Nee niet helemaal waar. Als je de infectie hebt door gemaakt blijven er nog restanten van het virus over die het lichaam nog moet afvoeren. Dat doet het lichaam het liefst zo dicht mogelijk bij de plaats waar de infectie was bijvoorbeeld de slijm vliezen in je neus. Dat duurt een paar dagen/weken (dat weet men niet precies). Maar de pcr test is zo gevoelig dat die daar wel op aanslaat. Daarom is ook het advies niet laten testen zonder klachten.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:07 schreef Tijn het volgende:
[..]
Precies. Dus de test toont niet aan of je in het verleden covid gehad hebt, maar alleen of je het nu hebt.
Absoluut. Ik heb te weinig kennis om hier inhoudelijk wat zinnigs over te zeggen, maar als het klopt dat 90% klinisch vals positief is (wat iemand beweert in die twitterstroom, voor wat het waard is), is dat inderdaad wel kwalijk.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:11 schreef _serial_ het volgende:
[..]
Ja maar als op vals positief vervolgens weer draconische maatregelen genomen zouden moeten worden snap ik ook wel dat men daar terughoudend mee is.
Als je het wielrennen als voorbeeld neemt: vrijwel iedere keer als een renner positief test is hij bij de tweede test negatief. Op corona dan.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:13 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Absoluut. Ik heb te weinig kennis om hier inhoudelijk wat zinnigs over te zeggen, maar als het klopt dat 90% klinisch vals positief is (wat iemand beweert in die twitterstroom, voor wat het waard is), is dat inderdaad wel kwalijk.
Maar is dat nou gebaseerd op de betrouwbaarheid van de test of op het gegeven dat je zonder klachten het virus veel minder makkelijk overdraagt (en de kans dus veel groter dat een positieve test een onnodige last op het individu kan zijn)?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:12 schreef ipa84 het volgende:
Daarom is ook het advies niet laten testen zonder klachten.
Bron?quote:Op woensdag 9 september 2020 14:52 schreef _serial_ het volgende:
Leeftijdsverdeling de afgelopen weken
[ afbeelding ]
Er is niet echt een verschuiving te zien naar de 10-19 groep (de middelbare scholieren)
Wel een duidelijke toename in de 20-29 groep
Ook lijkt er geen stijging te zitten bij de ouderen.
Volgens mij omdat een positieve testuitslag bij klachten een behoorlijke indicatie is dat het een actieve, besmettelijke, situatie betreft.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is dat nou gebaseerd op de betrouwbaarheid van de test of op het gegeven dat je zonder klachten het virus veel minder makkelijk overdraagt (en de kans dus veel groter dat een positieve test een onnodige last op het individu kan zijn)?
Dit ging vooral over oude virusdeeltjes en die zijn niet meer besmettelijk maar die test slaat er wel op aan. Dus voor hun zouden die regels inderdaad dramatisch zijn. Wat ik tot nu toe las over mensen die wel besmet zijn (dus geen oude virusdeeltjes) zonder klachten kunnen die het wel verspreiden maar minder. Maar daar is niet echt duidelijkheid over tot nu toe.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:15 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Maar is dat nou gebaseerd op de betrouwbaarheid van de test of op het gegeven dat je zonder klachten het virus veel minder makkelijk overdraagt (en de kans dus veel groter dat een positieve test een onnodige last op het individu kan zijn)?
Toch opvallend dat daar weinig aandacht voor lijkt hier in Nederland. Ook niet vanuit de journalistiek/Kamer. Allemaal te druk bezig met de dagkoersen, zeker?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:23 schreef ipa84 het volgende:
Maar daar is niet echt duidelijkheid over tot nu toe.
Maar is dat ook zo?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:20 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Volgens mij omdat een positieve testuitslag bij klachten een behoorlijke indicatie is dat het een actieve, besmettelijke, situatie betreft.
Is dat niet ook gewoon dat als je klachten hebt je meer hoest, niest, weet ik 't wat allemaal, en je daardoor meer virusdeeltjes uit dan wanneer je gewoon ademt?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:23 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dit ging vooral over oude virusdeeltjes en die zijn niet meer besmettelijk maar die test slaat er wel op aan. Dus voor hun zouden die regels inderdaad dramatisch zijn. Wat ik tot nu toe las over mensen die wel besmet zijn (dus geen oude virusdeeltjes) zonder klachten kunnen die het wel verspreiden maar minder. Maar daar is niet echt duidelijkheid over tot nu toe.
Dank.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:23 schreef _serial_ het volgende:
[..]
https://www.bddataplan.nl/corona/
onderaan.
De journalistiek wel de kamer durf ik niet te zeggen. Maar als je wat dieper graaft in verschillende kranten zijn er wel is wat interviews met micro-biologen die aangeven hoe die test werkt. Maar ook die zijn nu meer bezig met logistiek omdat de test capaciteit/materialen onder druk staat dan met onderzoek.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:24 schreef DireStraits7 het volgende:
[..]
Toch opvallend dat daar weinig aandacht voor lijkt hier in Nederland. Ook niet vanuit de journalistiek/Kamer. Allemaal te druk bezig met de dagkoersen, zeker?
Klopt hoe heftiger je ademt/praat/schreeuwt/zingt/hoest/niest hoe meer druppels/aerosolen (welke theorie je aanhangt) uitscheidt. Daarom bijvoorbeeld dat ze niet willen dat mensen gaan zingen in voetbalstadions.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:29 schreef chratnox het volgende:
[..]
Is dat niet ook gewoon dat als je klachten hebt je meer hoest, niest, weet ik 't wat allemaal, en je daardoor meer virusdeeltjes uit dan wanneer je gewoon ademt?
hoezo klinkt dat niet als "niks aan de hand"?quote:Op woensdag 9 september 2020 15:40 schreef BillDauterive het volgende:
Twee weken terug 10 nieuwe besmettingen in Harderwijk, vorige week 11. "Niets aan de hand. allemaal vakantiegangers die terugkomen en het binnen hun gezin verspreiden".
De afgelopen 2 dagen ook al 11 besmettingen, dat klinkt niet meer als "niets aan de hand". Vanaf vrijdag zou de teststraat hier open gaan, dan komen we misschien ook wel een keer boven de 10 uit. Brr, tijd om weer wat meer op te passen.
Met alle respect, maar dit zijn natuurlijk te verwaarlozen aantallen.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:40 schreef BillDauterive het volgende:
Twee weken terug 10 nieuwe besmettingen in Harderwijk, vorige week 11. "Niets aan de hand. allemaal vakantiegangers die terugkomen en het binnen hun gezin verspreiden".
De afgelopen 2 dagen ook al 11 besmettingen, dat klinkt niet meer als "niets aan de hand". Vanaf vrijdag zou de teststraat hier open gaan, dan komen we misschien ook wel een keer boven de 10 uit. Brr, tijd om weer wat meer op te passen.
Hier gaat het dus compleet mis. Net zoals die user die laatst bang was om naar de tandarts te gaan.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:47 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dit zijn natuurlijk te verwaarlozen aantallen.
Ik las een keer dat in koreaanse metro's er bv amper bepsmettingen waren. Men draagt een mondkapje en er wordt niet echt gesproken.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:35 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Klopt hoe heftiger je ademt/praat/schreeuwt/zingt/hoest/niest hoe meer druppels/aerosolen (welke theorie je aanhangt) uitscheidt. Daarom bijvoorbeeld dat ze niet willen dat mensen gaan zingen in voetbalstadions.
Ik ben niet in paniek hoor, maar zorg wel dat ik zeker 1,5 meter afstand houd van oudere familieleden als ik langs ga. Iets wat er de laatste tijd wel een beetje ingeschoten is. Het lijkt steeds meer op te komen in de omgeving en omdat er nu geen duidelijk antwoord is waar het vandaan komt, ga ik er wel weer iets voorzichtiger mee om.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:46 schreef koemleit het volgende:
[..]
hoezo klinkt dat niet als "niks aan de hand"?
tuurlijk 0 is altijd beter. maar paniek lijkt me nog niet nodig.
Zeker! maar het kan wel een stuk sneller gaan. Bedenk wel dat er in de Noord-Veluwe slecht getest kan worden, waardoor de testbereidheid mogelijk lager is.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:47 schreef Da_Sandman het volgende:
[..]
Met alle respect, maar dit zijn natuurlijk te verwaarlozen aantallen.
quote:Op woensdag 9 september 2020 15:50 schreef Jedi_Pimp het volgende:
[..]
Hier gaat het dus compleet mis. Net zoals die user die laatst bang was om naar de tandarts te gaan.
Geen idee dat moet onderzocht worden. Het grootste probleem is nu eigenlijk dat ze niet weten hoeveel virus je binnen moet krijgen voor dat je ziek/besmettelijk wordt. Wat wel is aangetoond is dat hoe meer virus je binnen krijgt hoe zieker je kan worden. Je weerstand heeft daar natuurlijk ook wat mee te maken.quote:Op woensdag 9 september 2020 15:52 schreef Cesare-Borgia het volgende:
[..]
Ik las een keer dat in koreaanse metro's er bv amper bepsmettingen waren. Men draagt een mondkapje en er wordt niet echt gesproken.
Ik vraag me af hoe dit bv zou gaan bij een andre rieu concert of in de bioscoop?
https://www.security.nl/posting/670398/RIVM%3A+laboratoria+kunnen+dna-materiaal+coronatests+maanden+bewarenquote:Laboratoria kunnen het dna-materiaal dat is afgenomen bij een coronatest enkelen weken tot maanden bewaren, zo laat het RIVM weten. Persoonsgegevens die voor een test moeten worden opgegeven blijven vijf jaar bewaard. Honderdduizenden Nederlanders hebben zich de afgelopen weken in de GGD-teststraten laten testen. Afgelopen week waren het er meer dan 180.000, de week daarvoor ruim 163.000.
Voor het uitvoeren van de coronatest en het doorgeven van de uitslag vraagt en verwerkt de GGD verschillende gegevens. Het gaat onder andere om naam, adres, geboortedatum, geslacht, burgerservicenummer, telefoonnummer, e-mailadres, klachten, streepjescode van het testbuisje, uitslag van de coronatest, of er direct contact is geweest met anderen en de beroepsgroep wanneer er is gewerkt. Deze gegevens worden vijf jaar bewaard.
"Dat mag volgens de Wet publieke gezondheid. Daarna vernietigen we ze of we maken ze anoniem", zo meldt GGD GHOR Nederland, de overkoepelende brancheorganisatie van de 25 Gemeentelijke Gezondheidsdiensten (GGD'en) en Geneeskundige Hulpverleningsorganisaties in de Regio (GHOR). De gegevens kunnen met verschillende organisaties worden gedeeld, waaronder lokale GGD-afdelingen, GGD-artsen, GGD GHOR Nederland, het laboratorium dat de coronatest uitvoert, de it-provider van de applicatie CoronIT en het callcenter.
De laboratoria die de test uitvoeren hebben wettelijk de mogelijkheid om het afgenomen dna-materiaal na de uitslag enkele weken tot maanden bewaren. "Dat is om eventueel opnieuw te testen als er nog vragen komen", zo laat een woordvoerder van het RIVM tegenover RTL Nieuws weten. "Stel je voor: Jantje heeft het virus. Dan kan er worden gekeken of die variant van het virus bij Pietje afkomstig is." Wanneer het dna-monster niet meer nodig is wordt het volgens de woordvoerder altijd vernietigd.
Halen ze hier niet DNA en RNA door elkaar?quote:Op woensdag 9 september 2020 16:10 schreef chratnox het volgende:
In het kader van, hoe geven we viruswaanzin en andere groepen meer ammunitie om tegen alles te zijn:
[..]
https://www.security.nl/posting/670398/RIVM%3A+laboratoria+kunnen+dna-materiaal+coronatests+maanden+bewaren
Niet echt handig om ze nog meer voer te geven terwijl de testbereidheid al aan het dalen is.
Testbereidheid aan het dalen?quote:Op woensdag 9 september 2020 16:10 schreef chratnox het volgende:
In het kader van, hoe geven we viruswaanzin en andere groepen meer ammunitie om tegen alles te zijn:
[..]
https://www.security.nl/posting/670398/RIVM%3A+laboratoria+kunnen+dna-materiaal+coronatests+maanden+bewaren
Niet echt handig om ze nog meer voer te geven terwijl de testbereidheid al aan het dalen is.
Goeie vraag!quote:Op woensdag 9 september 2020 16:16 schreef YoyoKlaagzak het volgende:
[..]
Halen ze hier niet DNA en RNA door elkaar?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |