abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 5 oktober 2020 @ 18:21:56 #1
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195449494
Eerder hadden wel al een boekentopic, maar laten we een nieuwe aanmaken om te vertellen welk boek je hebt gelezen en of het een aanrader was.

Ik heb deze net uit over onze tot dusver langs zittende premier. Zijn memoires van zijn politieke werk en die eindigen in 1995. Pas dit jaar uitgebracht omdat het destijds allemaal wat te gevoelig was.



Zeer leuk omdat Lubbers de eerste jaren van mijn bestaan de personificatie van "de politiek" was. Veel ken ik dus nog wel van meekijken terwijl mijn vader naar het journaal keek. En veel van dit soort boeken zijn een beetje vanuit PvdA perspectief geschreven. Vanuit CDA perspectief lees je dat wat minder. Ook wel mooi te lezen hoe hij over anderen praat af en toe. Zeker de ondergang van Elco Brinkman en Helmut Kohl die de pik op hem had zijn interessant.
pi_195449763
Heb pas deel 1 van Fukuyama gelezen over de oorsprong en geschiedenis van de politiek. Erg boeiend maar in het Engels best pittige kost. Er is ook een Nederlandse vertaling.

Verder vorige week het boek van Mary Trump over haar oom en hun familie gelezen. Goed geschreven en ook wel interessant.
Ben nu bezig in Rage van Bob Woodward.

  maandag 5 oktober 2020 @ 18:47:11 #3
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195449926
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:21 schreef Hexagon het volgende:
Eerder hadden wel al een boekentopic, maar laten we een nieuwe aanmaken om te vertellen welk boek je hebt gelezen en of het een aanrader was.

Ik heb deze net uit over onze tot dusver langs zittende premier. Zijn memoires van zijn politieke werk en die eindigen in 1995. Pas dit jaar uitgebracht omdat het destijds allemaal wat te gevoelig was.

[ afbeelding ]

Zeer leuk omdat Lubbers de eerste jaren van mijn bestaan de personificatie van "de politiek" was. Veel ken ik dus nog wel van meekijken terwijl mijn vader naar het journaal keek. En veel van dit soort boeken zijn een beetje vanuit PvdA perspectief geschreven. Vanuit CDA perspectief lees je dat wat minder. Ook wel mooi te lezen hoe hij over anderen praat af en toe. Zeker de ondergang van Elco Brinkman en Helmut Kohl die de pik op hem had zijn interessant.
Lees je dat digitaal of hardcopy?

De meeste van dit soort boeken zijn inderdaad vanuit PvdA/D66 perspectief geschreven. Hoewel de iets schaarsere conservatieve boeken veel meer aandacht krijgen in de pers.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 5 oktober 2020 @ 18:49:15 #4
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195449974
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:36 schreef Pleun2011 het volgende:
Heb pas deel 1 van Fukuyama gelezen over de oorsprong en geschiedenis van de politiek. Erg boeiend maar in het Engels best pittige kost. Er is ook een Nederlandse vertaling.

Verder vorige week het boek van Mary Trump over haar oom en hun familie gelezen. Goed geschreven en ook wel interessant.
Ben nu bezig in Rage van Bob Woodward.

[ afbeelding ]
Meh, geen fan van Fukuyama. Een hoop dikdoenerij en onzin vol met pathos.

Zijn boek over identiteit en dat identiteitspolitiek door links is uitgevonden sloeg werkelijk alles.

Geef mij dan maar Sandel :)
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 5 oktober 2020 @ 18:54:32 #5
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195450102
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:47 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Lees je dat digitaal of hardcopy?

De meeste van dit soort boeken zijn inderdaad vanuit PvdA/D66 perspectief geschreven. Hoewel de iets schaarsere conservatieve boeken veel meer aandacht krijgen in de pers.
Ik ben zo'n ouderwetse die hardcopy in zijn kast heeft staan. Digitaal doe ik alleen als er iets in staat dat ik graag zou willen lezen maar ik het boek verder niet wil hebben.

Het is vooral veel PvdA perspectief omdat boeken schrijven nogal bij de partijcultuur hoort. Over ongeveer iedereen die bij de PvdA wat voorstelde is zo ongeveer een boek. Zie je bij andere partijen helaas minder.
pi_195450119
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Meh, geen fan van Fukuyama. Een hoop dikdoenerij en onzin vol met pathos.

Zijn boek over identiteit en dat identiteitspolitiek door links is uitgevonden sloeg werkelijk alles.

Geef mij dan maar Sandel :)
U identificeert zich ongetwijfeld met de kerk aan de linkerzijde
pi_195450372
Het laatste politieke boek dat ik las was een verhandeling over Cicero, maar dat zal je vast niet bedoelen...

Ik ben verder niet zo van de politieke boeken (nee, ook niet van de boeken die Segers uit heeft gebracht).

Het geheim van Oss (SP), De Stranding (CDA) en Pluche (Halsema) heb ik in mijn boekenkast staan, maar eerlijk gezegd zijn het niet mijn favoriete boeken.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_195450399
pi_195450531
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Meh, geen fan van Fukuyama. Een hoop dikdoenerij en onzin vol met pathos.

Zijn boek over identiteit en dat identiteitspolitiek door links is uitgevonden sloeg werkelijk alles.

Boek dat ik heb gelezen is geen dikdoenerij..gewoon interessante geschiedschrijving. Ik vergeet de boeken te noemen van Douglas Murray. Ik heb een afkeer van identiteitspolitiek en Douglas ook. Vind dit echt een goed boek

  maandag 5 oktober 2020 @ 19:16:03 #10
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195450585
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
pi_195450609
Deze staat nog op de lijst.

  maandag 5 oktober 2020 @ 19:21:11 #12
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195450689
Overigens heb ik ook de volgende besteld. Hopelijk komt de postbode morgen



Een van de grondleggers van wat later de EU werd. Wil toch eens meer over zijn regering weten.
  maandag 5 oktober 2020 @ 19:21:53 #13
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195450703
Deze ook trouwens

BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 5 oktober 2020 @ 19:22:27 #14
482094 Mikeytt
Any/All. 1997
pi_195450712
BLACK LIVES MATTER
Mannenvoetbal heeft een fascismeprobleem
Nazis deserve to be beaten. Tolerance of intolerance is cowardice *O*
[img]https://i.imgur.com/jDiUACq.png[/img]
  maandag 5 oktober 2020 @ 19:23:42 #15
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195450730
Toffe mensen zetten er natuurlijk wel bij wat ze er van vinden/verwachten
  maandag 5 oktober 2020 @ 19:24:22 #16
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195450743
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:13 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Boek dat ik heb gelezen is geen dikdoenerij..gewoon interessante geschiedschrijving.
Het is helemaal geen historicus en eigenlijk ook al lang geen wetenschapper meer.

Het is geschiedschrijving volgens het recept van Martin Bosma.

Dit boek was leuk voor de openhaard

https://www.goodreads.com/book/show/37941844-identity

Wel een prima historisch boek is die van Maarten van Rossem over de Verenigde Staten. De periodes onder de presidenten Bush jr. en Obama worden dan wel afgeraffeld, maar het boek draait natuurlijk om de 20ste eeuw.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  maandag 5 oktober 2020 @ 19:31:31 #17
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195450865
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:13 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik vergeet de boeken te noemen van Douglas Murray. Ik heb een afkeer van identiteitspolitiek en Douglas ook. Vind dit echt een goed boek
Ken die vent wel ja. De oorlogshitser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Murray_(author)

Ken het boek niet en of ik het wil kennen...

It is beyond me how someone who has attended Eton College and Oxford University can create such an unimportant rant about a minority population campaigning for social change.

But the biggest issue is how unfounded this his claims are. He will argue that blacks, members of the LGBTQ community, women etc have more rights than they ever have, and therefore should stop campaigning for equality, because the actual disadvantaged are now white men who cannot navigate the subtleties of this new society. Fine. Argue this. But back it up with strong statistical evidence. Not GQ magazine, that one Piers Morgan interview you watched or your own experience of Google images.

If anything makes me lose faith in society it's that someone could attend such prestigious educational establishments and think it's a good idea to sit down for a year and write something as luke warm as this.

Crowd or herd psychology and sociology is such an interesting topic with vast statistical data... But this book... It is like a whimper of an argument. It's rubbish

To take such an important topic and not bring no fire... Such a disappointment

https://www.goodreads.com(...)he-madness-of-crowds

Uhuh; en andere reviews van de media zeggen hetzelfde blijkbaar.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195450869
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:24 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Het is helemaal geen historicus en eigenlijk ook al lang geen wetenschapper meer.

Het is geschiedschrijving volgens het recept van Martin Bosma.

Dit boek was leuk voor de openhaard

https://www.goodreads.com/book/show/37941844-identity

Kan daar niet over oordelen..heb het boek van Fukuyama over identiteitspolitiek niet gelezen. Overigens hebben geschiedenis en politicologie volgens mij raakvlakken dus ik zou niet weten waarom Fukuyama niet over de geschiedenis van de politiek zou kunnen schrijven.

Mijn favoriet over politiek is trouwens de klassieker over Watergate. Nixon die al zijn gesprekken zelf opneemt en zo zijn eigen glazen ingooit. Zo dom is zelfs Trump niet.

pi_195450941
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:31 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ken die vent wel ja. De oorlogshitser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_Murray_(author)

Ken het boek niet en of ik het wil kennen...

It is beyond me how someone who has attended Eton College and Oxford University can create such an unimportant rant about a minority population campaigning for social change.

But the biggest issue is how unfounded this his claims are. He will argue that blacks, members of the LGBTQ community, women etc have more rights than they ever have, and therefore should stop campaigning for equality, because the actual disadvantaged are now white men who cannot navigate the subtleties of this new society. Fine. Argue this. But back it up with strong statistical evidence. Not GQ magazine, that one Piers Morgan interview you watched or your own experience of Google images.

If anything makes me lose faith in society it's that someone could attend such prestigious educational establishments and think it's a good idea to sit down for a year and write something as luke warm as this.

Crowd or herd psychology and sociology is such an interesting topic with vast statistical data... But this book... It is like a whimper of an argument. It's rubbish

To take such an important topic and not bring no fire... Such a disappointment

https://www.goodreads.com(...)he-madness-of-crowds

Uhuh; en andere reviews van de media zeggen hetzelfde blijkbaar.
Tsja linkse types zijn natuurlijk anti-Murray, dat verbaast me niet. Ik neem dat soort kritiek niet zo serieus.
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 19:58:16 #20
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195451535
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 18:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik ben zo'n ouderwetse die hardcopy in zijn kast heeft staan. Digitaal doe ik alleen als er iets in staat dat ik graag zou willen lezen maar ik het boek verder niet wil hebben.

Het is vooral veel PvdA perspectief omdat boeken schrijven nogal bij de partijcultuur hoort. Over ongeveer iedereen die bij de PvdA wat voorstelde is zo ongeveer een boek. Zie je bij andere partijen helaas minder.
Ja, dat zei ik vroeger ook tot ik maar boekenkasten moest blijven kopen. Nu alleen Kindle boeken.
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:09:31 #21
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195453569
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:35 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Tsja linkse types zijn natuurlijk anti-Murray, dat verbaast me niet. Ik neem dat soort kritiek niet zo serieus.
Ik neem de bewijsvoering van Murray niet serieus - een claim die hijzelf wel degelijk maakt.

Zoals elk verstandig persoon zou doen.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195453683
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:09 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik neem de bewijsvoering van Murray niet serieus - een claim die hijzelf wel degelijk maakt.

Zoals elk verstandig persoon zou doen.
Je kan niet oordelen over een boek dat je niet hebt gelezen.
pi_195453842
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, dat zei ik vroeger ook tot ik maar boekenkasten moest blijven kopen. Nu alleen Kindle boeken.
Ik blijf gewoon boekenkasten kopen, lezen doe je van papier wat mij betreft.
En af en toe eens een rondje door het huis om te kijken wat er nooit meer gelezen gaat worden en dus naar de kringloop kan. Elke kamer een paar boekenkasten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator maandag 5 oktober 2020 @ 21:34:24 #24
54278 crew  Tijger_m
42
pi_195454263
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik blijf gewoon boekenkasten kopen, lezen doe je van papier wat mij betreft.
En af en toe eens een rondje door het huis om te kijken wat er nooit meer gelezen gaat worden en dus naar de kringloop kan. Elke kamer een paar boekenkasten.
Boeken wegdoen?!?!? I smite thee, infidel!

Zie daar waarom wij op Kindles zijn overgegaan :D
"The enemy isn't men, or women, it's bloody stupid people and no one has the right to be stupid." - Sir Terry Pratchett.
pi_195454502
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:19 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik blijf gewoon boekenkasten kopen, lezen doe je van papier wat mij betreft.
En af en toe eens een rondje door het huis om te kijken wat er nooit meer gelezen gaat worden en dus naar de kringloop kan. Elke kamer een paar boekenkasten.
Helemaal mee eens. Koop nog elk jaar tussen de 20 en 30 boeken. Wordt ook tijd voor een extra boekenkast.

Ben wel weer op zoek naar een goed politiek/maatschappelijk boek. Recentelijk Grote Verwachtingen van Mak en Gratis geld voor iedereen van Rutger Bregman gelezen.
Op maandag 3 februari 2014 08:10 schreef Enchanter het volgende:[/b]
In discussie gaan met Koos Vogels :') , een grotere mongool is er niet :r
  maandag 5 oktober 2020 @ 21:45:24 #26
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195454552
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:58 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Ja, dat zei ik vroeger ook tot ik maar boekenkasten moest blijven kopen. Nu alleen Kindle boeken.
Ik ben redelijk selectief in wat ik koop en ben ook eigenlijk puur een non fictie lezer. Literatuur bijna niet. Dus de groei valt eigenlijk wel op te vangen.
pi_195454653
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:34 schreef Tijger_m het volgende:

[..]

Boeken wegdoen?!?!? I smite thee, infidel!

Zie daar waarom wij op Kindles zijn overgegaan :D
Het wordt ook wel een steeds moeilijker rondje, laatste keer alleen de boeken van mijn dochtertje waar ze qua AVI overheen was en die echt voor meisjes zijn... ik ga dan ook deze maand een boekenkast bovenop de kledingkast bouwen (we hebben extreem hoge plafonds, 2m50 hoog en maar kledingkasten van 1m80 omdat mijn vrouw er anders niet bij kan). Maar goed, dit is wat offtopic.

Ik ben wel benieuwd naar aanraders over de geschiedenis van de Nederlandse politiek. Jaren 80 en eerder. Terug naar het binnenhof staat op mijn verlanglijstje.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  maandag 5 oktober 2020 @ 22:08:33 #28
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_195455145
quote:
1s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Het wordt ook wel een steeds moeilijker rondje, laatste keer alleen de boeken van mijn dochtertje waar ze qua AVI overheen was en die echt voor meisjes zijn... ik ga dan ook deze maand een boekenkast bovenop de kledingkast bouwen (we hebben extreem hoge plafonds, 2m50 hoog en maar kledingkasten van 1m80 omdat mijn vrouw er anders niet bij kan). Maar goed, dit is wat offtopic.

Ik ben wel benieuwd naar aanraders over de geschiedenis van de Nederlandse politiek. Jaren 80 en eerder. Terug naar het binnenhof staat op mijn verlanglijstje.
Deze is wel leuk voor als je over de geschiedenis van de VVD wilt lezen

  maandag 5 oktober 2020 @ 22:34:52 #29
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195455829
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 21:13 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Je kan niet oordelen over een boek dat je niet hebt gelezen.
Neuh, maar wel over de schrijver/journalist en degenen die het boek wel gelezen hebben. Werk van Wierd Duk stuur ik ook linea recta naar de verbrandingsoven.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:35:57 #30
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195462439
Ik lees momenteel deze:



Naar aanleiding van ook zijn "The Blank Slate" (overigens een aanrader als je Murray zijn Madness of Crowds aansprekelijk vond) in dit boek begonnen. Zeer interessant, goed wetenschappelijk onderbouwd en ook wel herkenbaar verhaal over dat het zo slecht niet gaat met de wereld op allerlei fronten (welvaart, gelijkheid, om er eens twee te noemen), met uitzondering van ecologie.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 11:43:26 #31
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195462541
Ik heb deze twee net uit:



Vond het een beetje teveel voor de anglosphere geschreven en daardoor alle anekdotes niet even herkenbaar maar wel interessant om zo rationeel/wetenschappelijk eens naar het fenomeen god te kijken.



Deze vond ik erg interessant, vooral omdat anno nu iedereen elkaar voor fascist uitmaakt was het zeer interessant om de wortels van het gedachtegoed - en de mensen ten grondslag aan dat gedachtegoed- eens onder de loep te nemen. Blijken er anno nu toch verdomd weinig fascisten rond te lopen.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  dinsdag 6 oktober 2020 @ 12:07:45 #32
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195462956
quote:
0s.gif Op maandag 5 oktober 2020 19:31 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Kan daar niet over oordelen..heb het boek van Fukuyama over identiteitspolitiek niet gelezen. Overigens hebben geschiedenis en politicologie volgens mij raakvlakken dus ik zou niet weten waarom Fukuyama niet over de geschiedenis van de politiek zou kunnen schrijven.

Mijn favoriet over politiek is trouwens de klassieker over Watergate. Nixon die al zijn gesprekken zelf opneemt en zo zijn eigen glazen ingooit. Zo dom is zelfs Trump niet.

[ afbeelding ]
Fukuyama's gedachten over identiteit en identiteitspolitiek zijn vooral interessant als je de situatie in de VS interessant vind. Ik vond dat zo zo, hoewel nu het komt overwaaien het wel aan relevantie aan het winnen is. Maar ik heb zijn werken als "The Origins of Political" order en "The Great Disruption" veel hoger zitten.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_195463135
Boek 1 van Te Slaa en Edwin Klijn over de NSB
pi_195487520
Dit vond ik destijds wel een vermakelijk boek, de memoires van deze oorlogsmisdadiger. Ik vond Bush jr een imbeciel met bloed aan zijn handen. Dat het allemaal nog veel lager kan moreel en cognitief, hadden we toen niet kunnen bedenken.

  Moderator / Redactie Sport woensdag 7 oktober 2020 @ 22:33:15 #35
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_195496361


Fijn om te lezen omdat alles nog 'vers' is. Geen herinneringen die jaren de tijd hebben om te groeien/settelen.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:36:24 #36
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195527361
Het nieuwste boek van Sandel gelezen. Houdt ook een goede spiegel voor aan de hoger opgeleiden

https://www.volkskrant.nl(...)-en-aanleg~b1f3babe/

https://www.nrc.nl/nieuws(...)et-metselen-a4015233

Goed boek met ongemakkelijke waarheden en feiten.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 14:42:56 #37
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195527502
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 oktober 2020 11:35 schreef AgLarrr het volgende:
Ik lees momenteel deze:

[ afbeelding ]

Naar aanleiding van ook zijn "The Blank Slate" (overigens een aanrader als je Murray zijn Madness of Crowds aansprekelijk vond) in dit boek begonnen. Zeer interessant, goed wetenschappelijk onderbouwd en ook wel herkenbaar verhaal over dat het zo slecht niet gaat met de wereld op allerlei fronten (welvaart, gelijkheid, om er eens twee te noemen), met uitzondering van ecologie.
Pinker is veruit superieur aan neocon en oorlogshitser Murray, die zoals gewoonlijk een ratjetoe maakt van het gedachtegoed van Foucault.

Hier een goed weerwoord op al die karikaturen
twitter
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 15:00:02 #38
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195527833
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:38:35 #39
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195529557
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:42 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Pinker is veruit superieur aan neocon en oorlogshitser Murray, die zoals gewoonlijk een ratjetoe maakt van het gedachtegoed van Foucault.
Ja, zeker. Murray is journalist, Pinker wetenschapper. Dat is boksen in een totaal andere gewichtsklasse, zeg maar.

quote:
Hier een goed weerwoord op al die karikaturen
[ twitter ]
Wel onhandig volgen in een twitterfeed maar ik snap 'em. Zeker waar natuurlijk, niets dat zo complex is, is ooit monocausaal.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:42:15 #40
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195529608
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:36 schreef Klopkoek het volgende:
Het nieuwste boek van Sandel gelezen. Houdt ook een goede spiegel voor aan de hoger opgeleiden

https://www.volkskrant.nl(...)-en-aanleg~b1f3babe/

https://www.nrc.nl/nieuws(...)et-metselen-a4015233

Goed boek met ongemakkelijke waarheden en feiten.
Daar wil ik ook nog aan beginnen. Ik lees en zie Sandel graag. Ik vond vooral zijn Rechtvaardigheid ook goed. Niet alles is te koop was ook ok, maar daar vond ik Hans Achterhuis weer scherper over.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_195542629
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 14:36 schreef Klopkoek het volgende:
Het nieuwste boek van Sandel gelezen. Houdt ook een goede spiegel voor aan de hoger opgeleiden

https://www.volkskrant.nl(...)-en-aanleg~b1f3babe/

https://www.nrc.nl/nieuws(...)et-metselen-a4015233

Goed boek met ongemakkelijke waarheden en feiten.
Welke ongemakkelijke waarheden en feiten heb je het dan precies over? Ik zie er in die linkjes weinig staan, of je moet het hebben over de afgenomen sociale mobiliteit in de VS. Verder verkondigd Sandel vooral zijn visie, en dat deze visie precies in jouw politieke straatje valt, maakt het nog geen feit of waarheid. Net zoals dat Douglas Murray geen oorlogshitser is, simpelweg omdat jij zijn visie niet deelt.

Ik denk dat jij niet echt lijkt te beseffen dat jij ook slechts een individu bent met een mening en niet een alwetend orakel. Helaas presteer jij jezelf wel vaak als dusdanig waarbij er ook de nodige steken onder water moeten worden uitgedeeld richting alles en iedereen die het niet met jou eens is. Al gaat het om gerenommeerde schrijvers, Klopkoek zal wel even bepalen hoe waardevol hun werk is. Zonde, waar komt die frustratie en rancune eigenlijk vandaan? Vanuit dat oogpunt zou ik mij eens wat meer distantiëren van de communitaristische theorieën van iemand als Sandel, en de wereld toch eens wat meer benaderen vanuit een individualistisch perspectief. Wellicht dat dat enige nieuwe en vooral relativerende inzichten op kan leveren.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 10:17:55 #42
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195543056
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 09:39 schreef Dejannn het volgende:

[..]

Welke ongemakkelijke waarheden en feiten heb je het dan precies over? Ik zie er in die linkjes weinig staan, of je moet het hebben over de afgenomen sociale mobiliteit in de VS.
Er staat wel meer in, ook over Nederland. Een andere ongemakkelijke waarheid is bijvoorbeeld hoezeer de hoogopgeleiden neerkijken op lager opgeleiden, en hun rechten niet respecteren. Dat jij daar overheen leest verbaast mij niets maar is veelzeggend.

In zijn boek laat Sandel zien dat er inderdaad sprake is van minachting door de elite. Uit opinieonderzoek in de VS en meerdere Europese landen, waaronder Nederland, blijkt dat hoogopgeleide respondenten meer vooroordelen hebben over laagopgeleide mensen dan over andere groepen die doorgaans slachtoffer zijn van discriminatie. De onderzoekers peilden de houding van hoogopgeleide Europeanen tegenover mensen die vaak slachtoffer zijn van discriminatie, zoals moslims en Turkse migranten, en mensen die arm, obees en laagopgeleid zijn. Hun conclusie was dat deze laatste groep het minst geliefd was. In de VS legden de onderzoekers een soortgelijke lijst voor met impopulaire groepen, waaronder Afro-Amerikanen. Ook Amerikaanse hoogopgeleide respondenten bleken de laagopgeleiden het minst te waarderen.

Bovendien, schrijft Sandel, schamen de elites zich totaal niet voor hun vooroordelen. ‘Ze mogen dan heel sterk gekant zijn tegen racisme en seksisme, maar vinden niet dat ze zich dienen te verontschuldigen voor hun negatieve houding ten opzichte van laagopgeleiden.’


Voor veel Fokkers, zonder namen te noemen, alhier is dat inderdaad een ongemakkelijke waarheid. Of ze nu links, rechts, progressief of conservatief zijn.

quote:
Verder verkondigd Sandel vooral zijn visie, en dat deze visie precies in jouw politieke straatje valt, maakt het nog geen feit of waarheid.
Ik zeg dat er feiten en tabellen in het boek staan. Dat is gewoon waar. Niet alles wat daarin staat is maar een mening en filosofisch gewauwel, met interessant klinkende termen zoals bildung, tymos om het slimmer te laten lijken dan het is.

quote:
Net zoals dat Douglas Murray geen oorlogshitser is, simpelweg omdat jij zijn visie niet deelt.
Het is wel een oorlogshitser. Een oorlogsgraaier die Irak wilde leegroven en hetzelfde wilde doen met Iran en Noord Korea. Feit. Geen mening

quote:
Ik denk dat jij niet echt lijkt te beseffen dat jij ook slechts een individu bent met een mening en niet een alwetend orakel.
Je verwart mij met andere hoogdravende types in dit topic. De types met latijns pretentieus decorum. De zich verheven voelende conservatieven.

quote:
Helaas presteer jij jezelf wel vaak als dusdanig waarbij er ook de nodige steken onder water moeten worden uitgedeeld richting alles en iedereen die het niet met jou eens is. Al gaat het om gerenommeerde schrijvers, Klopkoek zal wel even bepalen hoe waardevol hun werk is. Zonde, waar komt die frustratie en rancune eigenlijk vandaan? Vanuit dat oogpunt zou ik mij eens wat meer distantiëren van de communitaristische theorieën van iemand als Sandel, en de wereld toch eens wat meer benaderen vanuit een individualistisch perspectief. Wellicht dat dat enige nieuwe en vooral relativerende inzichten op kan leveren.
Zoals al met verwijzingen aangegeven ben ik lang niet de enige die de pathos van Fukuyama en de stromannen van Murray maar onzin vindt. Vooral Fukuyama presenteert zich als quasi wetenschappelijk werk maar vliegt telkens weer uit de bocht. Vele recensies geven dat terecht aan.

Omdat deze kritiek van een Trump fanboy komt, een Biden basher, een institutioneel racisme ontkenner, laat mij jouw kritiek ook verder koud.

Net zoals het liken van jouw post door de humorloze gereformeerde, kleindenkende kleinburgers.

[ Bericht 1% gewijzigd door Klopkoek op 10-10-2020 10:32:33 ]
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195544785
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Er staat wel meer in, ook over Nederland. Een andere ongemakkelijke waarheid is bijvoorbeeld hoezeer de hoogopgeleiden neerkijken op lager opgeleiden, en hun rechten niet respecteren. Dat jij daar overheen leest verbaast mij niets maar is veelzeggend.
Dit had ik gelezen ja, maar interpreteer dit niet zo zeer als een ongemakkelijke "waarheid". Tevens heb ik sterk het idee dat dit stukken genuanceerder ligt dan wordt gepresenteerd. En dat valt ook te begrijpen, want als er enige nuance in het spel zou zijn, kan de aanval niet meer worden ingezet op de meritocratie. Het idee dat er in Nederland structureel wordt neergekeken op lager opgeleiden is namelijk gebaseerd op een deel van een studie waarbij 210 bachelorstudenten Psychologie van de Rijksuniversiteit Groningen via een survey wordt gevraagd hoe zij aankijken tegen verschillende bevolkingsgroepen. Er staat zelfs nog bij:

'Most of these university students will end up with a degree qualification, but they are strictly speaking not yet part of the group of higher educated people.'

( :')_!)

Kortom, zelfs aan het sample kun je nog twijfelen. En dit is letterlijk de studie waar Sandel zijn bevindingen op baseert betreffende Nederland. Dit valt echt heel moeilijk serieus te nemen.

Dit sluit ook wel aan bij andere conclusies van Sandel, waar het constant uithalen is richting de bovenlaag van de bevolking die het zogenaamd dan allemaal in de schoot is geworpen. Individuele keuzes maken een verschil? Wel nee, het is allemaal geluk en dus heel erg oneerlijk richting minderbedeelden. Ik vind het wat dat betreft een vrij simplistische benadering. Desalniettemin denk ik dat hij her en der ook aantal prima punten heeft, maar ik mis zoals al eerder benadrukt enige nuance. Meritocratie is slecht, markten zijn slecht, kapitalisme is slecht, individualisme is slecht.

Ik vind Sandel overkomen als een bange man, dat is ook duidelijk te zien in interviews, een bange man die eigenlijk moeilijk kan omgaan met de realiteit van de wereld en daarom streeft voor één of andere utopie van een communitaristische knuffelmaatschappij gebaseerd op 'justice', 'solidarity', 'equality' en een complete focus op 'the common good'. Dit is aandoenlijk, maar verre van realistisch. En daarnaast lijkt Sandel ook niet beseffen dat dergelijke concepten subjectief zijn.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Ik zeg dat er feiten en tabellen in het boek staan. Dat is gewoon waar. Niet alles wat daarin staat is maar een mening en filosofisch gewauwel, met interessant klinkende termen zoals bildung, tymos om het slimmer te laten lijken dan het is.
Tabellen? The Tyranny of Merit hebben we het over? Daar staat niet één tabel in.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Het is wel een oorlogshitser. Een oorlogsgraaier die Irak wilde leegroven en hetzelfde wilde doen met Iran en Noord Korea. Feit. Geen mening
Irak leegroven? Dit klopt niet en ik heb een gevoel dat je dit ook wel weet, anders zou je echt iets beter moeten inlezen betreffende Douglas Murray.

quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 10:17 schreef Klopkoek het volgende:
Omdat deze kritiek van een Trump fanboy komt, een Biden basher, een institutioneel racisme ontkenner, laat mij jouw kritiek ook verder koud.
Ah, en we sluiten af met een steek onder water. Een argument op de persoon. En dan ook nog een vrij inhoudsloos argument aangezien ik op FOK! volgens mij al een keer of tien heb aangegeven dat ik géén fan ben van Trump en mocht ik een Amerikaan zijn, waarschijnlijk op Biden zou stemmen aangezien ik die keuze zou zien als 'the lesser of two evils'.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:32:32 #44
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195544877
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 10:17 schreef Klopkoek het volgende:

Je verwart mij met andere hoogdravende types in dit topic. De types met latijns pretentieus decorum. De zich verheven voelende conservatieven.
Aaaah! Komt daar die wrevel richting mijn persoon vandaan? Mijn Latijnse onderschrift? Haha, jij krijgt natuurlijk meteen Baudet associaties.

Nou, weest gerust. Die spreuk stond er al lang voordat Baudet ten tonele verscheen. Bovendien is het het begin van de regel waarmee Hume zijn "Traktaat over de menselijke natuur"begint:

"Rara temporum felicitas, ubi fentire, quae velis; & qaue fentias, dicere licet"

"Wat een zeldzaam gelukkige tijd waarin je mag vinden wat je wilt en mag zeggen wat je vindt."

Jij noemt mij structureel een conservatief (of wat voor bijnamen jij daar allemaal voor verzint) maar ik beschouw mezelf als klassiek liberaal. En voor de volledigheid: ik spreek verder geen woord latijn.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:34:49 #45
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195544920
quote:
7s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:25 schreef Dejannn het volgende:
Ik vind Sandel overkomen als een bange man, dat is ook duidelijk te zien in interviews, een bange man die eigenlijk moeilijk kan omgaan met de realiteit van de wereld en daarom streeft voor één of andere utopie van een communitaristische knuffelmaatschappij gebaseerd op 'justice', 'solidarity', 'equality' en een complete focus op 'the common good'. Dit is aandoenlijk, maar verre van realistisch. En daarnaast lijkt Sandel ook niet beseffen dat dergelijke concepten subjectief zijn.
In de meeste succesvolle maatschappijen ter wereld is dat dus wel realistisch gebleken. Bovendien hebben dit soort waarden ervoor gezorgd dat het geweld grosso modo is verminderd in de wereld (van 1800 tot 1985 tenminste). Dat heeft o.a. Pinker weer laten zien.

Natuurlijk zijn dergelijke waarden en tegen-waarden nooit helemaal absoluut, als je daar een prioriteit aan wilt geven.
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:43:12 #46
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195545051
quote:
10s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:32 schreef AgLarrr het volgende:
Jij noemt mij structureel een conservatief (of wat voor bijnamen jij daar allemaal voor verzint) maar ik beschouw mezelf als klassiek liberaal. En voor de volledigheid: ik spreek verder geen woord latijn.
Cultuur-christen en "klassiek liberaal", het kan allemaal. Dat zijn historisch gezien twee elkaar uitsluitende hokjes, met het uitsterven van het ancien regime en de opkomst van het secularisme en moderniteit (waar Kinneging en Baudet idd naar terug willen) als scheidslijn..

Verder is 'Huge de Jonge stemmer' ook lichtelijk conflicterend, gezien De Jonge zijn nadrukkelijke afkeer tegen het liberalisme (net als Segers). Niet het neo-liberalisme, nee, het 'doorgeslagen' liberalisme als zodanig.

Nog wat recente uitspraken van jouw hand:
"Het is tegenwoordig mijn partij [CDA]. Ik lees de C liever als die van het conservatisme dan die van Christelijk, maar ik met die laatste ook uit de voeten. Ik vind de profilering in theorie prima, hoewel die onder druk nog wel eens wat meer naar links afbuigt."

Dat is dan ook mijn voorstel, maar omdat ik in het Nederlandse politieke landschap verder geen conservatief alternatief in het midden zie kan ik leven met de huidige invulling van de C. Mede omdat ik zelf ook zo gevormd ben.

Ik hoop het niet. Genoeg smaken in die C, bij de CU of de SGP, of de partij voor de dieren (lol). Zoals ik al eerder zei: wat mij betreft maken ze van die C conservatief, als in: het conservatisme. De C als in christelijk resoneert steeds minder binnen een bevolking die steeds minder gelovig wordt.

Eens. Op die manier verword je een VVD-light. Terwijl de kracht van het CDA in mijn beleving in de nadruk op de (lokale) gemeenschap moet liggen. O.a. aandacht voor kleine ondernemers, tegen het aandelen- en rentekapitalisme - itt de VVD.
POL / Het CDA
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195545052
Laatst gelezen; These Truths van Jill Lepore. Amerikaanse geschiedenis 1492 tot 2016/17. Tip van Bas Heijne.



Nu aan het lezen; Voodoo histories. Zeer interessante achtergrond bij bepaalde conspiracy theorieën.



[ Bericht 1% gewijzigd door Ryan3 op 10-10-2020 13:05:41 ]
I´m back.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 12:44:52 #48
177053 Klopkoek
Regressief links
pi_195545085
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:43 schreef Ryan3 het volgende:
Laatst gelezen These Truths van Jill Lepore. Amerikaanse geschiedenis 1492 tot 2016/17

[ afbeelding ]
^O^ Sinds jij het aan raadde tov Maarten van Rossem zijn boek ben ik het ook gaan lezen. Goed boek wel ^O^
Deuger & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_195545124
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

^O^ Sinds jij het aan raadde tov Maarten van Rossem zijn boek ben ik het ook gaan lezen. Goed boek wel ^O^
Ja, klopt, beetje meer diepgang dan de gebruikelijke journalistiek en commentaren daarop. Alhoewel het weer lang niet een uitputtend relaas is natuurlijk.
I´m back.
  zaterdag 10 oktober 2020 @ 13:07:04 #50
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_195545455
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 oktober 2020 12:43 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Cultuur-christen en "klassiek liberaal", het kan allemaal. Dat zijn historisch gezien twee elkaar uitsluitende hokjes, met het uitsterven van het ancien regime en de opkomst van het secularisme en moderniteit (waar Kinneging en Baudet idd naar terug willen) als scheidslijn..

Verder is 'Huge de Jonge stemmer' ook lichtelijk conflicterend, gezien De Jonge zijn nadrukkelijke afkeer tegen het liberalisme (net als Segers). Niet het neo-liberalisme, nee, het 'doorgeslagen' liberalisme als zodanig.

Nog wat recente uitspraken van jouw hand:
"Het is tegenwoordig mijn partij [CDA]. Ik lees de C liever als die van het conservatisme dan die van Christelijk, maar ik met die laatste ook uit de voeten. Ik vind de profilering in theorie prima, hoewel die onder druk nog wel eens wat meer naar links afbuigt."

Dat is dan ook mijn voorstel, maar omdat ik in het Nederlandse politieke landschap verder geen conservatief alternatief in het midden zie kan ik leven met de huidige invulling van de C. Mede omdat ik zelf ook zo gevormd ben.

Ik hoop het niet. Genoeg smaken in die C, bij de CU of de SGP, of de partij voor de dieren (lol). Zoals ik al eerder zei: wat mij betreft maken ze van die C conservatief, als in: het conservatisme. De C als in christelijk resoneert steeds minder binnen een bevolking die steeds minder gelovig wordt.

Eens. Op die manier verword je een VVD-light. Terwijl de kracht van het CDA in mijn beleving in de nadruk op de (lokale) gemeenschap moet liggen. O.a. aandacht voor kleine ondernemers, tegen het aandelen- en rentekapitalisme - itt de VVD.
POL / Het CDA
Haha, dit had ik wel verwacht. Je gaat me me hier -door selectief wat quotes te pakken en uit context te halen- er serieus van proberen te overtuigen dat ik geen liberaal ben, maar -zoals jij het ziet- een conservatief. Jij weet beter wie AgLarrr is dan AgLarr zelf. Nice. Je werd net door een andere user ook al een alwetend orakel genoemd. Zie hier wederom :D

Enfin, dat jij het niet kan rijmen boeit me verder niet: ik weet waar in het spectrum ik sta. Maar het is me nu iig duidelijk op basis waarvan jij je labeltjes plakt. Het waarom is me nog niet duidelijk. Maar -zo bleek ook in dit topic al- dat vragen meer users zich af bij jou.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')