Nou ja, het volledige artikel luidt:quote:
https://www.denederlandse(...)v=1&ctx=vgrnb2er8avwquote:Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Hellend vlak. Jij en ik maken niet uit wat wij gelijke gevallen vinden. Gezondheid - gevolgen - is nergens in de wet een onderscheidend criterium.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:22 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Nou ja, het volledige artikel luidt:
[..]
https://www.denederlandse(...)v=1&ctx=vgrnb2er8avw
Mensen met een hoge leeftijd hebben aantoonbaar meer risico op ernstige gevolgen bij een besmetting, dus geen sprake van gelijke gevallen.
Men houdt zich gewoon minder ad regels dan in het begin in betreffende landen. Ingewikkelder is het volgens mij niet.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:27 schreef Vallon het volgende:
Algemene vraag om meningen, hints, tips en/of ter gedachte.
Ook internationaal, lopen overal de besmettingen op en zelfs de spuigaten uit ?
Is het toeval, opzet dat dit ook hier kennelijk gebeurd en dit volgens de beleidmakers komt omdat we ons niet aan een laatste rondje regel houden ? Of is er een andere gemeenschappelijk oorzaak (bnw om de hoek) te duiden ?
Weer? Temperatuur ? Mutatie, golfgedrag ? Iets anders ? Nieuwsgaring ? Beleid ?
Ik vind het opvallend dat ongedacht land en constellatie, het virus overal weer flink de kop opsteekt.
Dat hoeft ook helemaal niet.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hellend vlak. Jij en ik maken niet uit wat wij gelijke gevallen vinden. Gezondheid - gevolgen - is nergens in de wet een onderscheidend criterium.
Dus Marion Koopmans heeft wel gelijk in wat zij eerder heeft gezegd.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:35 schreef Predator40 het volgende:
https://www.parool.nl/nie(...)lf-komt-er~b57308d7/
dit was afgelopen mei
De pandemie is nog maar net begonnen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:36 schreef Ven1972 het volgende:
[..]
Dus Marion Koopmans heeft wel gelijk in wat zij eerder heeft gezegd.
OK, dus men is in NL niet een "slechter of beter" mens dan elders.. Hiermee snap ik niet goed wat er verkeerd gaat qua al die "regels". Er is behoorlijk wat nuance te maken in regels onderling, die in onze contreien niet van invloed lijken te zijn op de stijgende cijfers.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:30 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Men houdt zich gewoon minder ad regels dan in het begin in betreffende landen. Ingewikkelder is het volgens mij niet.
Je hoeft het ook niet te verplichten. Mensen uit de risicogroep kunnen hun eigen verantwoordelijkheid nemen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:29 schreef Vallon het volgende:
[..]
Hellend vlak. Jij en ik maken niet uit wat wij gelijke gevallen vinden. Gezondheid - gevolgen - is nergens in de wet een onderscheidend criterium.
Dan is het iets dat onontkoombaar is en de reactie daarop is dan weer regels te stellen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:31 schreef miss_sly het volgende:
Ik vind dat helemaal niet opvallend, maar precies wat te verwachten was. En dat dan door een logische combinatie van factoren:
- mensen worden, al dan niet bewust, wat minder voorzichtig
- door de versoepelingen is weer veel meer mogelijk en dus zijn er ook weer meer mogelijkheden om te besmetten en besmet te worden
- als het aantal besmettingen toeneemt, zet dat automatisch weer een grotere toename in werking, omdat meer besmette mensen meer andere mensen besmetten, etc.
Als risicogroep zijnde snap ik niet dat je de regels 'nodig' hebt als een soort excuus. Alsof als ze er niet waren, het risico dan ook niet bestaat.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:42 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet te verplichten. Mensen uit de risicogroep kunnen hun eigen verantwoordelijkheid nemen.
Zeker in Nederland is er geen noodzaak om mensen te dwingen.
Als je tot de risicogroep behoort en je volgt de goedbedoelde adviezen van de overheid niet op, dan is het je eigen schuld als je toch besmet raakt. Althans, in theorie.
Ik ga een stukje met je mee maar stop bij "eigen schuld".quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:42 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Je hoeft het ook niet te verplichten. Mensen uit de risicogroep kunnen hun eigen verantwoordelijkheid nemen.
Zeker in Nederland is er geen noodzaak om mensen te dwingen.
Als je tot de risicogroep behoort en je volgt de goedbedoelde adviezen van de overheid niet op, dan is het je eigen schuld als je toch besmet raakt. Althans, in theorie.
Cognitieve dissonantie. Je weet het maar wil het niet en doet pas wat als het echt moet.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:48 schreef galantis het volgende:
[..]
Als risicogroep zijnde snap ik niet dat je de regels 'nodig' hebt als een soort excuus. Alsof als ze er niet waren, het risico dan ook niet bestaat.
mijn vrouw behoort ook tot de risicogroep en wij houden onze bubbel bewust heel klein, bezoeken amper vrienden/familie ( en helemaal niet binnen ). we gaan niet uit eten ( binnen ) ik ga ook niet naar de sportschool, en sinds deze week ook maar weer boodschappen online gaan bestellen.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:48 schreef galantis het volgende:
[..]
Als risicogroep zijnde snap ik niet dat je de regels 'nodig' hebt als een soort excuus. Alsof als ze er niet waren, het risico dan ook niet bestaat.
Heel goed, dat is bewuste keuze die jullie maken.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:53 schreef Predator40 het volgende:
[..]
mijn vrouw behoort ook tot de risicogroep en wij houden onze bubbel bewust heel klein, bezoeken amper vrienden/familie ( en helemaal niet binnen ). we gaan niet uit eten ( binnen ) ik ga ook niet naar de sportschool, en sinds deze week ook maar weer boodschappen online gaan bestellen.
mensen uit de risicogroepen kunnen zelf toch ook wel nadenken zou je zeggen ?
Deze is ook buitengewoon interessant. Erg goed artikel: https://www.nejm.org/doi/(...).XmtIggwRscY.twitterquote:Op vrijdag 25 september 2020 20:38 schreef Predator40 het volgende:
en van afgelopen maart:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20200328_04905421
Uit de historische aanpak van pandemieën vallen belangrijke lessen te trekken
niet dus......
De urgentie is(/was) weg, men kan moeilijk omgaan met enige beperking en men heeft de gedachte dat alleen 80+ eraan sterft of er grote gevolgen van ondervindt. Die combi.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:38 schreef Vallon het volgende:
[..]
OK, dus men is in NL niet een "slechter of beter" mens dan elders.. Hiermee snap ik niet goed wat er verkeerd gaat qua al die "regels". Er is behoorlijk wat nuance te maken in regels onderling, die in onze contreien niet van invloed lijken te zijn op de stijgende cijfers.
Denk aan 1, 1.5, 2m afstand, wel niet mondkapje op straat of in de winkel, groepsgrootte die anders zijn etc.etc. In Frankrijk adverteert de overheid al maanden dat je met een mondkapje je Oma kan bezoeken.
Ik bedoel maar dat ondanks die diversiteit en intentsiteit, in landen om ons heen ongeveer dezelfde uitkomst is dat de aantallen rap omhoog gaan. Benieuwd wat we missen in de vergelijking.
Ik zou zeggen van wel.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:53 schreef Predator40 het volgende:
[..]
mijn vrouw behoort ook tot de risicogroep en wij houden onze bubbel bewust heel klein, bezoeken amper vrienden/familie ( en helemaal niet binnen ). we gaan niet uit eten ( binnen ) ik ga ook niet naar de sportschool, en sinds deze week ook maar weer boodschappen online gaan bestellen.
Daarom zeg ik ook in theorie. Natuurlijk is het zo dat andere mensen daar ook rekening mee moeten houden, maar dat moet toch ook vrij haalbaar zijn? Als de overheid er echt werk van maakt, kan het creëren van een veilige omgeving en het geven van goede voorlichting ervoor zorgen dat de mensen uit de risicogroep zoveel mogelijk worden ontzien.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:51 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik ga een stukje met je mee maar stop bij "eigen schuld".
Ziekte in onze samenleving nooit iets dat te verwijten is, zelfs niet als je dat opzettelijk oploopt.
Dat je als kwetsbare, mits je dat aan jezelf erkend !!!, een hoop kunt doen; is duidelijk.
Met het virus zie ik dat nog een stukje scherper
Het eigen gedrag bepaalt grotendeels de kans om besmet te kunnen worden (door onoplettende anderen).
En natuurlijk snap ik dat het leven dan uiterst onleefbaar wordt dat je je zelf als kwetsbare gelijk als iemand met een auto-immuunziekte, moet gaan afsluiten.
Helemaal eens!quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:53 schreef Predator40 het volgende:
[..]
Die gedachte dat "mij en de mijnen" raakt het niet, kan ik volgen dat daarmee de urgentie wegzakt.quote:Op vrijdag 25 september 2020 20:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
De urgentie is(/was) weg, men kan moeilijk omgaan met enige beperking en men heeft de gedachte dat alleen 80+ eraan sterft of er grote gevolgen van ondervindt. Die combi.
Voor veel mensen is de conclusie: gaat mij toch niet treffen, dus boeien...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |