De Romeinen herleidden de afkomst van hun volk ten dele op de Trojanen, en specifiek is dit natuurlijk een verwijzing naar het binnenhalen van het paard van de Grieken door de inwoners van Troje in het nationale Romeinse epos de Aeneïs. Dat gedeelte is dus niet objectief fout, maar de metaforen worden op zo'n pompeuze en geaffecteerde manier gebracht dat enige inhoudelijk juiste boodschap totaal verloren gaat. De vergelijking met een Romeinse soldaat die bij het naderen van een lavastroom dom op zijn post blijft staan in plaats van zijn mensen te helpen of strategisch te retireren is ook nogal... apart.quote:Op zaterdag 19 september 2020 11:20 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Ja, ik neem aan dat-ie dan ineens van Pompeï naar Troje overgaat in zijn voorbeelden en met die ijsschots midscheeps bedoelt ons warhoofd wrs de Titanic of zo?
Zelden zo'n pompeus, a-literair, aan alle kanten rammelend, warhoofdig en zelfs historisch ronduit foutief stukje proza gelezen, eerlijk gezegd. Wel knap van een hooggeleerde.
Romulus en Remus herleidden de Romeinen hun afkomst naar en Remus is dan een nakomeling van een vluchteling uit Troje? Sws eerst Romeinen aanhalen en dan in een bijzinnetje ineens met Troje op de proppen komen, zonder dit dan vervolgens uit te leggen, behalve dat iedereen het paard van Troje wel kent, maar niemand natuurlijk weet dat Remus nakomeling is van een vluchteling uit Troje, is natuurlijk heel ja, hoe moet ik dat eigenlijk noemen...?quote:Op zaterdag 19 september 2020 11:56 schreef Iblardi het volgende:
[..]
De Romeinen herleidden de afkomst van hun volk ten dele op de Trojanen, en specifiek is dit natuurlijk een verwijzing naar het binnenhalen van het paard van de Grieken door de inwoners van Troje in het nationale Romeinse epos de Aeneïs. Dat gedeelte is dus niet objectief fout, maar de metaforen worden op zo'n pompeuze en geaffecteerde manier gebracht dat enige inhoudelijk juiste boodschap totaal verloren gaat. De vergelijking met een Romeinse soldaat die bij het naderen van een lavastroom dom op zijn post blijft staan in plaats van zijn mensen te helpen of strategisch te retireren is ook nogal... apart.
Ja, dat las ik ook van de week, helemaal lachwekkend. 17de eeuw is NB zijn dingetje. Dan weet-ie niet dat in ons 17de eeuwse rampjaar 1672 de troepen van Lodewijk XIV de Republiek binnenvielen dus, want hij situeert Lodewijk XIV ruim 100 jaar later. Bonk, bonk, bonk.quote:Op zaterdag 19 september 2020 11:59 schreef Buitendam het volgende:
Lodewijk de veertiende die in 1789 nog iets in zijn dagboek schreef.mooi dat Rutte hem meteen kleinerend corrigeert. Ontzettende fopintellectueel.
Ik weet niet of dat zo is, maar kennis van het Latijn geeft je tenminste nog de bevrediging dat je af en toe een inscriptie op een monumentaal gebouw kunt ontcijferen. In het Grieks heb je die niet zoveel. Dit gezegd hebbende moet ik toegeven dat ik betwijfel of het niveau van de huidige gymnasia daar nog wel toe in staat stelt.quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:02 schreef Magister_Artium het volgende:
Algemeen aanvaarde opvatting op een gymnasium is dat de echte slimmeriken Grieks kiezen in de bovenbouw, terwijl de gymnasiast die het allemaal voor de leuk doet of anders van school moet, dan maar Latijn kiest. Moet ik vaak aan denken als ik weer van die Latijnse vergelijkingen hoor.
Ondanks 6 jaar Latijn lukt het me nooit om inscripties te ontcijferen, terwijl brieven van Plinius lezen of een proefvertaling Vergilius me vroeger wel redelijk afgingen.quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:20 schreef Iblardi het volgende:
[..]
Ik weet niet of dat zo is, maar kennis van het Latijn geeft je tenminste nog de bevrediging dat je af en toe een inscriptie op een monumentaal gebouw kunt ontcijferen. In het Grieks heb je die niet zoveel. Dit gezegd hebbende moet ik toegeven dat ik betwijfel of het niveau van de huidige gymnasia daar nog wel toe in staat stelt.
Je weet het wel, maar het dringt niet tot je door. Ik zal de mod van dienst maar even negeren want die gaat het allemaal boven de pet, die denkt waarschijnlijk dat Murdoch's imperium ook alleen maar integere journalistiek doet die toevallig wat rechts uitpakt.quote:
Bij inscripties heb je natuurlijk ook weinig context, terwijl je die bij proefvertalingen krijgt aangereikt (inclusief woordenboek zelfs, als ik me niet vergis).quote:Op zaterdag 19 september 2020 12:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ondanks 6 jaar Latijn lukt het me nooit om inscripties te ontcijferen, terwijl brieven van Plinius lezen of een proefvertaling Vergilius me vroeger wel redelijk afgingen.
Dat is natuurlijk volstrekt duidelijk. Vreemd genoeg ben jij een van de weinigen die nog weleens tot dergelijke nuance in staat is.quote:Op zaterdag 19 september 2020 19:54 schreef -XOR- het volgende:
Dat hele doventolk is een beetje uit zijn verband getrokken. Om Terry te verdedigen, hij zal op zich niet tegen doventolken zijn maar ziet de doventolk als exemplarisch voor de opgetrommelde entourage om de persco's meer gewicht te geven en Rutte/ De Jonge een presidentieel aureool te geven.
Dus hij moet alles wat hij zegt verdraaiingsbestendig en opzettelijk verkeerd begrijpen-proof formuleren? Even een heel gek idee, maar zou het niet handiger zijn als de media proberen weer te geven wat een politicus bedoelt zodat we dan zelf kunnen bepalen wat we daarvan vinden? Ja, ik weet het, het klinkt absurd maar het lijkt mij wel wat om zeg maar geinformeerd te worden.quote:Tekenend voor hem is dan wel weer dat hij zo dom is om dat zo te formuleren, dit valt namelijk bij niemand goed. Hij heeft echt wat autistische trekken.
Leg eens uit hoe de media moet weten wat hij bedoelt als hij niet zegt wat hij bedoelt?quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:16 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk volstrekt duidelijk. Vreemd genoeg ben jij een van de weinigen die nog weleens tot dergelijke nuance in staat is.
[..]
Dus hij moet alles wat hij zegt verdraaiingsbestendig en opzettelijk verkeerd begrijpen-proof formuleren? Even een heel gek idee, maar zou het niet handiger zijn als de media proberen weer te geven wat een politicus bedoelt zodat we dan zelf kunnen bepalen wat we daarvan vinden? Ja, ik weet het, het klinkt absurd maar het lijkt mij wel wat om zeg maar geinformeerd te worden.
Handiger is om er vanuit te gaan dat media dat niet doen. Ik ben bepaald geen Baudet of Trumpfan, maar het is wel duidelijk dat die nogal gezocht worden. Het uiteindelijke doel van een politicus lijkt me toch om invloed op beleid uit te kunnen oefenen en dat gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker als je je over het algemeen wat conformistischer opstelt en zorvuldig je strijdvelden uitkiest. Als publicist is je speelveld veel breder.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:16 schreef Weltschmerz het volgende:
Dus hij moet alles wat hij zegt verdraaiingsbestendig en opzettelijk verkeerd begrijpen-proof formuleren? Even een heel gek idee, maar zou het niet handiger zijn als de media proberen weer te geven wat een politicus bedoelt zodat we dan zelf kunnen bepalen wat we daarvan vinden? Ja, ik weet het, het klinkt absurd maar het lijkt mij wel wat om zeg maar geinformeerd te worden.
Ten eerste moeten we helemaal niet willen dat politici zo gaan praten, en ten tweede gaat het bij hem alle grenzen over en niet voor het eerst. Ook al kiest hij op een gevoelig thema zijn woorden wel zorgvuldig, dan nog mag bijvoorbeeld Buitenhof er iets heel anders van maken en keurt de rechter dat goed met een beroep op het belang van de vrijheid van meningsuiting voor het maatschappelijk debat....quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:39 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Handiger is om er vanuit te gaan dat media dat niet doen. Ik ben bepaald geen Baudet of Trumpfan, maar het is wel duidelijk dat die nogal gezocht worden. Het uiteindelijke doel van een politicus lijkt me toch om invloed op beleid uit te kunnen oefenen en dat gaat waarschijnlijk een stuk makkelijker als je je over het algemeen wat conformistischer opstelt en zorvuldig je strijdvelden uitkiest. Als publicist is je speelveld veel breder.
Als het niet je doel is om invloed op beleidszaken uit te oefenen moet je dat inderdaad vooral niet doen. Wat dat betreft gaat Baudet wel doeltreffend te werk.quote:Op zaterdag 19 september 2020 20:58 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Ten eerste moeten we helemaal niet willen dat politici zo gaan praten,
Wat precies? Lees even mee:quote:en ten tweede gaat het bij hem alle grenzen over en niet voor het eerst
Mankeert er iets aan die samenvatting?quote:Volgens Baudet is het onzin om een doventolk bij de persconferenties te zetten. De regering zou dit alleen maar doen "om belangrijk te lijken". De politicus noemt de coronacrisis in zijn eigen journaal "een gedroomd scenario voor de gevestigde orde".
quote:Dan kun je maar beter net als Trump je eigen kanalen zoeken, waar je dan weer kritiek op krijgt omdat je daar 'niet kritisch geinterviewd' wordt. Journalistiek kan niet zonder integriteit maar ze doen het wel.
Nog even hierop terugkomend. Hystorisch gezien klopt de anekdote niet, zo gaf o.a. Miko Flohr aan. De oorsprong ervan ligt echter in de jaren '30 in Duitsland. Het staat bijna letterlijk in "Der Mensch und die Technik" van Oswald Spengler, waarin hij voortbouwt op "Der Untergang des Abendlandes".quote:Op zaterdag 19 september 2020 11:11 schreef Ryan3 het volgende:
Ik heb niets kunnen volgen afgelopen week, te druk, maar man o man:
[ afbeelding ]
Zijn er nou echt mensen die dit soort prietpraat appreciëren?
Rutte voert gewoon onderdanig uit wat Baudet hem ooit opdroeg in een door he gesteunde motiequote:Op zaterdag 19 september 2020 19:54 schreef -XOR- het volgende:
Dat hele doventolk is een beetje uit zijn verband getrokken. Om Terry te verdedigen, hij zal op zich niet tegen doventolken zijn maar ziet de doventolk als exemplarisch voor de opgetrommelde entourage om de persco's meer gewicht te geven en Rutte/ De Jonge een presidentieel aureool te geven.
Tekenend voor hem is dan wel weer dat hij zo dom is om dat zo te formuleren, dit valt namelijk bij niemand goed. Hij heeft echt wat autistische trekken.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |