abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194962250
En nog meer beeld:

twitter
pi_194964570
Het is dat die vrouwen de vrede behouden, maar de intensiteit van deze confrontatie is wel te voelen.
pi_194965354
VERS VAN DE PERS

Maksim Znak, het laats overgebleven lid van het presidium van de nationale raad (Aleksievich neemt niet actief deel weens gezondheidsredenen), heeft nu ook bezoek gekregen van mannen in masker. Verder is er nog niets bekend.
pi_194965417
quote:
Maksim Znak is mogelijk aangehouden, verklaren zijn medestanders

Het lid van het presidium van de nationale coordinatie raad Maksim Znak is mogelijk aangehouden door medewerkers van wethandhavende instanties, vertelde het secretariaat van de nationale coordinatie raad woensdag ochtend aan "Interfax".

"Naar alle waarschijnlijkheid, zijn er wethandhavers verschenen bij Maksim en ze werken met hem. Misschien is het een doorzoeking, misschien is hij aangehouden, Wij kunnen hem niet bereiken", zeiden ze op het secretariaat.

Vervolgens zij de pers-secretaris van de staf van de voormalig pretendent voor deelname aan de Belarussische presidenstverkiezingen Viktor Babariko Gleb Germanchuk aan "Interfax", dat het laatste bericht van Znak het volgende was: "maskers".
.
"Maksim zou een interview houden, hij verscheen niet op Zoom, ik belde hem, hij sprak de woorden uit "het lijkt er op dat we bezoek hebben", verbrak de verbinding en schreef het woord "maskers". Momenteel is hij onbereikbaar.", zei Germanchuk.
https://interfax.by/news/policy/raznoe/1282884/
interfax-ZAPAD
pi_194965424
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 17:04 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Mening waarover?
In het begin vond je dat de protestanten te ver gingen als ik het mij goed herinner. Jij wilde dat ze de dialoog zochten.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194965437
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 17:08 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik vind het een vreemd verhaal. Hoezo was ze in de mogelijkheid om haar paspoort te verscheuren? En hoezo trekken de autoriteiten van Wit-Rusland daar zich iets van aan? Ze kunnen haar gemakkelijk zonder paspoort het land uitzetten.

Goed, ik wil niet zeggen dat het niet waar is. Maar het lijkt me ook goed mogelijk dat het regime haar langer vast wil houden.
Op Tweakers loopt ook een topic hierover. Daar was al voorspelt dat het dit scenario zou worden. Blijkbaar werd deze methodiek vaak gebruikt tijdens de koude oorlog.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_194965448
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 september 2020 22:10 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Provoceert een diplomatiek conflict?
Landen zijn er over het algemeen niet zo blij mee als autoriteiten van andere landen de grens schenden. Normaal genoeg reden voor een protestbrief. In dit geval levert het bovendien argumenten op om te stellen dat de binnenlandse politieke crisis een internationaal component krijgt en daarop volgend de stelling dat de problemen in Belarus een probleem op leveren voor de veiligheid en de vrede in de regio.
pi_194965461
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

In het begin vond je dat de protestanten te ver gingen als ik het mij goed herinner. Jij wilde dat ze de dialoog zochten.
Dat had betrekking op een deel van de protestanten op 9,10 en 11 augustus. Niet op de vredige demonstranten die daarna massaal volgden. Ik vind nog steeds dat er geen geweld moet worden gebruikt en ben nog steeds een voorstander van de dialoog.
pi_194965559
quote:
Svetlana Tichanovskaja steunt Marija Kolesnikova en haar handelen op de grens:

"Door haar paspoort te verscheuren, heeft Marija het systeem om mensen de grens over te duwen gesloopt. Voor mij is ze natuurlijk een held. Helaas weten we helemaal niet, waar Marija zich bevind. Sowieso is een dergelijke ontvoering erg laag. Nu de autoriteiten toensnellen tot dergelijke methodes is het duidelijk dat ze sowieso helemaal geen steun hebben."

Ook riep Svetlana op de strijd voort te zetten en sprak ze haar solidariteit uit met allen, die de straat op gaan.
https://t.me/pulpervoi/111
het telegram kanaal van de persdienst van Svetlana Tichanovskaja
pi_194966023
Met een dialoog krijg je nooit een dictator weg.
pi_194966076
Zo laf ook dat de eu zich hier niet mee bemoeit. Altijd vol de bekken open over policor en regenbogen, maar nu keiharde repressie bij de buren plaatsvindt kan je een haartje horen vallen.

Bang voor vlad, de enge buurman van 3 huizen verder.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_194966151
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:42 schreef Red_85 het volgende:
Zo laf ook dat de eu zich hier niet mee bemoeit.
Inmenging van de EU is ongewenst. Ik denk dat het terechter is om kritiek te hebben op het buitenlandse beleid van de EU inzake Belarus in de 20+ jaren voorafgaand aan afgelopen jaren, dan op hun handelen nu.
pi_194966306
De docenten van de linguistische universiteit (MSLU) waren van mening dat ze niet langer neutraal konden blijven en hebben nu een collectieve videoboodschap opgenomen, waarin ze hun solidariteit uitspreken en een oproep doen aan de autoriteiten en het rectoraat van hun universiteit.

De studentenprotesten blijven zich verspreiden binnen diverse universiteiten. Veel studenten spreken af dat twee derde van de groep in het wit gekleed gaat en een derde in het rood. Samen vormen ze dan, terwijl ze in de collegebanken zitten, een wit-rood-witte vlag.
pi_194966745
quote:
Advocaat: Znak is aangehouden binnen de kaders van de eerder ingestelde strafzaak tegen de nationale coordinatie raad

De aanhouding van het lid van het presidium van de nationale coordinatie raad Maksim Znak en de huiszoeking bij zijn huis vinden plaats binnen de kaders van de eerder ingestelde strafzaak tegen de nationale coordinatie raad inzake een oproep tot handelingen, die gericht zijn op het toebrengen van schade aan de nationale veiligheid van de republiek, meldde de raad woensdag.

"Volgens de informatie van advocaat Dmitrij Laevskij, wordt de zaak behandeld door de Recherche binnen de kaders van de strafzaak tegen de nationale coordinatie raad inzake een oproep tot handelingen, die gericht zijn op het toebrengen van schade aan de nationale veiligheid van de Republiek Belarus", klinkt het in het door de nationale coordinatie raad verspreide bericht.
https://interfax.by/news/policy/raznoe/1282904/
interfax-ZAPAD
pi_194966771
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:57 schreef nezalezhnost het volgende:
De docenten van de linguistische universiteit (MSLU) waren van mening dat ze niet langer neutraal konden blijven en hebben nu een collectieve videoboodschap opgenomen, waarin ze hun solidariteit uitspreken en een oproep doen aan de autoriteiten en het rectoraat van hun universiteit.

De studentenprotesten blijven zich verspreiden binnen diverse universiteiten. Veel studenten spreken af dat twee derde van de groep in het wit gekleed gaat en een derde in het rood. Samen vormen ze dan, terwijl ze in de collegebanken zitten, een wit-rood-witte vlag.
En dan keihard 'Ajax' roepen.
1947-2016
pi_194966778
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 09:46 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Inmenging van de EU is ongewenst. Ik denk dat het terechter is om kritiek te hebben op het buitenlandse beleid van de EU inzake Belarus in de 20+ jaren voorafgaand aan afgelopen jaren, dan op hun handelen nu.
Omdat?
1947-2016
pi_194966817
quote:
De pers: Onbekenden proberen binnen te dringen in het appartement van nobelprijs winnaar Aleksievich

Onbekenden proberen het appartement van nobelprijs winnaar Svetlana Aleksievich binnen te dringen, schreef een vertegenwoordiger van de Belarussische radiozender "Euroradio" in een chat van de persdienst van de staf van Viktor Babariko.

"Svetlana Aleksievich vraagt, dat journalisten naar haar toe rijden, omdat ze gebeld word door onbekende nummers en ook bij het appartement wordt er aangeklopt", schrijft hij.
https://interfax.by/news/policy/raznoe/1282906/
interfax-ZAPAD
pi_194966866
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:30 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Omdat?
Ik heb dat al ergens in een ander deel van dit topic beantwoord. Maar kort gezegd komt het er op neer dat de EU in haar beleid lange tijd heeft geprobeerd Lukashenko te isoleren (na de verkiezingen van 2015 is daar wel verandering in gekomen) in de hoop dat ze hem konden laten aftreden. Dat is niet gebeurd, Belarus is in toenemende mate door de jaren heen op Rusland georienteerd en de EU heeft nu geen effectieve pressiemiddelen tegen Lukashenko.
pi_194966922
Nasha Niva meldt nu dat ook Ilja Salej, (een van) de advocaat(en) van Marija Kolesnikova is aangehouden. Er zou ook een huiszoeking bij hem plaatsvinden.
pi_194966954
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:44 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Landen zijn er over het algemeen niet zo blij mee als autoriteiten van andere landen de grens schenden. Normaal genoeg reden voor een protestbrief. In dit geval levert het bovendien argumenten op om te stellen dat de binnenlandse politieke crisis een internationaal component krijgt en daarop volgend de stelling dat de problemen in Belarus een probleem op leveren voor de veiligheid en de vrede in de regio.
Het is gewoon een kwestie van iemand aan de goede kant van de grens neerzetten. Daarbij is de pakkans klein en een protestbrief zal ook weinig uitmaken. Goed, gewoon een faalactie van Wit-Rusland dus. Ze zijn niet alleen agressief, maar ook nog dom. En dan zien we wel vaker.
pi_194967132
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 08:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Zelfs de wit-rood-witte vlag vond hij te ver gaan. Nezalezhnost vond een witte vlag beter.

Ook pleit hij er voor om Loekasjenko de tijd te geven, voor een gecontroleerde overdracht.

Maar Loekasjenko wil helemaal geen overdracht. Dus elke dag dat hij blijft zitten worden er weer mensen geïntimideerd, mishandeld en opgesloten.
  woensdag 9 september 2020 @ 10:56:25 #72
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194967221

pi_194967228
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:41 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is gewoon een kwestie van iemand aan de goede kant van de grens neerzetten. Daarbij is de pakkans klein en een protestbrief zal ook weinig uitmaken.
Als je het allemaal beter weet, denk ik dat ze bij de KGB met smart op jouw sollicitatie staan te wachten.
quote:
Goed, gewoon een faalactie van Wit-Rusland dus. Ze zijn niet alleen agressief, maar ook nog dom.
Ze zijn niet zozeer dom, ze proberen zich in een kansloze situatie te redden.
pi_194967293
twitter
pi_194967301
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 10:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Zelfs de wit-rood-witte vlag vond hij te ver gaan. Nezalezhnost vond een witte vlag beter.
Ik vond een wit-rood-witte vlag niet te ver gaan. Ik stelde alleen dat deze voor verdeeldheid kon zorgen en pleitte daarom voor een neutraal symbool, dat het hele volk consolideert, zodat ook de laatste steunpilaren van Lukashenko, waaronder de oudere generatie hem snel de rug toe keert.
quote:
Ook pleit hij er voor om Loekasjenko de tijd te geven, voor een gecontroleerde overdracht.
Daar heb ik niet voor gepleit. Ik heb geprobeerd te communiceren dat hetgeen jij nu schets geen relevant vraagstuk is, gezien "wij" (wie dat ook zijn) geen pressiemiddelen hebben. Daarbij was in de eerste dagen na het eerste protestweekend de positie van Lukashenko nog onduidelijker en was er meer hoop, dat ook hij de noodzaak van dialoog in zou zien.

quote:
Maar Loekasjenko wil helemaal geen overdracht. Dus elke dag dat hij blijft zitten worden er weer mensen geïntimideerd, mishandeld en opgesloten.
En daar heb jij dus ook geen oplossing voor. Dus verzoek ik je vriendelijk om niet op de boodschapper van het (soms ook slechte) nieuws te schieten.
pi_194967318
quote:
Een paar posts hierboven meldde ik al dat ook Svetlana Aleksievich (die niet actief deelneemt aan vergaderingen van het presidium) nu ook ongewenste aandacht krijgt.
pi_194967368
Ik merk het westen steeds meer te wantrouwen als het gaat om berichtgeving en bemoeienis bij dit soort landen.
De rol, bemoeienis en manipulatie van Europa begint mijn strot uit te komen.
Zonder het woord van God is er alleen duisternis.
pi_194967572
quote:
Svetlana Aleksievich: nobelprijs winnaar, ouderling van het Belarussische PEN center:

Er is niemand van mijn gelijkgestemde vrienden uit het presidium van de nationale coordinatie raad overgebleven. Ze zitten allemaal of in de gevangenis of ze zijn de grens overgegooid. Vandaag, pakten ze de laatstse, Maksim Znak.

Eerst hebben ze ons geroofd, ze hebben de besten van ons geroofd. Maar in de plaats van degene die uit onze gelederen zijn gerukt komen er honderen anderen op. Niet de nationale coordinatie raad is opgestaan. Het land is opgestaan. Ik wil hetgeen ik altijd zeg herhalen. Wij hebben geen staatsgreep voorbereid. Wij wilden geen verdeeldheid in ons land toestaan. Wij wilden, dat er in onze samenleving een dialoog tot stand kwam. Lukashenko zegt, dat hij niet gaat spreken met de straat, maar de straat staat voor honderden duizenden mensen, die iedere zondag en iedere dag de straat op gaan. Dat is geen straat. Dat is een volk.

Mensen gaan de straat op met hun kleine kinderen, omdat ze geloven dat ze zullen overwinnen.

Ik zou me ook nog willen wenden tot de Russische intelligentie, laten we ze zo noemen volgens de oude traditie. Waarom zwijgen jullie? Wij horen maar zelden stemmen ter ondersteuning. Waarom zwijgen jullie, als je zien, hoe een klein trots volk wordt aangestoken? Wij zijn toch nog altijd jullie broeders.

En mijn volk wil ik zeggen, dat ik van haar hou. Ik ben trots op haar.

En nu belt er opnieuw een onbekende bij mijn deur aan...
https://pen-centre.by/2020/09/09/3779.html

Mededeling van Svetlana Aleksievich
pi_194967593
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:01 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Ik vond een wit-rood-witte vlag niet te ver gaan. Ik stelde alleen dat deze voor verdeeldheid kon zorgen en pleitte daarom voor een neutraal symbool, dat het hele volk consolideert, zodat ook de laatste steunpilaren van Lukashenko, waaronder de oudere generatie hem snel de rug toe keert.
Ja joh. Eerst de oppositie een referendum laten houden over met welke vlag men moet zwaaien (en dan een witte vlag willen, de vlag van de overgave).

quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 13:43 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Dit is misschien niet het grote probleem, maar dit verdeelt wel de mensen. En Lukashenko gebruikt dit nu met succes om de oppositie als facisten neer te zetten. Met een witte vlag zou dat laatste niet gebeurd zijn. Sowieso is het verstandig om een eventuele verandering in staatssymboliek op een referendum af te dwingen en niet eenzijdig op te dringen.
---

quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:01 schreef nezalezhnost het volgende:Daar heb ik niet voor gepleit. Ik heb geprobeerd te communiceren dat hetgeen jij nu schets geen relevant vraagstuk is, gezien "wij" (wie dat ook zijn) geen pressiemiddelen hebben. Daarbij was in de eerste dagen na het eerste protestweekend de positie van Lukashenko nog onduidelijker en was er meer hoop, dat ook hij de noodzaak van dialoog in zou zien.
Je hebt het er meerdere keren over gehad dat er tijd nodig was, onder andere 10 dagen na de verkiezingen.

quote:
0s.gif Op woensdag 19 augustus 2020 16:03 schreef nezalezhnost het volgende:
Iedereen heeft tijd nodig. En de realiteit is dat je Lukashenko zonder militaire inmenging van buitenaf niet kunt dwingen om morgen af te treden.
quote:
0s.gif Op donderdag 20 augustus 2020 23:37 schreef nezalezhnost het volgende:
Ten eerste is die gecontroleerde machtsoverdracht niet zozeer mijn persoonlijke oplossing, als wel de oplossing waar momenteel aan gewerkt wordt. Ten tweede voor de ongeduldigen onder ons het is een oplossing die tijd vergt.

Het is nu aan de protestbeweging om hun steun te versterken. Ondertussen ontwikkelt de nationale coordinatie raad de nodige mechanismes met inachtneming van de Constutitie, Internationale verdragen en relevante wet- en regelgeving.
Maar goed, wat ik zei is uitgekomen. Met de tijd die Loekasjenko krijgt, probeert hij gewoon meer macht naar zich toe te trekken en bestaande machtsstructuren te versterken.

quote:
En daar heb jij dus ook geen oplossing voor. Dus verzoek ik je vriendelijk om niet op de boodschapper van het (soms ook slechte) nieuws te schieten.
Vaak ben jij de boodschapper van nieuws. Maar vaak geef jij ook je eigen mening. Ja, dan kan er op geschoten worden.

[ Bericht 0% gewijzigd door luxerobots op 09-09-2020 11:31:28 ]
pi_194967769
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ja joh. Eerst de oppositie een referendum laten houden over met welke vlag men moet zwaaien (en dan een witte vlag willen, de vlag van de overgave).
Een witte vlag is slechts een mogelijk voorbeeld. Dat maakt mijn punt dat een wit-rood-witte vlag niet voor de maximale consolidatie zorgt minder relevant.
quote:
Je hebt het er meerdere keren over gehad dat er tijd nodig was, onder andere 10 dagen na de verkiezingen.
De verkiezingen waren 9 augustus. Daarna is op 17 augustus Lukashenko bij MZKT verschenen, de eerste grote publieke verschijning na de verkiezingen. Dat ik 2 dagen later dan nog de hoop heb dat hij misschien wel de dialoog wilt aangaan is niet redelijk.
quote:
Maar goed, wat ik zei is uitgekomen. Met de tijd die Loekasjenko krijgt, probeert hij gewoon meer macht naar zich toe te trekken en bestaande machtsstructuren te versterken.
Maar dat laatste lukt dus niet. Het is aan het afbrokkelen. Lukashenko slaagt er niet in de protesten neer te slaan.
quote:
Soms ben jij de boodschapper van nieuws. Maar vaak geef jij ook je eigen mening. Ja, dan kan er op geschoten worden.
Ik denk dat een deel van de berichten die ik als nieuws zie, jij soms als mijn mening ziet. Net als gisteren met dat bericht over het verscheuren van het paspoort van Kolesnikova. Ik vond dat ook maar een vaag verhaal de eerste keer, dat ik het las. Maar toen ik het via diverse bronnen binnen zag komen heb ik het hier gepubliceerd.

Verder wil ik nog vragen geen oude koeien uit de sloot te halen. Er zijn waarschijnlijk zaken waar we het niet overeens kunnen worden, maar in plaats van daar eindeloos over te discussieren wil ik verder met de gebeurtenissen van het heden i.p.v. in het verleden te blijven hangen.
pi_194967885
Aleksandra Herasimenia heeft een video gepubliceerd met betrekking op een locale school, die om politieke redenen, weigert om aan haar het zwembad te verhuren. Herasimenia heeft het zwembad nodig om zwemles aan kinderen te geven, die nu al een tijdje de dupe zijn van het politiek gemotiveerde conflict.

De tweevoudig olympische zwemkampioene heeft zich publikelijk uitgesproken tegen het geweld en was eerder betrokken bij de oprichting van een bond van vrije sporters, die in het leven werd geroepen na de verkiezingen.
pi_194967937
Tut.by meldt nu dat Kolesnikova gearesteerd zou zijn en zich bevind in de cel op Ulitsa Volodarskogo in Minsk. De details volgen, voor zover ik mij herriner hoort de betreffende cel aan de KGB toe.
pi_194968549
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 11:33 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Een witte vlag is slechts een mogelijk voorbeeld. Dat maakt mijn punt dat een wit-rood-witte vlag niet voor de maximale consolidatie zorgt minder relevant.
Ik zie niet in hoe de wit-rood-witte vlag nu niet voor consolidatie zorgt.

quote:
De verkiezingen waren 9 augustus. Daarna is op 17 augustus Lukashenko bij MZKT verschenen, de eerste grote publieke verschijning na de verkiezingen. Dat ik 2 dagen later dan nog de hoop heb dat hij misschien wel de dialoog wilt aangaan is niet redelijk.
Het patroon is toch duidelijk dat Loekasjenko helemaal geen dialoog wil?

quote:
Maar dat laatste lukt dus niet. Het is aan het afbrokkelen. Lukashenko slaagt er niet in de protesten neer te slaan.
En dat is ook maar de vraag. Ik zie de protesten ook niet afbrokkelen. Maar je weet het niet, de intimidatie en arrestaties zullen doorgaan. En als mensen dan minder risico willen lopen, zal de groep demonstranten kleiner worden, waardoor deze makkelijker aangepakt kan worden en de mensen meer risico lopen etc. Dan heb je een vicieuze cirkel. Daarbij komt de winter er ook nog eens aan, en wordt het natter en kouder.

quote:
Ik denk dat een deel van de berichten die ik als nieuws zie, jij soms als mijn mening ziet. Net als gisteren met dat bericht over het verscheuren van het paspoort van Kolesnikova. Ik vond dat ook maar een vaag verhaal de eerste keer, dat ik het las. Maar toen ik het via diverse bronnen binnen zag komen heb ik het hier gepubliceerd.

Verder wil ik nog vragen geen oude koeien uit de sloot te halen. Er zijn waarschijnlijk zaken waar we het niet overeens kunnen worden, maar in plaats van daar eindeloos over te discussieren wil ik verder met de gebeurtenissen van het heden i.p.v. in het verleden te blijven hangen.
Okay, goed.
pi_194969027
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Ik zie niet in hoe de wit-rood-witte vlag nu niet voor consolidatie zorgt.
Ik doel op de maximaal mogelijke consolidatie.
quote:
[..]

Het patroon is toch duidelijk dat Loekasjenko helemaal geen dialoog wil?
Dat was op het moment dat ik de post plaatste waar jij nu aan refereerd nog niet het geval. Nu is dat wel duidelijk.

quote:
En dat is ook maar de vraag. Ik zie de protesten ook niet afbrokkelen. Maar je weet het niet, de intimidatie en arrestaties zullen doorgaan. En als mensen dan minder risico willen lopen, zal de groep demonstranten kleiner worden, waardoor deze makkelijker aangepakt kan worden en de mensen meer risico lopen etc. Dan heb je een vicieuze cirkel. Daarbij komt de winter er ook nog eens aan, en wordt het natter en kouder.
Geloof mij de mensen zijn nu vasthoudend. De vraag is meer of ze ook door blijven gaan als Putin probeert een nieuw politiek systeem met zijn marionetten te installeren.
pi_194969139
Ik zie nu op Nasha Niva een foto voorbij komen van een ontmoeting tussen Svetlana Tichanovskaja en Veronika Tsepkalo in Warschau. Interessante ontwikkeling (dat Tichanovskaja nu in Warschau is).
pi_194969241
Tichanovskaja heeft 3 uur terug ook een oproep aan het Russische volk gepubliceerd. Ik denk dat dit een verstandige stap is in navolging van Lukashenko die uitgebreid gisteren met Russische journalisten heeft gepraat en nu heel actief probeert de Russische publieke opinie te beinvloeden.

Er zijn nu ook beelden van het bezoek van Tichanovskaja aan Warschau. Die ga ik zodadelijk bekijken.
pi_194969287
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:37 schreef nezalezhnost het volgende:
Dat was op het moment dat ik de post plaatste waar jij nu aan refereerd nog niet het geval. Nu is dat wel duidelijk.

Tja, en anderen vonden dat al wel duidelijk. Je hoeft ook geen Einstein te zijn om te zien wat voor vlees je met Loekasjenko in de kuip hebt.
pi_194969380
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:48 schreef nezalezhnost het volgende:
Tichanovskaja heeft 3 uur terug ook een oproep aan het Russische volk gepubliceerd. Ik denk dat dit een verstandige stap is in navolging van Lukashenko die uitgebreid gisteren met Russische journalisten heeft gepraat en nu heel actief probeert de Russische publieke opinie te beinvloeden.

Loekasjenko waarschuwt Poetin, als ik val, ben jij de volgende die valt.

En hij noemt de Amerikanen de uitvinders van Telegram (dat waren Russen) :')
pi_194969414
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:51 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Tja, en anderen vonden dat al wel duidelijk.
Dat was op dat moment speculatie, die later de waarheid is gebleken.
quote:
Je hoeft ook geen Einstein te zijn om te zien wat voor vlees je met Loekasjenko in de kuip hebt.
Misschien kun jij als niet Einstein voorspellen wat er nu gaat gebeuren.
pi_194971104
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:57 schreef luxerobots het volgende:

Loekasjenko waarschuwt Poetin, als ik val, ben jij de volgende die valt.

Iets vergelijkbaar zei ook die kurz van Oostenrijk, mbt de ruzie van de Turken en de Grieken, angst is een handige tool om ook politiek toe te passen.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_194971154
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 12:59 schreef nezalezhnost het volgende:

Dat was op dat moment speculatie, die later de waarheid is gebleken.

Je moet een ei zijn om te geloven dat "sterke mannen" als lukashenko open staan voor dialoog met de oppositie. Niks speculatie dus. Gewoon politieke realiteit.
Ik heb Hem niet uit vrees voor de hel noch uit liefde voor het paradijs gediend, want dan zou ik als de slechte huurling zijn geweest; ik heb hem veeleer gediend in liefde tot Hem en in verlangen naar Hem.
-Rabia Al-Basri
pi_194971538
quote:
10s.gif Op woensdag 9 september 2020 14:42 schreef Slayage het volgende:

[..]

Je moet een ei zijn om te geloven dat "sterke mannen" als lukashenko open staan voor dialoog met de oppositie. Niks speculatie dus. Gewoon politieke realiteit.
De consensus dat Lukashenko niet open staat voor dialoog is pas een paar dagen later (na de post van mij waar luxerobots aan refereerd) ontstaan, toen Lukashenko (en zoon Nikolaj) uit de helicopter stapte met een machinegeweer. Daarvoor was er nog hoop op een dialoog met Lukashenko. En het is natuurlijk altijd makkelijk om achteraf met de kennis van nu te praten.
pi_194971644
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:05 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

De consensus dat Lukashenko niet open staat voor dialoog is pas een paar dagen later (na de post van mij waar luxerobots aan refereerd) ontstaan, toen Lukashenko (en zoon Nikolaj) uit de helicopter stapte met een machinegeweer. Daarvoor was er nog hoop op een dialoog met Lukashenko. En het is natuurlijk altijd makkelijk om achteraf met de kennis van nu te praten.
Voor iemand die de Wit-Russische politiek al langer volgt komt, je met die dialoog behoorlijk naïef uit de hoek.
pi_194971851
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:11 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Voor iemand die de Wit-Russische politiek al langer volgt komt, je met die dialoog behoorlijk naïef uit de hoek.
De revolutie die zich nu heeft voltrokken, heeft zich voor het eerst -zonder precendent- voorgedaan in 26 jaar. Mijn terughoudendheid om snel een uiterste positie in te nemen, zou ik zelf verder niet als naief willen omschrijven. In tegenstelling tot sommige andere deelnemers heb ik nooit gesuggereerd dat de revolutie een snel of gemakkelijk proces zou zijn, mede door de vele variabele, waaronder de bereidheid tot dialoog.

Ik steun nog steeds zondermeer de vreedzame weg zonder inmenging van buitenaf. Als gemiste kansen voor het volk zou ik -met de kennis van nu- de volgende punten willen omschrijven:

- het organiseren van een nationale staking. Het volk heeft hier momentum verloren;
- het in leven roepen van de partij "Vmeste". Dit heeft niets opgeleverd. Babariko had nooit het scenario dat zich nu afspeeld kunnen voorspellen, dus zijn video was niet de juiste boodschap op een moment dat er met een nieuwe boodschap een slag geslagen kon worden;
- het verblijf van Tichanovskaja in Vilnius. Ik denk dat ze zich beter bij Tsepkalo had kunnen voegen, al dan niet in Warschau.
pi_194971894
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:24 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

De revolutie die zich nu heeft voltrokken, heeft zich voor het eerst -zonder precendent- voorgedaan in 26 jaar. Mijn terughoudendheid om snel een uiterste positie in te nemen.
Je nam, of neemt, gewoon een vreemde stelling in. Loekasjenko tijd geven. Terwijl hoe langer hij aan de macht is, hoe meer schade hij het land en de bevolking aandoet.

quote:
- het verblijf van Tichanovskaja in Vilnius. Ik denk dat ze zich beter bij Tsepkalo had kunnen voegen, al dan niet in Warschau.
Dit is gewoon weinig relevant.
pi_194971995
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Je nam, of neemt, gewoon een vreemde stelling in. Loekasjenko tijd geven. Terwijl hoe langer hij aan de macht is, hoe meer schade hij het land en de bevolking aandoet.
Er is geen alternatief. Ik constateer gewoon wat er gebeurd. Jij lijkt ook niet met een zinnig alternatief te komen.
quote:
[..]

Dit is gewoon weinig relevant.
Ik denk dat je hier een belangrijk inzicht mist. Tichanovskaja is het symbool (of een van de symbolen, Kolesnikova is ook een symbool) van de revolutie, maar is nooit het politieke centrum van de nieuwe oppositie geweest (als je een centrum moet aanwijzen dan kom je al snel bij de staf van Babariko). Bovendien heeft ze weinig politieke ervaring. Het zou eigenlijk heel logisch zijn -om buiten het bereik van de staf van Babariko- om zich bij Tsepkalo te voegen, die aantoonbaar politieke en diplomatieke ervaring heeft. Ook zou dan Veronika Tsepkalo vaker kunnen figureren in videoboodschappen. Veronika is eveneens een symbool van de revolutie, zij het in mindere mate dan Svetlana Tichanovskaja of Marija Kolesnikova.
pi_194972044
Even wat korte updates -voordat die insneeuwen door een discussie- :

- De vrees van Svetlana Aleksievich om de volgende in de cel te worden is voorlopig nog niet de waarheid gebleken. De onbekenden bij haar appartement kun je denk ik het beste als intimidatie zien. Eerder werd Latushko, voordat hij naar Polen vertrekte, ook zichtbaar dagenlang geschaduwd ter intimidatie;

- Kolesnikova zit inderdaad bij de KGB in de cel. Ze verdenken haar van hetzelfde feit als Znak, die vandaag opgepakt werd.;

-Tichanovskaja zei eigenlijk niet veel nieuws op haar persconferentie in Warschau. Daar was overigens wel de Poolse premier aanwezig. Ze sprak vooral haar dank uit aan het Poolse volk. Ik ben bang dat dit door Russische kanalen uit de context getrokken gaat worden voor propaganda doeleinden.
pi_194972183
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:33 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Er is geen alternatief. Ik constateer gewoon wat er gebeurd. Jij lijkt ook niet met een zinnig alternatief te komen.
Het is een discussieforum, dus we geven onze mening. En als jij meerdere keren aangeeft dat Loekasjenko tijd nodig heeft. En dat de oppositie tijd nodig heeft (dankzij het slopende werk van Loekasjenko), spreek ik je tegen.

Ja, beiden hebben we geen daadwerkelijk alternatief. Maar dat is ook geen eis op fok.

quote:
Ze sprak vooral haar dank uit aan het Poolse volk. Ik ben bang dat dit door Russische kanalen uit de context getrokken gaat worden voor propaganda doeleinden.
De Russische propaganda bedenkt desnoods haar eigen feiten. Kijk maar naar MH17 of Navalny.
pi_194972332
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:46 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Het is een discussieforum, dus we geven onze mening. En als jij meerdere keren aangeeft dat Loekasjenko tijd nodig heeft. En dat de oppositie tijd nodig heeft (dankzij het slopende werk van Loekasjenko), spreek ik je tegen.
Steeds hetzelfde argument herhalen noem ik geen discussieren. Maar jij spreekt dus tegen dat de oppositie tijd nodig heeft om zich te organiseren? Wil je zeggen dat ze al reeds een parallel politiek systeem hebben opgetuigd, dat in staat is om vandaag nog te regeren? Kun je dat ook beargumenteren.
quote:
Ja, beiden hebben we geen daadwerkelijk alternatief. Maar dat is ook geen eis op fok.
Nee, maar bij een dergelijke patstelling is het niet productief om de zelfde argumenten te blijven herhalen. Dat leidt de aandacht af van de actualiteit, die continue in beweging is.

quote:
De Russische propaganda bedenkt desnoods haar eigen feiten.
Dat doen ze zeker, maar je kan het zo ook makkelijk maken of niet.
pi_194972456
quote:
0s.gif Op woensdag 9 september 2020 15:54 schreef nezalezhnost het volgende:

[..]

Steeds hetzelfde argument herhalen noem ik geen discussieren.
Tja, jij blijft steeds reageren. En sterker, gaat mij allemaal vragen stellen. Wilde je door naar het nieuws, of niet?

quote:
Maar jij spreekt dus tegen dat de oppositie tijd nodig heeft om zich te organiseren? Wil je zeggen dat ze al reeds een parallel politiek systeem hebben opgetuigd, dat in staat is om vandaag nog te regeren? Kun je dat ook beargumenteren.
Zolang Loekasjenko er zit zal er ook geen structuur zijn om eerlijke en vrije verkiezingen te organiseren. Dus hij moet er zo snel als mogelijk uit.

quote:
Dat doen ze zeker, maar je kan het zo ook makkelijk maken of niet.
De Russische propaganda doet maar.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')