abonnement Unibet Coolblue
pi_195054234
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Welke "wolk bacteriën"?

Nogmaals: er is tot nu toe geen leven gevonden op andere planeten.
En ook dit nieuws toont waarschijnlijk geen leven aan, het zou wel een aanwijzing voor leven kunnen zijn.
Het werd al langer vermoed bedoel ik, terwijl de links en video in de OP het doet lijken alsof dit nu echt voor het eerst word ontdekt.

Volgens mij werd dit al langer vermoed, maar hoogstens nu bevestigd.
Wellicht een belangrijk verschil, voor mij stond het al vast als gegeven gezien de basis van de vermoedens niet veel overlieten voor echte speculatie naar mijn mening.
  maandag 14 september 2020 @ 12:16:13 #52
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195054235
Gezien de omstandigheden op Venus (enorme temperaturen, enorme luchtdruk) zou dat wel verrassend zijn.
pi_195054307
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:16 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gezien de omstandigheden op Venus (enorme temperaturen, enorme luchtdruk) zou dat wel verrassend zijn.
Er is ook leven gevonden nabij onderzeese vulkanen, onder enorme waterdruk, levend door chemosynthese...

Dus op zich...
pi_195054317
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Hoezo?

Dat ander leven mogelijk is in het universum is wetenschappelijk gezien geen breaking nieuws.

Voor alles buiten de wetenschap geld alleen de mogelijke impact op ons.
Contact met een intelligente buitenaardse soort.

Een bacterie op Venus zal de wetenschap niet zozeer verbazen, maar wel jaren bezig houden (terecht trouwens).
Maar een revolutie zal het niet teweeg brengen. Niet in de wetenschap en daarbuiten al helemaal niet.
Van de eerste letter tot aan de laatste punt oneens.
  maandag 14 september 2020 @ 12:23:29 #55
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195054321
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:12 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Welke "wolk bacteriën"?

Nogmaals: er is tot nu toe geen leven gevonden op andere planeten.
En ook dit nieuws toont waarschijnlijk geen leven aan, het zou wel een aanwijzing voor leven kunnen zijn.
Niet gevonden, maar wel als zeer waarschijnlijk geacht.

Derhalve is het geen breaking nieuws of een revolutie.
Het bevestigt enkel wat al gedacht werd, waar van uit werd gegaan.

Intelligent leven, een mogelijkheid tot communiceren, dat is ‘breaking’.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 14 september 2020 @ 12:26:17 #56
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195054348
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:23 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Niet gevonden, maar wel als zeer waarschijnlijk geacht.

Derhalve is het geen breaking nieuws of een revolutie.
Het bevestigt enkel wat al gedacht werd, waar van uit werd gegaan.

Intelligent leven, een mogelijkheid tot communiceren, dat is ‘breaking’.
Er wordt soms uitgegaan dat leven in het universum vrij zeldzaam is. Als er rond de zon 2 alleen al satellietjes draaien met leven erop dan is dat wel redelijk revolutionair.
We have always been at war with Eastasia.
  maandag 14 september 2020 @ 12:27:58 #57
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_195054373
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:22 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Er is ook leven gevonden nabij onderzeese vulkanen, onder enorme waterdruk, levend door chemosynthese...

Dus op zich...
Yep, zeer zeker :Y
  maandag 14 september 2020 @ 12:29:11 #58
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195054384
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:23 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Van de eerste letter tot aan de laatste punt oneens.
Waar ben je het mee oneens?

Dat binnen wetenschappelijke kringen de mogelijkheid tot vormen van leven ergens anders als zeer waarschijnlijk werden beschouwd?

Of dat een bacterie of buitenaardse vorm van een beerdiertje geen grote verandering van zienswijze buiten de wetenschap zal veroorzaken?

Begrijp me niet verkeerd.
Ook dat kleine leven ergens anders zal veel onderzoek vergen. En kennis veranderen.
In dat opzicht is het wel degelijk groot nieuws.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195054398
Volgens mij is dit niet echt groot nieuws omdat men vergelijkbare organismes heeft gevonden in vulkanen en andere extreme omgevingen.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_195054413
Overigens verbaast het me compleet niet als er leven wordt gevonden buiten onze planeet.

Alleen is het tot op heden nog niet aangetoond en dat is toch wel een minimale stap die nodig is om het te bewijzen.
pi_195054481
Grappig om te lezen hoe sommige users denken te weten of dit wel of niet revolutionair is.
Zitten we hier met zijn allen in de zelfde sector als de echte wetenschappers die hier onderzoek naar doen?
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
  maandag 14 september 2020 @ 12:36:13 #62
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195054484
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:26 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Er wordt soms uitgegaan dat leven in het universum vrij zeldzaam is. Als er rond de zon 2 alleen al satellietjes draaien met leven erop dan is dat wel redelijk revolutionair.
Wat is zeldzaam?
We hebben een zeer beperkt blikveld en zeker de wetenschap is zich daar zeer bewust van.

Als we binnen deze beperkingen leven vinden mag er gesteld worden dat het niet zo zeldzaam is.
Onze blik op het universum kan je vergelijken met een vierkante meter hier op aarde bekijken.
Als daar al (simpel) leven wordt gevonden wat is er dan nog meer?

Dat er mogelijk leven was is niet zozeer de vraag. Dat dacht men al door allerlei ander bewijs.
Het is enkel een bevestiging van.

En nogmaals, die mogelijke bevestiging van is niet klein, maar ook niet onverwacht.

Maar niets blijven vinden zou groter zijn.
Dat zet de gedachtegang op losse schroeven, een (mogelijke) bevestiging niet, dat zegt enkel dat het bewandelde pad goed is, verder gaat.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195054495
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:35 schreef schommelstoel het volgende:
Grappig om te lezen hoe sommige users denken te weten of die wel of niet revolutionair is.
Zitten we hier met zijn allen in de zelfde sector als de echte wetenschappers die hier onderzoek naar doen?
Dit, en vooral dit.
pi_195054498
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat is zeldzaam?
We hebben een zeer beperkt blikveld en zeker de wetenschap is zich daar zeer bewust van.

Als we binnen deze beperkingen leven vinden mag er gesteld worden dat het niet zo zeldzaam is.
Onze blik op het universum kan je vergelijken met een vierkante meter hier op aarde bekijken.
Als daar al (simpel) leven wordt gevonden wat is er dan nog meer?

Dat er mogelijk leven was is niet zozeer de vraag. Dat dacht men al door allerlei ander bewijs.
Het is enkel een bevestiging van.

En nogmaals, die mogelijke bevestiging van is niet klein, maar ook niet onverwacht.

Maar niets blijven vinden zou groter zijn.
Dat zet de gedachtegang op losse schroeven, een (mogelijke) bevestiging niet, dat zegt enkel dat het bewandelde pad goed is, verder gaat.
Ben jij wetenschapper?
pi_195054550
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:29 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Waar ben je het mee oneens?

Dat binnen wetenschappelijke kringen de mogelijkheid tot vormen van leven ergens anders als zeer waarschijnlijk werden beschouwd?

Of dat een bacterie of buitenaardse vorm van een beerdiertje geen grote verandering van zienswijze buiten de wetenschap zal veroorzaken?

Begrijp me niet verkeerd.
Ook dat kleine leven ergens anders zal veel onderzoek vergen. En kennis veranderen.
In dat opzicht is het wel degelijk groot nieuws.
Mijn vorige reactie is door mods weggegooid, daar legde ik het uit.

Het verschil zit hem in mogelijkheid en waarschijnlijkheid.

In tal van natuurkundige (en op het gebied van bijvoorbeeld kwantummechanica; wiskundige) modellen wordt gewerkt binnen kaders die zijn uitgestippeld door variabelen die we kennen: mogelijkheden. De waarschijnlijkheid binnen deze mogelijkheden worden op basis daarvan toegekend. Dit heet ook wel de onzekerheidsrelatie.

Wanneer blijkt dat buitenaards leven niet meer een waarschijnlijkheid, maar een mogelijkheid is, heeft dit niet alleen invloed over ons bestaan en de betekenis daarvan in het grotere geheel, maar ook op al die modellen waarvan de kaders breder genomen kunnen worden, op basis van de nieuwe variabelen die de waarschijnlijkheid van een bepaalde uitkomst groter maken, omdat de nieuwe mogelijkheden vaststaan.

Ontelbare waarnemingen zullen in het licht van deze ontdekking opnieuw worden herzien, wat zal leiden tot nieuwe inzichten en observaties, die op hun beurt weer als een kettingreactie andere waarnemingen zullen herzien. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat leven helemaal niet zo zeldzaam is als we dachten en dat het stille en donkere universum de komende decennia zal ontsteken als miljoenen vuurvliegjes in de nachthemel.

Als een dergelijke gebeurtenis je hoofd niet zou doen tollen, dan zal niets dat doen.
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 12:42:55 #66
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195054558
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:00 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Hoezo?

Dat ander leven mogelijk is in het universum is wetenschappelijk gezien geen breaking nieuws.

Voor alles buiten de wetenschap geld alleen de mogelijke impact op ons.
Contact met een intelligente buitenaardse soort.

Een bacterie op Venus zal de wetenschap niet zozeer verbazen, maar wel jaren bezig houden (terecht trouwens).
Maar een revolutie zal het niet teweeg brengen. Niet in de wetenschap en daarbuiten al helemaal niet.
Hoe krijg je het opgeschreven :')
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
  maandag 14 september 2020 @ 12:43:31 #67
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_195054564
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Wat is zeldzaam?
We hebben een zeer beperkt blikveld en zeker de wetenschap is zich daar zeer bewust van.

Als we binnen deze beperkingen leven vinden mag er gesteld worden dat het niet zo zeldzaam is.
Onze blik op het universum kan je vergelijken met een vierkante meter hier op aarde bekijken.
Als daar al (simpel) leven wordt gevonden wat is er dan nog meer?

Dat er mogelijk leven was is niet zozeer de vraag. Dat dacht men al door allerlei ander bewijs.
Het is enkel een bevestiging van.

En nogmaals, die mogelijke bevestiging van is niet klein, maar ook niet onverwacht.

Maar niets blijven vinden zou groter zijn.
Dat zet de gedachtegang op losse schroeven, een (mogelijke) bevestiging niet, dat zegt enkel dat het bewandelde pad goed is, verder gaat.
Het idee is dat abiogenese als uitkomst van een strochastisch proces toch wel zo zeldzaam zou zijn dat de kans op twee planeten met leven binnen een zonnestelsel toch wel vrij miniem zou zijn.
We have always been at war with Eastasia.
  Moderator maandag 14 september 2020 @ 12:44:56 #68
56843 crew  onlogisch
Forumbeest
pi_195054588
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:42 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Mijn vorige reactie is door mods weggegooid, daar legde ik het uit.

Het verschil zit hem in mogelijkheid en waarschijnlijkheid.

In tal van natuurkundige (en op het gebied van bijvoorbeeld kwantummechanica; wiskundige) modellen wordt gewerkt binnen kaders die zijn uitgestippeld door variabelen die we kennen: mogelijkheden. De waarschijnlijkheid binnen deze mogelijkheden worden op basis daarvan toegekend. Dit heet ook wel de onzekerheidsrelatie.

Wanneer blijkt dat buitenaards leven niet meer een waarschijnlijkheid, maar een mogelijkheid is, heeft dit niet alleen invloed over ons bestaan en de betekenis daarvan in het grotere geheel, maar ook op al die modellen waarvan de kaders breder genomen kunnen worden, op basis van de nieuwe variabelen die de waarschijnlijkheid van een bepaalde uitkomst groter maken, omdat de nieuwe mogelijkheden vaststaan.

Ontelbare waarnemingen zullen in het licht van deze ontdekking opnieuw worden herzien, wat zal leiden tot nieuwe inzichten en observaties, die op hun beurt weer als een kettingreactie andere waarnemingen zullen herzien. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat leven helemaal niet zo zeldzaam is als we dachten en dat het stille en donkere universum de komende decennia zal ontsteken als miljoenen vuurvliegjes in de nachthemel.

Als een dergelijke gebeurtenis je hoofd niet zou doen tollen, dan zal niets dat doen.
_O_
Recordhouder aantal posts op één dag.
4045
onlogisch
pi_195054591
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Het idee is dat abiogenese als uitkomst van een strochastisch proces toch wel zo zeldzaam zou zijn dat de kans op twee planeten met leven binnen een zonnestelsel toch wel vrij miniem zou zijn.
Voortreffelijke nuance :D
pi_195054612
quote:
84s.gif Op maandag 14 september 2020 11:39 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

Phosphine is a gas that we don't know how to produce without either living microbes or a laboratory. It's been listed as a sign of life if found on other planets.

Assuming the data is accurate and phosphine exists on Venus, that leaves only two options: either we've found microbes on another planet (amazing!) or there's a yet undiscovered way this gas can form. (less amazing, but still important!)

Je TT klopt niet. De woorden ‘ Mogelijk sporen van’ ontbreken.
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 14 september 2020 @ 12:50:15 #71
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195054645
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 12:47 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Je TT klopt niet. De woorden ‘ Mogelijk sporen van’ ontbreken.
NWS / [NWS feedback] Deel #? Met versleten bezem
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 14 september 2020 @ 13:03:42 #72
66714 YuckFou
Nu niet, nooit niet...
pi_195054824
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:36 schreef Cause_Mayhem het volgende:
Dat er mogelijk leven was is niet zozeer de vraag. Dat dacht men al door allerlei ander bewijs.
Het is enkel een bevestiging van.
:X
Are we not savages, innately destined to maim and kill?
Blame it on the environment, heredity or evolution: we're still responsible
Our intelligence may progress at geometric rates
Yet socially we remain belligerent neonates
  maandag 14 september 2020 @ 13:05:11 #73
492440 IW2B
I Want To Believe
pi_195054855
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 11:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Een 'domme bacterie' in ons zonnestelsel buiten de Aarde zou wereldnieuws zijn.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zou me daar ook meer zorgen om maken dan grote buitenaardse wezens. Gezien bacteriën moeilijk te vinden/tracken zijn en daarnaast ook zeer dodelijk kunnen zijn. Maar goed, verder geloof ik echt in panspermia en dat ook wij uiteindelijk afstammen van iets dat niet op deze planeet zelf 'geboren'. Ik geloof er dan weer niet in dat we door een andere levensvorm 'geplant' zijn als zaadjes... maar wel dus dat er bacteriën of iets soort gelijks via kometen op aarde zijn gekomen en daar grotere levensvormen door zijn ontstaan.
"The truth is out there, but so are lies." - Dana Scully
pi_195054885
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:05 schreef IW2B het volgende:

[..]

Zou me daar ook meer zorgen om maken dan grote buitenaardse wezens. Gezien bacteriën moeilijk te vinden/tracken zijn en daarnaast ook zeer dodelijk kunnen zijn. Maar goed, verder geloof ik echt in panspermia en dat ook wij uiteindelijk afstammen van iets dat niet op deze planeet zelf 'geboren'. Ik geloof er dan weer niet in dat we door een andere levensvorm 'geplant' zijn als zaadjes... maar wel dus dat er bacteriën of iets soort gelijks via kometen op aarde zijn gekomen en daar grotere levensvormen door zijn ontstaan.
Ons lichaam bestaat voor meer dan 60% uit water en dat is zeker afkomstig van buitenaf.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 14 september 2020 @ 13:10:32 #75
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195054914
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:37 schreef Scrummie2.1 het volgende:

[..]

Ben jij wetenschapper?
Ja, eigenlijk wel.

Maar wat is een wetenschapper?
Daar zijn zoveel verschillende gebieden dat het amper te vergelijken is.

Iig is de wetenschappelijke methode me niet vreemd en heb ik interesse in dit vlak.
Alhoewel ik een gedragswetenschapper ben is dat niet het enige wat ik zie en begrijp.

Mocht het zo zijn dat jij geen wetenschapper bent dan is het ook niet zo dat je er niets over kan zeggen. Geen interesse/kennis hebt ervan.

Alle details weten of niets weten, daar zit een hele wereld tussen.
Ik begrijp heel prima dat de bevestiging van wat men dacht tot grote opwinding leidt in dat werkvlak.
Ik kan ook een blij ei zijn door een nieuwe bevestiging (door anderen).
Maar het is verder gaan op een pad dat al gelegd was ipv een baanbrekende verschuiving die alles op losse poten zet. Een terug naar de tekentafel betekend.

Is ander leven vinden groots?
Ja
Het bevestigt een heel groot aandeel theorieën die tot op dat moment zeer waarschijnlijk waren, maar geen hard bewijs hadden.
Het betekent dat het idee goed zat en dat er verder gegaan kan worden op dat pad.
Maar er werd al vanuit gegaan dat het zo was. Het tegendeel was baanbrekender geweest, want dan had men op ten duur moeten zeggen dat het pad dat men ging niet het juiste pad was.
Dan had men radicaal moeten veranderen van mening/pad.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195054970
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:10 schreef Cause_Mayhem het volgende:
(...)
Maar het is verder gaan op een pad dat al gelegd was (...)
En hier ga je, als wetenschapper notabene, schaamteloos in de fout.
pi_195055033
quote:
Ik zie dat het al veranderd is. ^O^
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 14 september 2020 @ 13:19:46 #78
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195055039
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 13:18 schreef YoyoKlaagzak het volgende:

[..]

Ik zie dat het al veranderd is. ^O^
Ja :T Al ff geleden :P
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 14 september 2020 @ 13:20:36 #79
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195055053
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:42 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Mijn vorige reactie is door mods weggegooid, daar legde ik het uit.

Het verschil zit hem in mogelijkheid en waarschijnlijkheid.

In tal van natuurkundige (en op het gebied van bijvoorbeeld kwantummechanica; wiskundige) modellen wordt gewerkt binnen kaders die zijn uitgestippeld door variabelen die we kennen: mogelijkheden. De waarschijnlijkheid binnen deze mogelijkheden worden op basis daarvan toegekend. Dit heet ook wel de onzekerheidsrelatie.

Wanneer blijkt dat buitenaards leven niet meer een waarschijnlijkheid, maar een mogelijkheid is, heeft dit niet alleen invloed over ons bestaan en de betekenis daarvan in het grotere geheel, maar ook op al die modellen waarvan de kaders breder genomen kunnen worden, op basis van de nieuwe variabelen die de waarschijnlijkheid van een bepaalde uitkomst groter maken, omdat de nieuwe mogelijkheden vaststaan.

Ontelbare waarnemingen zullen in het licht van deze ontdekking opnieuw worden herzien, wat zal leiden tot nieuwe inzichten en observaties, die op hun beurt weer als een kettingreactie andere waarnemingen zullen herzien. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat leven helemaal niet zo zeldzaam is als we dachten en dat het stille en donkere universum de komende decennia zal ontsteken als miljoenen vuurvliegjes in de nachthemel.

Als een dergelijke gebeurtenis je hoofd niet zou doen tollen, dan zal niets dat doen.
Wetenschappelijk betekent het idd best veel.

Maar dat wat al was opgenomen in de modellen laat mijn hoofd niet tollen.
Ben zoals al gezegd een blij ei als deze bevestiging waar blijkt te zijn.
Super opwindend, volg het op de voet. Maar feit blijft dat men dit al dacht. Het gros van de modellen hiervan uit gaat.

Bevestiging daarvan is awesome, maar niet revolutionair.
Revolutionair betekend in deze dat het anders is als we dachten, niet dat wat we dachten blijkt te kloppen.

Intrigerend, meer mogelijkheden die zich openen, jaren en jaren van zeer interessant onderzoek, ja.
Een verder kunnen gaan op een lijn die we al bewandelde. Waar ontzettend veel nog te leren valt.
Als ik een wetenschapper was op dat vlak zou ik als dit waar is in de 7de hemel zijn.
Maar revolutionair, nee. Het is geen nieuw inzicht dat alles veranderd
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 14 september 2020 @ 13:21:02 #80
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195055059
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:14 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

En hier ga je, als wetenschapper notabene, schaamteloos in de fout.
Nope
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195055078
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:20 schreef Cause_Mayhem het volgende:

Maar dat wat al was opgenomen in de modellen.
Dat is het dus niet.

Zoals ik al zei is er een wezenlijk verschil tussen mogelijkheid en waarschijnlijkheid.

[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2020 13:22:50 ]
  maandag 14 september 2020 @ 13:22:20 #82
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195055079
quote:
10s.gif Op maandag 14 september 2020 12:42 schreef onlogisch het volgende:

[..]

Hoe krijg je het opgeschreven :')
Hetzelfde als jou, door letter voor letter te typen
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 14 september 2020 @ 13:30:22 #83
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195055172
quote:
83s.gif Op maandag 14 september 2020 13:03 schreef YuckFou het volgende:

[..]

:X
Enkel een emoticon

Wil je beweren dat de wetenschap in dit vlak vanuit het idee werkte dat er geen ander leven in het universum is?

Nogmaals, de bevestiging van dat idee is geen klein iets.
Maar we zijn niet bewust en met veel moeite gaan zoeken ernaar omdat we dachten dat het niet zo was.

Alle voorwaarden tot nu toe vertelde ons dat er ander leven was. Al het (indirecte) bewijs wees daarop.
De modellen die we volgen nemen dat mee.

Is het groots? Ja.
Is het baanbrekend/revolutionair? Nee.
Het bevestigt, maar het veranderd niet het complete inzicht
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 14 september 2020 @ 13:39:25 #84
8369 speknek
Another day another slay
pi_195055277
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 12:43 schreef -XOR- het volgende:

[..]

Het idee is dat abiogenese als uitkomst van een strochastisch proces toch wel zo zeldzaam zou zijn dat de kans op twee planeten met leven binnen een zonnestelsel toch wel vrij miniem zou zijn.
Ik heb niet het gevoel dat dit nog een erg breedgedragen gedachte is, wanneer in een laboratorium kometenijs al precursors van aminozuren laat zien na bestraling van de zon.

Daarnaast is Venus ook weer niet zo anders dan Aarde. Gelijke massa en grootte en in het begin met een zwakkere zon zat het in de goldilocks zone, en plaattectoniek zorgt voor mineralen*. Het enige dat niet zeker is, is of het ooit water heeft gehad.

*wel geologische activiteit maar toch geen plaattectoniek

[ Bericht 4% gewijzigd door speknek op 14-09-2020 13:54:13 ]
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_195055286
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:30 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Enkel een emoticon

Wil je beweren dat de wetenschap in dit vlak vanuit het idee werkte dat er geen ander leven in het universum is?

Nogmaals, de bevestiging van dat idee is geen klein iets.
Maar we zijn niet bewust en met veel moeite gaan zoeken ernaar omdat we dachten dat het niet zo was.

Alle voorwaarden tot nu toe vertelde ons dat er ander leven was. Al het (indirecte) bewijs wees daarop.
De modellen die we volgen nemen dat mee.

Is het groots? Ja.
Is het baanbrekend/revolutionair? Nee.
Het bevestigt, maar het veranderd niet het complete inzicht
Ik betwijfel jouw “wetenschappelijke” achtergrond ten zeerste.

Wanneer je echt wetenschapper zou zijn, dan zou je de ontdekking / daadwerkelijke bevestiging van leven buiten onze planeet als de grootste gebeurtenis in de geschiedenis van de mensheid zien. Zoveel miljarden, tijd en energie er wel niet is gestoken in de zoektocht hiervan, zou je voorzichtig moeten enthousiasmeren in een mogelijke doorbraak.

Als echte wetenschapper zou je een kinderlijk enthousiasme moeten bekruipen die je van binnen een beetje warmer doet voelen, doch kritisch te blijven.

Je komt op mij persoonlijk meer over als iemand die een te hoge dosering bètablokkers gebruikt.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2020 13:40:59 ]
  maandag 14 september 2020 @ 13:42:54 #86
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195055321
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 13:22 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Dat is het dus niet.

Zoals ik al zei is er een wezenlijk verschil tussen mogelijkheid en waarschijnlijkheid.
Dat is het dus wel.

Binnen de wetenschap in deze kringen wordt er al vele jaren uitgegaan van leven op andere plekken
Zelfs leven onder hele andere voorwaarden wordt als prima mogelijkheid gezien.

Leven onder de mogelijkheden zoals hier(inc bij vulkanen ed )werd gezien als nog niet bevestigde werkelijkheid.
Als dat niet zo was kwam alles op losse schroeven te staan en zouden we op ten duur onze denkwijze en kennis radicaal aan moeten passen.

Alles is en was gericht op leven is op andere plekken ook mogelijk
Iig war serieus is/was.
Zonder dat, zonder resultaat, zonder bevestiging zou het een terug naar de tekentafel zijn.
Dan zouden we ons idee van hoe leven ontstaat, welke voorwaarden ervoor nodig zijn, aan moeten passen.
Waardoor we zelfs het leven en de evolutie ervan hier op aarde opnieuw zouden moeten bekijken.
Simpelweg omdat de voorwaarden waar we vanuit gaan dan niet kloppen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 14 september 2020 @ 13:51:12 #87
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195055451
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 13:39 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Ik betwijfel jouw “wetenschappelijke” achtergrond ten zeerste.

Wanneer je echt wetenschapper zou zijn, dan zou je de ontdekking / daadwerkelijke bevestiging van leven buiten onze planeet als de grootste gebeurtenis in de geschiedenis van de mensheid zien. Zoveel miljarden, tijd en energie er wel niet is gestoken in de zoektocht hiervan, zou je voorzichtig moeten enthousiasmeren in een mogelijke doorbraak.

Als echte wetenschapper zou je een kinderlijk enthousiasme moeten bekruipen die je van binnen een beetje warmer doet voelen, doch kritisch te blijven.

Je komt op mij persoonlijk meer over als iemand die een te hoge dosering bètablokkers gebruikt.
Ik schrijf al meerdere keren dat ik het wel degelijk als iets groots zie.
En alhoewel dit mijn werkvlak niet is ik er zelfs een blij ei van zou zijn als het waar is.

Ik word er dus wel degelijk warm van.

Maar ik ben een gedragswetenschapper
Dat vissen wel gevoel hebben wist ik al, onderzoek wees al in die richting.
De bevestiging daarvan was groot, maar niet revolutionair.
Dat training gericht op R+ beter werkte dan training gericht op R- wist ik al(en niet alleen ik). De bevestiging daarop was groots, maar niet revolutionair.

Revolutionair duidt op een veranderd inzicht, een wat men dacht en op richte klopt niet.
Een terug naar de tekentafel.

Dit is geen terug naar de tekentafel als het waar is.
Het is een bevestiging, geen nieuw pad.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
  maandag 14 september 2020 @ 13:53:58 #88
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_195055499
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Ons lichaam bestaat voor meer dan 60% uit water en dat is zeker afkomstig van buitenaf.
Dan kun je net zo goed doorredeneren dat we allemaal voor 100% uit sterrenstof bestaan.
pi_195055516
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:51 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik schrijf al meerdere keren dat ik het wel degelijk als iets groots zie.
En alhoewel dit mijn werkvlak niet is ik er zelfs een blij ei van zou zijn als het waar is.

Ik word er dus wel degelijk warm van.

Maar ik ben een gedragswetenschapper
Dat vissen wel gevoel hebben wist ik al, onderzoek wees al in die richting.
De bevestiging daarvan was groot, maar niet revolutionair.
Dat training gericht op R+ beter werkte dan training gericht op R- wist ik al(en niet alleen ik). De bevestiging daarop was groots, maar niet revolutionair.

Revolutionair duidt op een veranderd inzicht, een wat men dacht en op richte klopt niet.
Een terug naar de tekentafel.

Dit is geen terug naar de tekentafel als het waar is.
Het is een bevestiging, geen nieuw pad.
Je begrijpt het dus echt niet naar mijn mening.

Naja, blijkbaar zijn die er ook.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2020 13:55:23 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 maandag 14 september 2020 @ 14:01:19 #90
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195055593
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 13:51 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Ik schrijf al meerdere keren dat ik het wel degelijk als iets groots zie.
En alhoewel dit mijn werkvlak niet is ik er zelfs een blij ei van zou zijn als het waar is.

Ik word er dus wel degelijk warm van.

Maar ik ben een gedragswetenschapper
Dat vissen wel gevoel hebben wist ik al, onderzoek wees al in die richting.
De bevestiging daarvan was groot, maar niet revolutionair.
Dat training gericht op R+ beter werkte dan training gericht op R- wist ik al(en niet alleen ik). De bevestiging daarop was groots, maar niet revolutionair.

Revolutionair duidt op een veranderd inzicht, een wat men dacht en op richte klopt niet.
Een terug naar de tekentafel.

Dit is geen terug naar de tekentafel als het waar is.
Het is een bevestiging, geen nieuw pad.
De ontdekking van bijvoorbeeld het higgsdeeltje is dus ook niet revolutionair?
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 14 september 2020 @ 14:07:07 #91
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195055686
quote:
84s.gif Op maandag 14 september 2020 14:01 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

De ontdekking van bijvoorbeeld het higgsdeeltje is dus ook niet revolutionair?
Grootst ja
Revolutionair, nee
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195055723
quote:
6s.gif Op maandag 14 september 2020 13:53 schreef Twiitch het volgende:

[..]

Dan kun je net zo goed doorredeneren dat we allemaal voor 100% uit sterrenstof bestaan.
Heel veel bouwstenen voor leven waren op Aarde aanwezig. Water valt daar niet onder.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  maandag 14 september 2020 @ 14:19:38 #93
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_195055909
quote:
1s.gif Op maandag 14 september 2020 13:55 schreef feitcepsrep het volgende:

[..]

Je begrijpt het dus echt niet naar mijn mening.

Naja, blijkbaar zijn die er ook.
Nou ja, het werd mij gevraagd

Ik moest zeggen dat ik mezelf wel met wetenschap bezig hou, maar dit enkel interesse is.

Vertel eens (ook een vraag aan degene die die vraag stelde).

Ben jij wetenschapper? En zo ja ook in dit vlak?

Begrijp ik het niet of jij het niet?
Of, meer waarschijnlijk, kijken we er anders naar?

Vanuit mijn vlak van wetenschap en hoe ik daarmee omga geld voor mij een verschil tussen bevestiging van een gedragen theorie en een vernieuwing van inzicht.
Dat laatste is wat ik revolutionair zou noemen. Dat wat alles veranderd.

Dat bevestiging opwindend en groots kan zijn veranderd het pad niet.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_195056070
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:07 schreef Cause_Mayhem het volgende:

[..]

Grootst ja
Revolutionair, nee
Leuk dan een gedragswetenschapper daar zijn ei over kwijt wil.

Dat higgs deeltje wat gevonden werd was wel degelijk tamelijk revolutionair lijkt mij zo.

Maargoed, ik ben net zoals jij, geen wetenschapper op dat vlak.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195056153
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:19 schreef Cause_Mayhem het volgende:


Of, meer waarschijnlijk, kijken we er anders naar?
En zo zeg je het precies goed, elke wetenschapper kijkt in dezelfde richting: de waarheid. Tot vandaag dacht ik dat het hart van elke wetenschapper sneller zou kloppen bij de mogelijke bevestiging van een decennia lange zoektocht naar leven elders. Deze dergelijke zoektocht is op elk vlak dan ook betekenisvoller dan wat dan ook en beantwoord een van de oudste en meest diepgewortelde vragen van de mensheid: “Zijn we alleen?”.

Sinds mensenheugenis en om en nabij het terugvinden van de eerste geschriften is dit niet enkel een wetenschappelijk vraagstuk geweest, maar ook een Filosofische. Het beantwoorden van een dergelijk eeuwenoud dilemma zou voor elke wetenschapper revolutionair moeten zijn, alsook voor mensen binnen de levensbeschouwing. Er zijn geen grotere “wow” momenten in de nabije toekomst die deze op zo’n massale schaal kunnen gaan evenaren.

Het feit dat je niet warm loopt voor een dergelijke mogelijke gebeurtenis, dan wel het ontkennen van de revolutionaire waarde ervan, verbaast mij niet zozeer, tenzij het uit de mond van een wetenschapper komt. Dan des te meer.
pi_195056232
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2020 14:28 schreef vosss het volgende:

Dat higgs deeltje wat gevonden werd was wel degelijk tamelijk revolutionair lijkt mij zo.
Dat lijkt niet zo, dat ís het ook inderdaad.

Met het vinden (of juist niet) van het Higgs-deeltje viel of stond het gehele werkveld van de kwantummechanica. Het gehele bouwwerk van CERN, onder de volksmond “deeltjesversneller”, zou niet verder relevant meer zijn zonder het vinden van dit deeltje. Het gehele concept kwantumcomputer zou niet verder zijn uitgewerkt omdat het op losse schroeven zou staan en zelfs het > 50-jarig durende kernfusieproject in Frankrijk zou op termijn stilgelegd kunnen worden.

Het vinden van het Higgs deeltje is ongetwijfeld een van de grootste, al dan niet de grootste ontdekking van de 21e eeuw.

In ieder geval de grootste in de kernfysica

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 14-09-2020 14:39:05 ]
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 maandag 14 september 2020 @ 14:56:32 #97
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_195056517
quote:
84s.gif Op maandag 14 september 2020 12:04 schreef Nikonlover het volgende:

[..]

[..]

Royal Astronomical Society lees ik hier en daar op Twitter. Maar ik kan nog geen linkje naar een stream vinden ofzo.
https://astronomynow.com/(...)stronomical-society/

My age is very
Inappropriate
for my behavior
  maandag 14 september 2020 @ 14:57:42 #98
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_195056530
quote:
4s.gif Op maandag 14 september 2020 11:38 schreef Leonos het volgende:
Is dit serieus nieuws? Of is het een domme bacterie?
Bruh, wat? Een 'domme bacterie' zou het grootste nieuws uit de geschiedenis van de mensheid zijn :D

Dat zou betekenen dat er in ons zonnestelsel al op 2 plekken leven is. Wat weer betekend dat het waarschijnlijk wemelt van het leven in het universum.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_195056538
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2020 14:09 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Heel veel bouwstenen voor leven waren op Aarde aanwezig. Water valt daar niet onder.
Almost 99% of the mass of the human body is made up of six elements: oxygen, carbon, hydrogen, nitrogen, calcium, and phosphorus. Only about 0.85% is composed of another five elements: potassium, sulfur, sodium, chlorine, and magnesium. All 11 are necessary for life.

https://en.wikipedia.org/wiki/Composition_of_the_human_body

Ik blijf het fascinerend vinden dat leven kan ontstaan uit materie. Als het hier kan, kan het op veel meer plekken.
pi_195056612
quote:
2s.gif Op maandag 14 september 2020 14:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Bruh, wat? Een 'domme bacterie' zou het grootste nieuws uit de geschiedenis van de mensheid zijn :D

Dat zou betekenen dat er in ons zonnestelsel al op 2 plekken leven is. Wat weer betekend dat het waarschijnlijk wemelt van het leven in het universum.
Groot nieuws is dat als we een pintje kunnen drinken met iemand op venus.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')