niet echt in.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:13 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Een 20ste plek gaan de WT ploegen niet van op de banken staan he.
Ik denk dat hij een stuk beter is dan wij denken. Hoe kan hij anders geselecteerd worden voor de Tour?quote:
Dat sowieso. Alleen tot nu toe vooral onzichtbaar werk.quote:Op zondag 11 oktober 2020 15:19 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Ik denk dat hij een stuk beter is dan wij denken. Hoe kan hij anders geselecteerd worden voor de Tour?
Heb je de Bahrein Cycling academie al eens bekeken?quote:Op zondag 11 oktober 2020 16:25 schreef Mani89 het volgende:
Utsunomiya Blitzen staat morgen aan de start in de Ordiziako Klasika, ze hebben wel echt alle moeite van de wereld gehad om dat deelnemersveld op te vullen. Wat een ellende.
Een voortzetting van het prachtige VIB Sports zo te zien, wereldteam.quote:Op zondag 11 oktober 2020 18:18 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Heb je de Bahrein Cycling academie al eens bekeken?
Wat een kutxa weer.quote:Op maandag 12 oktober 2020 10:58 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Jullie mogen drie keer raden wat voor weer het is in het Baskenland.
Heerlijk, genoten.quote:
Top-teamquote:Op maandag 12 oktober 2020 13:51 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Nee, dit is wel binnen voor Carr.
Wij feliciteren Delko.
quote:
Totaal debiel dat dit ooit heeft kunnen gebeurenquote:Op maandag 12 oktober 2020 14:06 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Met het wegvallen van Roubaix jammer dat Driedaagse Brugge-De Panne niet een echte driedaagse is.
Jammer inderdaad, vond ik altijd wel een leuke wedstrijd.quote:Op maandag 12 oktober 2020 14:09 schreef Immerdebestebob het volgende:
[..]
Totaal debiel dat dit ooit heeft kunnen gebeurenDat dat maar snel wordt terug gedraaid.
Het gaat om de beste tien renners van iedere ploeg. Anacona en Louvel zitten daar niet bij in het geval van Arkea, dus die punten vervallen alweer.quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:13 schreef Dale__Cooper het volgende:
Arkea nog met 5 man in de top 11. Die zijn er nog mee bezig dus. Kan dat nog spannend worden? Alpecin heeft in Gent-Wevelgem met enkel een 9e plek niet heel denderend gescoord.
Oke, dat mag niet misgaan dan. Helemaal als er zondag normaal gekoerst gaat worden.quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:22 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Het gaat om de beste tien renners van iedere ploeg. Anacona en Louvel zitten daar niet bij in het geval van Arkea, dus die punten vervallen alweer.
Gisteren was het verschil overigens 300 punten in het voordeel van Alpecin, dus ik denk niet dat het verder veel uitmaakt.
Als ze 1 en 2 worden en daarna ook nog even schroeien in De Panne zou het nog kunnen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:25 schreef Dale__Cooper het volgende:
[..]
Oke, dat mag niet misgaan dan. Helemaal als er zondag normaal gekoerst gaat worden.
Wel benieuwd of we dan woensdag een duosprint Bouhanni - McLay gaan zien als een soort laatste wanhoopspoging.
Verse sushi-Vismaquote:Op maandag 12 oktober 2020 16:04 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Over een poosje heet Jumbo-Visma ook anders omdat er nieuwe producten in de supermarkt liggen?
Partyknaks-Vismaquote:Op maandag 12 oktober 2020 16:04 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Over een poosje heet Jumbo-Visma ook anders omdat er nieuwe producten in de supermarkt liggen?
Bij Lotto wijzigde de naam sowieso regelmatig, Predictor, Davitamon, Belisol.. en vast nog wel meerquote:Op maandag 12 oktober 2020 16:22 schreef Aguero het volgende:
Lotto reed ook een keer de Giro met een productnaam van Soudal.
Ja, een stuk of 10-12quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:53 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Bij Lotto wijzigde naam sowieso regelmatig, Predictor, Davitamon, Belisol.. en vast nog wel meer
Als ze echt voor de punten reden, dan deden ze we heel stom met Louvel voor Hardy laten finishen.quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:13 schreef Dale__Cooper het volgende:
Arkea nog met 5 man in de top 11. Die zijn er nog mee bezig dus.
Mocht Parijs-Roubaix doorgegaan zijn dan had Wawa het verschil daar wel gemaakt!quote:Op maandag 12 oktober 2020 15:22 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Het gaat om de beste tien renners van iedere ploeg. Anacona en Louvel zitten daar niet bij in het geval van Arkea, dus die punten vervallen alweer.
Gisteren was het verschil overigens 300 punten in het voordeel van Alpecin, dus ik denk niet dat het verder veel uitmaakt.
Dat waren dan ook subsponsors.quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:53 schreef Marcoss het volgende:
[..]
Bij Lotto wijzigde de naam sowieso regelmatig, Predictor, Davitamon, Belisol.. en vast nog wel meer
Zelfde situatie als nu bij QS toch? 1 van de merknamen van Deceuninck op het shirt ipv Deceuninck zelf.quote:
"Valles, lekker geen vlees, lekker geen Visma"?quote:Op maandag 12 oktober 2020 16:04 schreef Pino112 het volgende:
[ twitter ]
Over een poosje heet Jumbo-Visma ook anders omdat er nieuwe producten in de supermarkt liggen?
Davitamon is ook een merknaam van omega pharmaquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 20:20 schreef Sjoerd102 het volgende:
Davitamon, belisol, Adecco waren allemaal aparte bedrijven. Soudal, fix-it zijn dan wel weer merknamen van 1 bedrijf.
Nee, over paar decenniaquote:Op dinsdag 13 oktober 2020 21:16 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Maar toch niet binnen één seizoen?
quote:Hij probeerde zondag nog te anticiperen, maar Jasper Philipsen en zijn ploegmaats van UAE Team Emirates reden in Gent-Wevelgem achter de feiten aan. “Uiteindelijk moet ik toegeven dat ik nog de uithouding mis om te kunnen meedoen voor de zege in de kasseiklassiekers”, vertelt Philipsen. “Tijdens de verkenning knal ik die bergjes keihard naar boven, maar in de wedstrijd is het anders. Dan heb je al een pak kilometers in de benen en vooral die opeenvolging van hellingen is nog te zwaar. Als de besten gaan, moet ik passen. Dat merkte ik ook in die slotrit in de BinckBank Tour. Er is nog werk aan de winkel, ik moet taaier worden en frisser zijn in de finale.”
Je hebt getraind op je spurt en dat heeft wel succes opgeleverd. Ten koste van die duurzaamheid?
“Misschien, maar ik ben nog maar 22. Er is nog veel progressiemarge. Ik wil als Vlaming die kasseiklassiekers nog niet loslaten. Maar op een bepaald moment zal ik het realistisch moeten bekijken en misschien een iets duidelijkere keuze maken.”
Door je prestaties bij de jeugd werd je bij je debuut bij de profs omschreven als een type Tom Boonen. Dat zorgt voor druk.
“Ik heb mij dat nooit aangetrokken. Pas als ik iets kan betekenen in koersen als de Ronde van Vlaanderen, zou die vergelijking kunnen opgaan. Maar ik moet vooral mijn eigen naam maken.”
Door de Scheldeprijs te winnen, bijvoorbeeld. Weet je welke Belg het laatst won? Het is veertien jaar geleden.
“Dat kan alleen Tom Boonen zijn. (lacht) Maar ik heb er vertrouwen in. Ik heb al bewezen dat ik de snelste mannen in het peloton kan kloppen. Als het een beetje meezit, kan ik winnen in Schoten. Het is altijd een bewogen spurt op de Churchilllaan, het komt erop aan uit de drukte te blijven en gevaarlijke situaties te vermijden. Ik moet nog praten met de ploegleiding, maar ik denk wel dat ik mijn eigen kans mag gaan. Alexander Kristoff, die in 2015 won, mikt vooral op de Ronde.”
Zondag sta jij niet aan de start in Antwerpen.
“Neen, ik rijd vanaf dinsdag de Vuelta. Om ervaring op te doen zou het goed geweest zijn om de Ronde van Vlaanderen te rijden, maar een grote ronde is ook nodig om een grotere motor te krijgen. In tegenstelling tot de Tour vorig jaar wil ik nu wel tot het einde meedoen. En ritzeges proberen te pakken. Er zullen niet zoveel kansen zijn, maar ik ga mij iedere keer smijten. Althans: als ik de krans krijg, want door de stijgende coronacijfers en de positieve gevallen in de Giro blijft het allemaal onzeker. Ik hoop echt dat we onze job kunnen doen, al primeert uiteraard de gezondheid van iedereen. Het zou ook ideaal zijn om de winter in te gaan met zo’n Vuelta in de benen. Als je dan hervat, kan die conditie nog niet helemaal weg zijn en heb je al een sterke basis.”
Daarna begin je aan een nieuw hoofdstuk bij Alpecin-Fenix. Het lijkt een stap achteruit.
“Dat is het niet. Die ploeg is enorm aan het groeien en gaat dat nog doen. Het is opvallend hoe elke renner daar het beste uit zichzelf haalt. En ik zal er een zeer mooi programma kunnen rijden, want het ziet ernaar uit de we startrecht zullen krijgen in de World Tour-koersen. Je hebt natuurlijk Mathieu van der Poel, maar er zijn nog een pak andere toppers, zoals Tim Merlier. Hij is ook een spurter, maar we zullen allebei wel onze kansen krijgen.”
De broers Roodhooft zullen wellicht ook strenger zijn dan de ploegleiding van UAE Team Emirates. Volgens sommigen moet je iets ernstiger met je vak bezig zijn.
“Je bedoelt die uitlatingen van Michel Wuyts en José De Cauwer? Hoe kunnen zij nu over mij oordelen? Weten zij wel wat ik er allemaal voor doe? Het klopt dat ik na mijn eerste profjaar beseft hebt dat ik het iets professioneler moest aanpakken. Maar intussen heb ik daar al grote stappen in gezet. Ik wil ook niet overhaast te werk gaan door 300 procent ervoor te gaan en dan een weerslag te krijgen. Stap voor stap zoeken naar wat werkt bij mij is de boodschap. Ik wil ook plezier en voldoening halen uit mijn job en mij niet verliezen in details. Ik wil dit nog lang doen en niet na een paar jaar uitgekeken zijn op de koers. Maar wie mij echt kent en met mij samenwerkt, weet dat ik alles doe om beter en beter te worden. Ik leer ook iedere dag nog bij en zal nog bepaalde aspecten ontdekken. Ik ben 22 jaar, hé.”
Dat is even oud als je ploegmaat Tadej Pogacar. Was je verbaasd dat hij de Tour won?
“Ja en neen. Vanaf onze eerste stage samen wist ik dat hij tot uitzonderlijke dingen in staat was. Maar wat hij in die Tour liet zien in die tijdrit, was fenomenaal. Ik zat in de auto met open mond naar de radio te luisteren. Ik overwoog zelfs om mij aan de kant te zetten. Tadej en ik trokken van in het begin bij het team veel met elkaar op. Het klikte meteen tussen ons. Ik was zo blij toen hij won, ik gunde het hem zo hard.”
Je bent met hem nog deze winter op reis geweest.
“We trokken naar Malta met z’n vieren, want ook onze vriendinnen komen goed overeen. De fietsen waren ook mee, maar grote tochten hebben we niet gedaan, hoor. Hij heeft de Tour niet gewonnen omdat ik hem daar op sleeptouw heb genomen. (lacht) Integendeel, we hebben daar goed van het leven genoten. Hij is zo’n toffe en relaxte kerel. Heel bescheiden ook. Toen bleek dat de eindzege in de Tour binnen was, heb ik meteen een whatsapp gestuurd. Dat zullen wel veel mensen hebben gedaan, maar hij reageerde heel snel. Nu ik van ploeg verander, zal het misschien moeilijker zijn om samen iets te doen, maar we gaan zeker contact blijven houden. En hopelijk zie ik hem volgend jaar terug in de Tour.”
wuyts in quarantaine zat bij Bakelandsquote:
Ik vrees dat hij de opvolger van Wuyts zal worden. Aangezien Renaat al ook oud is en Ruben vooral de vrouwen doetquote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:22 schreef Szura het volgende:
Jeetje, de meest doodse persoon van de hele redactie in de commentaarcabine
Ruben doet vooral de vrouwen? Niet verkeerd.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik vrees dat hij de opvolger van Wuyts zal worden. Aangezien Renaat al ook oud is en Ruben vooral de vrouwen doet
Geeft commentaar op vrouwenwedstrijdenquote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:24 schreef Momo het volgende:
[..]
Ruben doet vooral de vrouwen? Niet verkeerd.
En Sven Nys de opvolger van De Cauwer.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik vrees dat hij de opvolger van Wuyts zal worden. Aangezien Renaat al ook oud is en Ruben vooral de vrouwen doet
Renaat is 52, die kan nog wel even meequote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:24 schreef capuchon_jongen het volgende:
[..]
Ik vrees dat hij de opvolger van Wuyts zal worden. Aangezien Renaat al ook oud is en Ruben vooral de vrouwen doet
Kan. Maar het kan ook niet.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:26 schreef Beregd het volgende:
[..]
En Sven Nys de opvolger van De Cauwer.
Dat zou kunnen, maar het kan ook niet.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:26 schreef Beregd het volgende:
[..]
En Sven Nys de opvolger van De Cauwer.
Waarom?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:29 schreef Szura het volgende:
Zou lachwekkend zijn als Cavendish nog ergens een contract krijgt
Omdat ie niet meer rendabel is voor de hoofdprijs die ze hem gezien zijn historie moeten betalenquote:
Misschien dat hij B&B Hotels nog zo gek kan krijgen.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:39 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Kris Boeckmans is ook op zoek naar een nieuw contract, jongens.
Nee, Pineau heeft hem de deur gewezen.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:44 schreef Mani89 het volgende:
[..]
Misschien dat hij B&B Hotels nog zo gek kan krijgen.
Dan wordt het wegkapitein bij Tartaletto, of pensioen.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:44 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
[..]
Nee, Pineau heeft hem de deur gewezen.
Voor de start gaf hij aan dat het niet langer alleen om winnen gaat. Hij weet dus ook dat hij moet inleveren en weinig tot geen kansen meer gaat krijgen. Jongens als Cavendish (en Greipel) kunnen, zeker in een jonge ploeg, nog van behoorlijke waarde zijn.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:38 schreef Szura het volgende:
[..]
Omdat ie niet meer rendabel is voor de hoofdprijs die ze hem gezien zijn historie moeten betalen
Op welke manier dan?quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:46 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Voor de start gaf hij aan dat het niet langer alleen om winnen gaat. Hij weet dus ook dat hij moet inleveren en weinig tot geen kansen meer gaat krijgen. Jongens als Cavendish (en Greipel) kunnen, zeker in een jonge ploeg, nog van behoorlijke waarde zijn.
De hele mensheid staat volledig achter Alfdan.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:58 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
José staat nog steeds volledig achter Alfdan.
Dat is ook wel weer zo ja.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 16:58 schreef AllesKaputt het volgende:
[..]
De hele mensheid staat volledig achter Alfdan.
Het plukje Sunweb zat wel erg ver.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:05 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik ga uit van Cees en de Sunweb-bonus.
Kanter sprint vandaag. Bol zou hier eerst niet eens rijden.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:05 schreef Dale__Cooper het volgende:
Ik ga uit van Cees en de Sunweb-bonus.
#zoenvancameronquote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:02 schreef TargaFlorio het volgende:
Ik zet mijn geld op Tim Merlier, want vandaag kan machinist Mathieu de trein niet laten ontsporen.
@:Mani89
Sowieso iemand van Delko, dus dat zou goed kunnen.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:12 schreef TargaFlorio het volgende:
Twee renners van Riwal die vielen? Of was die tweede een Delko?
Die tweede was inderdaad Pierre Barbier.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:12 schreef TargaFlorio het volgende:
Twee renners van Riwal die vielen? Of was die tweede een Delko?
Ja, zodra hij de grond raakte stuiterde die helm weg.quote:
Wat ik zei, August Jensen leek me qua postuur.quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:11 schreef Momo het volgende:
Wie was dat van Riwal? Havik, Budding, Arvid?
quote:Op woensdag 14 oktober 2020 17:12 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Ja, zodra hij de grond raakte stuiterde die helm weg.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |