quote:Grote zorgen om orkaan Laura
Laura wordt een zware orkaan van derde of vierde categorie
Orkaan Laura ligt inmiddels midden boven de zeer warme Golf van Mexico. Het warme zeewater (ruim 30 graden) is de ideale brandstof om de storm verder in kracht te laten toenemen en de verwachting is dan ook dat Laura voordat ze aan land gaat in de nacht van woensdag op donderdag (Amerikaanse tijd) een categorie 3 orkaan wordt. Een onderzoeksvliegtuig van de meteorologische dienst heeft inmiddels windsnelheden boven de 160 km/uur gemeten met nog hardere windstoten en deskundigen houden er rekening mee dat het zelfs een categorie 4 orkaan kan worden. Vanaf categorie spreekt men van een major hurricane.
Levert New Orleans dan meer problemen op, die zitten "aan de verkeerde kant" van de orkaanquote:Op woensdag 26 augustus 2020 11:45 schreef aloa het volgende:
Precies tussen Houston en New Orleans landfall. Zoals het nu staat.
Van het artikel:quote:Op woensdag 26 augustus 2020 11:40 schreef Frutsel het volgende:
[...]
Zie ook
Orkaan Laura treft mogelijk Nederland
Wat een kut artikelquote:Nee we hebben het hier niet over zomerstorm Francis die ons land vannacht en morgen gaat teisteren maar over orkaan Laura die Nederland zal gaan treffen. Let wel: ik heb het in dit geval over het dorpje Nederland, met circa 17000 inwoners, gelegen in Texas (Verenigde Staten). Daar kan Laura woensdag op donderdagnacht, lokale tijd, zo maar als (monster)orkaan van derde of vierde categorie aan land gaan.
Jeetje.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 11:48 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Van het artikel:
[..]
Wat een kut artikel
quote:Laura strengthens into 1st major hurricane of 2020 Atlantic season
The storm rapidly intensified overnight Wednesday, and is expected to grow stronger prior to making landfall along the Texas-Louisiana border early Thursday morning.
https://www.accuweather.c(...)head-of-laura/799307
Is een leuk dorpje, staat zelfs een molen.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 12:17 schreef Nikonlover het volgende:
Orkaan Laura treft mogelijk Nederland
Mooie clickbait @:frutsel
De hoogte van de stormvloed komt wel in de buurt van Katrina volgens mij.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:43 schreef Leshy het volgende:
Katrina was een orkaan van Categorie 5 (de hoogste) toen deze aan land kwam, en is nog altijd één van de zwaarste die in de VS aan land is gekomen. Laura is nu een Categorie 4 en dus wel iets zwakker wat dat betreft.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk nog steeds een belachelijk zware storm, en het doet er niet bijzonder veel toe of de bovenste verdieping van je huis met 250km/h wegwaait, of met 300 km/h. Bovendien ligt het er ook een beetje aan wat er beschadigd raakt en hoe snel de orkaan beweegt.
De grootste schade van Katrina destijds kwam doordat de waterwerken rond New Orleans het begaven en de halve stad onder water kwam te staan; als een zwakkere orkaan zoiets veroorzaakt kan de schade veel ernstiger uitpakken dan bij een zwaardere orkaan die "enkel" stormschade toebrengt.
Dat klopt niet helemaal. Katrina was bij Landfall een Cat.3...quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:43 schreef Leshy het volgende:
Katrina was een orkaan van Categorie 5 (de hoogste) toen deze aan land kwam, en is nog altijd één van de zwaarste die in de VS aan land is gekomen. Laura is nu een Categorie 4 en dus wel iets zwakker wat dat betreft.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk nog steeds een belachelijk zware storm, en het doet er niet bijzonder veel toe of de bovenste verdieping van je huis met 250km/h wegwaait, of met 300 km/h. Bovendien ligt het er ook een beetje aan wat er beschadigd raakt en hoe snel de orkaan beweegt.
De grootste schade van Katrina destijds kwam doordat de waterwerken rond New Orleans het begaven en de halve stad onder water kwam te staan; als een zwakkere orkaan zoiets veroorzaakt kan de schade veel ernstiger uitpakken dan bij een zwaardere orkaan die "enkel" stormschade toebrengt.
Namen? Ben benieuwd waar Morgerman is gaan zittenquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:52 schreef Nikonlover het volgende:
Er zitten 2 stormchasers vast bij Holly Beach door overstroomde wegen. Ik hoor dat ze 911 hebben gebeld en dat er verder niets meer van ze vernomen is.
Dat zeiden ze bij de livestream van Force Thirteen. Geen namen helaas. Op twitter heb ik alleen dit kunnen vinden:quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:59 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Namen? Ben benieuwd waar Morgerman is gaan zitten
Auchh..quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:08 schreef Frutsel het volgende:
Laatste categorie 4 orkaan die met cat.4 kracht aan land ging in louisiana was 1965.
Nog nooit kwam er een categorie 5 aan land in die staat.
Je hebt inderdaad gelijk, ik had iets verkeerd gelezen. Ze is nog steeds één van de sterkste orkanen die uiteindelijk aan land is gekomen, niet noodzakelijk op het moment van aan land komen zelf. In de periode net daarvoor was ze inderdaad van Categorie 5 naar Categorie 3 afgezwakt. Bedankt voor de correctie!quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:58 schreef Frutsel het volgende:
Dat klopt niet helemaal. Katrina was bij Landfall een Cat.3...
Nog een halve dag ongeveer begrijp ik.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:10 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Auchh..
Wanneer komt Laura aan land?
Laten we hopen dat het meevalt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:14 schreef Leshy het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad gelijk, ik had iets verkeerd gelezen. Ze is nog steeds één van de sterkste orkanen die uiteindelijk aan land is gekomen, niet noodzakelijk op het moment van aan land komen zelf. In de periode net daarvoor was ze inderdaad van Categorie 5 naar Categorie 3 afgezwakt. Bedankt voor de correctie!
Dan is de kans dat Laura ongeveer vergelijkbaar is wel iets groter. Maar, zoals gezegd, de uiteindelijke schade ligt aan een combinatie van factoren, niet alleen aan hoe sterk de orkaan is
Rond 0300-0400 denk ik. Locale tijd dan. Denk 1000u onze tijd. Zoietsquote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:10 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Auchh..
Wanneer komt Laura aan land?
Het is ook niet echt bekend dat ze o.a door een eye wall replacement aan kracht verloor vlak voor de landfall. Ons staat alleen die enorme orkaan, die massa water en de dijken die doorbraken op het netvlies. En terecht.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:14 schreef Leshy het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad gelijk, ik had iets verkeerd gelezen. Ze is nog steeds één van de sterkste orkanen die uiteindelijk aan land is gekomen, niet noodzakelijk op het moment van aan land komen zelf. In de periode net daarvoor was ze inderdaad van Categorie 5 naar Categorie 3 afgezwakt. Bedankt voor de correctie!
Dan is de kans dat Laura ongeveer vergelijkbaar is wel iets groter. Maar, zoals gezegd, de uiteindelijke schade ligt aan een combinatie van factoren, niet alleen aan hoe sterk de orkaan is
Auch..... Das niet best neequote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:21 schreef Frutsel het volgende:
Volgens mij is het net eb geweest dus stormsurge zal bij vloed zijn. Not good
Ze vult zowat de hele Golf van Mexico nu.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:30 schreef Frutsel het volgende:
[ twitter ]
145 mph... still increasing...
Verwachting 150-155mph bij landfall, net geen cat5. Ik ben benieuwd wat de data van het NOAA vliegtuig zegt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:30 schreef Frutsel het volgende:
[ twitter ]
Als je ziet hoeveel er nu al onderwater staat.....quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:21 schreef Frutsel het volgende:
Volgens mij is het net eb geweest dus stormsurge zal bij vloed zijn. Not good
Behoorlijk jaquote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze vult zowat de hele Golf van Mexico nu.
Das al bijna 5...quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:30 schreef Frutsel het volgende:
[ twitter ]
De structuur binnenin het oog is ook echt mooi om te zien.quote:
vanaf 157 cat.5quote:
25 mijl breed las ik net ergens Dus pak um beet 40 kilometer... Dus het oog geeft je vrij zicht tussen Amsterdam en Utrecht, de rest is kaputquote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
De structuur binnenin het oog is ook echt mooi om te zien.
ik hoop dat er wat mensen weg zijn inmiddelsquote:
Helaas geen car worsh of blue shed te zienquote:
Jaaaa!!!!quote:
EXPLOSIONS, sheet metal flying everywherequote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:11 schreef Nikonlover het volgende:
Jaaaa!!!!Wat een baas is het ook
![]()
Bizar trouwens die horizontale regen
Hopelijk blijft zn internet het doenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
EXPLOSIONS, sheet metal flying everywhere
In welke plaats staat hij nu?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:30 schreef Wegenbouwer het volgende:
Hij krijgt nu een eyewall over zich heen
Lake Charles, de stad boven het meer daarquote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:32 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
In welke plaats staat hij nu?
Thnx!quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:33 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Lake Charles, de stad boven het meer daar
Explosies, snel naar buitenquote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:38 schreef Nikonlover het volgende:
Wat een malloot is het toch ook. Gaat ie naar buiten![]()
![]()
Prachtig!quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:38 schreef Nikonlover het volgende:
Wat een malloot is het toch ook. Gaat ie naar buiten![]()
![]()
Zijn die 'explosions' bliksem of knappende elektriciteitsleidingen?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:22 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
EXPLOSIONS, sheet metal flying everywhere
Het laatste volgens mijquote:Op donderdag 27 augustus 2020 07:43 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zijn die 'explosions' bliksem of knappende elektriciteitsleidingen?
