abonnement Unibet Coolblue
pi_195503063
Zo, bij ons worden nu ook offertes aangevraagd. We willen met meerdere buren op een rij panelen aanleggen, wellicht dat we daarmee nog wat korting kunnen bedingen 8-)

De 1e offerte heeft het over URE 320wp panelen, en een Growatt omvormer. Ik zie die merken niet terugkomen hier, zijn het wel gerenomeerde leveranciers verder?
Qua tarief is het wel aardig denk ik, ik kom op 1,08 per wp excl btw. Ik verwacht nog meer offertes dus we gaan ze allemaal nog naast elkaar leggen.

Als complete noob zal ik me nog even goed door dit topic worstelen :7 Er komt volgende week ook een partij langs.
pi_195503218
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:26 schreef Fazz het volgende:
Zo, bij ons worden nu ook offertes aangevraagd. We willen met meerdere buren op een rij panelen aanleggen, wellicht dat we daarmee nog wat korting kunnen bedingen 8-)

De 1e offerte heeft het over URE 320wp panelen, en een Growatt omvormer. Ik zie die merken niet terugkomen hier, zijn het wel gerenomeerde leveranciers verder?
Qua tarief is het wel aardig denk ik, ik kom op 1,08 per wp excl btw. Ik verwacht nog meer offertes dus we gaan ze allemaal nog naast elkaar leggen.

Als complete noob zal ik me nog even goed door dit topic worstelen :7 Er komt volgende week ook een partij langs.
Alle panelen zijn doorgaans wel goed, geen enkel merk kan 25 jaar in weer en wind nabootsen dus je moet ook gewoon geluk hebben. Maar als je ze binnen 7 jaar terugverdient, is het geen ramp als je ze na 15 jaar weer zou moeten vervangen voor wat er tegen die tijd beschikbaar is.

Growatt is verder ook een bekend, niet al te duur omvormermerk. Doet gewoon z'n werk.
pi_195503307
Goed om te weten!

Wat is het advies over de hoeveelheid panelen vs huidig stroomverbruik? Ik zag een 2e offerte voorbij komen van met een gewenste opbrengst van 6300 kwh. Dat is ongeveer het dubbele van ons huidige gebruik :+
pi_195503613
quote:
7s.gif Op donderdag 8 oktober 2020 11:42 schreef Fazz het volgende:
Goed om te weten!

Wat is het advies over de hoeveelheid panelen vs huidig stroomverbruik? Ik zag een 2e offerte voorbij komen van met een gewenste opbrengst van 6300 kwh. Dat is ongeveer het dubbele van ons huidige gebruik :+
Ik verbruik ongeveer 7.000kWh (waarvan ~3.500kWh door m'n warmtepomp) en wek zo'n 15.500kWh op per jaar.
Voordeel daarvan is dat ik ook als de saldering is afgebouwd (tussen 2023 en 2030) ik nog steeds een lage energierekening heb.

Kijk je puur naar het rendement als percentage, dan lijkt het niet slim om meer te leggen dan dat je verbruikt.
Maar kijk je naar het rendement op een spaarrekening (negatief als je inflatie meerekent) dan is er best wel wat voor te zeggen om het geld dan maar op je dak te leggen.

Mijn energierekening is nu als volgt:

- ik betaal ¤5 per maand aan voorschot.
- ik krijg ¤821 per jaar terug.

Het blijft natuurlijk een persoonlijke keuze. Maar als je spaargeld hebt waar je niet direct een doel voor kan bedenken, dan zeg ik altijd: gooi je dak VOL ;)

Extra voordelen:

- meer zonnepanelen = meestal lagere prijs per Wp op de offerte
- minder spaargeld is soms minder VRH betalen aan de belastingdienst

Edit: nog een voordeel:

- thuisaccu's worden met de komst van goedkope accu-cellen en het afbouwen van salderen steeds interessanter, daarnaast kan het zijn dat je elektrisch gaat rijden in de toekomst of een warmtepomp neemt, je zonnepanelen zijn er dan alvast op voorbereid. Zelf wil ik tussen 2025 en 2030 een thuisaccu gaan aanschaffen. Ik verwacht dat ze dan wel rendabel zijn / worden.

[ Bericht 1% gewijzigd door TheFreshPrince op 08-10-2020 12:09:54 ]
pi_195523076
check. Dat is inderdaad wel zo; wat ik nu niet verbruik zegt niets over wat ik in de toekomst wellicht wel nodig heb :)
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 9 oktober 2020 @ 16:39:09 #81
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195529561
Ik heb ook zonnepanelen :)
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_195531177
quote:
84s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 16:39 schreef Starhopper het volgende:
Ik heb ook zonnepanelen :)
Tesla Roof mag ik aannemen? :+
  Jaap van Dissel-award 2022 vrijdag 9 oktober 2020 @ 18:33:03 #83
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195531669
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 18:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Tesla Roof mag ik aannemen? :+
Nope :') Goedkope chinese panelen van de woningbouw :')

Nja, ze werken wel :T Als ik ooit een eigen huis heb komt er idd een Tesla Roof op :T
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
pi_195536498
Ons dak is helaas niet zo heel groot aan de zuidkant, de verwachting is dat er maar een paneel of 9 a 10 oppast :{ Had er graag meer gewild!

We hebben beneden een serre met glazen dak. Nu zag ik bij een rondje googlen dat er ook semi-transparante zonnepanelen bestaan die je in serre's kunt installeren. Heeft iemand daar ervaring mee? Of is dit nog een ontwikkeling die in de kinderschoenen staat :?

En panelen tegen je gevel, is dat nou nog een serieuze optie?
pi_195539026
quote:
7s.gif Op vrijdag 9 oktober 2020 22:13 schreef Fazz het volgende:
Ons dak is helaas niet zo heel groot aan de zuidkant, de verwachting is dat er maar een paneel of 9 a 10 oppast :{ Had er graag meer gewild!

We hebben beneden een serre met glazen dak. Nu zag ik bij een rondje googlen dat er ook semi-transparante zonnepanelen bestaan die je in serre's kunt installeren. Heeft iemand daar ervaring mee? Of is dit nog een ontwikkeling die in de kinderschoenen staat :?

En panelen tegen je gevel, is dat nou nog een serieuze optie?
De opbrengst van die semi-transparante is wel een stuk lager, denk ook dat het een duur geintje wordt in verhouding.

Dan kan je ze nog beter op de noordkant van je dak leggen (heb er zelf ook 11 op noord).
Voordeel is dat je omvormer daar amper zwaarder voor hoeft te zijn omdat de zon nooit aan 2 kanten tegelijk staat :+ (al hangt het ook af van de hoek van je dak)
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:11:12 #86
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195608048
Provincie en gemeente Haarlemmermeer willen Schiphol vol leggen met zonnepanelen ^O^ _O_

Een flink deel van luchthaven Schiphol moet vol komen te liggen met zonnepanelen. Dat willen de gemeente Haarlemmermeer en de provincie Noord-Holland in de komende jaren samen realiseren. De luchthaven staat er ook open voor, mits de veiligheid van het vliegverkeer niet in het geding is.

In totaal zou er 300 hectare :o aan zonnepanelen op de luchthaven kunnen komen te liggen, met name naast de start- en landingsbanen. Daarnaast wordt gedacht aan tientallen hectare :o op daken van luchthavengebouwen of bij parkeerplaatsen.

Aan het zonneplan wordt momenteel gewerkt door de provincie Noord-Holland en de gemeente Haarlemmermeer. ,,In het Klimaatakkoord is afgesproken dat 30 regio's plannen moeten maken voor duurzame energie”, zegt GroenLinks-gedeputeerde Edward Stigter van de provincie Noord-Holland (klimaat en energie). Voor heel Nederland betreft het 35 terrawattuur.

De opdracht zou voor 2030 gerealiseerd moeten zijn. ,,Als Noord-Holland denken wij circa zeven terrawattuur voor onze rekening te kunnen nemen. Dat is behoorlijk wat, maar onze provincie telt veel inwoners die bovendien veel energie gebruiken. Voor bedrijven geldt hetzelfde.”

Veel ruimte
Dat Haarlemmermeer een potentiële zoeklocatie is, ligt voor de hand: de gemeente is uitgestrekt en kent veel landelijk gebied, dat niet beschermd is. Voor Schiphol geldt hetzelfde. Het terrein van de luchthaven is weids, bestaat rondom de start- en landingsbanen vooral uit weilanden.

,,Wij hebben nu eenmaal veel ruimte”, erkent VVD-wethouder Jurgen Nobel van Haarlemmermeer (luchthavenzaken, energietransitie en financiën). Hij is bereid met de provincie samen te werken. ,,Alleen moet dat wel in samenspraak met onze inwoners en de gemeenteraad gebeuren, er moet voldoende draagvlak zijn.”

Heel veel inwoners doen als suggestie het gebied rond de landingsba­nen

Jurgen Nobel, wethouder luchthavenzaken en energietransitie
Het afgelopen jaar konden burgers van Haarlemmermeer suggesties doen en meepraten over mogelijke locaties voor zonnepanelen en ook windmolens. ,,Heel veel mensen kiezen voor het gebied rond de landingsbanen”, zegt Nobel. ,,We willen voorkomen dat het polderlandschap in onze gemeente aangetast wordt.”

Hij beklemtoont dat de meeste inwoners positief tegenover zonne-energie staan. ,,In Haarlemmermeer hebben gemiddeld twee keer zoveel mensen zonnepanelen op hun dak liggen dan elders in Nederland.”

Meedenken
Schiphol staat positief tegenover het idee en zegt ‘open te staan voor de grootschalige aanleg van zonnepanelen’. Volgens een woordvoerder is de luchthaven bereid mee te denken met de gemeente. ,,We hebben inmiddels een aantal aandachtspunten aangereikt, waaronder de veiligheid.”

De bedoeling is verder dat op de daken van luchthavengebouwen op Schiphol eveneens veel panelen komen. Dat gebeurde al met parkeergarage P3, waar zesduizend panelen op het dak liggen. ,,Boeren in de omgeving kunnen verder bijvoorbeeld panelen plaatsen op de daken van hun schuren”, zegt wethouder Nobel.

Provincie en gemeente willen dat de plannen volgend jaar concreter uitgewerkt zijn, de jaren erna kunnen ze vervolgens gerealiseerd worden. Waar er binnen Haarlemmermeer volop ruimte voor zonnestroom is, geldt dat minder voor windenergie. De aanvliegroutes boven Schiphol maken enorme turbines onmogelijk.

Helemaal gespaard kunnen de polders bij Schiphol overigens wellicht niet worden. Haarlemmermeer dient mogelijk vijftien windturbines te plaatsen. Nobel: ,,Dat moet in het zuidelijke poldergebied. In de rest van de polder of bij Schiphol kan dat vanwege de aanvliegroutes uiteraard niet.”

Beschermd landschap
Ook in de rest van Noord-Holland is gekeken naar ruimte voor zonnepanelen en windmolens, zegt provinciebestuurder Stigter. ,,Neem het Noordzeekanaal-gebied of de Kop van Noord-Holland.” Tegelijk zijn veel gebieden bij voorbaat uitgesloten, omdat ze als beschermd landschap zijn aangemerkt. ,,Dat is onder meer het geval in Kennemerland en de Gooi- en Vechtstreek.”

Dat VVD en GroenLinks gebroederlijk samenwerken op het gebied van duurzame energie is minder vreemd dan het lijkt, zeggen Nobel en Stigter. Nobel beklemtoont dat de VVD als regeringspartij medeverantwoordelijk is voor de komst van alle duurzame energie op land. Stigter wijst erop dat zijn partij GroenLinks en de VVD samen in het college van Noord-Holland zitten. ,,Die samenwerking verloopt prima.” Hij vult aan dat het echt niet alleen meer om een betere wereld gaat. ,,Groene energie is steeds meer een businessmodel, er is ook steeds minder subsidie nodig.”



Wethouder Jurgen Nobel en provinciebestuurder Edward Stigter op het dak van parkeergarage P3 op luchthaven Schiphol.

https://www.ad.nl/binnenl(...)nnepanelen~ae617377/

300 hectare en nog enkele 10 tallen erbij *O*
Zou dat genoeg zijn om heel schiphol van stroom te voorzien :? of hou je nog wat over op zonnige dagen voor de bewoners in de buurt :?
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:27:29 #87
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_195608415
Goed idee...

maar nog even dit:

Maar wist u dat zonnepanelen ook storingen kunnen veroorzaken? Niet alleen bij de eigenaar van de panelen in huis, maar ook in bijvoorbeeld lucht- en scheepvaartcommunicatie. We geven in dit artikel een aantal tips, zodat u samen met uw leverancier en installateur storingen door zonnepanelen kunt voorkomen.
bron: agentschap telecom
Tot nooit .......
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:40:58 #88
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195608684
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:27 schreef Speekselklier het volgende:
Goed idee...

maar nog even dit:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:
De bedoeling is verder dat op de daken van luchthavengebouwen op Schiphol eveneens veel panelen komen. Dat gebeurde al met parkeergarage P3, waar zesduizend panelen op het dak liggen.
Daar zullen toch wel bij P3 ervaring me hebben opgedaan :?
Ik zie op de foto de leidingen bijvoorbeeld afgedekt met ijzeren kappen
  dinsdag 13 oktober 2020 @ 13:58:08 #89
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195609106
quote:
300 hectare en nog enkele 10 tallen erbij *O*
Zou dat genoeg zijn om heel schiphol van stroom te voorzien :? of hou je nog wat over op zonnige dagen voor de bewoners in de buurt :?
Uitgaande van een gebruikelijke en economisch optimale opstelling van de panelen met de standaard afmetingen van 1 meter bij 1,6 meter passen er ongeveer 3000 panelen op één hectare. Dat levert, onder de Nederlandse zon, per jaar grofweg 1.000.000 Wh ofwel 1 MWh aan elektriciteit op.

https://zonneparkfledderb(...)20elektriciteit%20op.

300 Miljoen watt dus :o
  woensdag 14 oktober 2020 @ 08:28:00 #91
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_195626863
quote:
6s.gif Op dinsdag 13 oktober 2020 13:58 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Uitgaande van een gebruikelijke en economisch optimale opstelling van de panelen met de standaard afmetingen van 1 meter bij 1,6 meter passen er ongeveer 3000 panelen op één hectare. Dat levert, onder de Nederlandse zon, per jaar grofweg 1.000.000 Wh ofwel 1 MWh aan elektriciteit op.

https://zonneparkfledderb(...)20elektriciteit%20op.

300 Miljoen watt dus :o
mooi, kunnen we weer twee datacenters binnenhalen.
Tot nooit .......
pi_195631484
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_195631712
quote:
0s.gif Op woensdag 14 oktober 2020 12:44 schreef bambino het volgende:

[..]

Nu nog zien dat het door de regering komt, ik vind het een goed plan.
Ik zie het meer als onvermijdelijk, gezien de afbouw van de saldering.
Heb er ook geen moeite mee.
  woensdag 14 oktober 2020 @ 15:04:28 #94
11091 SEMTEX
Mevr. Hoe-die-nie
pi_195634225
De verwachte opbrengst dit jaar (panelen liggen op Oost en staan aan per 15 oktober 2019) was ongeveer 2700 tot 2900kwh en is uitgekomen op bijna 3240kwh. Nice! We gebruiken met zijn tweeen nog maar ongeveer 2800kwh per jaar :)
In school we learn that mistakes are bad, and we are punished for making them. Yet, if you look at the way humans are designed to learn, we learn by making mistakes.If we never fell down, we would never walk. Robert Kiyosaki
pi_195636826
Vorig jaar zat ik op 15.010kWh volgens PVOutput en 15.510kWh volgens m'n omvormer dus daar zit zo'n 3,33% verschil in.

Dit jaar zit ik (tot nu toe) op 14.331kWh volgens PVOutput en 14.820kWh volgens m'n omvormer dus daar zit zo'n 4,31% verschil in.

Op zich niet echt een heel groot verschil maar wel opmerkelijk.
pi_195713351
Vorige week zijn wij verhuisd naar een woning met zonnepanelen. Panelen zijn 20 juli 2020 geplaatst, dus de vorige bewoners konden nog niet veel zeggen over de opbrengst.

Het gaat om 16 grote panelen, 10 op een 45° dak op het zuid-zuidwesten en 16 op eenzelfde dak op het zuid-zuidoosten.



Inmiddels heb ik al proberen te achterhalen welke panelen het zijn, maar op de nota staat het merk/type niet genoemd, en de vorige eigenaren wisten ons ook niets te vertellen. Enige dat we weten is dat het panelen met ingebouwde omvormer zijn en dat ze benaderbaar zouden moeten zijn via wifi.
Helaas is dat laatste nog niet gelukt omdat we nog wachten totdat de opzegging van de oude bewoners bekend is bij Enphase.

Komende tijd zal ik jullie wellicht af en toe om wat info en advies komen vragen. Al is het alleen maar omdat we waarschijnlijk de andere daken (aan de niet op de foto zichtbare kant kant van het huis hebben we nog een plat dak van 25m²en de andere 2 platte daken zijn samen ook nog eens ruim 20 m²) ook nog vol willen leggen zodra we een powerwall (of iets vergelijkbaars) hebben aangeschaft.

Nu eerst maar eens zorgen zorgen dat alle verhuisdozen uitgepakt worden.

[ Bericht 7% gewijzigd door SummerBreeze op 18-10-2020 14:59:06 ]
pi_195746727
De vraag is vast al vaker langsgekomen, maar hoe kan je een goede selectie maken van installateurs om een offerte uit te brengen? Is er iets van een website waarop je al ongeveer kunt vergelijken wat men aanbiedt of hoe scherp ze op de prijs zitten?

En zijn collectieve inkoopacties nog interessant?
pi_195749469
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 oktober 2020 14:09 schreef Heph844 het volgende:
De vraag is vast al vaker langsgekomen, maar hoe kan je een goede selectie maken van installateurs om een offerte uit te brengen? Is er iets van een website waarop je al ongeveer kunt vergelijken wat men aanbiedt of hoe scherp ze op de prijs zitten?

En zijn collectieve inkoopacties nog interessant?
Er zijn niet echt sites waar je direct concrete prijzen ziet. Elk huis is anders, dus dat is geen vast getal.
Waar je van uit kan gaan als richtlijn is 1 euro per wattpiek ex btw.
Dus 12 panelen van 330wp = 3960 euro ex. btw

Er zijn wel offertevergelijkers, daar vul je wat in en dan krijgen de installateurs die daar leads kopen jouw bericht binnen en die bellen je dan voor een offerte.
Dat doen wij ook om klanten te krijgen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_195842321
Zit nu ook te puzzelen op 3 offertes die hier afgelopen week zijn ontvangen. Ik denk, obv jullie adviezen, dat ik de duurste (LG panelen) laat schieten.

Eigen verbruik is ong. 4.200. Plat dak en geen schaduwen/hogebomen in de buurt

Offerte 1 13x Winaico 330Wp E.V.A. ¤4.516 ex btw
Opbrengst garantie: 90% in jaar 11 en 80% in jaar 35

Offerte 2 13x Solarwatt 320Wp - anti reflectie glas-glas 2mm witte E.V.A ¤5.374 ex btw
Opbrengst garantie: 90% in meer 23 en 87% in jaar 30

In beide offertes: omvormer SMA SB 3.6
beide offertes incl installatie en meterkastwerk,
beide offertes incl montage materiaal Van der Valk Pro+15

De duurste offerte was 12x LG 380Wp voor ¤5.910 ex btw, maar al lezende vraag ik me af of deze meerprijs zijn geld waard is.

Dinsdag as komen ze de situatie schouwen, en weten we of er nog iets aan de offertes verandert.
We willen eigenlijk sowieso 1 paneel meer dan de offerte, ivm mogelijk toekomstig hoger energieverbruik.

Mijn voornaamste vraag is of de panelen uit offerte 2 hun meerprijs waard zijn? En of de opbrengst garantie nog iets van waarde heeft. Wie heeft enig idee?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_195844347
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 12:11 schreef Essebes het volgende:
Zit nu ook te puzzelen op 3 offertes die hier afgelopen week zijn ontvangen. Ik denk, obv jullie adviezen, dat ik de duurste (LG panelen) laat schieten.

Eigen verbruik is ong. 4.200. Plat dak en geen schaduwen/hogebomen in de buurt

Offerte 1 13x Winaico 330Wp E.V.A. ¤4.516 ex btw
Opbrengst garantie: 90% in jaar 11 en 80% in jaar 35

Offerte 2 13x Solarwatt 320Wp - anti reflectie glas-glas 2mm witte E.V.A ¤5.374 ex btw
Opbrengst garantie: 90% in meer 23 en 87% in jaar 30

In beide offertes: omvormer SMA SB 3.6
beide offertes incl installatie en meterkastwerk,
beide offertes incl montage materiaal Van der Valk Pro+15

De duurste offerte was 12x LG 380Wp voor ¤5.910 ex btw, maar al lezende vraag ik me af of deze meerprijs zijn geld waard is.

Dinsdag as komen ze de situatie schouwen, en weten we of er nog iets aan de offertes verandert.
We willen eigenlijk sowieso 1 paneel meer dan de offerte, ivm mogelijk toekomstig hoger energieverbruik.

Mijn voornaamste vraag is of de panelen uit offerte 2 hun meerprijs waard zijn? En of de opbrengst garantie nog iets van waarde heeft. Wie heeft enig idee?
Wat standaarddingetjes:
- garanties zijn weinig waard, waar kan je ze over 15 jaar nog claimen? Hoe bewijs je een lagere opbrengst? Hoe los je dat op tzt?
- vanaf 2023 mag je in stapjes steeds minder salderen (wordt in stapjes afgebouwd tot 2030), leg dus gewoon het aantal panelen dat je kwijt kan / kan betalen en maak je niet te druk om hoeveel je verbruikt of gaat verbruiken. Heb je ruimte voor 24 panelen en het geld beschikbaar? Waarom niet? Het levert altijd meer op dan op je spaarrekening. Zo heb ik 68 panelen liggen omdat de ruimte er was en omdat het financieel kon.
- dure panelen hebben weinig meerwaarde, over de levensduur is toch weinig te zeggen en als je ze over 7 jaar hebt terugverdiend en ze gaan over 20 jaar toch onverhoopt stuk, dan leg je tzt voor minder geld weer veel mooiere panelen
- doorgaans heb je meer opbrengst van 14 goedkope panelen dan van 13 dure panelen (en ben je alsnog goedkoper uit)

Met andere woorden: maak je niet te druk, laat je niet verleiden met dure panelen, hippe termen of geweldige voorwaarden; je kan toch geen 20 of 25 jaar vooruit kijken en dat kan je leverancier ook niet.

[ Bericht 2% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-10-2020 14:02:13 ]
pi_195844847
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 13:57 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Wat standaarddingetjes:
- garanties zijn weinig waard, waar kan je ze over 15 jaar nog claimen? Hoe bewijs je een lagere opbrengst? Hoe los je dat op tzt?
- vanaf 2023 mag je in stapjes steeds minder salderen (wordt in stapjes afgebouwd tot 2030), leg dus gewoon het aantal panelen dat je kwijt kan / kan betalen en maak je niet te druk om hoeveel je verbruikt of gaat verbruiken. Heb je ruimte voor 24 panelen en het geld beschikbaar? Waarom niet? Het levert altijd meer op dan op je spaarrekening. Zo heb ik 68 panelen liggen omdat de ruimte er was en omdat het financieel kon.
- dure panelen hebben weinig meerwaarde, over de levensduur is toch weinig te zeggen en als je ze over 7 jaar hebt terugverdiend en ze gaan over 20 jaar toch onverhoopt stuk, dan leg je tzt voor minder geld weer veel mooiere panelen
- doorgaans heb je meer opbrengst van 14 goedkope panelen dan van 13 dure panelen (en ben je alsnog goedkoper uit)

Met andere woorden: maak je niet te druk, laat je niet verleiden met dure panelen, hippe termen of geweldige voorwaarden; je kan toch geen 20 of 25 jaar vooruit kijken en dat kan je leverancier ook niet.
Dank je!

En over de omvormer zegt men: 100% smart.
Wat mag ik hierbij verwachten? Dat ik ‘m zelf kan uitlezen en opbrengsten kan zien? Of zit dit ingewikkelder in elkaar?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  zondag 25 oktober 2020 @ 15:17:26 #102
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195846476

Leuk en interessant :7
pi_195848009
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 14:19 schreef Essebes het volgende:

[..]

Dank je!

En over de omvormer zegt men: 100% smart.
Wat mag ik hierbij verwachten? Dat ik ‘m zelf kan uitlezen en opbrengsten kan zien? Of zit dit ingewikkelder in elkaar?
Iedere omvormer heeft volgens mij wel één of andere app tegenwoordig waar je live en per dag, week, maand, jaar en voorgaande jaren je statistieken kan zien.
pi_195848285
Voor de liefhebbers, de binnenkant van 1 van m'n SolarEdge SE8k 3-fase omvormers.

Moest op beide omvormers nog even een instelling wijzingen (vlamboog detectie) en dat kon alleen via de knopjes achter de beschermkap. Ik was in de veronderstelling dat dat standaard ingeschakeld zou staan maar kwam er vorige maand achter dat dat niet zo was.

pi_195849185
Op mijn nieuwbouwwoning wil ik graag zonnepanelen aanleggen, echter ik heb er niet echt verstand van. Aangezien hier volgens mij veeeeel kennis zit hier maar even een bericht.



Het huis wordt een bungalow met een dakterras, en op ongeveer de helft van het dak kunnen zonnepanelen worden geplaatst. De oppervlakte hiervoor is ca. 9x7 meter, en om het hele dak (9x18m) zit een opstand van 1 meter hoog.

We hebben een warmtepomp, 1 zwemspa en 1 jacuzzi, en 2 electrische auto's. Dus de vraag naar electra zal wel behoorlijk hoog worden ;-) Ik zou dus graag zo veel mogelijk panelen kwijt kunnen op het dak, en vraag me de volgende dingen af:
- hoeveel panelen kan ik kwijt in de standaard situatie
- zijn er creatieve oplossingen om meer panelen kwijt te kunnen? (stapelen??)
- hoeveel opbrengst zou ik kunnen halen met het aantal panelen wat ik kwijt kan, en is dat voldoende voor mijn vraag (het liefste wek ik alle benodigde energie zelf op).
- eventueel heb ik nog een schuur waar ook panelen op kunnen, maar dit dak is maar 2,5x10 meter (het is een voormalige kantoorunit)
- de panelen op de tekening van de bouwer staan gericht op het zuid-westen. Is dit ook wat de meeste opbrengst geeft?
- de aangevraagde stroomaansluiting is 3x25, is dat voldoende?
- is het prijstechnisch interessant om met een grotere groep panelen aan te schaffen? onze buren hebben ook panelen nodig

ik hoop dat jullie de tijd willen nemen mijn vragen te beantwoorden :-) Alvast dank voor het lezen!
pi_195849835
quote:
5s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:42 schreef Oosterwold het volgende:
Op mijn nieuwbouwwoning wil ik graag zonnepanelen aanleggen, echter ik heb er niet echt verstand van. Aangezien hier volgens mij veeeeel kennis zit hier maar even een bericht.

[ link | afbeelding ]

Het huis wordt een bungalow met een dakterras, en op ongeveer de helft van het dak kunnen zonnepanelen worden geplaatst. De oppervlakte hiervoor is ca. 9x7 meter, en om het hele dak (9x18m) zit een opstand van 1 meter hoog.

We hebben een warmtepomp, 1 zwemspa en 1 jacuzzi, en 2 electrische auto's. Dus de vraag naar electra zal wel behoorlijk hoog worden ;-) Ik zou dus graag zo veel mogelijk panelen kwijt kunnen op het dak, en vraag me de volgende dingen af:
- hoeveel panelen kan ik kwijt in de standaard situatie
Die rand van 1 meter is wel "een dingetje", dat zal vooral in de herfst en winter veel schaduw geven.
Idealiter zou je de panelen hoger moeten zien te krijgen op een frame (of de rand op die plek verlagen).

Zonder die rand zou je er zo'n 28 (?) kwijt kunnen, met rand 24 (?).

Al laat ik die berekening liever aan @bambino

quote:
- zijn er creatieve oplossingen om meer panelen kwijt te kunnen? (stapelen??)
In oost-west opstelling kan je zo'n 30% meer panelen kwijt (omdat ze dan geen last hebben van elkaars schaduw).
Per paneel heb je dan een iets lagere opbrengst maar dat maakt het grotere aantal panelen meer dan goed.
Spreiding van je opbrengst over de dag is dan ook iets beter (minder grote piek).

Voorbeeld:


quote:
- hoeveel opbrengst zou ik kunnen halen met het aantal panelen wat ik kwijt kan, en is dat voldoende voor mijn vraag (het liefste wek ik alle benodigde energie zelf op).

- eventueel heb ik nog een schuur waar ook panelen op kunnen, maar dit dak is maar 2,5x10 meter (het is een voormalige kantoorunit)
Daar zouden er dan in oost-west ook nog een stuk 10 op kunnen denk ik (?).

quote:
- de panelen op de tekening van de bouwer staan gericht op het zuid-westen. Is dit ook wat de meeste opbrengst geeft?
Per paneel is dat de hoogste opbrengst maar in oost-west opstelling heb je meer totale opbrengst. Aangezien panelen niet zo duur meer zijn op het hele bedrag, lijkt me oost-west handiger.

quote:
- de aangevraagde stroomaansluiting is 3x25, is dat voldoende?
Dat hangt er vanaf hoeveel km per jaar je gaat rijden. Als beide auto's iedere dag leeggereden worden dan kan het krap worden. Staat 1 meestal stil of doe je vooral ritjes van 100km per dag dan zal het wel lukken.
En als je 's nachts laadt zal het ook niet zo'n probleem worden.
Upgraden naar 3x 35A kan altijd nog.

Het hangt dus vooral van je gedrag af.
Ik heb hier:
- 2x 3-fase 8kW omvormers (met 68 zonnepanelen)
- 3-fase warmtepomp die doorgaans 1,1 tot 2,4 kW neemt
- 11,7kW kookplaat (wat hij alleen verbruikt met alle zones op de boost stand wat in de praktijk nooit gebeurt)

En ik zou zonder problemen nog een elektrische auto kunnen laden.

Belangrijk is dat je het vermogen van je omvormer niet van die 3x25A hoeft af te trekken, het is geen verbruiker.

quote:
- is het prijstechnisch interessant om met een grotere groep panelen aan te schaffen? onze buren hebben ook panelen nodig
Als je een partij kan vinden die korting wil geven, wellicht.

quote:
ik hoop dat jullie de tijd willen nemen mijn vragen te beantwoorden :-) Alvast dank voor het lezen!
Nou, vooruit dan :P

Aanvulling: al eens nagedacht over een (dubbele) carport met daarop zonnepanelen?
Zo op de tekening lijkt er aan de zuidkant genoeg ruimte daarvoor.
pi_195850268
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de liefhebbers, de binnenkant van 1 van m'n SolarEdge SE8k 3-fase omvormers.

Moest op beide omvormers nog even een instelling wijzingen (vlamboog detectie) en dat kon alleen via de knopjes achter de beschermkap. Ik was in de veronderstelling dat dat standaard ingeschakeld zou staan maar kwam er vorige maand achter dat dat niet zo was.

[ afbeelding ]
Wat zie ik daar boven? Ze waren toch transformerless?
.
pi_195850358
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 17:10 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Die rand van 1 meter is wel "een dingetje", dat zal vooral in de herfst en winter veel schaduw geven.
Idealiter zou je de panelen hoger moeten zien te krijgen op een frame (of de rand op die plek verlagen).

Zonder die rand zou je er zo'n 28 (?) kwijt kunnen, met rand 24 (?).

Al laat ik die berekening liever aan @:bambino
[..]
Die rand moet er omheen helaas, ivm de veiligheid. Maar de zonnepanelen verhoogd neerzetten is wel een goed idee!

quote:
In oost-west opstelling kan je zo'n 30% meer panelen kwijt (omdat ze dan geen last hebben van elkaars schaduw).
Per paneel heb je dan een iets lagere opbrengst maar dat maakt het grotere aantal panelen meer dan goed.
Spreiding van je opbrengst over de dag is dan ook iets beter (minder grote piek).

Voorbeeld:
[ afbeelding ]
[..]

Daar zouden er dan in oost-west ook nog een stuk 10 op kunnen denk ik (?).
[..]

Per paneel is dat de hoogste opbrengst maar in oost-west opstelling heb je meer totale opbrengst. Aangezien panelen niet zo duur meer zijn op het hele bedrag, lijkt me oost-west handiger.
[..]
dat lijkt me een goed plan inderdaad. De investering in wat extra panelen is het probleem niet, zo'n nieuw huis kost je toch al zat dus die paar panelen kunnen er dan ook nog wel bij en die verdienen zichzelf terug.

quote:
Dat hangt er vanaf hoeveel km per jaar je gaat rijden. Als beide auto's iedere dag leeggereden worden dan kan het krap worden. Staat 1 meestal stil of doe je vooral ritjes van 100km per dag dan zal het wel lukken.
En als je 's nachts laadt zal het ook niet zo'n probleem worden.
Upgraden naar 3x 35A kan altijd nog.

Het hangt dus vooral van je gedrag af.
Ik heb hier:
- 2x 3-fase 8kW omvormers (met 68 zonnepanelen)
- 3-fase warmtepomp die doorgaans 1,1 tot 2,4 kW neemt
- 11,7kW kookplaat (wat hij alleen verbruikt met alle zones op de boost stand wat in de praktijk nooit gebeurt)

En ik zou zonder problemen nog een elektrische auto kunnen laden.

Belangrijk is dat je het vermogen van je omvormer niet van die 3x25A hoeft af te trekken, het is geen verbruiker.
[..]
Kleine ritjes inderdaad, maar de jacuzzi en zwemspa staan wel 24/7/365 aan.

quote:
Als je een partij kan vinden die korting wil geven, wellicht.
[..]

Nou, vooruit dan :P

Aanvulling: al eens nagedacht over een (dubbele) carport met daarop zonnepanelen?
Zo op de tekening lijkt er aan de zuidkant genoeg ruimte daarvoor.
Dank je, goed idee, misschien ook zelf een soort overkapping op het dakterras zodat we daar in de schaduw kunnen zitten en er weer wat panelen op kwijt kunnen.

Bedankt voor het meedenken!
pi_195854638
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 17:32 schreef Fer het volgende:

[..]

Wat zie ik daar boven? Ze waren toch transformerless?
Die 3-fase nog niet denk ik :P
pi_195854694
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 17:36 schreef Oosterwold het volgende:

[..]

Die rand moet er omheen helaas, ivm de veiligheid. Maar de zonnepanelen verhoogd neerzetten is wel een goed idee!
[..]

dat lijkt me een goed plan inderdaad. De investering in wat extra panelen is het probleem niet, zo'n nieuw huis kost je toch al zat dus die paar panelen kunnen er dan ook nog wel bij en die verdienen zichzelf terug.
[..]

Kleine ritjes inderdaad, maar de jacuzzi en zwemspa staan wel 24/7/365 aan.
[..]
Oké, ik neem aan dat je daar ook een warmtepomp voor gebruikt? Probeer te achterhalen wat deze ongeveer aan stroom trekt.

Ga je de auto's op 1 of 3-fasen opladen? En ik neem aan dat je 2 laders hebt? Als het op 1 fase is, zou ik goed nadenken over welke lader op welke fase komt.

En als je een warmtepomp kiest, kies dan een 3-fase model dat ook bij koud weer goed zelfstandig functioneert, zoals die van Mitsubishi. Voordeel is dat je dan het verwarmingselement (veredelde waterkoker) vrijwel nooit nodig hebt en dat scheelt je in de beschikbare stroom. Er zijn warmtepompen met 3-fase warmte-elementen die zomaar 6 of 9kW lusten en dat wil je liever niet denk ik. In mijn Mitsubishi Zubadan zit bijvoorbeeld alleen maar een 2kW element en dat heb ik uit staan in de verwarmingsstand.
Heb je al een warmteverliesberekening voor je woning? Weet je al wat voor warmtepomp je nodig hebt qua vermogen?

Vuistregel is: ( jaarlijks gasverbruik x 8 ) / 1650 en dat naar boven afronden.

Dus als het gasverbruik 1500m3 aardgas was, dan zou je op 7,27kW uitkomen, dus afgerond een 8kW warmtepomp.
Nogmaals: het is een vuistregel, zeker geen berekening om blind op af te gaan.

We hebben overigens een warmtepomptopic in K&W ;)

Gratis van je gasmeter afkomen is ook een trucje voor: gascontract opzeggen bij energieleverancier en geen opdracht geven voor verwijdering. Als je geen gascontract hebt gehad kan je er sowieso gratis vanaf.

quote:
Dank je, goed idee, misschien ook zelf een soort overkapping op het dakterras zodat we daar in de schaduw kunnen zitten en er weer wat panelen op kwijt kunnen.

Bedankt voor het meedenken!
Soms is het handig om er een architect naar te laten kijken, die komen soms met ideeën waar je zelf nooit op gekomen was. Is ook maar net of je budget hebt en wat je wensen zijn.

[ Bericht 5% gewijzigd door TheFreshPrince op 25-10-2020 21:47:00 ]
  Jaap van Dissel-award 2022 zondag 25 oktober 2020 @ 22:35:56 #111
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_195857416
Sinds ik zonnepanelen heb ga ik veel bewuster om met mijn stroomverbruik. Op de niet zonnige dagen kijk ik meerdere keren per dag op de app en schakel ik zoveel mogelijk uit zodat ik geen stroom hoef af te nemen van de leverancier. Voor ik zonnepanelen had interesseerde het mij geen reet en stonden er allemaal dingen aan die ik niet gebruikte.

Ik zie dit als een nieuwe uitdaging. Het heeft mij een ander mens gemaakt. Zonnepanelen FTW _O_
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  maandag 26 oktober 2020 @ 11:49:00 #112
82396 nils7
De forumkrokodil
pi_195863564
Deze week precies 3 jaar de zonnepanelen actief.
Totaal 13,98 MWh opgebracht met 13 panelen.
4,66 MWh per jaar gemiddeld.
N/A
Disclaimer: ik ben geen expert maar shitposter, dit is geen advies en aan deze post zijn geen rechten te ontlenen
pi_195863711
quote:
0s.gif Op maandag 26 oktober 2020 11:49 schreef nils7 het volgende:
Deze week precies 3 jaar de zonnepanelen actief.
Totaal 13,98 MWh opgebracht met 13 panelen.
4,66 MWh per jaar gemiddeld.
Dat klinkt wel als een keurige opbrengst.
pi_195869457
quote:
5s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:42 schreef Oosterwold het volgende:
Op mijn nieuwbouwwoning wil ik graag zonnepanelen aanleggen, echter ik heb er niet echt verstand van. Aangezien hier volgens mij veeeeel kennis zit hier maar even een bericht.

[ link | afbeelding ]

Het huis wordt een bungalow met een dakterras, en op ongeveer de helft van het dak kunnen zonnepanelen worden geplaatst. De oppervlakte hiervoor is ca. 9x7 meter, en om het hele dak (9x18m) zit een opstand van 1 meter hoog.

We hebben een warmtepomp, 1 zwemspa en 1 jacuzzi, en 2 electrische auto's. Dus de vraag naar electra zal wel behoorlijk hoog worden ;-) Ik zou dus graag zo veel mogelijk panelen kwijt kunnen op het dak, en vraag me de volgende dingen af:
- hoeveel panelen kan ik kwijt in de standaard situatie
- zijn er creatieve oplossingen om meer panelen kwijt te kunnen? (stapelen??)
- hoeveel opbrengst zou ik kunnen halen met het aantal panelen wat ik kwijt kan, en is dat voldoende voor mijn vraag (het liefste wek ik alle benodigde energie zelf op).
- eventueel heb ik nog een schuur waar ook panelen op kunnen, maar dit dak is maar 2,5x10 meter (het is een voormalige kantoorunit)
- de panelen op de tekening van de bouwer staan gericht op het zuid-westen. Is dit ook wat de meeste opbrengst geeft?
- de aangevraagde stroomaansluiting is 3x25, is dat voldoende?
- is het prijstechnisch interessant om met een grotere groep panelen aan te schaffen? onze buren hebben ook panelen nodig

ik hoop dat jullie de tijd willen nemen mijn vragen te beantwoorden :-) Alvast dank voor het lezen!
Dit klinkt misschien gek, maar misschien zijn zonnepanelen niet nuttig hier. Dit hangt volledig af van punt 2.
1. De opstand van 1 meter gaat je gewoon veel ruimte kosten.
Reken minimaal 1 meter van de kant af en dan houdt je dus 8*6 meter over.

2. Je verbruik val een stuk hoger zijn dan wat je hier gaat opwekken

Warmtepomp, gemiddeld 2500-3000kWh
Zwemspa, geen idee, 1000?
Jacuzzi, gemiddeld 1 euro per dag hoor ik wel eens, dat zou 5kWh per dag zijn = 1500+kWh per jaar
2 auto's. Geen idee, hangt volledig af van welke auto's het zijn en hoeveel km je rijdt (die je thuis oplaadt).
Laten we daar eens 3000 totaal voor pakken.

Dan zit je al, gegokt, op 8500kWh en dan komt je normale verbruik daar nog eens bij, pakweg 2500-3000.
Dus je komt hoe dan ook boven de 10.000kWh. Dan is stroom goedkoper (11-12 cent per kWh).

Dus je zonnepanelen halen eerst de goedkopere stroom binnen voor het pas 22-23 cent oplevert.

Laten we uitgaan van maximale, 8x6 meter is 6 rijen van 4 (oost/west) is 24*330wp*83% = 6575kWh per jaar.

Bij een verbruik van (gok) 11.500 betekend dat:
1500x 12 cent
5000x 23 cent
1330 euro per jaar besparing

Netto investering (ruwe schatting, snel offerte gemaakt): 7500 netto (na btw teruggave)
5.64 jaar.

Dat zou zeer aantrekkelijk zijn.
Maar als je auto 2500 p.p. verbruikt ipv 1500, of de jacuzzi meer of de spa meer dan wat ik nu bedacht hebt (of je eigen verbruik) etc. Dan kan het heel anders uitpakken.

Dus je moet eerst berekenen hoeveel stroom je denkt nodig te hebben. En dat loopt niet stuk op 1000kWh.
Want:
2500x 12 cent
4000x 23 cent
1220 per jaar = 6.15 jaar (nog steeds prima)

Maar als het dus 16.500 per jaar is, is het dit:
6500x 12 = 780 = 9.6 jaar (voor panelen is dat lang).

Tot slot
3x25A hangt ook volledig af van je apparaten
Wat vreet de jacuzzi, de spa, je laadp(a)al(len) en je warmtepomp.
Daar komt nog bij:
Quooker?
Inductie
Oven
Magnetron
Vaatwasser
Droger
Wasmachine
Airco?

Ik heb dezelfde apparaten in huis, m.u.v. de zwemspa, jacuzzi en de elektrische auto's. En dat moet goed gaan (woon er nog niet).
Heb daar dus wel airco's.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_195888433
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 20:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Oké, ik neem aan dat je daar ook een warmtepomp voor gebruikt? Probeer te achterhalen wat deze ongeveer aan stroom trekt.
in de offerte van de aannemer staat een warmtepomp van 8kW (Nefit Enviline A/W Split 9.0)
quote:
Ga je de auto's op 1 of 3-fasen opladen? En ik neem aan dat je 2 laders hebt? Als het op 1 fase is, zou ik goed nadenken over welke lader op welke fase komt.
Ik denk dat we 1 3-fase lader maken. 1 auto is helemaal electrisch dus die moet wel snel opgeladen kunnen worden. De ander is hybride dus die rijdt toch wel, en de derde is een Renault Twizy dus die kan gewoon in het stopcontact.
quote:
En als je een warmtepomp kiest, kies dan een 3-fase model dat ook bij koud weer goed zelfstandig functioneert, zoals die van Mitsubishi. Voordeel is dat je dan het verwarmingselement (veredelde waterkoker) vrijwel nooit nodig hebt en dat scheelt je in de beschikbare stroom. Er zijn warmtepompen met 3-fase warmte-elementen die zomaar 6 of 9kW lusten en dat wil je liever niet denk ik. In mijn Mitsubishi Zubadan zit bijvoorbeeld alleen maar een 2kW element en dat heb ik uit staan in de verwarmingsstand.
Ik weet niet of het geoffreerde model 3-fase is. Het is de Nefit Enviline A/W Split 9.0. Maar volgens mij kunnen we dat ook zelf nog wijzigen, er ligt nog niets helemaal vast (we bouwen zelf)
quote:
Gratis van je gasmeter afkomen is ook een trucje voor: gascontract opzeggen bij energieleverancier en geen opdracht geven voor verwijdering. Als je geen gascontract hebt gehad kan je er sowieso gratis vanaf.
[..]
We bouwen in landbouwgebied dus gasloos, dus ook geen meter om kwijt te raken :-)
quote:
Soms is het handig om er een architect naar te laten kijken, die komen soms met ideeën waar je zelf nooit op gekomen was. Is ook maar net of je budget hebt en wat je wensen zijn.
Ik zal de architect ook eens vragen, ik dacht dat die zich meer bezighield met een leuk huis tekenen. Bedankt voor de tip!
pi_195888658
quote:
84s.gif Op zondag 25 oktober 2020 22:35 schreef Starhopper het volgende:
Sinds ik zonnepanelen heb ga ik veel bewuster om met mijn stroomverbruik. Op de niet zonnige dagen kijk ik meerdere keren per dag op de app en schakel ik zoveel mogelijk uit zodat ik geen stroom hoef af te nemen van de leverancier. Voor ik zonnepanelen had interesseerde het mij geen reet en stonden er allemaal dingen aan die ik niet gebruikte.

Ik zie dit als een nieuwe uitdaging. Het heeft mij een ander mens gemaakt. Zonnepanelen FTW _O_
herkenbaar.. We verbruikten in de 2 jaar na de verhuizing zo'n 35-3600kwh per jaar.. En er zou geschat zo'n 3400 van het dak komen..

In praktijk zitten we qua opbrengst steeds rond de 3500 (nu op 3363). Maar het verbruik rond de 29-3000 kwh. Wat zuinigere apparatuur (zo'n energiemeter overal een weekje tussen gehangen), bewuster de droger gebruiken, overal ledlampen :s)
pi_195894274
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 oktober 2020 17:56 schreef Oosterwold het volgende:

[..]

In de offerte van de aannemer staat een warmtepomp van 8kW (Nefit Enviline A/W Split 9.0)

[..]

Ik moet zeggen dat ik weinig weet van het aanbod van Nefit, heb het 2,5 jaar geleden niet overwogen iig ;)

Zorg iig dat je een warmtepomp hebt die ook bij lage temperaturen goed zelfstandig kan werken en dan niet afhankelijk wordt van verwarmingselementen.

Een warmtepomp van 8kW zal ruwweg ergens tussen de 1000 en 3000Watt nemen bij normaal gebruik en dat is prima te doen als je daarnaast ook nog een auto wil laden.

Maar als het echt koud wordt en die warmtepomp moet terugvallen op verwarmingselementen van 6kW in totaal, dan gaat het ineens hard.

Daarom heb ik voor een Mitsubishi Zubadan gekozen, die heeft een 2kW verwarmingselement dat je kan uitschakelen, voor verwarmen heeft hij dat niet nodig (werkt tot -25 Celsius). Alleen voor de 2-wekelijkse legionella run (om douche water >60 graden te brengen en eventuele bacteriën te doden) schakelt hij dat element in 's nachts.

Misschien is dat bij Nefit inmiddels ook dik in orde en dan verwacht ik geen problemen maar vraag er nog wel even naar voor de zekerheid.
pi_195894541
Nog wat warmtepompenzonnepanelenplaatjesporno (achter een spoiler om de boel niet vol te spammen):

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 3% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-10-2020 22:34:47 ]
pi_195894836
-

[ Bericht 99% gewijzigd door TheFreshPrince op 27-10-2020 22:34:35 ]
pi_195904249
Ik zit wat rond te kijken en zie bv bij ikea nu 8x 325Wp (geen idee welk merk?) voor 2800¤ (met belasting etc eraf)

Bij innodura 9x aeg 310Wp voor 3100¤ https://www.innodura.nl/z(...)we-of-solaredge.html

Zijn dit goede prijzen/panelen? of kan ik bv beter via veh nog inschrijven en lokaal nog offertes opvragen?
:]
pi_195905302
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 13:58 schreef wootahH het volgende:
Ik zit wat rond te kijken en zie bv bij ikea nu 8x 325Wp (geen idee welk merk?) voor 2800¤ (met belasting etc eraf)

Bij innodura 9x aeg 310Wp voor 3100¤ https://www.innodura.nl/z(...)we-of-solaredge.html

Zijn dit goede prijzen/panelen? of kan ik bv beter via veh nog inschrijven en lokaal nog offertes opvragen?
De prijzen kan je vergelijken door de prijs van een set te delen door de opgetelde Wp van je panelen.

Dus ¤2800 / (8 x 325) = ¤1,08 per Wp (excl. btw) en dat is voor een (relatief) kleinere set vrij gemiddeld. Hoe groter een set, hoe lager de prijs per Wp vaak wordt omdat bepaalde vaste kosten (installatie / omvormer) in verhouding lager worden op het hele bedrag. De panelen zelf zijn vaak maar ~30% van de totale kosten.

Meerdere offertes opvragen kan altijd nuttig zijn. Ik heb gewoon een lokaal bedrijf alles laten uitvoeren (ook de warmtepomp en vernieuwen meterkast). Dat was niet duurder maar als er wat is zit hij wel in de buurt. Daarnaast ken ik hem al >20 jaar en dat is ook wat waard :)

Ik weet niet hoeveel panelen je kwijt kan op je dak en wat je budget is?
Je hoeft iig niet te veel te kijken naar je gebruik, dat is met de aanstaande afbouw van de salderingsregeling toch niet heel relevant meer. Heb je geld over? Gooi je dak vol, dat rendeert altijd beter dan op je spaarrekening ;)
Als je van plan bent om binnen 8 jaar te verhuizen zou ik dat dan weer niet zo snel een grote set leggen.
pi_195905978
quote:
0s.gif Op woensdag 28 oktober 2020 14:47 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

De prijzen kan je vergelijken door de prijs van een set te delen door de opgetelde Wp van je panelen.

Dus ¤2800 / (8 x 325) = ¤1,08 per Wp (excl. btw) en dat is voor een (relatief) kleinere set vrij gemiddeld. Hoe groter een set, hoe lager de prijs per Wp vaak wordt omdat bepaalde vaste kosten (installatie / omvormer) in verhouding lager worden op het hele bedrag. De panelen zelf zijn vaak maar ~30% van de totale kosten.

Meerdere offertes opvragen kan altijd nuttig zijn. Ik heb gewoon een lokaal bedrijf alles laten uitvoeren (ook de warmtepomp en vernieuwen meterkast). Dat was niet duurder maar als er wat is zit hij wel in de buurt. Daarnaast ken ik hem al >20 jaar en dat is ook wat waard :)

Ik weet niet hoeveel panelen je kwijt kan op je dak en wat je budget is?
Je hoeft iig niet te veel te kijken naar je gebruik, dat is met de aanstaande afbouw van de salderingsregeling toch niet heel relevant meer. Heb je geld over? Gooi je dak vol, dat rendeert altijd beter dan op je spaarrekening ;)
Als je van plan bent om binnen 8 jaar te verhuizen zou ik dat dan weer niet zo snel een grote set leggen.
Budget is geen probleem, verbruik is rond de 2800kWh. Ik denk dat er 10 zonder problemen op passen ivm dakkapel(uitgaande dat hier geen paneelop komt), raam , pijpje en afvoer van droger:/. Maar over 5-8 jaar verhuizen is wel een optie.
:]
pi_195961963
Ik lees al tijden mee en voornemens komende weken ook tot aanschaf over te gaan.

Situatie: standaard recent gebouwde tussenwoning zuid geen schaduw, dakkapel en uitbouw begane grond

Ik denk aan 3 rijen van 5 waarvan 2 op het dak (boven/onder dakkapel) en 1 rij op de uitbouw.
Eventueel kan ik er nog 3/4 kwijt op de dakkapel maar zie dit weinig voorkomen?

Ik zit met volgende:
- veel aanbieders / veel merken etc. Vrij onduidelijk voor de gemiddelde consument.
- string omvormer voor dak en losse omvormers voor uitbouw wegens andere hellingshoek etc?
- plaats van omvormer en mogelijke geluiden hiervan. Vanwege slaapkamers zolder.

En daarnaast op zoek naar tips voor partijen in de Randstad (ofwel werkzaam) ben nml niet van plan om bij de Coolblue’s etc van deze wereld te bestellen. Prijs/kwaliteit vanzelfsprekend belangrijk.
Valt mij op gemiddelde leverancier louter via internet offreert, Wil toch wat gevoel hebben bij een partij als ik >5k uitgeef.

@bambino installeer/lever jij in de Randstad?

[ Bericht 0% gewijzigd door NCB op 31-10-2020 13:35:53 ]
  zaterdag 31 oktober 2020 @ 14:11:40 #124
319308 Tink89
To live is to dance
pi_195962612
Bambino kwam zelfs bij ons in limburg netjes langs om een - scherpe, we zijn met hem in zee gegaan - offerte te maken. Denk dat de randstad ook wel moet lukken.
K&W / Tink's droomhuis deel 3: Vur goan beginne! Ofzoiets....
maandag 30 september 2013 07:58 schreef Brighteyes het volgende:
En over de chocola... Tink is van een andere planeet. ;) Die heeft dat niet nodig. ;)
pi_195973617
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 13:30 schreef NCB het volgende:
Ik lees al tijden mee en voornemens komende weken ook tot aanschaf over te gaan.

Situatie: standaard recent gebouwde tussenwoning zuid geen schaduw, dakkapel en uitbouw begane grond

Ik denk aan 3 rijen van 5 waarvan 2 op het dak (boven/onder dakkapel) en 1 rij op de uitbouw.
Eventueel kan ik er nog 3/4 kwijt op de dakkapel maar zie dit weinig voorkomen?

Ik zit met volgende:
- veel aanbieders / veel merken etc. Vrij onduidelijk voor de gemiddelde consument.
- string omvormer voor dak en losse omvormers voor uitbouw wegens andere hellingshoek etc?
- plaats van omvormer en mogelijke geluiden hiervan. Vanwege slaapkamers zolder.

En daarnaast op zoek naar tips voor partijen in de Randstad (ofwel werkzaam) ben nml niet van plan om bij de Coolblue’s etc van deze wereld te bestellen. Prijs/kwaliteit vanzelfsprekend belangrijk.
Valt mij op gemiddelde leverancier louter via internet offreert, Wil toch wat gevoel hebben bij een partij als ik >5k uitgeef.

@:bambino installeer/lever jij in de Randstad?
Hoi!

Zeker, we plaatsen door heel Nederland. Echter is jouw laatste zin dan even het lastige.
"even" langskomen om te kijken naar het dak in de vergelijkingsfase slaan we met grote afstanden even over.
Bij grote klussen (20+ panelen, vloerverwarming, warmtepomp) is dat nog een keer de moeite waard om de gok te nemen. Maar alleen panelen niet.

Wij maken dus altijd een offerte eerst op afstand. Als de intentie er is om het door te laten gaan, dan komen we langs. Je zit dan nog nergens aan vast natuurlijk maar gaan er wel vanuit dat wanneer de offerte niet drastisch veranderd we een akkoord krijgen.

Ik zou zeggen mail me even met je adres en wensen. Dan hebben we even contact en maak ik allereerst een offerte.
Ik dm je mijn mail
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_195973622
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:11 schreef Tink89 het volgende:
Bambino kwam zelfs bij ons in limburg netjes langs om een - scherpe, we zijn met hem in zee gegaan - offerte te maken. Denk dat de randstad ook wel moet lukken.
*O*

Ik was het trouwens niet zelf :P mijn collega doet de afspraken
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_195976052
Nu met al dat thuiswerken ben ik toch blij dat ik al mijn daken volledig heb vol gelegd. Het stroom verbruik is aardig gestegen en sinds vorige week ook in het bezit van een elektrische radiator zodat ik alleen de thuiswerkkamer hoef te verwarmen ipv het gehele huis.
Maar ik kan 't mis hebben...
pi_195978365
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 oktober 2020 14:11 schreef Tink89 het volgende:
Bambino kwam zelfs bij ons in limburg netjes langs om een - scherpe, we zijn met hem in zee gegaan - offerte te maken. Denk dat de randstad ook wel moet lukken.
Ze hebben hier in Monster (westland) ook ons dak vol gelegd met panelen. En waren veruit de goedkoopste qua offertes.
Erg prettige vakmensen die langs kwamen ook.
Ik zeg maar zoo, dat is korter dan dierentuin
pi_195979541
Afgelopen dinsdag is de technische schouw geweest. Dak is bekeken, net als de meterkast etc. De dak doorvoer naar binnen (2e etage) is eenvoudig, er kan gebruik gemaakt worden van een bestaande dakdoorvoer. De omvormer komt ook op de 2e etage te hangen.
Onze uitdaging zit meer in het vervolg daarvan: het doortrekken naar de etage op de 1e etage.

Echter de vraag: bij mijn ouders afgelopen week zag ik dat bij hun de stroom vanaf de omvormer direct daarnaast het net ingaat en niet apart naar beneden de meterkast in gaat. Ze hebben daarvoor een klein extra kastje naast de omvormer hangen. Een Ake ip55??
Hoe kan dit? En in welke situatie kan zoiets wel/niet? (Hun installatie is wat ouder, ik denk 7/8 jaar en ze hebben nog steeds een terugdraaimeter)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_195981391
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 13:38 schreef Essebes het volgende:
Afgelopen dinsdag is de technische schouw geweest. Dak is bekeken, net als de meterkast etc. De dak doorvoer naar binnen (2e etage) is eenvoudig, er kan gebruik gemaakt worden van een bestaande dakdoorvoer. De omvormer komt ook op de 2e etage te hangen.
Onze uitdaging zit meer in het vervolg daarvan: het doortrekken naar de etage op de 1e etage.

Echter de vraag: bij mijn ouders afgelopen week zag ik dat bij hun de stroom vanaf de omvormer direct daarnaast het net ingaat en niet apart naar beneden de meterkast in gaat. Ze hebben daarvoor een klein extra kastje naast de omvormer hangen. Een Ake ip55??
Hoe kan dit? En in welke situatie kan zoiets wel/niet? (Hun installatie is wat ouder, ik denk 7/8 jaar en ze hebben nog steeds een terugdraaimeter)
Dat is een pv verdeler. Dat kan in de situatie dat je niet meer dan ca 20 ampère het net invoert en je een stopcontact hebt in de buurt van de omvormer die al op een eigen groep zit. Bv van een wasmachine.
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 15:02:57 #131
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_195982308
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:33 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Dat is een pv verdeler. Dat kan in de situatie dat je niet meer dan ca 20 ampère het net invoert en je een stopcontact hebt in de buurt van de omvormer die al op een eigen groep zit. Bv van een wasmachine.
Zo zit het bij mij ook aangesloten inderdaad. Ik heb geen loze leidingen, dus ik heb in de kelder bij de wasmachine inderdaad een PV verdeler voor de zonnepanelen.
Breitling - Instruments for Professionals
pi_195984402
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 14:33 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Dat is een pv verdeler. Dat kan in de situatie dat je niet meer dan ca 20 ampère het net invoert en je een stopcontact hebt in de buurt van de omvormer die al op een eigen groep zit. Bv van een wasmachine.
Thanks!

Is 20 ampere veel?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_195984468
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 15:02 schreef CoolGuy het volgende:

[..]

Zo zit het bij mij ook aangesloten inderdaad. Ik heb geen loze leidingen, dus ik heb in de kelder bij de wasmachine inderdaad een PV verdeler voor de zonnepanelen.
Zou voor ons super zijn, want anders moeten we door ons mooie gestuukte plafond van bijna 120 jaar heen....
De omvormer willen we boven de wasmachine hangen (direct onder het dak, naast de al bestaande dakdoorvoer) die idd een eigen groep heeft (hebben zojuist het gehele huis goed in kaart gebracht qua welke wc’s en lichtpunten en apparatuur nou op welke groepen zitten. We merken goed dat het huis bijna 120 jaar oud is, alles loopt door elkaar heen 😂)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
  Moderator zondag 1 november 2020 @ 16:40:04 #134
16180 crew  CoolGuy
Money makes the world go round
pi_195984503
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:38 schreef Essebes het volgende:

[..]

Zou voor ons super zijn, want anders moeten we door ons mooie gestuukte plafond van bijna 120 jaar heen....
De omvormer willen we boven de wasmachine hangen (direct onder het dak, naast de al bestaande dakdoorvoer) die idd een eigen groep heeft (hebben zojuist het gehele huis goed in kaart gebracht qua welke wc’s en lichtpunten en apparatuur nou op welke groepen zitten. We merken goed dat het huis bijna 120 haar oud is, alles loopt door elkaar heen 😂)
Dat was hier ook de reden. Dit is ook een oud huis (maar geen 120 jaar oud), en geen loze leidingen. Om dan een nieuwe leiding richting de meterkast in de gang te krijgen zouden we dan door de vloer in de gang heen hebben moeten boren, en dat wilde ik pertinent niet, want dat ziet er niet uit.

Dus nu is het op deze manier opgelost, dus ik zie er verder niets van :)
Breitling - Instruments for Professionals
pi_195988124
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:38 schreef Essebes het volgende:

[..]

Zou voor ons super zijn, want anders moeten we door ons mooie gestuukte plafond van bijna 120 jaar heen....
De omvormer willen we boven de wasmachine hangen (direct onder het dak, naast de al bestaande dakdoorvoer) die idd een eigen groep heeft (hebben zojuist het gehele huis goed in kaart gebracht qua welke wc’s en lichtpunten en apparatuur nou op welke groepen zitten. We merken goed dat het huis bijna 120 jaar oud is, alles loopt door elkaar heen 😂)
Soms is een leiding buitenom ook prima alternatief - bij ons zit meterkast in de kelder en achter regenpijp lopen leidingen maar zonnepanelen weg.
pi_195988189
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 16:35 schreef Essebes het volgende:

[..]

Thanks!

Is 20 ampere veel?
20Ampere x 230Volt = 4600Watt omvormer maximaal.

Je kan wel meer panelen leggen, zolang je omvormer maar binnen die 4600W blijft.
pi_195989374
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 19:26 schreef Underdoggy het volgende:

[..]

Soms is een leiding buitenom ook prima alternatief - bij ons zit meterkast in de kelder en achter regenpijp lopen leidingen maar zonnepanelen weg.
Ons huis is Rijksbeschermd Stadstoezicht. Buitenom gaat ‘m niet worden vrees ik :-)
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_195989382
quote:
0s.gif Op zondag 1 november 2020 19:30 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

20Ampere x 230Volt = 4600Watt omvormer maximaal.

Je kan wel meer panelen leggen, zolang je omvormer maar binnen die 4600W blijft.
Ah, duidelijk! Dank voor de hulp!
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_196007985
quote:
0s.gif Op zondag 25 oktober 2020 16:17 schreef TheFreshPrince het volgende:
Voor de liefhebbers, de binnenkant van 1 van m'n SolarEdge SE8k 3-fase omvormers.

Moest op beide omvormers nog even een instelling wijzingen (vlamboog detectie) en dat kon alleen via de knopjes achter de beschermkap. Ik was in de veronderstelling dat dat standaard ingeschakeld zou staan maar kwam er vorige maand achter dat dat niet zo was.

[ afbeelding ]
Dat is ook softwarematig in te stellen hoor, via de SetApp.
Brutal. Fucking. Metal.
pi_196008540
quote:
14s.gif Op maandag 2 november 2020 20:22 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Dat is ook softwarematig in te stellen hoor, via de SetApp.
Als je een omvormer hebt die werkt met de SetApp, dan vast wel.
pi_196008678
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 20:52 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Als je een omvormer hebt die werkt met de SetApp, dan vast wel.
Het is toch SE? Of is dit het veel te oude type die dat niet kan :+
Brutal. Fucking. Metal.
pi_196008964
quote:
10s.gif Op maandag 2 november 2020 20:57 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Het is toch SE? Of is dit het veel te oude type die dat niet kan :+
Ja, het is SolarEdge. Heb de app wel eens geïnstalleerd gehad maar die vond dat mijn SE8k omvormers (2 jaar oud, type met display) niet geschikt waren om aan te melden bij de SetApp.
pi_196008999
quote:
0s.gif Op maandag 2 november 2020 21:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]

Ja, het is SolarEdge. Heb de app wel eens geïnstalleerd gehad maar die vond dat mijn SE8k omvormers (2 jaar oud, type met display) niet geschikt waren om aan te melden bij de SetApp.
Ooh ja, die kasten met display worden inderdaad niet ondersteund :{

Wel onhandig, SetApp is echt ideaal _O_
Brutal. Fucking. Metal.
pi_196009065
quote:
19s.gif Op maandag 2 november 2020 21:08 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Ooh ja, die kasten met display worden inderdaad niet ondersteund :{

Wel onhandig, SetApp is echt ideaal _O_
Ik geloof je :P Maar een display heeft ook zo z'n voordelen.

Op m'n 2e woning komen ook nog zonnepanelen, daar zal wel iets van een SE3600HD in komen en dan werkt de app ook vast.
pi_196136869

3520kw op het dak met een 3000watt omvormer
3240kwh 2019 in 286 dagen
3592kwh 2020 in 310 dagen

Nog steeds erg blij met de keuze voor zonnepanelen.
Ik verwacht er nog zo'n 150kwh bij voor dit jaar.
:)
pi_196137594
Ik kan voor nop aan een paar 180w panelen komen. Ik wilde ze met een 500w omvormer op een bestaande groep op de schuur aansluiten. Iemand nog een idee voor een goede 500w omvormer?
.
pi_196166986
Niemand?

Ik lees nu dat een kleine omvormer met stekker of op een groep niet meer mag volgens NEN2020. (Nen1010 van 2020 bedoel ik)

Maar zou een PV split wel mogen?

Er ligt een kabel vanaf de meterkast naar de schuur. Die zou ik dan in de meterkast een eigen alamat geven en in de schuur een pv verdeler met eigen 16A automaat voor verlichting en stopcontacten aldaar.
.
pi_196167150
quote:
1s.gif Op dinsdag 10 november 2020 11:30 schreef Fer het volgende:
Niemand?

Ik lees nu dat een kleine omvormer met stekker of op een groep niet meer mag volgens NEN2020. (Nen1010 van 2020 bedoel ik)

Maar zou een PV split wel mogen?

Er ligt een kabel vanaf de meterkast naar de schuur. Die zou ik dan in de meterkast een eigen alamat geven en in de schuur een pv verdeler met eigen 16A automaat voor verlichting en stopcontacten aldaar.
Ja dat mag wel.
  Moderator dinsdag 10 november 2020 @ 12:06:30 #149
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_196167640
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 11:41 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja dat mag wel.
Ja, mag dat wel ? Dan heb je toch geen aparte groep voor je zonnepanelen ? Daar mag je toch niets bij op knutselen ?
pi_196167644
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 november 2020 11:41 schreef Makrolon het volgende:

[..]

Ja dat mag wel.
PV split met meerdere gebruikers (lampen stopcontacten) er aan?
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')