Mwoah, ik denk dat wij er andere definities van vergelijkbaar op nahouden.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 13:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
De oversterfte lijkt me relatief vergelijkbaar:
https://ourworldindata.or(...)SWE~NLD®ion=World
Nou ja, de oversterfte in Nederland is iets beroerder inderdaad.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 13:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Mwoah, ik denk dat wij er andere definities van vergelijkbaar op nahouden.
Hetzelfde kun je wel zeggen voor 'oversterfte'. Dat hangt ook af van het model dat je gebruikt om de 'normale' sterfte te bepalen. Helemaal duidelijk gaat het nooit worden natuurlijk.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 13:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zou niet altijd direct mortaliteitscijfers tussen landen gaan vergelijken. Registratie loopt nogal uiteen.
Tja maar die definities kan je relatief eenvoudig gelijkstellen, bij registratie is dat onmogelijk.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 13:48 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hetzelfde kun je wel zeggen voor 'oversterfte'. Dat hangt ook af van het model dat je gebruikt om de 'normale' sterfte te bepalen. Helemaal duidelijk gaat het nooit worden natuurlijk.
een maand geleden was de oversterfte in Denemarken bijna 10x lager dan in Zweden trouwens. Daarna ging het in Denemarken enorm omhoog.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 13:23 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ik zou niet altijd direct mortaliteitscijfers tussen landen gaan vergelijken. Registratie loopt nogal uiteen.
Klopt, in principe is het 'ten opzichte van voorgaande jaren'. Als je dus in voorgaande jaren net bijvoorbeeld in het éne land een paar zware griepepidemieën hebt gehad en in het andere niet, dan kan dat een vertekend beeld geven.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 13:48 schreef VoMy het volgende:
[..]
Hetzelfde kun je wel zeggen voor 'oversterfte'. Dat hangt ook af van het model dat je gebruikt om de 'normale' sterfte te bepalen. Helemaal duidelijk gaat het nooit worden natuurlijk.
Er moet nog wat bijgewerkt worden, maar Zweden had tot en met november minder doden dan in die periode in 2015. De oversterfte in Zweden lijkt deels hoog door vrij grote ondersterfte in 2019. Nu was afgelopen jaar de winter ook mild en de zomer niet te warm dus zou je (na de compensatie van afgelopen jaar) ook wat minder sterfte verwachten. Zweden lijkt de oversterfte echter redelijk te verklaren.quote:Op vrijdag 15 januari 2021 14:00 schreef Monolith het volgende:
[..]
Klopt, in principe is het 'ten opzichte van voorgaande jaren'. Als je dus in voorgaande jaren net bijvoorbeeld in het éne land een paar zware griepepidemieën hebt gehad en in het andere niet, dan kan dat een vertekend beeld geven.
De mate van onbetrouwbaarheid is in mijn ogen een stuk groter wanneer je afhankelijk bent van vaststelling van de doodsoorzaak. Alleen al wanneer er onderscheid wordt gemaakt tussen 'definitief bevestigd d.m.v. test' of 'vermoedelijke doodsoorzaak' krijg je al enorme verschillen, zeker bij de gebrekkige testcapaciteit in maart / april.
quote:Pandemic law
One of the biggest changes was the introduction of this wide-ranging law, which came into effect on January 10th and gives the government powers to introduce certain measures if needed to curb the spread of the coronavirus.
The measures introduced so far under the new law include a legal limit on the maximum number of people allowed in shops and sports facilities (one per every 10 square metres of usable space) and a maximum limit for all events, including some private events (no more than eight people).
Under the new law, the government would be able in future to introduce more measures, ranging from limits on the numbers that can gather at public parks or beaches to closing down shops, restaurants, or public transport completely. The law is currently in force until September 30th, 2021.
Gaat best ver, vergeleken met vorig jaarquote:Op zondag 17 januari 2021 15:02 schreef Nia het volgende:
Ik lees zojuist dat Zweden maatregelen heeft ingevoerd die tot aan de herfst gaan gelden: https://www.thelocal.se/2(...)es-to-expect-in-2021
[..]
Als je ook naar de cijfers kijkt in Zweden, en hoewel ze relatief laat e.e.a. doorgeven, zie je daar wel degelijk een dalende trend, in zowel besmettingen, doden, en aantal mensen op de IC.quote:Op woensdag 3 februari 2021 19:37 schreef Oidipous het volgende:
[ twitter ]
Da's niet slecht. Nog iets bij vaccineren en ze zijn uit de crisis.
En dat met eigen verantwoordelijkheid met op het staartje wat kleine beperkingen.
Wat dat betreft een voorbeeldland hoe je met zo'n epidemie omgaat.
Ik ben maar vast Zweeds gaan leren... Je weet 't immers nooit.quote:Op zaterdag 16 januari 2021 01:09 schreef StarmanFR het volgende:
IK word denk ik toch een beetje jaloers op die Zweden denk ik, want die lockdown die wij hier hebben en in veel andere landen duurt zo ontiegelijk lang terwijl daar nog nooit iets dicht is geweest.
Het bekende liedje, de gemenerds houden dit voor ons verborgen..quote:Op woensdag 3 februari 2021 21:10 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Als je ook naar de cijfers kijkt in Zweden, en hoewel ze relatief laat e.e.a. doorgeven, zie je daar wel degelijk een dalende trend, in zowel besmettingen, doden, en aantal mensen op de IC.
En dat met alle winkels en restaurants open....
Maar het Zweeds beleid mag geen succes genoemd worden in de media, want zodra mensen door krijgen dat het Zweeds model wel werkt dan wordt het beleid van de andere overheden ondermijnd en als het draagvlak eenmaal wegvalt ben je klaar en zeg dan maar dag tegen je vaccinatiestrategie.
Wat positief is dit, ze hebben geen last van de Britse variant?quote:Op woensdag 3 februari 2021 19:37 schreef Oidipous het volgende:
[ twitter ]
Da's niet slecht. Nog iets bij vaccineren en ze zijn uit de crisis.
En dat met eigen verantwoordelijkheid met op het staartje wat kleine beperkingen.
Wat dat betreft een voorbeeldland hoe je met zo'n epidemie omgaat.
Precies, en met alle tegengestelde belangen* die aanwezig zijn binnen het OMT kan ik mij ook goed voorstellen dat van die lijn in het OMT en dus ook in de media niet afgeweken gaat worden. Want stel je nou eens voor als je niet grootschalig gaat testen en alleen de kwetsbaren/symptomatische mensen gaat testen. Dat zou resulteren in een stuk minder afname van testen. Of stel je nou eens voor dat wij ook 45 procent groepsimmuniteit zouden hebben, dan zouden er ook een stuk minder vaccins nodig zijn (waarvan ik alleen weet dat Osterhaus daar belang bij hebt, zou mij niets verbazen als sommige OMT-leden hetzelfde aan de hand hebben).quote:Op woensdag 3 februari 2021 21:10 schreef ozzietukker het volgende:
[..]
Als je ook naar de cijfers kijkt in Zweden, en hoewel ze relatief laat e.e.a. doorgeven, zie je daar wel degelijk een dalende trend, in zowel besmettingen, doden, en aantal mensen op de IC.
En dat met alle winkels en restaurants open....
Maar het Zweeds beleid mag geen succes genoemd worden in de media, want zodra mensen door krijgen dat het Zweeds model wel werkt dan wordt het beleid van de andere overheden ondermijnd en als het draagvlak eenmaal wegvalt ben je klaar en zeg dan maar dag tegen je vaccinatiestrategie.
Vrijwel geen enkel land heeft last van die Britse variantquote:Op woensdag 3 februari 2021 22:20 schreef mir1986 het volgende:
Wat positief is dit, ze hebben geen last van de Britse variant?
Ik had weer ergens gelezen dat Zweden ontzettend veel research steekt in het onderzoeken van immuniteitsniveau's onder de bevolking, dus je zou zeggen dat ze dat wel goed kunnen duiden.quote:Op donderdag 4 februari 2021 08:46 schreef APK het volgende:
Volgens mij las ik ergens dat die 45% betrekking heeft op een groep die zich proactief heeft laten testen op anti bodies, dus het lijkt niet een sample van de hele bevolking te zijn. (Kan het alleen zo snel niet meer vinden).
Ah, een complot binnen het OMT.quote:Op donderdag 4 februari 2021 08:37 schreef Oidipous het volgende:
[..]
Precies, en met alle tegengestelde belangen* die aanwezig zijn binnen het OMT kan ik mij ook goed voorstellen dat van die lijn in het OMT en dus ook in de media niet afgeweken gaat worden. Want stel je nou eens voor als je niet grootschalig gaat testen en alleen de kwetsbaren/symptomatische mensen gaat testen. Dat zou resulteren in een stuk minder afname van testen. Of stel je nou eens voor dat wij ook 45 procent groepsimmuniteit zouden hebben, dan zouden er ook een stuk minder vaccins nodig zijn (waarvan ik alleen weet dat Osterhaus daar belang bij hebt, zou mij niets verbazen als sommige OMT-leden hetzelfde aan de hand hebben).
*:
1. https://www.ftm.nl/artike(...)dermaatse-sneltesten
2. https://www.ftm.nl/artikelen/kluytmans-belang-coronatesten
3. https://www.ftm.nl/artikelen/vrijgevestigde-artsen-coronatesten
4. https://www.ftm.nl/artike(...)n-arts-microbiologen
Eens, dit zit redelijk dicht tegen BNW aan, alhoewel het belang bij testen wel goed onderbouwd is met de verschillende onderzoeken die FTM heeft uitgevoerd. Het is ook niet mijn bedoeling om een complottendiscussie te starten in dit topic, maar je wordt er op een gegeven moment wel cynisch van waarom het succes van Zweden zo stelselmatig wordt onderbelicht in de media.quote:Op donderdag 4 februari 2021 09:14 schreef Wantie het volgende:
[..]
Ah, een complot binnen het OMT.
Voer voor BNW..
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |