abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 17 september 2020 @ 19:48:24 #76
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195115477
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 17:18 schreef Aure het volgende:

[..]

Dat is aspirine inderdaad! (Ik slik het ook ivm hoge bloeddruk en het verlaagt het risico op pre-eclampsie)
Ik vind de reden dat ik het krijg best stom, omdat ik een "oudere zwangere" ben. Terwijl anderen zoals @SQ (sorry :+) dat bijvoorbeeld weer niet krijgen. Het klinkt mij wat willekeurig in de oren.
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
pi_195115691
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:48 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik vind de reden dat ik het krijg best stom, omdat ik een "oudere zwangere" ben. Terwijl anderen zoals @:SQ (sorry :+) dat bijvoorbeeld weer niet krijgen. Het klinkt mij wat willekeurig in de oren.
Maar dan is de reden eigenlijk omdat je als oudere zwangere een hogere kans hebt op zwangerschapshypertensie en pre-eclampsie? Ik dacht alleen dat die grens bij 40 jaar lag, dat ben jij toch nog niet?
  donderdag 17 september 2020 @ 20:01:16 #78
149959 SQ
snelle trees
pi_195115771
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:48 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik vind de reden dat ik het krijg best stom, omdat ik een "oudere zwangere" ben. Terwijl anderen zoals @:SQ (sorry :+) dat bijvoorbeeld weer niet krijgen. Het klinkt mij wat willekeurig in de oren.
Kan ook te maken hebben met voorgeschiedenis en dat het je eerste is misschien?
Bij oudere primigravida leiden ze ook eerder in dan als je er al een paar rond hebt lopen bijvoorbeeld.
Maar goed, bij prenatale zorg zijn er wel meer dingen willekeurig :+
disclaimer
  donderdag 17 september 2020 @ 20:02:34 #79
149959 SQ
snelle trees
pi_195115799
En een babykamer hoeft niet af te zijn voordat een baby komt he :+
Noud kreeg pas een kamer toen ie zeven of acht maanden was :P
disclaimer
pi_195115870
Ik mailde de poli vandaag voor een herhaalrecept omdat mijn volgende afspraak pas ergens eind oktober is. Werd ik gebeld, bleek dat ze een fout hadden gemaakt bij het inplannen :') nu moet ik over anderhalve week weer naar het ziekenhuis. Ik vond er al zo lang tussen zitten :')
pi_195116085
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:47 schreef MaJo het volgende:

[..]

[..]

Ik denk ook dat het een jongetje is :Y Het handige van stuit is wel dat dat het eerst is wat je ziet tijdens de bevalling _O-
Dat is ook weer zo ja :D . @SQ heb jij zelf een voorgevoel?

Vandaag 39 weken, vind het zo snel gaan ineens. We zijn er klaar voor denk ik maar ik ben het ook weer niet :@. Morgen weer wekelijkse afspraak bij de verloskundige maar ik voel nog steeds weinig voor inwendig onderzoek dus we wachten nog maar even fijn af.
  Moderator/colorchick donderdag 17 september 2020 @ 21:04:47 #82
382129 crew  Donna
pi_195116971
Het insuline spuiten deed de laatste dagen steeds wat pijn, maar ik zag nooit iets aparts. Kijk ik net goed, zie ik dat ik allemaal kleine blauwe plekken op m'n buik heb, van waar ik gespoten heb. :X
Vanaf morgen maar wat hoger op de buik spuiten. :')
  donderdag 17 september 2020 @ 21:18:22 #83
149959 SQ
snelle trees
pi_195117218
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:04 schreef Donna het volgende:
Het insuline spuiten deed de laatste dagen steeds wat pijn, maar ik zag nooit iets aparts. Kijk ik net goed, zie ik dat ik allemaal kleine blauwe plekken op m'n buik heb, van waar ik gespoten heb. :X
Ai. Hoe vaak moet je spuiten?
disclaimer
  donderdag 17 september 2020 @ 21:19:17 #84
149959 SQ
snelle trees
pi_195117231
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 20:05 schreef Aure het volgende:
Ik mailde de poli vandaag voor een herhaalrecept omdat mijn volgende afspraak pas ergens eind oktober is. Werd ik gebeld, bleek dat ze een fout hadden gemaakt bij het inplannen :') nu moet ik over anderhalve week weer naar het ziekenhuis. Ik vond er al zo lang tussen zitten :')
Oh ja dat scheelt nogal.
Wanneer ging jij nou die pretecho doen?
disclaimer
pi_195117285
De 24e!
  Moderator donderdag 17 september 2020 @ 21:28:33 #86
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195117398
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 19:57 schreef Aure het volgende:

[..]

Maar dan is de reden eigenlijk omdat je als oudere zwangere een hogere kans hebt op zwangerschapshypertensie en pre-eclampsie? Ik dacht alleen dat die grens bij 40 jaar lag, dat ben jij toch nog niet?
Het heeft inderdaad te maken met pre-eclampsie. Ik ben net 38 geworden, dus oud ben ik wel maar zo oud ook weer niet :+

quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 20:01 schreef SQ het volgende:

[..]

Kan ook te maken hebben met voorgeschiedenis en dat het je eerste is misschien?
Bij oudere primigravida leiden ze ook eerder in dan als je er al een paar rond hebt lopen bijvoorbeeld.
Maar goed, bij prenatale zorg zijn er wel meer dingen willekeurig :+
Voorgeschiedenis had er niets mee te maken volgens de VK, puur protocol. Heb ook een lage bloeddruk en verder nette waardes dus daar ligt het ook niet aan. En dat laatste klopt wel ja, het verbaasd me steeds weer hoe het per ziekenhuis/VK kan verschillen.

quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 20:02 schreef SQ het volgende:
En een babykamer hoeft niet af te zijn voordat een baby komt he :+
Noud kreeg pas een kamer toen ie zeven of acht maanden was :P
Dat is waar, maar hoeveel zin heb je om te klussen met een kleine baby? De baby gaat in het begin ook bij ons slapen maar vind het wel een fijn idee als het kamertje alvast af is :)

quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 20:05 schreef Aure het volgende:
Dat heb ik ook een keer gehad, dat ik pas weer na 2 maanden moest komen ofzo. Ik heb toen ook gebeld en toen was er ook een foutje gemaakt. Altijd goed om dan even te checken!

quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 20:17 schreef Smart_ass het volgende:

[..]

Dat is ook weer zo ja :D . @:SQ heb jij zelf een voorgevoel?

Vandaag 39 weken, vind het zo snel gaan ineens. We zijn er klaar voor denk ik maar ik ben het ook weer niet :@. Morgen weer wekelijkse afspraak bij de verloskundige maar ik voel nog steeds weinig voor inwendig onderzoek dus we wachten nog maar even fijn af.
39 weken alweer, gaat echt snel inderdaad! Ik vind het derde trimester sowieso bizar snel gaan, stop de tijd! Al ben ik ook wel benieuwd naar de baby O+

quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:04 schreef Donna het volgende:
Dat is helemaal niet erg, heb je gewoon een bloedvaatje geraakt. Mijn buik zat ook altijd helemaal vol met blauwe plekken door het spuiten van hormonen, kan geen kwaad en trekt zo weer weg :)
26 oktober - 2 november Frankrijk | 3 feb - 6 feb Hong Kong/6 feb - 26 feb Vietnam
  Manager PR/Moderator donderdag 17 september 2020 @ 21:36:20 #87
269689 crew  Viv
pi_195117545
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:28 schreef MaJo het volgende:
Voorgeschiedenis had er niets mee te maken volgens de VK, puur protocol. Heb ook een lage bloeddruk en verder nette waardes dus daar ligt het ook niet aan. En dat laatste klopt wel ja, het verbaasd me steeds weer hoe het per ziekenhuis/VK kan verschillen.
Er is wel een landelijke richtlijn hierover (heb ik je al eerder naar gelinkt), maar die wordt kennelijk niet overal nageleefd. :')
  Moderator donderdag 17 september 2020 @ 21:52:23 #88
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195117926
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:36 schreef Viv het volgende:

[..]

Er is wel een landelijke richtlijn hierover (heb ik je al eerder naar gelinkt), maar die wordt kennelijk niet overal nageleefd. :')
Ja klopt, maar daar kwam toch ook alleen leeftijd uit?

Ik verbaas me er trouwens over dat werkelijk IEDEREEN het ascal noemt, van VK tot gynaecoloog en zelfs de huisarts. Ik blijf het trouw Acetylcalyzylzuur noemen maar dat maakt blijkbaar geen indruk :')
  donderdag 17 september 2020 @ 21:53:20 #89
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195117944
Er zijn verschillende risicofactoren voor pre-eclampsie, niet alleen een leeftijd van >40 maar bijvoorbeeld ook bepaalde chronische ziekten. Leeftijd is absoluut niet de enige factor.
  Moderator donderdag 17 september 2020 @ 21:55:03 #90
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195117989
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:53 schreef Nanukerst het volgende:
Er zijn verschillende risicofactoren voor pre-eclampsie, niet alleen een leeftijd van >40 maar bijvoorbeeld ook bepaalde chronische ziekten. Leeftijd is absoluut niet de enige factor.
Oh maar zo bedoel ik het niet, in mijn geval was het alleen mijn leeftijd :)
  Moderator/colorchick donderdag 17 september 2020 @ 21:58:04 #91
382129 crew  Donna
pi_195118067
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:18 schreef SQ het volgende:

[..]

Ai. Hoe vaak moet je spuiten?
1x per dag maar gelukkig. Wil niet weten hoe het er anders uit had gezien.

@MaJo het is ook niet erg, maar ik heb heel snel blauwe plekken en ik vroeg me dus af waarom het steeds pijnlijker werd. Oorzaak gevonden. :X
Even een ander plekje zoeken want normaliter voel je het eigenlijk niet en ik word er ook niet blij van dat ik tegen het spuiten op ga zien. :s)
  donderdag 17 september 2020 @ 21:59:33 #92
472506 Nanukerst
Beter bekend als L-E.
pi_195118108
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:55 schreef MaJo het volgende:

[..]

Oh maar zo bedoel ik het niet, in mijn geval was het alleen mijn leeftijd :)
Ah, ik dacht ook echt dat in het protocol staat dat de grens bij 40 ligt maar ik ben er al een tijdje uit dus wellicht is dat inmiddels veranderd. :)
  Moderator donderdag 17 september 2020 @ 22:22:14 #93
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195118693
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:59 schreef Nanukerst het volgende:

[..]

Ah, ik dacht ook echt dat in het protocol staat dat de grens bij 40 ligt maar ik ben er al een tijdje uit dus wellicht is dat inmiddels veranderd. :)
Ik heb nog eens gekeken en in het landelijke beleid staat inderdaad een leeftijd boven de 40. Dan snap ik het helemaal niet :? Andere risicofactoren zijn pre-eclampsie in de familie, een BMI hoger dan 35, partner van andere etniciteit dan de vrouw. Die zijn allemaal niet op mij van toepassing.

Ik heb dinsdag een afspraak met de gynaecoloog om de inleiding te bespreken, dan zal ik het wel even navragen :)
  Manager PR/Moderator donderdag 17 september 2020 @ 22:37:37 #94
269689 crew  Viv
pi_195119108
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:22 schreef MaJo het volgende:

[..]

Ik heb nog eens gekeken en in het landelijke beleid staat inderdaad een leeftijd boven de 40.
Ja, dat zei ik destijds ook al ;) OUD / Zwangerschap en geboorte deel 1917
quote:
Dan snap ik het helemaal niet :? Andere risicofactoren zijn pre-eclampsie in de familie, een BMI hoger dan 35, partner van andere etniciteit dan de vrouw. Die zijn allemaal niet op mij van toepassing.

Ik heb dinsdag een afspraak met de gynaecoloog om de inleiding te bespreken, dan zal ik het wel even navragen :)
Goed plan. :Y
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 21:52 schreef MaJo het volgende:
Ik verbaas me er trouwens over dat werkelijk IEDEREEN het ascal noemt, van VK tot gynaecoloog en zelfs de huisarts. Ik blijf het trouw Acetylcalyzylzuur noemen maar dat maakt blijkbaar geen indruk :')
O+
  donderdag 17 september 2020 @ 22:46:08 #95
327807 Mariposas
יה&#14
pi_195119390
Er wordt regelmatig regionaal van het protocol afgeweken. In sommige regio’s zien ze >35 als ‘oudere moeder’. Dat is waarschijnlijk bij jouw ziekenhuis ook het geval Majo. Net als bijvoorbeeld inleiden bij een verwacht groot kind zonder andere indicaties. Dat wijkt ook af van de landelijke richtlijn.
No hay mal que dure cien años ni cuerpo que lo aguante
pi_195119399
Hier zijn ze ook echt super bedacht op pre-eclampsie. Mijn urine is al een paar keer naar het lab gestuurd om te testen op eiwitten voor evt pre-eclampsie, alleen omdat mijn bloeddruk telkens hoog is bij de vk (terwijl ik al had aangegeven dat ik ‘m thuis ook regelmatig meet en ie daar prima is). Verder ook geen last van wazig zien, hoofdpijn, buikpijn hoog in de buik of andere symptomen. Maargoed, beter het zekere voor het onzeker denk ik dan maar en ik hoef ook niets preventief te slikken.
pi_195119561
@MaJo we hebben een multifunctionele ruimte die dient als kantoor (bureau van 3,5m breed), bijkeuken (warm/koud water + koelkastje), washok (wasmachine in een kast) en opslag (kastruimte). De ruimte is ondertussen wel gewoon heel gezellig aangekleed met plantjes en plissé gordijnen. Verder genoeg ruimte om de kinderwagen binnen te rijden en noem maar op.

Bureau wordt tijdelijk de commode en daar staat z'n badje nu ook geparkeerd. Er is nog meer dan genoeg ruimte om daar nog een ledikantje neer te zetten dus als we hem niet meer op onze kamer willen, dan kunnen we uitwijken. Dus haast.. nee joh, tranquilo. Pas als hij zelf uit bed kan komen hebben we haast :+ . En geen specifieke vormen, gewoon leuke kleurtjes en GEEN WIT. :P

En wat betreft het donortraject: ik ben altijd duidelijk geweest over mijn kinderwens. En hij is altijd duidelijk geweest over geen biologische kinderen meer. Maar hij heeft nooit moeite gehad met het zelfbeeld van vader van drie. Ik denk niet dat hij er ooit moeite mee heeft gehad. PGD hebben we wel serieus naar gekeken maar was geen optie (de geleerden weten nog niet precies welke genen gemoeid zijn met de aandoening die hij niet door wil geven). Dus uiteindelijk via de Deense route zwanger geraakt (en Deense route kozen we want dan krijg je echt veel details over de donor als je daarvoor wil dokken).
Resistance is futile.
pi_195119615
quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 17:49 schreef SQ het volgende:

[..]

Tip: standje aangespoelde walvis werkt het best :')
Binnenkort maar eens proberen om m'n vent te verleiden :+
Resistance is futile.
  Moderator donderdag 17 september 2020 @ 23:00:40 #99
7566 crew  MaJo
Mama van aapie
pi_195119715
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:37 schreef Viv het volgende:

[..]

Ja, dat zei ik destijds ook al ;) OUD / Zwangerschap en geboorte deel 1917
[..]

Goed plan. :Y
[..]

O+
Ah, en daar zeg ik ook dat ze 36+ als ouder zien. Toch een flink verschil met het landelijke beleid!

Ik wil het sowieso even terugkoppelen dat het bij mij wellicht toch wel tot flinke klachten heeft geleid en dat ze dit misschien wat beter moeten afwegen in de toekomst. Nu is het wel lastig om te bepalen of de verbetering komt door de nieuwe medicatie of het stoppen met Acetylcalyzylzuur (ik was stiekem gisteren al gestopt :@)
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:46 schreef Mariposas het volgende:
Er wordt regelmatig regionaal van het protocol afgeweken. In sommige regio’s zien ze >35 als ‘oudere moeder’. Dat is waarschijnlijk bij jouw ziekenhuis ook het geval Majo. Net als bijvoorbeeld inleiden bij een verwacht groot kind zonder andere indicaties. Dat wijkt ook af van de landelijke richtlijn.
Bij beiden wijkt mijn ziekenhuis inderdaad af :Y

quote:
1s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:46 schreef Smart_ass het volgende:
Hier zijn ze ook echt super bedacht op pre-eclampsie. Mijn urine is al een paar keer naar het lab gestuurd om te testen op eiwitten voor evt pre-eclampsie, alleen omdat mijn bloeddruk telkens hoog is bij de vk (terwijl ik al had aangegeven dat ik ‘m thuis ook regelmatig meet en ie daar prima is). Verder ook geen last van wazig zien, hoofdpijn, buikpijn hoog in de buik of andere symptomen. Maargoed, beter het zekere voor het onzeker denk ik dan maar en ik hoef ook niets preventief te slikken.
Af en toe je urine laten checken is inderdaad niet veel moeite, al blijft het vreemd dat ze dat dus ook doen alleen op basis van hoge bloeddruk in het ziekenhuis (witte jassen bloeddruk ofzo heet dat toch? :D)

quote:
7s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:52 schreef Seven. het volgende:
@:MaJo we hebben een multifunctionele ruimte die dient als kantoor (bureau van 3,5m breed), bijkeuken (warm/koud water + koelkastje), washok (wasmachine in een kast) en opslag (kastruimte). De ruimte is ondertussen wel gewoon heel gezellig aangekleed met plantjes en plissé gordijnen. Verder genoeg ruimte om de kinderwagen binnen te rijden en noem maar op.

Bureau wordt tijdelijk de commode en daar staat z'n badje nu ook geparkeerd. Er is nog meer dan genoeg ruimte om daar nog een ledikantje neer te zetten dus als we hem niet meer op onze kamer willen, dan kunnen we uitwijken. Dus haast.. nee joh, tranquilo. Pas als hij zelf uit bed kan komen hebben we haast :+ . En geen specifieke vormen, gewoon leuke kleurtjes en GEEN WIT. :P

En wat betreft het donortraject: ik ben altijd duidelijk geweest over mijn kinderwens. En hij is altijd duidelijk geweest over geen biologische kinderen meer. Maar hij heeft nooit moeite gehad met het zelfbeeld van vader van drie. Ik denk niet dat hij er ooit moeite mee heeft gehad. PGD hebben we wel serieus naar gekeken maar was geen optie (de geleerden weten nog niet precies welke genen gemoeid zijn met de aandoening die hij niet door wil geven). Dus uiteindelijk via de Deense route zwanger geraakt (en Deense route kozen we want dan krijg je echt veel details over de donor als je daarvoor wil dokken).
Oh als jullie het op die manier gaan doen is er inderdaad helemaal geen haast ^O^ Ben wel benieuwd hoe die kamer eruit komt te zien :)

Ik vroeg me al af waarom jullie voor een donor hadden gekozen maar vond dat iets te privé om te vragen. Maar snap de reden dan wel en dat hij dan ook minder bezwaar heeft :Y
  Manager PR/Moderator donderdag 17 september 2020 @ 23:02:35 #100
269689 crew  Viv
pi_195119754
quote:
0s.gif Op donderdag 17 september 2020 22:46 schreef Mariposas het volgende:
Maar krom is het wel. Zo'n landelijke richtlijn wordt opgesteld op basis van de laatste inzichten, de meest recente wetenschappelijke literatuur en dat toegepast op de Nederlandse situatie. Natuurlijk is er altijd ruimte om daar gemotiveerd van af te wijken, richtlijnen kunnen immers nooit rekening houden met ieders individuele bijzonderheden. Maar om als ziekenhuis X een ander protocol te hanteren voor alle zwangeren die toevallig daar patiënt zijn in plaats van bij ziekenhuis Y een paar straten verderop? :? Lijkt me niet dat er iets in het water zit waardoor zwangeren op eerdere dan wel latere kalenderleeftijd lichamelijk "ouder" zijn. :+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')