quote:
Jeff Piotrowski, die zit in Lake Charles. Het grootste windveld is nu net ten westen van 'm.quote:
Ja, hij valt steeds weg....quote:
Niet te vergelijken met stormpjes als Francis hier... Windkracht 12, komt amper voor in Nederland, is orkaankracht, met windsnelheden van 117 km/u. Kun je nagaan wat je hebt als je uren lang 240 km/u voor je kiezen krijgt.quote:
Ik kan mij een storm van windkracht 11 nog goed herinneren. Ik was buiten aan t genieten van de storm (oa strand) maar het was eigenlijk te gevaarlijk om buiten te zijn vanwege rondvliegende dakpannen en andere shit. En dan te bedenken dat dat niets voorstelt als je het vergelijkt met ditquote:Op donderdag 27 augustus 2020 08:52 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Niet te vergelijken met stormpjes als Francis hier... Windkracht 12, komt amper voor in Nederland, is orkaankracht, met windsnelheden van 117 km/u. Kun je nagaan wat je hebt als je uren lang 240 km/u voor je kiezen krijgt.
Verbaast me dat zijn ruiten nog heel zijn.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:30 schreef Nikonlover het volgende:
Livestream Reed Timmer:
[ facebook ]
Zo te zien wel idd.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Zit Reed nu in het oog? (schakel net in)
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
waar kijk je nu mee dan?quote:Op donderdag 27 augustus 2020 09:52 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
quote:
Ramen zijn eruit jaquote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zijn daar alle ramen uit dat gebouwd of lijkt dat zo?
Kijk dit grote gebouw:quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:08 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zijn daar alle ramen uit dat gebouwd of lijkt dat zo?
Sodetering wat een schadequote:
Josh ook. Blijft fascinerend dat het daar bijna windstil is.quote:
quote:Op donderdag 27 augustus 2020 10:14 schreef Frutsel het volgende:
[..]
[ twitter ]
Zo op die vrouw van Weather channel
Haha! Al dat papierwerkquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:21 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Handig die glazen kantoren. De hele papierwinkel wordt eruit geblazen
En dan die dude die over straat komt aanlopen
Denk al de rondvliegende rommel die met tweehonderd km/uur tegen de ramen knalt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:27 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Haha! Al dat papierwerk![]()
Is wel handig voor als je de administratie niet op orde hebt. "sorry, alles is weggeblazen"
![]()
Kunnen de ramen deze windsnelheden niet aan of kan het zijn dat het goed geisoleerde panden zijn en dat de ramen eruit geknalt zijn door het drukverschil?
stormchaser fansquote:Op donderdag 27 augustus 2020 13:49 schreef opgebaarde het volgende:
Ik vraag me echt af welke mensen in al die auto's zitten. Stormchasers ok, maar de rest?
quote:
Dik half uur terugspoelen en je ziet het rechts beginnen.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:43 schreef myShizzle het volgende:
Die gasten streamen nu live een brand in een (chemische?) fabriek ergens
Zag ze gisteren al waarschuwen voor zoiets. Schijnbaar staat die regio bol van de chemische fabrieken.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 15:43 schreef myShizzle het volgende:
Die gasten streamen nu live een brand in een (chemische?) fabriek ergens
Het geluk was dat Laura uiteindelijk in een zeer dunbevolkt gebied aan land is gekomen. Een kilometer of honderd naar het westen en het was catastrofaal geweest.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 21:41 schreef Rozevla het volgende:
Ligt het aan mij of valt de totale verwoesting nog wel mee daar voor zo'n zware orkaan ?
quote:Dodental orkaan Laura stijgt in de VS naar veertien
In de Verenigde Staten is het dodental door orkaan Laura opgelopen van zes naar veertien. Met windsnelheden tot zo'n 240 kilometer per uur trok de orkaan over de zuidelijke staten Texas en Louisiana en richtte veel schade aan.
De meeste mensen kwamen om door koolmonoxidevergiftiging nadat ze generatoren binnenshuis hadden aangezet om stroom op te wekken. Ook kwamen vier mensen om het leven door een boom die op hun huis viel en een man verdronk nadat zijn boot in de storm was gezonken.
Ondanks de enorme schade, houden inwoners de moed erin:
De categorie 4-orkaan was de zwaarste die sinds orkaan Katrina in 2005 over Louisiana trok. Volgens gouverneur John Bel Edwards zitten in zijn staat nog een half miljoen mensen zonder elektriciteit en zijn tienduizenden mensen op de vlucht geslagen.
Ook hebben zo'n 220.000 huishoudens geen water. Het kan nog weken en in sommige gevallen maanden duren voordat dat hersteld is. Edwards heeft de federale regering om financiėle hulp gevraagd.
In een tweet waarschuwde hij voor de gevaren van het binnenshuis gebruiken van een generator:
Five of the ten deaths reported in Louisiana related to #HurricaneLaura are from the use of portable power generators indoors. Never use generators indoors, including in garages, carports, basements or other enclosed or partially enclosed areas, even with ventilation. #lagov
President Trump reist vandaag naar de getroffen staten om de schade op te nemen en mensen te ontmoeten die getroffen zijn door de orkaan.
Eerder trok Laura, toen nog een tropische storm, over Haļti en de Dominicaanse Republiek en richtte daarbij veel schade aan. Zeker 31 mensen kwamen om het leven.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |