De meeste burgers zijn ook geen Loekasjenko-aanhanger.quote:Op vrijdag 11 september 2020 10:08 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Die was ik zelf nog niet tegengekomen.
[..]
Dat betwijfel ik ten zeerste. Gezien het taalgebruik denk ik dat dit van wat enthousiaste burgers afkomstig is en niet van hoge ambtenaren of copywriters met de benodigde communicatie ervaring.
De meeste misschien niet, maar een deel (15-20% afhankelijk van wie je het vraagt) wel. En een deel daar weer van komt ook zelfstandig met eigen initatieven naast de initatieven die van hogere hand komen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 10:42 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De meeste burgers zijn ook geen Loekasjenko-aanhanger.
Ik denk dat zijn steun ergens tussen de 3 en 17% zit. Het vele geweld en de Russische propagandataal die hij en zijn staats-tv uitzenden hebben zijn populariteit niet goed gedaan.quote:Op vrijdag 11 september 2020 10:46 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De meeste misschien niet, maar een deel (15-20% afhankelijk van wie je het vraagt) wel. En een deel daar weer van komt ook zelfstandig met eigen initatieven naast de initatieven die van hogere hand komen.
Het precieze percentage is een bron van speculatie. De 3-5% die sommige mensen noemen zijn propaganda van het anti-Lukashenko kamp, met een dergelijk laag percentage was de samenleving al lang helemaal tot een stilstand gekomen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:03 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat zijn steun ergens tussen de 3 en 17% zit. Het vele geweld en de Russische propagandataal die hij en zijn staats-tv uitzenden hebben zijn populariteit niet goed gedaan.
Dat is een non-argument. Als Loekasjenko zijn veiligheidsdiensten kan betalen, heeft hij helemaal geen massale steun nodig. Dat de samenleving niet stilgevallen is, komt omdat men bang is voor de gevolgen, van het verliezen van je inkomsten tot gevangenisstraffen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:06 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Het precieze percentage is een bron van speculatie. De 3-5% die sommige mensen noemen zijn propaganda van het anti-Lukashenko kamp, met een dergelijk laag percentage was de samenleving al lang helemaal tot een stilstand gekomen.
Hij heeft ook nog altijd steun nodig van de ambtenarij, de noodstand is immers nog altijd niet uitgeroepen. En alle sporters die Lukashenko openlijk steunen of neutraal proberen te blijven zijn ook handig voor de PR. En zo kun je nog wel even doorgaan.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:13 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dat is een non-argument. Als Loekasjenko zijn veiligheidsdiensten kan betalen, heeft hij helemaal geen massale steun nodig.
Dat houdt mensen zeker tegen om een meer actieve positie in te nemen, maar het toont ook aan dat Lukashenko steun heeft buiten het veiligheidsapparaat, dat niet direct over inkomsten en huisvestiging gaat.quote:Dat de samenleving niet stilgevallen is, komt omdat men bang is voor de gevolgen, van het verliezen van je inkomsten tot gevangenisstraffen.
Wie zou die noodtoestand dan moeten uitroepen?quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:18 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Hij heeft ook nog altijd steun nodig van de ambtenarij, de noodstand is immers nog altijd niet uitgeroepen.
Welke sporters steunen Loekasjenko nu dan openlijk?quote:En alle sporters die Lukashenko openlijk steunen of neutraal proberen te blijven zijn ook handig voor de PR. En zo kun je nog wel even doorgaan.
Nee, omdat je als sporter of ambtenaar opgepakt wordt als je je tegen Loekasjenko uitspreekt. Dat heeft weinig met echt steunen te maken.quote:Dat houdt mensen zeker tegen om een meer actieve positie in te nemen, maar het toont ook aan dat Lukashenko steun heeft buiten het veiligheidsapparaat, dat niet direct over inkomsten en huisvestiging gaat.
Ja, wat voorbijgangers in een dictatuur op beeld willen zeggen is goed betrouwbaar om de opinie van het volk onder de heersende leider vast te leggen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:25 schreef nezalezhnost het volgende:
Tut.by heeft een video gepubliceerd van een van de schilder 'oorlogen'. De betreffende bankjes zijn de afgelopen tijd al meerdere malen opnieuw geschilderd, afwisselend in het wit-rood-wit en de kleur van het blik verf dat bovenaan de plank van de stadsreiniging ligt.
Op de video is een discussie te horen tussen de voorbijganger en de dames van de stadsreiniging. De dames zeggen tevreden te zijn en niet te willen wonen net zoals in Oekraine, de voorbijganger heeft het over het verspillen van belastinggeld en de bouw van presidentiele paleizen.
Overigens is het wel opvallend dat het altijd de betaalde mensen zijn (politie, brandweer, schoonmakers) die de traditionele Wit-Russische vlag weghalen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:25 schreef nezalezhnost het volgende:
Tut.by heeft een video gepubliceerd van een van de schilder 'oorlogen'. De betreffende bankjes zijn de afgelopen tijd al meerdere malen opnieuw geschilderd, afwisselend in het wit-rood-wit en de kleur van het blik verf dat bovenaan de plank van de stadsreiniging ligt.
Op de video is een discussie te horen tussen de voorbijganger en de dames van de stadsreiniging. De dames zeggen tevreden te zijn en niet te willen wonen net zoals in Oekraine, de voorbijganger heeft het over het verspillen van belastinggeld en de bouw van presidentiele paleizen.
De opperbevelhebber van het leger (Lukashenko). Hij zal weinig keuze hebben in een situatie waarbij zelfs de ambtenaarij tegen hem keert.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:30 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wie zou die noodtoestand dan moeten uitroepen?
Ik denk dat het eigenlijk een best lange lijst is. Zelf volg ik sport eigenlijk helemaal niet, maar ik heb de afgelopen maanden her en der berichten van sporters die Lukashenko steunen voorbij zien komen. Ik heb ook een interview gezien op Euroradio met de sporters die zich tegen het geweld hebben gekeerd en die hebben in dat interview bevestigd dat veel sporters Lukashenko steunen. Wat niet zo heel vreemd is, gezien iedere weldenkende toekomstige president flink gaat snoeien in de toekomstige uitgaven met betrekking tot sport, een hobby van Lukashenko.quote:[..]
Welke sporters steunen Loekasjenko nu dan openlijk?
In jouw bewering zit een kern van waarheid, maar het is belangrijk om het onderscheid tussen actief- en gedoogsteunen te maken. Van de mensen die gedoogsteunen (door een neutrale positie in te blijven nemen) zou je kunnen zeggen dat angst daar de drijfveer van is. Van de mensen die Lukashenko actief ondersteunen is dat overwegend uit eigen overweging.quote:Nee, omdat je als sporter of ambtenaar opgepakt wordt als je je tegen Loekasjenko uitspreekt. Dat heeft weinig met echt steunen te maken.
Het is een vreemde logica. Je claimt dat Loekasjenko steun heeft, omdat de noodtoestand nog niet uitgeroepen is.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:19 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
De opperbevelhebber van het leger (Lukashenko). Hij zal weinig keuze hebben in een situatie waarbij zelfs de ambtenaarij tegen hem keert.
Als het een best lange lijst is, zul je dus gemakkelijk met namen moeten kunnen komen.quote:Ik denk dat het eigenlijk een best lange lijst is. Zelf volg ik sport eigenlijk helemaal niet, maar ik heb de afgelopen maanden her en der berichten van sporters die Lukashenko steunen voorbij zien komen. Ik heb ook een interview gezien op Euroradio met de sporters die zich tegen het geweld hebben gekeerd en die hebben in dat interview bevestigd dat veel sporters Lukashenko steunen.
Alleen zijn het er vrij weinig die hem actief steunen. Vaak nog overheidsambtenaren en betaalde Russen ook.quote:In jouw bewering zit een kern van waarheid, maar het is belangrijk om het onderscheid tussen actief- en gedoogsteunen te maken. Van de mensen die gedoogsteunen (door een neutrale positie in te blijven nemen) zou je kunnen zeggen dat angst daar de drijfveer van is. Van de mensen die Lukashenko actief ondersteunen is dat overwegend uit eigen overweging.
Dat was mijn doel niet. Mijn doel bestond om een van de wat kleinere activiteiten in beeld te brengen en daarbij heb ik gelijk twee verschillende posities belicht, zonder daarbij een uitspraak te doen over de percentages onder het volk betreffende de twee verschillende posities.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:32 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja, wat voorbijgangers in een dictatuur op beeld willen zeggen is goed betrouwbaar om de opinie van het volk onder de heersende leider vast te leggen.
Ja, maar je kan vaak wel goed het verschil zien tussen mensen die Lukashenko gedogen en dat met enige tegenzin doen uit vrees van arbeidsplaatsverlies en de mensen die Lukashenko actief ondersteunen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 11:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Overigens is het wel opvallend dat het altijd de betaalde mensen zijn (politie, brandweer, schoonmakers) die de traditionele Wit-Russische vlag weghalen.
Als hij dat wel zou doen, dan is dat een teken dat hij ook de laatste steun heeft verloren en zelf is achtergebleven met enkel het veiligheidsapparaat.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is een vreemde logica. Je claimt dat Loekasjenko steun heeft, omdat de noodtoestand nog niet uitgeroepen is.
Op een bepaald moment heeft hij geen keuze meer. Nu is de rechtstaat grotendeels verlamd, op het moment dat hij de noodstand uitroept geldt echt alleen nog het recht van de sterkste.quote:Maar Loekasjenko is dan wel diegene die zelf de noodtoestand uit moet roepen. En ja, dat zal hij gewoon niet doen, omdat hij het als teken van zwakte ziet. Kortom, het zegt niet zoveel.
Ik heb geen kant en klare lijst liggen, maar als ik (of jij) ga zoeken, dan komen die namen echt wel.quote:[..]
Als het een best lange lijst is, zul je dus gemakkelijk met namen moeten kunnen komen.
Weinig, maar nog wel genoeg om een complete stilstand van de maatschappij te voorkomen.quote:Alleen zijn het er vrij weinig die hem actief steunen.
Twee derde van de economie is in staatshanden, waardoor je gelijk een reden hebt waarom sommige mensen Lukashenko ondersteunen.quote:Vaak nog overheidsambtenaren
Behalve in de media zijn die nog niet wijd gesignaleerd.quote:en betaalde Russen ook.
We weten het inderdaad niet. Maar ik denk dat de echte steun wel eens onder die 15% zou kunnen liggen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:27 schreef nezalezhnost het volgende:
In een eerdere post heb ik gesteld dat het heel speculatief is om iets concreets over de aanhang van Lukashenko te zeggen, maar dat het waarschijnlijk tussen de 15-20% ligt.
Die zijn inderdaad niet representatief voor degene in het binnenland (die vaak wel een afhankelijkheid van Lukashenko hebben voor hun welvaart). Zelfs in de officiele statistieken van de centrale kiescommissie heeft Tichanovskaja op de kieslokalen op ambassade's in het buitenland overweldigend gewonnen. Zelfs de centrale kiescommisie durfde het niet aan om die als Lukashenko aanhangers te betitelen.quote:Op vrijdag 11 september 2020 12:49 schreef luxerobots het volgende:
Neem de Wit-Russen in het buitenland
https://interfax.by/news/policy/vneshnyaya_politika/1283083/quote:Lavrov linkt de inhoud van de uitspraken van Tichanovskaja aan haar verblijf in Litouwen
Het verblijf van de voormalige Belarussische presidentskandidate Svetlana Tichanovskaja in Litouwen, heeft invloed op haar publieke toespraken, sprak het hoofd van het Russische Ministerie van Buitenlandse Zaken Sergej Lavrov uit.
"De nogal zichtbare metamorfoses, die zij ondergaat in acht nemende, is het waarschijnlijk tekenend dat ze zich bevind in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen, dat haar ambities in verhouding tot Belarus en de toekomst van Belarus niet verbergt", zei Lavrov op een persconferentie vrijdag in Moskou.
"Naar mij mening zegt ze alles over haarzelf publiekelijk. Ze roept op tot weerstand, roept internationale organisaties op om sancties tegen haar eigen land in te stellen. Alles, wat ze publiekelijk uitspreekt, spreekt over haar, haar plannen en haar gedachtes", merkte Lavrov op.
Toch niet?quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:17 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
https://interfax.by/news/policy/vneshnyaya_politika/1283083/
interfax-ZAPAD
Ik herhaal niet graag de propaganda van Lavrov
Nee, maar het is voor de genuanceerde berichtgeving wel gepast dat ook een deel van de uitspraken van Lavrov, Putin en Lukashenko worden geciteerd, om ook hun positie te duiden. De positie van Lavrov is dat Litouwen Tichanovskaja als een politiek instrument probeert te gebruiken.quote:
Wat zijn die regionale belangen van Litouwen dan? Vergeet niet dat Litouwen een klein land is met 2,8 miljoen inwoners.quote:Op vrijdag 11 september 2020 14:33 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik denk dat het gepast is om ook aandacht te geven aan de regionale belangen van Litouwen en de Russische reactie daarop,
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |