abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_195034621
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 10:58 schreef Seven. het volgende:

[..]

We hebben hier een user die body dysmorphic disorder heeft en daarom een kaakingreep heeft laten doen. Moet je daarin (herhaaldelijk) meegaan als werkgever? Sprake van psychisch lijden, maar de collega's lijden er ook onder want zij moeten het werk doen.
Ik heb geen idee wat deze aandoening inhoudt, maar als er sprake is van een psychische aandoening waardoor je vaak uitvalt is dat weer een ander verhaal, lijkt me.

Geen idee hoe je daar mee zou moeten omgaan. Dat is wel een heel specifiek geval.
  zondag 13 september 2020 @ 11:06:30 #102
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195034627
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:01 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Probleem is, een werknemer is op geen enkele manier verplicht zijn medische sores met een leidinggevende te delen. Daar is een bedrijfsarts voor.
Eens en ik vind het ook niet gezond dat iemand (manager) zonder medische achtergrond een oordeel velt over medische zaken. Mijn ervaring is trouwens dat mensen met mij altijd hun medische sores delen :+ , wat dan wel enorm helpt in het overleg. Een bedrijfsarts prikt in de regel wel door een onterechte ziekmelding heen.
Resistance is futile.
  zondag 13 september 2020 @ 11:10:19 #103
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195034696
Ik ben wel eens benieuwd of @GereDathan en @vosss vinden of de werkgever ook zo schappelijk moet zijn richting een transgender werknemer bijvoorbeeld. Kan die zich ook gewoon ziekmelden omdat zij zich borstprotheses aan laat meten, of hij een penisconstructie uit laat voeren?

Ff vooropgesteld: ik weet niet of de bedrijfsarts een gendertransitie ziet als medische indicatie.
Resistance is futile.
  zondag 13 september 2020 @ 11:18:15 #104
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195034836
quote:
3s.gif Op zondag 13 september 2020 11:06 schreef vosss het volgende:

[..]

...... zolang de werknemer maar zijn verlof opneemt want anders nadelig voor werkgever.

Althans zo kom je op mij over. Excuus als dat niet zo is :)
Zo zit ik echt niet in elkaar. Maar ik vind dat je als manager in het uitvoeren van je beleid een taak hebt richting de hele afdeling. Meedenken en goed overleg is nodig en als manager is het ook je taak om ervoor te zorgen dat je werknemer dit bespreekbaar kan maken. Maar als een werknemer daar bij voorbaat een bom onder legt door zelf niet te overleggen over een cosmetische ingreep.. nou ja: dat doet wel iets in de werkrelatie. En het doet ook wat als je daar als manager niet op reageert.
Resistance is futile.
  zondag 13 september 2020 @ 11:21:26 #105
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195034883
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 11:10 schreef Seven. het volgende:
Ik ben wel eens benieuwd of @:GereDathan en @:vosss vinden of de werkgever ook zo schappelijk moet zijn richting een transgender werknemer bijvoorbeeld. Kan die zich ook gewoon ziekmelden omdat zij zich borstprotheses aan laat meten, of hij een penisconstructie uit laat voeren?

Ff vooropgesteld: ik weet niet of de bedrijfsarts een gendertransitie ziet als medische indicatie.
Ja dat is ziekteverzuim
Oh how you'd have a happy life, if you did the things you like
pi_195034885
Je meldt eerder dat je het raar vindt dat een werkgever voor de kosten moet opdraaien want hij heeft niet voor de 2 zwangerschappen (en het vetschort) gekozen.
12 weken verlof oppakken dan maar?
pi_195034904
Cosmetisch is verlofdagen.
Anders is het ziek melden.

Je kunt steun krijgen van je huisarts / psycholoog om je verhaal te versterken dat het niet alleen cosmetisch is.

Of open kaart spelen met je werkgever / bedrijfsarts.
Die kunnen er begrip voor hebben.

Ik zou jezelf niet ziek melden zonder steun van minimaal 1 van deze 2, daar kan je nog wel eens in de problemen van komen.
  zondag 13 september 2020 @ 11:27:37 #108
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195034969
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:23 schreef fespo het volgende:
Cosmetisch is verlofdagen.
Anders is het ziek melden.

Je kunt steun krijgen van je huisarts / psycholoog om je verhaal te versterken dat het niet alleen cosmetisch is.

Of open kaart spelen met je werkgever / bedrijfsarts.
Die kunnen er begrip voor hebben.

Ik zou jezelf niet ziek melden zonder steun van minimaal 1 van deze 2, daar kan je nog wel eens in de problemen van komen.
Huisarts of psycholoog heeft niets te zeggen over arbeidsgerelateerde zaken. Daar is alleen de bedrijfsarts voor, soms in vorm van arbodienstgebeuren
  zondag 13 september 2020 @ 11:28:58 #109
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195034990
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:21 schreef lily het volgende:
Je meldt eerder dat je het raar vindt dat een werkgever voor de kosten moet opdraaien want hij heeft niet voor de 2 zwangerschappen (en het vetschort) gekozen.
16 weken verlof oppakken dan maar?
Hoezo 16 weken?

Ik vind het niet vanzelfsprekend dat de werkgever voor de kosten opdraait, dat klopt. Dat wil niet zeggen dat goed overleg geen optie is. Ik zou als manager kijken naar een aantal factoren: wat is het beleid? En als we dat nog niet hebben, welk precedent wil je dan scheppen?

Ik vermoed dat wij hier wel beleid voor hebben, en dan is het een kwestie van empathie tonen en dit beleid uitleggen en het als zodoende uitvoeren. Indien nodig bedrijfsarts inschakelen. Ik ben persoonlijk geen voorstander van uitzonderingen maken op het beleid, want scheve gezichten als je tegen de volgende persoon wel nee gaat zeggen.

Als er geen sprake is van beleid, dan overleggen met HR en medewerker om zo tot beleid te komen. Het kan namelijk niet zo zijn dat je voor je eigen afdeling iets heel anders implementeert dan voor Productie of Logistiek.
Resistance is futile.
pi_195034996
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 10:22 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dat is superfijn, maar vooral heel schappelijk. En goed dat je het in overleg hebt gedaan. Dan beschadig je de relatie met je werkgever ook niet onnodig.
Aangezien het mijn eigen keuze was, was ik bereid om verlof op te nemen. Zou in mijn geval om een dag of drie gaan.
De werkgever zei resoluut "nee hoor, als je niet kan werken na een operatie is het gewoon ziekte, maakt niet uit waarvoor.". Was er zelf ook verrast over, maar niet moeilijk over gedaan verder natuurlijk. *)
And the druids turn to stone...
pi_195035052
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 11:27 schreef Molo het volgende:

[..]

Huisarts of psycholoog heeft niets te zeggen over arbeidsgerelateerde zaken. Daar is alleen de bedrijfsarts voor, soms in vorm van arbodienstgebeuren
ik denk dat ze wel beter kunnen inschatten of iemand ziek is (dus kans maakt bij de bedrijfsarts) dan een stelletje Fok!ers hier.
  zondag 13 september 2020 @ 11:35:36 #112
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195035101
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:32 schreef fespo het volgende:

[..]

ik denk dat ze wel beter kunnen inschatten of iemand ziek is (dus kans maakt bij de bedrijfsarts) dan een stelletje Fok!ers hier.
Daar gaat het niet om. Uitspraken doen over werk is voorbehouden aan bedrijfsartsen (en deels arbodiensten).
Dat is expliciet niét aan medische behandelaren.
Die kunnen wel om advies gevraagd worden, altijd op initiatief van de bedrijfsarts

Dit om belangen zuiver gescheiden te houden

Net als dat een werkgever dus niets mag vinden over ernst van ziekte/uitval en werkmogelijkheden.
pi_195035114
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 11:28 schreef Seven. het volgende:

[..]

Hoezo 16 weken?
12 weken. Ik had het al aangepast.
Ik doel op het zwangerschapsverlof.
  zondag 13 september 2020 @ 11:37:21 #114
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195035124
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:36 schreef lily het volgende:

[..]

Dat wordt betaald door het UWV :+

Net even verkeerd voorbeeld
pi_195035134
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 11:37 schreef Molo het volgende:

[..]

Dat wordt betaald door het UWV :+

Net even verkeerd voorbeeld
Klopt.
Maar er moet een vervanger komen of je zadelt je collega’s ermee op.
  zondag 13 september 2020 @ 11:39:44 #116
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195035152
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 11:36 schreef lily het volgende:

[..]

Dan snap ik nog niet goed wat je bedoelt :@ . Hersteltijd voor TS is 6 weken, maar ze geeft aan dat ze na 1,5 week wel denkt thuis te kunnen werken.
Resistance is futile.
  zondag 13 september 2020 @ 11:39:59 #117
401485 Molo
Völlig losgelöst
pi_195035156
quote:
1s.gif Op zondag 13 september 2020 11:38 schreef lily het volgende:

[..]

Klopt.
Maar er moet een vervanger komen of je zadelt je collega’s ermee op.

Dat ligt aan het soort werk, soort collega's en andere context
pi_195035177
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 11:39 schreef Seven. het volgende:

[..]

Dan snap ik nog niet goed wat je bedoelt :@ . Hersteltijd voor TS is 6 weken, maar ze geeft aan dat ze na 1,5 week wel denkt thuis te kunnen werken.
Oke. Ik heb nu geen tijd om uit te leggen wat ik bedoel (ik doelde op je uitspraak eerder dit topic). Maar goed, later wellicht.
pi_195035208
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 10:55 schreef vosss het volgende:
Bij Seven. was TS uiteindelijk gewoon keihard depressief geworden omdat ze die huidplooien niet weg mocht laten halen behalve als er een hele sloot aan verlofdagen daarvoor opgenomen moesten worden.

En dan valt zo iemand dus maanden uit ipv een paar weken ziektewet.

Het is niet alsof Seven. of eender welke andere manager dit zelf moet betalen.
Her gaat om een dag of 8.
"Met charme kun je je een kwartiertje redden, daarna moet je iets te zeggen hebben."
pi_195035254
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 11:28 schreef Seven. het volgende:

Ik vermoed dat wij hier wel beleid voor hebben
Hoezo vermoed je dit? Je hebt zelf een complex geval waarbij je je ook af kan vragen of zo iemand zich zo maar ziek kan melden of dat hij/zij/het verlof op moet nemen.

Waarom weet je nog niet of jullie daar überhaupt beleid voor hebben?
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_195035460
Ik begrijp de reacties naar Seven eerlijk gezegd niet zo. Volgens mij is er best wel e.e.a. bespreekbaar als je de werkgever er van tevoren in betrekt, ook bij Seven. Maar ik kan me voorstellen als je de werkgever er niet van tevoren in betrekt, deze zich voor het blok gezet zou voelen. Volgens mij is dit het punt dat Seven wilde maken. Dat zou ik eerlijk gezegd ook van slecht werknemerschap vinden getuigen. Als je ergens mee zit moet je het bespreken en niet je eigen keuzes doordrukken.

Dat is echter helemaal nog niet van toepassing bij TS, die wint gewoon informatie in over hoe dit het beste aan te pakken.

Omgekeerd vind ik het wel van slecht werkgeverschap getuigen indien er niet iets te regelen valt of dit volledig onbespreekbaar blijkt. Een ziekte wet verzekering bestaat immers niet voor niets. En er zijn ook nog allerlei tussenwegen denkbaar, bijv deels werken, deels ziektewet.
  zondag 13 september 2020 @ 12:06:00 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_195035507
quote:
5s.gif Op zondag 13 september 2020 11:48 schreef vosss het volgende:

[..]

Hoezo vermoed je dit? Je hebt zelf een complex geval waarbij je je ook af kan vragen of zo iemand zich zo maar ziek kan melden of dat hij/zij/het verlof op moet nemen.

Waarom weet je nog niet of jullie daar überhaupt beleid voor hebben?
Met 'we hebben hier een user die BDD heeft' doel ik op een welbekende fokker. Niet op één van m'n eigen mensen op de afdeling.

Verder is het niet gezond dat een manager doet alsof ze het beleid kent terwijl ze er nog niet in de praktijk mee gewerkt heeft omdat een vergelijkbare situatie zich niet heeft voorgedaan. Beter geef je dan gewoon aan dat je het uit gaat zoeken en er op terugkomt.

Wat vind je van m'n transgender casus?
Resistance is futile.
pi_195035534
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 12:06 schreef Seven. het volgende:

[..]

Met 'we hebben hier een user die BDD heeft' doel ik op een welbekende fokker. Niet op één van m'n eigen mensen op de afdeling.

Dan had je wellicht duidelijker moeten zijn. Ik was dus abusievelijk in de veronderstelling dat het een werknemer bij jou betrof :@
vosss is de naam,
pi_195035545
quote:
0s.gif Op zondag 13 september 2020 09:56 schreef FYazz het volgende:

[..]

Wat een misplaatst vooroordeel.
Dan wel ... uit belang van werkgever kan HR ook adviseren om goed werkgeverschap te tonen en werknemer bij te staan bij dit proces.

Een bedrijfsarts komt doorgaans pas in beeld na een ziekmelding van werknemer en gaat niet vooraf bepalen welke arbeidsmogelijkheden er wel of niet zijn.

@:TS
Vraag het aan HR (of aan de verzuimmanager/casemanager als je bedrijf deze heeft).
De bedrijfsarts heeft wettelijk ook de taak om aan preventie te werken. Daar lijkt mij dit echt wel onder te vallen: afvallen van fors overgewicht en de nasleep.
dag
pi_195035558
quote:
7s.gif Op zondag 13 september 2020 12:06 schreef Seven. het volgende:

Wat vind je van m'n transgender casus?
Aangezien ik van mening ben dat transgenders mensen zijn die vooral psychische hulp nodig hebben in plaats van een operatie lijkt me dit verder niet zo relevant voor dit topic :@
vosss is de naam,
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')