https://interfax.by/news/policy/raznoe/1282884/quote:Maksim Znak is mogelijk aangehouden, verklaren zijn medestanders
Het lid van het presidium van de nationale coordinatie raad Maksim Znak is mogelijk aangehouden door medewerkers van wethandhavende instanties, vertelde het secretariaat van de nationale coordinatie raad woensdag ochtend aan "Interfax".
"Naar alle waarschijnlijkheid, zijn er wethandhavers verschenen bij Maksim en ze werken met hem. Misschien is het een doorzoeking, misschien is hij aangehouden, Wij kunnen hem niet bereiken", zeiden ze op het secretariaat.
Vervolgens zij de pers-secretaris van de staf van de voormalig pretendent voor deelname aan de Belarussische presidenstverkiezingen Viktor Babariko Gleb Germanchuk aan "Interfax", dat het laatste bericht van Znak het volgende was: "maskers".
.
"Maksim zou een interview houden, hij verscheen niet op Zoom, ik belde hem, hij sprak de woorden uit "het lijkt er op dat we bezoek hebben", verbrak de verbinding en schreef het woord "maskers". Momenteel is hij onbereikbaar.", zei Germanchuk.
In het begin vond je dat de protestanten te ver gingen als ik het mij goed herinner. Jij wilde dat ze de dialoog zochten.quote:
Op Tweakers loopt ook een topic hierover. Daar was al voorspelt dat het dit scenario zou worden. Blijkbaar werd deze methodiek vaak gebruikt tijdens de koude oorlog.quote:Op dinsdag 8 september 2020 17:08 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik vind het een vreemd verhaal. Hoezo was ze in de mogelijkheid om haar paspoort te verscheuren? En hoezo trekken de autoriteiten van Wit-Rusland daar zich iets van aan? Ze kunnen haar gemakkelijk zonder paspoort het land uitzetten.
Goed, ik wil niet zeggen dat het niet waar is. Maar het lijkt me ook goed mogelijk dat het regime haar langer vast wil houden.
Landen zijn er over het algemeen niet zo blij mee als autoriteiten van andere landen de grens schenden. Normaal genoeg reden voor een protestbrief. In dit geval levert het bovendien argumenten op om te stellen dat de binnenlandse politieke crisis een internationaal component krijgt en daarop volgend de stelling dat de problemen in Belarus een probleem op leveren voor de veiligheid en de vrede in de regio.quote:Op dinsdag 8 september 2020 22:10 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Provoceert een diplomatiek conflict?
Dat had betrekking op een deel van de protestanten op 9,10 en 11 augustus. Niet op de vredige demonstranten die daarna massaal volgden. Ik vind nog steeds dat er geen geweld moet worden gebruikt en ben nog steeds een voorstander van de dialoog.quote:Op woensdag 9 september 2020 08:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In het begin vond je dat de protestanten te ver gingen als ik het mij goed herinner. Jij wilde dat ze de dialoog zochten.
https://t.me/pulpervoi/111quote:Svetlana Tichanovskaja steunt Marija Kolesnikova en haar handelen op de grens:
"Door haar paspoort te verscheuren, heeft Marija het systeem om mensen de grens over te duwen gesloopt. Voor mij is ze natuurlijk een held. Helaas weten we helemaal niet, waar Marija zich bevind. Sowieso is een dergelijke ontvoering erg laag. Nu de autoriteiten toensnellen tot dergelijke methodes is het duidelijk dat ze sowieso helemaal geen steun hebben."
Ook riep Svetlana op de strijd voort te zetten en sprak ze haar solidariteit uit met allen, die de straat op gaan.
Inmenging van de EU is ongewenst. Ik denk dat het terechter is om kritiek te hebben op het buitenlandse beleid van de EU inzake Belarus in de 20+ jaren voorafgaand aan afgelopen jaren, dan op hun handelen nu.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:42 schreef Red_85 het volgende:
Zo laf ook dat de eu zich hier niet mee bemoeit.
https://interfax.by/news/policy/raznoe/1282904/quote:Advocaat: Znak is aangehouden binnen de kaders van de eerder ingestelde strafzaak tegen de nationale coordinatie raad
De aanhouding van het lid van het presidium van de nationale coordinatie raad Maksim Znak en de huiszoeking bij zijn huis vinden plaats binnen de kaders van de eerder ingestelde strafzaak tegen de nationale coordinatie raad inzake een oproep tot handelingen, die gericht zijn op het toebrengen van schade aan de nationale veiligheid van de republiek, meldde de raad woensdag.
"Volgens de informatie van advocaat Dmitrij Laevskij, wordt de zaak behandeld door de Recherche binnen de kaders van de strafzaak tegen de nationale coordinatie raad inzake een oproep tot handelingen, die gericht zijn op het toebrengen van schade aan de nationale veiligheid van de Republiek Belarus", klinkt het in het door de nationale coordinatie raad verspreide bericht.
En dan keihard 'Ajax' roepen.quote:Op woensdag 9 september 2020 09:57 schreef nezalezhnost het volgende:
De docenten van de linguistische universiteit (MSLU) waren van mening dat ze niet langer neutraal konden blijven en hebben nu een collectieve videoboodschap opgenomen, waarin ze hun solidariteit uitspreken en een oproep doen aan de autoriteiten en het rectoraat van hun universiteit.
De studentenprotesten blijven zich verspreiden binnen diverse universiteiten. Veel studenten spreken af dat twee derde van de groep in het wit gekleed gaat en een derde in het rood. Samen vormen ze dan, terwijl ze in de collegebanken zitten, een wit-rood-witte vlag.
Omdat?quote:Op woensdag 9 september 2020 09:46 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Inmenging van de EU is ongewenst. Ik denk dat het terechter is om kritiek te hebben op het buitenlandse beleid van de EU inzake Belarus in de 20+ jaren voorafgaand aan afgelopen jaren, dan op hun handelen nu.
https://interfax.by/news/policy/raznoe/1282906/quote:De pers: Onbekenden proberen binnen te dringen in het appartement van nobelprijs winnaar Aleksievich
Onbekenden proberen het appartement van nobelprijs winnaar Svetlana Aleksievich binnen te dringen, schreef een vertegenwoordiger van de Belarussische radiozender "Euroradio" in een chat van de persdienst van de staf van Viktor Babariko.
"Svetlana Aleksievich vraagt, dat journalisten naar haar toe rijden, omdat ze gebeld word door onbekende nummers en ook bij het appartement wordt er aangeklopt", schrijft hij.
Ik heb dat al ergens in een ander deel van dit topic beantwoord. Maar kort gezegd komt het er op neer dat de EU in haar beleid lange tijd heeft geprobeerd Lukashenko te isoleren (na de verkiezingen van 2015 is daar wel verandering in gekomen) in de hoop dat ze hem konden laten aftreden. Dat is niet gebeurd, Belarus is in toenemende mate door de jaren heen op Rusland georienteerd en de EU heeft nu geen effectieve pressiemiddelen tegen Lukashenko.quote:
Het is gewoon een kwestie van iemand aan de goede kant van de grens neerzetten. Daarbij is de pakkans klein en een protestbrief zal ook weinig uitmaken. Goed, gewoon een faalactie van Wit-Rusland dus. Ze zijn niet alleen agressief, maar ook nog dom. En dan zien we wel vaker.quote:Op woensdag 9 september 2020 08:44 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Landen zijn er over het algemeen niet zo blij mee als autoriteiten van andere landen de grens schenden. Normaal genoeg reden voor een protestbrief. In dit geval levert het bovendien argumenten op om te stellen dat de binnenlandse politieke crisis een internationaal component krijgt en daarop volgend de stelling dat de problemen in Belarus een probleem op leveren voor de veiligheid en de vrede in de regio.
Zelfs de wit-rood-witte vlag vond hij te ver gaan. Nezalezhnost vond een witte vlag beter.quote:Op woensdag 9 september 2020 08:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
In het begin vond je dat de protestanten te ver gingen als ik het mij goed herinner. Jij wilde dat ze de dialoog zochten.
Als je het allemaal beter weet, denk ik dat ze bij de KGB met smart op jouw sollicitatie staan te wachten.quote:Op woensdag 9 september 2020 10:41 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Het is gewoon een kwestie van iemand aan de goede kant van de grens neerzetten. Daarbij is de pakkans klein en een protestbrief zal ook weinig uitmaken.
Ze zijn niet zozeer dom, ze proberen zich in een kansloze situatie te redden.quote:Goed, gewoon een faalactie van Wit-Rusland dus. Ze zijn niet alleen agressief, maar ook nog dom.
Ik vond een wit-rood-witte vlag niet te ver gaan. Ik stelde alleen dat deze voor verdeeldheid kon zorgen en pleitte daarom voor een neutraal symbool, dat het hele volk consolideert, zodat ook de laatste steunpilaren van Lukashenko, waaronder de oudere generatie hem snel de rug toe keert.quote:Op woensdag 9 september 2020 10:51 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Zelfs de wit-rood-witte vlag vond hij te ver gaan. Nezalezhnost vond een witte vlag beter.
Daar heb ik niet voor gepleit. Ik heb geprobeerd te communiceren dat hetgeen jij nu schets geen relevant vraagstuk is, gezien "wij" (wie dat ook zijn) geen pressiemiddelen hebben. Daarbij was in de eerste dagen na het eerste protestweekend de positie van Lukashenko nog onduidelijker en was er meer hoop, dat ook hij de noodzaak van dialoog in zou zien.quote:Ook pleit hij er voor om Loekasjenko de tijd te geven, voor een gecontroleerde overdracht.
En daar heb jij dus ook geen oplossing voor. Dus verzoek ik je vriendelijk om niet op de boodschapper van het (soms ook slechte) nieuws te schieten.quote:Maar Loekasjenko wil helemaal geen overdracht. Dus elke dag dat hij blijft zitten worden er weer mensen geļntimideerd, mishandeld en opgesloten.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |