abonnement bol.com Unibet Coolblue
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 15:14:31 #101
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195406268


;(
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195406316
quote:
Wat ga je doen, asfalt? >:) parketvloer? >:)
pi_195406511
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 22:32 schreef bleiblei het volgende:
200 is wel veel :o .
Is dat nog een beetje bij te houden wat betreft wat de planten fijn vinden qua snoeien en voeding?
Of hebben ze allemaal het liefst dezelfde behandeling? Want in de lijst van planten die we nu hebben zitten al tips als "Diep! terugsnoeien" (ja tof, wat is diep?) of "na de eerste bloei terugknippen voor 2de bloei".
Allemaal prima te doen met een handvol soorten, maar 200 :o ...
In de praktijk zoek ik doorlopend iets op over een specifieke plant. Als ik dat één keer heb gedaan dan onthoud ik dat meestal wel, al probeer ik het nu ook in m'n spreadsheet te zetten en er een kalender van te maken. Ik vind de tuintaken van mijntuin.org niet overzichtelijk.

Met veel planten komt het ook niet zo nauw. Als je vrouwenmantel niet snoeit na de bloei, dan heb je gewoon geen tweede bloei. Zo'n ramp is dat niet. En ik merk dat ik meestal iets opzoek over planten die het naar mijn zin niet goed genoeg doen. Dat zie je vanzelf.

Ik kan me wel voorstellen dat je in de tuin de handelingen probeert te reduceren die je niet leuk vindt. Voor mij hoeft het planten van bollen bijvoorbeeld niet zo nodig, dus ik heb uitsluitend verwilderingsbollen. En als je een hekel hebt aan snoeien, dan koop je langzaamgroeiende heesters.

Verreweg de meeste tijd ben ik nog altijd kwijt aan maaien en onkruid wieden. Een rondje kalk strooien of zo heb je zo gedaan. Dan is het wel handig om te weten wat de kalkminnende planten zijn, om ze bij elkaar te hebben staan of om een lijstje te hebben. Maar veel meer dan kalk strooien bij sommige planten doe ik niet. Hmz, het lijstje werd toch langer dan ik dacht. M'n Camellia en rozen wat extra aandacht geven, snoeien, maaien, onkruid wieden, planten die het op een bepaalde plek niet goed doen verplaatsen, eierschalen aan de voet van m'n clematis aan noordzijde leggen, planten leiden, grasranden afsteken, draagalg uit de vijver halen, planten helpen met uitzaaien. En waarschijnlijk kan ik nog wel even doorgaan.

[ Bericht 2% gewijzigd door Claudia_x op 03-10-2020 15:35:58 ]
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195406537
quote:
5s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 15:16 schreef Blues het volgende:

[..]

Wat ga je doen, asfalt? >:) parketvloer? >:)
_O-

Als ik het me goed herinner moest er iets in de grond verwerkt worden waarvoor een sleuf moest worden gegraven.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195406546
Ik word trouwens heel zen van zo'n gesnoeide haag.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 3 oktober 2020 @ 19:06:17 #106
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195410121
quote:
5s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 15:16 schreef Blues het volgende:

[..]

Wat ga je doen, asfalt? >:) parketvloer? >:)
Kabel naar de schuur voor zonnepanelen. :) Er ligt alleen een dikke betonplaat in de weg (fundering van gemetselde compostbak dke er vroeger stond), dus morgen nog even aan de slag.

Best wat wortels door moeten hakken van heg en hortensia, maar ik denk dat die het wel zullen overleven. Verder nog drie campanula tijdelijk in een bloembak gedaan. De schade viel uiteindelijk dus mee.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195410330
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 11:05 schreef Molkoholic het volgende:

[..]

Oh, dat is inderdaad heel mooi, met plantjes uit de muur :)
Maar daar heb ik helaas niet genoeg ruimte voor. Iets zelf timmeren van hout is wel een leuk idee. Mocht het niet zo lang meegaan, kan ik altijd nog op zoek naar iets degelijkers.
Ik heb een keer van wat rommelhout bakken gemaakt die precies op maat waren óm een grote lelijke plastic pot. Planten in de lelijke bak, mooi hout eromheen. Eerste voordeel is dat je hout niet vergaat, maar je bak hoeft ook lang zo stevig niet te zijn, het hoeft alleen maar om het plastic te blijven hangen.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195410549
Wij hebben weer wat dingen veranderd. De vijgenbomen blijven veel te snel veel te groot groeien voor de plek waar ze nu staan.
Zo zag het er een tijdje geleden uit:

En afgelopen maanden waren ze alweer véél groter gegroeid :')
We moeten ze bijna tot op het bot terugsnoeien, en dan nog verdringen ze de rozen.

Dus nu zijn ze uitgegraven, en bovendien zijn de rozen ook verzet:

Op de grote kale vlakte moet een muurkas komen, want we kregen dit jaar een citrusboompje.

De vijgenbomen zijn (fors teruggesnoeid) herplaatst natuurlijk. De allerhardse groeier naar de boomgaard, waar het, als de boom goed aanslaat en dus weer snel een forse struik wordt, als goede kippenschuilplaats zou moeten dienen.

De andere, groeit minder hard en geeft in theorie zelfs wat vijgen, staat nu in de oude moestuin. Die gaan we omtuinen naar "voedselbos".
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195411299
Omtuinen O+
Harde groeiert die vijg!

Hier aan het eind v/h achterpad, laatste tuin, hangt ook een vijg over met enorm bladeren en knalgroene vijgen eraan. Wanneer zou ik die kunnen plukken? Buur vind het goed.
pi_195411579
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 20:16 schreef Blues het volgende:
Omtuinen O+
Harde groeiert die vijg!

Hier aan het eind v/h achterpad, laatste tuin, hangt ook een vijg over met enorm bladeren en knalgroene vijgen eraan. Wanneer zou ik die kunnen plukken? Buur vind het goed.
Nou, beter dan ze nu zijn gaan ze niet meer worden. Mogelijk is dat niet erg eetbaar, maar probeer het gewoon! Als ze niet lekker zoet maar wel ietwat eetbaar zijn zou ik ze vooral in een ovenbereiding klaarmaken.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195411920
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 21:18 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ik zou er sowieso 1tje op accu nemen. Pakje er veel sneller bij. Maar kan je niet gewoon met een maaier over de keitjes lopen?

Hier hebben we het beplantingsplan van de eerste meters tuin binnen (voortuin & eerste 20m van de achtertuin).
+/-90 soorten en in totaal +/-525 planten...
Wat ik wel een hele toffe suggestie vond waar we zelf nooit aangedacht zouden hebben, is een meerstammige Prunus Serrula in de border achter het terras. Ik kende deze niet, maar de stam van deze boom is wel echt mooi O+ .
[ afbeelding ]

Oh en in de voortuin komt toch een magnolia. Geen meerstammige zoals we eerst wilden, maar een hoogstammige.

Voelt trouwens wel enorm raar om juist nu te gaan planten, maar bij de kwekerij maar ook de tuinarchitecte zei dat oktober de perfecte maand is om planten te planten, en dat ze dan ook de meeste keuze bij kwekers hebben (terwijl de tuincentra dan juist de boel in de uitverkoop doen. Toch grappig :P ). Voor bomen planten zijn we nog net te vroeg, dat schijnt in November weer beter te zijn. @:Puala, klopt dat?
Oeh niet helemaal min vakgebied. Boomkwekers hebben het in de herfst mega druk, lente ook flinke omzet. De andere seizoenen totaal niet. Dus het zou heel goed kunnen.
pi_195427730
quote:
2s.gif Op zaterdag 3 oktober 2020 19:21 schreef sigme het volgende:

[..]

Ik heb een keer van wat rommelhout bakken gemaakt die precies op maat waren óm een grote lelijke plastic pot. Planten in de lelijke bak, mooi hout eromheen. Eerste voordeel is dat je hout niet vergaat, maar je bak hoeft ook lang zo stevig niet te zijn, het hoeft alleen maar om het plastic te blijven hangen.
[ afbeelding ]
Oh, dat is een goeie tip!

Mooie foto’s van je tuin ook!
pi_195428549
@sigme, hebben jullie nu ergens anders een moestuin of offeren jullie die (deels) op voor een voedselbos? En wat is een voedselbos?

Ik heb dit jaar ook een citrusboompje geplant, in de kas. Het zal mij benieuwen of het boompje de winters hier doorstaat, want het wordt dan in de kas heel koud. Ik vermoed dat de citrus het in een kas tegen jullie gevel beter naar z'n zin zal hebben.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zondag 11 oktober 2020 @ 16:28:51 #114
69724 Lucky_Strike
Hello Sweetie
pi_195569573
Spoilers!
  zondag 11 oktober 2020 @ 16:48:09 #115
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195569939
quote:
0s.gif Op zondag 4 oktober 2020 18:00 schreef Claudia_x het volgende:
@:sigme, hebben jullie nu ergens anders een moestuin of offeren jullie die (deels) op voor een voedselbos? En wat is een voedselbos?

Ik heb dit jaar ook een citrusboompje geplant, in de kas. Het zal mij benieuwen of het boompje de winters hier doorstaat, want het wordt dan in de kas heel koud. Ik vermoed dat de citrus het in een kas tegen jullie gevel beter naar z'n zin zal hebben.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195640303
Herfstplaatje.
Stokroos, wingerd, vijg.


Oh, voor wie me kan helpen met F&F / sigme’s omtuinplan: een voedselbosje ; graag! Alle inzichten zijn welkom :Y.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  donderdag 15 oktober 2020 @ 06:33:21 #117
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195648769
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:56 schreef sigme het volgende:
Herfstplaatje.
Stokroos, wingerd, vijg.
[ afbeelding ]

Oh, voor wie me kan helpen met F&F / sigme’s omtuinplan: een voedselbosje ; graag! Alle inzichten zijn welkom :Y.
Prachtig plaatje! O+
Resistance is futile.
pi_195679242
Wat is de zin van kalk strooien bij je planten en je gras?
Volgens mijntuinorgie moet Tinus nu kalk.
  Moderator vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:31:13 #119
5428 crew  miss_sly
pi_195679858
quote:
7s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 19:56 schreef sigme het volgende:
Herfstplaatje.
Stokroos, wingerd, vijg.
[ afbeelding ]

Oh, voor wie me kan helpen met F&F / sigme’s omtuinplan: een voedselbosje ; graag! Alle inzichten zijn welkom :Y.
Die wingerd vind ik ook erg mooi O+

Stokrozen stonden in ons oude wijkje ook op allerlei plaatsen. Ik zou er toch wel wat n mijn tuin willen, ik vind ze zo bijzonder mooi.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:40:14 #120
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_195680022
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 19:31 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Die wingerd vind ik ook erg mooi O+

Stokrozen stonden in ons oude wijkje ook op allerlei plaatsen. Ik zou er toch wel wat n mijn tuin willen, ik vind ze zo bijzonder mooi.
Ik heb zaadjes van een zwarte stokroos, als je wilt kan ik daarvan wat opsturen?
KuikenGuppy
  Moderator vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:42:50 #121
5428 crew  miss_sly
pi_195680087
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 19:40 schreef Burdie het volgende:

[..]

Ik heb zaadjes van een zwarte stokroos, als je wilt kan ik daarvan wat opsturen?
Een zwarte? Erg tof! Dat zou ik zeker leuk vinden O+
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:47:20 #122
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_195680179
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 19:42 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Een zwarte? Erg tof! Dat zou ik zeker leuk vinden O+
Stuur me even een DM :).
KuikenGuppy
pi_195684170
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 18:49 schreef Blues het volgende:
Wat is de zin van kalk strooien bij je planten en je gras?
Volgens mijntuinorgie moet Tinus nu kalk.
Wat doet kalk en waarom is het nodig?

Gras doe ik niet, sommige planten wel.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  vrijdag 16 oktober 2020 @ 22:47:13 #124
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195684313
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 18:49 schreef Blues het volgende:
Wat is de zin van kalk strooien bij je planten en je gras?
Volgens mijntuinorgie moet Tinus nu kalk.
Gaat verzuring van de grond tegen, helpt indirect tegen mos in je gazon en het verbetert de structuur van kleigronden.

|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195684370
Ik heb geen kleigrond, nog nooit kalk gestrooid en alles dat er staat doet het perfect.
Mmmm... ik denk dat ik het niet ga doen :)
Bemesten doe ik wel altijd op de tijd dat tuinorgie dat voorschrijft :P :D

Dank.
pi_195685002
Ik doe zelf weer niet aan bemesten.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195688008
Ik doe alleen aan compost en mulch, zowel in de moestuin als in de gewone. Nog geen klachten gehad van wat er groeit :s)
Op zaterdag 24 februari 2024 16:25 schreef Claudia_x het volgende:
Sterker nog, als ik reacties als die van @:vanyel lees, dan vraag ik me af of ik niet op het verkeerde geslacht val. :Y)
pi_195690273
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 23:29 schreef Claudia_x het volgende:
Ik doe zelf weer niet aan bemesten.
Ik heb een enOrme zak ooit gekregen, van die korrels dus tja... die gooi ik er dan bij als tuinorgie dat mailt.
/braaf
  zaterdag 17 oktober 2020 @ 11:48:25 #129
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195690325
Strooi hier wel eens wat mest in de tuin wat nog in de schuur ligt. Die zakken toch een keer opmaken. Zit niet echt een plan achter.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195691142
Goed dat jullie het erover hebben...kalk en mest.
Eens even kijken voor het postzegelgrasveldje.

Verder heb ik van alles besteld bij directplant om 2 vakken opnieuw te beplanten.
Heel gemakkelijk: buurjongen neemt het mee: een vak witbloeiend https://www.directplant.nl/mwdownloads/download/link/id/64/
En een vak blauwpaars https://www.directplant.nl/mwdownloads/download/link/id/4/
En nog wat tulpenbollen bij Vreeken.
En ook braaf alles op mijntuin ingevoerd en toen ook maar een donatie gedaan.
Ik wil ook reminders wat te doen. B-) # stadsmeid.
pi_195694086
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 22:51 schreef Blues het volgende:
Ik heb geen kleigrond, nog nooit kalk gestrooid en alles dat er staat doet het perfect.
Mmmm... ik denk dat ik het niet ga doen :)
Bemesten doe ik wel altijd op de tijd dat tuinorgie dat voorschrijft :P :D

Dank.
Als je niks doet, wordt je grond vanzelf steeds iets zuurder.
Af en toe wat kalk geven houdt de grond zoals 'ie is.

Er zijn meer en minder zuurminnende planten, als tuinorg zegt dat Tinus kalk wil, dan wil Tinus waarschijnlijk liever niet langzaam verzuren.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 19 oktober 2020 @ 23:16:47 #132
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195739444
Vandaag zijn de zonnepanelen geïnstalleerd. Sleuf voor de kabel is weer dicht. We hebben tijdens het graven een paar honderd kilo basaltblokken/puin uit de grond verwijderd (achterin tegen de schuur, was een fundering voor een gemetselde compostbak die er tot een jaar of 15-20 geleden stond). Dus ja, we kwamen wat grond te kort. Er is 200 liter tuinaarde in gegaan om het op te vullen. Had twee zakken zand gehaald, maar denk dat ik nog wel een zakkie of twee nodig heb.
Eindresultaat vandaag:



Morgen verder. De rest bestraten en campanula's langs de bestrating terugplanten. En ook nog een paar hedera's terugplanten die ik tegen de muur achterin wil hebben. Oja en de vier 60x60 tegels langs de heg terugplaatsen. En het laagje cacaodoppen niet vergeten!

Heb nog een heidemix gehaald en wat kalebassen voor wat herfstsfeer. Zal ik nog even een foto van maken :)
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
  dinsdag 20 oktober 2020 @ 19:06:47 #133
222754 Dagoduck
ROCK 'N' GROHL
pi_195751988
Sorry alvast voor de niet helemaal scherpe foto's.

Bestrating terug, campanula terug, staptegels terug en de zak cacaodoppen even leeggegooid.



De dovenetel begint weer een beetje de tuin over te nemen dus die zal ik van de week nog even wat terugsnoeien.



De herfstasters doen het ook leuk. Alleen staan ze een beetje onder die andere plant (voor het klussen had ik die aan een paaltje samengebonden zodat ie wat rechterop stond).



Oja, en het beetje herfst op tafel.



Die chrysant is volgens mij nog van twee jaar geleden.
|| FOK!Stok || tatatatatataatatatattaaaaapiediedieuwtididipieuwpidibididi She said I'll throw myself away pididididum They're just photos after all! || Den Helder || Winnaar VBL Wijndal-award 2020: beste AZ-user! || Mijn concertstatistieken ||
pi_195752304
Lekker bezig geweest, DD! Ziet er allemaal weer keurig uit.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195753630
Fijne plaatjes!
Die herfstaster is leuk he O+ In het lunchwandelpark in mijn werkstad staan er hele veldjes vol mee. Zo leuk.
Eens kijken of ik er morgen even een pickje van kan schieten.
pi_195922464
quote:
14s.gif Op vrijdag 16 oktober 2020 19:47 schreef Burdie het volgende:

[..]

Stuur me even een DM :).
Ik heb de zaadjes ontvangen. Dank je!
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195923229
@DD wat een kleurrijk herfsttafereel op de tafel👍🏼

Afgelopen maandag het een en ander nieuw in de tuin gezet met de tuinhulp.
Er was al geruimd, en één leeg vak had ik afgedekt met worteldoek en dakpannen😂 tegen wegwaaien. Daar komt dan prachtige rulle aarde onder vandaan inclusief vette wormen. Nu kan het mooi wortelen in de nog warme grond.
Todo : rozemarijn stekken in het Voorjaar.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door AnneX op 29-10-2020 13:58:39 ]
pi_195932321
Kleur bij kleur *G* ^O^
Jouw akelei ziet er hetzelfde uit als bij mij.
pi_195937264
Waar heb jij je worteldoek vandaan, @AnneX? Het ziet er veel steviger uit dan het mijne. Ik had in de kas worteldoek gebruikt om een deel van de aarde af te dekken en heb het inmiddels vervangen door plastic omdat het te snel vergaat.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195937460
@Claudia ...’gewoon’ bij het lokale tuincentrum, op de rol.
Het is redelijk stug materiaal, met groene ingeweven strepen om de 50 cm. en rafelt irritant. :X
Vandaag las ik ergens, dat zwart landbouwplastic beter? in gebruik zou zijn dan worteldoek. Oh ja, bij lieve Lita van mijntuin.org.
Ben de reden vergeten. Het doek ligt ook onder de schorspaden in de tuin.
En voor de huizen langs onder het grind.
pi_195939473
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 02:08 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia ...’gewoon’ bij het lokale tuincentrum, op de rol.
Het is redelijk stug materiaal, met groene ingeweven strepen om de 50 cm. en rafelt irritant. :X
Vandaag las ik ergens, dat zwart landbouwplastic beter? in gebruik zou zijn dan worteldoek. Oh ja, bij lieve Lita van mijntuin.org.
Ben de reden vergeten. Het doek ligt ook onder de schorspaden in de tuin.
En voor de huizen langs onder het grind.
Het ligt er een beetje aan wat de reden is dat je het gebruikt. Als je zeer hardnekkig onkruid wilt doden, moet je zorgen dat er geen water bij komt en dan werkt plastic beter. Maar een fatsoenlijk bodemleven heeft ook vocht nodig.
En in een tuin is afwatering natuurlijk ook van groot belang. Op zwart plastic ontstaan plassen en dat is meestal niet wenselijk.

Overigens werkt smelten met een crème bruleebrander uitstekend tegen de tafels van worteldoek.

@marcel.de had mij destijds getipt over een leverancier van worteldoek. Ik kan dat bedrijf niet meer vinden helaas.
Spoilers!
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 09:37:38 #142
463524 marcel.de
Marcel Poenkt DEE EE
pi_195939894
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 09:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het ligt er een beetje aan wat de reden is dat je het gebruikt. Als je zeer hardnekkig onkruid wilt doden, moet je zorgen dat er geen water bij komt en dan werkt plastic beter. Maar een fatsoenlijk bodemleven heeft ook vocht nodig.
En in een tuin is afwatering natuurlijk ook van groot belang. Op zwart plastic ontstaan plassen en dat is meestal niet wenselijk.

Overigens werkt smelten met een crème bruleebrander uitstekend tegen de tafels van worteldoek.

@:marcel.de had mij destijds getipt over een leverancier van worteldoek. Ik kan dat bedrijf niet meer vinden helaas.
Dat was Van der Steen XXL - JeNetje.
https://www.vdsteenxxl.co(...)oek-anti-worteldoek/

Maar ik bestelde dat via JeNetje.nl. Die website bestaat niet meer. Maar was onderdeel va Van der Steen. Ik weet niet of wat zij nu aanbieden echt hetzelfde doek ik, lijkt mij wel
voorheen marcel.nl , tegenwoordig door het leven als marcel.de
  Moderator vrijdag 30 oktober 2020 @ 10:04:26 #143
5428 crew  miss_sly
pi_195940361
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 02:08 schreef AnneX het volgende:
@:Claudia ...’gewoon’ bij het lokale tuincentrum, op de rol.
Het is redelijk stug materiaal, met groene ingeweven strepen om de 50 cm. en rafelt irritant. :X
Vandaag las ik ergens, dat zwart landbouwplastic beter? in gebruik zou zijn dan worteldoek. Oh ja, bij lieve Lita van mijntuin.org.
Ben de reden vergeten. Het doek ligt ook onder de schorspaden in de tuin.
En voor de huizen langs onder het grind.
Wij gaan ook een stukje met schors aanleggen. Ik had daarover dan ook weer gelezen dat je juist geen worteldoek eronder zou moeten doen. Schors vergaat uiteindelijk, en als je er worteldoek onder hebt liggen, zou dat niet weg kunnen, maar krijg je een drab onverop van vergaan schors. Dus zou het dan beter zijn om geen worteldoek te doen, de natuur zijn gang laten gaan, en regelmatig het schors aanvullen.

Hoe is jouw ervaring hiermee? Ik twijfel nog :)
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195941480
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 09:37 schreef marcel.de het volgende:

[..]

Dat was Van der Steen XXL - JeNetje.
https://www.vdsteenxxl.co(...)oek-anti-worteldoek/

Maar ik bestelde dat via JeNetje.nl. Die website bestaat niet meer. Maar was onderdeel va Van der Steen. Ik weet niet of wat zij nu aanbieden echt hetzelfde doek ik, lijkt mij wel
Oh ja, dat was hem. Ik had via Van der Steen besteld. Prima prijs, goede kwaliteit, veel keuze. Ik heb de link weer opgeslagen.
Spoilers!
pi_195942404
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij gaan ook een stukje met schors aanleggen. Ik had daarover dan ook weer gelezen dat je juist geen worteldoek eronder zou moeten doen. Schors vergaat uiteindelijk, en als je er worteldoek onder hebt liggen, zou dat niet weg kunnen, maar krijg je een drab onverop van vergaan schors. Dus zou het dan beter zijn om geen worteldoek te doen, de natuur zijn gang laten gaan, en regelmatig het schors aanvullen.

Hoe is jouw ervaring hiermee? Ik twijfel nog :)
Er ligt in de voortuin frans boomschors, dat blijft beter qua verteren zei de tuinmeneer, in 2014. Sindsdien nog niet aangevuld.
Net naar buiten voor een foto.
Op de eerste heb ik het schors weggestreken met de voet, inderdaad zwart als aarde.
Na 6 jaar, en onkruid trek ik er heel makkelijk uit.
Op de tweede hoe het er uitziet, nadat van de week de de bladeren zijn weggeharkt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hé, handig om te weten Lucky! 👍🏼 over het verschil tussen doek en plastic.
Logisch ook.
  Moderator vrijdag 30 oktober 2020 @ 15:03:39 #146
5428 crew  miss_sly
pi_195945916
Dat ziet er nog netjes uit, de bovenlaag. Dat blijft dus toch wel lang mooi.
Ik denk er nog even over of ik met of zonder worteldoek ga doen. Onze tuinmevrouw adviseerde namelijk zonder :D De logica van haar uitleg kon ik ook wel volgen.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_195947844
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 10:04 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Wij gaan ook een stukje met schors aanleggen. Ik had daarover dan ook weer gelezen dat je juist geen worteldoek eronder zou moeten doen. Schors vergaat uiteindelijk, en als je er worteldoek onder hebt liggen, zou dat niet weg kunnen, maar krijg je een drab onverop van vergaan schors. Dus zou het dan beter zijn om geen worteldoek te doen, de natuur zijn gang laten gaan, en regelmatig het schors aanvullen.

Hoe is jouw ervaring hiermee? Ik twijfel nog :)
Ik ben zelf in ieder geval helemaal niet positief over worteldoek. Ik heb ook ander worteldoek van het tuincentrum gebruikt in plantenbakken en daar groeit bepaald onkruid gewoon doorheen. Bovendien vergaat het op den duur en dan krijg je allemaal kleine stukken worteldoek die lastig te verwijderen zijn. Ik zou zelf alleen met boomschors werken, een flinke laag en dan eventueel onkruid dat erdoorheen komt wegtrekken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195947915
quote:
1s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 09:15 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Het ligt er een beetje aan wat de reden is dat je het gebruikt. Als je zeer hardnekkig onkruid wilt doden, moet je zorgen dat er geen water bij komt en dan werkt plastic beter. Maar een fatsoenlijk bodemleven heeft ook vocht nodig.
En in een tuin is afwatering natuurlijk ook van groot belang. Op zwart plastic ontstaan plassen en dat is meestal niet wenselijk.

Overigens werkt smelten met een crème bruleebrander uitstekend tegen de tafels van worteldoek.

@:marcel.de had mij destijds getipt over een leverancier van worteldoek. Ik kan dat bedrijf niet meer vinden helaas.
Ik heb ook begrepen dat worteldoek beter is voor het bodemleven, maar na eindelos fora afstruinen kwam ik toch meer positieve ervaringen met plastic tegen.

Mijn kas is redelijk waterdicht, dus ik heb geen probleem met plassen. En door de hoge grondwaterstand droogt de aarde ook niet uit. Ik ben benieuwd of het me lukt om het hardnekkige onkruid op deze manier weg te krijgen.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195947940
Maar eh, waar gebruiken anderen worteldoek voor en wat zijn de ervaringen?
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
pi_195948147
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:52 schreef Claudia_x het volgende:

[..]

Ik heb ook begrepen dat worteldoek beter is voor het bodemleven, maar na eindelos fora afstruinen kwam ik toch meer positieve ervaringen met plastic tegen.

Mijn kas is redelijk waterdicht, dus ik heb geen probleem met plassen. En door de hoge grondwaterstand droogt de aarde ook niet uit. Ik ben benieuwd of het me lukt om het hardnekkige onkruid op deze manier weg te krijgen.
Het zal in een kas niet heel veel uitmaken.
Ik heb een jaar plastic op ons weiland gehad. Dat hielp goed. Maar we hebben alles in één keer er af gehaald omdat het geëgaliseerd moest worden. Daarna was er zo veel te doen dat grote delen wekenlang zonder bedekking zijn geweest. Dat heeft ervoor gezorgd dat er toch weer enorm veel onkruid op is gekomen. We hadden het beter op een of andere manier in delen kunnen doen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 16:53 schreef Claudia_x het volgende:
Maar eh, waar gebruiken anderen worteldoek voor en wat zijn de ervaringen?
Hier komt overal waar mogelijk worteldoek. Op de paden met houtsnippers, onder de tegels, onder het grind, in sommige gevallen onder de beolanting. Als wieden daar onmogelijk is.
Spoilers!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')