Maar dat is dan weer een onzinnig standpunt, dan gaan woningcorporaties woningen duurdere woningen bouwen om mensen te lokken met een hoog inkomen die daar wel een kwart van willen uitgeven. Dat gaat echt de problemen niet oplossen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 17:36 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Met particuliere huur kan het ook, al zou je ook kunnen overwegen om dat gewoon af te schaffen. Koop is inderdaad wat lastiger.
Maar ik denk dat je het meer moet lezen als 'iedereen moet de mogelijkheid hebben om voor een kwart van zijn inkomen te kunnen wonen'. Dan kun je koopwoningen en eventueel ook particuliere huur buiten de discussie houden.
Je kunt woco's gewoon verplichten om voldoende goedkope woningen aan te bieden. We weten wel ongeveer hoe veel dat we er nodig hebben.quote:Op dinsdag 22 september 2020 17:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dan weer een onzinnig standpunt, dan gaan woningcorporaties woningen duurdere woningen bouwen om mensen te lokken met een hoog inkomen die daar wel een kwart van willen uitgeven. Dat gaat echt de problemen niet oplossen.
Tja, volgens mij zijn er efficiëntere methodes dan inkomensafhankelijke huur. Zelfs de huurtoeslag is al een minder omslachtig systeem en dat werkt al niet.quote:Op dinsdag 22 september 2020 17:39 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Je kunt woco's gewoon verplichten om voldoende goedkope woningen aan te bieden. We weten wel ongeveer hoe veel dat we er nodig hebben.
Het kan ook via de huurtoeslag. De belastingdienst weet wat je verdient, dus dan delen die het door vier en betalen je de rest terug.quote:Op dinsdag 22 september 2020 17:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, volgens mij zijn er efficiëntere methodes dan inkomensafhankelijke huur. Zelfs de huurtoeslag is al een minder omslachtig systeem en dat werkt al niet.
Je weet wat voor puinhoop de huurtoeslag nu oplevert? Hoeveel mensen er door de toeslagen in de problemen komen, omdat je een jaar na dato plots hoort dat je heel veel geld voor niks hebt gekregen? Als je de huurtoeslag zo drastisch verhoogt, worden die problemen dus nog groter.quote:Op dinsdag 22 september 2020 17:47 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Het kan ook via de huurtoeslag. De belastingdienst weet wat je verdient, dus dan delen die het door vier en betalen je de rest terug.
Dat het niet zou kunnen is in elk geval onzin.
Vooruit, niet inhoudsloos. Een stropop danquote:Op dinsdag 22 september 2020 16:21 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nee hoor het is gewoon de benaming van een ideologie die gelooft dat zolang je meer marktwerking toepast en barrières voor concurrentie wegneemt, zowel binnen landen als op wereldschaal mensen vrijer zijn en beter af zijn. Vroeger waren linkse partijen hier kritisch op, maar tegen het einde en na de val van de Sovjet-Unie zijn die zich gaan inbinden.
In Nederland was de SP een uitzondering en Groenlinks ook. De laatste heeft echter ook vaak meebewogen met het politieke landschap en neoliberale ideeën gesteund. Uiteindelijk is er juist op rechts kritiek op dit idee gekomen, voornamelijk vanwege de culturele gevolgen van bepaald neoliberaal beleid (het globaliseren van concurrentie op de arbeidsmarkt, waardoor hier meer mensen uit andere landen zijn gekomen) en met PvdD hebben we een partij die vooral de ecologische effecten van de stroming bekritiseert.
Dat is absoluut niet inhoudsloos.
ik ga toch geen 25% betalen man.... dat is veelst te veel en een factor 7 hoger van wat ik nu betaal....quote:Op dinsdag 22 september 2020 17:28 schreef hooibaal het volgende:
Dit is ook wel een goed punt:
[..]
Zo'n primaire levensbehoefte als wonen zou gewoon inkomensafhankelijk moeten zijn. Als iedereen een kwart van zijn inkomen afdraagt dan heeft iedereen een prima woning.
Dan zullen ze in de oppositie blijven.quote:Op dinsdag 22 september 2020 17:16 schreef B300 het volgende:
Nu hopen dat de SP voet bij stuk kan houden
Ja, maar de PvdA is een levende organisatie en niet een persoon. Dus een PvdA met andere vertegenwoordigers is een nieuwe PvdA in feite. Het is ook de vraag of een andere mainstream-linkse partij niet gewoon precies hetzelfde had gedaan. Ze zijn immers met de dominante tijdsgeest meebewogen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 16:02 schreef PiyeReloaded het volgende:
Omdat PvdA de linkse stem splijt en vervolgens aan rechtse regeringen uitverkoopt.
Nouja het is vooral een scheldwoord. Er is geen enkele politicus die zichzelf als neoliberaal labelt. Het is ook nooit wanneer een bekende VVD'er sterft dat de pers zegt "Dat was nou een rechtgeaarde neoliberaal!"quote:Op dinsdag 22 september 2020 16:21 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Nee hoor het is gewoon de benaming van een ideologie die gelooft dat zolang je meer marktwerking toepast en barrières voor concurrentie wegneemt, zowel binnen landen als op wereldschaal mensen vrijer zijn en beter af zijn. Vroeger waren linkse partijen hier kritisch op, maar tegen het einde en na de val van de Sovjet-Unie zijn die zich gaan inbinden.
In Nederland was de SP een uitzondering en Groenlinks ook. De laatste heeft echter ook vaak meebewogen met het politieke landschap en neoliberale ideeën gesteund. Uiteindelijk is er juist op rechts kritiek op dit idee gekomen, voornamelijk vanwege de culturele gevolgen van bepaald neoliberaal beleid (het globaliseren van concurrentie op de arbeidsmarkt, waardoor hier meer mensen uit andere landen zijn gekomen) en met PvdD hebben we een partij die vooral de ecologische effecten van de stroming bekritiseert.
Dat is absoluut niet inhoudsloos.
Dan krijg je op de koop toe nog de dochter van de veelbesproken werkweigeraar die het stokje zogenaamd moet overnemen. Of je neemt het politieke landschap serieus en overweegt zoiets never ever, of je bent aan het kutten en wil bewust een kant op sturen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, maar de PvdA is een levende organisatie en niet een persoon. Dus een PvdA met andere vertegenwoordigers is een nieuwe PvdA in feite. Het is ook de vraag of een andere mainstream-linkse partij niet gewoon precies hetzelfde had gedaan. Ze zijn immers met de dominante tijdsgeest meebewogen.
En de SP heeft op meerdere momenten dat ze de kans hadden niet thuis gegeven. Het niet eens geprobeerd. Dan krijgt je vanzelf het beeld van een partij die als het er op aankomt de verantwoordelijkheid ontwijkt. Daar heeft natuurlijk niemand wat aan.
Nou ja, een goede oppositie is ook altijd belangrijk. Nou is een partij die als hoofddoel voornamelijk oppositie voeren heeft misschien niet heel fraai, maar het past wel binnen het bestel denk ik.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja, maar de PvdA is een levende organisatie en niet een persoon. Dus een PvdA met andere vertegenwoordigers is een nieuwe PvdA in feite. Het is ook de vraag of een andere mainstream-linkse partij niet gewoon precies hetzelfde had gedaan. Ze zijn immers met de dominante tijdsgeest meebewogen.
En de SP heeft op meerdere momenten dat ze de kans hadden niet thuis gegeven. Het niet eens geprobeerd. Dan krijgt je vanzelf het beeld van een partij die als het er op aankomt de verantwoordelijkheid ontwijkt. Daar heeft natuurlijk niemand wat aan.
De PVV heeft zich dergelijke rol al toegeëigend. Laten we nou met zn allen doen alsof de sociaal-democraten zichzelf nog enigszins serieus nemen en wel voornemens zijn aan de knoppen te gaan zitten.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou ja, een goede oppositie is ook altijd belangrijk. Nou is een partij die als hoofddoel voornamelijk oppositie voeren heeft misschien niet heel fraai, maar het past wel binnen het bestel denk ik.
Ik vind het prima als het een getuigenispartij is. PvdD heeft allerlei punten op de agenda gekregen bij de andere politieke partijen. Maar dat geven ze dan ook duidelijk aan als hun doelstelling, hun doel is helemaal niet om te regeren, maar om te agenderen in de wetenschap dat een deel van hun punten 4 of 8 jaar later bij elke partij in het programma staat. Maar SP is niet echt een getuigenispartij zoals PvdD, volgens mij.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:33 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nou ja, een goede oppositie is ook altijd belangrijk. Nou is een partij die als hoofddoel voornamelijk oppositie voeren heeft misschien niet heel fraai, maar het past wel binnen het bestel denk ik.
PVDD is inmiddels ook een andere koers gaan bevaren als ik het goed heb begrepen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het prima als het een getuigenispartij is. PvdD heeft allerlei punten op de agenda gekregen bij de andere politieke partijen. Maar dat geven ze dan ook duidelijk aan als hun doelstelling, hun doel is helemaal niet om te regeren, maar om te agenderen in de wetenschap dat een deel van hun punten 4 of 8 jaar later bij elke partij in het programma staat. Maar SP is niet echt een getuigenispartij zoals PvdD, volgens mij.
Oké, maar waarom zou je als niet-PvdA'er de PvdA willen hervormen? Ik zie ze liever verdwijnen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Doel je op de door de PvdA verkondigde leugen dat Marijnissen de onderhandelingen heeft laten klappen voor Balkenende II? Want verder zou ik niet weten waar je op doelt?quote:En de SP heeft op meerdere momenten dat ze de kans hadden niet thuis gegeven. Het niet eens geprobeerd. Dan krijgt je vanzelf het beeld van een partij die als het er op aankomt de verantwoordelijkheid ontwijkt. Daar heeft natuurlijk niemand wat aan.
Zelfde verhaal als 'populist', maar dat neemt niet weg dat het wel gewoon een definitie heeft van een politieke stroming die ook in sociaal-democratische partijen meer gemeengoed is geworden.quote:Op dinsdag 22 september 2020 21:31 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja het is vooral een scheldwoord. Er is geen enkele politicus die zichzelf als neoliberaal labelt. Het is ook nooit wanneer een bekende VVD'er sterft dat de pers zegt "Dat was nou een rechtgeaarde neoliberaal!"
Nouja de PvdA is natuurlijk geen doel op zichzelf. Maar het is een vehikel dat mensen met een sociaaldemocratische kijk op de samenleving politiek weet te verenigen. Dus je kan die wel opheffen en iets nieuws oprichten. Maar uiteindelijk vist dat uit dezelfde vijver van mensen en zal het resultaat weer nagenoeg hetzelfde netwerk zijn met een ander naampje. Dan is het efficienter om gewoon het bestaande vehikel gebruiken.quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:09 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Oké, maar waarom zou je als niet-PvdA'er de PvdA willen hervormen? Ik zie ze liever verdwijnen.
Nou ook bij de begrotingsakkoorden in 2012 en 2013. En ook bij de formatie van 2017 had de SP de kans mee te onderhandelen. En ze kunnen niet roepen dat er niets te halen viel want ze hebben het nog geeneens geprobeerd. Als je zo gemakzuchtig met je macht omgaat dan begrijp ik wel dat veel mensen er op den duur niet meer zoveel in zien.quote:Doel je op de door de PvdA verkondigde leugen dat Marijnissen de onderhandelingen heeft laten klappen voor Balkenende II? Want verder zou ik niet weten waar je op doelt?
De SP wordt gewoon buitengesloten bij de onderhandelingen. Al jaren.quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:22 schreef Hexagon het volgende:
Nou ook bij de begrotingsakkoorden in 2012 en 2013. En ook bij de formatie van 2017 had de SP de kans mee te onderhandelen. En ze kunnen niet roepen dat er niets te halen viel want ze hebben het nog geeneens geprobeerd. Als je zo gemakzuchtig met je macht omgaat dan begrijp ik wel dat veel mensen er op den duur niet meer zoveel in zien.
Nee, helemaal niet. In 2017 heeft de SP de deur al dichtgegooid voor er ook maar een minuut was onderhandeld.quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:24 schreef hooibaal het volgende:
[..]
De SP wordt gewoon buitengesloten bij de onderhandelingen. Al jaren.
D66 wil toch ook absoluut niet regeren met de PVV of de FvD? Waarom moet de SP dan regeren met de VVD of VVD-beleid gaan legitimeren, om verantwoordelijkheid te tonen? De SP staat open voor kabinetten over midden-links (en zijn toen die kans zich voordeed opzij geschoven, omdat de PvdA de anti-communisten uit wilden hangen), maar de VVD is compleet tegengesteld aan de SP. Dat werkt niet samen, dan kan je wel heel interessant doen alsof je dat wil proberen, maar die tijd kan beter in andere opties gestoken worden. Ook Groenlinks kwam er niet uit in 2017.quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:22 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja de PvdA is natuurlijk geen doel op zichzelf. Maar het is een vehikel dat mensen met een sociaaldemocratische kijk op de samenleving politiek weet te verenigen. Dus je kan die wel opheffen en iets nieuws oprichten. Maar uiteindelijk vist dat uit dezelfde vijver van mensen en zal het resultaat weer nagenoeg hetzelfde netwerk zijn met een ander naampje. Dan is het efficienter om gewoon het bestaande vehikel gebruiken.
[..]
Nou ook bij de begrotingsakkoorden in 2012 en 2013. En ook bij de formatie van 2017 had de SP de kans mee te onderhandelen. En ze kunnen niet roepen dat er niets te halen viel want ze hebben het nog geeneens geprobeerd. Als je zo gemakzuchtig met je macht omgaat dan begrijp ik wel dat veel mensen er op den duur niet meer zoveel in zien.
De SP moet niks. Maar hun opstelling zorgt natuurlijk wel dat hun kans op regeringsdeelname wel heel klein wordt. Dus wat heb je er dan aan als ze toch in de oppositie komen?quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:43 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
D66 wil toch ook absoluut niet regeren met de PVV of de FvD? Waarom moet de SP dan regeren met de VVD of VVD-beleid gaan legitimeren, om verantwoordelijkheid te tonen? De SP staat open voor kabinetten over midden-links (en zijn toen die kans zich voordeed opzij geschoven, omdat de PvdA de anti-communisten uit wilden hangen), maar de VVD is compleet tegengesteld aan de SP. Dat werkt niet samen, dan kan je wel heel interessant doen alsof je dat wil proberen, maar die tijd kan beter in andere opties gestoken worden. Ook Groenlinks kwam er niet uit in 2017.
Voor de SP is regeringsdeelname geen doel op zich, maar een middel om verandering teweeg te brengen. Daar zouden sommige partijen nog een voorbeeld aan kunnen nemen. Met de VVD is dat gewoon onoverbrugbaar voor de SP en het deed mij persoonlijk goed dat GL daar ook achterkwam en niet koste wat het kost voor regeren koos.quote:Op dinsdag 22 september 2020 22:59 schreef Hexagon het volgende:
[..]
De SP moet niks. Maar hun opstelling zorgt natuurlijk wel dat hun kans op regeringsdeelname wel heel klein wordt. Dus wat heb je er dan aan als ze toch in de oppositie komen?
Groenlinks kwam er niet uit met betrekking tot vluchtelingen. Iets dat de SP veel minder boeiend vind. Dus misschien hadden ze best een paar goede vissen kunnen binnenhalen voor de achterban. Maar ze proberen het gewoon niet eens. Zonder een minuut te onderhandelen kiezen ze voor de veilige oppositie en gaan daarna zeuren dat alles verkeerd is. Dan lijk je er gewoon geen zin in te hebben.
Dat weten we dus helemaal niet. De SP heeft het namelijk niet eens geprobeerd. Er kunnen dus helemaal geen conclusies getrokken worden over welke kansen en risico's er voor ze waren. Dat ga je dus niet tot het gaatje voor je achterban om iets voor ze te regelen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 23:25 schreef PiyeReloaded het volgende:
[..]
Voor de SP is regeringsdeelname geen doel op zich, maar een middel om verandering teweeg te brengen. Daar zouden sommige partijen nog een voorbeeld aan kunnen nemen. Met de VVD is dat gewoon onoverbrugbaar voor de SP en het deed mij persoonlijk goed dat GL daar ook achterkwam en niet koste wat het kost voor regeren koos.
Ze hadden gewoon woningbouwverenigingen moeten blijven , gewoon bouwen met en in overleg met de huurdersquote:Op dinsdag 22 september 2020 17:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dat is dan weer een onzinnig standpunt, dan gaan woningcorporaties woningen duurdere woningen bouwen om mensen te lokken met een hoog inkomen die daar wel een kwart van willen uitgeven. Dat gaat echt de problemen niet oplossen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |