Idd,er is geen manier zonder weg te gaan uit huis.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:19 schreef Mammietje het volgende:
[..]
En terecht.
Mensen die dit standpunt aanhangen onderschatten volgens mij ook sterk hoe groot die groep kwetsbaren is. En nog los van de ouderen zie ik echt niet in hoe een kwetsbare met een gezin zichzelf zou moeten beschermen.
Ik heb maandag 3 keer moeten bellen voor een afspraak voor mijn oudste, 1,5 uur aan de foon gehangen, kon woensdagmiddag terecht 60 km verderop en wacht nog steeds op de uitslag. Heb besloten dat die uitslag ook meteen voor mij geldt! (zelfde klachten) Klachten kunnen dus al over zijn voor je de uitslag hebt.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:32 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Ik zat zelf vandaag te twijfelen of ik met mijn kinderen naar de teststraat moest. Gelukkig hoeft dat nu niet meer.
Ik wil eerst wel eens even het statistiekje van mensen met langdurig of blijvend letsel zien.quote:Op vrijdag 18 september 2020 21:51 schreef polderturk het volgende:
Wat zegt deze afbeelding jullie?
Moeten mensen onder de 44 zich zorgen maken?
[ afbeelding ]
Wat wil je dat ze nog meer doen dan?quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:09 schreef Hamzoef het volgende:
Persco niet gezien, maar wat een slap gedoe zeg.
Lachtwekkend. Signaalwaarde dashboard al dagen op rij ruim overschreden, en wat doen ze. De horeca moet iets vroeger dicht.
Lol, doe dan gewoon niets.
En dat gefaal met testcapaciteit. Hoe kan het toch zijn dat de Jonge nog niet niet ontslagen is.
Doffe ellende. Hoe is het met je oudste?quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:36 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Ik heb maandag 3 keer moeten bellen voor een afspraak voor mijn oudste, 1,5 uur aan de foon gehangen, kon woensdagmiddag terecht 60 km verderop en wacht nog steeds op de uitslag. Heb besloten dat die uitslag ook meteen voor mij geldt! (zelfde klachten) Klachten kunnen dus al over zijn voor je de uitslag hebt.
Yep, en dan nog de chronische luchtweg- en longpatiënten, hart-, nier-, leverpatiënten, diabetici, verminderde weerstand, hiv... Dat zijn er echt veel bij elkaar. Als je hen en al hen gezinsleden uit de maatschappij haalt, ligt die maatschappij op z'n gat.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:35 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Idd,er is geen manier zonder weg te gaan uit huis.
Zo lang mogelijk proberen te vermijden en tegen die tijd hopen dat of mee valt of er een behandelmethode is je beste optie.
Je overlevingsgskans is nu in ieder geval groter dan in maart.
Maarja die groep die risico loopt is groot idd. 6 mil mensen krijgen de griepprik en de helft van ned heeft overgewicht.
Ja, prima, behoorlijk verkouden. Maak me geen zorgen. Zijn vriendin had wel flinke koorts, maar die heeft al een negatieve uitslag. Die verwacht ik dus nu eigenlijk ook.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:39 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Doffe ellende. Hoe is het met je oudste?
Je schijnt niet te beseffen dat veel kwetsbaren zichzelf helemaal niet kunnen beschermen zonder dat de groep er omheen dat ook doet.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:33 schreef Vallon het volgende:
[..]
Goed punt en buiten dat ik de scheidslijn zeker huldig (en dat kan beredeneren en zelfs ellenlang uitwerken) is de uitspraak voor het doel hier onbruikbaar en onhoudbaar.
nb: ook iro @:Mammietje
Concreet kan echter iemand zichzelf wel beschermen tegen besmetting, hoewel dat dan persoonlijke offers zal vragen. Als overheid zul je nu toch echt moeten overwegen dat mensen zichzelf tenminste moeten kunnen beschermen. Niet door repressieve handhaving maar door maximale mogelijkheden te bieden aan hen die dat nodig hebben. Winkeltijden speciaal voor kwetsbaren en mijn part om-en-om Openbaar Vervoer en stickers: "hie r geen bezoek" etc.etc.
Beter overleven als keuze dan dit laten afhangen van de (on)welwillendheid van anderen.
Natuurlijk zij er dan allerlei blokkades (tgv cognitieve dissonantie) die inhoudelijk doorgaans prima oplosbaar zijn. De wenselijkheid is daarvan is, voor die kwetsbare, dan een keuze.
NB: jezelf beschermen is niet mijn eerste levensovertuiging maar ik zie geen andere mogelijkheid.
Iedereen die ik spreek omtrent hun (vermeende) bedreigingen, adviseer ik om vooral eerst jezelf zien te beschermen. Iemand kan dan terecht zeggen dat "xyz" verboden is en dat er allerlei "abc" rechten zijn waar je vervolgens zelf niets aan hebt als je desondanks gevolgschade oploopt.
"Voorrang krijg je en kun je nooit toe-eigenen als recht als dat er niet is, zelfs als dat volgens een wet zou moeten."
Ik zou zeggen, maak het kwetsbaren mogelijk dat zij thuis de griepprik krijgen.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:35 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Idd,er is geen manier zonder weg te gaan uit huis.
Zo lang mogelijk proberen te vermijden en tegen die tijd hopen dat of mee valt of er een behandelmethode is je beste optie.
Je overlevingsgskans is nu in ieder geval groter dan in maart.
Maarja die groep die risico loopt is groot idd. 6 mil mensen krijgen de griepprik en de helft van ned heeft overgewicht.
Een verklaring die hiervoor wordt gegeven is dat nu vooral jonge mensen besmet zijn en die maken over het algemeen een milder ziektebeeld door.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:44 schreef Schuifpui het volgende:
Ik vind dat er nog wel wat opmerkelijke zaken zijn aan de huidige cijfers. Bijvoorbeeld het aantal besmettelijke mensen ligt tussen één en twee weken terug op zo'n 65.000. Toch zijn de huidige intensive care opnames ca. 4 per dag, hooguit 5. In deze getallen zit dus al 1 tot 2 weken vertraging.
In maart was het aantal IC opnames op het hoogte punt zo'n 100 per dag. Als het verloop van de epidemie gelijk zou zijn, dan zou je op dat moment tussen de 1.5 en 2.0 miljoen besmettelijke mensen hebben gehad. Nog schevere verhoudingen vindt je bij het aantal ziekenhuis opnames, 14 nu vs 500+ toen. Dat betekent dat er toen 2.6 miljoen besmettelijke mensen zouden zijn geweest.
En zou lijken er wel meer zaken niet te kloppen. Is het virus afgezwakt? Waren er destijds toch wel zoveel mensen besmet en is de IFR dus veel lager? Zijn de huidige cijfers van besmettelijke mensen incorrect? Toch te veel false positives of positief op aanwezigheid van (resten van) het virus, maar niet daadwerkelijk besmet?
Alle cijfers komen van het Corona dashboard.
Dat zou best een verschil kunnen verklaren maar niet een factor 25 tot 35. Dat lijkt me wel heel erg sterk.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:47 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Een verklaring die hiervoor wordt gegeven is dat nu vooral jonge mensen besmet zijn en die maken over het algemeen een milder ziektebeeld door.
Daarbij zomer = meer uv-licht (virus blijft minder lang 'leven'), weerstand van de mensen is beter en men is meer buiten. Bovendien zijn de cijfers van nu niet met toen te vergelijken omdat men toen alleen testte als in het ziekenhuis belandde.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:48 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat zou best een verschil kunnen verklaren maar niet een factor 25 tot 35. Dat lijkt me wel heel erg sterk.
Ik ben ook wel benieuwd of de cijfers in de herfst en de winter sterk gaan veranderen, met die ventilatie-systemen, vaker binnen zijn, minder zonlicht, minder vitamine D.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:51 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Daarbij zomer = meer uv-licht (virus blijft minder lang 'leven'), weerstand van de mensen is beter en men is meer buiten. Bovendien zijn de cijfers van nu niet met toen te vergelijken omdat men toen alleen testte als in het ziekenhuis belandde.
Ja benieuwd hoe het dit jaar zal gaan.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:42 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik zou zeggen, maak het kwetsbaren mogelijk dat zij thuis de griepprik krijgen.
Dat dit een logistieke nachtmerrie is (of wordt) dan weer een ander verhaal.
Specifieke (onderliggende) aandoeningen zijn geen reden om je niet zelf als eerste, te willen beschermen.
NB: 6 miljoen mensen zijn d8 aangeschreven en in praktijk haalt daarvan maar iets van 40% de prik (vaak ook omdat het gezellig/volgzaam n.a.v. een briefje kan).
Die factor testen zit niet in de cijfers die ik postte, dan zou het betekenen dat de huidige schatting van besmettelijke personen niet klopt. Het aantal besmettelijke personen toen is namelijk teruggerekend met de cijfers van nu.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:51 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Daarbij zomer = meer uv-licht (virus blijft minder lang 'leven'), weerstand van de mensen is beter en men is meer buiten. Bovendien zijn de cijfers van nu niet met toen te vergelijken omdat men toen alleen testte als in het ziekenhuis belandde.
Je rekensom lijkt me niet juist. Je baseert het aantal besmettelijke personen op het aantal ziekenhuisopnames, maar ik geef net aan dat er nu juist veel minder ziekenhuisopnames zijn omdat relatief veel jonge mensen besmet zijn. Door het RIVM wordt het aantal besmettelijke personen op het hoogtepunt op maximaal 350k gezet. Nu is dat 91k. Dat is geen factor 25-35.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:48 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Dat zou best een verschil kunnen verklaren maar niet een factor 25 tot 35. Dat lijkt me wel heel erg sterk.
Ik denk niet dat er één oorzaak is dat het aantal ziekenhuisopnames nu lager is dan toen, maar dat het door al deze dingen bij elkaar komt.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:54 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Hogere weerstand, wellicht, maar ook dan vind ik het verschil gewoon erg groot.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt."People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
Volgens het RIVM zit er een factor 4 tussen het aantal besmettelijke personen toen en nu.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:54 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Je rekensom lijkt me niet juist. Je baseert het aantal besmettelijke personen op het aantal ziekenhuisopnames, maar ik geef net aan dat er nu juist veel minder ziekenhuisopnames zijn omdat relatief veel jonge mensen besmet zijn. Door het RIVM wordt het aantal besmettelijke personen op het hoogtepunt op maximaal 350k gezet. Nu is dat 91k. Dat is geen factor 25-35.
Die geeft ze je net tot 2 keer toe.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:57 schreef Schuifpui het volgende:
[..]
Volgens het RIVM zit er een factor 4 tussen het aantal besmettelijke personen toen en nu.
Tegelijkertijd zit er een factor 25 in het aantal IC opnames en een factor 35 in het aantal ziekenhuis opnames toen en nu.
Dat is hetgeen dat ik vreemd vind en waar ik wel een duidelijke verklaring voor zou willen hebben.
En dat lijkt me dus sterk. Ik zou een factor 2 tot 4 nog aannemelijk vinden, maar een factor 25 - 35 vind ik erg veel. Dan zou ik het eerder zoeken in een foute schatting van het aantal besmettelijke mensen toen of nu.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:58 schreef Mammietje het volgende:
[..]
Die geeft ze je net tot 2 keer toe.
Reken maar dat ik dat (erg veel) besef.quote:Op vrijdag 18 september 2020 22:42 schreef capricia het volgende:
[..]
Je schijnt niet te beseffen dat veel kwetsbaren zichzelf helemaal niet kunnen beschermen zonder dat de groep er omheen dat ook doet.
Kwetsbare mensen hebben ook een baan, een partner die gaat werken, kinderen die naar school moeten gaan etc. Heel concreet: hoe moet een 80 jarige in een verpleeghuis zichzelf beschermen? Die is letterlijk afhankelijk van de mate van bescherming van het zorgpersoneel.
Of een vrouw met COPD die schoolgaande kinderen en een baan heeft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |