De meeste burgers zijn ook geen Loekasjenko-aanhanger.quote:Op vrijdag 11 september 2020 10:08 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Die was ik zelf nog niet tegengekomen.
[..]
Dat betwijfel ik ten zeerste. Gezien het taalgebruik denk ik dat dit van wat enthousiaste burgers afkomstig is en niet van hoge ambtenaren of copywriters met de benodigde communicatie ervaring.
De meeste misschien niet, maar een deel (15-20% afhankelijk van wie je het vraagt) wel. En een deel daar weer van komt ook zelfstandig met eigen initatieven naast de initatieven die van hogere hand komen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 10:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De meeste burgers zijn ook geen Loekasjenko-aanhanger.
Ik denk dat zijn steun ergens tussen de 3 en 17% zit. Het vele geweld en de Russische propagandataal die hij en zijn staats-tv uitzenden hebben zijn populariteit niet goed gedaan.quote:Op vrijdag 11 september 2020 10:46 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De meeste misschien niet, maar een deel (15-20% afhankelijk van wie je het vraagt) wel. En een deel daar weer van komt ook zelfstandig met eigen initatieven naast de initatieven die van hogere hand komen.
Het precieze percentage is een bron van speculatie. De 3-5% die sommige mensen noemen zijn propaganda van het anti-Lukashenko kamp, met een dergelijk laag percentage was de samenleving al lang helemaal tot een stilstand gekomen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat zijn steun ergens tussen de 3 en 17% zit. Het vele geweld en de Russische propagandataal die hij en zijn staats-tv uitzenden hebben zijn populariteit niet goed gedaan.
Dat is een non-argument. Als Loekasjenko zijn veiligheidsdiensten kan betalen, heeft hij helemaal geen massale steun nodig. Dat de samenleving niet stilgevallen is, komt omdat men bang is voor de gevolgen, van het verliezen van je inkomsten tot gevangenisstraffen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:06 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het precieze percentage is een bron van speculatie. De 3-5% die sommige mensen noemen zijn propaganda van het anti-Lukashenko kamp, met een dergelijk laag percentage was de samenleving al lang helemaal tot een stilstand gekomen.
Hij heeft ook nog altijd steun nodig van de ambtenarij, de noodstand is immers nog altijd niet uitgeroepen. En alle sporters die Lukashenko openlijk steunen of neutraal proberen te blijven zijn ook handig voor de PR. En zo kun je nog wel even doorgaan.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat is een non-argument. Als Loekasjenko zijn veiligheidsdiensten kan betalen, heeft hij helemaal geen massale steun nodig.
Dat houdt mensen zeker tegen om een meer actieve positie in te nemen, maar het toont ook aan dat Lukashenko steun heeft buiten het veiligheidsapparaat, dat niet direct over inkomsten en huisvestiging gaat.quote:Dat de samenleving niet stilgevallen is, komt omdat men bang is voor de gevolgen, van het verliezen van je inkomsten tot gevangenisstraffen.
Wie zou die noodtoestand dan moeten uitroepen?quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:18 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Hij heeft ook nog altijd steun nodig van de ambtenarij, de noodstand is immers nog altijd niet uitgeroepen.
Welke sporters steunen Loekasjenko nu dan openlijk?quote:En alle sporters die Lukashenko openlijk steunen of neutraal proberen te blijven zijn ook handig voor de PR. En zo kun je nog wel even doorgaan.
Nee, omdat je als sporter of ambtenaar opgepakt wordt als je je tegen Loekasjenko uitspreekt. Dat heeft weinig met echt steunen te maken.quote:Dat houdt mensen zeker tegen om een meer actieve positie in te nemen, maar het toont ook aan dat Lukashenko steun heeft buiten het veiligheidsapparaat, dat niet direct over inkomsten en huisvestiging gaat.
Ja, wat voorbijgangers in een dictatuur op beeld willen zeggen is goed betrouwbaar om de opinie van het volk onder de heersende leider vast te leggen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:25 schreef nezalezhnost het volgende:
Tut.by heeft een video gepubliceerd van een van de schilder 'oorlogen'. De betreffende bankjes zijn de afgelopen tijd al meerdere malen opnieuw geschilderd, afwisselend in het wit-rood-wit en de kleur van het blik verf dat bovenaan de plank van de stadsreiniging ligt.
Op de video is een discussie te horen tussen de voorbijganger en de dames van de stadsreiniging. De dames zeggen tevreden te zijn en niet te willen wonen net zoals in Oekraine, de voorbijganger heeft het over het verspillen van belastinggeld en de bouw van presidentiele paleizen.
Overigens is het wel opvallend dat het altijd de betaalde mensen zijn (politie, brandweer, schoonmakers) die de traditionele Wit-Russische vlag weghalen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:25 schreef nezalezhnost het volgende:
Tut.by heeft een video gepubliceerd van een van de schilder 'oorlogen'. De betreffende bankjes zijn de afgelopen tijd al meerdere malen opnieuw geschilderd, afwisselend in het wit-rood-wit en de kleur van het blik verf dat bovenaan de plank van de stadsreiniging ligt.
Op de video is een discussie te horen tussen de voorbijganger en de dames van de stadsreiniging. De dames zeggen tevreden te zijn en niet te willen wonen net zoals in Oekraine, de voorbijganger heeft het over het verspillen van belastinggeld en de bouw van presidentiele paleizen.
De opperbevelhebber van het leger (Lukashenko). Hij zal weinig keuze hebben in een situatie waarbij zelfs de ambtenaarij tegen hem keert.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wie zou die noodtoestand dan moeten uitroepen?
Ik denk dat het eigenlijk een best lange lijst is. Zelf volg ik sport eigenlijk helemaal niet, maar ik heb de afgelopen maanden her en der berichten van sporters die Lukashenko steunen voorbij zien komen. Ik heb ook een interview gezien op Euroradio met de sporters die zich tegen het geweld hebben gekeerd en die hebben in dat interview bevestigd dat veel sporters Lukashenko steunen. Wat niet zo heel vreemd is, gezien iedere weldenkende toekomstige president flink gaat snoeien in de toekomstige uitgaven met betrekking tot sport, een hobby van Lukashenko.quote:[..]
Welke sporters steunen Loekasjenko nu dan openlijk?
In jouw bewering zit een kern van waarheid, maar het is belangrijk om het onderscheid tussen actief- en gedoogsteunen te maken. Van de mensen die gedoogsteunen (door een neutrale positie in te blijven nemen) zou je kunnen zeggen dat angst daar de drijfveer van is. Van de mensen die Lukashenko actief ondersteunen is dat overwegend uit eigen overweging.quote:Nee, omdat je als sporter of ambtenaar opgepakt wordt als je je tegen Loekasjenko uitspreekt. Dat heeft weinig met echt steunen te maken.
Het is een vreemde logica. Je claimt dat Loekasjenko steun heeft, omdat de noodtoestand nog niet uitgeroepen is.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:19 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De opperbevelhebber van het leger (Lukashenko). Hij zal weinig keuze hebben in een situatie waarbij zelfs de ambtenaarij tegen hem keert.
Als het een best lange lijst is, zul je dus gemakkelijk met namen moeten kunnen komen.quote:Ik denk dat het eigenlijk een best lange lijst is. Zelf volg ik sport eigenlijk helemaal niet, maar ik heb de afgelopen maanden her en der berichten van sporters die Lukashenko steunen voorbij zien komen. Ik heb ook een interview gezien op Euroradio met de sporters die zich tegen het geweld hebben gekeerd en die hebben in dat interview bevestigd dat veel sporters Lukashenko steunen.
Alleen zijn het er vrij weinig die hem actief steunen. Vaak nog overheidsambtenaren en betaalde Russen ook.quote:In jouw bewering zit een kern van waarheid, maar het is belangrijk om het onderscheid tussen actief- en gedoogsteunen te maken. Van de mensen die gedoogsteunen (door een neutrale positie in te blijven nemen) zou je kunnen zeggen dat angst daar de drijfveer van is. Van de mensen die Lukashenko actief ondersteunen is dat overwegend uit eigen overweging.
Dat was mijn doel niet. Mijn doel bestond om een van de wat kleinere activiteiten in beeld te brengen en daarbij heb ik gelijk twee verschillende posities belicht, zonder daarbij een uitspraak te doen over de percentages onder het volk betreffende de twee verschillende posities.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, wat voorbijgangers in een dictatuur op beeld willen zeggen is goed betrouwbaar om de opinie van het volk onder de heersende leider vast te leggen.
Ja, maar je kan vaak wel goed het verschil zien tussen mensen die Lukashenko gedogen en dat met enige tegenzin doen uit vrees van arbeidsplaatsverlies en de mensen die Lukashenko actief ondersteunen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Overigens is het wel opvallend dat het altijd de betaalde mensen zijn (politie, brandweer, schoonmakers) die de traditionele Wit-Russische vlag weghalen.
Als hij dat wel zou doen, dan is dat een teken dat hij ook de laatste steun heeft verloren en zelf is achtergebleven met enkel het veiligheidsapparaat.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is een vreemde logica. Je claimt dat Loekasjenko steun heeft, omdat de noodtoestand nog niet uitgeroepen is.
Op een bepaald moment heeft hij geen keuze meer. Nu is de rechtstaat grotendeels verlamd, op het moment dat hij de noodstand uitroept geldt echt alleen nog het recht van de sterkste.quote:Maar Loekasjenko is dan wel diegene die zelf de noodtoestand uit moet roepen. En ja, dat zal hij gewoon niet doen, omdat hij het als teken van zwakte ziet. Kortom, het zegt niet zoveel.
Ik heb geen kant en klare lijst liggen, maar als ik (of jij) ga zoeken, dan komen die namen echt wel.quote:[..]
Als het een best lange lijst is, zul je dus gemakkelijk met namen moeten kunnen komen.
Weinig, maar nog wel genoeg om een complete stilstand van de maatschappij te voorkomen.quote:Alleen zijn het er vrij weinig die hem actief steunen.
Twee derde van de economie is in staatshanden, waardoor je gelijk een reden hebt waarom sommige mensen Lukashenko ondersteunen.quote:Vaak nog overheidsambtenaren
Behalve in de media zijn die nog niet wijd gesignaleerd.quote:en betaalde Russen ook.
We weten het inderdaad niet. Maar ik denk dat de echte steun wel eens onder die 15% zou kunnen liggen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:27 schreef nezalezhnost het volgende:
In een eerdere post heb ik gesteld dat het heel speculatief is om iets concreets over de aanhang van Lukashenko te zeggen, maar dat het waarschijnlijk tussen de 15-20% ligt.
Die zijn inderdaad niet representatief voor degene in het binnenland (die vaak wel een afhankelijkheid van Lukashenko hebben voor hun welvaart). Zelfs in de officiele statistieken van de centrale kiescommissie heeft Tichanovskaja op de kieslokalen op ambassade's in het buitenland overweldigend gewonnen. Zelfs de centrale kiescommisie durfde het niet aan om die als Lukashenko aanhangers te betitelen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:49 schreef luxerobots het volgende:
Neem de Wit-Russen in het buitenland
https://interfax.by/news/policy/vneshnyaya_politika/1283083/quote:Lavrov linkt de inhoud van de uitspraken van Tichanovskaja aan haar verblijf in Litouwen
Het verblijf van de voormalige Belarussische presidentskandidate Svetlana Tichanovskaja in Litouwen, heeft invloed op haar publieke toespraken, sprak het hoofd van het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov uit.
"De nogal zichtbare metamorfoses, die zij ondergaat in acht nemende, is het waarschijnlijk tekenend dat ze zich bevind in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, dat haar ambities in verhouding tot Belarus en de toekomst van Belarus niet verbergt", zei Lavrov op een persconferentie vrijdag in Moskou.
"Naar mij mening zegt ze alles over haarzelf publiekelijk. Ze roept op tot weerstand, roept internationale organisaties op om sancties tegen haar eigen land in te stellen. Alles, wat ze publiekelijk uitspreekt, spreekt over haar, haar plannen en haar gedachtes", merkte Lavrov op.
Toch niet?quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:17 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
https://interfax.by/news/policy/vneshnyaya_politika/1283083/
interfax-ZAPAD
Ik herhaal niet graag de propaganda van Lavrov
Nee, maar het is voor de genuanceerde berichtgeving wel gepast dat ook een deel van de uitspraken van Lavrov, Putin en Lukashenko worden geciteerd, om ook hun positie te duiden. De positie van Lavrov is dat Litouwen Tichanovskaja als een politiek instrument probeert te gebruiken.quote:
Wat zijn die regionale belangen van Litouwen dan? Vergeet niet dat Litouwen een klein land is met 2,8 miljoen inwoners.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:33 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk dat het gepast is om ook aandacht te geven aan de regionale belangen van Litouwen en de Russische reactie daarop,
- veiligheid, ze zijn bang voor een militaire interventie als Belarus verder in de invloedsfeer van Rusland komt te vallen. Ondanks dat ze lid zijn van de NAVO.;quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat zijn die regionale belangen van Litouwen dan? Vergeet niet dat Litouwen een klein land is met 2,8 miljoen inwoners.
Litouwen is niet alleen NAVO-lid maar ook EU-lid. Met de euro als munt.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:49 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
- veiligheid, ze zijn bang voor een militaire interventie als Belarus verder in de invloedsfeer van Rusland komt te vallen. Ondanks dat ze lid zijn van de NAVO.;
En Loekasjenko gaf die stroom niet?quote:- energieveiligheid. Ze zijn nog niet gesynchroniseerd met het Europese Net. Dat kan nog wel tot 2025 duren. Daarom zijn ze bang om zonder stroom te komen zitten.
Ik heb er geen bronnen van gezien dat Litouwen (in jouw ogen) extremer is dan bijvoorbeeld Polen of Letland.quote:Litouwen speelt van alle EU-buurlanden de meest actieve rol in de Belarussische politieke crisis, ondanks dat ze het kleinste land zijn met de minste inwoners.
Dat zijn ze anders echt toch wel.quote:Op vrijdag 11 september 2020 15:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Litouwen is niet alleen NAVO-lid maar ook EU-lid. Met de euro als munt.
Die hoeven echt niet bang te zijn voor hun veiligheid wat betreft Rusland.
Dat doen ze wel. Maar ze zijn dus bang dat de nieuwe Belarussische kerncentrale de markt overspoeld met goedkope stroom en dat vervolgens de Russen hun invloed in Belarus gaan gebruiken om stroom als een drukmiddel tegen de Litouwers te gebruiken. Daarom willen ze en niet meer Russische invloed en geen kerncentrale (maar die strijd hebben ze al verloren).quote:[..]
En Loekasjenko gaf die stroom niet?
Dat speelt zeker ook een rol.quote:Volgens mij ligt het gewoon veel principiler. Litouwers weten nog wat het is om niet vrij te zijn en zijn daarom voor vrijheid en vrije verkiezingen.
Dat is zeker waar, al vinden ze Vilnja (Vilnius) vooral hun eigen stad.quote:Daarbij zijn ze door de gemeenschappelijke geschiedenis erg verbonden met Wit-Rusland.
Welles! Goed argument.quote:Op vrijdag 11 september 2020 15:16 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Dat zijn ze anders echt toch wel.
Wit-Russen krijgen goedkope stroom en de Russen gaan dat gebruiken tegen de Litouwers?quote:Dat doen ze wel. Maar ze zijn dus bang dat de nieuwe Belarussische kerncentrale de markt overspoeld met goedkope stroom en dat vervolgens de Russen hun invloed in Belarus gaan gebruiken om stroom als een drukmiddel tegen de Litouwers te gebruiken. Daarom willen ze en niet meer Russische invloed en geen kerncentrale (maar die strijd hebben ze al verloren).
Het is ook geen goed argument, maar wel een veelgebruikt argument (de angst voor Rusland) in de baltische staten.quote:
Nee, in Belarus wordt er goedkoop stroom geproduceerd, waardoor het onrendabel wordt om in de baltische staten stroom te produceren. Als Rusland dan vervolgens aan invloed wint, beslissen niet de Belarussen, maar de Russen over de Litouwse stroom.quote:Wit-Russen krijgen goedkope stroom en de Russen gaan dat gebruiken tegen de Litouwers?
https://www.lrt.lt/en/new(...)ue-to-baltic-boycottquote:Minsk to export nuclear energy to other markets due to Baltic boycott
2020.09.09 11:09
Belarus will export electricity to foreign markets after the launch of Astravyets nuclear power plant, the country’s Deputy Energy Minister Mikhail Mikhadyuk said last week. The statement came after the Baltic states agreed to block Belarusian nuclear imports.
Mikhadyuk said that various options for exporting Astravyets electricity were now being considred, Belarusian state news agency BelTA reported on September 3.
“I am confident that with the introduction of the nuclear power plant, the Belarusian electricity will become even more competitive in foreign markets,” he said.
But as the Baltic states, Poland, and Ukraine have previously said they will not buy electricity produced at Astravyets, the only option remains Russia – which is also building and financing the plant.
On September 3, Russian Energy Minister Alexander Novak said that Russia and Belarus will cooperate in realising the electricity produced at Astravyets NPP.
“The question of electricity supply from the nuclear facility was discussed at the meeting between Russian and Belarusian prime ministers. Relevant institutions have been obliged to resolve the questions of both countries’ electricity systems operations,” Novak said.
The construction of the Astravyets NPP is funded by a loan from the Kremlin and is being constructed by Russia’s state atomic agency Rosatom.
Baltic boycott
Lithuania has long advocated for a total ban of Astravyets electricity because it deems the nuclear facility, located some 30 kilometres from Vilnius, to be unsafe.
On September 1, Lithuanian, Estonian, and Latvian energy ministers reached an agreement to cease power trade with Belarus after the Astravyets plant is launched.
According to the Lithuanian Energy Minister ygimantas Vaičiūnas, Belarus could lose “hundreds of millions of euros” because of the electricity ban from the neighbouring countries.
However, Latvia said it will continue energy trade with Russia until the Baltic states desychronise their power grids from the BRELL network, which includes the Baltic states, Belarus and Russia, and connects to the European system by 2025.
Critics have previously said this leaves a technical possibility for electricity from Astravyets to enter the common Baltic states' market via Russia.
https://www.lrt.lt/en/new(...)-happen-to-lithuaniaquote:If Russia swallows Belarus, what would happen to Lithuania?
Andrius Balčiūnas, LRT.lt
2020.09.10 17:30
Belarus’ Alexander Lukashenko refused to have Russian military bases in the country. But despite past differences, the turmoil following the August 9 presidential election is pushing Minsk closer to Moscow. What does it mean for Lithuania’s security?
Back in the 1990s, Russia and Belarus agreed to form a union state. Last year, Russian President Vladimir Putin reminded Lukashenko about the deal, but the two leaders failed to agree on the exact terms.
“[Russia] could now quickly complete the [merger] that it could not finish 20 years ago. It is very worrying,” Lithuanian Foreign Minister Linas Linkevičius said. According to him, the integration of the two countries “could hardly be stopped” given the current situation.
Already occupied?
When protests engulfed Belarus, Lukashenko accused foreign powers of meddling in his country’s affairs. He announced the highest military readiness in response to the alleged NATO movement near the Belarusian border.
Putin also promised to send military units to Belarus to ensure security and help suppress the peaceful protests. At the same time, Russian air forces and navy conducted exercises in Russia’s Baltic exclave of Kaliningrad wedged between Lithuania and Poland, demonstrating that they would be ready to react to the situation in Belarus if necessary.
Based on the strategies tested during the joint Russian-Belarusian military exercises Zapad, the Belarusian army would be subordinate to the leadership of the Russian Western Military District in the event of a conflict.
Gustav Gressel, an analyst from the European Council on Foreign Relations, who previously served in the Austrian military and the country’s Defence Ministry, said that such unexpected exercises demonstrated that Belarus had already surrendered its army and sovereignty to Russia.
But Belarusian military commanders might not be as loyal to the Kremlin as Moscow would expect. In recent years, Lukashenko has conducted reforms in the security and military structures replacing, staff with his loyalists.
So far, Lukashenko has resisted the Kremlin's pressure to make Belarus an integral part of the Russian Western Military District and set up a permanent military base in the country. Despite fears raised by countries like Lithuania, the Russian army also did not stay in Belarus after Zapad.
“This will end now. The Belarusian Army was quite integrated with the Russian one in terms of equipment, logistics, training, and education. During wartime, it had to be subordinated to the Russian Army Western Military District,” Gressel said.
He added that Russia would exploit the current situation to increase control over the Belarusian army during peacetime as well.
“There will be Russian ground forces deployed in Belarus. Russia may also increase its C4ISR [surveillance and reconnaissance] installations in Belarus to spy on NATO from there,” Gressel explained.
But other experts were more cautious in their evaluation of possible Russian manoeuvres.
“Putin’s actions are hard to predict. He always surprises us. […] He might come up with a new surprise other than an obvious Belarusian integration into Russia,” said Elisabeth Braw, director of the Modern Deterrence project at the UK's Royal United Services Institute (RUSI).
No warning
One of the greatest Lithuanian security challenges is the so-called Suwalki gap, a 100-kilometre-wide strip separating Belarus and Russia’s Kaliningrad, where Russia has deployed Iskander missiles that can carry nuclear warheads.
In the event of a military conflict, Russia could occupy the Suwalki corridor and cut off Lithuania, along with Latvia and Estonia, from the rest of NATO.
According to Gressel, for some time, Lukashenko has “tried to steer clear of being a springboard for offensive Russian operations”. Unlike Russia, Belarus also complied with the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) Vienna Document and Treaty on Conventional Armed Forces in Europe (CFE).
Both treaties are aimed at preventing escalation and introducing transparency and monitoring measures. The latter also limits military equipment and troop build-up in Europe.
“At least in the military sphere, this gave NATO some knowledge on what was going on in Belarus. If Russia had evil intentions, we would have had some pre-warning time,” Gressel said.
He added that now, the “situation would unfold very quickly” if Russian troops were deployed in Belarus, because there would no longer be any warning signs.
New military bases in Lithuania?
Russia and Belarus are members of the Collective Security Treaty Organisation (CSTO), an intergovernmental military alliance comprising six post-Soviet states. The importance of the alliance is hard to evaluate. In mid-July, Russia reacted vaguely to clashes between CSTO member-state Armenia and its neighbour Azerbaijan.
But NATO leaders often reiterate their commitment to collective defence clauses. According to Gressel, NATO would also have to react, if Russia took over Belarus.
“It will have to abandon the NATO–Russia founding act and its restraints to deploy only limited forces to the border,” the expert said.
“The ‘deterring from a distance’ had advantages. It was cheaper, easier to explain to reluctant Western European audiences, and more flexible if you wanted to use the troops elsewhere. […] But defending the Baltics is a race against the clock. It is not so much about the overall size of forces, but about the operational tempo,” Gressel added.
In his words, losing Belarus could prolong the reaction time of NATO by four days.
Ukraine would also be negatively affected if Russia formed a union state with Belarus. Ukraine’s border with de facto Russia would become longer, which would complicate the war in Donbas and would move the capital Kyiv closer to a hostile state.
“In my view, NATO should consult about this, and threaten Russia with consequences if it proceeds the way it does. The Kremlin’s mind is more militarised than ours, so tanks are a far better deterrent than sanctions,” Gressel said.
According to him, the West must make Russia pay if it occupies Belarus by introducing sanctions and cutting energy imports.
Braw, however, said that NATO must follow international treaties even if Moscow breaches, them because the West is subject to a different political culture.
“I think [NATO] should maintain its strategy […]. A permanent deployment in the Baltics or Poland would not be favourable to the bloc because it would give Russia permission to say that NATO does not comply with its legal obligations,” she said.
Will Lukashenko leave?
The Belarusian protesters are now focused on fighting for free and democratic elections, not discussing the geopolitical future of the country.
According to Braw, the Kremlin may allow elections, as it wouldn’t want to occupy a country that strives for democratic changes. The Soviet occupation of the Baltic states showed that controlling a hostile territory was difficult and costly.
Gressel added that a Russian military action against Belarus was also less likely due to its experience in Ukraine. There, Moscow’s intervention strengthened the anti-Russian sentiment and pushed the country closer to the Euro-Atlantic integration.
According to Gressel, even if Lukashenko were replaced by a new leader, he or she would be bound by the CSTO and Eurasian Economic Union (EAEU) agreements.
“But [the new leader] could reinstate Lukashenko’s previously held red lines on independence and sovereignty. […] And then very carefully work from there to open the country,” Gressel said.
https://naviny.media/new/(...)e-nahodyatsya-zhitelquote:Belsat: Er bevind zich een bewoner van Vitebsk en zijn vader op het territorium van de Zweedse ambassade. Ze vragen politiek asiel.
Op het territorium van de Zweedse ambassade in Minsk, dat nu omringd wordt door wethandhavers, bevind zich de bewoner van Vitebsk Vladislav Kuznechik en zijn vader Vitalij Kuznechik, meldde de tv-zender "Belsat" op hun telegram kanaal.
Volgens de woorden van Kuznechik, werden zij aangehouden op het protest van 6 september in Vitebsk en werd er in hun ogen traangas gespoten en werden ze geslagen met knuppels. Het lukte de zoon om zijn vader te bevrijden, maar uit angst voor vervolging verstopten de Kuznechik'en zich vier dagen. Vladislav Kuznechik nam een videoboodschap op, terwijl hij zich bevond op het territorium van de Zweedse ambassade met zijn vader, waarbij hij verklaarde dat hun familieleden en kinderen gevolgd werden.
Vandaag probeerden ze de ambassade van Zweden in Minsk binnen te komen om asiel te vragen. Omdat ze niet naar binnen werden gelaten, zijn ze over het hek gesprongen naar het territorium van de diplomatieke vertegenwoordiging.
Op dit moment, zoals Vladislav Kuznechik zei, omringen wethandhavers de ambassade en wachten ze op uitlevering van de voortvluchtigen. Vitalij Kuznechik vertelde, dat de Zweedse diplomaten proberen om contact te leggen met hun leiding in Stokholm voor het oplossen van de situatie.
https://naviny.media/new/(...)ezhim-dlya-belorusovquote:Op een EU-summit zal een visavrij regime voor Belarussen worden voorgesteld.
De visegrad groep zal op een komend buitengewoon EU-summit een ondersteuningspaket voor het Belarussische bevolking voorstellen. Daar vertelde vrijdag de Poolse premier Mateuz Morawiecki over op een persconferentie inzake de resultaten van de ontmoeting van de vier regeringshoofden van de groep in Lublin.
"Wij willen het Belarussische volk een project voor de economische samenwerking voorstellen", zei hij, terwijl hij verduidelijkte, dat het onder andere gaat over energieveiligheid, samenwerking in de informatie- en infrastructuur sectoren.
"Wij zouden visumvrij reisen voor willen stellen aan Belarussische staatsburgers", klinkt het in een citaat van Morawiecki dat de persdienst van de Poolse regering aanhaalt.
"Dit pakket zouden wij voor willen stellen tijdens het komende EU-summit", verduidelijkte hij.
Deze is ook leuk:quote:Op vrijdag 11 september 2020 18:21 schreef nezalezhnost het volgende:
Inwoners van Minsk worden steeds vindingrijker in de strijd met mannetjes op een hoogwerker.
Het schijnt dat ze hem even later gepakt hebben, dat is dan weer minder leuk.quote:
H, Hummers?quote:Op zondag 13 september 2020 12:19 schreef luxerobots het volgende:
...
Verwarring alom bij het leger en de ordetroepen.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Humvee_manufacturing_in_Chinaquote:Belarus - 22 Dongfeng EQ2058s donated for use by Belarusian Special Forces units.[32][33] Delivered under an act of gratuitous transfer of military assistance signed by Belarus and China on June 19, 2012 and have made public appearances on its independence day parade
Zonder geld kan Loekasjenko niet verder. De belastingen boycotten en/of het belastingsysteem hacken zou dus een goede stap zijn om Loekasjenko op de knien te dwingen.quote:Op zondag 13 september 2020 12:55 schreef nezalezhnost het volgende:
Het is en blijft natuurlijk speculatie hoe serieus je verschillende anonieme dreigementen zoals in de tweet hierboven over 9 oktober moet nemen. Gisteren hoorde ik hier al over:
[ twitter ]
Mogelijk een interessante ontwikkeling, al geldt ook voor dit anonieme dreigement de bovenstaande disclaimer.
Precies mijn gedachte. Het hacken van het betalingsverkeer waar ze het in deze tweet ook over hebben, heb ik persoonlijk minder vertrouwen in. De banken zijn waarschijnlijk veel beter beveiligd dan de belastingdienst.quote:Op zondag 13 september 2020 13:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zonder geld kan Loekasjenko niet verder. De belastingen boycotten en/of het belastingsysteem hacken zou dus een goede stap zijn om Loekasjenko op de knien te dwingen.
Wat inderdaad niet lukt:quote:Op zondag 13 september 2020 15:01 schreef nezalezhnost het volgende:
Tut.by schrijft dat de colone nu in de richting van Timirjazeva loopt. Als ze daar eenmaal zijn, zouden ze vandaaruit verder kunnen lopen richting Drozhdy.
Waarschijnlijk gaat het een (klein) deel wel lukken. Op dit moment wordt er aan beide zijdes gehergroeppeerd. Verder is het internet erg slecht op dit moment. Dus het is even afwachten tot vanavond voor we een beter beeld hebben van hetgeen er nu gebeurd.quote:Op zondag 13 september 2020 15:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wat inderdaad niet lukt:
[ twitter ]
Volgens mij is een deel van plan om plakaten achter te laten. Verder niets. Het is in ieder geval niet de bedoeling om huizen te bestormen of te vernielen.quote:Op zondag 13 september 2020 15:44 schreef NgInE het volgende:
Ik ben benieuwd wat ze gaan doen als ze bij hun eindbestemming zijn aangekomen.
Beelden?quote:Op zondag 13 september 2020 16:56 schreef nezalezhnost het volgende:
ME'ers gebruiken nu grof geweld.
In Brest. Beelden die ik heb gezien o.a. op Belsat zijn niet super. In Brest zijn veel minder journalisten als in Minsk. Ik zal later kijken of ik losse beelden kan krijgen. Ik focus nu op Minsk.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |