abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194998712
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:08 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Die was ik zelf nog niet tegengekomen.
[..]

Dat betwijfel ik ten zeerste. Gezien het taalgebruik denk ik dat dit van wat enthousiaste burgers afkomstig is en niet van hoge ambtenaren of copywriters met de benodigde communicatie ervaring.
De meeste burgers zijn ook geen Loekasjenko-aanhanger.
pi_194998773
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:42 schreef luxerobots het volgende:

[..]

De meeste burgers zijn ook geen Loekasjenko-aanhanger.
De meeste misschien niet, maar een deel (15-20% afhankelijk van wie je het vraagt) wel. En een deel daar weer van komt ook zelfstandig met eigen initatieven naast de initatieven die van hogere hand komen.
pi_194998988
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 10:46 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

De meeste misschien niet, maar een deel (15-20% afhankelijk van wie je het vraagt) wel. En een deel daar weer van komt ook zelfstandig met eigen initatieven naast de initatieven die van hogere hand komen.
Ik denk dat zijn steun ergens tussen de 3 en 17% zit. Het vele geweld en de Russische propagandataal die hij en zijn staats-tv uitzenden hebben zijn populariteit niet goed gedaan.
pi_194999001

Radio Liberty heeft zojuist een video gepubliceerd waar op te zien is hoe een paar vrouwen bij de rechtbank vanochtend werden afgevoerd.
pi_194999022
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:03 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik denk dat zijn steun ergens tussen de 3 en 17% zit. Het vele geweld en de Russische propagandataal die hij en zijn staats-tv uitzenden hebben zijn populariteit niet goed gedaan.
Het precieze percentage is een bron van speculatie. De 3-5% die sommige mensen noemen zijn propaganda van het anti-Lukashenko kamp, met een dergelijk laag percentage was de samenleving al lang helemaal tot een stilstand gekomen.
pi_194999069
Bij de rechtbank waarvan ik zojuist een filmpje heb geplaatst gaat er vandaag een zitting plaatsvinden inzake de rechtmatigheid van een van de stakingen bij Belaruskalij.
pi_194999120
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:06 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Het precieze percentage is een bron van speculatie. De 3-5% die sommige mensen noemen zijn propaganda van het anti-Lukashenko kamp, met een dergelijk laag percentage was de samenleving al lang helemaal tot een stilstand gekomen.
Dat is een non-argument. Als Loekasjenko zijn veiligheidsdiensten kan betalen, heeft hij helemaal geen massale steun nodig. Dat de samenleving niet stilgevallen is, komt omdat men bang is voor de gevolgen, van het verliezen van je inkomsten tot gevangenisstraffen.
pi_194999226
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:13 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Dat is een non-argument. Als Loekasjenko zijn veiligheidsdiensten kan betalen, heeft hij helemaal geen massale steun nodig.
Hij heeft ook nog altijd steun nodig van de ambtenarij, de noodstand is immers nog altijd niet uitgeroepen. En alle sporters die Lukashenko openlijk steunen of neutraal proberen te blijven zijn ook handig voor de PR. En zo kun je nog wel even doorgaan.
quote:
Dat de samenleving niet stilgevallen is, komt omdat men bang is voor de gevolgen, van het verliezen van je inkomsten tot gevangenisstraffen.
Dat houdt mensen zeker tegen om een meer actieve positie in te nemen, maar het toont ook aan dat Lukashenko steun heeft buiten het veiligheidsapparaat, dat niet direct over inkomsten en huisvestiging gaat.
pi_194999350

Tut.by heeft een video gepubliceerd van een van de schilder 'oorlogen'. De betreffende bankjes zijn de afgelopen tijd al meerdere malen opnieuw geschilderd, afwisselend in het wit-rood-wit en de kleur van het blik verf dat bovenaan de plank van de stadsreiniging ligt.

Op de video is een discussie te horen tussen de voorbijganger en de dames van de stadsreiniging. De dames zeggen tevreden te zijn en niet te willen wonen net zoals in Oekraine, de voorbijganger heeft het over het verspillen van belastinggeld en de bouw van presidentiele paleizen.
pi_194999460
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:18 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Hij heeft ook nog altijd steun nodig van de ambtenarij, de noodstand is immers nog altijd niet uitgeroepen.
Wie zou die noodtoestand dan moeten uitroepen?

quote:
En alle sporters die Lukashenko openlijk steunen of neutraal proberen te blijven zijn ook handig voor de PR. En zo kun je nog wel even doorgaan.
Welke sporters steunen Loekasjenko nu dan openlijk?

quote:
Dat houdt mensen zeker tegen om een meer actieve positie in te nemen, maar het toont ook aan dat Lukashenko steun heeft buiten het veiligheidsapparaat, dat niet direct over inkomsten en huisvestiging gaat.
Nee, omdat je als sporter of ambtenaar opgepakt wordt als je je tegen Loekasjenko uitspreekt. Dat heeft weinig met echt steunen te maken.
pi_194999500
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:25 schreef nezalezhnost het volgende:

Tut.by heeft een video gepubliceerd van een van de schilder 'oorlogen'. De betreffende bankjes zijn de afgelopen tijd al meerdere malen opnieuw geschilderd, afwisselend in het wit-rood-wit en de kleur van het blik verf dat bovenaan de plank van de stadsreiniging ligt.

Op de video is een discussie te horen tussen de voorbijganger en de dames van de stadsreiniging. De dames zeggen tevreden te zijn en niet te willen wonen net zoals in Oekraine, de voorbijganger heeft het over het verspillen van belastinggeld en de bouw van presidentiele paleizen.
Ja, wat voorbijgangers in een dictatuur op beeld willen zeggen is goed betrouwbaar om de opinie van het volk onder de heersende leider vast te leggen.
pi_194999862
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:25 schreef nezalezhnost het volgende:

Overigens is het wel opvallend dat het altijd de betaalde mensen zijn (politie, brandweer, schoonmakers) die de traditionele Wit-Russische vlag weghalen.
pi_195000437
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:30 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Wie zou die noodtoestand dan moeten uitroepen?
De opperbevelhebber van het leger (Lukashenko). Hij zal weinig keuze hebben in een situatie waarbij zelfs de ambtenaarij tegen hem keert.
quote:
[..]

Welke sporters steunen Loekasjenko nu dan openlijk?
Ik denk dat het eigenlijk een best lange lijst is. Zelf volg ik sport eigenlijk helemaal niet, maar ik heb de afgelopen maanden her en der berichten van sporters die Lukashenko steunen voorbij zien komen. Ik heb ook een interview gezien op Euroradio met de sporters die zich tegen het geweld hebben gekeerd en die hebben in dat interview bevestigd dat veel sporters Lukashenko steunen. Wat niet zo heel vreemd is, gezien iedere weldenkende toekomstige president flink gaat snoeien in de toekomstige uitgaven met betrekking tot sport, een hobby van Lukashenko.

quote:
Nee, omdat je als sporter of ambtenaar opgepakt wordt als je je tegen Loekasjenko uitspreekt. Dat heeft weinig met echt steunen te maken.
In jouw bewering zit een kern van waarheid, maar het is belangrijk om het onderscheid tussen actief- en gedoogsteunen te maken. Van de mensen die gedoogsteunen (door een neutrale positie in te blijven nemen) zou je kunnen zeggen dat angst daar de drijfveer van is. Van de mensen die Lukashenko actief ondersteunen is dat overwegend uit eigen overweging.
pi_195000553
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:19 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

De opperbevelhebber van het leger (Lukashenko). Hij zal weinig keuze hebben in een situatie waarbij zelfs de ambtenaarij tegen hem keert.
Het is een vreemde logica. Je claimt dat Loekasjenko steun heeft, omdat de noodtoestand nog niet uitgeroepen is.

Maar Loekasjenko is dan wel diegene die zelf de noodtoestand uit moet roepen. En ja, dat zal hij gewoon niet doen, omdat hij het als teken van zwakte ziet. Kortom, het zegt niet zoveel.

quote:
Ik denk dat het eigenlijk een best lange lijst is. Zelf volg ik sport eigenlijk helemaal niet, maar ik heb de afgelopen maanden her en der berichten van sporters die Lukashenko steunen voorbij zien komen. Ik heb ook een interview gezien op Euroradio met de sporters die zich tegen het geweld hebben gekeerd en die hebben in dat interview bevestigd dat veel sporters Lukashenko steunen.
Als het een best lange lijst is, zul je dus gemakkelijk met namen moeten kunnen komen.

quote:
In jouw bewering zit een kern van waarheid, maar het is belangrijk om het onderscheid tussen actief- en gedoogsteunen te maken. Van de mensen die gedoogsteunen (door een neutrale positie in te blijven nemen) zou je kunnen zeggen dat angst daar de drijfveer van is. Van de mensen die Lukashenko actief ondersteunen is dat overwegend uit eigen overweging.
Alleen zijn het er vrij weinig die hem actief steunen. Vaak nog overheidsambtenaren en betaalde Russen ook.
pi_195000566
Ik pak even twee quote's in een post.
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:32 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja, wat voorbijgangers in een dictatuur op beeld willen zeggen is goed betrouwbaar om de opinie van het volk onder de heersende leider vast te leggen.
Dat was mijn doel niet. Mijn doel bestond om een van de wat kleinere activiteiten in beeld te brengen en daarbij heb ik gelijk twee verschillende posities belicht, zonder daarbij een uitspraak te doen over de percentages onder het volk betreffende de twee verschillende posities.

In een eerdere post heb ik gesteld dat het heel speculatief is om iets concreets over de aanhang van Lukashenko te zeggen, maar dat het waarschijnlijk tussen de 15-20% ligt.

Als ik de intentie had om een beeld te schetsen dat de opinie 50-50 was, dan had mijn eerdere post de door jouw veronderstelde intentie van mijn latere post al tegengesproken.
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 11:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Overigens is het wel opvallend dat het altijd de betaalde mensen zijn (politie, brandweer, schoonmakers) die de traditionele Wit-Russische vlag weghalen.
Ja, maar je kan vaak wel goed het verschil zien tussen mensen die Lukashenko gedogen en dat met enige tegenzin doen uit vrees van arbeidsplaatsverlies en de mensen die Lukashenko actief ondersteunen.

Even nadat het betreffende filmpje is gepubliceerd, is er ook een gelijk soortig filmpje gepubliceerd. In dat filmpje verdedigde de stadsreinigster Lukashenko niet, maar verwees ze de voorbijganger naar de administratie van het wijkgebouw.

Een duidelijk verschil.
pi_195000668
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:27 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is een vreemde logica. Je claimt dat Loekasjenko steun heeft, omdat de noodtoestand nog niet uitgeroepen is.
Als hij dat wel zou doen, dan is dat een teken dat hij ook de laatste steun heeft verloren en zelf is achtergebleven met enkel het veiligheidsapparaat.
quote:
Maar Loekasjenko is dan wel diegene die zelf de noodtoestand uit moet roepen. En ja, dat zal hij gewoon niet doen, omdat hij het als teken van zwakte ziet. Kortom, het zegt niet zoveel.
Op een bepaald moment heeft hij geen keuze meer. Nu is de rechtstaat grotendeels verlamd, op het moment dat hij de noodstand uitroept geldt echt alleen nog het recht van de sterkste.
quote:
[..]

Als het een best lange lijst is, zul je dus gemakkelijk met namen moeten kunnen komen.
Ik heb geen kant en klare lijst liggen, maar als ik (of jij) ga zoeken, dan komen die namen echt wel.

quote:
Alleen zijn het er vrij weinig die hem actief steunen.
Weinig, maar nog wel genoeg om een complete stilstand van de maatschappij te voorkomen.
quote:
Vaak nog overheidsambtenaren
Twee derde van de economie is in staatshanden, waardoor je gelijk een reden hebt waarom sommige mensen Lukashenko ondersteunen.
quote:
en betaalde Russen ook.
Behalve in de media zijn die nog niet wijd gesignaleerd.
pi_195000769
Twee korte berichten:

- TASS schrijft dat Peskov bevestigd heeft dat het bezoek van Lukashenko aan Rusland met Putin op 14 september zal plaatsvinden. Er waren al eerder media die de betreffende datum noemde (Dozhd was daar zelfs erg stellig in), nu is dat dus officieel bevestigd;

- PandaDoc meldt dat de rekeningen van haar kantoor in Minsk zijn bevroren en ze meer dan 250 medewekers in Belarus niet kunnen betalen. Het bedrijf heeft overigens ook een Engelstalige pagina rondom hun zaak: https://savebelarusit.org/en/ waar regelmatig nieuwsberichten verschijnen (dit bericht heb ik alleen nog op de Russische versie van de pagina gezien).
pi_195000932
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:27 schreef nezalezhnost het volgende:
In een eerdere post heb ik gesteld dat het heel speculatief is om iets concreets over de aanhang van Lukashenko te zeggen, maar dat het waarschijnlijk tussen de 15-20% ligt.
We weten het inderdaad niet. Maar ik denk dat de echte steun wel eens onder die 15% zou kunnen liggen.

Neem de Wit-Russen in het buitenland, zij hebben de vrijheid om ervoor uit te komen op wie ze stemden:

twitter

Loekasjenko: 6.25%

[ Bericht 1% gewijzigd door luxerobots op 11-09-2020 12:57:52 ]
pi_195001046
Zelfs in Moskou, waar je zou verwachten dat er wel steun is voor Loekasjenko: 6 %

twitter
pi_195002103
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 12:49 schreef luxerobots het volgende:
Neem de Wit-Russen in het buitenland
Die zijn inderdaad niet representatief voor degene in het binnenland (die vaak wel een afhankelijkheid van Lukashenko hebben voor hun welvaart). Zelfs in de officiele statistieken van de centrale kiescommissie heeft Tichanovskaja op de kieslokalen op ambassade's in het buitenland overweldigend gewonnen. Zelfs de centrale kiescommisie durfde het niet aan om die als Lukashenko aanhangers te betitelen.
pi_195002769
quote:
Lavrov linkt de inhoud van de uitspraken van Tichanovskaja aan haar verblijf in Litouwen

Het verblijf van de voormalige Belarussische presidentskandidate Svetlana Tichanovskaja in Litouwen, heeft invloed op haar publieke toespraken, sprak het hoofd van het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov uit.

"De nogal zichtbare metamorfoses, die zij ondergaat in acht nemende, is het waarschijnlijk tekenend dat ze zich bevind in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, dat haar ambities in verhouding tot Belarus en de toekomst van Belarus niet verbergt", zei Lavrov op een persconferentie vrijdag in Moskou.

"Naar mij mening zegt ze alles over haarzelf publiekelijk. Ze roept op tot weerstand, roept internationale organisaties op om sancties tegen haar eigen land in te stellen. Alles, wat ze publiekelijk uitspreekt, spreekt over haar, haar plannen en haar gedachtes", merkte Lavrov op.
https://interfax.by/news/policy/vneshnyaya_politika/1283083/
interfax-ZAPAD

Ik herhaal niet graag de propaganda van Lavrov, maar in dit geval zit er denk ik een kern van waarheid in. Ik zou zelf liever zien dat Tichanovskaja zich in Warschau bij de andere oppositie leden zou voegen, om zo meer beinvloed te worden door de andere oppositieleden en minder door Linkevicius.
pi_195002810
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:17 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

https://interfax.by/news/policy/vneshnyaya_politika/1283083/
interfax-ZAPAD

Ik herhaal niet graag de propaganda van Lavrov
Toch niet?
pi_195003037
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:19 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Toch niet?
Nee, maar het is voor de genuanceerde berichtgeving wel gepast dat ook een deel van de uitspraken van Lavrov, Putin en Lukashenko worden geciteerd, om ook hun positie te duiden. De positie van Lavrov is dat Litouwen Tichanovskaja als een politiek instrument probeert te gebruiken.

Ik denk dat het gepast is om ook aandacht te geven aan de regionale belangen van Litouwen en de Russische reactie daarop, net zoals ik in dit topic een melding heb gemaakt over de resolutie van het Litouwse parlement (daarover gesproken in heb gisteren de initatiefnemer daarvan op OGP TV gezien en die zei "De Belarussische veiligheid is ook onze veiligheid", die lui zijn harstikke bang van Rusland).

Daarnaast heb ik ook nog mijn eigen mening, mijn eigen wens geuit: dat Tichanovskaja zich in Warschau voegt bij de rest van de oppositie. Ik denk namelijk dat een meer geconsolideerd handelen van de oppositie in het voordeel van het volk is. Daarnaast zou het de schijn van Litouwse inmenging weg nemen, waarvan ik kan begrijpen waarom die bestaat, gezien ik meerdere opeenvolgende toespraken van Tichanovskaja voor internationale organisaties heb gezien.
pi_195003101
quote:
0s.gif Op vrijdag 11 september 2020 14:33 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk dat het gepast is om ook aandacht te geven aan de regionale belangen van Litouwen en de Russische reactie daarop,
Wat zijn die regionale belangen van Litouwen dan? Vergeet niet dat Litouwen een klein land is met 2,8 miljoen inwoners.
pi_195003266

Er is nu een video van het staatsgrens commitee geopenbaard, waar het passeren van de Belarussische grens door de Oekrainse ambassadeur te zien is. De ambassadeur sprak gisteren in diverse interviews dat de Weense conventie grof geschonden is door de Belarussische grenswachters. Ondanks het optreden van de Belarussische grenswachters blijkt nu dat de schaal waarop enigszins meevalt: De ambassadeur opent uiteindelijk zelf kort de achterklep, waarna de discussie ophoudt.

Blijft natuurlijk wel dat de Belarussische grenswachters zich onprofessioneel hebben gedragen, zowel door hun handelen als door het publiekelijk maken van deze video. Hun handelen heeft zeker niet bijgedragen aan het normaliseren van de betrekkingen tussen beide landen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')