abonnement Unibet Coolblue
pi_197808883
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 09:22 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Eens, dit zit redelijk dicht tegen BNW aan, alhoewel het belang bij testen wel goed onderbouwd is met de verschillende onderzoeken die FTM heeft uitgevoerd. Het is ook niet mijn bedoeling om een complottendiscussie te starten in dit topic, maar je wordt er op een gegeven moment wel cynisch van waarom het succes van Zweden zo stelselmatig wordt onderbelicht in de media.
Zweden is echt geen succes. Het is niet de ramp die soms wordt gesuggereerd. De tweede golf heeft in Zweden nu al meer doden opgeleverd dan de eerste golf.
pi_197808960
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:20 schreef mir1986 het volgende:

[..]

Wat positief is dit, ze hebben geen last van de Britse variant?
Wel want er worden regels opgesteld voor het inreizen van toeristen.
quote:
The new rules are being introduced out of concern of the spread of new variants of the coronavirus, among others the B117 which was first discovered in the UK. But randomised testing carried out in some Swedish regions has shown that the variant already appears to be increasing in Sweden, and The Local asked whether the government would consider bringing in restrictions or recommendations on travel within Sweden.

bron https://www.thelocal.se
"Sommige mensen hebben juist genoeg gelezen om verkeerd te citeren."
pi_197809157
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 09:22 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Eens, dit zit redelijk dicht tegen BNW aan, alhoewel het belang bij testen wel goed onderbouwd is met de verschillende onderzoeken die FTM heeft uitgevoerd. Het is ook niet mijn bedoeling om een complottendiscussie te starten in dit topic, maar je wordt er op een gegeven moment wel cynisch van waarom het succes van Zweden zo stelselmatig wordt onderbelicht in de media.
We kunnen er wel elke dag voorpaginanieuws van maken, naast het megasucces van Australië en Nieuw-Zeeland, maar wat schieten we daar in Nederland mee op?

Het belang van testen is vrij simpel: het geeft een indicatie van wat er in de opvolgende weken te verwachten valt qua belasting van het zorgstelsel.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197829693
Mooie documentaire:


Beschrijving:

quote:
Trapped in lockdown between the two extremes of Coronavirus deniers and lockdown orthodoxy, Nye is intrigued by Sweden’s approach: no lockdown, no school closures, no masks. She manages to secure an exclusive interview with Chief Epidemiologist Anders Tegnell, whose steely resolve not to buckle under world mainstream media pressure means – among other things, tango dancing is allowed in Stockholm!

Claudia Nye is a BAFTA nominated filmmaker. Brought back to documentaries for the sake of the future of her children, Nye travels from UK to Sweden to learn about their unique Covid-19 strategy.

She is also a qualified Relationship Counsellor, which she’s been practicing over the past ten years. She travelled to Stockholm with photo-journalist Sean Spencer and together they made this documentary.
De tango als metafoor is wel aardig gevonden. Geen hamer en dans, maar gewoon dansen.
pi_197830844
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 09:43 schreef Wantie het volgende:

[..]

We kunnen er wel elke dag voorpaginanieuws van maken, naast het megasucces van Australië en Nieuw-Zeeland, maar wat schieten we daar in Nederland mee op?

Het belang van testen is vrij simpel: het geeft een indicatie van wat er in de opvolgende weken te verwachten valt qua belasting van het zorgstelsel.
Maar ook dat 90% van de mensen met griepsymptomen die gaan testen op covid een ander virus onder de leden hebben. En dat zodoende het afgelopen jaar, wss +- 25 miljoen x mensen ziek zijn geworden van een virus of iets anders dat griepachtige symptomen geeft. Deze gedachte omdat 2.5 miljoen mensen antibodies hebben voor Covid, en 90% van de mensen die gaat testen iets anders onder de leden heeft.

Vraag me toch af hoeveel mensen dat normaal zijn, veel meer lijkt me sterk, dus hoeveel effect heeft de lockdown hier nou precies?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_197838398
quote:
11s.gif Op vrijdag 5 februari 2021 11:55 schreef ludovico het volgende:

[..]

Maar ook dat 90% van de mensen met griepsymptomen die gaan testen op covid een ander virus onder de leden hebben. En dat zodoende het afgelopen jaar, wss +- 25 miljoen x mensen ziek zijn geworden van een virus of iets anders dat griepachtige symptomen geeft. Deze gedachte omdat 2.5 miljoen mensen antibodies hebben voor Covid, en 90% van de mensen die gaat testen iets anders onder de leden heeft.

Vraag me toch af hoeveel mensen dat normaal zijn, veel meer lijkt me sterk, dus hoeveel effect heeft de lockdown hier nou precies?
Geen idee.
Ik had keelpijn en dus getest.
Da's op zich niet iets dat een lockdown kan voorkomen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197899551
Voor wie nieuwsgierig is, hierbij een video van het dagelijks leven in Stockhol van januari 2021. Er geldt meen ik alleen sinds november 2020 een advies voor dragen mondkapjes in het OV, en dan ook nog specifiek tijdens de spitsuren. Geen verplichting en je ziet meer mensen het niet dan wel dragen. Voor de rest is alles daar open.
Het lijkt onvoorzichtig, maar ergens ook wel apart om weer te zien en zal niet ontkennen dat ik een tikkeltje jaloers ben op hun;

Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  maandag 8 februari 2021 @ 23:48:42 #258
6941 APK
Factual, I think.
pi_197899645
Heb even snel door het filmpje gespoeld en het op ongeveer 15 punten een stukje bekeken.
Mijn conclusie is dat het mij heerlijk lijkt om te wonen in een land waar men van nature een beetje afstand lijkt te houden. (Ik denk wel dat dit filmpje een kant laat zien die misschien door een andere filmer totaal onderuit gehaald zou kunnen worden, maar dit ziet er in mijn optiek redelijk 'gezond' uit).
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 00:22:52 #259
236264 crew  capricia
pi_197899921
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 23:40 schreef StarmanFR het volgende:
Voor wie nieuwsgierig is, hierbij een video van het dagelijks leven in Stockhol van januari 2021. Er geldt meen ik alleen sinds november 2020 een advies voor dragen mondkapjes in het OV, en dan ook nog specifiek tijdens de spitsuren. Geen verplichting en je ziet meer mensen het niet dan wel dragen. Voor de rest is alles daar open.
Het lijkt onvoorzichtig, maar ergens ook wel apart om weer te zien en zal niet ontkennen dat ik een tikkeltje jaloers ben op hun;

Ik heb ook op een 15 punten gekeken. Maar ik zie niemand boven de 40..veel 'jongeren' lijkt het?
Definitely not CIA
pi_197901042
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 00:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb ook op een 15 punten gekeken. Maar ik zie niemand boven de 40..veel 'jongeren' lijkt het?
De ouderen zitten allemaal thuis. :)
Tevens: Zweden is veel verspreider bevolkt. Geen vergelijk met Nederland. Als je dan aantal doden bekijkt scheelt het vrijwel niets met Nederland.
"The Dutchman doesn’t exist, but his legacy makes our country so great."
pi_197901748
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 07:18 schreef Zwerfkind het volgende:

[..]

De ouderen zitten allemaal thuis. :)
Tevens: Zweden is veel verspreider bevolkt. Geen vergelijk met Nederland. Als je dan aantal doden bekijkt scheelt het vrijwel niets met Nederland.
¨

Je moet niet naar Zweden als geheel kijken, maar naar de steden. Dat is waar de verspreiding plaatsvindt. Stockholm is vergelijkbaar met de Randstad (en een stuk harder getroffen). Het is trouwens wel ergerlijk dat er zoveel mensen in het OV geen mondkapje dragen. De ene keer dat ik de afgelopen maanden met de trein ben geweest ging mijn kapje ook af voor de laatste tien minuten, toen je makkelijk drie meter afstand kon houden van iedereen, maar op drukkere momenten is het geen gek idee om een mondkapje te dragen. Wat prettig is dat je in Zweden wel wegkomt met gezond verstand. Als er weinig verkeer is en je negeert als voetganger een rood licht onder het toeziend oog van een politieagent zul je niet snel een boete krijgen. En als je zonder mondkapje in de spits in een rustige bus zit zul je ook niet snel een boete krijgen. Echter als mensen ook in drukke tijden de wetten (want dat zijn het nu) gaan negeren werk je wel in de hand dat de politie kinderachtiger moet worden.
  dinsdag 9 februari 2021 @ 19:07:48 #262
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_197912272
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 08:50 schreef DrParsifal het volgende:

[..]

¨

Je moet niet naar Zweden als geheel kijken, maar naar de steden. Dat is waar de verspreiding plaatsvindt. Stockholm is vergelijkbaar met de Randstad (en een stuk harder getroffen). Het is trouwens wel ergerlijk dat er zoveel mensen in het OV geen mondkapje dragen. De ene keer dat ik de afgelopen maanden met de trein ben geweest ging mijn kapje ook af voor de laatste tien minuten, toen je makkelijk drie meter afstand kon houden van iedereen, maar op drukkere momenten is het geen gek idee om een mondkapje te dragen. Wat prettig is dat je in Zweden wel wegkomt met gezond verstand. Als er weinig verkeer is en je negeert als voetganger een rood licht onder het toeziend oog van een politieagent zul je niet snel een boete krijgen. En als je zonder mondkapje in de spits in een rustige bus zit zul je ook niet snel een boete krijgen. Echter als mensen ook in drukke tijden de wetten (want dat zijn het nu) gaan negeren werk je wel in de hand dat de politie kinderachtiger moet worden.
Volgens mij is het mondkapje op nog steeds een dringend advies voor zover ik kan nagaan. Dus er valt niet veel te handhaven.
Persoonlijk zie ik niet zoveel in het verplichten van een mondkapje, mensen die erin geloven zullen het mondkapje goed dragen, mensen die dat niet doen zullen deze half dragen, veel aanzitten, heel vaak op en af doen waardoor het hele effect weg gaat, welke om te beginnen al heel minimaal zal zijn.
Ik zie veel meer in het dragen van een mondkapje welke jezelf kunnen beschermen, maar bijvoorbeeld in Duitsland of België worden mondkapjes die een filter hebben niet toegestaan omdat door het filter virusdeeltjes naar buiten kunnen komen...
En dat blijft raar, ik ga in mijn werk en dagelijks leven zeker niet uit van de goede bedoelingen van een ander, ik zorg ervoor dat ik het zelf kan controleren en ga uit van eigen bescherming.

Wat wel blijft opvallen is dat de cijfers blijven dalen zonder dat men de regelgeving welke men nu beschikbaar heeft zoals het sluiten van winkels echt hoeft in te voeren.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_197914918
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 00:22 schreef capricia het volgende:

[..]

Ik heb ook op een 15 punten gekeken. Maar ik zie niemand boven de 40..veel 'jongeren' lijkt het?
Ik heb 3 filmpjes gezien van deze uploader, die trouwens heel blij is dat er geen mondkapjes verplichting is.
Je ziet idd veel jongeren en weinig mensen op leeftijd in deze filmpjes, helemaal weinig mensen boven de 70+

Daarmee lijken de ouderen het dringend advies van 'staatsepidemioloog' Anders Tegnell op te volgen dat mensen boven de 70 jaar zich moeten isoleren en het wordt voor hun dringend afgeraden bvb om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Ik denk dat het voor ouderen makkelijker is om zich te isoleren vergeleken met Nederland, alhoewel er ook gewoon Zweedse ouderen in Malmo en Stockholm wonen bvb.

Maar in vrijwel alle andere landen nemen regeringen maatregelen om de oudere bevolking te beschermen. In Zweden hebben de ouderen begrepen dat ze zichzelf moeten isoleren en maatregelen moeten nemen. Want de Zweedse regering neemt de aanbevelingen van Tegnell over als beleid, waarbij de rest zoveel mogelijk door moet. Andere landen doen dit niet, daarom zien de ouderen meer de noodzaak om zelf het maximale te doen om voorzichtig te doen denk ik.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197914957
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 19:07 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Volgens mij is het mondkapje op nog steeds een dringend advies voor zover ik kan nagaan. Dus er valt niet veel te handhaven.
Persoonlijk zie ik niet zoveel in het verplichten van een mondkapje, mensen die erin geloven zullen het mondkapje goed dragen, mensen die dat niet doen zullen deze half dragen, veel aanzitten, heel vaak op en af doen waardoor het hele effect weg gaat, welke om te beginnen al heel minimaal zal zijn.
Ik zie veel meer in het dragen van een mondkapje welke jezelf kunnen beschermen, maar bijvoorbeeld in Duitsland of België worden mondkapjes die een filter hebben niet toegestaan omdat door het filter virusdeeltjes naar buiten kunnen komen...
En dat blijft raar, ik ga in mijn werk en dagelijks leven zeker niet uit van de goede bedoelingen van een ander, ik zorg ervoor dat ik het zelf kan controleren en ga uit van eigen bescherming.

Wat wel blijft opvallen is dat de cijfers blijven dalen zonder dat men de regelgeving welke men nu beschikbaar heeft zoals het sluiten van winkels echt hoeft in te voeren.
Dat laatste idd, en Zweden heeft ook nooit de horeca dichtgegooid. In veel landen is deze sector vooral het zwarte schaap als het gaat over covid.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
  Moderator dinsdag 9 februari 2021 @ 21:06:55 #265
236264 crew  capricia
pi_197915206
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 20:56 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ik heb 3 filmpjes gezien van deze uploader, die trouwens heel blij is dat er geen mondkapjes verplichting is.
Je ziet idd veel jongeren en weinig mensen op leeftijd in deze filmpjes, helemaal weinig mensen boven de 70+

Daarmee lijken de ouderen het dringend advies van 'staatsepidemioloog' Anders Tegnell op te volgen dat mensen boven de 70 jaar zich moeten isoleren en het wordt voor hun dringend afgeraden bvb om gebruik te maken van het openbaar vervoer. Ik denk dat het voor ouderen makkelijker is om zich te isoleren vergeleken met Nederland, alhoewel er ook gewoon Zweedse ouderen in Malmo en Stockholm wonen bvb.

Maar in vrijwel alle andere landen nemen regeringen maatregelen om de oudere bevolking te beschermen. In Zweden hebben de ouderen begrepen dat ze zichzelf moeten isoleren en maatregelen moeten nemen. Want de Zweedse regering neemt de aanbevelingen van Tegnell over als beleid, waarbij de rest zoveel mogelijk door moet. Andere landen doen dit niet, daarom zien de ouderen meer de noodzaak om zelf het maximale te doen om voorzichtig te doen denk ik.
Er zijn heel veel mensen dood gegaan. Excuses van de Zweedse koning.

Ik heb er persoonlijk nogal moeite mee. Met een maatschappij waarbij 30- alles mag en kan (zie dat filmpje). En daarboven moet je jezelf maar afschermen. Dus 0 contact hebben.
Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Wat is een samenleving dan nog waard? En economisch doen ze het ook niet echt beter (als dat het argument zou zijn).

Maar ik begrijp ook dat andere mensen andere keuzes maken.
Definitely not CIA
pi_197917494
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 21:06 schreef capricia het volgende:

[..]

Er zijn heel veel mensen dood gegaan. Excuses van de Zweedse koning.

Ik heb er persoonlijk nogal moeite mee. Met een maatschappij waarbij 30- alles mag en kan (zie dat filmpje). En daarboven moet je jezelf maar afschermen. Dus 0 contact hebben.
Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?

Wat is een samenleving dan nog waard? En economisch doen ze het ook niet echt beter (als dat het argument zou zijn).

Maar ik begrijp ook dat andere mensen andere keuzes maken.

Klopt, dat de Koning daar iets over heeft verteld is opvallend.
Maar de redenatie van Tegnell die de Zweedse overheid heeft genomen klopt ergens wel, want als je na een lockdown versoepeld schieten de cijfers vaak omhoog. Als je geen lockdown invoert krijg je die grote verandering dan niet, het blijft denk ik meer op een plateau.

Maar geef mij 1 goede reden om iedereen op te sluiten ipv alleen de kwetsbaren? Ergens is het wel juist eerlijker zoals op dat filmpje.
vergeet niet dat de overheid waarschijnlijk weinig steun hoefde te geven, dus dat scheelt heel wat steunpakketten.
Over de economie heb je een punt, die is namelijk in NL ook niet slecht. Maar voor specifiek de horeca zal de situatie logischerwijs wel beter zijn dan elders.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197925503
Zweden had waarschijnlijk zijn piek in doden en IC opnames in de laatste week van December. Ondertussen zal het wel rond de helft van de piekwaarde liggen (er is redelijk wat vertraging met meldingen). Er is wel een lichte reden tot zorg, omdat het aantal besmettingen niet echt meer lijkt af te nemen.

Ook reden tot zorg is dat nu al een heel groot deel van de mensen in verzorgingshuizen gevaccineerd zijn. Binnenkort daalt het aantal doden per dag dan waarschijnlijk nog verder (wat natuurlijk goed is), maar dat kan een deel van de voorzichtigheid van mensen wegnemen, waardoor er wel weer druk op ziekenhuizen en ICs komt.
  woensdag 10 februari 2021 @ 19:17:43 #268
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_197930238
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 14:39 schreef DrParsifal het volgende:
Zweden had waarschijnlijk zijn piek in doden en IC opnames in de laatste week van December. Ondertussen zal het wel rond de helft van de piekwaarde liggen (er is redelijk wat vertraging met meldingen). Er is wel een lichte reden tot zorg, omdat het aantal besmettingen niet echt meer lijkt af te nemen.

Ook reden tot zorg is dat nu al een heel groot deel van de mensen in verzorgingshuizen gevaccineerd zijn. Binnenkort daalt het aantal doden per dag dan waarschijnlijk nog verder (wat natuurlijk goed is), maar dat kan een deel van de voorzichtigheid van mensen wegnemen, waardoor er wel weer druk op ziekenhuizen en ICs komt.
Ik ga ervan uit dat Zweden niet stopt met vaccineren en dus ook doorgaat de risicogroepen vaccineren.

De bezetting in de ziekenhuizen van Zweden wijkt niet af met de rest van de ziekenhuizen in de wereld, vanaf 65 en ouder heb je de grootste kans om opgenomen te worden.
Zweden, en ook Nederland, voert geen regels of lockdown in om elk sterfgeval te voorkomen, je doet dat om de druk op de zorg te verminderen. Als dat bereikt is dan zal men wat minder geneigd zijn om maatregelen op te volgen.
Gelukkig maar, we leven niet in een ideale wereld.

quote:
1s.gif Op dinsdag 9 februari 2021 21:06 schreef capricia het volgende:
Ik heb er persoonlijk nogal moeite mee. Met een maatschappij waarbij 30- alles mag en kan (zie dat filmpje). En daarboven moet je jezelf maar afschermen. Dus 0 contact hebben.
Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn?
Het kan toch ook niet de bedoeling zijn omdat het voor een bepaalde groep gevaarlijker is om voor iedereen een zelfde lockdown door te voeren, ook al is het risico zeer, zeer beperkt voor die groep. Ik zie dat dat is waar veel Europese overheden voor kiezen, maar op de lange termijn zal dat niet houdbaar zijn.
Ik ga ook uit van bescherming van jezelf, ik ga er niet vanuit dat iemand anders dat voor mij zal doen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_197930370
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:17 schreef ozzietukker het volgende:
[..]

Het kan toch ook niet de bedoeling zijn omdat het voor een bepaalde groep gevaarlijker is om voor iedereen een zelfde lockdown door te voeren, ook al is het risico zeer, zeer beperkt voor die groep. Ik zie dat dat is waar veel Europese overheden voor kiezen, maar op de lange termijn zal dat niet houdbaar zijn.
Ik ga ook uit van bescherming van jezelf, ik ga er niet vanuit dat iemand anders dat voor mij zal doen.
Dan ben je in principe dus ook tegen de meeste maatregelen in NL. Dat kan.
Ik sta er anders in.
Definitely not CIA
  woensdag 10 februari 2021 @ 21:11:38 #270
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_197933228
quote:
1s.gif Op woensdag 10 februari 2021 19:26 schreef capricia het volgende:

[..]

Dan ben je in principe dus ook tegen de meeste maatregelen in NL. Dat kan.
Ik sta er anders in.
Ik ben zeer zeker wat meer voor het Zweedse model.

Mijn voordeel is dat ik door mijn werkzaamheden ook nu in diverse landen kom en daar dus ook verschillende dingen zie gebeuren.

Als ik namelijk naar de Zweedse cijfers kijk ben ik daar nog steeds niet van onder de indruk, of beter gezegd, een groep van 100 'deskundigen' hebben vorig jaar het Zweedse beleid veroordeeld en gezegd dat er hierdoor tienduizenden doden zouden komen. Dat is simpelweg niet gebeurd, toen niet, en nu ook niet.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_197934490
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ik ben zeer zeker wat meer voor het Zweedse model.

Mijn voordeel is dat ik door mijn werkzaamheden ook nu in diverse landen kom en daar dus ook verschillende dingen zie gebeuren.

Als ik namelijk naar de Zweedse cijfers kijk ben ik daar nog steeds niet van onder de indruk, of beter gezegd, een groep van 100 'deskundigen' hebben vorig jaar het Zweedse beleid veroordeeld en gezegd dat er hierdoor tienduizenden doden zouden komen. Dat is simpelweg niet gebeurd, toen niet, en nu ook niet.
Niks aan toe te voegen. ^O^ De Zweeds beleidmakers hebben ook gezegd dat het geen sprint is maar een marathon, deze covid-periode. Daar horen ook gepaste maar leefbare maatregelen bij.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197943843
quote:
0s.gif Op woensdag 10 februari 2021 21:11 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Ik ben zeer zeker wat meer voor het Zweedse model.

Mijn voordeel is dat ik door mijn werkzaamheden ook nu in diverse landen kom en daar dus ook verschillende dingen zie gebeuren.

Als ik namelijk naar de Zweedse cijfers kijk ben ik daar nog steeds niet van onder de indruk, of beter gezegd, een groep van 100 'deskundigen' hebben vorig jaar het Zweedse beleid veroordeeld en gezegd dat er hierdoor tienduizenden doden zouden komen. Dat is simpelweg niet gebeurd, toen niet, en nu ook niet.
Daar tegenover staat dat in het VK de boel aardig uit de hand liep toen ze in december wat soepeler waren.
Ik heb respect voor de wijze waarop Zweden het doet, maar weet niet of dat zomaar toepasbaar is in andere landen, met dezelfde druk op de zorg.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197946402
twitter


Minder maatregelen dan in UK en Nederland en toch daalt het in Zweden ook sterk..
pi_197947415
quote:
0s.gif Op maandag 8 februari 2021 23:48 schreef APK het volgende:
Heb even snel door het filmpje gespoeld en het op ongeveer 15 punten een stukje bekeken.
Mijn conclusie is dat het mij heerlijk lijkt om te wonen in een land waar men van nature een beetje afstand lijkt te houden. (Ik denk wel dat dit filmpje een kant laat zien die misschien door een andere filmer totaal onderuit gehaald zou kunnen worden, maar dit ziet er in mijn optiek redelijk 'gezond' uit).
Het ziet er sowieso erg rustig uit. Niet alleen op straat, maar ook op dat station en in de metro.
ROBODEMONS..................|:(
pi_197953613
quote:
11s.gif Op donderdag 11 februari 2021 17:16 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Het ziet er sowieso erg rustig uit. Niet alleen op straat, maar ook op dat station en in de metro.
Ja, in de westerse wereld zijn er steeds meer ouderen >50+ in de meerderheid denk ik. Als alleen de 50- bevolking zoals in de filmpje buiten komt, activiteiten onderneemt en het ov gebruikt raak je al een flink deel van de drukte kwijt.

En ik vind wel: beter alleen de ouderen en kwetsbaren opsluiten dan iedereen opsluiten. is ook eerlijker, want het is namelijk niet voor jongeren voor wie dat virus over het algemeen gevaarlijk is,
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197955730
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 21:08 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Ja, in de westerse wereld zijn er steeds meer ouderen >50+ in de meerderheid denk ik. Als alleen de 50- bevolking zoals in de filmpje buiten komt, activiteiten onderneemt en het ov gebruikt raak je al een flink deel van de drukte kwijt.

En ik vind wel: beter alleen de ouderen en kwetsbaren opsluiten dan iedereen opsluiten. is ook eerlijker, want het is namelijk niet voor jongeren voor wie dat virus over het algemeen gevaarlijk is,
Probleem is dat je de ouderen moeilijk kunt gaan inmetselen, zodat ze geen risico op besmetting lopen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197956547
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 22:39 schreef Wantie het volgende:

[..]

Probleem is dat je de ouderen moeilijk kunt gaan inmetselen, zodat ze geen risico op besmetting lopen.
Hoezo zou dat niet kunnen? En nee, je kan het niet verplichten alleen voor een bepaalde leeftijd. Maar wel dringend adviseren. De ouderen in Zweden hebben dat begrepen lijkt het nu op.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197956815
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 22:39 schreef Wantie het volgende:

[..]

Probleem is dat je de ouderen moeilijk kunt gaan inmetselen, zodat ze geen risico op besmetting lopen.
Maar als je het filmpje goed bekijkt zijn er ook gewoon ouderen in te zien... Heb verschillende gezien.
pi_197956991
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 23:16 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Hoezo zou dat niet kunnen? En nee, je kan het niet verplichten alleen voor een bepaalde leeftijd. Maar wel dringend adviseren. De ouderen in Zweden hebben dat begrepen lijkt het nu op.
Nee, die worden massaal ziek, wat een flinke belasting is op het zorgstelsel, met als gevolg veel overwerk, vrijwilligers die bijspringen en afschalen van de reguliere zorg.

En dus een deel van de bevolking die niet meer meedoet in de samenleving...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197957025
quote:
0s.gif Op donderdag 11 februari 2021 23:32 schreef Anton91 het volgende:

[..]

Maar als je het filmpje goed bekijkt zijn er ook gewoon ouderen in te zien... Heb verschillende gezien.
Ja, omdat ze niet zijn ingemetseld.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197972330
quote:
1s.gif Op donderdag 11 februari 2021 23:46 schreef Wantie het volgende:

[..]

Nee, die worden massaal ziek, wat een flinke belasting is op het zorgstelsel, met als gevolg veel overwerk, vrijwilligers die bijspringen en afschalen van de reguliere zorg.

En dus een deel van de bevolking die niet meer meedoet in de samenleving...

Kennelijk kunnen de Zweden het toch aan, anders had de regering ook daar echt wel strengere maatregelen genomen als de situatie zó nijpend was geweest.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197973371
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 20:54 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Kennelijk kunnen de Zweden het toch aan, anders had de regering ook daar echt wel strengere maatregelen genomen als de situatie zó nijpend was geweest.
Ze hebben inmiddels wetgeving aangenomen die dat mogelijk maakt.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197973468
Volgens Timcast IRL is de staat naast California (Nevada of Arizona) gewoon open. Nu zien zelfs de extreme libtards dat het verhaal niet meer klopt. De corona-cijfers zijn namelijk niet hoger of lager dan in California.

[ Bericht 41% gewijzigd door MisterWendel op 12-02-2021 22:07:04 ]
pi_197973636
quote:
1s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 21:57 schreef MisterWendel het volgende:
Black lives matter (ook wel Burn Loot Murder) hebben de politici en media achter hun staan. Zelfs politie knielt voor ze. Dat is black privilege.

Waarom mag black supremacy wel bestaan (haat naar de witte man, ze willen ons dood kijk naar zuid-afrika). Maar white supremacy mag niet?
Dat is black privilege!
In Zweden?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197975727
quote:
0s.gif Op vrijdag 12 februari 2021 21:51 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ze hebben inmiddels wetgeving aangenomen die dat mogelijk maakt.
Klopt, toch is alles daar nog steeds open. Rutte volgt het OMT, de Zweedse regering volgt staats epidemioloog Anders Tegnell.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197975845
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 00:19 schreef StarmanFR het volgende:

[..]

Klopt, toch is alles daar nog steeds open. Rutte volgt het OMT, de Zweedse regering volgt staats epidemioloog Anders Tegnell.
Rutte gaat over het algemeen verder dan het OMT.

Of het Zweedse model hier ook goed had uitgepakt valt overigens nog te bezien.
Je kunt landen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_197975870
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 00:31 schreef Wantie het volgende:

[..]

Rutte gaat over het algemeen verder dan het OMT.

Of het Zweedse model hier ook goed had uitgepakt valt overigens nog te bezien.
Je kunt landen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.
Het vertrek van Eric Wiebes is niet gunstig om versoepelingen door te drukken. Lange tijd zijn het vooral Wiebes, Hoekstra en Koolmees die op de rem trapten tegen strengere maatregelen. Rutte, Van Ark en De Jonge waren altijd voor strengere maatregelen.
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197980860
twitter

Heel Denemarken nu naar oranje gegaan trouwens.
  zondag 14 februari 2021 @ 20:15:10 #289
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198007376
quote:
0s.gif Op zaterdag 13 februari 2021 00:31 schreef Wantie het volgende:

[..]

Rutte gaat over het algemeen verder dan het OMT.

Of het Zweedse model hier ook goed had uitgepakt valt overigens nog te bezien.
Je kunt landen niet 1 op 1 met elkaar vergelijken.
Wat Zweden wel weer als voordeel heeft is de geografische ligging en landsgrenzen met landen die een strenger beleid hanteren.
Hierdoor krijg je door de natuurlijke grenzen al wat minder 'grenstoerisme' zoals met België en Duitsland wat verspreiding natuurlijk wel wat tempert.

Neemt niet weg dat het niet ingrijpen wel degelijk voor een bepaalde graad van verspreiding heeft gezorgd waardoor meer mensen zijn blootgesteld waardoor daar wel degelijk een dempende factor vanuit gaat.
Men fixeert de cijfers namelijk op de opnames die hoger zijn dan verwacht, maar die piek gaat naar beneden zonder echt aanvullende maatregelen, kennelijk kan het virus na initieel een paar zwakkeren te hebben besmet wat je dus terugziet in de cijfers in de ziekenhuizen daarna wat minder makkelijk rondgaan in de groepen die het meest verspreid namelijk de groep 'jongeren tussen de 16 en 40 jaar.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198014640
quote:
0s.gif Op zondag 14 februari 2021 20:15 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Wat Zweden wel weer als voordeel heeft is de geografische ligging en landsgrenzen met landen die een strenger beleid hanteren.
Hierdoor krijg je door de natuurlijke grenzen al wat minder 'grenstoerisme' zoals met België en Duitsland wat verspreiding natuurlijk wel wat tempert.

Neemt niet weg dat het niet ingrijpen wel degelijk voor een bepaalde graad van verspreiding heeft gezorgd waardoor meer mensen zijn blootgesteld waardoor daar wel degelijk een dempende factor vanuit gaat.
Men fixeert de cijfers namelijk op de opnames die hoger zijn dan verwacht, maar die piek gaat naar beneden zonder echt aanvullende maatregelen, kennelijk kan het virus na initieel een paar zwakkeren te hebben besmet wat je dus terugziet in de cijfers in de ziekenhuizen daarna wat minder makkelijk rondgaan in de groepen die het meest verspreid namelijk de groep 'jongeren tussen de 16 en 40 jaar.
Zweden neemt veel zwaardere maatregelen nu dan in het voorjaar. Er zijn in November tot en met December meer covid doden dan in het voorjaar, de piek van het aantal doden per dag was ongeveer net zo hoog als in het voorjaar maar hij was veel vlakker, waardoor het aantal doden per week veel langer boven de 600 lag. Na het voorjaar was er wat hoop, ook bij mij, voor gedeeltelijke bescherming door minder vatbaren, vooral in de Stockholm regio. Mogelijk was er wat bescherming, aangezien Stockholm niet het hardst getroffen is in het najaar, maar lang niet zoveel als verwacht.

Ondertussen is er al weer wat stabilisatie te zien in het aantal IC opnames per dag en het aantal besmettingen per dag gaat ook niet echt veel meer naar beneden. Ook niet in de Stockholm regio. Ja nu is er weer ruim voldoende capaciteit, maar het is niet prettig.

Ja je kunt nog naar een restaurant, kinderopvang en lagere scholen zijn open en dat is echt heel prettig. Maar het is nog steeds geen feest en het is zeker maar de vraag of het als voordeel voor Nederland kan dienen.

Zweden heeft misschien in de zomer en het vroege najaar wat voordeel gehad van goed beleid in de buurlanden, echter het virus is niet echt weggeweest en lokale verspreiding is er gebleven. Extra import vanuit het buitenland maakt dan weinig uit. (Een blikseminslag in een huis wat al in brand staat heeft ook weinig invloed).
  maandag 15 februari 2021 @ 18:21:43 #291
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_198021824
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 11:21 schreef DrParsifal het volgende:
Ondertussen is er al weer wat stabilisatie te zien in het aantal IC opnames per dag en het aantal besmettingen per dag gaat ook niet echt veel meer naar beneden. Ook niet in de Stockholm regio. Ja nu is er weer ruim voldoende capaciteit, maar het is niet prettig.

Ja je kunt nog naar een restaurant, kinderopvang en lagere scholen zijn open en dat is echt heel prettig. Maar het is nog steeds geen feest en het is zeker maar de vraag of het als voordeel voor Nederland kan dienen.
Het feit dat men de zaken open houdt en dat er stabilisatie zit in de cijfers geeft dus in mijn ogen direct aan dat Zweden het juiste beleid voert.
Het beleid wat men voert is niet om koste wat koste elke dode te voorkomen, het doel is dat de zorg niet overloopt.

Wat vooral belangrijk is, er is dus geen explosie van de cijfers zoals door de doomdenkers was voorspeld met 10 duizenden doden per maand.... Toen niet, en nu niet.
Uiteindelijk zal men namelijk op een gegeven ogenblik de keus maken, waar ook ter wereld, om geen of veel minder maatregelen te hebben, en dan komen de mensen die volledig in angst zitten er toch achter dat men zichzelf zal moeten beschermen en dat dus niet bij iemand anders kan afdwingen.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
pi_198022324
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 18:21 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Het feit dat men de zaken open houdt en dat er stabilisatie zit in de cijfers geeft dus in mijn ogen direct aan dat Zweden het juiste beleid voert.
Het beleid wat men voert is niet om koste wat koste elke dode te voorkomen, het doel is dat de zorg niet overloopt.

Wat vooral belangrijk is, er is dus geen explosie van de cijfers zoals door de doomdenkers was voorspeld met 10 duizenden doden per maand.... Toen niet, en nu niet.
Uiteindelijk zal men namelijk op een gegeven ogenblik de keus maken, waar ook ter wereld, om geen of veel minder maatregelen te hebben, en dan komen de mensen die volledig in angst zitten er toch achter dat men zichzelf zal moeten beschermen en dat dus niet bij iemand anders kan afdwingen.
Op dat gegeven moment zijn die mensen als het goed is al ruim gevaccineerd...
#WeesGeenWhales
pi_198022631
Hoe gaat het met vaccineren in Zweden?
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198022808
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 19:12 schreef Wantie het volgende:
Hoe gaat het met vaccineren in Zweden?
https://ourworldindata.org/covid-vaccinations?country=NLD~SWE
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198028865
quote:
0s.gif Op maandag 15 februari 2021 18:21 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Het feit dat men de zaken open houdt en dat er stabilisatie zit in de cijfers geeft dus in mijn ogen direct aan dat Zweden het juiste beleid voert.
Het beleid wat men voert is niet om koste wat koste elke dode te voorkomen, het doel is dat de zorg niet overloopt.

Wat vooral belangrijk is, er is dus geen explosie van de cijfers zoals door de doomdenkers was voorspeld met 10 duizenden doden per maand.... Toen niet, en nu niet.
Uiteindelijk zal men namelijk op een gegeven ogenblik de keus maken, waar ook ter wereld, om geen of veel minder maatregelen te hebben, en dan komen de mensen die volledig in angst zitten er toch achter dat men zichzelf zal moeten beschermen en dat dus niet bij iemand anders kan afdwingen.
Er is ook veel dicht en er zijn aardig wat afstandsbeperkingen in cafes en winkels (minimaal 10 vierkante meter per klant)

En de ziekenhuizen lopen niet over in Zweden, maar het is wel spannend geweest. Een paar maanden terug moesten de kinderen van 12 tot 15 opeens thuis les krijgen etc. Stockholm regio had 1 vrije ICplaats. Ouderen kregen niet altijd de behandeling die ze in niet-Corona tijd gehad zouden hebben.

Het is nu wel degelijk zorgelijk als het aantal besmettingen en IC opnames stabiliseert. Dit omdat de nummers nog steeds hoog zijn (100 Corona gerelateerde IC opnames per week, in de zomer was het soms 5 per week) Stabilisatie kan op verschillende zaken wijzen: Een besmettelijker mutant neemt over, er zijn gebieden waar de epidemie groeit. In beide gevallen kun je dan binnenkort weer groei van de epidemie verwachten als er geen extra maatregelen komen.

Binnenkort zullen de 80+ers wel zo'n beetje allemaal gevaccineerd zijn, wat het aantal doden per dag mogelijk omlaag brengt. Dan is er echt goede reden om de besmettingscijfers en de IC capaciteit in de gaten te houden, want de berichten worden dan waarschijnlijk pas alarmerend voor het grootste deel van de bevolking als het te laat is. 40 doden per dag is veel minder dan wat het op de piek was, dus we zijn minder voorzichtig, maar dan komen de ziekenhuizen vol te liggen en overleven de 30-70 jarigen die normaal via het ziekenhuis gered konden worden het ook niet meer.

Zweden heeft geen rampbeleid. Gedeeltelijk door geluk, als de scenarios waar FHM (het Zweedse RIVM) vanuit ging in april waar geweest zouden zijn en de piek van het aantal besmettingen per dag niet begin maar eind april was geweest dan hadden we de tienduizenden doden gehad in Zweden. Nog steeds doen andere landen het vaak slechter, en inderdaad dat heeft deels te maken met een bevolking die niet meer achter de maatregelen staat. Er is echter weinig reden om in deze tweede golf het zoveel slechter te doen dan Denemarken, en de Denen hebben het ook weer niet extreem zwaar met hun maatregelen.
pi_198029823
quote:
0s.gif Op donderdag 24 september 2020 16:48 schreef Monolith het volgende:

[..]

De denkfout is dat dat aan de man zelf ligt. Die man krijgt de Nederlandse bevolking niet mee, want hier heerst gewoon een totaal andere mentaliteit.
Hier heerst massa hysterie welke door een criminele overheid is gerealiseerd om een niet-ramp middels een niet-toelaatbare noodverordening en daaruit voortvloeiende spoedwet te bestrijden door een heel volk te onderdrukken en vaccineren als enige uitweg ziet...... #hersenskwijt
pi_198030159
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:15 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Hier heerst massa hysterie welke door een criminele overheid is gerealiseerd om een niet-ramp middels een niet-toelaatbare noodverordening en daaruit voortvloeiende spoedwet te bestrijden door een heel volk te onderdrukken en vaccineren als enige uitweg ziet...... #hersenskwijt
Laat dat lijmpotje maar staan.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_198030268
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:15 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Hier heerst massa hysterie welke door een criminele overheid is gerealiseerd om een niet-ramp middels een niet-toelaatbare noodverordening en daaruit voortvloeiende spoedwet te bestrijden door een heel volk te onderdrukken en vaccineren als enige uitweg ziet...... #hersenskwijt
In Zweden wordt ook gevaccineerd hoor...
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
pi_198030617
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:43 schreef Wantie het volgende:

[..]

In Zweden wordt ook gevaccineerd hoor...
Prima toch?
Ik heb totaal geen probleem met de mensen die zich graag als proefpersoon een paar keer laten prikken.

Juist het beste voorbeeld hoe overheden zich zouden moeten gedragen, een open blik op de werkelijkheid en mensen hun eigen keuzes laten maken. Wil je andere mensen niet in je omgeving omdat je bang bent? Dan zoek je ze niet op en creëren we een boodschappendienst voor hen, wil je voorkomen dat een virusje je nekt? Top dan kun je je tegenwoordig met een experimenteel vaccin laten inspuiten OF je kunt ook je eigen weerstand verhogen en op die manier je leven willen verlengen.

Hier gaan we spastisch om met een virusje waar 98% van alle mensen nauwelijks of geen last van heeft. En als klap op de vuurpijl vinden NLérs dat schijnbaar normaal en gaan ze nu (uit wanhoop) proef evenementen organiseren waarbij je alleen wordt toegelaten als je je privacy opgeeft waarbij het niet eens een garantie geeft dat er geen mensen doorheen komen die hun omgeving wel kunnen besmetten.

Echt, #Overheid-Falen^2 en Rutte denkt dat een gevallen kabinet stoer is.....
pi_198030861
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 februari 2021 10:57 schreef SmaRTeY het volgende:

[..]

Prima toch?
Ik heb totaal geen probleem met de mensen die zich graag als proefpersoon een paar keer laten prikken.
Hoezo denk je dat alleen proefpersonen in Zweden worden geprikt?
Ze liggen voor op ons qua vaccinaties per hoofd van de bevolking...

quote:
. Wil je andere mensen niet in je omgeving omdat je bang bent? Dan zoek je ze niet op en creëren we een boodschappendienst voor hen
Lijkt me best lastig als je kelner bent, of verkoopmedewerker, of leraar...

quote:
, wil je voorkomen dat een virusje je nekt? Top dan kun je je tegenwoordig met een experimenteel vaccin laten inspuiten OF je kunt ook je eigen weerstand verhogen en op die manier je leven willen verlengen.
Het vaccin is schaars en puur op je immuunsysteem vertrouwen is niet afdoende.


quote:
Hier gaan we spastisch om met een virusje waar 98% van alle mensen nauwelijks of geen last van heeft.
In Zweden is de economie ook ingeperkt, zijn bepaalde bedrijven dicht, is er thuis onderwijs geweest in bepaalde gebieden,etc...


quote:
En als klap op de vuurpijl vinden NLérs dat schijnbaar normaal en gaan ze nu (uit wanhoop) proef evenementen organiseren waarbij je alleen wordt toegelaten als je je privacy opgeeft waarbij het niet eens een garantie geeft dat er geen mensen doorheen komen die hun omgeving wel kunnen besmetten.
In Zweden zijn die evenementen ook verboden, hier kijkt men tenminste hoe we daar weer uit kunnen komen.
Groepsimmuniteit mag wel het resultaat zijn, maar niet het doel... - Vallon
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')