abonnement Unibet Coolblue
  Beste debater 2022 zondag 20 september 2020 @ 19:06:52 #151
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195167656
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 16:02 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik geef toe dat ik het ook wel een beetje doe om te provoceren. :@

Niets menselijks is mij vreemd.
Voor een katholiek is het ook gewoon de moederkerk; niets mis mee.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 21 september 2020 @ 16:54:31 #152
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_195182010
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 19:06 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Voor een katholiek is het ook gewoon de moederkerk; niets mis mee.
Voor jou misschien niet. Feitelijk is er van alles mis mee.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_195183961
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:54 schreef Panterjong het volgende:
Voor jou misschien niet. Feitelijk is er van alles mis mee.
Een kerk met grondvesten op een leugen is bouwen op drijfzand.
  Beste debater 2022 maandag 21 september 2020 @ 18:46:09 #154
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195184132
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 16:54 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Voor jou misschien niet. Feitelijk is er van alles mis mee.
Voor feiten, weet ik, moet ik sowieso niet bij de Vergeer-brigade zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 maandag 21 september 2020 @ 22:33:47 #155
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
  maandag 21 september 2020 @ 22:53:45 #156
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_195190112
quote:
Het klinkt me nogal Byzantiniserend in de oren, met dat oriëntaals aandoend melisme, maar dat kan de interpretatie van de vertolkers zijn. Gregoriaans spreekt mij persoonlijk meer aan.

  Beste debater 2022 maandag 21 september 2020 @ 23:08:33 #157
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195190351
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:58 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Geen bron anders hoor in post 155 alleen maar kleutergedrag.
Ik ken jullie werkwijze.

Daar ben ik klaar mee.

Misschien kun je gezellig met Aton en Hoatzin in DM verder murmelen over Mithras, gescheurde mantels en tempelbestormende zeloten, en hoe geniepige kerkvaders en keizers daarna de boel hebben verdraaid. Word je ook niet lastig gevallen door vervelende wetenschappertjes die artikeltjes schrijven in tijdschriftjes bij universiteitjes.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 maandag 21 september 2020 @ 23:10:10 #158
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195190366
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 22:53 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Het klinkt me nogal Byzantiniserend in de oren, met dat oriëntaals aandoend melisme, maar dat kan de interpretatie van de vertolkers zijn. Gregoriaans spreekt mij persoonlijk meer aan.


Mij ook, maar vond het wel mooi, echt zo'n mengeling van Oost en West.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  maandag 21 september 2020 @ 23:26:57 #159
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_195190607
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik ken jullie werkwijze.

Daar ben ik klaar mee.

Misschien kun je gezellig met Aton en Hoatzin in DM verder murmelen over Mithras, gescheurde mantels en tempelbestormende zeloten, en hoe geniepige kerkvaders en keizers daarna de boel hebben verdraaid. Word je ook niet lastig gevallen door vervelende wetenschappertjes die artikeltjes schrijven in tijdschriftjes bij universiteitjes.
Waar heb ik het ooit over Mithras gehad? Waar heb ik het ooit over tempelbestormende zeloten gehad? Waar heb ik het ooit over geniepige kerkvaders en keizers gehad? En welk wetenschappertje heeft mij ooit lastig gevallen?
Verdraai en lieg de boel maar weer bij elkaar PinnokiovanBelgie. We zijn het inmiddels gewend. En aan dat getrol van je te zien ben je er kennelijk helemaal niet klaar mee.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  maandag 21 september 2020 @ 23:31:05 #160
137134 Iblardi
Non semper idem
  Beste debater 2022 maandag 21 september 2020 @ 23:44:00 #161
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195190792
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:26 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Waar heb ik het ooit over Mithras gehad? Waar heb ik het ooit over tempelbestormende zeloten gehad? Waar heb ik het ooit over geniepige kerkvaders en keizers gehad? En welk wetenschappertje heeft mij ooit lastig gevallen?
Verdraai en lieg de boel maar weer bij elkaar PinnokiovanBelgie. We zijn het inmiddels gewend. En aan dat getrol van je te zien ben je er kennelijk helemaal niet klaar mee.
Jawel hoor.

[ Bericht 7% gewijzigd door noodgang op 23-09-2020 12:30:23 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  Beste debater 2022 maandag 21 september 2020 @ 23:46:11 #162
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
  dinsdag 22 september 2020 @ 00:39:30 #163
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_195191197
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:44 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Jawel hoor.

Of zoals ATON altijd zegt: :W
Is je plan dan om alleen nog maar te trollen?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Beste debater 2022 dinsdag 22 september 2020 @ 00:52:30 #164
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195191261
-neh-

[ Bericht 87% gewijzigd door noodgang op 22-09-2020 13:57:34 ]
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 22 september 2020 @ 08:34:29 #165
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_195193112
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 00:52 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Nee hoor. Zodra er hier weer een of andere flagrante leugen wordt verkondigd, met bronnen wordt gesjoemeld of pseudo-wetenschap wordt bedreven zal ik dat zoals gewoonlijk tot op het bot fileren.

De 'discussies' daarentegen: nope. Is me te smerig hier.
Alles wat je over anderen zegt slaat op jou. Het is me nu wel duidelijk dat jij hier de leugenaar bent, de boel verdraait, met bronnen sjoemelt en trolt en dat alles om je dogmatisch conservatieve geloof te ondersteunen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 22 september 2020 @ 09:13:55 #166
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195193666
quote:
0s.gif Op maandag 21 september 2020 23:08 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Ik ken jullie werkwijze.

Daar ben ik klaar mee.

Misschien kun je gezellig met Aton en Hoatzin in DM verder murmelen over Mithras, gescheurde mantels en tempelbestormende zeloten, en hoe geniepige kerkvaders en keizers daarna de boel hebben verdraaid. Word je ook niet lastig gevallen door vervelende wetenschappertjes die artikeltjes schrijven in tijdschriftjes bij universiteitjes.
:')
  Beste debater 2022 dinsdag 22 september 2020 @ 09:18:34 #167
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195193768
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 08:34 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Alles wat je over anderen zegt slaat op jou. Het is me nu wel duidelijk dat jij hier de leugenaar bent, de boel verdraait, met bronnen sjoemelt en trolt en dat alles om je dogmatisch conservatieve geloof te ondersteunen.
Ja. dat zal het zijn.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_195193862
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 08:34 schreef Panterjong het volgende:

Alles wat je over anderen zegt slaat op jou. Het is me nu wel duidelijk dat jij hier de leugenaar bent, de boel verdraait, met bronnen sjoemelt en trolt en dat alles om je dogmatisch conservatieve geloof te ondersteunen.
Jaren geleden heb ik op uitnodiging van een kennis van me op het drielandenpunt, in een kasteelkapel zo'n mis kunnen bijwonen. Het publiek bestond uitsluitend uit ultra-rechtse hoek, waaronder een groot deel Duitsers in lederhosen. Ik waande me in de dertiger jaren. Dit bestaat nog, ongelofelijk !
  dinsdag 22 september 2020 @ 10:06:20 #169
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_195194465
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:23 schreef ATON het volgende:

[..]

Jaren geleden heb ik op uitnodiging van een kennis van me op het drielandenpunt, in een kasteelkapel zo'n mis kunnen bijwonen. Het publiek bestond uitsluitend uit ultra-rechtse hoek, waaronder een groot deel Duitsers in lederhosen. Ik waande me in de dertiger jaren. Dit bestaat nog, ongelofelijk !
Dat klinkt niet best en dat noemt men dan de moederkerk.

Gelukkig heb ik wel fijne ervaringen. Hier in onze stad bij zowel de RK kerk als de Oud Katholieke kerk bijvoorbeeld en ik heb ook wel eens een dienst in kloosters bijgewoond. Het zegt me tegenwoordig allemaal niet meer zoveel. Maar het waren wel mooie ervaringen.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  Beste debater 2022 dinsdag 22 september 2020 @ 11:19:42 #170
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_195195525
quote:
0s.gif Op zondag 20 september 2020 16:02 schreef DecoAoreste het volgende:

[..]

Ik geef toe dat ik het ook wel een beetje doe om te provoceren. :@

Niets menselijks is mij vreemd.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  dinsdag 22 september 2020 @ 11:55:48 #171
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195196298
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 09:23 schreef ATON het volgende:
in een kasteelkapel zo'n mis kunnen bijwonen
Het woord zegt het al he? >:)
pi_195197334
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 11:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Het woord zegt het al he? >:)
Ik heb er gelukkig niks aan over gehouden. :D
  Moderator dinsdag 22 september 2020 @ 13:58:08 #173
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_195198512
Je MOET het niet met elkaar eens worden hè, als je er klaar mee bent reageer dan niet in plaats van elkaar voor leugenaar etc. uit te maken
pi_195198637
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 september 2020 18:11 schreef ATON het volgende:

[..]

Elke variant op een religie is een sekte. Zo kan je stellen dat het protestantisme een variant is op de Roomse versie die ouder is. Zo kan je stellen dat het christendom een variant is op het Judaïsme en de islam een variant is op het christendom, om maar enkele voorbeelden te geven. Als dat voor jou een negatieve bijklank heeft is dit jou probleem.
Ik weet niet wat voor variant de islam dan is op het christendom.
Maar er zijn wezenlijke verschillen.
zoals de ontkenning van Jezus als zoon van God. het staat zelfs in grote letters op de moskee in Jeruzalem.
Ook het vermoorden van heidenen en de sharia is niet bepaald bijbels, laat staan dat Jezus ons leerde dat wij zulke dingen moeten doen.
Dus hoe kunnen 2 religies het zelfde zijn, terwijl ze ondertussen lijn recht tegenover elkaar staan?

Want als Christen moeten we het evangelie verkondigen.
Verder is de koran ook pas 600 jaar na christus ontstaan.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195198975
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 10:06 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Dat klinkt niet best en dat noemt men dan de moederkerk.

Gelukkig heb ik wel fijne ervaringen. Hier in onze stad bij zowel de RK kerk als de Oud Katholieke kerk bijvoorbeeld en ik heb ook wel eens een dienst in kloosters bijgewoond. Het zegt me tegenwoordig allemaal niet meer zoveel. Maar het waren wel mooie ervaringen.
Waarom specifiek de Katholieke gemeente?
Ook wel eens ander gemeenten in je buurt bezogt, voor zover die er ergens in je buurt zijn?
Heb geen idee in welke regio woont.
Het zuiden brabant en limburg met name zijn natuurlijk veel meer katholiek dan het meeste boven de rivieren om het zomaar te noemen.
Maar ongetwijfeld heeft het zuiden ook wel pkn gemeenten en evangelische/ pinkster/ baptisten/ christen gemeenten.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 22 september 2020 @ 14:43:47 #176
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_195199293
quote:
0s.gif Op dinsdag 15 september 2020 15:33 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Jezus was een geboren Jood.
Maar hij probeerde het volk wel een andere kijk op het leven te geven.
Dat je het eeuwige leven niet kunt beërven door je alleen maar aan wat wetjes en regels te houden.
Want die wetten etc leiden alleen tot de dood.

Als jij in de 2e wereld oorlog hier in nederland had geleefd zou je je toch denk ik ook verzet hebben tegen de duitsers? en niet collaboreren met de duitsers waardoor je je identiteit etc zou verliezen?

Jezus zou misschien niets wijzigen misschien aan die wet etc, maar toch deed hij dingen waarvan de farizeeërs zijden dat het tegen de wet was.
Zoals het genezen van iemand op de sabbat, of aren plukken op de sabbat.
Maar toch konden zij hem daar niet op pakken.
Jezus wist heel goed wat er in het hart van hun om ging.
Hij noemde ze niet vor niets regelmatig huichelaars of iets dergelijks.

Zie deze tekst.

Mattheüs 23:2 De schriftgeleerden en de Farizeeën zijn gaan zitten op de stoel van Mozes;
3. daarom, al wat zij u zeggen dat u in acht moet nemen, neem dat in acht en doe het; maar doe niet overeenkomstig hun werken, want zij zeggen het, maar doen het zelf niet.
4. Want zij binden lasten samen die zwaar zijn en moeilijk om te dragen, en zij leggen ze op de schouders van de mensen; maar zij willen die zelf met geen vinger verroeren.
5. Al hun werken doen zij om door de mensen gezien te worden, want zij maken hun gebedsriemen breed en de kwastjes aan hun kleren groot.
6. Zij zijn zeer gesteld op de ereplaatsen tijdens de maaltijden en op de voorste plaatsen in de synagogen;
7. zij zijn ook belust op de begroetingen op de markten, en om door de mensen ‘rabbi, rabbi’ genoemd te worden.
8. Maar u mag zich geen rabbi laten noemen, want Eén is uw Meester, namelijk Christus; en u bent allen broeders.
9. En u mag niemand op de aarde uw vader noemen, want Eén is uw Vader, namelijk Hij Die in de hemelen is.
10. En u mag niet meesters genoemd worden, want Eén is uw Meester, namelijk Christus.
11. Maar de belangrijkste van u zal uw dienaar zijn.
12. En wie zichzelf zal verhogen, zal vernederd worden; en wie zichzelf zal vernederen, zal verhoogd worden.
13. Maar wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u sluit het Koninkrijk der hemelen voor de mensen; u gaat er immers zelf niet binnen, en hen die er binnen willen gaan, laat u er niet binnengaan.
14. Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u eet de huizen van de weduwen op, en voor de schijn bidt u lang; daarom zult u een des te zwaarder oordeel ontvangen.
15. Wee u, schriftgeleerden en Farizeeën, huichelaars, want u reist zee en land af om één proseliet te maken, en als hij het geworden is, maakt u hem een kind van de hel, dubbel zo erg als u.
16. Wee u, blinde leiders, die zegt: Heeft iemand gezworen bij de tempel, dan betekent dat niets; maar heeft iemand gezworen bij het goud van de tempel, dan is hij aan die eed gebonden.
Je voorbeeld over de 2e wereldoorlog is interessant. Wat bedoel je met in verzet komen? Actief verzet? Als je moet kiezen om gedood te worden of te overleven dan kiezen de meesten voor het overleven. Daarom kwamen de meeste mensen in de oorlog niet in verzet. Naar schatting waren er zo'n 50.000 Nederlanders bij het verzet betrokken. De meesten dus niet. Waren dat dan allemaal Nederlanders die hun identiteit hadden verloren? Dat lijkt me sterk. Natuurlijk heb je ook klein verzet, oranje sokken dragen, rood, wit, blauwe bloemen in de tuin, dat soort dingen. Maar ook daar was men erg voorzichtig mee. In Schiermonnikoog had dat bijvoorbeeld gekund, daar zat een groep Duitsers die een goede verstandhouding had met de plaatselijke bevolking, maar in de meeste plaatsen niet. De meesten mensen kwamen dus niet in verzet en dat waren gewoon Nederlanders met een Nederlandse identiteit.
En dan heb je nog de NSB-ers en de SS-ers. Die waren het over het algemeen eens met de Duitsers, misschien niet als ze alles wisten over de kampen en zo, maar over het algemeen wel. Maar dat maakt ze niet minder Nederlands. Ze collabeerden met de Duitsers maar verloren niet hun identiteit. Ze waren het slechts eens met de politieke stroming en / of waren bang voor het opkomend Bolsjewisme. Zo waren er bijvoorbeeld rond de 20.000 Nederlandse SS-soldaten die tegen Rusland vochten. Allemaal foute mensen met een verloren identiteit? Of volgden ze hun gevoel en waren ze bang voor de Russen?
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
  dinsdag 22 september 2020 @ 14:55:41 #177
458427 Panterjong
I Refuse Limitation
pi_195199475
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:26 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Waarom specifiek de Katholieke gemeente?
Ook wel eens ander gemeenten in je buurt bezogt, voor zover die er ergens in je buurt zijn?
Heb geen idee in welke regio woont.
Het zuiden brabant en limburg met name zijn natuurlijk veel meer katholiek dan het meeste boven de rivieren om het zomaar te noemen.
Maar ongetwijfeld heeft het zuiden ook wel pkn gemeenten en evangelische/ pinkster/ baptisten/ christen gemeenten.
Ik woon in een klein vestingstadje in het hart van het groene hart net buiten de bijbelbelt. Er zijn hier best veel gereformeerden maar er is ook nog een aardige katholieke gemeenschap. Vroeger was men hier de Spaanse koning gezind en streed men samen met Utrecht tegen de gereformeerde dorpen in de omgeving.

Maar ik ben in veel kerken geweest. Apologetisch, Evangelisch, Luthers, Pinkster, Remonstrants, gereformeerd, hervormd en alles daar tussenin. Luthers vind ik erg fijn vanwege haar liturgie.
Rest your mind in distant wilderness
Take your time and concentrate on it
Take a stand and make your hand a fist
We got a reason to resist
pi_195199741
In de tijd van Jezus werd bijna het hele land van de Joden bezet door de Romeinen.
Die wilden denk ik de Joodse identiteit zoveel mogelijk indammen en hun eigenlijk beetje dwingen tot het romeinse gedachtegoed. Dus kan ik mij indenken dat er Joden in opstand kwamen tegen de romeinen.

Door de schriften verwachten de Joden ook iemand die hen werkelijk zou verlossen van het "kwaad" in hun ogen de Romeinen.
En men dacht dat Jezus de gene was die hen zou verlossen van de Romeinen, maar dat was dus niet zo zoals je in de bijbel kunt lezen, Hij verkondigde juist het hemels koninkrijk waar we ons op moeten richten.
Het aardse bestaan is maar tijdelijk.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195199827
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:55 schreef Panterjong het volgende:

[..]

Ik woon in een klein vestingstadje in het hart van het groene hart net buiten de bijbelbelt. Er zijn hier best veel gereformeerden maar er is ook nog een aardige katholieke gemeenschap. Vroeger was men hier de Spaanse koning gezind en streed men samen met Utrecht tegen de gereformeerde dorpen in de omgeving.

Maar ik ben in veel kerken geweest. Apologetisch, Evangelisch, Luthers, Pinkster, Remonstrants, gereformeerd, hervormd en alles daar tussenin. Luthers vind ik erg fijn vanwege haar liturgie.
Aha oke.
Ik kom uit een dorp in het mooie twente.
Met ook een redelijke verscheidenheid aan kerken.
hoewel bepaalde kerken in mijn dorp inmiddels zijn gestopt of worden gesloten.
en wel de plaatselijke katholieke kerk gaat dicht samen met nog 5 andere katholieke kerken uit de parochie van tubbergen waar die in mijn dorp dus ook onder valt.

daarnaast is dit jaar dacht ik ook de plaatselijk pinkster gemeente gestopt, van wege leegloop en ik meen ook beetje de ouderdom van de leden en weinig nieuwe aanwas dus.
Een aantal van die pinkster leden hebben zich bij de 1life gemeente aangesloten waar sinds kort dus ook lid van ben geworden.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 22 september 2020 @ 15:12:15 #180
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195199833
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:06 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ook het vermoorden van heidenen en de sharia is niet bepaald bijbels
Excuse me? Niet Bijbels?

Het OT staat vol met het uitmoorden van ongelovigen of anders-gelovigen. En in het NT staat dat on- of anders-gelovigen nog veel ergere dingen te wachten staan.
  dinsdag 22 september 2020 @ 15:15:43 #181
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195199884
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:12 schreef sjoemie1985 het volgende:
Een aantal van die pinkster leden hebben zich bij de 1life gemeente aangesloten waar sinds kort dus ook lid van ben geworden.
Dat zie je veel meer. De oude vertrouwde kerken lopen leeg, een klein deel daarvan vormt een nieuwe gemeente. Die het dus ineens "goed" doet.

Tot die ook leeg loopt. Kwestie van tijd.
pi_195200540
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:12 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Excuse me? Niet Bijbels?

Het OT staat vol met het uitmoorden van ongelovigen of anders-gelovigen. En in het NT staat dat on- of anders-gelovigen nog veel ergere dingen te wachten staan.
Het OT is een heel andere tijd, ook ik snap niet het gehele hoe en waarom.
Maar die dingen laat ik aan God over.

En wie zegt dat ook niet dat veel mensen uit het OT toch uiteindelijk in de hemel terecht komen?
Het uiteindelijke oordeel is aan God.
Het gaat uiteindelijk om het beërven.

En in het NT, ja dat gebeuren met die gene die niet geloven, er staat ook in het NT dat God niet wil dat ook maar iemand verloren gaat.
Maar als mensen zoals jij niet willen geloven in het volbrachte werk van Jezus.
Dus het hoe en waarom men verloren gaat heb je zelf eigenlijk al aangegeven.
Maar de oplossing staat ook in de bijbel en heb ik eigenlijk al meermaals aangedragen en geef je zelf feitelijk ook al aan ;)
Mensen die niet in het volbrachte werk willen geloven gaan verloren.

Maar zoals de sharia nu van de moslims is anders dan oorlogen etc in het OT.

MAar heb jij verder ook de redenen etc uit gezocht waarom die moord partijen en oorlogen etc er in het OT waren ?
Of heb je zoiets van God moord zus en zo, dus........
En jij hebt je mening alweer klaar.
Het komt bij mij over als een vooringenomen standpunt betreffende God en de bijbel.
En dan zeggen ze van mij dat ik oogkleppen op zou hebben. ;)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195200646
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:15 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Dat zie je veel meer. De oude vertrouwde kerken lopen leeg, een klein deel daarvan vormt een nieuwe gemeente. Die het dus ineens "goed" doet.

Tot die ook leeg loopt. Kwestie van tijd.
Heeft niks met het "Goed" doen te maken.
Het gaat om het delen van het evangelie aan alle mensen om hen tot Jezus te brengen.
en daarbij zijn hoofdzaken voor het geloof en er zijn bijzaken.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 22 september 2020 @ 15:58:10 #184
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195200710
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:48 schreef sjoemie1985 het volgende:
Maar als mensen zoals jij niet willen geloven in het volbrachte werk van Jezus.
Daar gaan we weer. Ik wil het best hoor, maar ik kan het niet. Ik zou niet weten hoe.

En de rest: het is dus zeer Bijbels om tegenstanders te vermoorden. Gebeurt het niet op aarde tijdens het leven, dan gebeurt het wel na je dood.

En dat heet dan: de liefde en genade van God.

Echt :r
quote:
En jij hebt je mening alweer klaar.
Het komt bij mij over als een vooringenomen standpunt betreffende God en de bijbel.
Mijn mening wordt keer op keer bevestigd. Niet alleen bij mij. Waarom denk je dat de kerken leeglopen? Het hele verhaal klopt gewoon niet. Dat zien steeds meer mensen in.

quote:
Het gaat om het delen van het evangelie aan alle mensen om hen tot Jezus te brengen.
en daarbij zijn hoofdzaken voor het geloof en er zijn bijzaken.
Dus Jezus is het belangrijkste..? En de rest van de Bijbel is maar bijzaak? Dit riekt wel naar een sektarische Jezus-freak kerk...
pi_195201020
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Daar gaan we weer. Ik wil het best hoor, maar ik kan het niet. Ik zou niet weten hoe.

En de rest: het is dus zeer Bijbels om tegenstanders te vermoorden. Gebeurt het niet op aarde tijdens het leven, dan gebeurt het wel na je dood.

En dat heet dan: de liefde en genade van God.

Echt :r
[..]

Mijn mening wordt keer op keer bevestigd. Niet alleen bij mij. Waarom denk je dat de kerken leeglopen? Het hele verhaal klopt gewoon niet. Dat zien steeds meer mensen in.
Leegloop heeft denk ik eerder met diepgang/ oppervlakkig geloof te maken.
Mensen zijn denk ik meer op zoek naar echtheid.
Nu zeg ik niet dat de gemeente waar ik bij zit.
Het perfecte plaatje is om het zomaar te noemen.
Maar er is wel transparantie in zaken en er wordt een eerlijke boodschap verteld.
Maar er bestaat ook geen 100% Goede "kerk", want we hebben Jezus nodig die ons leid etc, zonder Hem zijn we niets.
Hij is het die zijn werk door ons heen doet, we verwachten het van Hem.
En als ik dus zie wat voor beweging er nu gaande is in deze corona tijd vooral.
Mensen beginnen nu op te staan en waar nodig uit te stappen.
Men verzint allerlei manier om toch het evangelie te kunnen verkondigen, door online dingen te doen en buitendiensten organiseren.
En overal komen mensen tot (vernieuwd) geloof.

Ik geloof dat God juist deze corona crisis gebruikt om te kijken wie er nog werkelijk een levend geloof hebben.
En ook om voor een opwekking te zorgen in nederland en ik hoop en bid ook in de gehele wereld.

Maar betreft die moorden en oorlogen etc in het OT, kan ik je denk ik zo niet verder helpen en zou ik zo zeggen, zoek in je buurt een gemeente op waar iemand is die je er bij kan helpen, of google naar informatie er over.
Ik vind het lastig om dat hier zo op het forum uit te leggen.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195201200
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:58 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Daar gaan we weer. Ik wil het best hoor, maar ik kan het niet. Ik zou niet weten hoe.

En de rest: het is dus zeer Bijbels om tegenstanders te vermoorden. Gebeurt het niet op aarde tijdens het leven, dan gebeurt het wel na je dood.

En dat heet dan: de liefde en genade van God.

Echt :r
[..]

Mijn mening wordt keer op keer bevestigd. Niet alleen bij mij. Waarom denk je dat de kerken leeglopen? Het hele verhaal klopt gewoon niet. Dat zien steeds meer mensen in.
[..]

Dus Jezus is het belangrijkste..? En de rest van de Bijbel is maar bijzaak? Dit riekt wel naar een sektarische Jezus-freak kerk...
Het gaat aller eerst om het geloof in Jezus, Hij heeft de dood overwonnen waardoor wij dus bevrijd van onze zondenlast mogen leven.
Zoals zo vaak gezegd is dat geen vrijbrief om er dus op los te leven.
Maar als je een keer een mis stap doet mag je God om vergeving vragen.
En zegt ook niks over dat je niet in de hemel komt omdat je die misstap begaan hebt, maar als je geloofd dat Jezus ook voor jou zonden is gestorven mag je weten dat het goed zit.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  dinsdag 22 september 2020 @ 16:46:00 #187
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195201595
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 16:14 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

we hebben Jezus nodig die ons leid etc, zonder Hem zijn we niets.
Hij is het die zijn werk door ons heen doet, we verwachten het van Hem.
quote:
Het gaat aller eerst om het geloof in Jezus, Hij heeft de dood overwonnen waardoor wij dus bevrijd van onze zondenlast mogen leven.
Jezus zelf zegt iets heel anders. "Gij zult de Heer uw God liefhebben boven alles."
quote:
En als ik dus zie wat voor beweging er nu gaande is in deze corona tijd vooral.
Mensen beginnen nu op te staan en waar nodig uit te stappen.
Men verzint allerlei manier om toch het evangelie te kunnen verkondigen, door online dingen te doen en buitendiensten organiseren.
En overal komen mensen tot (vernieuwd) geloof.
Ja klopt, ik geloof nu dat het niet waar is. :P Nee zonder gekheid, ontken het maar niet, de christelijke kerken lopen leeg. Ondanks dat er hier en daar mensen tot geloof komen.
quote:
Ik geloof dat God juist deze corona crisis gebruikt om te kijken wie er nog werkelijk een levend geloof hebben.
En ook om voor een opwekking te zorgen in nederland en ik hoop en bid ook in de gehele wereld.
Oh ja, heb je daar een reden voor, om dat te geloven?
quote:
Maar betreft die moorden en oorlogen etc in het OT, kan ik je denk ik zo niet verder helpen en zou ik zo zeggen, zoek in je buurt een gemeente op waar iemand is die je er bij kan helpen, of google naar informatie er over.
Ik vind het lastig om dat hier zo op het forum uit te leggen.
Dat is niet nodig hoor. Het was (en is) één bloedige bende in Palestina. In Israël en daar buiten ook. Ongeacht de religie. Onder JHWH was net zo veel moord en doodsleg als in de buurlanden zonder JHWH. Maakt geen moer uit. Maar ik snap dat dat lastig voor je is en dat dat niet in het plaatje van "God is Liefde" past. Vandaar dat je je heil hebt gezocht in een kerk die Jezus bovenaan plaatste als het belangrijkste in je leven.
  dinsdag 22 september 2020 @ 16:50:10 #188
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195201667
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 16:24 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het gaat aller eerst om het geloof in Jezus, Hij heeft de dood overwonnen waardoor wij dus bevrijd van onze zondenlast mogen leven.
Zoals zo vaak gezegd is dat geen vrijbrief om er dus op los te leven.
Maar als je een keer een mis stap doet mag je God om vergeving vragen.
En zegt ook niks over dat je niet in de hemel komt omdat je die misstap begaan hebt, maar als je geloofd dat Jezus ook voor jou zonden is gestorven mag je weten dat het goed zit.
Lekker logisch he, je hele leven erop los moorden, als je vlak voor je doodgaat maar even vergiffenis regelt of 'Jezus accepteert' dan komt het allemaal goed. Het klopt van geen kant, en dat jij denkt dat het wel klopt geeft vooral aan hoezeer religie jouw wezen beschadigd heeft.

Zag vandaag een leuke, kijken of ik hem kan vertalen voor je.

Stel dat je wel eens voor mijn huis langs loopt. Meerdere keren, een tijd lang. En op een dag kom ik naar buiten en zeg ik: "Hee Sjoemie! Ik heb goed nieuws! Wacht even, ik heb goed nieuws voor je: Je hoeft mijn kelder niet in!"

"Dit is geweldig nieuws! Je loopt steeds langs mijn huis, en je negeert me, terwijl ik het verdien om erkend en vereerd te worden! Maar jij negeert me maar, en dat maakt me zo boos, zo woedend, dat ik een martelkamer ingericht heb in de kelder!"

"Met haken, scherpe dingen....wat bakken met stinkspul....en een oven en wat kettingen, echt verschrikkelijk....maar je hoeft er niet naartoe!"

"Want ik heb m'n zoon erheen gestuurd."

Net als dat volk bij AE, dat een driedubbele kwinkslag maakt om recht te praten dat de bijbel slavernij goedkeurt. Dat je dat doet geeft vooral aan hoezeer religie je beschadigd heeft. Hoezeer het je vermogen om zelfstandig na te denken beschadigd heeft.

En dan in je sig: I am no longer a slave of fear. Dat ben je wel! En als je een kind van god bent, dan ben je dus een wees! God is niet dood...god heeft nooit bestaan!

[ Bericht 10% gewijzigd door Tyr80 op 22-09-2020 16:55:20 ]
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
  dinsdag 22 september 2020 @ 16:51:51 #189
130830 hoatzin
begint, eer ge bezint...
pi_195201701
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 16:50 schreef Tyr80 het volgende:
Stel dat je wel eens voor mijn huis langs loopt. Meerdere keren, een tijd lang. En op een dag kom ik naar buiten en zeg ik: "Hee Sjoemie! Ik heb goed nieuws! Wacht even, ik heb goed nieuws voor je: Je hoeft mijn kelder niet in!"

"Dit is geweldig nieuws! Je loopt steeds langs mijn huis, en je negeert me, terwijl ik het verdien om erkend en vereerd te worden! Maar jij negeert me maar, en dat maakt me zo boos, zo woedend, dat ik een martelkamer ingericht heb in de kelder!"

"Met haken, scherpe dingen....wat bakken met stinkspul....en een oven en wat kettingen, echt verschrikkelijk....maar je hoeft er niet naartoe!"

"Want ik heb m'n zoon erheen gestuurd."
^O^
  dinsdag 22 september 2020 @ 16:55:03 #190
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195201758
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:26 schreef sjoemie1985 het volgende:
Ook wel eens ander gemeenten in je buurt bezogt, voor zover die er ergens in je buurt zijn?
En dit Sjoemie, 'bezogt'.

Het zal wel flauw gevonden worden, maar kun je niet openstaan voor de mogelijkheid dat als Nederlands zo'n gigantische uitdaging voor je is, dat je wellicht ook niet het intellect bezit om tot het juiste besluit te komen ten aanzien van het bestaan van (een) god?

Ik ben bijvoorbeeld niet heel erg sportief, ik kan niet goed voetballen, tennissen of schaatsen. Dus ik ga niet pretenderen dat ik andere sporten wel goed zou kunnen.
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195202286
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 14:06 schreef sjoemie1985 het volgende:

Ik weet niet wat voor variant de islam dan is op het christendom.
Maar er zijn wezenlijke verschillen.
Kan ook niet anders omdat dit een variant is op het christendom.
quote:
zoals de ontkenning van Jezus als zoon van God. het staat zelfs in grote letters op de moskee in Jeruzalem.
En daar hebben ze nog gelijk in ook. Ze zien hem als een groot profeet. Er staat ' Moehammadoe-n 'abdoe-llahi wa rasoeloehoe ' (in het Arabisch ). Vertaling : ' Mohammed is de knecht van God ( abdoe-llahai ) en zijn gezant ( wa rassoeloehoe ). Moehammeddoe-n wordt in deze uitleg opgevat als eigennaam, Mohammed dus. Maar grammaticaal is er nog een andere mogelijkheid, als je moehammadoe-n als een bijvoeglijk naamwoord in de betekenis van ' geprezen ' of ' uitverkoren ' opvat. Die uitdrukking komt al in het O.T. voor en in vroeg-christelijke literatuur is het de aanduiding van Jezus.
quote:
Ook het vermoorden van heidenen en de sharia is niet bepaald bijbels, laat staan dat Jezus ons leerde dat wij zulke dingen moeten doen.
Daar moesten de christenen niet voor onderdoen hoor. Wat geschiedkundige kennis is wel handig.
quote:
Dus hoe kunnen 2 religies het zelfde zijn, terwijl ze ondertussen lijn recht tegenover elkaar staan?
eerst en vooral, je zegt daarnet dat er verschillen zijn, en als beiden gelijk zijn hebben we het over dezelfde godsdienst. En wat dacht je van de bloedige strijd tussen katholieken en protestanten ? Nooit geleerd op school ?

quote:
Want als Christen moeten we het evangelie verkondigen.
Doe wat je niet laten kan.
quote:
Verder is de koran ook pas 600 jaar na christus ontstaan.
De Islam is veel ouder hoor.
https://www.standaardboek(...)-islam-9789021142104
pi_195202399
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 15:07 schreef sjoemie1985 het volgende:
In de tijd van Jezus werd bijna het hele land van de Joden bezet door de Romeinen.
Die wilden denk ik de Joodse identiteit zoveel mogelijk indammen en hun eigenlijk beetje dwingen tot het romeinse gedachtegoed. Dus kan ik mij indenken dat er Joden in opstand kwamen tegen de romeinen.

Door de schriften verwachten de Joden ook iemand die hen werkelijk zou verlossen van het "kwaad" in hun ogen de Romeinen.
En men dacht dat Jezus de gene was die hen zou verlossen van de Romeinen, maar dat was dus niet zo zoals je in de bijbel kunt lezen, Hij verkondigde juist het hemels koninkrijk waar we ons op moeten richten.
Het aardse bestaan is maar tijdelijk.
De gelovige joden kennen het begrip ' hemels koninkrijk ' niet eens ! Vergeet niet dat die evangelies geschreven zijn onder Romeinse bezetting. Al vergeten wat Panterjong wist te zeggen over Nederlanders onder Duits bezet ?
pi_195212930
quote:
85s.gif Op dinsdag 22 september 2020 16:55 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

En dit Sjoemie, 'bezogt'.

Het zal wel flauw gevonden worden, maar kun je niet openstaan voor de mogelijkheid dat als Nederlands zo'n gigantische uitdaging voor je is, dat je wellicht ook niet het intellect bezit om tot het juiste besluit te komen ten aanzien van het bestaan van (een) god?

Ik ben bijvoorbeeld niet heel erg sportief, ik kan niet goed voetballen, tennissen of schaatsen. Dus ik ga niet pretenderen dat ik andere sporten wel goed zou kunnen.
Alleen omdat 1 keer een typefoutje maak is nederlands gelijk een gigantische uitdaging voor mij? :? :')
Echt werkelijk waar maak je je daar druk om?
Alleen vanwege bezogt met een g in plaats van ch? :')
En dat koppel je dan ook meteen aan het twijfelen van het bestaan in God?

Ik begin op zo'n moment een beetje te twijfelen aan het intellect en of logica van jou.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  woensdag 23 september 2020 @ 10:54:30 #194
159092 Tyr80
Nani ka hoka ni?
pi_195213423
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 10:21 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Alleen omdat 1 keer een typefoutje maak is nederlands gelijk een gigantische uitdaging voor mij? :? :')
Echt werkelijk waar maak je je daar druk om?
Alleen vanwege bezogt met een g in plaats van ch? :')
En dat koppel je dan ook meteen aan het twijfelen van het bestaan in God?

Ik begin op zo'n moment een beetje te twijfelen aan het intellect en of logica van jou.
Als je cpu overhad dan zou correct schrijven je geen inspanning kosten. Blijkbaar is het een enorme uitdaging voor je.

Ik acht jou niet geschikt om een verstandig besluit te nemen over het al dan niet bestaan van god, omdat je achterlijk bent, correct.

Bezogt man!! Bezogt!!!
"We aren't people, we are text." - Japanman Sakyusan -
pi_195213596
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 september 2020 16:50 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Lekker logisch he, je hele leven erop los moorden, als je vlak voor je doodgaat maar even vergiffenis regelt of 'Jezus accepteert' dan komt het allemaal goed. Het klopt van geen kant, en dat jij denkt dat het wel klopt geeft vooral aan hoezeer religie jouw wezen beschadigd heeft.

Zag vandaag een leuke, kijken of ik hem kan vertalen voor je.

Stel dat je wel eens voor mijn huis langs loopt. Meerdere keren, een tijd lang. En op een dag kom ik naar buiten en zeg ik: "Hee Sjoemie! Ik heb goed nieuws! Wacht even, ik heb goed nieuws voor je: Je hoeft mijn kelder niet in!"

"Dit is geweldig nieuws! Je loopt steeds langs mijn huis, en je negeert me, terwijl ik het verdien om erkend en vereerd te worden! Maar jij negeert me maar, en dat maakt me zo boos, zo woedend, dat ik een martelkamer ingericht heb in de kelder!"

"Met haken, scherpe dingen....wat bakken met stinkspul....en een oven en wat kettingen, echt verschrikkelijk....maar je hoeft er niet naartoe!"

"Want ik heb m'n zoon erheen gestuurd."

Net als dat volk bij AE, dat een driedubbele kwinkslag maakt om recht te praten dat de bijbel slavernij goedkeurt. Dat je dat doet geeft vooral aan hoezeer religie je beschadigd heeft. Hoezeer het je vermogen om zelfstandig na te denken beschadigd heeft.

En dan in je sig: I am no longer a slave of fear. Dat ben je wel! En als je een kind van god bent, dan ben je dus een wees! God is niet dood...god heeft nooit bestaan!
Oké, jij geloofd dus dat God nooit bestaan heeft?

Er is denk ik meer bewijs voor het bestaan van God, dan tegen het bestaan van God.
Er komen niet voor niets nog steeds mensen tot geloof/ bekering, dus die moeten toch iets merken van God o.a.
Die mensen maken zelf bewust de keuze om aan te nemen dat er meer is dan alleen dit aardse bestaan.
In het geval van de bekeerlingen dus het bestaan van God en Jezus en de Heilige Geest.
Iets in hun hart zegt dit en dat kan alleen het werk van de Heilige Geest die hun geest aanwakkert.
En dat kan op vele manieren gebeuren.

Van welke angst ben ik een slaaf dan? en waarom ben ik een wees?
Heb je onomstotelijk bewijs, dat het zo is?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195213703
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 10:54 schreef Tyr80 het volgende:

[..]

Als je cpu overhad dan zou correct schrijven je geen inspanning kosten. Blijkbaar is het een enorme uitdaging voor je.

Ik acht jou niet geschikt om een verstandig besluit te nemen over het al dan niet bestaan van god, omdat je achterlijk bent, correct.

Bezogt man!! Bezogt!!!
:N Ik ga hier verder niet eens op in.
Want dan zou ik mijn reactie net zo slecht zijn als deze van jou.
En daar geef ik de boze/ duivel etc geen kans toe.

Ik kan alleen maar zeggen dat ondanks zulke reacties God nog steeds van jou houdt. O+ ^O^ en ik blijf hopen en bidden dat jij dat ook ooit eens zal in zien.

En ik vergeef je dat je zo'n rare post hier neer zet. :) ^O^
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195214029
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 11:04 schreef sjoemie1985 het volgende:

Er is denk ik meer bewijs voor het bestaan van God, dan tegen het bestaan van God.
Geef me er eens enkele, ik ben zeer benieuwd.
pi_195214109
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 11:04 schreef sjoemie1985 het volgende:
Er komen niet voor niets nog steeds mensen tot geloof/ bekering, dus die moeten toch iets merken van God o.a.
Er zijn niet voor niets zoveel mensen die geloven dat de aarde plat is, dus daar zal dan toch wel iets van kloppen.

Sjoemie-logica :7
-
pi_195214148
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 11:35 schreef ATON het volgende:

[..]

Geef me er eens enkele, ik ben zeer benieuwd.
De natuur, de profetieën die uit zijn gekomen, de bijbel wat God's woord zelf is.
Ons zonnestelsel, dat in perfectie staat.
Het leven van Jezus die God zelf was in menselijke gedaante.

Geef jij eens enkele bewijzen van het niet bestaan van God, daar ben ik dan benieuwd naar?
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
pi_195214175
quote:
0s.gif Op woensdag 23 september 2020 11:39 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Er zijn niet voor niets zoveel mensen die geloven dat de aarde plat is, dus daar zal dan toch wel iets van kloppen.

Sjoemie-logica :7
haha misschien is hij wel vals plat en lijkt hij op een bol ook vanuit een ruimte station. :P
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')