Ik kocht op m'n 18e m'n eerste huisje. Heb nooit gehuurd, dat lijkt me zo zonde van het geld. Als je een huis koopt en wat opknapt dan kun je het altijd weer met winst verkopen.quote:Op vrijdag 23 oktober 2020 14:06 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
Waar betaalde jij dat van op je 18e?
Ja dan was het vast een goedkope kamer voor 250,-
Een normaal mens wil een nette ruime woning en dan betaal je meer dan 700 euro huur.
En een hypotheek is ook al niet zo makkelijk te krijgen als je tot je 26e hebt gestudeerd.
Niet iedereen wil in een studentenkamer in de viezigheid van een ander wonen.
En in welk jaar was dit?quote:Op donderdag 12 november 2020 07:04 schreef colivo het volgende:
[..]
Ik kocht op m'n 18e m'n eerste huisje. Heb nooit gehuurd, dat lijkt me zo zonde van het geld. Als je een huis koopt en wat opknapt dan kun je het altijd weer met winst verkopen.
Hear, hear!quote:Op woensdag 11 november 2020 23:20 schreef EksDeeDeeDee het volgende:
Joh, als men zich meer druk zou maken om de persoonlijkheid en vaardigheden van een persoon, en minder om status en schijnzelfstandigheid, dan zouden we het aantal singles laag genoeg brengen om die verachterlijke woningmarkt minimaal te decimeren. Al is het allerbeste nog die consumptiedrones die het hebben over zelfstandigheid, maar een brandgevaar zouden zijn als ze ooit in de keuken staan en zonder baan binnen 2 maanden op straat staan.
Ongeveer dezelfde situatie als colivo. Alleen 5 jaar geleden gekocht en ook nooit gehuurd. Heb dan ook lang bij mijn ouders gewoondquote:
quote:Op zaterdag 19 september 2020 05:47 schreef Mishu het volgende:
Zou jij dat doen? Vanaf welke leeftijd niet meer?
Ik ben zelf nu bijna 32 en ik woon vanaf mijn 18e op mezelf. Mannen die op zichzelf wonen zijn best schaars. Ik vraag me echt af als zo iemand bij mij in gaat wonen of ik dan zijn tweede moeder wordt ofzo..
Dus totaal niet dezelfde situatie dus als je zelf al zegt lang bij je ouders gewoond te hebben. Het ging juist om op je 18e een huis kopen, dat is nu bijna onmogelijk als dat al ooit eenvoudig is geweest zonder een beetje inkomen.quote:Op donderdag 12 november 2020 11:14 schreef El_Thijs het volgende:
[..]
Ongeveer dezelfde situatie als colivo. Alleen 5 jaar geleden gekocht en ook nooit gehuurd. Heb dan ook lang bij mijn ouders gewoond
Ik vind dit een domme, typisch westers clichee denken- opmerking.quote:Op zaterdag 19 september 2020 07:34 schreef MevrouwPuff het volgende:
Je bedoelt ‘vrijgezelle mannen van 30’ misschien?
In theorie is het mogelijk dat een 30-jarige nog steeds bij z’n ouders woont, maar verder wel prima z’n zaakjes (inclusief huishouden) kan organiseren. Maar.... dat lijkt me eigenlijk vrij sterk, de kans is groot dat ie niet regelmatig hoeft te koken en qua schoonmaak zal er hoogstens sprake zijn van meedraaien.
Als je dan alles zo zelfstandig regelt, is de vraag wat dan maakt dat die nog thuis woont. Ben je wel echt financieel onafhankelijk van je ouders? Heb je geen behoefte aan zelfstandigheid? Meegaand met ouders die geen afscheid kunnen nemen/een afhankelijkheid oproepen? (Mantelzorg kan inwonend, maar hoeft vaak niet perse).
Ook als je weer bij je ouders gaat wonen (na een scheiding? Financiële ramp?) gelden bovenstaande overwegingen eigenlijk. Nog wat sterker misschien zelfs.
Verder scheelt het nogal in de woonsituatie van de ouders, als je met z’n allen in een klein huis blijft, gaat dat op een gegeven moment ruimteproblemen kunnen geven. Of ze zijn met z’n allen minimalist, maar de vraag is of je dat zelf wilt.
Alles bij elkaar lijkt het mij geen pluspunt. Maar dat is ook sterk voortkomend uit mijn eigen situatie waar ik (helaas) nu geen hele warme band met m’n ouders heb. Misschien zou het anders zijn als je wel dat warme nest gewend bent.
Ik werk fulltime en ben social female warrior :pquote:Op donderdag 12 november 2020 11:47 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
Ik vind dit een domme, typisch westers clichee denken- opmerking.
Altijd kijken en vragen waarom, want ...
-misschien niet westerse beïnvloeding. Zuid Amerikaans, Indonesisch, Heel Zuid-Oost Azië, China. Arabisch enz.
-spaarzame instelling in het algemeen
-geen generatie problemen in het gezin, socialere instelling, 3 generaties onder een dak
-bewuste keus, als je 8- 9 jaar lang het geld dat het kost om op jezelf te wonen spaart heb je al gauw een ton, met 15 jaar (tot je 33ste) zelfs twee ton (bij geld is een ton = 100.000 bij gewicht 1000) kun je dus wel een eigen huis kopen, heb je voldoende startkapitaal voor als je de ware ontmoet en zover bent om je te settelen
Ondanks al die moderne sterke onafhankelijke vrouwen wordt het geld toch vooral door de man binn9engebracht. Van de week was op tv, en ook gelezen, Nederland is kampioen in deeltijdbanen voor vrouwen.Er werd een percentage genoemd van 70 %. Vrouwen hebben het vaak te druk om full time te werken, die moeten shoppen, naar de yoga, cursussen potten bakken en aquarel schilderen volgen, en social female warrior zijn.
https://www.ad.nl/ad-werk(...)van-europa~a4651d28/
Het beste beroep is tegenwoordig een vakman! Niemand die het beter heeft en vaster in het zadel zit dan een vakman. Daar reken ik ook vakvrouwen onder.quote:Op donderdag 12 november 2020 14:02 schreef colivo het volgende:
[..]
21 Jaar geleden. Imo is dat handiger dan studeren en schulden opbouwen.
Wat is full time (tegenwoordig)?quote:Op donderdag 12 november 2020 15:06 schreef Mishu het volgende:
[..]
Ik werk fulltime en ben social female warrior :p
De mannen die ik op dating apps tegen kom werken tussen de 18-32 uur om uit de klauwen van de bijstand te blijven. Dan wel werkeloos wegens covid.
oke nice.quote:Op donderdag 12 november 2020 07:04 schreef colivo het volgende:
[..]
Ik kocht op m'n 18e m'n eerste huisje. Heb nooit gehuurd, dat lijkt me zo zonde van het geld. Als je een huis koopt en wat opknapt dan kun je het altijd weer met winst verkopen.
Ik licht deze eruit. Men heeft echt compleet geen besef hoeveel geld je weggooit met dat jaren huren. Beetje slim investeren en je kan 25-30 jaar eerder met pensioen, je eigen bedrijf beginnen, etc. Prima dat thuisblijvers ook geassocieerd worden met luie nietsnutten, maar je komt ook niet bepaald slim over als individu door iedereen te bevooroordelen.quote:Op donderdag 12 november 2020 11:47 schreef LeesFoknl het volgende:
[..]
-spaarzame instelling in het algemeen
-bewuste keus, als je 8- 9 jaar lang het geld dat het kost om op jezelf te wonen spaart heb je al gauw een ton, met 15 jaar (tot je 33ste) zelfs twee ton (bij geld is een ton = 100.000 bij gewicht 1000) kun je dus wel een eigen huis kopen, heb je voldoende startkapitaal voor als je de ware ontmoet en zover bent om je te settelen
Ja daar heb je het al. 21 jaar geleden was de huizenmarkt en prijzen heel andersquote:Op donderdag 12 november 2020 14:02 schreef colivo het volgende:
[..]
21 Jaar geleden. Imo is dat handiger dan studeren en schulden opbouwen.
Wat bedoel je met ver in het leven? Ik heb geen baan, wel heb ik een leuk huis en een hoop spaargeld.quote:Op vrijdag 13 november 2020 00:08 schreef Solid-Snake het volgende:
[..]
Ja daar heb je het al. 21 jaar geleden was de huizenmarkt en prijzen heel anders
Tevens totaal niet eens met die stelling. Leuk dat je dan al een huis hebt, maar zonder diploma's kom je niet ver in het leven.
Had je andersom moeten doen, eerst huizen, dan komen die Ferrari"s vanzelf.quote:Op donderdag 12 november 2020 19:42 schreef Ferrari_Tape het volgende:
[..]
oke nice.
Ik kocht op mn 21e een Porsche en om mn 30 een huis. Vorig jaar een 2e huis voor de verhuur.
Wat is dit nou voor onzin? Als je echt zo’n enorme berg spaargeld hebt koop je toch gewoon een huis? Of wil je stiekem aan de staatstiet hangen met een sociale huurwoning terwijl dat helemaal niet nodig is?quote:Op vrijdag 13 november 2020 16:52 schreef Ciclon het volgende:
Ik heb een baan al jarenlang en spaargeld waar een paard de hik van krijgt maar maak absoluut geen kans op een woning. Voorbije 3 jaar zijn uiterst frustrerend.
Ja hoor, je kunt op je 35e met pensioen als je een beetje slim investeert. Laten we zeggen dat je maximaal 17 jaar arbeidsjaren er op hebt zitten. Vrijwel niemand verdient in die periode voldoende om (zelfs met een goed rendement) de schaapjes op het droge te hebben of je moet gigantische mazzel hebben.quote:Op donderdag 12 november 2020 21:02 schreef EksDeeDeeDee het volgende:
Ik licht deze eruit. Men heeft echt compleet geen besef hoeveel geld je weggooit met dat jaren huren. Beetje slim investeren en je kan 25-30 jaar eerder met pensioen
Als die dertigers hun appartement schoonhouden/zaakjes op order hebben valt daar in principe niks op te zeggen. De voorbeelden van andere users hebben het over gevallen waar de vrijgezelle magnetronmaaltijd symbool staat voor helemaal niks bijdragen in het eigen huishouden, wat uiteindelijk een voorbode bleek te zijn voor een chaotische samenwoonsituatie. Terecht dat men daar geen zin meer in heeft.quote:Op vrijdag 13 november 2020 23:59 schreef Sport_Life het volgende:
Ik vind "zelfstandigheid" als in koken en schoonmaken altijd van die dooddoeners.. Ken zat dertigers die iedere avond een magnetron maaltijd eten.
Het is geen royale pot maar het kan zeker. Lees de Trinity Study eens door en bereken terug hoeveel je moet sparen. Daarbij moet je met een "normaal" iemand eerder rekenen met 42 dan 35. Het is enigszins hyperbolisch, maar gegeven dat je zelf niet eens de moeite doet om verder te kijken dan arbeidsjaren, kan ik er eveneens niet vanuit gaan dat iemand als jij weet wat je kan doen met al het aan huur weggegooid geld.quote:Op zaterdag 14 november 2020 09:51 schreef NightDancert het volgende:
[..]
Ja hoor, je kunt op je 35e met pensioen als je een beetje slim investeert. Laten we zeggen dat je maximaal 17 jaar arbeidsjaren er op hebt zitten. Vrijwel niemand verdient in die periode voldoende om (zelfs met een goed rendement) de schaapjes op het droge te hebben of je moet gigantische mazzel hebben.
Voor de goede orde, ik woon niet in een huurhuis en ik heb al wel eens eea doorgerekend (inclusief inflatie en huidige vrh) hoeveel je nodig hebt om laten we zeggen zo'n 50 jaar te kunnen leven. Dat is een heel behoorlijk bedrag. Dat bedrag kun je slechts op een paar manieren bijeen krijgen:quote:Op zaterdag 14 november 2020 15:17 schreef EksDeeDeeDee het volgende:
[..]
Het is geen royale pot maar het kan zeker. Lees de Trinity Study eens door en bereken terug hoeveel je moet sparen. Daarbij moet je met een "normaal" iemand eerder rekenen met 42 dan 35. Het is enigszins hyperbolisch, maar gegeven dat je zelf niet eens de moeite doet om verder te kijken dan arbeidsjaren, kan ik er eveneens niet vanuit gaan dat iemand als jij weet wat je kan doen met al het aan huur weggegooid geld.
Punt blijft dat je verder moet kijken dan je neus lang is.
Wederom: heb je dit onderzoek gelezen of niet? Je komt met je woorden niet over alsof dat zo is, want je komt met begrippen als "enorm maandelijks bedrag", terwijl ieder die zich in het veld heeft verdiept weet dat het in eerste instantie gaat om het percentage dat je spaart t.o.v. je kosten, en daarna pas hoeveel je verdient, tenzij je zwaar onder modaal verdient. We hebben het hier specifiek over thuiswonen vs niet thuiswonen (specifiek: huren) en de effecten daarvan, en hoe men nogal makkelijk doet over "huren goed, thuiswonen slecht, warme maaltijd van mama, respectknopje rechts".quote:
Lees je eerste bericht naar me nog eens door en kijk dan of je ook maar iets liet merken dat ik je serieus moest nemen. Nu heb je een serieuzer post gemaakt en reageer ik serieuzer naar je terug. Simpel, toch?quote:...verder wil ik opmerken dat je pedante toon me absoluut niet aanstaat en dat je je slappe gelul verder achterwege mag laten.
Hoezo denk je dat je zijn 2e moeder zou worden, alleen omdat hij nog thuis woont? Is echt een oneerlijke vooroordeel, ookal spreek je uit ervaring.quote:Op zaterdag 19 september 2020 05:47 schreef Mishu het volgende:
Zou jij dat doen? Vanaf welke leeftijd niet meer?
Ik ben zelf nu bijna 32 en ik woon vanaf mijn 18e op mezelf. Mannen die op zichzelf wonen zijn best schaars. Ik vraag me echt af als zo iemand bij mij in gaat wonen of ik dan zijn tweede moeder wordt ofzo..
quote:Op maandag 16 november 2020 20:05 schreef DarkTimes het volgende:
[..]
Vaak is het geen eigen keuze om thuis te wonen in mijn ervaring.
Wel eigen keuze dusquote:Niemand wilt ook een huis nemen waar die minimaal 850 voor kwijt is.
Maar als je er op je 32e nog steeds niet in slaagt op eigen benen te staan dan kun je ook moeilijk een succesnummer worden genoemd.quote:Op maandag 16 november 2020 20:05 schreef DarkTimes het volgende:
[..]
Hoezo denk je dat je zijn 2e moeder zou worden, alleen omdat hij nog thuis woont? Is echt een oneerlijke vooroordeel, ookal spreek je uit ervaring.
Vaak is het geen eigen keuze om thuis te wonen in mijn ervaring. De huizenmarkt is nu gewoon echt naar de klote. Niemand wilt ook een huis nemen waar die minimaal 850 voor kwijt is. Meestal kan je dat grot ook niet eens een huis noemen, vooral niet voor die prijs.
Of je moet op kamers gaan willen wonen, maar dan zou ik persoonlijk er voor kiezen om bij mijn ouders te blijven, totdat ik wat beters heb gevonden. Meestal zoeken zo ook jongeren, vrouwen of studenten als nieuwe huisgenoten. Word allemaal heel oneerlijk verdeeld en er komt ook vaak racisme voor omdat er geen regels zijn omtrent huisgenoten zoeken.
Dus nu wil je zeggen dat de mensen die boven de 30 zijn en nog thuis wonen geen 'succesnummers' zijn? Mooie denkwijze heb je! Chapeau...quote:Op dinsdag 17 november 2020 16:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar als je er op je 32e nog steeds niet in slaagt op eigen benen te staan dan kun je ook moeilijk een succesnummer worden genoemd.
Ik noem een voorbeeld op en jij neemt dat als mijn hele verklaring? Goed bezig jij ook.quote:Op dinsdag 17 november 2020 11:52 schreef lemmethinkaboutit het volgende:
[..]
[..]
Wel eigen keuze dus
Als het meezit kun je ooit nog figureren in man bijt hond.quote:Op woensdag 18 november 2020 18:19 schreef DarkTimes het volgende:
[..]
Dus nu wil je zeggen dat de mensen die boven de 30 zijn en nog thuis wonen geen 'succesnummers' zijn?
Kijk ff in de spiegel kneusquote:Op dinsdag 17 november 2020 16:03 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar als je er op je 32e nog steeds niet in slaagt op eigen benen te staan dan kun je ook moeilijk een succesnummer worden genoemd.
Nouja als je 32 bent dan ben je al 14 jaar volwassen en heb je al die tijd gehad om je eigen leven te regelen. Het gros van de mensen, alle lagen van de samenleving, is op die leeftijd zover dat ze zelf een gezin hebben en niet meer afhankelijk zijn van hun ouders. Dus ja als je dan nog altijd niet verder komt dan je eeuwige slaapkamer bij pa en ma, dan is er iets misgegaan.quote:Op woensdag 18 november 2020 18:19 schreef DarkTimes het volgende:
[..]
Dus nu wil je zeggen dat de mensen die boven de 30 zijn en nog thuis wonen geen 'succesnummers' zijn? Mooie denkwijze heb je! Chapeau...
En wat heeft op je eigen benen staan te maken met jouw woon situatie? Niet iedereen word gepamperd door zijn ouders.
Het kan inderdaad beter, ik moet niet denken om nog bij mijn ouders te wonen maar je kan mensen niet op deze manier beoordelen.
Het is best begrijpelijk bij laat afstuderen dat je nog een tijdje bij je ouders woont om wat geld te sparen (dat heb ik ook gedaan), maar tegen de tijd dat je 32 bent zou je normaal gesproken toch genoeg gespaard moeten hebben om op je jezelf te kunnen gaan wonen. De huur en huizenmarkt in Nederland is inderdaad verziekt en met een klein inkomen in de particuliere sector iets vinden is een uitdaging, maar het is niet onmogelijk. Wel moet je je verwachtingen bijstellen qua woonoppervlak en ligging van het appartement. En je hoeft ook niet met een klein budget als een student te wonen. Mensen reageren wel eens verbaasd hoe ik dat appartement voor mekaar heb gekregen voor een schappelijke prijs, maar zoals met alles in het leven, moet je je verwachtingen bij de opties die je hebt bijstellen, en dan wordt het al een stuk makkelijker om iets te krijgen wat in lijn ligt met het leven wat je op dat moment hebt. Zelfstandigheid houdt namelijk ook in dat je met de beschikbare middelen die je hebt, iets passends kunt maken en mensen die tot na hun derstigste bij hun ouders blijven wonen, leren die flexibiliteit niet of willen het gewoon niet leren. Dat zijn dan mensen die het bij samenwonen tegen problemen gaan aanlopen, want daar kom je ook een compromis aan het sluiten of flexibeler om te gaan met de koop van een huis.quote:Op zaterdag 21 november 2020 10:14 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nouja als je 32 bent dan ben je al 14 jaar volwassen en heb je al die tijd gehad om je eigen leven te regelen. Het gros van de mensen, alle lagen van de samenleving, is op die leeftijd zover dat ze zelf een gezin hebben en niet meer afhankelijk zijn van hun ouders. Dus ja als je dan nog altijd niet verder komt dan je eeuwige slaapkamer bij pa en ma, dan is er iets misgegaan.
Uiteraard los van uitzonderingen door bijzondere omstandigheden. Maar een doodnormaal iemand moet op een gegeven moment gewoon zijn eigen leven gaan leiden en niet op zijn ouders blijven leunen. Dus ja als je daar op je 32e nog steeds niet klaar voor bent dan kan je dat moeilijk aan succes koppelen.
goede post verder maar dit stukje haalt alles weer onderuitquote:Op zondag 22 november 2020 11:54 schreef 01100101 het volgende:
zoals met alles in het leven, moet je je verwachtingen bij de opties die je hebt bijstellen, en dan wordt het al een stuk makkelijker om iets te krijgen wat in lijn ligt met het leven wat je op dat moment hebt.
Bij landen zoals Italie maar ook in Oost-Europa gaat de verhouding tussen volwassen kinderen en ouders iets anders dan in Nederland. Naast het meehelpen in het ouderlijk huishouden, zijn de kinderen soms ook betrokken bij het werk van de ouders, verzorgen zoals je al zelf aangeeft zieke familieleden of helpen mee met de kleine kinderen van broers en zussen die daar over de vloer komen. Dan ben je het huishouden voor een grotere groep aan het managen en is het niet verwonderlijk dat thuiswonende Italianen of Oost-Europeanen zelfstandiger zijn dan de Nederlander in een vergelijkbare situatie.quote:Op woensdag 11 november 2020 16:58 schreef Bracha020 het volgende:
[..]
Misschien weet je dat het in heel veel landen normaal is om als 'kind' later je ouders te verzorgen, de rollen om te draaien.
Ik kom zelf uit Italië en bij ons is het de normaalste zaak van de wereld.
Persoonlijk vind ik dan ook dat oudere mensen in Nederland veel te snel en te gemakkelijk achtergelaten worden.
Dat iemand op latere leeftijd met zijn of haar ouders samenwoont hoeft niet te zeggen dat deze persoon niet zelfstandig of capabel is, misschien kiest hij/zij er bewust voor om de ouders bij te staan en te verzorgen.
Het geldt natuurlijk niet voor iedereen maar veel van deze mensen zijn juist een stuk zelfstandiger dan mensen die dit niet doen, dragen een grote verantwoordelijkheid met zich mee waar ook een eventuele partner van kan profiteren in een relatie.
Zelf heb ik altijd grote bewondering en respect voor 'kinderen' die zo in het leven staan en deze keuze durven te maken in deze 'moderne' samenleving.
Je ziet best vaak in R&P dat topic starters wanneer ze bijvoorbeeld een topic openen over het krijgen van een vriendin, het opbouwen van een netwerk of contact onderhouden met vrienden die al een gezin hebben, dat men niet de verwachtingen bijstelt en voor een quick fix oplossing kijkt in zo'n topic. Dat gebeurt niet en dat geldt even zo goed voor het vinden van een appartement. Bij een groter inkomen of veranderende situatie kun je altijd voor een groter woonoppervlak kijken, maar sommigen verwachten dat ze het appartement/huis van hun dromen al meteen vanaf het begin hebben. Dat is voor veruit de meeste mensen niet zo, los van de slechte woningmarkt in Nederland. Alles heeft tijd nodig en daarom is flexibiliteit wat betreft verwachtingen en persoonlijke situatie zo belangrijk. Anders zul je nooit tevreden worden met wat je hebt.quote:Op zondag 22 november 2020 12:03 schreef Dimachaerus het volgende:
[..]
goede post verder maar dit stukje haalt alles weer onderuit
wat een dooddoener
Het is gewoon voor een groot deel biologie, ze kunnen er weinig aan doen, net zoals ik bijvoorbeeld als man vaak agressief ben.quote:Op zondag 22 november 2020 15:26 schreef Dennisweb het volgende:
Ik zal nu wel uitgelachen worden, maar ik ben zo'n man die op zijn 27e nog bij zijn ouders woont. En een deel van dit topic heb ik met de nekharen overeind gelezen. Sommige vrouwen zijn echt zo oppervlakkig dat je er niet goed van wordt.
De vrouwen die jou onzelfstandig vinden willen jou niet, en jij wil hen niet omdat je ze oppervlakkig vindt. Prima dan eigenlijk toch? Zo zijn er vast ook vrouwen zoals jou, en andersom mannen voor de vrouwen die jij niet wil. Op elk potje past een dekseltjequote:Op zondag 22 november 2020 15:26 schreef Dennisweb het volgende:
Als vrouwen me niet zien zitten door deze omstandigheden, dan blijf ik liever alleen. Ik heb liever iemand die mij steunt en die ik kan steunen, dan een relatie om het hebben van een relatie. Dan ben ik maar die loser. En jij de validist die chronisch zieken discrimineert. Wees er maar trots op.
Ik wil niet heel lullig zijn maar in jouw geval klopt het dus 'dat er iets mis met je is' als reden dat je nog thuis woont. Dus de aanname klopt in jouw geval, toch?quote:Op zondag 22 november 2020 15:26 schreef Dennisweb het volgende:
Ik zal nu wel uitgelachen worden, maar ik ben zo'n man die op zijn 27e nog bij zijn ouders woont. En een deel van dit topic heb ik met de nekharen overeind gelezen. Sommige vrouwen zijn echt zo oppervlakkig dat je er niet goed van wordt.
Want het eerste waar men blijkbaar aan denkt als je nog thuis bij zijn ouders woont is; wat een mietje, die mist een deel van zijn leven. Dingen zijn in de loop der jaren wel behoorlijk veranderd. Dertig jaar geleden kochten mijn ouders een huis voor 66.000 gulden. Dat deden ze makkelijk, want mijn vader was aan het werk en mijn moeder ook. Mijn moeder is later in een uitkering beland door fysieke problemen.
Tegenwoordig zijn dingen anders. Zelfs in de regio Groningen ben je twee ton verder voordat je een huis gekocht hebt. En dat is niet het enige, want er is nog zo'n fenomeen wat dertig jaar geleden amper bestond: zzp'ers. Zo iemand ben ik dus. Ik ben zzp'er omdat de arbeidsmarkt absoluut niet op mij zit te wachten. Min of meer noodgedwongen. Ik trek het niet om hele dagen op kantoor te werken. Mietje! Nee, dus. Ik heb namelijk een chronische ziekte en ben regelmatig in het ziekenhuis te vinden. Geen enkele baas zit daar op te wachten.
Had ook een uitkering kunnen trekken, maar daar heb ik bewust voor gekozen om dat niet te doen. Ik ben namelijk - ondanks dat ik bij mijn ouders woon - een grote jongen die zijn eigen boontjes wel dopt en geen zielepoot is die meteen naar het UWV rent. Ik ken genoeg mensen van 35 die gezellig een uitkering trekken zodat ze de hele dag voor de televisie met de controller van de PlayStation in de hand zitten te lanterfanten. Mijn moeder kon niet anders. Haar lichaam werkt haar tegen en dus is een uitkering daarvoor bedoeld. Als je een kutmentaliteit hebt dat alles je wel aan komt vliegen, mogen ze je je uitkering wat mij betreft afpakken.
Goed, als zzp'er is het dus verdomd lastig om aan een koopwoning te komen. Dat is niet zo gek, want als je bijvoorbeeld in loondienst bent, krijg je zo een lening van 180.000 euro. Als een zzp'er krijg je nog geen 25.000 euro. Want ja, de bank is bang dat zij hun centjes niet meer terugkrijgen.
Op de vrije huurmarkt gaat ook niet lukken. De vrije huurmarkt is hier doorgeslagen en vraagt gemakkelijk 1100 euro per maand voor een huurwoning. Minimaal inkomen: 4 keer de huurprijs na aftrek van belasting. Dat verdien ik niet. Ja, dan had ik maar in loondienst moeten gaan, maar met een ziekte als Ménière die zich elk jaar verder ontwikkelt is dat dus heel lastig.
Dan de sociale huur. Daar sta ik inderdaad ingeschreven. Iedereen heeft bij sociale huur zo'n beeld in zijn hoofd van een 'het-is-de-schuld-van-de-rabobank-figuur' zonder enige tanden in zijn snufferd. Met een hoop kinderen, meubeltjes van de Action en elke dag hamburgers op het menu. Dat beeld zie ik absoluut niet zitten. Ik ben hopelijk over een jaar of twee aan de beurt. Eerder zou ik ook niet willen, want er is een coronacrisis en een kans dat je inkomen als zzp'er tijdelijk stilvalt is altijd aanwezig met zo'n crisis. Ik zou dus lekker even wachten op iets zekere tijden.
Dan kun je tussentijds toch mooi sparen. Maar ja, dat is volgens sommigen van jullie ook 'niet sexy' en dan moet er zelfs 'gerend' worden. Als ik een huurwoning krijg, zou ik het best een die gelijkvloers is moeten hebben. Want met die duizeligheidsaanvallen is het lastig traplopen. Helaas heb ik die dropattacks en is de kans op van de trap vallen dus een stuk groter.
Wat mij betreft wordt er te snel geoordeeld. Ik ben zeker geen mislukking. Zeker geen moederskindje. Maar er zijn zeker omstandigheden waardoor dingen wat lastiger gaan en meer tijd nodig hebben. Mijn studie duurde ook zes jaar in plaats van vier. Niet omdat ik lui was, maar door tegenslagen. Ik ken ook een meisje waar ik bij in de klas heb gezeten. Zij is op haar 17e in Groningen gaan wonen. Heeft een veel te duur huurhuis gehad en wilde zo graag voor volwassene spelen. Daardoor zit ze nu tot haar nek in de schulden. Ja, dat is lekker volwassen!
Als vrouwen me niet zien zitten door deze omstandigheden, dan blijf ik liever alleen. Ik heb liever iemand die mij steunt en die ik kan steunen, dan een relatie om het hebben van een relatie. Dan ben ik maar die loser. En jij de validist die chronisch zieken discrimineert. Wees er maar trots op.
Zo. Dat lucht op.
Heel onzelfstandig inderdaad, als je in je eentje moet dealen met een ziekte. Ik durf te wedden dat ik meer volwassen ben door tegenslagen in het leven dan menig andere die heel vroeg het huis is uit gegaan.quote:Op zondag 22 november 2020 16:42 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Het is gewoon voor een groot deel biologie, ze kunnen er weinig aan doen, net zoals ik bijvoorbeeld als man vaak agressief ben.
Als je als man bij je ouders woont is dat gewoon een teken van onzelfstandigheid. Een van de grootste afknappers bij vrouwen.
Iedereen heeft tegenslagen. 1/3 heeft een of andere medische aandoening, ik ook. Ik woon al vanaf mijn 18e op mezelf.quote:Op zondag 22 november 2020 18:13 schreef Dennisweb het volgende:
[..]
Heel onzelfstandig inderdaad, als je in je eentje moet dealen met een ziekte. Ik durf te wedden dat ik meer volwassen ben door tegenslagen in het leven dan menig andere die heel vroeg het huis is uit gegaan.
En er is inderdaad iets mis met me. Maar jullie brengen het of ik een verstandelijke beperking heb en dat is niet het geval. Dat is dom gezwets van mensen die zelf gezond zijn.
Het is niet zwart-wit wat betreft wel of niet zelfstandig wonen. Iemand die een huishouden van jan steen er op nahoudt, is ook niet zelfstandig, ook al heeft hij/zijn een eigen woning. In het algemeen is er echter wel een goede reden waarom je beter niet met iemand date die niet een huishouden runt. Jouw leeftijd is op zich geen probleem, want late afstudeerders zijn ook op die leeftijd bezig om de zaakjes op orde te krijgen. Neem maar van iemand aan die zelf een late student was met gezondheidsgebreken, dat je binnen een jaar of twee genoeg geld bij mekaar hebt gespaard om toch een eigen stulpje te gaan betrekken.quote:Op zondag 22 november 2020 15:26 schreef Dennisweb het volgende:
Want het eerste waar men blijkbaar aan denkt als je nog thuis bij zijn ouders woont is; wat een mietje, die mist een deel van zijn leven. Dingen zijn in de loop der jaren wel behoorlijk veranderd. Dertig jaar geleden kochten mijn ouders een huis voor 66.000 gulden. Dat deden ze makkelijk, want mijn vader was aan het werk en mijn moeder ook. Mijn moeder is later in een uitkering beland door fysieke problemen.
Tegenwoordig zijn dingen anders. Zelfs in de regio Groningen ben je twee ton verder voordat je een huis gekocht hebt. En dat is niet het enige, want er is nog zo'n fenomeen wat dertig jaar geleden amper bestond: zzp'ers. Zo iemand ben ik dus. Ik ben zzp'er omdat de arbeidsmarkt absoluut niet op mij zit te wachten. Min of meer noodgedwongen. Ik trek het niet om hele dagen op kantoor te werken. Mietje! Nee, dus. Ik heb namelijk een chronische ziekte en ben regelmatig in het ziekenhuis te vinden. Geen enkele baas zit daar op te wachten.
Had ook een uitkering kunnen trekken, maar daar heb ik bewust voor gekozen om dat niet te doen. Ik ben namelijk - ondanks dat ik bij mijn ouders woon - een grote jongen die zijn eigen boontjes wel dopt en geen zielepoot is die meteen naar het UWV rent. Ik ken genoeg mensen van 35 die gezellig een uitkering trekken zodat ze de hele dag voor de televisie met de controller van de PlayStation in de hand zitten te lanterfanten. Mijn moeder kon niet anders. Haar lichaam werkt haar tegen en dus is een uitkering daarvoor bedoeld. Als je een kutmentaliteit hebt dat alles je wel aan komt vliegen, mogen ze je je uitkering wat mij betreft afpakken.
Goed, als zzp'er is het dus verdomd lastig om aan een koopwoning te komen. Dat is niet zo gek, want als je bijvoorbeeld in loondienst bent, krijg je zo een lening van 180.000 euro. Als een zzp'er krijg je nog geen 25.000 euro. Want ja, de bank is bang dat zij hun centjes niet meer terugkrijgen.
Op de vrije huurmarkt gaat ook niet lukken. De vrije huurmarkt is hier doorgeslagen en vraagt gemakkelijk 1100 euro per maand voor een huurwoning. Minimaal inkomen: 4 keer de huurprijs na aftrek van belasting. Dat verdien ik niet. Ja, dan had ik maar in loondienst moeten gaan, maar met een ziekte als Ménière die zich elk jaar verder ontwikkelt is dat dus heel lastig.
Dan de sociale huur. Daar sta ik inderdaad ingeschreven. Iedereen heeft bij sociale huur zo'n beeld in zijn hoofd van een 'het-is-de-schuld-van-de-rabobank-figuur' zonder enige tanden in zijn snufferd. Met een hoop kinderen, meubeltjes van de Action en elke dag hamburgers op het menu. Dat beeld zie ik absoluut niet zitten. Ik ben hopelijk over een jaar of twee aan de beurt. Eerder zou ik ook niet willen, want er is een coronacrisis en een kans dat je inkomen als zzp'er tijdelijk stilvalt is altijd aanwezig met zo'n crisis. Ik zou dus lekker even wachten op iets zekere tijden.
Dan kun je tussentijds toch mooi sparen. Maar ja, dat is volgens sommigen van jullie ook 'niet sexy' en dan moet er zelfs 'gerend' worden. Als ik een huurwoning krijg, zou ik het best een die gelijkvloers is moeten hebben. Want met die duizeligheidsaanvallen is het lastig traplopen. Helaas heb ik die dropattacks en is de kans op van de trap vallen dus een stuk groter.
Wat mij betreft wordt er te snel geoordeeld. Ik ben zeker geen mislukking. Zeker geen moederskindje. Maar er zijn zeker omstandigheden waardoor dingen wat lastiger gaan en meer tijd nodig hebben. Mijn studie duurde ook zes jaar in plaats van vier. Niet omdat ik lui was, maar door tegenslagen. Ik ken ook een meisje waar ik bij in de klas heb gezeten. Zij is op haar 17e in Groningen gaan wonen. Heeft een veel te duur huurhuis gehad en wilde zo graag voor volwassene spelen. Daardoor zit ze nu tot haar nek in de schulden. Ja, dat is lekker volwassen!
Zo. Dat lucht op.
Amen.quote:Op zondag 22 november 2020 18:27 schreef 01100101 het volgende:
[..]
Het is niet zwart-wit wat betreft wel of niet zelfstandig wonen. Iemand die een huishouden van jan steen er op nahoudt, is ook niet zelfstandig, ook al heeft hij/zijn een eigen woning. In het algemeen is er echter wel een goede reden waarom je beter niet met iemand date die niet een huishouden runt. Jouw leeftijd is op zich geen probleem, want late afstudeerders zijn ook op die leeftijd bezig om de zaakjes op orde te krijgen. Neem maar van iemand aan die zelf een late student was met gezondheidsgebreken, dat je binnen een jaar of twee genoeg geld bij mekaar hebt gespaard om toch een eigen stulpje te gaan betrekken.Er zijn inderdaad mensen die je ook op die leeftijd er al op afrekenen, maar bedenk wel dat het dan vaak om mensen gaat die al een poosje werken en de zaakjes iets eerder op orde hebben. Nu ik 30 ben, merk ik dat niet zelfstandig wonen, vaker wel dan niet, een indicatie is van iemand waar je niet op kan bouwen. Mensen die dan nog niet zijn afgestudeerd of nog steeds niet staat zijn om iets betaalbaars te vinden, kunnen simpelweg en/of niet met een budget omgaan, zijn inflexibel wat betreft hun eigen situatie wat zich vaak ook vertaald in onrealistische verwachtingen op andere gebieden in het leven, hebben dermate grote problemen dat samenwonen gegarandeerd een grote hel gaat worden, zijn verwend door hun ouders waardoor je de rol van de ouders aan het overnemen komt, zijn dermate lui wat zich ook in de relatie gaat terug vertalen.
En jij bent niet potential zeker? Get off your own dick man. Iedereen is gebrekkig in iets maar jij neemt jezelf zo serieus dat je dat niet beseft.quote:Op dinsdag 24 november 2020 18:48 schreef Mishu het volgende:
De kans dat iemand die nog bij zijn ouders woont binnen korte termijn klaar is voor 'volwassen stappen' is gewoon erg klein. Iemand heeft 14 jaar de tijd gehad om enige stappen vooruit te zetten en blijkbaar is er nog niks gelukt dan. Wat maakt dat ik er vertrouwen in heb dat iemand nu wel stappen gaat zetten? Don't fall in love with potential.
Ja, want op sparen zit lekker veel rendement? Als je op je 40ste een dik huis wil kopen is het beter je 6de huis dan je eerste. Of je gaat beleggen, maar wat je niet gaat doen is het verschil tussen kostgeld en huur tegen nul procent 20 jaar sparen terwijl je bij je ouders woont. Je kunt tegen de huizenprijsstijging niet aansparen.quote:Op zaterdag 19 september 2020 08:00 schreef Harvest89 het volgende:
Ben daar stiekem wel jaloers op.
Lekker sparen totdat je een dik huis kunt kopen op je 40ste.
Tsja dan moet je wel een dik loon verdienen natuurlijk.quote:Op dinsdag 24 november 2020 18:59 schreef XL het volgende:
[..]
Ja, want op sparen zit lekker veel rendement? Als je op je 40ste een dik huis wil kopen is het beter je 6de huis dan je eerste. Of je gaat beleggen, maar wat je niet gaat doen is het verschil tussen kostgeld en huur tegen nul procent 20 jaar sparen terwijl je bij je ouders woont. Je kunt tegen de huizenprijsstijging niet aansparen.
On topic, boven de 20 is thuiswonen een afknapper. Nou ja, was het een afknapper voor mij 20 jaar geleden. Want doordat ik 23 jaar geleden met 17 jaar op mezelf ging is de basis geweest voor mijn financiele zelfstandigheid en persoonlijke ontwikkeling nu en juist daardoor heb ik als bijna 40 jarige een kast van een huis op een grote lap grond. Ik kan me haast niet voorstellen hoe mijn leven eruit zou zien als ik 10 jaar langer thuis had gewoond. Een stuk saaier, dat is zeker!
Ik ben ervan overtuigd dat als ik op mijn 24ste thuis had gewoond en na mijn studie met een eerste baan op zak op mezelf was gegaan. Dat ik dan lui was geworden door nooit zonder geld te zitten. Op je 17de met 3 guldens en een kwartje naar AH gaan om eten te kopen voor 2 dagen betaalt zich terug bij je eerste salarisonderhandeling.quote:Op dinsdag 24 november 2020 19:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Tsja dan moet je wel een dik loon verdienen natuurlijk.
Ik woon al 10 jaar op mezelf maar geld voor een kast van een huis met een grote lap grond in Nederland heb ik in de verste verte niet.
Precies dit, wat hij zei had überhaupt niks te maken met de onderwerp van dit topic. Maar goed, tussendoor even opscheppen is blijkbaar normaal op Fok.quote:Op dinsdag 24 november 2020 19:04 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Tsja dan moet je wel een dik loon verdienen natuurlijk.
Ik woon al 10 jaar op mezelf maar geld voor een kast van een huis met een grote lap grond in Nederland heb ik in de verste verte niet.
quote:Op dinsdag 24 november 2020 18:48 schreef Mishu het volgende:
De kans dat iemand die nog bij zijn ouders woont binnen korte termijn klaar is voor 'volwassen stappen' is gewoon erg klein.
Herkenbaar. Vooral bij mannen alleen.quote:Op dinsdag 24 november 2020 19:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Dan heb ik het nog niet over huishouden...
Dit ja.quote:Op dinsdag 24 november 2020 19:16 schreef Frozen-assassin het volgende:
Zelfstandigheid van iemand meten door te kijken of ie wel of niet thuis woont
Ik heb vrienden die zelfstandig wonen en ze kunnen nog maar net shoarma bakken. Rijst koken lukt al niet. Hoezo zelfstandig? Dan heb ik het nog niet over huishouden...
Leer gewoon maar eerst iemand kennen voordat je met oppervlakkige vooroordelen komt.
Dit is wel echt enorme onzin hoor..... mijn broer van 29 woont sinds zijn studietijd voorbij is onvrijwillig thuis (nu 2 jaar). Hij heeft z'n zaken prima op orde met o.a. een eigen bedrijf en binnenkort een eigen bedrijfspand. Enige wat eraan schort is een eigen woonplek. Hij is zelfstandiger dan menig ander persoon, bekrompen gedachtegang zo.quote:Op dinsdag 24 november 2020 18:48 schreef Mishu het volgende:
De kans dat iemand die nog bij zijn ouders woont binnen korte termijn klaar is voor 'volwassen stappen' is gewoon erg klein. Iemand heeft 14 jaar de tijd gehad om enige stappen vooruit te zetten en blijkbaar is er nog niks gelukt dan. Wat maakt dat ik er vertrouwen in heb dat iemand nu wel stappen gaat zetten? Don't fall in love with potential.
* Johan_de_1e mompelt iets met uitzondering en regelquote:Op woensdag 25 november 2020 00:02 schreef Hondenfluitje het volgende:
[..]
Dit is wel echt enorme onzin hoor..... mijn broer van 29 woont sinds zijn studietijd voorbij is onvrijwillig thuis (nu 2 jaar). Hij heeft z'n zaken prima op orde met o.a. een eigen bedrijf en binnenkort een eigen bedrijfspand. Enige wat eraan schort is een eigen woonplek. Hij is zelfstandiger dan menig ander persoon, bekrompen gedachtegang zo.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |