Dat weet je natuurlijk niet, maar het is in ieder geval niet relevant.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gelukkig is daar ook in het geheel geen sprake van.
En voor dat morele dilemma bestaat dan weer het vak filosofie.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:31 schreef Weltschmerz het volgende:
En ik zit dan weer met het dilemma of filosofie op dit niveau niet meer kwaad dan goed doet.
De parallel die getrokken wordt lijkt me verontrustend genoeg. Nu vind ik Baudet ook een clown maar een Hitler is het niet.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:34 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Gelukkig is daar ook in het geheel geen sprake van.
Oh?quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Een beetje gekunsteld. Maar ik snap het wel, want als je gewoon "doven en slechthorenden" zegt klinkt die vergelijking met Hitler niet zo overtuigend meer. Naast het feit dat het waarschijnlijk gewoon niet waar is.
Maar wat had Hitler in 1920 dan gedaan dat moord zou rechtvaardigen?quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:28 schreef babylon het volgende:
[..]
Natuurlijk kun je wel vergelijkingen maken. En is er geen willekeur.
[..]
Nee dus, dat zegt ze niet.
[..]
Ik ga het niet nog een keer helemaal uitleggen, dus daarom:
NWS / Waarom zou ik Baudet niet mogen vermoorden?
[..]
Ik kan niet spreken voor anderen. Maar in mijn betoog in het vorige topic en mijn posts daarna heb ik al duidelijk gezegd dat je prima Baudet 2020 kan vergelijken met Hitler 1920 (en dus niet Hitler 1940!).
Je weet niet in welke richting de verhandeling voerde. Zoals @babylon heeft uitgelegd zijn er wel degelijk parallelen te trekken tussen een 'vroege Hitler' en een 'huidige Baudet'. Dat betekent niet dat daaruit volgt dat Baudet 'een Hitler' zal worden, en ook dat is mogelijk juist een deel van de discussie.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:39 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
De parallel die getrokken wordt lijkt me verontrustend genoeg. Nu vind ik Baudet ook een clown maar een Hitler is het niet.
Maar het zal wel weer overwaaien, net als die hoogleraar die om volkert riep
Toegegeven, de keuze om Baudet in het voorbeeld te betrekken is nogal onhandig. Dat blijkt nu ook, omdat het FvD-propagandabureau dit contextloze fragment gretig aangrijpt om quasi-verontwaardigd te ageren tegen de vermeende indoctrinatie door de verschrikkelijke linkse docenten die onze jeugd verpesten. Of zo.quote:Op dinsdag 22 september 2020 08:58 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat zou je weten wanneer het fragment niet zo geknipt was dat zo'n beetje alle context ingevuld moet worden.
Het begint (blijkbaar) met de vraag of je Hitler mag vermoorden. Stel(!) dat het antwoord daarop 'ja' is, mag je dan ook zijn handlanger vermoorden? Of ook...? En misschien ook wel...? Hoe bepaal je dat?
En wat nou als je wéét dat je daarmee veel levens redt? Of denkt te weten dat je levens redt? Of wat nou als je vermoed een paar levens te redden?
Slippery slope gecombineerd met het trolleydilemma.
Ongetwijfeld ook met een Timmermans, Ollongren, Jetten of Klaver.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je weet niet in welke richting de verhandeling voerde. Zoals @:babylon heeft uitgelegd zijn er wel degelijk parallelen te trekken tussen een 'vroege Hitler' en een 'huidige Baudet'.
De keuze is niet onhandig omdat "ze gesnapt zijn en het koren op iemands molen is".quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:55 schreef Isdatzo het volgende:
Toegegeven, de keuze om Baudet in het voorbeeld te betrekken is nogal onhandig. Dat blijkt nu ook, omdat het FvD-propagandabureau dit contextloze fragment gretig aangrijpt om quasi-verontwaardigd te ageren tegen de vermeende indoctrinatie van die verschrikkelijke linkse docenten die onze jeugd verpesten. Of zo.
Maar jij weet dat wel?quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Je weet niet in welke richting de verhandeling voerde. Zoals @:babylon heeft uitgelegd zijn er wel degelijk parallelen te trekken tussen een 'vroege Hitler' en een 'huidige Baudet'. Dat betekent niet dat daaruit volgt dat Baudet 'een Hitler' zal worden, en ook dat is mogelijk juist een deel van de discussie.
Waarom heeft dat wijf het niet over Hitler > v.dGraaf > Klaver dan?quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:29 schreef Aanmodderfakker het volgende:
[..]
*hogeschool
Verder dat eeuwige links rechts denkenword je nooit moe van jezelf?
https://en.wikipedia.org/(...)ople_in_Nazi_Germanyquote:Op dinsdag 22 september 2020 11:31 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Een beetje gekunsteld. Maar ik snap het wel, want als je gewoon "doven en slechthorenden" zegt klinkt die vergelijking met Hitler niet zo overtuigend meer. Naast het feit dat het waarschijnlijk gewoon niet waar is.
Gelukkig neem je de kans om zelf ook even op de man te spelen om aan te tonen hoe het wel moet.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je komt niet bepaald academisch over hier op fok. Je reacties zijn kort (en in mijn ogen oppervlakkig), en je speelt redelijk vaak op de man.
Ik wilde het niet zeggen, de ironie is zo hoog hier, breek het nu nietquote:Op dinsdag 22 september 2020 12:03 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Gelukkig neem je de kans om zelf ook even op de man te spelen om aan te tonen hoe het wel moet.
Dat het conclusies en insinuaties zijn is een stelling die ik voor jouw rekening laat. Ik vind het fragment te kort om dat te kunnen beoordelen, maar ik ben het wel met je eens dat voorzichtigheid geboden is wanneer je op dit soort manier personen betrekt in een filosofische oefening.quote:Op dinsdag 22 september 2020 11:58 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De keuze is niet onhandig omdat "ze gesnapt zijn en het koren op iemands molen is".
De keuze is onhandig omdat het gewoon totaal niet gezond is voor de kinderen om dit soort rare conclusies en insinuaties bij levende bekende Nederlanders voorgeschoteld te krijgen door iemand met autoriteit (een leraar).
School is niet de plek voor Two Minutes of Hate.
Voor mensen met een gezond verstand misschien. Je hebt een heleboel niet bijster intelligente mensen, en ook pure dogmatici.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:00 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Maar jij weet dat wel?
Verder is het Hitler roepen over iemand met een andere mening inmiddels zo vaak gedaan dat het niet meer origineel is en het ook geen waarde meer heeft
Ik maak soms nog wel eens (onterecht) de assumptie dat alle mensen op fok wel die intelligentie bezitten.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:06 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Voor mensen met een gezond verstand misschien. Je hebt een heleboel niet bijster intelligente mensen, en ook pure dogmatici.
Hoe je het ook wendt of keert; je moet idioten niet op ideeën brengen.
quote:Stel dat je Breivik kon omleggen voor hij die onschuldige kinderen omlegt, zou je dat doen?
En zo ja, is het dan niet legitiem om Akwasi alvast te voorzien van een voor hem gezonde dosis lood tussen zijn ogen?
Kijk! Het duurde even, maar het lijkt erop dat je de essentie begint te bevatten.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:10 schreef Fer_de_Lance het volgende:
Zouden de filosofen hier een mening kunnen geven over een guitig denkspelletje dat ik net al poste?
[..]
Het is hier vaak té zwart-wit.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:08 schreef Plompzakker het volgende:
[..]
Ik maak soms nog wel eens (onterecht) de assumptie dat alle mensen op fok wel die intelligentie bezitten.
Maar je hebt gelijk natuurlijk
Nee dat heb je niet neequote:Op dinsdag 22 september 2020 12:10 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Nee, ik weet dat ook niet. Maar ik heb dan ook niet mijn oordeel al klaar.
Daarom is het niet handig van de FvD om er mee naar buiten te komen.quote:Op dinsdag 22 september 2020 12:06 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Voor mensen met een gezond verstand misschien. Je hebt een heleboel niet bijster intelligente mensen, en ook pure dogmatici.
Hoe je het ook wendt of keert; je moet idioten niet op ideeën brengen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |