abonnement Unibet Coolblue
pi_195569444
Er begint min of meer een plan te komen voor onze tuin van 1000 vierkante meter. Afgelopen jaar hebben we een moestuin en gazon aangelegd. Komende jaar gaat een begin gemaakt worden met het aanleggen van de rest. Het wordt een meerjarenplan.

Ik heb jullie hulp nodig bij het vinden van planten en wellicht wat andere dingen in de toekomst. We zijn niet zo getalenteerd op dit gebied.

Algemene eisen:
• Weinig onderhoud per plant
• Zo veel mogelijk meerjarigen
• Geen planten die binnen moeten overwinteren
• Geen roze en paars. Weinig wit
• Voorkeur voor donker blad maar dat moet niet overheersen
• Niet sterk geurend
• Graag zo min mogelijk eenjarigen
• Meerjarige snijbloemen zijn meer dan welkom. Bomen of struiken om met de snijbloemen in vaas te zetten ook.
• We eten geen gelei en jam helaas. Vruchten die enkel daarvoor geschikt zijn, zijn niet geschikt voor ons.

Aanwezig:
• Diverse bollen witte allium
• Diverse bollen zwarte en oranje tulp
• Een of andere Carex van 50cm hoog en een meter in doorsnee. Kan gesplitst worden.
• Diverse vaste keukenkruiden, meer kan altijd
• 5 rabarber, variant Eden
• 2 blauwe bes
• 23 stuks elk van:
- Pennisetum alopecuroides Viridescens, lampenpoetsersgras 50-80cm, zon
- Eragrostis trichodis, liefdesgras brons, 120cm, zon
- Panicum amarum, vingergras, 140cm, zon, winterhard
• Zaad van:
- Stipa tenuissima, verdergras, 50cm, zon, winterhard
- Eragrostis curvula, liefdesgras groen/bruin, 100cm, zon/halfschadiw
- Miscanthus Sinensis New Hybrid, prachtriet rood/paars/bruin, 180cm, zon
- Miscanthus Sinensis, prachtriet grijs/groen, 210cm, zon

Ik heb de tuin in projecten ingedeeld om het overzichtelijk te houden. Ik wil het uiteindelijk één geheel laten worden door planten/bomen in diverse projecten terug te laten komen. Het is echt niet zo dat alleen in project 4 (boomgaard) fruitbomen mogen staan.

Project 1: Borders langs moestuin
Eigenschappen: 16*2 meter en 14*3 meter, zon, veel wind
Wensen: Deels dichtbegroeid tbv winddichtheid, grotendeels eetbare beplanting, niet giftig voor kippen en schapen, alles tussen bodembedekkers en bomen van 6 meter hoog.
Opties:
• Walnoot
• Rabarber Eden
• Kaki (iets beschut)
• Mispel
• Hazelaar
• Pawpaw (2x)
• Duindoorn
Sumak (of azijnboom/fluweelboom)
• Vossenbes (turf nodig, wellicht vlakbij een andere zuurminnende plant zetten)
• Forsythia
• Witte sering
• Pampasgras
• Clerodenrum Trichomotum, pindakaasboom (nadelen: beschut, geurend, roze)
• Phlox rood/oranje (snijbloem vast)
• Wederik (snijbloem vast)
• Hefstanemoon
• Hibiscus
• Koninginnekruid
• Rudbeckia
• Kogeldistel
• Crocosmia
• Leootis nepetifolia
• Potentilla
• Kaardebol
• Lupine
• Vuurpijl
• Daglelie
• Bieslelie
• Vrouwenmantel
• Geel duizendblad
• Skimmia
• Ananaskers
• Kronkelwilg
• Olijfwilg
• Sleedoorn
• Duindoorn
• Meidoorn
• Californian poppy
Eetbaar:
• Veldzuring
• Gojibes
• Rabarber
• Daslook
• Artisjok
• Eeuwig moes
• Nine star perennial broccoli
• Egyptische ui
• Doorlevende prei

Project 2: Border langs kippen
Eigenschappen: 20*2 meter en 10*1 meter, grotendeels schaduw
Wensen: niet al te aantrekkelijk om te slopen voor kippen, ook wat beplanting om onder of in te kruipen. Niet giftig voor kippen en schapen.
Opties:
• Pampasgras
• Schaduwkruid
• Viburnum
• Vrouwenmantel
• Rodondendron
• Slangebaard
• Brave Hendrk
• Roomse kervel
• Crosne/Japanse andoorn
Smakelijk en misschien gezond voor kippen:
• Afrikaantjes
• Munt
• Marjolein
• Oost-Indische kers (klimmend tegen hek)
• Peterselie
• Salie
• Dragon
• Tijm
• Citroenmelisse
• Oregano
• Smeerwortel geel (schaduw)

Project 3: Bomenrij naast oprit
Eigenschappen: 13*3 meter, nu halfschaduw, over een paar jaar volle zon
Wensen: Bomen waarvan de kruin op ongeveer 2.5 meter begint. Bij voorkeur niet wintergroen. 6-9 meter hoog. Graag wat variatie. Geen bomen met zware vruchten en/of hars die voor beschadigingen op mijn autodak kunnen zorgen.
Opties:
• Witte ooievaarsbek als bodembedekker

Project 4: Boomgaard
Eigenschappen: 12*2 meter, zon
Wensen: fruitbomen dus, laagstam. Beetje appel, beetje peer. Bodembedekkers zijn gewenst.
Opties:
• Diverse soorten handappels, er worden er 350 per jaar gegeten
• 1 Kookappel (zelfbestuivend)
• Diverse soorten peren, er worden er 150 per jaar gegeten
• Nectarine/perzik
• Witte maagdenpalm als bodembedekker
• Goudaardbei als bodembedekker

Project 5: Schaduwbrengende bomen in siertuin
Eigenschappen: 25*2 meter, bijna helemaal zon
Wensen: penwortel, snelgroeiend, 6-8 meter, deels wintergroen
Opties:
• Hazelaar?
• Zuilvormige gele beuk
• Walnoot

Project 6: 'Siertuin' (siertuin is een groot woord, dat klinkt veel te perfect maar ik ken geen beter woord)
Eigenschappen: 30*10 meter , half zon. Dit is inclusief toekomstige paden, terrassen, overkapping.
Wensen: Deels eetbaar, deels prairietuin-achtig. Her en der wat boompjes. Hier geen fruitbomen ivm wespen.
Opties:
• Eetbare laurier
• Pampasgras
• Trachycarpus
• Hebe (wit)
• Kerrie

Project 7: Bessen
Eigenschappen: 6*5 meter, zon, halfschaduw
Wensen: veel variatie, alles moet in te vriezen zijn. Misschien wordt er een fruitkooi geplaatst indien de vogels meer dan wijzelf eten. Geen stekels.
Opties:
• Blauwe bes
• Rode bes
• Witte bes
• Roze bes
• Jostabes
• Kruisbes
• Kiwibes
• Doornloze braam (Oregnon)
• Doornloze framboos
• Loganbes

Ik heb in de loop der jaren diverse wensenlijstjes en favorieten opgeslagen. Ik zal de komende tijd die lijstjes uitpluizen en deze OP aanvullen met die ideeën en hopelijk ook met die van jullie :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Lucky_Strike op 30-10-2020 14:41:08 ]
Spoilers!
pi_195569607
Project 4 zuilvormige gele Beuk
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195569741
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:30 schreef halfway het volgende:
Project 45 zuilvormige gele Beuk
Goede optie ^O^

Dat project heeft sowieso wel voorrang. We hebben nauwelijks schaduw omdat we alle bomen daar hebben moeten kappen om een beschoeiing aan te kunnen leggen. Dus nu hebben we de hele dag de zon op het dak. Dat is echt wat te veel van het goede.
Spoilers!
pi_195569766
Aangaande de fluweelboom: Ik hem ook en ik vind m wel gaaf. De reden dat ik hem heb is omdat ie 30 meter verderop op het schoolplein groeide, zich een weg onder de grond heeft gebaand richting de buurvrouw en zich vanaf daar onder de schutting ook in mijn tuin heeft gevestigd. Dus, dat doet ie wel, zeg maar.

Aangaande kips: zijn er planten die kips niet kapotmaken? Uberhaupt?
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195569778
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:37 schreef Lonaa het volgende:
Aangaande de fluweelboom: Ik hem ook en ik vind m wel gaaf. De reden dat ik hem heb is omdat ie 30 meter verderop op het schoolplein groeide, zich een weg onder de grond heeft gebaand richting de buurvrouw en zich vanaf daar onder de schutting ook in mijn tuin heeft gevestigd. Dus, dat doet ie wel, zeg maar.

Aangaande kips: zijn er planten die kips niet kapotmaken? Uberhaupt?
Holy crap. Ik geloof niet dat ik dat wil.
Spoilers!
pi_195569823
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:38 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Holy crap. Ik geloof niet dat ik dat wil.
Ik denk wel dat dat een kwestie is van 'bijhouden'. We wonen hier nu anderhalf jaar en hij wil HEEL GRAAG uitbreiden, maar hij is nog niet op een willekeurige plek omhoog gekomen. Wel op een aantal plekken in de omgeving van waar hij staat. Zeg zo'n 2/3 m2. En dan zijn de scheuten al best heftig beworteld.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195569842
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:40 schreef Lonaa het volgende:

[..]

Ik denk wel dat dat een kwestie is van 'bijhouden'. We wonen hier nu anderhalf jaar en hij wil HEEL GRAAG uitbreiden, maar hij is nog niet op een willekeurige plek omhoog gekomen. Wel op een aantal plekken in de omgeving van waar hij staat. Zeg zo'n 2/3 m2. En dan zijn de scheuten al best heftig beworteld.
Ja, nee. Ik heb het er nu al mee gehad. Gaan we niet doen. Zo veel sumak gebruik ik ook weer niet.
Spoilers!
pi_195569849
Wat boompjes betreft, de Clerodenrum Trichomotum is misschien een optie.
Andere namen: Pindakaasboom en Kansenboom.
Ben er zelf nogal fan van omdat ie mooi en geurig bloeit, grillig groeit en zijn besjes de vogels voeden.
Succes met de tuin!
pi_195570006
Wat betreft je bessen: Er zijn doornloze varianten van framboos en braam. Honingbes stond nog niet op je lijstje.
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195570033
Denk ook eens aan een Judasboom.
Amerikaanse sering
Trachycarpus
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_195570152
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:42 schreef Kanaroe het volgende:
Wat boompjes betreft, de Clerodenrum Trichomotum is misschien een optie.
Andere namen: Pindakaasboom en Kansenboom.
Ben er zelf nogal fan van omdat ie mooi en geurig bloeit, grillig groeit en zijn besjes de vogels voeden.
Succes met de tuin!
Ik vind dat grillige wel heel tof ja. Het geurende en het feit dat hij redelijk beschut moet staan, maakt hem weer minder geschikt. Hij gaat gewoon bij de opties.
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:52 schreef Lonaa het volgende:
Wat betreft je bessen: Er zijn doornloze varianten van framboos en braam. Honingbes stond nog niet op je lijstje.
Oh ja. Maar @sigme zegt dat een honingbes praktisch oneetbaar is.

quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 16:53 schreef halfway het volgende:
Denk ook eens aan een Judasboom.
Amerikaanse sering
Trachycarpus

De eerste twee zijn me te roze. Maar die trachycarpus is wel een toffe optie voor de siertuin.

Mensen, ik moet van dat woord siertuin af. Hoe heet een normale tuin met gewoon tegels, planten, een eettafel en een barbecue?
Spoilers!
pi_195570169
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:00 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Ik vind dat grillige wel heel tof ja. Het geurende en het feit dat hij redelijk beschut moet staan, maakt hem weer minder geschikt. Hij gaat gewoon bij de opties.
[..]

Oh ja. Maar @:sigme zegt dat een honingbes praktisch oneetbaar is.
[..]

De eerste twee zijn me te roze. Maar die trachycarpus is wel een toffe optie voor de siertuin.

Mensen, ik moet van dat woord siertuin af. Hoe heet een normale tuin met gewoon tegels, planten, een eettafel en een barbecue?
Ah, ik ken de honingbes verder ook niet.

En uh, dat heet voor normale mensen gewoon 'hun achtertuin' :')
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195570180
Project 1: Borders langs moestuin
Zet hier de olijfwilg bij de opties! Voor de winddichtheid met name.
Meidoorn wordt hier ook veel voor gebruikt; maar daarvan kan je zelf niet veel met het fruit, al zijn er wel grootvruchtige cultivars.

Project 2: Border langs kippen
Hier zijn rododendrons zeer geschikt voor, ideale kippenstruiken. Die zijn wel giftig voor schapen (neem ik aan, alles wat wintergroen is, is in principe giftig). Ik weet niet of schapen er van vreten; ze zijn niet helemaal gek.
Vijg is ook een optie, bij vijg moet je toch niet voor de vruchten gaan. Vijg ruikt erg lekker (naar kokos, vreemd genoeg), en vormt een mooie struik waar kippen in kunnen schuilen, alleen is deze itt de rododendron in de winter bladloos, dus dan geen beschutting biedend.

Project 3: Bomenrij naast oprit
Gezien de eisen aan de vruchten zou ik hier pruimen kiezen. Eventueel, als je deze bomen niet gaat oogsten, wilde pruimen ("sleedoorn", maar zelden de echte). Die zijn kleiner en komen dus nog iets minder hard op je dak vallen. Vrijwel nooit geschikt voor rauwe consumptie (melig) maar meestal wel zeer voor jam/gelei.

Project 4: Boomgaard
Vanwaar de voorkeur voor laagstam?
Het is zoveel ziektegevoeliger dan alles wat een beetje hoger is. Bovendien combineert het bijzonder slecht met vee, als je ooit nog iets anders dan gevogelte overweegt.

Project 5: Schaduwbrengende bomen in siertuin
Hazelaar geeft wel snel veel schaduw, maar is eigenlijk een overmaatse struik; je kan er niet makkelijk een boom van maken waar je onder kan zitten. Een zuilvormige boom is wat dat betreft ook niet het meest schaduwwerpend. Ik zou in deze categorie een walnoot bij de opties zetten. Is bovendien mugwerend ;). Dat komt door de luchtje dat 'ie verspreidt, ik vind het lekker maar niet iedereen vindt dat.

Project 7: Bessen
Je mist hier de wijnbes; ondanks de lichte stekels moet ik je deze toch heel dringend aanraden.
Verder hebben roze, en nog meer: witte aalbessen het voordeel dat de vogels die minder snel roven. Rode zijn wel mooier, en vaak iets lekkerder.
Jostabes vind ikzelf nogal bewerkelijk (met zo'n harig tuutje aan elke bes)
Net als de kruisbessen, maar die compenseren met smaak en grootte, al weet ik niet hoe dat met de stekelloze varianten zit.
En kijk vooral ook naar doornloze varianten van frambraam/braamboos/loganbes
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195570225
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Oh ja. Maar @sigme zegt dat een honingbes praktisch oneetbaar is.

Die naam is bedacht door een sadist.

Die bessen komen uit Siberië, ik sluit niet uit dat het in een toendra bij 30 graden vorst het een hemels geschenk is. Je mag met liefde bij mij 3(!) verschillende soorten komen proeven. Als je er meer dan 10 wegkrijgt is het misschien wel een optie om ze naar jou te verplanten.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195570255
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:00 schreef Lucky_Strike het volgende:
Mensen, ik moet van dat woord siertuin af. Hoe heet een normale tuin met gewoon tegels, planten, een eettafel en een barbecue?
Cottage garden.
De cottage-tuin is een aparte stijl met een informeel ontwerp, traditionele materialen, dichte beplanting en een mix van decoratieve en eetbare planten.


Alles mag.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_195570303
Ik vind dat de Japanse Wijnbes geen lichte stekels heeft hoor :o Of ik had een hele beroerde variant. Ik vond snoeien en opbinden (want ik had er een soort van haag van tegen de schutting aan) echt de allerergste klus. Hij stak gewoon door mn spijkerbroek en als je met werkhandschoenen iets te hard kneep kwamen ze daar ook gewoon doorheen. }:|
Sterkheidsbaas van alles.
pi_195570305
Wel lekker :9
Sterkheidsbaas van alles.
  zondag 11 oktober 2020 @ 17:16:25 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195570427
Wat doe jij het allemaal gestructureerd, ls. Zelf heb ik een vergelijkbaar kavel te beplanten. Ik doe dat echter heel anders. Dan krijg ik bv een vijg en dan denk ik: waar zal ik die dan neerzetten? Of bij de Lidl zijn de pioenrozen in de aanbieding en dan haal ik er 40. Of er groeit spontaan een taxus omhoog.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 11 oktober 2020 @ 17:23:36 #19
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195570580
Trouwens, voor wat betreft kippen. Ik heb er hier vier lopen op een kavel van 2850m2 en wat die wegpikken valt in het niet. Bovendien pikken ze vooral graag gras, muur, zevenblad, allerlei zaden uit onkruid. Enige merkbare schade dit jaar waren de net ingezaaide boontjes.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  zondag 11 oktober 2020 @ 17:36:51 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195570943
Omdat ik zoveel planten nodig had heb ik via FB gevraagd of mensen planten over hadden. Daar kreeg ik best veel respons op. Mensen die hun tuin wilden bestraten bijv en geen zin hadden naar de milieustraat te rijden. Daarnaast dus veel fruit gekocht. Wat er in nl met succes te telen valt heb ik zo ongeveer wel.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195571009
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:16 schreef LXIV het volgende:
Wat doe jij het allemaal gestructureerd, ls. Zelf heb ik een vergelijkbaar kavel te beplanten. Ik doe dat echter heel anders. Dan krijg ik bv een vijg en dan denk ik: waar zal ik die dan neerzetten? Of bij de Lidl zijn de pioenrozen in de aanbieding en dan haal ik er 40. Of er groeit spontaan een taxus omhoog.
Zo ben ik :)
Spoilers!
pi_195571067
quote:
0s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:36 schreef LXIV het volgende:
Omdat ik zoveel planten nodig had heb ik via FB gevraagd of mensen planten over hadden. Daar kreeg ik best veel respons op. Mensen die hun tuin wilden bestraten bijv en geen zin hadden naar de milieustraat te rijden. Daarnaast dus veel fruit gekocht. Wat er in nl met succes te telen valt heb ik zo ongeveer wel.
Dat overweeg ik ook. Maar ik ben wel vrij specifiek qua soorten die ik wil. De meeste mensen weten niet welke cultivar ze van een plant hebben.
Spoilers!
  zondag 11 oktober 2020 @ 17:52:20 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_195571271
quote:
1s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:42 schreef Lucky_Strike het volgende:

[..]

Dat overweeg ik ook. Maar ik ben wel vrij specifiek qua soorten die ik wil. De meeste mensen weten niet welke cultivar ze van een plant hebben.
Bij mij maakt dat niet zoveel uit. Ik streef naar een heel natuurlijke sfeer. Dat geeft me meer vrijheid.
Alles beplanten met vrij forse planten uit het tuincentrum zou me iets van 30.000 euro kosten. Het laten doen het dubbele
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_195571303
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:10 schreef Lonaa het volgende:
Wel lekker :9
De smaak is de ellende van de stekels echt waard. Ik ga hier maar eens afleggers maken om tzt mee te nemen naar de nieuwe tuin
pi_195571524
quote:
2s.gif Op zondag 11 oktober 2020 17:10 schreef Lonaa het volgende:
Ik vind dat de Japanse Wijnbes geen lichte stekels heeft hoor :o Of ik had een hele beroerde variant. Ik vond snoeien en opbinden (want ik had er een soort van haag van tegen de schutting aan) echt de allerergste klus. Hij stak gewoon door mn spijkerbroek en als je met werkhandschoenen iets te hard kneep kwamen ze daar ook gewoon doorheen. }:|
Mij is niet bekend dat er varianten zijn. Je kan ze beter ergens zetten waar je ze niet hoeft op te binden. Ik doe in de herfst een rondje om afliggers uit de grond te trekken (en dus ook terugsnoeien), en in het voorjaar de dode takken afknippen en weghalen. Bij de pluk kan ik dan prima zonder handschoenen door de struiken bewegen.
Kruisbessen-met-stiekels kan je niet plukken zonder je armen open te halen; in die vergelijking vind ik wijnbes mild.

Oh, en tegen stiekels: ik heb een adresje van goede leren werkhandschoenen. Dat scheelt een slok op een borrel.
PS: zet nooit zuurbes! (Berberis)
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')