quote:Grote zorgen om orkaan Laura
Laura wordt een zware orkaan van derde of vierde categorie
Orkaan Laura ligt inmiddels midden boven de zeer warme Golf van Mexico. Het warme zeewater (ruim 30 graden) is de ideale brandstof om de storm verder in kracht te laten toenemen en de verwachting is dan ook dat Laura voordat ze aan land gaat in de nacht van woensdag op donderdag (Amerikaanse tijd) een categorie 3 orkaan wordt. Een onderzoeksvliegtuig van de meteorologische dienst heeft inmiddels windsnelheden boven de 160 km/uur gemeten met nog hardere windstoten en deskundigen houden er rekening mee dat het zelfs een categorie 4 orkaan kan worden. Vanaf categorie spreekt men van een major hurricane.
Levert New Orleans dan meer problemen op, die zitten "aan de verkeerde kant" van de orkaanquote:Op woensdag 26 augustus 2020 11:45 schreef aloa het volgende:
Precies tussen Houston en New Orleans landfall. Zoals het nu staat.
Van het artikel:quote:Op woensdag 26 augustus 2020 11:40 schreef Frutsel het volgende:
[...]
Zie ook
Orkaan Laura treft mogelijk Nederland
Wat een kut artikelquote:Nee we hebben het hier niet over zomerstorm Francis die ons land vannacht en morgen gaat teisteren maar over orkaan Laura die Nederland zal gaan treffen. Let wel: ik heb het in dit geval over het dorpje Nederland, met circa 17000 inwoners, gelegen in Texas (Verenigde Staten). Daar kan Laura woensdag op donderdagnacht, lokale tijd, zo maar als (monster)orkaan van derde of vierde categorie aan land gaan.
Jeetje.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 11:48 schreef jameshond7 het volgende:
[..]
Van het artikel:
[..]
Wat een kut artikel
quote:Laura strengthens into 1st major hurricane of 2020 Atlantic season
The storm rapidly intensified overnight Wednesday, and is expected to grow stronger prior to making landfall along the Texas-Louisiana border early Thursday morning.
https://www.accuweather.c(...)head-of-laura/799307
Is een leuk dorpje, staat zelfs een molen.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 12:17 schreef Nikonlover het volgende:
Orkaan Laura treft mogelijk Nederland
Mooie clickbait @:frutsel
De hoogte van de stormvloed komt wel in de buurt van Katrina volgens mij.quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:43 schreef Leshy het volgende:
Katrina was een orkaan van Categorie 5 (de hoogste) toen deze aan land kwam, en is nog altijd één van de zwaarste die in de VS aan land is gekomen. Laura is nu een Categorie 4 en dus wel iets zwakker wat dat betreft.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk nog steeds een belachelijk zware storm, en het doet er niet bijzonder veel toe of de bovenste verdieping van je huis met 250km/h wegwaait, of met 300 km/h. Bovendien ligt het er ook een beetje aan wat er beschadigd raakt en hoe snel de orkaan beweegt.
De grootste schade van Katrina destijds kwam doordat de waterwerken rond New Orleans het begaven en de halve stad onder water kwam te staan; als een zwakkere orkaan zoiets veroorzaakt kan de schade veel ernstiger uitpakken dan bij een zwaardere orkaan die "enkel" stormschade toebrengt.
Dat klopt niet helemaal. Katrina was bij Landfall een Cat.3...quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:43 schreef Leshy het volgende:
Katrina was een orkaan van Categorie 5 (de hoogste) toen deze aan land kwam, en is nog altijd één van de zwaarste die in de VS aan land is gekomen. Laura is nu een Categorie 4 en dus wel iets zwakker wat dat betreft.
Dat gezegd hebbende is het natuurlijk nog steeds een belachelijk zware storm, en het doet er niet bijzonder veel toe of de bovenste verdieping van je huis met 250km/h wegwaait, of met 300 km/h. Bovendien ligt het er ook een beetje aan wat er beschadigd raakt en hoe snel de orkaan beweegt.
De grootste schade van Katrina destijds kwam doordat de waterwerken rond New Orleans het begaven en de halve stad onder water kwam te staan; als een zwakkere orkaan zoiets veroorzaakt kan de schade veel ernstiger uitpakken dan bij een zwaardere orkaan die "enkel" stormschade toebrengt.
Namen? Ben benieuwd waar Morgerman is gaan zittenquote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:52 schreef Nikonlover het volgende:
Er zitten 2 stormchasers vast bij Holly Beach door overstroomde wegen. Ik hoor dat ze 911 hebben gebeld en dat er verder niets meer van ze vernomen is.
Dat zeiden ze bij de livestream van Force Thirteen. Geen namen helaas. Op twitter heb ik alleen dit kunnen vinden:quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:59 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Namen? Ben benieuwd waar Morgerman is gaan zitten
Auchh..quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:08 schreef Frutsel het volgende:
Laatste categorie 4 orkaan die met cat.4 kracht aan land ging in louisiana was 1965.
Nog nooit kwam er een categorie 5 aan land in die staat.
Je hebt inderdaad gelijk, ik had iets verkeerd gelezen. Ze is nog steeds één van de sterkste orkanen die uiteindelijk aan land is gekomen, niet noodzakelijk op het moment van aan land komen zelf. In de periode net daarvoor was ze inderdaad van Categorie 5 naar Categorie 3 afgezwakt. Bedankt voor de correctie!quote:Op woensdag 26 augustus 2020 23:58 schreef Frutsel het volgende:
Dat klopt niet helemaal. Katrina was bij Landfall een Cat.3...
Nog een halve dag ongeveer begrijp ik.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:10 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Auchh..
Wanneer komt Laura aan land?
Laten we hopen dat het meevalt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:14 schreef Leshy het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad gelijk, ik had iets verkeerd gelezen. Ze is nog steeds één van de sterkste orkanen die uiteindelijk aan land is gekomen, niet noodzakelijk op het moment van aan land komen zelf. In de periode net daarvoor was ze inderdaad van Categorie 5 naar Categorie 3 afgezwakt. Bedankt voor de correctie!
Dan is de kans dat Laura ongeveer vergelijkbaar is wel iets groter. Maar, zoals gezegd, de uiteindelijke schade ligt aan een combinatie van factoren, niet alleen aan hoe sterk de orkaan is
Rond 0300-0400 denk ik. Locale tijd dan. Denk 1000u onze tijd. Zoietsquote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:10 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Auchh..
Wanneer komt Laura aan land?
Het is ook niet echt bekend dat ze o.a door een eye wall replacement aan kracht verloor vlak voor de landfall. Ons staat alleen die enorme orkaan, die massa water en de dijken die doorbraken op het netvlies. En terecht.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:14 schreef Leshy het volgende:
[..]
Je hebt inderdaad gelijk, ik had iets verkeerd gelezen. Ze is nog steeds één van de sterkste orkanen die uiteindelijk aan land is gekomen, niet noodzakelijk op het moment van aan land komen zelf. In de periode net daarvoor was ze inderdaad van Categorie 5 naar Categorie 3 afgezwakt. Bedankt voor de correctie!
Dan is de kans dat Laura ongeveer vergelijkbaar is wel iets groter. Maar, zoals gezegd, de uiteindelijke schade ligt aan een combinatie van factoren, niet alleen aan hoe sterk de orkaan is
Auch..... Das niet best neequote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:21 schreef Frutsel het volgende:
Volgens mij is het net eb geweest dus stormsurge zal bij vloed zijn. Not good
Ze vult zowat de hele Golf van Mexico nu.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:30 schreef Frutsel het volgende:
[ twitter ]
145 mph... still increasing...
Verwachting 150-155mph bij landfall, net geen cat5. Ik ben benieuwd wat de data van het NOAA vliegtuig zegt.quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:30 schreef Frutsel het volgende:
[ twitter ]
Als je ziet hoeveel er nu al onderwater staat.....quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:21 schreef Frutsel het volgende:
Volgens mij is het net eb geweest dus stormsurge zal bij vloed zijn. Not good
Behoorlijk jaquote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:32 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ze vult zowat de hele Golf van Mexico nu.
Das al bijna 5...quote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:30 schreef Frutsel het volgende:
[ twitter ]
De structuur binnenin het oog is ook echt mooi om te zien.quote:
vanaf 157 cat.5quote:
25 mijl breed las ik net ergens Dus pak um beet 40 kilometer... Dus het oog geeft je vrij zicht tussen Amsterdam en Utrecht, de rest is kaputquote:Op donderdag 27 augustus 2020 00:40 schreef Perrin het volgende:
[..]
De structuur binnenin het oog is ook echt mooi om te zien.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |