abonnement Unibet Coolblue
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 02:22:07 #1
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_195157600
Etappe 21: Mantes-la-Jolie - Paris Champs-Élysées, 122 km

Allereerst wil ik beginnen met mijn welgemeende excuses richting Jumbo-Visma, ik vrees dat ik de boel toch een beetje hebt gejinxt. Zeggen dat de zege al binnen was voor Roglic was achteraf een beetje een onfortuinlijke uitspraak. Al hebben ze het zelf ook iets te licht opgenomen. De zege was al voor 95% binnen, er kon niets meer gebeuren. Alleen een lekke band of een valpartij stond de eindzege in de weg. Dat bleek toch iets anders af te lopen. Nadat we vroeg op de dag Remi Cavagna hadden zien schroeien was het lang wachten op de echte kleppers. Van Aert was de eerste van de grote namen, aan het eerste tussenpunt viel zijn tijd tegen maar hij deelde goed in. Dumoulin had dan weer een betere tijd aan het eerste tussenpunt, waarna we Pogacar en Roglic zagen vertrekken. Al vrij snel kwam in beeld dat Pogacar sneller was dan Roglic, een daverende verrassing. Hoewel ik toen nog dacht aan een kwestie van indeling, maar daar bleek geen sprake van te zijn. Roglic bezweek toch lichtelijk onder de druk, is het vermoeden dat nu overheerst. Het verliep ook allemaal een beetje rommelig. Z'n helm zat scheef, blijkbaar droeg ie dat ding pas voor het eerst. Onvoorstelbaar als dat waar is, moeilijk te geloven eigenlijk. Zijn zadel moest nog wat bijgesteld worden na een controle door de UCI, blijkbaar hadden de mecaniciens hun zaken ook niet op orde. Iedereen binnen Jumbo wist zeker dat ze gingen winnen, desondanks sloeg de plankenkoorts toe. Of misschien juist wel daarom, wie zal het zeggen. Aan de voet van de slotklim naar La Planche des Belles Filles lag Pogacar al een halve minuut voor, het werd een grimmige zaak. Vooral na de slechte fietswissel van Roglic wist je wel ongeveer hoe laat het was, het ondenkbare ging dan toch gebeuren. Pogacar knalde naar boven. Van Aert noteerde de snelste tijd, maar werd snel overvleugeld door ploeggenoot Dumoulin. Die wisselde niet, ook maar de vraag of dat zo slim was. Pogacar liet ondertussen bij het derde tussenpunt zien dat hij met niets en niemand rekening hield. Veel sneller dan wie dan ook, ongekend. Nog nooit van m'n leven gezien. Roglic ging alleen maar hoekiger fietsen, het ging steeds langzamer in plaats van sneller. Wellicht breekt de valpartij in de Dauphiné hem hier dan toch op, dat laatste procentje heeft tijdens deze Tour toch ontbroken. Sprankelend was het sowieso al niet, maar nu werd het wel heel erg grauw. Een pijnlijke affaire voor de mannen van Jumbo. Van Aert en Dumoulin keken toe en zagen het vol ongeloof gebeuren.

Op het moment dat het moest steeg Pogacar boven zichzelf uit. Hij liet geen spaan heel van de tegenstand. Bijna anderhalve minuut sneller dan Dumoulin, of je een emmer leeg gooit. We zijn nu een halve dag verder en ik kan het nog steeds niet geloven. Een ongeziene ommekeer. Ook wel met dank aan Roglic, die gewoon ver onder zijn niveau zat. Hij werd vijfde, op bijna twee minuten van Pogacar. Vijfde is in principe niet eens slecht, maar voor hem dus wel. Hij had hier normaal moeten winnen, maar het draaide vandaag niet. Vooral bergop verloor hij veel tijd, dat mogen we toch wel merkwaardig noemen. Al het opportunistische gezever achteraf laat ik overigens graag aan me voorbij gaan. Dit zag niemand aankomen, bovendien had niemand dit móéten zien aankomen. Zelden kwam iets zo uit de lucht vallen, nooit gezien. Du jamais vu. Uiteindelijk kun je stellen dat degene die zonder blessure uit de Dauphiné kwam het spel heeft gewonnen. Bijna alle andere toppers kwamen wel iets tegen. Rugblessures, valpartijen. Pogacar bleef mooi onder de radar, had niet te maken met pech en piekte op het juiste moment. Op de voorlaatste dag van de ronde zo verschroeiend uithalen, dat is ongezien. Hij had wel het mentale voordeel dat hij niets te verliezen had, terwijl de druk bij Roglic lag, maar dat scheelt geen twee minuten. Een record bergop, met fietswissel. Na drie weken koers. Ik kan het eigenlijk nog steeds niet geloven. Voor de ASO wel een geweldige uitkomst, zij hebben het parcours precies zo uitgetekend in een poging de strijd tot het laatste moment levend te houden. Dat lukte tijdens deze Tour eigenlijk niet echt, want we hebben vrij weinig strijd gezien. Het was eigenlijk geen al te beste Tour, ik denk niet dat er veel ritten gaan blijven hangen, maar deze tijdrit is er wel een voor de eeuwigheid. La Planche des Belles Filles heeft nu helemaal een mythische status, daar komen we helaas nooit meer vanaf. Ik voorspel de komende 100 jaar iedere keer een laatste tijdrit met aankomst op deze berg.

Tadej Pogacar wint dus onverwacht de Tour. We kennen het buitengewone talent van Pogacar, maar toch. Dit is weer net even een stap meer, een trapje hoger. We benaderen de grenzen van het waarschijnlijke. Het helpt niet mee dat dit is gebeurd onder de bezielende leiding van het gouden koppel Matxin en Gianetti. Maar dit soort insinuaties zijn verder vooral heel zuur. We hebben een spectaculair slot gezien met een uitkomst die niemand ooit had verwacht, daar gaat het nog jaren over. Het is wel extra knap van Pogacar dat hij dit voor elkaar krijg met een zwakke ploeg. Perfecter hadden ze het niet uit kunnen kienen, dit was voor zo'n ploeg de ideale dag om het geel te veroveren. Geen moment op kop hoeven te rijden, geen moment hoeven te verdedigen. Hij heeft vooral kunnen profiteren van het werk van Jumbo-Visma, waarbij ik niet vind dat die mannen heel veel verkeerd hebben gedaan. Uiteindelijk heb je te maken met een mindere dag op het verkeerde moment van Roglic en misschien wel de beste dag ooit op de fiets van Pogacar op het goede moment. De laatste week van de Tour leek Pogacar niet veel beter te zijn, maar gisteren waren de verhoudingen duidelijk. Aangezien hij van alle klassementsrenners het meest heeft aangevallen valt er met hem als winnaar te leven, toch vind ik het ook wel treurig voor Roglic. Twee weken in het geel en eigenlijk de boel onder controle hebben, en dan dit. We moeten verder vooral medelijden hebben met de mannen van Jumbo, die gaan tijdens het rondje richting Parijs uitgelachen worden. Drie weken voor lul op kop gereden, veel pijnlijker wordt het niet. Toch niet het nieuwe Sky, het blijven gewoon onze gezellige Nederlandse heikneuters. Met een gele, witte en bespikkelde Pogacar trekken we naar Parijs, dat heeft ook nog nooit iemand hem voorgedaan. Hij is ook meteen een van de jongste winnaars ooit, hij moet godbetert nog 22 worden. Gelukkig was hij wel zo sympathiek om de groene trui aan iemand anders te laten, Sam Bennett mag gaan proberen die trui van wat extra glans te voorzien.




Amai, amai, amai. Zonder gele Bianchi gaan we na een lange verplaatsing van start in Mantes-la-Jolie. Een stad met 45.000 inwoners op een kilometer of 60 van Parijs, gelegen aan de Seine. Het is voor het eerst dat hier een Tourrit gaat vertrekken, maar men heeft in Mantes-la-Jolie zeker enige affiniteit met de koers. Zo kwam hier al twee keer een rit van Parijs-Nice aan. In 2014 startte de eerste rit van de koers naar de zon in deze stad, een kilometer of 160 later kwamen we weer terug voor een massasprint. Die werd gewonnen voor Nacer Bouhanni, voor John Degenkolb en Gianni Meersman. Meer recent werden de Franse kampioenschappen wielrennen hier georganiseerd, in 2018 om precies te zijn. Bij de mannen ging de zege naar Anthony Roux, hij was in een spurt met een klein groepje sneller dan Anthony Turgis en Julian Alaphilippe. Daarnaast komen er twee oud-profs uit Mantes-la-Jolie. De eerste, Ludovic Martin, is niet zo bekend. De tweede wel, die kennen we allemaal. De altijd droevig kijkende Sandy Casar. Oh, wat keek die man toch altijd beteuterd. Alsof de hele wereld tegen hem was. Terwijl daar moeilijk sprake van kon zijn, hij won gedurende zijn carrière drie ritten in de Tour. Overigens hebben ze hier ook hun eigen 1.2-koersje, Paris - Mantes-en-Yvelines. Voor de amateurs, die moeten ook wat te koersen hebben. Mantes heeft een klein beetje geschiedenis, wordt gefluisterd. Tijdens het beleg van Mantes in 1087 werd Willem de Veroveraar ziek of werd verwond door de voorste zadelboog. Hij werd naar de priorij van Saint-Gervase in Rouen gebracht, waar hij op 9 september van hetzelfde jaar stierf. Slechte plaats voor koningen, Filips II van Frankrijk kwam hier ook al aan zijn einde. Hoewel het voor Karel III van Navarra wel meeviel. Die is hier geboren, hij werd ook wel Karel de Goede genoemd. Een van de grootste miskopen uit de geschiedenis van de voetballerij is overigens ook in Mantes-la-Jolie geboren. Ik heb het dan over Nicolas Pepe. Tachtig miljoen. Tach-tig mil-joen. Voetbal is geen sport. In de tijd van Lodewijk XIV (of was het XVI? @Sjerrie) werden hier muziekinstrumenten gefabriceerd, amai. Een paar eeuwen later kwam er dan weer vooral schilders naartoe, vooral om de lokale brug en de kathedraal vast te leggen. Want dat zijn wel de belangrijkste gebouwen hier, vooral de lokale Notre Dame steelt de show. De kerk van Saint-Anne deGassicourt zou ook de moeite waard moeten zijn, net als de Tour Saint-Maclou. Voorts hebben we dus een oude brug over de Seine en er zouden nog wat restanten van middeleeuwse fortificaties zichtbaar moeten zijn. En dan is er ook nog eens het Musée de l'Hôtel-Dieu, het kan niet op in Mantes-la-Jolie.



De renners starten helemaal aan het uiteinde van Mantes-la-Jolie, ergens tussen de grasvelden en vijvers in. Vervolgens rijden ze langs de Seine over een brede weg. Het wordt weer zo'n vervelende rit, waarbij het altijd toch wel buitengewoon bijzonder blijft dat deze rit een officiële neutralisatie heeft. Over een paar kilometer gaat Prudhomme dus gewoon met een vlaggetje zwaaien, terwijl iedereen weet dat ze tot in Parijs geen reet gaan doen. UAE gaat de champagne waar Jumbo nu niets meer aan heeft opdrinken, Marco Marcato en Alexander Kristoff komen naast Pogacar te rijden voor een groepsfoto, alsof ze daadwerkelijk iets bij hebben gedraagd aan zijn zege. Pogacar wilde heel, heel graag zijn ploeg bedanken, maar waarvoor eigenlijk? Alleen David de la Cruz verdient een pluim, die heeft doorgezet na zijn val aan het begin van de Tour en heeft in de laatste weet nog wat kunnen betekenen. Polanc kon er ook nog wel mee door, verder was het toch wel erg mager. Aru meenemen, daarom zou je eigenlijk de Tour uit principe al niet mogen winnen. Maar afijn, we rijden dus eigenlijk een beetje langs Mantes-la-Jolie af. Daarna steken we via een brug over naar een van de twee eilandjes die hier midden in de Seine liggen. Het Île l'Aumône en het Île de Limay, ook wel Île aux Dames genoemd. Over dat tweede eilandje fietsen we, hier in de buurt schijnen ze tijdens de Tweede Wereldoorlog nog flink gevochten te hebben. Een van de eerste bruggetjes over de Seine die Patton wilde veroveren onderweg naar Parijs. Van een gevecht zal vandaag geen sprake zijn. We rijden dwars over het eiland en komen aan de andere kant van de Seine uit, daar gaan we een tijdje blijven. Geneutraliseerd tot in Porcheville, en daarna nog steeds geneutraliseerd. Blijft een kutrit, heb ik dat al ooit gezegd? Het is alsof je bij een voetbalwedstrijd de laatste vijf minuten besluit de bal continu naar elkaar over te spelen. Want ja, in die 85 minuten daarvoor was de wedstrijd natuurlijk al beslist. Kolder. Nouja, goed, uiteindelijk begint de rit echt en dan rijden we weer over de Seine. Hoewel de rit dan nog steeds niet is begonnen, maar officieel wel. Officieus niet. Lekker peddelen. Slakkengangetje. Fietsen door een paar dorpjes, Épone en Aubergenville bijvoorbeeld. Daarna rijden we nog naar een klimmetje ook, waarom weet niemand. Een klimmetje van de vierde categorie, hebben we niets meer aan. Pogacar heeft alle truien meegenomen, zo ongeveer. De bolletjestrui kan hem niet meer ontgaan, Carapaz hoeft hier geen sprintje te trekken. Côte de Beulle, 2,3 kilometer aan 3,6%. Dat is niet eens een klim, zwaardere beklimmingen hebben tijdens deze Tour geen categorie gekregen. Nouja, het zal ook allemaal wel. Na 13,5 kilometer komen we hier boven, Parijs is nog ver. Vorig jaar tijdens Parijs tegen Nice reden we overigens nog over de côte, in een rit die werd gewonnen door moordenaar Groenewegen. Zit ook in een lokale amateurkoers, daardoor zijn er zelfs foto's van.



Na dit kutklimmetje rijden de renners door een troosteloos leeg landschap, het is bijna net zo troosteloos en leeg als deze rit. We fietsen door een aantal dorpjes, zoals Les Alluets-le-Roi, daar slaan we dan weer rechtsaf richting Crespières. En daar gaat het dan weer links naar Feucherolles. Vooral rechtdoor, langs met dank aan de Seine vruchtbare velden. Extreem rustige tocht, over kaarsrechte hoofdwegen gaan we richting Parijs. Hoewel dat nu echt niets uitmaakt, maar goed. Voorbij Feucherolles gaat het weer een paar kilometer rechtdoor tot in Saint-Nom-le-Breteche, alle dorpen worden met een bezoekje vereerd. Hier pakken we een paar bochten mee zodat we uit kunnen komen in Villepreux, je kan er maar vast geweest zijn. Ze hebben veel akkers en weilanden in deze streek, dat valt wel op. Letterlijk en figuurlijk gras kunnen zien groeien, zin in. In Villepreux staat nog een chateautje, gaaf hoor. Daarna fietsen we weer verder door de laaglanden richting Fontenay-le-Fleury. Hier hebben ze veel verkeersmeubilair joh, sodeknetters. Maarja, care. We fietsen dwars door dit stadje en daarna komen we ook meteen door Saint-Cyr-l'École, vooraleer we rechtdoor naar Versailles fietsen. Ja, op het eind van de Tour moet er ook nog even wat toeristische propaganda door onze strotten geduwd worden. Want ja, uiteraard fietsen we langs het paleis. Omdat ze dat hele landgoed toch wel uitgebreid in beeld gaan brengen ga ik lekker voor een ander fotootje. Het gemeentehuis van Versailles, daar fietsen we ook langs. Na een kilometer of 40, hebben we toch al snel een derde van de kwelling die we de slotrit plegen te noemen afgewerkt.



In Versailles rijden we lang rechtdoor over een weg die 300 meter breed is. Daar kan het hele peloton naast elkaar gaan rijden voor een leuke foto, misschien een idee. We komen uit in Viroflay, ze hebben hier nogal wat steden. Daar rijden we onder een kicken bruggetje door, vervolgens komen we uit in Chaville. In dit dorpje slaan we snel rechtsaf, waarna we een tijd over wat smallere wegen gaan rijden. Buiten dit dorpje rijden we een aantal kilometer door een bos, ter variatie. De weg is hier dus wat smaller, het is een alternatief weggetje dat ons aan de andere kant van een snelweg moet gaan brengen. We mogen het verkeer blijkbaar niet te erg ontregelen. Nouja, een paar bochten later fietsen we onder de snelweg door en daarna rijden we Meudon binnen, een van de voorsteden van Parijs. Die stad is plotseling dichtbij. In Meudon fietsen we langs het Observatoire de Paris, pik je ook weer even mee. Niet veel later bereiken de renners de oevers van de Seine, ze fietsen een tijd langs die rivier. Even later slaan ze rechtsaf en fietsen ze door een aantal arrondissementen richting de Notre Dame. De enige echte Notre Dame, die ene die in de fik stond weet je wel. Inmiddels al weer dusdanig opgeknapt dat men de boel in beeld durft te brengen. Goed, rondje door Parijs dus. Allemaal lachen gebouwtjes onderweg, maar dat zal iedereen wel weten. Luxemburgs tuintje ligt bijna op de route, Pantheonnetje ook. Voorbij de Notre Dame steken we de Seine over via de Pont Neuf en dan gaan we weer beginnen aan een van de nieuwste gimmicks die de Tour rijk is. Vorig jaar deed men het voor het eerst en het is blijkbaar zo goed bevallen dat we het nu nog maar eens doen. We rijden dwars door het Louvre en daarna over het plein langs de glazen piramide. Mooie plaatjes hoor, hi ha ho.



Nou, goed, na het Louvre slaan we linksaf en dan rijden we een tijdje rechtdoor. Ter hoogte van de Jardin des Tuileries sluiten we 66 kilometer aan op het lokale rondje. 1,5 kilometer later passeren we voor het eerst aan de meet en dan gaan we acht rondjes afwerken. Het rondje is hetzelfde als altijd, voor de volledigheid lepelen we 'm nog maar even op: Over de Champs-Élysées naar de Arc de Triomphe, daar helemaal omheen fietsen, dan weer terug over de Champs-Élysées. Over het Place de la Concorde en dan langs de Tuileries weer terug naar de Champs-Élysées. Heel erg spannend is het niet en ieder jaar neemt de zin verder af om er woorden aan te besteden. Na 82 kilometer is er nog een tussensprint. Deze tussensprint volgt na de derde passage aan de meet, een kilometertje verderop. Er wordt gesprint op het hoogste punt van de Champs-Élysées, jawadde! Na die acht rondjes en in totaal 122 kilometer koers zal de Tour voorbij zijn.



Voor de 46e keer vormt de Champs-Élysées het slotstuk van de Tour de France. De laatste jaren is het iedere keer een rit voor de sprinters. Vorig jaar zagen we de altijd irritante Ewan hier Groenewegen verslaan, daar zijn verder geen woorden voor nodig. Het jaar daarvoor waren alle sprinters uitgevallen dus zagen we hier alleen maar mongolen sprinten. Kristoff won de sprint van de mindere goden voor Degenkolb en Demare. Het jaar daarvoor was de vlaggetjesbrigade hier aan het feest omdat Dylan Groenewegen iedereen regelrecht naar huis fietste. Voor Dillie juichen we tegenwoordig niet meer, maar zijn overwinning in 2017 was best prima. Zijn eerste van vier ritzeges in de Tour, daar zal het ook wel bij gaan blijven. In 2016 redde Greipel hier zijn Tour, na een aantal kansloze sprints wist hij op de Champs-Élysées toch nog een rit te winnen. Het jaar daarvoor ging dat hem beter af, toen won Greipel er zijn vierde rit van die Tour. De twee jaar daarvoor was Marcel Kittel met afstand de sterkste en de vier jaar daar weer voor was deze rit iedere keer een prooi voor Mark Cavendish. In 2008 won Gert Steegmans verrassend en in 2007 ging de rit naar Daniele Bennati. 2006 was het jaar dat Thor Hushovd won op de Champs-Élysées en 2005 was dan weer het laatste jaar dat de rit niet eindigde in een massasprint. Alexandre Vinokourov muisde er vanonder in de straten van Parijs en hij won, net voor de sprinters. Op die manier schoof hij ook nog een plekje op in het klassement, het kan dus nog wel in deze rit. Net als de afgelopen jaren hoop ik weer op een nieuwe Vino, maar waarschijnlijk wordt het wel weer heel erg saai. Ben überhaupt vergeten of er vorig jaar nog wat gebeurde, hoewel ik twijfel of ik toen überhaupt heb gekeken. Volgens mij alleen de sprint gezien en toen heel snel een tv door de baksteen gegooid. In 2018 zagen we wel bijna Lampaert winnen, daar was de verrassing dichtbij. Maar goed, dit wordt weer helemaal niks. Over de stad Parijs zelf weiger ik ondertussen al een paar jaar iets te zeggen, veel valt er eigenlijk ook niet meer te vertellen. Ik bedoel ja, alles wat ik vertel weet iedereen al, want het is Parijs. Dus ja, dan maar niet.



De laatste jaren zijn we gewend geraakt aan een avondrit in Parijs. Dat zal dit jaar iets anders zijn, misschien omdat de koers een paar maanden later wordt verreden. Vorig jaar kwamen we nog aan rond 21:00, nu zal het rond 18:00 zijn. De laatste rit begint om 15:45, daarna duurt het tot 17:30 voor we Parijs eindelijk bereiken. Rond 18:00 beginnen we waarschijnlijk aan het eerste rondje zo'n beetje, dan hoef je dus pas de tv aan te zetten. De finish wordt verwacht tussen 18:50 en 19:08. Sporza is er meteen bij om 15:45, als je ook die vervelende parade wil zien. Eurosport is er uiteraard ook direct bij en de NOS, ja, ook. In Parijs wordt het 28 graden. Heel klein beetje kans op regen, bijzonder weinig wind. Zou wel vooral in de rug staan in de laatste kilometer, dat nodigt uit tot een lange sprint. Ik gooi er een keer een foto in van de Sacre Coeur, gewoon, omdat we al die andere bekende plaatsen toch wel zien.



Ik heb zo'n donkerbruin vermoeden dat dit een massasprint gaat worden.
1. Ewan. Aangezien mijn voorspellingen vanaf nu prima als een jinx door het leven kunnen gaan feliciteerd ik bij dezen Caleb Ewan alvast van harte met zijn ritzege! Dat kan niet meer missen.
2. Bennett. Moet eigenlijk wel winnen om die groene trui wat extra glans te geven. De groene trui winnen met maar één ritzege, dat voelt toch vrij mager aan. Al is het verder wel een formidabele prestatie. Sagan verslaan is geen sinecure, ook al is het niet meer de Sagan van weleer. Gefeliciteerd Sam, goed gedaan jongen. Al is dit wel zo'n winnaar waarvan niemand de naam meer weer over tien jaar. Gaat een leuke worden voor quizjes en dergelijke.
3. Sagan. Waardeloze Tour. Einde tijdperk. RIP skibril.
4. Kristoff. Altijd goed op de Champs-Élysées, met uitzondering van vorig jaar. Maar nu krijgt hij vleugels omdat zijn ploeggenoot de Tour wint. Een knappe vierde plaats derhalve. Want verder kwam deze papzak weer niet in het stuk voor, met uitzondering van de eerste rit dan.
5. Boasson Hagen. Edvald sinds 2015 in Parijs: 4e, 4e, 3e, 4e, 5e. Dat zou je regelmatig kunnen noemen.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 02:32:17 #2
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_195157621
De vaste lezers worden weer bedankt voor het doorstaan van mijn eindeloze stroom aan bagger.

Ik ga me nu maar eens beraden wat te doen met de Giro en de Vuelta. Op voorhand ben ik niet erg enthousiast, vooral niet vanwege het korte tijdsbestek tussen het eind van de Tour en het begin van de Giro. Dat de laatste week van de Giro en de eerste week van de Vuelta overlappen vind ik ook niet echt een topshow. Het ligt voor de hand dat ik de Giro over ga slaan, maar ik ben nu net een wielrenner na een zware bergrit dus het kan morgen ook zomaar weer anders zijn.

Enfin, tot zover.

Au revoir.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 20 september 2020 @ 02:54:35 #3
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195157695
Bedankt voor de dagelijkse boekwerken weer _O_ _O_
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195157894
R_R _O_ .
pi_195158185
Erg bedankt weer!
sig verwijderd door FA
pi_195158200
Bedankt, @Rellende_Rotscholier

Altijd weer ontzettend genot om dit te lezen!
Jack does it in real time...
  Redactie Sport / Supervogel zondag 20 september 2020 @ 07:47:33 #7
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_195158229
Bedankt! _O_

En zal Kristoff wel meedoen? Of gaat ie met zn ploeggenoten samen over de streep.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 20 september 2020 @ 07:49:22 #8
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195158237
quote:
14s.gif Op zondag 20 september 2020 07:47 schreef Pino112 het volgende:
Bedankt! _O_

En zal Kristoff wel meedoen? Of gaat ie met zn ploeggenoten samen over de streep.
Die ploeggenoten gaan gewoon voor hem rijden mag ik hopen. Wie weet zelfs wel inclusief Pogacar, eventjes.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  zondag 20 september 2020 @ 08:04:08 #9
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_195158292
Dank weer. Waren ouderwets fijne voorbeschouwingen.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_195158337
Bedankt R_R !
Cancellara; "Tweede worden is gemakkelijker dan eerste worden"
FOK!sport *O* ✩ ✩ ✩ Ajax O+
pi_195158363
Merci RR!
pi_195158653
Van Aert dan toch nog maar eens?
Gaat voor de BHFH-award 2005!
Humanitas est in bestias bonitas.
I am the hole I can't get out of.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 september 2020 @ 09:03:42 #13
862 Arcee
Look closer
  zondag 20 september 2020 @ 09:09:02 #14
311468 Van_Poppel
Voormalig kopman van Gertje
pi_195158736
Bedankt R_R _O_
pi_195158845
quote:
Volgens mij alleen de sprint gezien en toen heel snel een tv door de baksteen gegooid.
:D
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 09:46:18 #16
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195159122
Bedankt RR, weer met plezier de OP gelezen elke dag :) _O_
pi_195159290
Dank weer voor de schitterende voorbeschouwingen! ^O^
pi_195159493
Merci RR!
pi_195159507
Dit lijkt mij het enige criterium na de Tour dit jaar?
pi_195159628
Mooie voorbeschouwingen weer. Was mooi leesvoer.
  zondag 20 september 2020 @ 10:51:44 #21
470661 maxi-mus
are you not entertained?
pi_195159983
Bedankt voor de moeite RR. _O_
pi_195160000
Bedankt R_R, het was weer een genot om te lezen. ^O^
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_195160217
Bedankt R_R voor al je bijdragen ^O^

Ik denk dat Pogocar zijn leeftijd gisteren ook nog ene pluspunt was. Op je eenentwintigste ben je nog onbezonnen en heb je nog niet de pijngrens van over je toppen gaan, ervaren.
pi_195160220
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:08 schreef Idisrom het volgende:
Bedankt R_R voor al je bijdragen ^O^

Ik denk dat Pogocar zijn leeftijd gisteren ook nog een pluspunt was. Op je eenentwintigste ben je nog onbezonnen en heb je nog niet de pijngrens van over je toppen gaan, ervaren.
pi_195160286
(dubbel)
pi_195160355
R_R _O_
  FOK!fotograaf zondag 20 september 2020 @ 11:20:28 #27
842 Zorro
Z
pi_195160394
Bedankt voor alle verhalen R_R _O_

Alleen krijg je nu natuurlijk wel ruzie met Michiel Wuyts. Van Aert niet als favoriet noemen voor deze etappe.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_195160522
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:08 schreef Idisrom het volgende:
Bedankt R_R voor al je bijdragen ^O^

Ik denk dat Pogocar zijn leeftijd gisteren ook nog ene pluspunt was. Op je eenentwintigste ben je nog onbezonnen en heb je nog niet de pijngrens van over je toppen gaan, ervaren.
Hij is veruit de jongste winnaar ooit in meer dan 100 jaar. Alleen Cornet was jonger . Bernal vorig jaar was al opvallend maar je moet meer dan 30 jaar terug gaan voor de volgende jonge winnaar die sub 23 was.

Als jonge leeftijd een rol zou spelen door die onbevangenheid zou je veel meer jonge winnaars verwachten.

23-25 is verder een normale leeftijd om de eerste keer de TDF te winnen. Meeste meervoudige winnaars hadden die leeftijd bij hun eerste zege. Rond die tijd piek je in kracht en wordt jaarlijks je duurvermogen alleen maar beter.

Pogacar is uitzonderlijk. Benieuwd of hij niet te snel opbrandt omdat een TDF ook fysiek zijn weerslag heeft
  zondag 20 september 2020 @ 11:33:08 #29
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_195160575
Wederom bedankt R_R _O_
pi_195160647
https://twitter.com/thijs(...)413109364191240?s=19

De glazenbolcup is ook alleen maar woutwoutwout.
♫ ~ Je kunt de massa niet beteugelen; het is een monster ~ Marcel van Roosmalen
pi_195160725
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:29 schreef Ericr het volgende:

[..]

Hij is veruit de jongste winnaar ooit in meer dan 100 jaar. Alleen Cornet was jonger . Bernal vorig jaar was al opvallend maar je moet meer dan 30 jaar terug gaan voor de volgende jonge winnaar die sub 23 was.

Als jonge leeftijd een rol zou spelen door die onbevangenheid zou je veel meer jonge winnaars verwachten.

23-25 is verder een normale leeftijd om de eerste keer de TDF te winnen. Meeste meervoudige winnaars hadden die leeftijd bij hun eerste zege. Rond die tijd piek je in kracht en wordt jaarlijks je duurvermogen alleen maar beter.

Pogacar is uitzonderlijk. Benieuwd of hij niet te snel opbrandt omdat een TDF ook fysiek zijn weerslag heeft
Bernard Hinault was ook jong, maar die werd bewust door zijn ploegleider Guimard nog een jaar op stal gehouden, toen hij zag voor verschrikkelijk Hinault huishield in LBL
  zondag 20 september 2020 @ 11:49:13 #32
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_195160802
Ik na het lezen van ongeveer elke OP door R_R:



R_R _O_
pi_195160865
R_R _O_ weinig gepost hier, welke elke dag gelezen.
Thanks!
pi_195160878
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 11:44 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Bernard Hinault was ook jong, maar die werd bewust door zijn ploegleider Guimard nog een jaar op stal gehouden, toen hij zag voor verschrikkelijk Hinault huishield in LBL
Alsnog in de 22 toen. Pogacar reed iedereen al op een hoop in de Vuelta van vorig jaar terwijl hij eind 20 was.

De enige die dit jaar dat kunststukje had kunnen herhalen is Evevenepoel maar die zal moeten wachten tot hij 21 is voordat hij een grote ronde kan rijden.
pi_195160906
Thanks R_R! Mooie traditie die nog elk jaar wordt voortgezet ^O^
pi_195160913
Ben trouwens benieuwd wat ze gaan doen met de traditionele foto met de 4 truien. Pogacar en Bennett met Carapaz en Mas samen?

Wel beetje awkward, omdat die de trui niet echt gewonnen hebben.
  Redactie Sport / Supervogel zondag 20 september 2020 @ 12:02:19 #37
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_195160926
Lijkt me niet, gewoon met zn tweeen toch. Misschien is er wel een nieuwe trui met drie kleuren gemaakt.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 20 september 2020 @ 12:04:29 #38
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195160948
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:01 schreef Chiappucci het volgende:
Ben trouwens benieuwd wat ze gaan doen met de traditionele foto met de 4 truien. Pogacar en Bennett met Carapaz en Mas samen?

Wel beetje awkward, omdat die de trui niet echt gewonnen hebben.
Zal toch niet de eerste keer zijn dat niet vier verschillende renners de vier truien hebben :P
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 12:04:37 #39
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_195160949
We nemen onze hoed zeer diep af voor alle bijdrages van Rellende_Rotscholier. Excellent.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 12:05:34 #40
362868 crew  Slobeend
of all places
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 20 september 2020 @ 12:07:47 #41
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195160988
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 12:05 schreef Slobeend het volgende:
[ twitter ]
Mwah, met name voor de laatste paar kilometers denk ik dat 'falling apart' niet zo overdreven is. Hij was - toen Pogacar hem virtueel ingerekend had - gewoon keihard gebroken, dat kon je aan alles zien.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195161001
Bedankt R_R ook al mag je me niet :@
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 12:12:38 #43
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_195161049
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:07 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Mwah, met name voor de laatste paar kilometers denk ik dat 'falling apart' niet zo overdreven is. Hij was - toen Pogacar hem virtueel ingerekend had - gewoon keihard gebroken, dat kon je aan alles zien.
De laatste kilometer duidelijk wel ja, maar daarvoor toch niet. Dumoulin schijnt tijdens de tijdrit betere waardes te hebben gereden dan tijdens zijn WK in Bergen. En Pogacar rijdt even 1”20 sneller. Ik denk dat alle credits naar Pogacar moeten.
pi_195161081
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 12:12 schreef Slobeend het volgende:

[..]

De laatste kilometer duidelijk wel ja, maar daarvoor toch niet. Dumoulin schijnt tijdens de tijdrit betere waardes te hebben gereden dan tijdens zijn WK in Bergen. En Pogacar rijdt even 1”20 sneller. Ik denk dat alle credits naar Pogacar moeten.
Rogiic zei wel dat hij niet z’n normale waarden haalde gisteren in ieder geval. Uiteraard was Pogacar fantastisch, maar een Roglic in normale doen was sowieso binnen de halve minuut gebleven, lijkt me.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 12:17:45 #45
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_195161119
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:15 schreef Marcoss het volgende:

[..]

Rogiic zei wel dat hij niet z’n normale waarden haalde gisteren in ieder geval. Uiteraard was Pogacar fantastisch, maar een Roglic in normale doen was sowieso binnen de halve minuut gebleven, lijkt me.
Dumoulin rijdt één van z’n beste tijdritten ooit kennelijk, ik weet niet of Roglic dan binnen de halve minuut van Pogacar kan rijden. Ik zou zeggen rond de minuut.
pi_195161140
Jammer dat het zo slecht in beeld werd gebracht maar Dumoulin was echt aan het stoempen op de klim. Van Aert reed veel soepeler en Pogacar vloog. Toch het voordeel van een lichtere wegfiets met betere geometrie voor een klim
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 12:20:33 #47
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_195161154
Een in topvorm zijnde Roglic had wel binnen de 57 seconden moeten blijven ja. @SvenNys
  zondag 20 september 2020 @ 12:27:29 #48
262211 hhh38
Duistere driften en afgoderij
pi_195161273
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 12:17 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Dumoulin rijdt één van z’n beste tijdritten ooit kennelijk, ik weet niet of Roglic dan binnen de halve minuut van Pogacar kan rijden. Ik zou zeggen rond de minuut.
Hij had wel dezelfde klimtijd als Porte moeten kunnen halen. Dan haal je een minuut van je tijd af inderdaad
pi_195161372
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:08 schreef Belg het volgende:
Bedankt R_R ook al mag je me niet :@
Ik mag je wel :Y
Maar waarom ben je geen capuchon_jongen meer?
  Redactie Sport zondag 20 september 2020 @ 12:37:15 #50
260853 crew  DeLuna
Luna van Pino O+
pi_195161406
quote:
4s.gif Op zondag 20 september 2020 11:55 schreef Leonos het volgende:
R_R _O_ weinig gepost hier, welke elke dag gelezen.
Thanks!
Dit ja _O_
❤ Pino112 ❤ | FeanFan | heywoodugod _O_
pi_195161428
Merci, merci, merci. @Rellende_Rotscholier
  zondag 20 september 2020 @ 12:40:30 #52
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_195161455
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_195161505
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:34 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Ik mag je wel :Y
Maar waarom ben je geen capuchon_jongen meer?
Heb heimwee naar de naam :@
  zondag 20 september 2020 @ 12:44:56 #54
102912 crv
Screwed up
pi_195161508
R_R: Bedankt voor je eindeloze hoeveelheid „bagger“ 😃 _O_
There are 2 Situations that drives an man Crazy: With and without wife
Wanneer een man de deur van zijn auto voor zijn vrouw openhoud is of de auto nieuw of zijn vrouw
Sorry, mind closed until further notice🍷
pi_195161644
Bedankt voor je bijdrage R_R

Duimpje omhoog voor jou. 👍
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_195161671
twitter
pi_195161705
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 12:27 schreef hhh38 het volgende:

[..]

Hij had wel dezelfde klimtijd als Porte moeten kunnen halen. Dan haal je een minuut van je tijd af inderdaad
Klimtijd van Pogi ook, als de rekenmodellen bij Wout tenminste wel klopten.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 13:03:36 #58
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_195161840
Bedankt jongens. Dit bandje neem ik mee naar huis.
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 13:03:48 #59
198822 crew  Rellende_Rotscholier
Robbertje matten met de wouten
pi_195161846
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 12:54 schreef showtimer het volgende:
[ twitter ]
_O_
Het blijft toch een merkwaardige sport hè, dat wielrennen.
  zondag 20 september 2020 @ 13:04:39 #60
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_195161859
Bedank RR 👌
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 13:07:03 #61
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195161892
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 12:54 schreef showtimer het volgende:
[ twitter ]
Mooi :)

Kijk je mee Gianni?
pi_195161916
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 12:12 schreef Slobeend het volgende:

[..]

De laatste kilometer duidelijk wel ja, maar daarvoor toch niet. Dumoulin schijnt tijdens de tijdrit betere waardes te hebben gereden dan tijdens zijn WK in Bergen. En Pogacar rijdt even 1”20 sneller. Ik denk dat alle credits naar Pogacar moeten.
Waar valt dat te lezen? :)

Ik dacht juist dat Dumoulin nog niet top was dus daarom de prestatie van Roglic niet goed was. Ook gezien Porte bijvoorbeeld, en kijkend naar de klimtijden.
pi_195161926
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:03 schreef Rellende_Rotscholier het volgende:
Bedankt jongens. Dit bandje neem ik mee naar huis.
Ook nog eens de laatste dag Pildaursen in de regenboogtrui.
♫ ~ Je kunt de massa niet beteugelen; het is een monster ~ Marcel van Roosmalen
pi_195161942
Pogacar moet toch nu een ongelooflijk goed gevoel hebben _O_

Hoe reageren ze in Slovenië op dit tourwinst, Moeten ze toch aandacht geven denk ik. Iemand die een sloveen kent?
  zondag 20 september 2020 @ 13:12:30 #65
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_195161965
quote:
“POGACAR EN UAE FOCUSTEN HELE TOUR OP TIJDRIT”
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 13:15:56 #66
213134 crew  Momo
WLR en ESF hooligan
pi_195162004
twitter
pi_195162007
twitter


Aii joopie
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_195162094
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:10 schreef Belg het volgende:
Pogacar moet toch nu een ongelooflijk goed gevoel hebben _O_

Hoe reageren ze in Slovenië op dit tourwinst, Moeten ze toch aandacht geven denk ik. Iemand die een sloveen kent?
Daar was de afgelopen dagen helemaal geen aandacht voor inderdaad!
pi_195162147
twitter


Reza is het manusje van alles.
pi_195162186
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:15 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Hij was nog zo leuk gisteren met Sammy. Hou je taai Joop.
pi_195162193
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:25 schreef showtimer het volgende:
[ twitter ]

Reza is het manusje van alles.
Normaal doen

[ Bericht 11% gewijzigd door Slobeend op 20-09-2020 13:45:01 ]
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
  Moderator / Redactie FP + Sport zondag 20 september 2020 @ 13:31:00 #72
408813 crew  trein2000
pi_195162225
twitter
in ander nieuws -O-
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_195162228
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:31 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ] in ander nieuws -O-
Bedankt Hans
Een oplettende kijker (volgens Mediacourant 15-4-20).
pi_195162260


[ Bericht 100% gewijzigd door Idisrom op 20-09-2020 13:34:10 ]
pi_195162295
Hoor net van Dione dat Joop is aangereden. :{
leven zoals het leven is
  zondag 20 september 2020 @ 13:38:45 #76
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_195162327
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:25 schreef showtimer het volgende:
[ twitter ]

Reza is het manusje van alles.
In het wielrennen was huidkleur nooit een probleem toch? Ik heb niet het idee dat Peter van Petegem het zwaarder had.
  Moderator zondag 20 september 2020 @ 13:39:05 #77
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_195162330
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Waar valt dat te lezen? :)

Ik dacht juist dat Dumoulin nog niet top was dus daarom de prestatie van Roglic niet goed was. Ook gezien Porte bijvoorbeeld, en kijkend naar de klimtijden.
Volgens Thijs in de In Het Wiel podcast.
  zondag 20 september 2020 @ 13:41:25 #78
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_195162356
Ik zie allemaal mensen mad dat het racisme-ding te laat en te weinig is :')
pi_195162366
Pray 4 Joop.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
pi_195162405
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 13:39 schreef Slobeend het volgende:

[..]

Volgens Thijs in de In Het Wiel podcast.
Ah oké.

Ik moet zeggen, ik ben geen Thijshater, maar hij kwam behoorlijk ziedend over na de nederlaag van Jumbo en Dumoulin. In dat akkefietje met Zeeman vond ik 'em ook al niet bepaald objectief over komen.
  zondag 20 september 2020 @ 13:57:08 #81
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_195162561
quote:
7s.gif Op zondag 20 september 2020 12:54 schreef showtimer het volgende:
[ twitter ]
Reza mag de etappe winnen?
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  zondag 20 september 2020 @ 13:57:43 #82
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_195162566
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:25 schreef showtimer het volgende:
[ twitter ]

Reza is het manusje van alles.
Ja, hij kan van alles een beetje niks.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_195162577
twitter
  zondag 20 september 2020 @ 13:59:58 #84
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_195162596
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:58 schreef Marcoss het volgende:
[ twitter ]
Familie van Ron?
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
pi_195162610
quote:
“Tom ­Lanoye worstelt maanden op een nieuwe roman, maar Wuyts en De Cauwer babbelen iedere etappe een meesterwerk bij elkaar”

In Nederland komt, iedere zomer weer, een groep gelovigen bij elkaar. Wij treffen elkaar voor de televisie. We spreken niet met elkaar. ­Allemaal zitten wij in onze eigen woonkamer, maar het voelt nooit alleen. Wij zijn trotse leden van een niet eens zo heel geheim genootschap: wij zijn de Nederlanders die tijdens de Tour de France naar De Belg kijken.

De Belg zijn twee mannen: Michel Wuyts en José De Cauwer. De VRT-commentatoren tijdens de Tour. Voor tienduizenden Nederlandse mannen en vrouwen is het niet minder dan een religie. Wij laven ons aan de woorden van Michel en José.

Laurel en Hardy

Zelf zouden zij dat veel mooier zeggen en daarom houd ik zo van het beste ­komische duo na Laurel en Hardy. Ik heb meteen al spijt van het woord ‘komisch’. Daarmee zou ik de indruk kunnen wekken dat er van tevoren bedachte lollige teksten worden opgelepeld. Het is nu juist zo fijn dat dit niet het geval is.

Het concept is heel simpel: je zet die twee naast elkaar in een hok, je laat wat fietsers voorbijrijden en er ontstaat sublieme literatuur. Tom ­Lanoye worstelt maanden, soms jaren, op een nieuwe roman, maar Wuyts en De Cauwer babbelen tijdens ­iedere etappe een meesterwerk bij elkaar.

Ik wil het in deze column niet eens vergelijken met het Nederlandse commentaar. Dat zou hetzelfde zijn als ­klagen over een schele linksachter op een amateurveld en hem verwijten dat hij minder goed speelt dan Kevin De Bruyne. Er is geen vergelijk. Het commentaar van de VRT-mannen staat op ­eenzame hoogte.

Surrealisme

Wat is het dan precies waar ik als een blok voor val? Ik denk dat ik dat wel weet: het is dat bijna terloopse surrealisme. De totaal onverwachte associatie die je voor eeuwig anders naar dingen laat ­kijken. Het is de ultieme vrijheid die de mannen naast ­elkaar voelen. Michel en ­José zijn samen het 72 jaar getrouwde stel dat zich nog nooit een seconde heeft verveeld. Om de minuut planten ze een krankzinnig beeld bij de ander – en bij alle luisteraars – in het hoofd.

Ik hoef u, als sportlief­hebbers, niets te vertellen. U weet waar ik het over heb. ­U kent de stijl van mijn geliefde duo. Ik ben eraan verslaafd. Nog nooit is het mij gelukt om te voorspellen wat de een tegen de ander gaat zeggen. Ik hoef maar een wielrenner te zien en als ­vanzelf hoor ik ze in mijn hoofd in het wilde weg ­associëren.

Voorbeelden hoe het zou kunnen zijn:

Er staat een juichende Belgische duivel langs het parcours. Al jaren. Hij zoekt de plekken op waar ze hem het meest bewonderen en waar de televisiecamera’s het beste zicht hebben op zijn trademark gespring met de plastic drietand. Michel Wuyts: “Ik heb opeens zin in wormen. Dikke wormen. Snap je dat, José?” En dan José zonder een moment te aarzelen: “Met je laarzen in nat gras, stampen, stampen en dan maar wachten, hè. Ja, kijk een demarrage. Die is weg, hè.”

Of de volgende verzonnen situatie.

Een van de wielrenners knoopt zijn shirt open. De Cauwer: “Michel, als ik het mag zeggen, en waarom zou ik het niet zeggen, ik vind ­bepaalde films zo mooi, dat je denkt, het loopt goed af en dat er dan iemand verschijnt die de hele boel omgooit. Heb jij dat ook?” En dan Michel: “Ik had dat bij de film Titanic. Dat was voor mij een ­volslagen verrassing dat die boot ging zinken. Ik dacht, ze ­zullen het nu toch wel goed laten aflopen. Kijk aan, weer een paar punten voor het bergklassement.”

En dat gaat maar door. ­Helikopterbeelden: er holt een paard mee naast de wielrenners. Michel Wuyts: “Kijk, dat dier heeft nog een horizon in zijn hoofd. Dat is mooi, hè. Denken dat je altijd recht vooruit kunt blijven hollen. En dan, nou vertel het maar, José, wat gebeurt er dan?” José De Cauwer: “Het hek, hè. Ze weten nog niet van het hek.”

Voetbalwedstrijd

Als ik dan toch nog een flinter eigenbelang in deze tekst mag wurmen: ik zou zo graag José De Cauwer en Michel Wuyts eens een voetbalwedstrijd horen kijken. Dat hebben we zo nodig, zeker in ­deze tijd, wat meer gebogen geesten en wat meer durf in de verbale voetbalverslag­geving. Ik droom daarvan. Mijn twee helden in een veel te nauw commentaarhokje. ­Corona speelt geen rol, want ze zijn al jaren één lichaam. Dan de voetballers die uit de tunnel lopen en de eerste ­tonen van die vreselijke Champions League-hymne.

Het commentaar: “José, verdwaalde jij vroeger wel eens?” José: “Dat is vier keer gebeurd. Ik vond het fijn. Lekker alleen verdwalen.” Michel: “En was daar muziek bij?” José: “Zeker. Mijn ­moeder zocht mij. Met een fluitje.” Michel: “Dat is te summier. Vertel, wat voor fluitje? Zo eentje dat je dwars op je lippen houdt?” José: “Nee, dat niet, maar ze had wel een heel eigen geluid. Als ze blies dan kwam ik naar haar toe.” Michel: “En wat aten jullie dan?” José: ­“Lekkere dingen, om te vieren dat ik weer gevonden was. Ah, kijk aan, ze zijn begonnen. Messi aan de bal. Jij bent toch half Argentijns?” ­Michel: “Nee, dat is mijn broer. Ik ben half Chileens. Corner. Let op de nummer 7. Hij kiest positie.”

En dat die nummer 7 dan inderdaad scoort. Dan ben ik eeuwig gelukkig.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  zondag 20 september 2020 @ 14:11:33 #86
454292 Koffieplanter
Violence. Speed. Momentum.
pi_195162751
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:45 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Ah oké.

Ik moet zeggen, ik ben geen Thijshater, maar hij kwam behoorlijk ziedend over na de nederlaag van Jumbo en Dumoulin. In dat akkefietje met Zeeman vond ik 'em ook al niet bepaald objectief over komen.
Is Thijs voor Jumbo?
Put these foolish ambitions to rest.
  zondag 20 september 2020 @ 14:23:52 #87
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_195162913
Stel je voor dat het Tom was geweest in plaats van Roglic. Dan was dit voor mij het grootste sportdrama ooit geweest. :')
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 20 september 2020 @ 14:57:14 #88
862 Arcee
Look closer
pi_195163473
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 14:23 schreef Zwansen het volgende:
Stel je voor dat het Tom was geweest in plaats van Roglic. Dan was dit voor mij het grootste sportdrama ooit geweest. :')
Pfff, inderdaad. :{
  zondag 20 september 2020 @ 15:11:40 #89
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_195163811
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 14:11 schreef Koffieplanter het volgende:

[..]

Is Thijs voor Jumbo?
Je zou het niet zeggen he.
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 20 september 2020 @ 15:12:37 #90
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195163835
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 14:23 schreef Zwansen het volgende:
Stel je voor dat het Tom was geweest in plaats van Roglic. Dan was dit voor mij het grootste sportdrama ooit geweest. :')
Ik kan me weinig teleurstellenders bedenken. Nou ja, misschien iemand die in de leiderstrui en dik op weg naar de eindwinst in een sneeuwmuur duikt ofzo, dat zou wel heel vergezocht zijn, haha!
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195163899
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 15:12 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik kan me weinig teleurstellenders bedenken. Nou ja, misschien iemand die in de leiderstrui en dik op weg naar de eindwinst in een sneeuwmuur duikt ofzo, dat zou wel heel vergezocht zijn, haha!
;(
pi_195163992
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 15:12 schreef heywoodu het volgende:

[..]

Ik kan me weinig teleurstellenders bedenken. Nou ja, misschien iemand die in de leiderstrui en dik op weg naar de eindwinst in een sneeuwmuur duikt ofzo, dat zou wel heel vergezocht zijn, haha!
Of dat je iedereen in de laatste bergetappe op een hoop hebt gereden en dan 's avonds door je eigen team naar huis wordt gestuurd. Stel je dat eens voor.
Citius, Altius, Fortius.
  FOK!fotograaf zondag 20 september 2020 @ 15:43:10 #93
842 Zorro
Z
pi_195164306
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 15:22 schreef Aguero het volgende:

[..]

Of dat je iedereen in de laatste bergetappe op een hoop hebt gereden en dan 's avonds door je eigen team naar huis wordt gestuurd. Stel je dat eens voor.
Of dat je 50 seconden voorstaat met een vlakke tijdrit van nog geen 25 km en toch met 8 seconden de Tour verliest.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_195164342
Jumbo boys kijken erg zuur.
Op woensdag 9 november 2016 06:02 schreef Anonymousz het volgende:
#superniger2020
  zondag 20 september 2020 @ 15:46:51 #95
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_195164351
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 13:08 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:

[..]

Waar valt dat te lezen? :)

Ik dacht juist dat Dumoulin nog niet top was dus daarom de prestatie van Roglic niet goed was. Ook gezien Porte bijvoorbeeld, en kijkend naar de klimtijden.
Denk dat je Porte wel wat tekort doet dan, die was echt wel heel goed gisteren en sowieso deze Tour. Ik gun het hem trouwens ook van harte om ook eens op het podium te eindigen na jaren vol tegenslag :)
pi_195164361
quote:
1s.gif Op zondag 20 september 2020 15:45 schreef superniger het volgende:
Jumbo boys kijken erg zuur.
Dat verwacht je toch ook niet!
pi_195164362
Lekker stom, mag je een trui dragen omdat je de nummer twee bent 8)7
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 20 september 2020 @ 15:47:57 #98
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195164368
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 15:47 schreef StephanL het volgende:
Lekker stom, mag je een trui dragen omdat je de nummer twee bent 8)7
En voorop rijden omdat je een donkere huidskleur hebt. Het blijft een merkwaardige sport, dat wielrennen.
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
pi_195164376
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 15:47 schreef heywoodu het volgende:

[..]

En voorop rijden omdat je een donkere huidskleur hebt. Het blijft een merkwaardige sport, dat wielrennen.
Is dat echt daarom?
  Eindredactie Sport / Forummod zondag 20 september 2020 @ 15:49:02 #100
284411 crew  heywoodu
Van bijna dood tot olympiër:
pi_195164384
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 15:48 schreef Bill_Hillie het volgende:

[..]

Is dat echt daarom?
Ik mag hopen dat het voorop laten rijden van een verder niet al te boeiende renner, puur omdat hij donker is, niet het anti-racismegebaar is waar men het vooraf over had :+
Van bijna dood op weg naar de Olympische Spelen, tot olympiër in 2026? Elk beetje hulp wordt bijzonder gewaardeerd!
https://www.gofundme.com/(...)he-spelen-na-ongeval
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')