Hier in Leiden niks aan de hand, maar moet zaterdag naar de bios in DHquote:Op woensdag 9 september 2020 14:28 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Den Haag en rondom gaat echt niet goed.
Moet ja?quote:Op woensdag 9 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
[..]
Hier in Leiden niks aan de hand, maar moet zaterdag naar de bios in DH
Was Haags er nog maar om mij advies te geven
Ik heb advies voor je: gewoon gaan. Morgenavond ook een etentje, met zijn drieën maar die laat ik ook gewoon doorgaan.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
[..]
Inderdaad, sjaak afhaak pussies moet je niet zijn.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:35 schreef Justin_Case het volgende:
[..]
Ik heb advies voor je: gewoon gaan. Morgenavond ook een etentje, met zijn drieën maar die laat ik ook gewoon doorgaan.
Ff testamentje laten opmaken, niks aan de hand.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
[..]
En je dan afvragen waarom de aantallen toch zo stijgenquote:Op woensdag 9 september 2020 14:36 schreef Leonos het volgende:
[..]
Inderdaad, sjaak afhaak pussies moet je niet zijn.
Hou je aan de regels en er is niets aan de handquote:Op woensdag 9 september 2020 14:34 schreef Leonos het volgende:
[..]
Niet omdat iemand naar de bioscoop gaat in ieder gevalquote:Op woensdag 9 september 2020 14:37 schreef Tijn het volgende:
[..]
En je dan afvragen waarom de aantallen toch zo stijgen
Komt goed!quote:Op woensdag 9 september 2020 14:37 schreef Noppie2000 het volgende:
[..]
Hou je aan de regels en er is niets aan de handAlsjeblieft, advies
[..]
Niet omdat iemand naar de bioscoop gaat in ieder geval
Ik heb het gevoel dat je zomercijfers niet met wintercijfers kunt vergelijken. Ik denk echt dat de weerstand van mensen nu, na zoveel mooie zonnige dagen, een stuk beter is dan-ie begin dit jaar was en dat dat ook gevolgen heeft op hoe ziek mensen worden en het aantal ziekenhuisopnames.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:38 schreef zalkc het volgende:
Iets geeft me het gevoel dat er in maart/april eerder 50.000 besmettingen per dag waren dan 1.000, wat lopen de besmettingen en ziekenhuisopnames uit elkaar op dit moment.
Dat is niet alleen een vermoeden, dat zegt het RIVM ook: de testbereidheid is rond de 30%.quote:En ik vermoed dat slechts 1 op de 3 zich nu laat testen.
We zitten qua officiele besmettingen nu inderdaad al bijna weer op de top van eind maart/begin april. Reken zelf maar door hoeveel het er toen echt geweest moeten zijn.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:38 schreef zalkc het volgende:
Iets geeft me het gevoel dat er in maart/april eerder 50.000 besmettingen per dag waren dan 1.000, wat lopen de besmettingen en ziekenhuisopnames uit elkaar op dit moment. En ik vermoed dat slechts 1 op de 3 zich nu laat testen.
Toen werd altijd vermoed dat het daadwerkelijk aantal besmettingen 10 - 20 x hoger lag dan de officiële cijfers.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:38 schreef zalkc het volgende:
Iets geeft me het gevoel dat er in maart/april eerder 50.000 besmettingen per dag waren dan 1.000, wat lopen de besmettingen en ziekenhuisopnames uit elkaar op dit moment. En ik vermoed dat slechts 1 op de 3 zich nu laat testen.
Inderdaad, dat stond er toen altijd bij. Er werd echt heel weinig getest in maart en april.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:42 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Toen werd altijd vermoed dat het daadwerkelijk aantal besmettingen 10 - 20 x hoger lag dan de officiële cijfers.
Dat werd gister ook duidelijk uit de weekcijfers van het rivm. De groep 70+ was een ruime verdubbeling qua besmettingen.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:40 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
We zitten qua officiele besmettingen nu inderdaad al bijna weer op de top van eind maart/begin april. Reken zelf maar door hoeveel het er toen echt geweest moeten zijn.
Dit kun je echt niet meer alleen maar afdoen met 'alleen jongeren raken nu besmet'.
Weerstand heeft niet alleen maar met zon en vitamine D te maken. Gezond eten, genoeg bewegen geen stress en hoe gek het klinkt genoeg sociale contacten zijn allemaal belangrijk voor je weerstand.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:40 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ik heb het gevoel dat je zomercijfers niet met wintercijfers kunt vergelijken. Ik denk echt dat de weerstand van mensen nu, na zoveel mooie zonnige dagen, een stuk beter is dan-ie begin dit jaar was en dat dat ook gevolgen heeft op hoe ziek mensen worden en het aantal ziekenhuisopnames.
[..]
Dat is niet alleen een vermoeden, dat zegt het RIVM ook: de testbereidheid is rond de 30%.
Dat het niet van de scholen kwam. Voor de rest niet heel veel concreets meende ik.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:24 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Heeft het rivm hier nog iets zinnigs over gezegd gisteren?
Nu dat nog wettelijk zo, met terugwerkende kracht, regelen.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:27 schreef Tijn het volgende:
[..]
Die dwangmatigheid is er na Grapperhaus' bruiloft wel vanaf, hoor. Eigenlijk zijn alle maatregelen nu adviezen.
Natuurlijk spelen er tal van factoren mee, maar ik denk niet de andere variabelen nu echt significant anders zijn dan begin dit jaar.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:43 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Weerstand heeft niet alleen maar met zon en vitamine D te maken. Gezond eten, genoeg bewegen geen stress en hoe gek het klinkt genoeg sociale contacten zijn allemaal belangrijk voor je weerstand.
Zie dit draadje:quote:Op woensdag 9 september 2020 14:42 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Toen werd altijd vermoed dat het daadwerkelijk aantal besmettingen 10 - 20 x hoger lag dan de officiële cijfers.
Ik zie wat je bedoelt.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:30 schreef Tijn het volgende: Dat is dan ook niet zo. De dailies zijn altijd wat grillig, maar als je naar een 7-daags gemiddelde kijkt, is er nu ongeveer anderhalve week sprake van een stijgende trend. [ afbeelding ]
Er zit ook een gat tussen "ik geef het twee weken" en "na ruim een maand nog niets te zien"quote:
In de probleemgebieden (Amsterdam en Rotterdam) gaven ze vorige maand al aan dat ze BCO gingen afschalen omdat er geen capaciteit is. Dus ik denk dat het wel tegenvalt hoeveel daar nou echt van terecht komt.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:46 schreef Za het volgende:
[..]
We weten dat er ruim BCO plaatsvindt, dat moet hoe dan ook tot een grotere waarneming van besmette gevallen leiden.
Ook het RIVM werkt met vermoedens. Alleen iets beter gefundeerd dan wij hier.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:40 schreef Tijn het volgende:
Dat is niet alleen een vermoeden, dat zegt het RIVM ook: de testbereidheid is rond de 30%.
Welke opties zijn er anders?quote:Op woensdag 9 september 2020 14:38 schreef zalkc het volgende:
- mensen hebben aan het eind vd winter minder weerstand, worden eerder ziek en belanden ook sneller in het ziekenhuisquote:Op woensdag 9 september 2020 14:49 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Welke opties zijn er anders?
- het virus is gemuteerd naar een zwakkere variant
- nog steeds voornamenlijk jonge mensen die positief testen.
Nog meer opties?
https://www.bnr.nl/nieuws(...)eren-kunnen-soepelerquote:Op woensdag 9 september 2020 14:49 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Nog meer opties?
Hogere aantallen in maart is het meest aannemelijke denk. Alleen wel bizar veel dan.
Daar had hij zelf ook al op gereageerd:quote:Op woensdag 9 september 2020 14:47 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Er zit ook een gat tussen "ik geef het twee weken" en "na ruim een maand nog niets te zien"
[ twitter ]
Dit is een tweet van ruim drie weken geleden.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:48 schreef Jor_Dii het volgende:
Ook hier wordt uiteengezet dat Europa nu te vergelijken is met de eerdere situatie in Florida: eerst raken met name de jongeren besmet, en naarmate de tijd steeds meer ouderen:
[ twitter ]
Dan zou een Sanquin dat toch moeten zien in hun onderzoeken naar antistoffen?quote:Op woensdag 9 september 2020 14:38 schreef zalkc het volgende:
Is dat echt zo? Des te belangrijker om het belang van weerstand verhogeb te bebadrukken, vit d, soorteb, geen obesitas etc.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
- mensen hebben aan het eind vd winter minder weerstand, worden eerder ziek en belanden ook sneller in het ziekenhuis
Die maken de ziekte vaak asymptomatisch door en zullen dus ook niet snel getest worden.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef _serial_ het volgende:
Leeftijdsverdeling de afgelopen weken
[ afbeelding ]
Er is niet echt een verschuiving te zien naar de 10-19 groep (de middelbare scholieren)
Wel een duidelijke toename in de 20-29 groep
Er verschijnt steeds meer onderzoek dat in die richting wijst, maar er is ook nog veel onduidelijk over hoe dit nu allemaal precies werkt.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:54 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Is dat echt zo? Des te belangrijker om het belang van weerstand verhogeb te bebadrukken, vit d, soorteb, geen obesitas etc.
Sportief.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:51 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Daar had hij zelf ook al op gereageerd:
https://twitter.com/bslag(...)931072widget%3DTweet
We gaan het zien misschien hebben we door al die regels en adviezen mensen juist ongezonder gemaakt. Tot nu toe heb ik gewoon het gevoel dat risico groepen zich beter afschermen dan in de winter. Omdat we toen nog amper wisten dat het virus in het land was en zich makkelijker kon verspreiden onder de bevolking.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:44 schreef Tijn het volgende:
[..]
Natuurlijk spelen er tal van factoren mee, maar ik denk niet de andere variabelen nu echt significant anders zijn dan begin dit jaar.
Daar zijn we natuurlijk al langer bang voor. Feit is wel de corona maatregelen van nu perfect werken tegen verkoudheid/griep. Alleen opvang en scholen zijn hierin een probleem.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:51 schreef Elan het volgende:
[..]
https://www.bnr.nl/nieuws(...)eren-kunnen-soepeler
Gommers verwacht weer een piek op de IC in de winter als het virus zich weer gaat mengen met andere (verkoudheids)virussen.
Vaak wel zinnige teksten heeft die man.
Deze komen meestal alsnog in beeld zodra hun ouders of leraar positief getest worden.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:54 schreef Elan het volgende:
[..]
Die maken de ziekte vaak asymptomatisch door en zullen dus ook niet snel getest worden.
Het Red Team probeerde mee te liften op de lichte stijging eind juli. Toen gezichtsverlies geleden, maar bij elke stijging zullen ze het weer proberen. Alleen al de illusie dat de verspreiding van een virus en de gevolgen daarvan zich makkelijk laat vangen in modellen. Koekoek... In samenspraak met de regering, want de achtergrond van enkele leden van dit team zorgt niet echt voor een gevoel van onafhankelijke experts.quote:
'When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth'quote:Op woensdag 9 september 2020 14:49 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Nog meer opties?
Hogere aantallen in maart is het meest aannemelijke denk. Alleen wel bizar veel dan.
Ik denk dat het hier ook voorbij kwam maar er was een heel artikel over het belang van vit d omtrent corona.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:56 schreef Tijn het volgende:
[..]
Er verschijnt steeds meer onderzoek dat in die richting wijst, maar er is ook nog veel onduidelijk over hoe dit nu allemaal precies werkt.
Stond er niet eerdere hier ergens een artikel uit de New York Times dat er bij 1 test nog virus dna werd aangetroffen na 70 dagen van de infectie?quote:Op woensdag 9 september 2020 14:58 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben wel benieuwd tot hoe lang zo'n test 'dood' virus aantoont. In hoeverre reflecteren de cijfers dat veel meer mensen zich laten testen die eigenlijk al een hele tijd geleden besmet waren?
Antistoffen verdwijnen ook uit het bloed op termijn, maar zegt niks over immuniteit.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Dan zou een Sanquin dat toch moeten zien in hun onderzoeken naar antistoffen?
Volgens mij kan uit de test alleen blijken of je nu besmet bent of niet. De test zegt niks over of je het in het verleden gehad hebt.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:58 schreef DireStraits7 het volgende:
Ben wel benieuwd tot hoe lang zo'n test 'dood' virus aantoont. In hoeverre reflecteren de cijfers dat veel meer mensen zich laten testen die eigenlijk al een hele tijd geleden besmet waren?
Het is ook zorgelijk dat we de controle over de verspreiding lijken te verliezen net voor de maanden dat het virus veel makkelijker kan verspreiden, door meer binnen zitten in slecht geventileerde ruimtes en een lagere temperatuur.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Daar zijn we natuurlijk al langer bang voor. Feit is wel de corona maatregelen van nu perfect werken tegen verkoudheid/griep. Alleen opvang en scholen zijn hierin een probleem.
Gaat er ook voor zorgen sat de teststraten overspoeld raken.
Op die manier nog minder overzicht.
Andersom.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij kan uit de test alleen blijken of je nu besmet bent of niet. De test zegt niks over of je het in het verleden gehad hebt.
Dat weet je alleen als je weet hoeveel mensen zonder klachten zich laten testen, lijkt me.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:58 schreef DireStraits7 het volgende:
Ja true. Maar stel dat het zo is dan hebben een hele hoop Nederlamders het inmiddels gehad.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:58 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
'When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth'
Het kan ook zijn dat mensen zich met klachten melden, maar dat die niet corona-gerelateerd zijn (iedereen is wel eens verkouden), maar dat je wel positief test door een eerdere infectie.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:01 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat weet je alleen als je weet hoeveel mensen zonder klachten zich laten testen, lijkt me.
Zou kunnen. De precieze tijd weet ik niet, maar ik herinner me wel een bron waaruit bleek dat de infectueuze tijd vele malen kleiner is dan de periode waarin je positief test.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:00 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Stond er niet eerdere hier ergens een artikel uit de New York Times dat er bij 1 test nog virus dna werd aangetroffen na 70 dagen van de infectie?
De test zegt alleen of er virusdeeltjes aanwezig zijn. In combinatie met klachten is dit een teken van besmet(telijk) zijn op dit moment. Zonder klachten zegt het niet zoveel.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:00 schreef Tijn het volgende:
[..]
Volgens mij kan uit de test alleen blijken of je nu besmet bent of niet. De test zegt niks over of je het in het verleden gehad hebt.
Klopt.De huidige manier van testen maakt een hoop kapot. Ik ben nu al sinds zondag bezig om een uitslag te krijgen. Gistermiddag getest, hopelijk morgen weer naar buiten, gelukkig kan ik thuiswerken maar iemand die die mogelijk niet heeft is vier dagen met ziekteverzuim..quote:Op woensdag 9 september 2020 14:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Daar zijn we natuurlijk al langer bang voor. Feit is wel de corona maatregelen van nu perfect werken tegen verkoudheid/griep. Alleen opvang en scholen zijn hierin een probleem.
Gaat er ook voor zorgen sat de teststraten overspoeld raken.
Op die manier nog minder overzicht.
Dat is waar.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:02 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Het kan ook zijn dat mensen zich met klachten melden, maar dat die niet corona-gerelateerd zijn (iedereen is wel eens verkouden), maar dat je wel positief test door een eerdere infectie.
Dat klopt, maar desondanks eenzelfde patroon nu waarneembaar hier (en de rest van Europa). Meer en meer 60 en 70+ers raken besmet.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:51 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Dit is een tweet van ruim drie weken geleden.
Ja true. Maar stel dat het zo is dan hebben een hele hoop Nederlamders het inmiddels gehad.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:58 schreef WheeledWarrior het volgende:
[..]
'When you have eliminated the impossible, whatever remains, however improbable, must be the truth'
Nog een andere hypothese trouwens: men test positief op de coronatest met een ander virus wat heerst nu? Hoop false positives,op die manier is er eigenlijk veel minder corona dan we nu denken.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:50 schreef Tijn het volgende:
[..]
- mensen hebben aan het eind vd winter minder weerstand, worden eerder ziek en belanden ook sneller in het ziekenhuis
[edit] Het is overigens een feit dat er in maart veel meer besmettingen waren dan uit de officiële cijfers blijkt. Dat werd er toen ook altijd bijgezegd. Hoeveel het er toen echt waren blijft een beetje gissen natuurlijk, maar dat het er flink meer waren dan in de boeken staat is 100% zeker.
Eh?quote:
https://www.rijksoverheid(...)esten/soorten-testenquote:De test laat alleen zien of u corona heeft op het moment dat de GGD de test afneemt. Het toont niet aan of u eerder corona heeft gehad.
Het zou zomaar kunnen allemaal. Zijn geen onlogische conclusies.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:01 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ja true. Maar stel dat het zo is dan hebben een hele hoop Nederlamders het inmiddels gehad.
T-cellen geheugen beschermd hen beter een eventuele tweede keer, men wordt minder ziek, ook minder ziekenhuisopnamens?
Dat valt dus eigenlijk wel meequote:Op woensdag 9 september 2020 15:04 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Dat klopt, maar desondanks eenzelfde patroon nu waarneembaar hier (en de rest van Europa). Meer en meer 60 en 70+ers raken besmet.
quote:Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef _serial_ het volgende:
[ afbeelding ]
Er is niet echt een verschuiving te zien naar de 10-19 groep (de middelbare scholieren)
Ook lijkt er geen stijging te zitten bij de ouderen.
Pertinent onwaar.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eh?
[..]
https://www.rijksoverheid(...)esten/soorten-testen
Nee, de test toont alleen corona aan. Zie ook: https://www.nu.nl/nucheck(...)-ggd-coronatest.htmlquote:Op woensdag 9 september 2020 15:04 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Nog een andere hypothese trouwens: men test positief op de coronatest met een ander virus wat heerst nu? Hoop false positives,op die manier is er eigenlijk veel minder corona dan we nu denken.
Zou dat kunnen?
Vertaling: 'we kunnen zien of u op dit moment virusdeeltjes bij u draagt (=/= besmettelijk bent), maar zodra deze het lichaam uit zijn, is deze test daar niet voor geschikt (c.q., het test niet op antistoffen)'.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:04 schreef Tijn het volgende:
[..]
Eh?
[..]
https://www.rijksoverheid(...)esten/soorten-testen
Precies. Dus de test toont niet aan of je in het verleden covid gehad hebt, maar alleen of je het nu hebt.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:06 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vertaling: 'we kunnen zien of u op dit moment virusdeeltjes bij u draagt (=/= besmettelijk bent), maar zodra deze het lichaam uit zijn, is deze test daar niet voor geschikt (c.q., het test niet op antistoffen)'.
Maar ondertussen kunnen ze wel de halve bus, bibliotheek en de lokale supermarkt besmet hebben wat nooit meer valt te herleiden.quote:Op woensdag 9 september 2020 14:58 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Deze komen meestal alsnog in beeld zodra hun ouders of leraar positief getest worden.
Nee, het toont aan dat er virusdeeltjes aanwezig zijn. Niet dat je dan nu dus covid hebt. Het kunnen oude virusdeeltjes zijn.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. Dus de test toont niet aan of je in het verleden covid gehad hebt, maar alleen of je het nu hebt.
Niet helemaal dacht ik.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. Dus de test toont niet aan of je in het verleden covid gehad hebt, maar alleen of je het nu hebt.
Maar dat betekent dus niet dat je besmettelijk bent. Besmet =/= besmettelijk. En als je in het recente verleden (zo heb ik 'verleden' geïnterpreteerd) een infectie hebt doorgemaakt kun je allang voorbij je besmettelijke periode zijn, maar nog steeds positief testen.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Definieer verleden? Het toont aan dat er virusdeeltjes zijn, maar niet of het virus actief is en je dus besmettelijk bent. Als het virus al drie weken inactief is, maar nog wel aanwezig en je dan positief test, dan is het maar net of je dat telt als in het verleden gehad hebben.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ah zo. Ik dacht dat je met "verleden" een langere tijd terug bedoelde.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:09 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar dat betekent dus niet dat je besmettelijk bent. Besmet = besmettelijk. En als je in het recente verleden (zo heb ik 'verleden' geïnterpreteerd) een infectie hebt doorgemaakt kun je allang voorbij je besmettelijke periode zijn, maar nog steeds positief testen.
Vals positief is vele malen beter dan vals negatief in dit geval. Dus ik snap de voorzichtigheid wel.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:09 schreef _serial_ het volgende:
Wel verbaasd het mij dat het nieuwsbericht over de mogelijke te gevoelige PCR test nog niet in de media is opgepikt, waar dit in England en Amerika wel een hottopic is.
Ja maar als op vals positief vervolgens weer draconische maatregelen genomen zouden moeten worden snap ik ook wel dat men daar terughoudend mee is.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:10 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Vals positief is vele malen beter dan vals negatief in dit geval. Dus ik snap de voorzichtigheid wel.
Nee niet helemaal waar. Als je de infectie hebt door gemaakt blijven er nog restanten van het virus over die het lichaam nog moet afvoeren. Dat doet het lichaam het liefst zo dicht mogelijk bij de plaats waar de infectie was bijvoorbeeld de slijm vliezen in je neus. Dat duurt een paar dagen/weken (dat weet men niet precies). Maar de pcr test is zo gevoelig dat die daar wel op aanslaat. Daarom is ook het advies niet laten testen zonder klachten.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Absoluut. Ik heb te weinig kennis om hier inhoudelijk wat zinnigs over te zeggen, maar als het klopt dat 90% klinisch vals positief is (wat iemand beweert in die twitterstroom, voor wat het waard is), is dat inderdaad wel kwalijk.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:11 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja maar als op vals positief vervolgens weer draconische maatregelen genomen zouden moeten worden snap ik ook wel dat men daar terughoudend mee is.
Als je het wielrennen als voorbeeld neemt: vrijwel iedere keer als een renner positief test is hij bij de tweede test negatief. Op corona dan.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Absoluut. Ik heb te weinig kennis om hier inhoudelijk wat zinnigs over te zeggen, maar als het klopt dat 90% klinisch vals positief is (wat iemand beweert in die twitterstroom, voor wat het waard is), is dat inderdaad wel kwalijk.
Maar is dat nou gebaseerd op de betrouwbaarheid van de test of op het gegeven dat je zonder klachten het virus veel minder makkelijk overdraagt (en de kans dus veel groter dat een positieve test een onnodige last op het individu kan zijn)?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:12 schreef ipa84 het volgende:
Daarom is ook het advies niet laten testen zonder klachten.
Bron?quote:Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef _serial_ het volgende:
[ afbeelding ]
Ook lijkt er geen stijging te zitten bij de ouderen.
Volgens mij omdat een positieve testuitslag bij klachten een behoorlijke indicatie is dat het een actieve, besmettelijke, situatie betreft.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is dat nou gebaseerd op de betrouwbaarheid van de test of op het gegeven dat je zonder klachten het virus veel minder makkelijk overdraagt (en de kans dus veel groter dat een positieve test een onnodige last op het individu kan zijn)?
Dit ging vooral over oude virusdeeltjes en die zijn niet meer besmettelijk maar die test slaat er wel op aan. Dus voor hun zouden die regels inderdaad dramatisch zijn. Wat ik tot nu toe las over mensen die wel besmet zijn (dus geen oude virusdeeltjes) zonder klachten kunnen die het wel verspreiden maar minder. Maar daar is niet echt duidelijkheid over tot nu toe.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is dat nou gebaseerd op de betrouwbaarheid van de test of op het gegeven dat je zonder klachten het virus veel minder makkelijk overdraagt (en de kans dus veel groter dat een positieve test een onnodige last op het individu kan zijn)?
Toch opvallend dat daar weinig aandacht voor lijkt hier in Nederland. Ook niet vanuit de journalistiek/Kamer. Allemaal te druk bezig met de dagkoersen, zeker?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:23 schreef ipa84 het volgende:
Maar daar is niet echt duidelijkheid over tot nu toe.
Maar is dat ook zo?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij omdat een positieve testuitslag bij klachten een behoorlijke indicatie is dat het een actieve, besmettelijke, situatie betreft.
Is dat niet ook gewoon dat als je klachten hebt je meer hoest, niest, weet ik 't wat allemaal, en je daardoor meer virusdeeltjes uit dan wanneer je gewoon ademt?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:23 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dit ging vooral over oude virusdeeltjes en die zijn niet meer besmettelijk maar die test slaat er wel op aan. Dus voor hun zouden die regels inderdaad dramatisch zijn. Wat ik tot nu toe las over mensen die wel besmet zijn (dus geen oude virusdeeltjes) zonder klachten kunnen die het wel verspreiden maar minder. Maar daar is niet echt duidelijkheid over tot nu toe.
Dank.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:23 schreef _serial_ het volgende:
[..]
https://www.bddataplan.nl/corona/
onderaan.
De journalistiek wel de kamer durf ik niet te zeggen. Maar als je wat dieper graaft in verschillende kranten zijn er wel is wat interviews met micro-biologen die aangeven hoe die test werkt. Maar ook die zijn nu meer bezig met logistiek omdat de test capaciteit/materialen onder druk staat dan met onderzoek.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Toch opvallend dat daar weinig aandacht voor lijkt hier in Nederland. Ook niet vanuit de journalistiek/Kamer. Allemaal te druk bezig met de dagkoersen, zeker?
Klopt hoe heftiger je ademt/praat/schreeuwt/zingt/hoest/niest hoe meer druppels/aerosolen (welke theorie je aanhangt) uitscheidt. Daarom bijvoorbeeld dat ze niet willen dat mensen gaan zingen in voetbalstadions.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat niet ook gewoon dat als je klachten hebt je meer hoest, niest, weet ik 't wat allemaal, en je daardoor meer virusdeeltjes uit dan wanneer je gewoon ademt?
hoezo klinkt dat niet als "niks aan de hand"?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:40 schreef BillDauterive het volgende:
Twee weken terug 10 nieuwe besmettingen in Harderwijk, vorige week 11. "Niets aan de hand. allemaal vakantiegangers die terugkomen en het binnen hun gezin verspreiden".
De afgelopen 2 dagen ook al 11 besmettingen, dat klinkt niet meer als "niets aan de hand". Vanaf vrijdag zou de teststraat hier open gaan, dan komen we misschien ook wel een keer boven de 10 uit. Brr, tijd om weer wat meer op te passen.
Met alle respect, maar dit zijn natuurlijk te verwaarlozen aantallen.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:40 schreef BillDauterive het volgende:
Twee weken terug 10 nieuwe besmettingen in Harderwijk, vorige week 11. "Niets aan de hand. allemaal vakantiegangers die terugkomen en het binnen hun gezin verspreiden".
De afgelopen 2 dagen ook al 11 besmettingen, dat klinkt niet meer als "niets aan de hand". Vanaf vrijdag zou de teststraat hier open gaan, dan komen we misschien ook wel een keer boven de 10 uit. Brr, tijd om weer wat meer op te passen.
Hier gaat het dus compleet mis. Net zoals die user die laatst bang was om naar de tandarts te gaan.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:47 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dit zijn natuurlijk te verwaarlozen aantallen.
Ik las een keer dat in koreaanse metro's er bv amper bepsmettingen waren. Men draagt een mondkapje en er wordt niet echt gesproken.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:35 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Klopt hoe heftiger je ademt/praat/schreeuwt/zingt/hoest/niest hoe meer druppels/aerosolen (welke theorie je aanhangt) uitscheidt. Daarom bijvoorbeeld dat ze niet willen dat mensen gaan zingen in voetbalstadions.
Ik ben niet in paniek hoor, maar zorg wel dat ik zeker 1,5 meter afstand houd van oudere familieleden als ik langs ga. Iets wat er de laatste tijd wel een beetje ingeschoten is. Het lijkt steeds meer op te komen in de omgeving en omdat er nu geen duidelijk antwoord is waar het vandaan komt, ga ik er wel weer iets voorzichtiger mee om.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:46 schreef koemleit het volgende:
[..]
hoezo klinkt dat niet als "niks aan de hand"?
tuurlijk 0 is altijd beter. maar paniek lijkt me nog niet nodig.
Zeker! maar het kan wel een stuk sneller gaan. Bedenk wel dat er in de Noord-Veluwe slecht getest kan worden, waardoor de testbereidheid mogelijk lager is.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:47 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dit zijn natuurlijk te verwaarlozen aantallen.
quote:Op woensdag 9 september 2020 15:50 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Hier gaat het dus compleet mis. Net zoals die user die laatst bang was om naar de tandarts te gaan.
Geen idee dat moet onderzocht worden. Het grootste probleem is nu eigenlijk dat ze niet weten hoeveel virus je binnen moet krijgen voor dat je ziek/besmettelijk wordt. Wat wel is aangetoond is dat hoe meer virus je binnen krijgt hoe zieker je kan worden. Je weerstand heeft daar natuurlijk ook wat mee te maken.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:52 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik las een keer dat in koreaanse metro's er bv amper bepsmettingen waren. Men draagt een mondkapje en er wordt niet echt gesproken.
Ik vraag me af hoe dit bv zou gaan bij een andre rieu concert of in de bioscoop?
https://www.security.nl/posting/670398/RIVM%3A+laboratoria+kunnen+dna-materiaal+coronatests+maanden+bewarenquote:Laboratoria kunnen het dna-materiaal dat is afgenomen bij een coronatest enkelen weken tot maanden bewaren, zo laat het RIVM weten. Persoonsgegevens die voor een test moeten worden opgegeven blijven vijf jaar bewaard. Honderdduizenden Nederlanders hebben zich de afgelopen weken in de GGD-teststraten laten testen. Afgelopen week waren het er meer dan 180.000, de week daarvoor ruim 163.000.
Voor het uitvoeren van de coronatest en het doorgeven van de uitslag vraagt en verwerkt de GGD verschillende gegevens. Het gaat onder andere om naam, adres, geboortedatum, geslacht, burgerservicenummer, telefoonnummer, e-mailadres, klachten, streepjescode van het testbuisje, uitslag van de coronatest, of er direct contact is geweest met anderen en de beroepsgroep wanneer er is gewerkt. Deze gegevens worden vijf jaar bewaard.
"Dat mag volgens de Wet publieke gezondheid. Daarna vernietigen we ze of we maken ze anoniem", zo meldt GGD GHOR Nederland, de overkoepelende brancheorganisatie van de 25 Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD'en) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR). De gegevens kunnen met verschillende organisaties worden gedeeld, waaronder lokale GGD-afdelingen, GGD-artsen, GGD GHOR Nederland, het laboratorium dat de coronatest uitvoert, de it-provider van de applicatie CoronIT en het callcenter.
De laboratoria die de test uitvoeren hebben wettelijk de mogelijkheid om het afgenomen dna-materiaal na de uitslag enkele weken tot maanden bewaren. "Dat is om eventueel opnieuw te testen als er nog vragen komen", zo laat een woordvoerder van het RIVM tegenover RTL Nieuws weten. "Stel je voor: Jantje heeft het virus. Dan kan er worden gekeken of die variant van het virus bij Pietje afkomstig is." Wanneer het dna-monster niet meer nodig is wordt het volgens de woordvoerder altijd vernietigd.
Halen ze hier niet DNA en RNA door elkaar?quote:Op woensdag 9 september 2020 16:10 schreef chratnox het volgende:
In het kader van, hoe geven we viruswaanzin en andere groepen meer ammunitie om tegen alles te zijn:
[..]
https://www.security.nl/posting/670398/RIVM%3A+laboratoria+kunnen+dna-materiaal+coronatests+maanden+bewaren
Niet echt handig om ze nog meer voer te geven terwijl de testbereidheid al aan het dalen is.
Testbereidheid aan het dalen?quote:Op woensdag 9 september 2020 16:10 schreef chratnox het volgende:
In het kader van, hoe geven we viruswaanzin en andere groepen meer ammunitie om tegen alles te zijn:
[..]
https://www.security.nl/posting/670398/RIVM%3A+laboratoria+kunnen+dna-materiaal+coronatests+maanden+bewaren
Niet echt handig om ze nog meer voer te geven terwijl de testbereidheid al aan het dalen is.
Goeie vraag!quote:Op woensdag 9 september 2020 16:16 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Halen ze hier niet DNA en RNA door elkaar?
Slechte bewoording van me wellicht. Ik zie op veel plekken voorbij komen dat de bereidheid afneemt -door de drukte-. Toegegeven, dat heb ik vooral in dit topic gelezen dus had ik wat meer kunnen nuanceren.quote:Op woensdag 9 september 2020 16:18 schreef Red_85 het volgende:
[..]
Testbereidheid aan het dalen?
Iedere week meer tests en de ggd weet niet waar ze het hebben moeten nu.
Dat is idd een goede. Het lijkt mij (maar ik ben hier geen expert in) dat er DNA afgenomen wordt (speeksel) en er gekeken wordt of er ook RNA van het virus in zit. Ik weet alleen niet of dat is hoe zo'n test werkt. Als ik afga op het artikel spreken ze over DNA.quote:Op woensdag 9 september 2020 16:16 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Halen ze hier niet DNA en RNA door elkaar?
quote:voor- en achternaam, adres of verblijfplaats, geboortedatum, geslacht, burgerservicenummer (BSN), telefoonnummer, e-mailadres, klachten, de streepjescode van het testbuisje, de uitslag van de test, eventueel de naam van de arts die de test aanvraagt, of je direct contact hebt gehad met anderen en of je gewerkt hebt en zo ja in welke beroepsgroep.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |