Energie opslaan voor een half jaar is onhandig.quote:Op maandag 21 september 2020 22:06 schreef Fer het volgende:
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?
Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:
A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.
Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
Elektrolyse naar waterstof = 30% verlies.quote:Op maandag 21 september 2020 22:38 schreef blomke het volgende:
[..]
E. Wind -> waterstof opslag in de zomer, 's winters...
Overigens, in de zomer neemt aircogebruik flink toe, kan misschien zijn dat de verschillen zomer - winter kleiner worden.
Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.quote:Op maandag 21 september 2020 19:11 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat is dat nu voor een vooringenomen stelligheid
[..]
8,5 miljoen auto's die 13.000km per jaar rijden, ofwel we rijden totaal zo'n 110.500.000.000 kilometer.
De overheid haalt zo'n 8,5 miljard Euro aan brandstofaccijns op in een jaar.
De kilometerheffing moet dus gemiddeld (!) ¤ 0,077 per kilometer zijn om dat te compenseren.
In de praktijk lager, de accijnsinkomsten van vrachtwagens en touringcars zitten daar ook al in...
Dat nooit. Het is sowieso meer.quote:Op maandag 21 september 2020 23:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.
Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.quote:Op maandag 21 september 2020 23:25 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Dat nooit. Het is sowieso meer.
Wat gaat het systeem kosten?quote:Op maandag 21 september 2020 23:22 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je vergeet de kosten voor het systeem mee te nemen. Evenals het veel lagere aantal kilometers dat gereden gaat worden.
Ooh wacht op die manier.quote:Op maandag 21 september 2020 23:26 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.
Als daarmee de files ook teruglopen kunnen investeringen voor uitbreidingen ook weer in de kastquote:Op maandag 21 september 2020 23:26 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Incorrect. Bij belasting op aantal kilometers zal het aantal kilometers dalen.
Een mix van zon- en windenergie.De zonnestralingsgradient (verandering in W/m²) in functie van de breedtegraad is het hoogst in de winter, en het verschil in opwarming veroorzaakt wind. In de winter waait de wind (met name aan de kust) dus gemiddeld harder dan in de zomer.quote:Op maandag 21 september 2020 22:06 schreef Fer het volgende:
Maar om eens terug te komen op opslag van electriciteit. Hoe zien jullie de rol van zonnepanelen in een 100% groen electriciteitsnet?
Zonne-energie wordt in voorjaar-zomer opgewekt. De grootste stroomvraag is winter. Als je hiermee wil kunnen omgaan moet je:
A. Omschakelen naar 100% wind + accu’s
B. Zonne-energie opslaan voor een half jaar
C. Electriciteitscentrale bijschakelen in de winter
D. Extreem warmte bufferen in de zomer, maar zelfs dan nog heb je stroom nodig voor het gebruiken van deze warmte, langere avonden, meer auto/ov gebruik door slechte weer.
Je ontkomt er niet aan om meer electriciteit op te wekken in de winter
https://www.pnas.org/content/114/43/11338quote:The mean climatological surface ocean wind speeds are highest within the midlatitude wind belts in each hemisphere. At these latitudes, the gradient in solar insolation during the winter months is largest, which leads to the formation of the westerly jets in the upper and middle troposphere. As a consequence, the downgradient transport of kinetic energy in these regions drives surface climatological wind speeds of up to 11 m s−1 in the North Atlantic and 13.5 m s−1 in the Southern Hemisphere.
Studie uit 2015, maar voor zover ik kan zien zijn de parameters nog steeds relevant:quote:Op maandag 21 september 2020 23:28 schreef TheFreshPrince het volgende:
[..]
Wat gaat het systeem kosten?
En waarom wordt er gemiddeld minder gereden dan 13.000km per jaar?
er zijn er 2 in aanbouw in het VKquote:Op maandag 21 september 2020 09:25 schreef borisz het volgende:
In GB zijn er een aantal plannen geschrapt wegens niet haalbaar. .
De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaanquote:Op maandag 21 september 2020 23:21 schreef feitcepsrep het volgende:
Als we echt willen innoveren zouden we in moeten zetten op kernfusie. Dát is pas de heilige graal van groene energie.
Jaa ik weet het, echt super tofquote:Op maandag 21 september 2020 23:55 schreef riazop het volgende:
[..]
De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaan
https://physicsworld.com/(...)-fusion-power-plant/
Klopt, budget en tijd overschrijdend.quote:Op maandag 21 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:
[..]
er zijn er 2 in aanbouw in het VK
Hinkley Point C1 EPR 1720 December 2018 2025
Hinkley Point C2 EPR 1720 December 2019 2026
Te veel tekst voor dit late uurquote:Op maandag 21 september 2020 23:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Studie uit 2015, maar voor zover ik kan zien zijn de parameters nog steeds relevant:
https://www.pbl.nl/sites/(...)sonenautoos_1693.pdf
Het kost misschien even wat tijd om door te nemen, maar het is wel wat gedetailleerder dan het bierviltjesniveau wat we zien hier.Kort gezegd komt het er op neer dat in veruit de meeste scenario's de kosten niet opwegen tegen de baten.
Sterker nog: je kan die technologische ontwikkeling van vrij dichtbij bekijken, ITER organiseert namelijk gratis rondleidingen.quote:Op maandag 21 september 2020 23:58 schreef feitcepsrep het volgende:
[..]
Jaa ik weet het, echt super tof
Ook in Frankrijk zijn ze bezig. Al jaren overigens. Volgens mij werd daar gemikt op 2050.
Ik hoop deze technologische ontwikkeling nog mee te mogen maken.
Oh dat is gaat. Even over inlezenquote:Op dinsdag 22 september 2020 00:11 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Sterker nog: je kan die technologische ontwikkeling van vrij dichtbij bekijken, ITER organiseert namelijk gratis rondleidingen.
Dat is dezelfde centrale, hoor. Er is dus maar een in aanbouw in het VK.quote:Op maandag 21 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:
[..]
er zijn er 2 in aanbouw in het VK
Hinkley Point C1 EPR 1720 December 2018 2025
Hinkley Point C2 EPR 1720 December 2019 2026
Dat is geen commercieele centrale maar een wetenschappelijk testbed wat mede voor ITER werkt.quote:Op maandag 21 september 2020 23:55 schreef riazop het volgende:
[..]
De Britten zijn daar al mee bezig en willen vanaf 2040 online gaan
https://physicsworld.com/(...)-fusion-power-plant/
En wat is het standpunt van de VVD? Er moet meer subsidie heen?quote:Op dinsdag 22 september 2020 01:00 schreef Stray_cat het volgende:
Kernenergie, het enige punt waar ik het eens ben met de VVD
Moest wel lachen toen ik het standpunt las.quote:Op dinsdag 22 september 2020 08:55 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
En wat is het standpunt van de VVD? Er moet meer subsidie heen?
bron: https://www.vvd.nl/standpunten/kernenergiequote:KERNENERGIE
Kernenergie is schoon en relatief goedkoop. In de combinatie van verschillende energiebronnen kiezen wij daarom bewust ook voor kernenergie. Natuurlijk staat veiligheid daarbij voorop: in Nederland is alleen plaats voor de modernste kerncentrales. Wij willen dat omwonenden meer en betere informatie krijgen over de kerncentrale in hun buurt. Dat geldt ook voor mensen die in de buurt van een Belgische kerncentrale in de grensregio wonen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |