abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 15 januari 2021 @ 13:33:20 #226
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_197424190
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:23 schreef Monolith het volgende:

[..]

De oversterfte lijkt me relatief vergelijkbaar:
https://ourworldindata.or(...)SWE~NLD®ion=World

Mwoah, ik denk dat wij er andere definities van vergelijkbaar op nahouden.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_197424418
quote:
10s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:33 schreef Dven het volgende:

[..]

Mwoah, ik denk dat wij er andere definities van vergelijkbaar op nahouden.
Nou ja, de oversterfte in Nederland is iets beroerder inderdaad.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  vrijdag 15 januari 2021 @ 13:48:48 #228
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_197424532
quote:

[..]

Ik zou niet altijd direct mortaliteitscijfers tussen landen gaan vergelijken. Registratie loopt nogal uiteen.
Hetzelfde kun je wel zeggen voor 'oversterfte'. Dat hangt ook af van het model dat je gebruikt om de 'normale' sterfte te bepalen. Helemaal duidelijk gaat het nooit worden natuurlijk.
Antifa
pi_197424696
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:48 schreef VoMy het volgende:

[..]

Hetzelfde kun je wel zeggen voor 'oversterfte'. Dat hangt ook af van het model dat je gebruikt om de 'normale' sterfte te bepalen. Helemaal duidelijk gaat het nooit worden natuurlijk.
Tja maar die definities kan je relatief eenvoudig gelijkstellen, bij registratie is dat onmogelijk.
pi_197424764
quote:

[..]

Ik zou niet altijd direct mortaliteitscijfers tussen landen gaan vergelijken. Registratie loopt nogal uiteen.
een maand geleden was de oversterfte in Denemarken bijna 10x lager dan in Zweden trouwens. Daarna ging het in Denemarken enorm omhoog.
https://ourworldindata.or(...)SWE~DNK®ion=World
pi_197424776
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 13:48 schreef VoMy het volgende:

[..]

Klopt, in principe is het 'ten opzichte van voorgaande jaren'. Als je dus in voorgaande jaren net bijvoorbeeld in het éne land een paar zware griepepidemieën hebt gehad en in het andere niet, dan kan dat een vertekend beeld geven.
De mate van onbetrouwbaarheid is in mijn ogen een stuk groter wanneer je afhankelijk bent van vaststelling van de doodsoorzaak. Alleen al wanneer er onderscheid wordt gemaakt tussen 'definitief bevestigd d.m.v. test' of 'vermoedelijke doodsoorzaak' krijg je al enorme verschillen, zeker bij de gebrekkige testcapaciteit in maart / april.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_197437813
IK word denk ik toch een beetje jaloers op die Zweden denk ik, want die lockdown die wij hier hebben en in veel andere landen duurt zo ontiegelijk lang terwijl daar nog nooit iets dicht is geweest. O-)
Check my youtube channel with the best music and road movies: http://www.youtube.com/user/StarmanFR
pi_197443461
quote:
0s.gif Op vrijdag 15 januari 2021 14:00 schreef Monolith het volgende:

[..]

Klopt, in principe is het 'ten opzichte van voorgaande jaren'. Als je dus in voorgaande jaren net bijvoorbeeld in het éne land een paar zware griepepidemieën hebt gehad en in het andere niet, dan kan dat een vertekend beeld geven.
De mate van onbetrouwbaarheid is in mijn ogen een stuk groter wanneer je afhankelijk bent van vaststelling van de doodsoorzaak. Alleen al wanneer er onderscheid wordt gemaakt tussen 'definitief bevestigd d.m.v. test' of 'vermoedelijke doodsoorzaak' krijg je al enorme verschillen, zeker bij de gebrekkige testcapaciteit in maart / april.
Er moet nog wat bijgewerkt worden, maar Zweden had tot en met november minder doden dan in die periode in 2015. De oversterfte in Zweden lijkt deels hoog door vrij grote ondersterfte in 2019. Nu was afgelopen jaar de winter ook mild en de zomer niet te warm dus zou je (na de compensatie van afgelopen jaar) ook wat minder sterfte verwachten. Zweden lijkt de oversterfte echter redelijk te verklaren.

Het is trouwens nog steeds niet erg goed in Zweden, in de groep 50-59 jaar ongeveer 60% meer Covid doden per miljoen inwoners dan in Nederland. In groep 60-79 is het wel meer vergelijkbaar met Nederland.

Verder zit Zweden nu wel een beetje in een lockdown. Zweden werkt wat anders dan Nederland. Als je als voetganger op de verkeerde plaats oversteekt of een rood licht negeert zul je niet snel een boete krijgen. (Ik dacht dat er zelfs geen boete opstond, ondanks dat het illegaal is), maar je bent wel verantwoordelijk als er iets gebeurt. De mentaliteit is iets anders (en ik vind op zich de houding van. "we zijn volwassen mensen, laten we er gewoon samen uitkomen zonder boetes en dwang". wel prettig). Nu lijkt dat ook niet meer te werken en zit Zweden ongeveer met de maatregelen die Nederland in april, mei had. Het is zeker niet zo dat alles open is.
pi_197465322
Ik lees zojuist dat Zweden maatregelen heeft ingevoerd die tot aan de herfst gaan gelden: https://www.thelocal.se/2(...)es-to-expect-in-2021

quote:
Pandemic law

One of the biggest changes was the introduction of this wide-ranging law, which came into effect on January 10th and gives the government powers to introduce certain measures if needed to curb the spread of the coronavirus.

The measures introduced so far under the new law include a legal limit on the maximum number of people allowed in shops and sports facilities (one per every 10 square metres of usable space) and a maximum limit for all events, including some private events (no more than eight people).

Under the new law, the government would be able in future to introduce more measures, ranging from limits on the numbers that can gather at public parks or beaches to closing down shops, restaurants, or public transport completely. The law is currently in force until September 30th, 2021.
pi_197465718

[ Bericht 51% gewijzigd door _serial_ op 17-01-2021 15:18:11 ]
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_197607782
quote:
0s.gif Op zondag 17 januari 2021 15:02 schreef Nia het volgende:
Ik lees zojuist dat Zweden maatregelen heeft ingevoerd die tot aan de herfst gaan gelden: https://www.thelocal.se/2(...)es-to-expect-in-2021
[..]

Gaat best ver, vergeleken met vorig jaar
zeer vocale Trump hater - VEM2012
pi_197802507
twitter

Da's niet slecht. Nog iets bij vaccineren en ze zijn uit de crisis.
En dat met eigen verantwoordelijkheid met op het staartje wat kleine beperkingen.
Wat dat betreft een voorbeeldland hoe je met zo'n epidemie omgaat.
pi_197802707
Dubbel
  woensdag 3 februari 2021 @ 21:10:08 #239
64459 ozzietukker
no worries mate
pi_197804405
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 19:37 schreef Oidipous het volgende:
[ twitter ]

En dat met eigen verantwoordelijkheid met op het staartje wat kleine beperkingen.
Als je ook naar de cijfers kijkt in Zweden, en hoewel ze relatief laat e.e.a. doorgeven, zie je daar wel degelijk een dalende trend, in zowel besmettingen, doden, en aantal mensen op de IC.
En dat met alle winkels en restaurants open....

Maar het Zweeds beleid mag geen succes genoemd worden in de media, want zodra mensen door krijgen dat het Zweeds model wel werkt dan wordt het beleid van de andere overheden ondermijnd en als het draagvlak eenmaal wegvalt ben je klaar en zeg dan maar dag tegen je vaccinatiestrategie.
RTFM
Zo niet? Dan toch!
Nawie, just Nawie!
TWENTE KAMPIOEN.
  woensdag 3 februari 2021 @ 21:12:08 #240
28442 Natalie
Borrelnootje
pi_197804444
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 januari 2021 01:09 schreef StarmanFR het volgende:
IK word denk ik toch een beetje jaloers op die Zweden denk ik, want die lockdown die wij hier hebben en in veel andere landen duurt zo ontiegelijk lang terwijl daar nog nooit iets dicht is geweest. O-)
Ik ben maar vast Zweeds gaan leren... Je weet 't immers nooit.
En het houd me bezig.
(Un)masking for the greater good.
pi_197804531
Vanaf 6 februari wordt reizen naar Zweden moeilijker gemaakt. Een negatieve COVID-19 testuitslag, niet ouder dan 48 uur, is dan nodig om het land binnen te komen. De maatregel duurt zeker tot en met 31 maart.
pi_197805641
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:10 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Als je ook naar de cijfers kijkt in Zweden, en hoewel ze relatief laat e.e.a. doorgeven, zie je daar wel degelijk een dalende trend, in zowel besmettingen, doden, en aantal mensen op de IC.

Maar het Zweeds beleid mag geen succes genoemd worden in de media, want zodra mensen door krijgen dat het Zweeds model wel werkt dan wordt het beleid van de andere overheden ondermijnd en als het draagvlak eenmaal wegvalt ben je klaar en zeg dan maar dag tegen je vaccinatiestrategie.
Het bekende liedje, de gemenerds houden dit voor ons verborgen..

Maar ik begrijp dat Zweden geen vaccins gaat toepassen?.
pi_197805715
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 19:37 schreef Oidipous het volgende:
[ twitter ]

Wat positief is dit, ze hebben geen last van de Britse variant?
pi_197808356
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 21:10 schreef ozzietukker het volgende:

[..]

Precies, en met alle tegengestelde belangen* die aanwezig zijn binnen het OMT kan ik mij ook goed voorstellen dat van die lijn in het OMT en dus ook in de media niet afgeweken gaat worden. Want stel je nou eens voor als je niet grootschalig gaat testen en alleen de kwetsbaren/symptomatische mensen gaat testen. Dat zou resulteren in een stuk minder afname van testen. Of stel je nou eens voor dat wij ook 45 procent groepsimmuniteit zouden hebben, dan zouden er ook een stuk minder vaccins nodig zijn (waarvan ik alleen weet dat Osterhaus daar belang bij hebt, zou mij niets verbazen als sommige OMT-leden hetzelfde aan de hand hebben).

*:
1. https://www.ftm.nl/artike(...)dermaatse-sneltesten
2. https://www.ftm.nl/artikelen/kluytmans-belang-coronatesten
3. https://www.ftm.nl/artikelen/vrijgevestigde-artsen-coronatesten
4. https://www.ftm.nl/artike(...)n-arts-microbiologen
pi_197808440
quote:
0s.gif Op woensdag 3 februari 2021 22:20 schreef mir1986 het volgende:
Wat positief is dit, ze hebben geen last van de Britse variant?
Vrijwel geen enkel land heeft last van die Britse variant
Dat is onnodig paniekzaaien

In de UK en Ierland dalen de besmettingen al wekenlang
De piek van de ziekenhuisopnames is ook al zowat 2 weken geleden in de UKJ
  donderdag 4 februari 2021 @ 08:46:29 #246
6941 APK
Factual, I think.
pi_197808446
Volgens mij las ik ergens dat die 45% betrekking heeft op een groep die zich proactief heeft laten testen op anti bodies, dus het lijkt niet een sample van de hele bevolking te zijn. (Kan het alleen zo snel niet meer vinden).
Who the fuck can sleep with all this shit going on?
pi_197808657
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:46 schreef APK het volgende:
Volgens mij las ik ergens dat die 45% betrekking heeft op een groep die zich proactief heeft laten testen op anti bodies, dus het lijkt niet een sample van de hele bevolking te zijn. (Kan het alleen zo snel niet meer vinden).
Ik had weer ergens gelezen dat Zweden ontzettend veel research steekt in het onderzoeken van immuniteitsniveau's onder de bevolking, dus je zou zeggen dat ze dat wel goed kunnen duiden.
pi_197808743
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 08:37 schreef Oidipous het volgende:

[..]

Precies, en met alle tegengestelde belangen* die aanwezig zijn binnen het OMT kan ik mij ook goed voorstellen dat van die lijn in het OMT en dus ook in de media niet afgeweken gaat worden. Want stel je nou eens voor als je niet grootschalig gaat testen en alleen de kwetsbaren/symptomatische mensen gaat testen. Dat zou resulteren in een stuk minder afname van testen. Of stel je nou eens voor dat wij ook 45 procent groepsimmuniteit zouden hebben, dan zouden er ook een stuk minder vaccins nodig zijn (waarvan ik alleen weet dat Osterhaus daar belang bij hebt, zou mij niets verbazen als sommige OMT-leden hetzelfde aan de hand hebben).

*:
1. https://www.ftm.nl/artike(...)dermaatse-sneltesten
2. https://www.ftm.nl/artikelen/kluytmans-belang-coronatesten
3. https://www.ftm.nl/artikelen/vrijgevestigde-artsen-coronatesten
4. https://www.ftm.nl/artike(...)n-arts-microbiologen
Ah, een complot binnen het OMT.
Voer voor BNW..
pi_197808858
quote:
0s.gif Op donderdag 4 februari 2021 09:14 schreef Wantie het volgende:

[..]

Ah, een complot binnen het OMT.
Voer voor BNW..
Eens, dit zit redelijk dicht tegen BNW aan, alhoewel het belang bij testen wel goed onderbouwd is met de verschillende onderzoeken die FTM heeft uitgevoerd. Het is ook niet mijn bedoeling om een complottendiscussie te starten in dit topic, maar je wordt er op een gegeven moment wel cynisch van waarom het succes van Zweden zo stelselmatig wordt onderbelicht in de media.
pi_197808862
Niet te hard juichen over Zweden. Er is ook in Stockholm een behoorlijke tweede golf geweest en er zijn veel strengere maatregelen nodig geweest dan in het voorjaar. Stockholm was al erg hard getroffen in de eerste golf. De rest van Zweden heeft de eerste golf redelijk fatsoenlijk overleefd en sommige delen (zoals Skåne) hebben een zware tweede golf gehad. Een beetje voordeel van de immuniteit heeft Stockholm dus waarschijnlijk wel gehad.

Als je er vanuit gaat dat de overlevingskans als je covid hebt vergelijkbaar is met die in Nederland als je net zo oud bent en dat de data voor de leeftijdsgroep 40-59 redelijk betrouwbaar zijn (bij hogere leeftijden speelt vast mee dat sommige sterfgevallen niet getest worden en dat er verschillend geteld wordt). dan zou je verwachten dat Zweden als geheel ongeveer 70% meer besmettingen heeft gehad dan Nederland en Stockholm regio ongeveer 3.2 keer zo veel als Nederland. Dat zou neerkomen op Zweden ongeveer 19% en Stockholm ongeveer 35%. Dat helpt zeker mee bij het bestrijden van de ziekte.

Nu er vaccins zijn wil je de ziekte er toch snel onder krijgen. Degenen die nu nog Covid krijgen en er aan sterven zijn als die soldaten die sneuvelen tussen het tekenen van een wapenstilstand en het ingaan van de wapenstilstand.

Zweden is geen succesverhaal, Taiwan, Nieuw-Zeeland en Uruguay zijn dat en in Europa mogelijk Noorwegen en Finland (al hebben die geografische voordelen) Zweden is ook geen rampenverhaal. Het is nu ook weer niet zo dat het zoveel slechter gaat dan in landen die heel streng waren in de eerste golf (ongeveer de hele Balkan, muv Servie wat het nog steeds redelijk doet), Polen, Portugal, Slowakije, Tjechie, Litouwen, Oostenrijk, Zwitserland etc.

Duitsland en Oostenrijk zijn wel wat vreemd omdat men daar redelijk veel moeite doet om ook ouderen te behandelen. In Zweden zijn er geloof ik maar 7 90+ers die op de IC zijn terechtgekomen en het hebben overleefd. In Duitsland en Oostenrijk behandelt men 90+ers alsof ze jong zijn.

Ondertussen denk ik dat Zweden de top van het aantal doden in de tweede golf in de laatste week van December heeft gehad. Veel later en hoger dan ik had verwacht en gehoopt. Ik had verwacht dat de maatregelen begin November genoeg zouden zijn geweest en dan had de top al half November geweest moeten zijn. De top is ook veel vlakker dan in het voorjaar met in de tweede week van December tot aan de derde of vierde week van Januari meer dan 500 covid doden per week. IC opnames blijven wel goed dalen en het aantal positieve tests per dag ligt nu op een derde van wat het was op de top van de tweede golf.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')