quote:De stad groeide jaar op jaar, met dank aan de internationale werknemers en studenten, die niet alleen welvaart meebrachten, maar Amsterdam ook een on-Nederlands kosmopolitisch karakter gaven. Dat kosmopolitische karakter is wel vervloekt – ‘waarom moet ik in het Engels mijn koffie bestellen’ – maar het maakte Amsterdam tegelijkertijd een klein beetje New York.
Expats en internationale studenten blijven nu weg vanwege de corona-epidemie. Met als gevolg dat de bevolking van Amsterdam sinds maart is gekrompen met bijna vijfduizend mensen. En dat is voor het eerst sinds jaren.
quote:De krimp heeft grote gevolgen voor de economie. Minder mensen betekent minder consumptie en dus een lagere omzet voor winkels, restaurants en cafés. Bovendien draait een hele industrie voor een groot deel op de goed verdienende internationals met hun stedelijke levenswijze.
quote:“Natuurlijk zal deze ontwikkeling ervoor zorgen dat de stad in mindere mate een geldmachine is,” zegt Latten. “Amsterdam wordt dan meer een doorsneestad, niet langer een kosmopolitische wereldstad. Meer Düsseldorf, minder New York.”
Een stad als Düsseldorf, zo vreselijk is dat nou ook weer niet. Maar er mag er in Nederland best eentje uit springen qua aanbod.quote:“De stad wordt minder extreem,” aldus Latten, “maar, opnieuw, ook meer doorsnee”. Meer eenheidsworst dus in de winkelstraten à la elke willekeurige provinciestad.
Amsterdam maakt deel uit van het verouderde Museum Europaquote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef Hawaii_Tim het volgende:
Stapje terug voor Amsterdam lijkt mij helemaal prima
De beurs stond gewoon in Amsterdam.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef Nikonlover het volgende:
Amsterdam is nooit een wereldstad geweest. Zelfs tijdens de VOC waren andere steden (zoals bijvoorbeeld Middelburg en Enkhuizen) veel belangrijker.
wat hebben expats hier te zoeken die gaan naar China of blijven in Indiaquote:Op zondag 23 augustus 2020 12:54 schreef Document1 het volgende:
Ja dat er niemand een kopje koffie in je veel te dure coffeebar komt drinken ligt echt aan die 5000 minder expats.
Wtf
Je ging iig steeds meer merken dat het totaal niet meer gebouwd was op wat er in de jaren voor covid19 zoal doorheen wilde strompelen. Veel te krap.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Amsterdam maakt deel uit van het verouderde Museum Europa
Dit is natuurlijk volslagen onzin. Amsterdam was verreweg de grootste stad van de Verenigde Republiek had de grootste afvaardiging in de Heeren XVII.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef Nikonlover het volgende:
Amsterdam is nooit een wereldstad geweest. Zelfs tijdens de VOC waren andere steden (zoals bijvoorbeeld Middelburg en Enkhuizen) veel belangrijker.
Men kent Amsterdam van de drugs en de hoeren in de window langs de canalsquote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef Nikonlover het volgende:
De fysieke handel ging via andere steden. De grote VOC schepen konden namelijk niet aanmeren in Amsterdam ivm ondiep water. Handel voor Amsterdam moest overgeslagen worden naar kleinere schepen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk volslagen onzin. Amsterdam was verreweg de grootste stad van de Verenigde Republiek had de grootste afvaardiging in de Heeren XVII.
New York is dan ook steeds meer aan het afglijden en die kant gaat Amsterdam ook op.quote:Dat kosmopolitische karakter is wel vervloekt – ‘waarom moet ik in het Engels mijn koffie bestellen’ – maar het maakte Amsterdam tegelijkertijd een klein beetje New York.
Paul Watson en zijn debiele staccato bozeblankerechtsmannenintonatiequote:Op zondag 23 augustus 2020 13:02 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
New York is dan ook steeds meer aan het afglijden en die kant gaat Amsterdam ook op.
Wees blij dat het een dwerg is. Helaas kijkt Brussel mee en wil van heel Europa een Amsterdams achterland maken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:04 schreef Ori het volgende:
Arrogante zure kutstad met ongelofelijk veel grootheidswaanzin. Maar het is slechts een dwerg onder de hoofdsteden van de wereld
En het snitchen van joden tijdens de oorlogquote:Op zondag 23 augustus 2020 12:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Men kent Amsterdam van de drugs en de hoeren in de window langs de canals
Dat filmpje heeft niets met 'boze blanke mannen' te maken dus daar spreekt jouw haat voor Paul Watson en niet dat filmpje. En dat geweld, schietpartijen en de misdaad daar steeds erger word is gewoon een feit.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Paul Watson en zijn debiele staccato bozeblankerechtsmannenintonatieX 1000.
Hoe komt dat denk je?quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
laatst door de Bijlmer gereden. man man man wat een tyfuszooi daar. Napels is er niets bij, zulke hopen afval op straat.
Klopt, ik kan Paul Watson bij voorbaat al niet zo serieus nemen. Cruijff had dat bij Vanenburg.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:08 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dat filmpje heeft niets met 'boze blanke mannen' te maken dus blijkbaar heeft dat met jouw haat op Paul Watson te maken en niets met dat filmpje. En dat geweld, schietpartijen en de misdaad daar steeds erger word is gewoon een feit.
Die VOC stelde weliswaar geen reet voor qua handelsvolume, maar het was wel een van de redenen dat producten en mensen van over de hele wereld daar samen kwamen. Het is daarmee waarschijnlijk de eerste echte wereldstad.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is natuurlijk volslagen onzin. Amsterdam was verreweg de grootste stad van de Verenigde Republiek had de grootste afvaardiging in de Heeren XVII.
Slavenbusiness naar Suriname was wel een goede handelquote:Op zondag 23 augustus 2020 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die VOC stelde weliswaar geen reet voor qua handelsvolume, maar het was wel een van de redenen dat producten en mensen van over de hele wereld daar samen kwamen. Het is daarmee waarschijnlijk de eerste echte wereldstad.
Dat is het nog steeds, maar die expats die daar de boel een paar jaar komen uitvreten in een of ander financiele sector baantje dragen daar niet echt aan bij. Verder is het wat ordinaire kinnesinne van de Rotterdamse krant.
bergen afval met complete huisraad zie je in elke hoek.quote:
Toch valt het in het niet bij de rest van de handel.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Slavenbusiness naar Suriname was wel een goede handel
Dat schijnt amper vijf procent van de welvaart opgeleverd te hebben, en dat was op het hoogtepunt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Rond 1650 was Amsterdam nog een echte wereldstad. Pas rond 1900 werd Amsterdam qua bevolkingsaantal pas ingehaald door steden als Berlijn en Moskou.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:11 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Die VOC stelde weliswaar geen reet voor qua handelsvolume, maar het was wel een van de redenen dat producten en mensen van over de hele wereld daar samen kwamen. Het is daarmee waarschijnlijk de eerste echte wereldstad.
Dat is het nog steeds, maar die expats die daar de boel een paar jaar komen uitvreten in een of ander financiele sector baantje dragen daar niet echt aan bij. Verder is het wat ordinaire kinnesinne van de Rotterdamse krant.
Voor het succes van de koffieplant was Amsterdam essentieel geweest.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef Nikonlover het volgende:
De jaren 90/00-variant was volgens mij best leuk.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:41 schreef Cockwhale het volgende:
Amsterdam? 100 jaar geleden misschien. Nu? Veroverd door getintuig.
Dat soort buurten heb je overal of je nou over Amsterdam hebt of Rotterdam of Den Haag of waarquote:Op zondag 23 augustus 2020 13:09 schreef spectrumanalyser het volgende:
laatst door de Bijlmer gereden. man man man wat een tyfuszooi daar. Napels is er niets bij, zulke hopen afval op straat.
Da's best wel een beetje waarquote:Op zondag 23 augustus 2020 14:09 schreef RamboDirk het volgende:
Amsterdam is vergane glorie met wat linkse yuppen, hipsters die graag de hoofdprijs betalen voor alles en voor de rest alleen buitenlanders.
Maar ja die heb je óók overal... en soms zijn ze niet eens meer welkom...quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:12 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Da's best wel een beetje waarvooral die yuppen en, hipsters
Een terugkeer naar het Amsterdam van zo'n 15-20 jaar geleden zou niet perse iets slechts zijn. Wat meer toegankelijk dan de dure en "kosmopolitische" (quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:57 schreef Eightyone het volgende:
[..]
De jaren 90/00-variant was volgens mij best leuk.
Het hysterische en yupperige leek minder erg dan dat het de laatste jaren was.
Op de vlooienmarkt in de Ij-hallen, een dagtripje dat om de zoveel tijd weer terug keerde, was dat wel te voelen. Dat het publiek tijdens de eerste keren in de mid 00's gemengder leek dan in de latere jaren (meer volkse en/of oudere mensen tussen het jonge hippe volk), en daardoor aangenamer.
Waarom is Middelburg of Enkhuizen dan niet onze hoofdstad?quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef Nikonlover het volgende:
Haarlem had onze hoofdstad moeten zijn. Maar door geldschuiverij is dat Amsterdam geworden.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:47 schreef skrn het volgende:
[..]
Waarom is Middelburg of Enkhuizen dan niet onze hoofdstad?
Kijk nou maar gewoon het filmpje , hij haalt er gewoon bronnen bij , niks aan gelogen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Maar het is Amsterdam.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:49 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Haarlem had onze hoofdstad moeten zijn. Maar door geldschuiverij is dat Amsterdam geworden.
Je gaat niet in op de inhoud maar valt direct het karakter van de boodschapper aan. Het is eigenlijk gewoon zielig dat je dat doet.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:04 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Haarlem ligt ook te hoog om fatsoenlijk te kunnen verdedigen, aan de hand van het Normaal Amsterdams Peil.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:49 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Haarlem had onze hoofdstad moeten zijn. Maar door geldschuiverij is dat Amsterdam geworden.
Haarlem is juist prima te verdedigen: Holland op zn smalst. Niet voor niets dat de eerste poging om de oranjes weer terug te brengen in NL in 1799 mislukt is. Te zware verdediging bij Holland op zn smalst.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:00 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Haarlem ligt ook te hoog om fatsoenlijk te kunnen verdedigen, aan de hand van het Normaal Amsterdams Peil.
het zinloze getravel met cruiseboten ed zal nooit weer zo worden als het wasquote:Op zondag 23 augustus 2020 15:13 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Duidelijk te verklaren door corona. Waar gaat dit over.
Laat je niks aanpraten. Dat komt gewoon allemaal terug en anders wel in een bepaalde relatieve verhoudingquote:Op zondag 23 augustus 2020 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
het zinloze getravel met cruiseboten ed zal nooit weer zo worden als het was
nou voor mij niet , dat is zekerquote:Op zondag 23 augustus 2020 15:16 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Laat je niks aanpraten. Dat komt gewoon allemaal terug en anders wel in een bepaalde relatieve verhouding
Zo lang jij geen expat bent maakt dat dquote:Op zondag 23 augustus 2020 15:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou voor mij niet , dat is zeker
Jij deed meermaals per jaar een cruise? De horror...quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:16 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nou voor mij niet , dat is zeker
ik hoef het niet meer in real life mee te maken een paar keer per jaar
Als we 't anno nu bekijken zit ik toch wat liever in Amsterdam dan in de andere plaatsen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:07 schreef Twiitch het volgende:
Vergeleken met wereldsteden als Londen, NYC, Hongkong etc. is Amsterdam een boerengat.
Fixed.quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:49 schreef Nikonlover het volgende:
Haarlem Den Haag had onze hoofdstad moeten zijn. Maar door geldschuiverij is dat Amsterdam geworden.
Corona blijft.. daar gaat het overquote:Op zondag 23 augustus 2020 15:13 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Zeker. Corona was er ook al heel lang. Maar de impact van dit coronaseizoen gaat gewoon weer weg. Niks blijftquote:Op zondag 23 augustus 2020 15:58 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Corona blijft.. daar gaat het over
En met Amsterdam niet, zeker.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:02 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Als dit zo was zou de Nederlander zich kapotschamen.
Het is niet voor altijd, maar als jij je aan een voorspelling wil wagen voor wanneer 't voorbij is.. be my guest.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:00 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Zeker. Corona was er ook al heel lang. Maar de impact van dit coronaseizoen gaat gewoon weer weg. Niks blijft
Amsterdam was toen onbereikbaar, daarom werd Haarlem aangevallen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:03 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Haarlem is juist prima te verdedigen: Holland op zn smalst. Niet voor niets dat de eerste poging om de oranjes weer terug te brengen in NL in 1799 mislukt is. Te zware verdediging bij Holland op zn smalst.
Ze wilden Amsterdam via meerdere kanten aanvallen. Maar bij holland op zn smalst hadden ze dusdanig veel tegenstand dat de troepen die aan de ijsselmeerkant zaten teruggeroepen werden om mee te helpen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:06 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Amsterdam was toen onbereikbaar, daarom werd Haarlem aangevallen.
Het afgelopen jaar heeft Den Haag de Amsterdammers ruimschoots weten in te halen. Best knap. Van het vreugdenvuur in Duindorp tot aan vrijstaat Schilderswijk via de boeren tot aan 5g bejaardenknuppelaarsquote:Op zondag 23 augustus 2020 16:04 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
En met Amsterdam niet, zeker.
ik weet ook niet wanneer het verdwijnt maar vaccineren is lang niet de enige weg. De meest voor de hand liggende manier is dat het gewoon uitdooft danwel zich ontwikkelt tot een neusverkoudheid zonder overbelaste zorg.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is niet voor altijd, maar als jij je aan een voorspelling wil wagen voor wanneer 't voorbij is.. be my guest.
Als heel NL gevaccineerd is kun je misschien voorzichtig alles weer zo laten worden als het was, maar ik denk dat Corona nog wel even blijft en we tijdens deze periode verschuivingen gaan zien die later wellicht permanent worden.
Je ziet ook dat slagers, bakkers en groenteboeren momenteel veel beter draaien dan voorheen, al was het maar omdat men niet altijd bij een supermarkt buiten in de rij wil staan voor een karretje met pretpark-achtige looplijnen. Bij dat laatste krijg ik een beetje het gevoel van een 3e wereldland.
Ben jij om 4 uur 's middags al dronken? Geen idee waar je het over hebt.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:10 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Het afgelopen jaar heeft Den Haag de Amsterdammers ruimschoots weten in te halen. Best knap. Van Duindorp tot aan vrijstaat Schilderswijk via de boeren tot aan 5g bejaardenknuppelaars
Dat jij niet weet waar je het over hebt was mij al helder toen je den haag als hoofdstad ging aanwijzenquote:Op zondag 23 augustus 2020 16:13 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Ben jij om 4 uur 's middags al dronken? Geen idee waar je het over hebt.
al sik niet gevaccineerd ben ga ik nergens heen en zo denkt de hele wereld eroverquote:Op zondag 23 augustus 2020 16:12 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
ik weet ook niet wanneer het verdwijnt maar vaccineren is lang niet de enige weg. De meest voor de hand liggende manier is dat het gewoon uitdooft danwel zich ontwikkelt tot een neusverkoudheid zonder overbelaste zorg.
8 augustus 2020, Scheveningen Hollandquote:Op zondag 23 augustus 2020 16:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
al sik niet gevaccineerd ben ga ik nergens heen en zo denkt de hele wereld erover
de polders aldaar stonden met opzet ook onder water. Maar was de Zuiderzee niet te ondiep daar eigenlijk voor hun schepen?quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:09 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Ze wilden Amsterdam via meerdere kanten aanvallen. Maar bij holland op zn smalst hadden ze dusdanig veel tegenstand dat de troepen die aan de ijsselmeerkant zaten teruggeroepen werden om mee te helpen.
Achteraf hadden ze Amsterdam met 2 vingers in hun neus kunnen innemen via het ijsselmeer. Maar dat hebben ze niet gedaan
Volgens de Nederlandse spelling is het Den Haag. Maar gezien je simpele reacties zal dat wel te gecompliceerd voor je zijn.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:14 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Dat jij niet weet waar je het over hebt was mij al helder toen je den haag als hoofdstad ging aanwijzen
Als het alleen of mede via die weg moet blijft alles nog lang zoals 't nu is is want dat is veel minder grijpbaar.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:12 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
ik weet ook niet wanneer het verdwijnt maar vaccineren is lang niet de enige weg. De meest voor de hand liggende manier is dat het gewoon uitdooft danwel zich ontwikkelt tot een neusverkoudheid zonder overbelaste zorg.
Of veel erger verval door geldproblemen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:15 schreef Beathoven het volgende:
Toen ik de Canon van Amsterdam bekeek (aardige docu van AT5) dacht ik dat zoals 't nu gaat met deze moderne maatschappij het altijd wel redelijk steady zou blijven.
Corona lijkt toch wel een nieuw hoofdstuk in deze Canon te gaan worden met een lichtelijk verval die mogelijk gaat verzwaren. Niet alleen het gegeven dat er minder internationale studenten zijn, maar ook dat veel Amsterdammers die nu in de binnenstad wonen vooral nu eigenlijk veel liever in de ruimte wonen.
Ze hadden kleinere (vissers?)schepen ingenomen bij Den Helder en Hoorn dacht ikquote:Op zondag 23 augustus 2020 16:17 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de polders aldaar stonden met opzet ook onder water. Maar was de Zuiderzee niet te ondiep daar eigenlijk voor hun schepen?
Geen idee waar jij je boodschappen haalt maar bij de supermarkten waar ik kom staan geen rijen totaan buiten met pretpark-achtige looplijnen. Bij de slager, bakker en visboer daarentegen....quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:05 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Het is niet voor altijd, maar als jij je aan een voorspelling wil wagen voor wanneer 't voorbij is.. be my guest.
Als heel NL gevaccineerd is kun je misschien voorzichtig alles weer zo laten worden als het was, maar ik denk dat Corona nog wel even blijft en we tijdens deze periode verschuivingen gaan zien die later wellicht permanent worden.
Je ziet ook dat slagers, bakkers en groenteboeren momenteel veel beter draaien dan voorheen, al was het maar omdat men niet altijd bij een supermarkt buiten in de rij wil staan voor een karretje met pretpark-achtige looplijnen. Bij dat laatste krijg ik een beetje het gevoel van een 3e wereldland.
Dat is wel een beetje slecht ja. Dan wordt het straks een verhaal zoals bij die brug in Italie waarvan het in het voorschaduwen al duidelijk werd. Helaas voor de verantwoordelijken is er dan niemand die kan zeggen dat het niet bekend was.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Of veel erger verval door geldproblemen.
Ik kijk regelmatig At5 (ik woon er niet, ken er geen mensen, maar op de een of andere manier boeit het me), en pré-corona kwam er bijvoorbeeld al om de zoveel tijd geëmmer voorbij over instortende kades die al lang gerepareerd hadden moeten worden. Dat soort dingen.
akkoord, het is minder grijpbaar. Maar hoe lang dat duurt weet niemand. Het kan net zo plotseling gaan als dat het is gekomen. Dat was immers bij de eerste SARS variant ook al zo. Ohja en bij de befaamde Spaanse Griep.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:18 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Als het alleen of mede via die weg moet blijft alles nog lang zoals 't nu is is want dat is veel minder grijpbaar.
Hmhmquote:Op zondag 23 augustus 2020 16:17 schreef Captain_Jack_Sparrow het volgende:
[..]
Volgens de Nederlandse spelling is het Den Haag. Maar gezien je simpele reacties zal dat wel te gecompliceerd voor je zijn.
Het is bijna alsof die stad met touw en plakband aan elkaar hangt, bij wijze van spreken. Allemaal bouwsels van honderden jaren terug die technisch nog nét niet afgeschreven zijn, maar die al wel ontelbare renovaties hebben gehad en deels alsnog scheef hangen, en die vanwege de historische functie cq het mooie plaatje moeten blijven. Idem voor de beperkt functionerende infrastructuur in de historische kern; bij aanbouw gebaseerd op het aantal mensen dat er in de Gouden Eeuw doorheen liep.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:23 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Dat is wel een beetje slecht ja. Dan wordt het straks een verhaal zoals bij die brug in Italie waarvan het in het voorschaduwen al duidelijk werd. Helaas voor de verantwoordelijken is er dan niemand die kan zeggen dat het niet bekend was.
quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:51 schreef Nikonlover het volgende:
Brussel schaamt zich voor zichzelf, en willen alle steden zoals Brussel maken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:06 schreef YoungDriller het volgende:
[..]
Wees blij dat het een dwerg is. Helaas kijkt Brussel mee en wil van heel Europa een Amsterdams achterland maken.
Is Lodewijk Napoleon überhaupt in Haarlem geweest?quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:49 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Amsterdam heeft de koning het paleis op de dam gegeven in ruil voor de hoofstad.
Hij heeft er 4 jaar gezetenquote:Op zondag 23 augustus 2020 16:41 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Is Lodewijk Napoleon überhaupt in Haarlem geweest?
Mooie kaart van Amsterdam trouwens:
[ afbeelding ]
Hij is uiteindelijk in Haarlem gaan wonen volgens mij, hij hield van Nederland maar had allerlei klachten en kon in geen paleis aarden, in zijn villa in Haarlem voelde hij zich veruit het prettigst. Overigens kreeg hij het paleis op de dam niet, hij nam dat gemeentehuis gewoon in bezit en daardoor werd het een paleis.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:41 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Is Lodewijk Napoleon überhaupt in Haarlem geweest?
Mooi.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:49 schreef Nikonlover het volgende:
[..]
Hij heeft er 4 jaar gezeten![]()
https://www.canonvanneder(...)em/lodewijk-napoleon
https://haerlemsbodem.nl/kleuterkoning-terug-in-haarlem/quote:Paviljoensclaim
In 1820 kreeg Lodewijk toestemming van koning Willem I om Nederland te bezoeken. Hij wilde wat persoonlijke zaken regelen. Zo voerde hij een proces om zijn huis in Haarlem terug te krijgen. Paviljoen Welgelegen was na het vertrek van de Fransen als vijandelijk vermogen door de Nederlandse staat geconfisqueerd. De Haarlemse rechtbank wees het verzoek af. Wilhelmina van Pruisen, moeder van koning Willem I, kon sinds haar intrek op 10 januari 1814 op Welgelegen blijven bewonen als zij in Nederland verbleef.
Lees eens goed de reacties doorquote:Op zondag 23 augustus 2020 15:13 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
En thuiswerken, waardoor het ook lange termijn kan worden.quote:Op zondag 23 augustus 2020 15:13 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
quote:Op zondag 23 augustus 2020 17:37 schreef Sherlock_Holmes het volgende:
[..]
Lees eens goed de reacties door
Das een groot probleem idd. De komende jaren is er 2 miljard nodig om het allemaal te fixen. En dat is een optimistische begroting denk ik.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:20 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Of veel erger verval door geldproblemen.
Ik kijk regelmatig At5 (ik woon er niet, ken er geen mensen, maar op de een of andere manier boeit het me), en pré-corona kwam er bijvoorbeeld al om de zoveel tijd geëmmer voorbij over instortende kades die al lang gerepareerd hadden moeten worden. Dat soort dingen.
Klopt, het hangt allemaal nog wat van ellende aan elkaar. Grachtenpanden in deze risicogebieden lijken me anno 2020 met alle ontwikkelingen erbij helemaal geen goede investering. Maar ja.. politiek. Het aanpakken gaat pas prestige worden als de eerste plaatselijke ramp er is geweest. Daarvoor brandt niemand z'n handen eraan.quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:31 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Het is bijna alsof die stad met touw en plakband aan elkaar hangt, bij wijze van spreken. Allemaal bouwsels van honderden jaren terug die technisch nog nét niet afgeschreven zijn, maar die al wel ontelbare renovaties hebben gehad en deels alsnog scheef hangen, en die vanwege de historische functie cq het mooie plaatje moeten blijven. Idem voor de beperkt functionerende infrastructuur in de historische kern; bij aanbouw gebaseerd op het aantal mensen dat er in de Gouden Eeuw doorheen liep.
En zodra ze ergens in de grond gaan boren, onder de grond bezig zijn, enzovoort, krijgt daarboven weer ergens een huis gescheurde muren.
Wat een geweldig initiatief!quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:18 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
[..]
Maar ja die heb je óók overal... en soms zijn ze niet eens meer welkom...
bijvoorbeeld in Amersfoort.
Ik praatte altijd gewoon Nederlands, en als ze het persé wilde liep ik weg. Ga geen Engels spreken in Nederlandstaalgebied.quote:Op zondag 23 augustus 2020 18:48 schreef hunterrnl het volgende:
Altijd al raar gevonden om in het Engels te bestellen als ik in Amsterdam-Centrum was. Ik dacht altijd dat toeristen kwamen voor Amsterdam zelf en de sfeer in de stad. Wat heeft het voor nut om Internationaal te worden en je eigen achtergrond de grond in te trappen.
Nou toen het nog Nieuw Amsterdam was...quote:Op zondag 23 augustus 2020 16:31 schreef LXIV het volgende:
Echt alleen maar zwakzinnige Amsterdammers denken dat hun dorp ooit een klein beetje New York geweest is.
Zo zo. Het is wat hoorquote:Op zondag 23 augustus 2020 18:19 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Wat een geweldig initiatief!![]()
![]()
![]()
Een cafe waar weer echte menselijkheid ontstaat en in zichzelf gekeerde hipsters niet welkom zijn.
Ik ben vorig jaar in Hamburg geweest en die stad en zijn inwoners hebben hun karakter wel weten te behouden; van het groeten met "moin" tot de ontspannen houding, bovendien wordt je standaard nog gewoon - zoals het hoort - in het Duits ipv Engels aangesproken.quote:Op zondag 23 augustus 2020 19:16 schreef Hexagon het volgende:
Alle steden hebben hetzelfde probleem. Dus een beetje een raar stemmingmakend artikel
Volgens mij zat het bestuur van de VOC, de heeren XVII, en dat van de WIC beiden in Amsterdam. Denk dat user een beetje een 010-minderwaardigheidscomplexje heeft. Rotterdam heeft namelijk inderdaad nooit veel in de melk te brokkelen gehad in de 'Gouden Eeuw'; moest altijd knielen en buigen voor Dordrecht.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:57 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Das maar goed ook, zoek het maar uit met jullie slavenverleden.quote:Op zondag 23 augustus 2020 21:49 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
Volgens mij zat het bestuur van de VOC, de heeren XVII, en dat van de WIC beiden in Amsterdam. Denk dat user een beetje een 010-minderwaardigheidscomplexje heeft. Rotterdam heeft namelijk inderdaad nooit veel in de melk te brokkelen gehad in de 'Gouden Eeuw'; moest altijd knielen en buigen voor Dordrecht.
'Jullie slavenverleden'? De grootste financiers van de slavenhandel in de WIC bevonden zich in Zeeland. Waarom je dan in naam van Zwarte Piet de stad Amsterdam erbij moet betrekken? Omdat het West Indisch Huis hier stond? Bij de weg: de slavenhandel was, voor wat betreft de WIC, nooit zo'n profijtelijk iets als de handel van de VOC.quote:Op zondag 23 augustus 2020 21:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Das maar goed ook, zoek het maar uit met jullie slavenverleden.
Rotterdam is een prachtstad! Wist je dat de complete gemeenteraad burgemeester Aboutaleb gevraagd heeft nog een ambstermijn te doen?
Zie ik in Amsterdam niet gebeuren.
zit je hoog hè.quote:Op zondag 23 augustus 2020 21:59 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
'Jullie slavenverleden'? De grootste financiers van de slavenhandel in de WIC bevonden zich in Zeeland. Waarom je dan in naam van Zwarte Piet de stad Amsterdam erbij moet betrekken? Omdat het West Indisch Huis hier stond? Bij de weg: de slavenhandel was, voor wat betreft de WIC, nooit zo'n profijtelijk iets als de handel van de VOC.
[/quote[quote]Op zondag 23 augustus 2020 21:59 schreef Interpretatie het volgende:
[..]
'Jullie slavenverleden'? De grootste financiers van de slavenhandel in de WIC bevonden zich in Zeeland. Waarom je dan in naam van Zwarte Piet de stad Amsterdam erbij moet betrekken? Omdat het West Indisch Huis hier stond? Bij de weg: de slavenhandel was, voor wat betreft de WIC, nooit zo'n profijtelijk iets als de handel van de VOC.
Het zou best apart zijn als de amsterdamse raad zoiets zou vragenquote:Op zondag 23 augustus 2020 21:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Rotterdam is een prachtstad! Wist je dat de complete gemeenteraad burgemeester Aboutaleb gevraagd heeft nog een ambstermijn te doen?
Zie ik in Amsterdam niet gebeuren.
Ah dus dit is nu iets Amsterdams?quote:Op zondag 23 augustus 2020 21:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
zoek het maar uit met jullie slavenverleden.
Dat zei ik niet, je moet weg een idioot zijn om anno 2020, een rijtjeshuis uit 1970 te kopen voor 1,3 miljoen...quote:Op zondag 23 augustus 2020 22:28 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
Iemand moet wel stuitend weinig kennis hebben van de historie van de Nederlandse slavenhandel om Rotterdam er van te vrijwaren
Het is vooral wegens Watson zelf... met z'n soyboys en 'conservatism is the new punk rock man!!!'quote:Op zondag 23 augustus 2020 14:51 schreef Enchanter het volgende:
[..]
Kijk nou maar gewoon het filmpje , hij haalt er gewoon bronnen bij , niks aan gelogen.
Maar ja Paul J. Watson is gelinkt met Alex Jones () dat moet het wel kut zijn
Oke dat zei je niet !!1!111quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:12 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Dat zei ik niet, je moet weg een idioot zijn om anno 2020, een rijtjeshuis uit 1970 te kopen voor 1,3 miljoen...
😆
Doe niet zo gefrustreerd. Amsterdam was de bom, nu het afvoerputje.quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:48 schreef Godfried_met_den_baard het volgende:
[..]
Oke dat zei je niet !!1!111
quote:Op zondag 23 augustus 2020 23:54 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Doe niet zo gefrustreerd. Amsterdam was de bom, nu het afvoerputje.
En iedereen zag het gebeuren, wens je veel sterkte en wijsheid toe!
quote:Op zondag 23 augustus 2020 21:53 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Ik kwam altijd vaak en graag in Amsterdam maar de laatste 5 jaar was het gewoon kut geworden.quote:Op zondag 23 augustus 2020 21:56 schreef Sapstengel het volgende:
Alle grote steden zijn kut en verpauperd, Amsterdam doet gewoon mee met de trend. Kijk naar Los Angeles met overal daklozen in tenten. Of de misdaadgolf in New York waar alles nu dichtgetimmerd is. Parijs heeft ook daklozen in tenten op straat.
Edit: las alleen de titel, blijkt een ander soort retour te zijn. Klinkt dus niet als een verkeerd ding, voordat Amsterdam dus wel de kant op gaat van bovenstaande steden. En dat internationale karakter kan mij ook gestolen worden, we zijn hier in Nederland. Enige nadeel is dan misschien de expats die wegblijven. Maarja het voordeel is dan wel weer dat het misschien een keer voor wat lagere huurprijzen zorgt als die "bubbel" knapt.
Die was wel hilarischquote:Op zondag 23 augustus 2020 13:44 schreef spectrumanalyser het volgende:
Amsterdam. overdreven populair.
iemand had twee zeecontainers gehuurd en deze bij bouwprojecten had laten neerzetten. matrasjes erin gegooid en te huur aangeboden op Airbnb. prompt werd 't nog geboekt ook.
En ze stonden gewoon op de openbare weg. Degene die de containers verhuurde was niet eens eigenaar van de grond waar ze op stonden. Ze werden gewoon midden op straat gedumpt en voor een vermogen verhuurd.quote:Op maandag 24 augustus 2020 00:22 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Die was wel hilarisch![]()
Ze waren niet eens echt gehuurd want de verhuurder heeft het geld nooit gekregen, sterker wist niet aan wie ze nou verhuurd waren![]()
Dat maakte het zo mooi, gewoon op de stoep gepleurd en ff een paar weken AirBnB cash trekkenquote:Op maandag 24 augustus 2020 00:33 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
En ze stonden gewoon op de openbare weg. Degene die de containers verhuurde was niet eens eigenaar van de grond waar ze op stonden. Ze werden gewoon midden op straat gedumpt en voor een vermogen verhuurd.
De hoogtijdagen waren van 1650 tot 1750, Londen en Parijs waren echter ook in die hoogtijdagen 2x zo groot.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:23 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Rond 1650 was Amsterdam nog een echte wereldstad. Pas rond 1900 werd Amsterdam qua bevolkingsaantal pas ingehaald door steden als Berlijn en Moskou.
Waar je ook bent... overal zitten de mensen op hun telefoon te starenquote:Op zondag 23 augustus 2020 18:19 schreef Linkse_Boomknuffelaar het volgende:
[..]
Wat een geweldig initiatief!![]()
![]()
![]()
Een cafe waar weer echte menselijkheid ontstaat en in zichzelf gekeerde hipsters niet welkom zijn.
Nou nou... valt ook wel mee hoor... een pauper bén jé gewoon, of je nou en Amsterdammer bent of een Rotterdammer of een Haagse Harry...quote:Op maandag 24 augustus 2020 01:33 schreef FernandoMartinez het volgende:
Amsterdam is idd kut geworden, of je moet geld hebben om in het centrum te wonen of je belandt in pauperwijken. De middenklasse is keihard weggejaagd naar Almere![]()
En dan die burgermeester nog eens, die gaat het er echt niet beter op maken.
Heb je ook iets zinnigs te melden?quote:Op maandag 24 augustus 2020 03:38 schreef FANNvanhetlaatsteuur het volgende:
Er zijn trouwens heel veel liedjes geschreven over dit onderwerp,
I was born with a plastic spoon in my mouth
You think we look pretty good together
You think my shoes are made of leather
But I'm a substitute for another guy
I look pretty tall but my heels are high
The simple things you see are all complicated
I look pretty young, but I'm just back-dated, yeah
Substitute your lies for fact
I can see right through your plastic mac
I look all white, but my dad was black
My fine-looking suit is really made out of sack
The north side of my town faced east, and the east was facing south
And now you dare to look me in the eye
Those crocodile tears are what you cry
It's a genuine problem, you won't try
To work it out at all you just pass it by, pass it by
Substitute me for him
Substitute my coke for gin
Substitute you for my mum
At least I'll get my washing done
But I'm a substitute for another guy
I look pretty tall but my heels are high
The simple things you see are all complicated
I look pretty young, but I'm just backdated, yeah
The north side of my town faced east, and the east was facing south
And now you dare to look me in the eye
Those crocodile tears are what you cry
It's a genuine problem, you won't try
To work it out at all you just pass it by, pass it by
Substitute me for him
Substitute my coke for gin
Substitute you for my mum
At least I'll get my washing done
Substitute your lies for fact
I can see right through your plastic mac
I look all white, but my dad was black
My fine-looking suit is really made out of sack
Je moeder welquote:Op maandag 24 augustus 2020 04:03 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Heb je ook iets zinnigs te melden?
Je oma helaas niet. Maar ja, was ook slecht verstaanbaar met m’n lul in d’r tandeloze bek.quote:
zoals wat? zoiets als dit?quote:Op maandag 24 augustus 2020 04:03 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Heb je ook iets zinnigs te melden?
Neh....quote:Op maandag 24 augustus 2020 04:07 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Je oma helaas niet. Maar ja, was ook slecht verstaanbaar met m’n lul in d’r tandeloze bek.
Viesmadquote:Op maandag 24 augustus 2020 04:07 schreef KillemWieft het volgende:
[..]
Je oma helaas niet. Maar ja, was ook slecht verstaanbaar met m’n lul in d’r tandeloze bek.
Ja, had je anders verwacht? Heb een week met die kadaverlucht aan m’n lul rondgelopen. Water, zeep, zelfs Dettol hielp niet.quote:
Nou nou nou nou nou!quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 08:55 schreef Klopkoek het volgende:
Sowieso zal Amsterdam het geld blijven verdienen voor de racisten in de provincie (Limburg bijvoorbeeld).
Juist daarom ben ik tijdens de corona-tijd naar Amsterdam geweest. Om daar eens rond te kunnen lopen zonder dat het extreem druk was met toeristen. Was echt wel prima dan!quote:Op zondag 23 augustus 2020 21:41 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben vorig jaar in Hamburg geweest en die stad en zijn inwoners hebben hun karakter wel weten te behouden; van het groeten met "moin" tot de ontspannen houding, bovendien wordt je standaard nog gewoon - zoals het hoort - in het Duits ipv Engels aangesproken.
Ik vond Amsterdam rond de eeuwwisseling een sympathieke stad en kwam er dan ook graag, maar toen ik er twee jaar terug nog eens was schrok ik er van hoe zeer de stad haar eigen karakter verloren had en hoe afschuwelijk druk het was. Zelfs mijn vriendin, die jarenlang in steden als London, München en Düsseldorf gewoond heeft, vond Amsterdam maar een vreselijke kutstad.
Hamburg is een echt linkse, ietwat anarchistische stad met een veel kleinere VVD en D66. Dat is het verschil en resulteert in een ander beleid.quote:Op zondag 23 augustus 2020 21:41 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Ik ben vorig jaar in Hamburg geweest en die stad en zijn inwoners hebben hun karakter wel weten te behouden; van het groeten met "moin" tot de ontspannen houding, bovendien wordt je standaard nog gewoon - zoals het hoort - in het Duits ipv Engels aangesproken.
Ik vond Amsterdam rond de eeuwwisseling een sympathieke stad en kwam er dan ook graag, maar toen ik er twee jaar terug nog eens was schrok ik er van hoe zeer de stad haar eigen karakter verloren had en hoe afschuwelijk druk het was. Zelfs mijn vriendin, die jarenlang in steden als London, München en Düsseldorf gewoond heeft, vond Amsterdam maar een vreselijke kutstad.
In before 'Slavernijverleden'quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 09:36 schreef pokkerdepok het volgende:
dat provinciale zit er nog wel in he, bij de nederlanders... alleen je eigen stukje is leuk, de rest is kut. en amsterdam is het aller kutste.
we zijn een fantastisch eigenwijs landje dat geen mega steden nodig heeft om een van de rijkste stukjes aarde te zijn. heel nederland is eigenlijk een grote dorp-stad.
quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 08:55 schreef Klopkoek het volgende:
[ twitter ]
[..]
Sowieso zal Amsterdam het geld blijven verdienen voor de racisten in de provincie (Limburg bijvoorbeeld).
Nee hoor, ik durf gerust te bekennen dat ik Düsseldorf echt een leuke stad vind, meer dan Keulen en/of Amsterdam bijvoorbeeld. München vind ik helemaal geweldig; het is een miljoenenstad, maar dan met op veel plekken in de stad het lekker rustige karakter van een provinciestad. Geen enkele Nederlandse stad komt ook maar in de buurt van München...quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 09:36 schreef pokkerdepok het volgende:
dat provinciale zit er nog wel in he, bij de nederlanders... alleen je eigen stukje is leuk, de rest is kut. en amsterdam is het aller kutste.
we zijn een fantastisch eigenwijs landje dat geen mega steden nodig heeft om een van de rijkste stukjes aarde te zijn. heel nederland is eigenlijk een grote dorp-stad.
Dan kan je beter verhuizen....quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:31 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Nee hoor, ik durf gerust te bekennen dat ik Düsseldorf echt een leuke stad vind, meer dan Keulen en/of Amsterdam bijvoorbeeld. München vind ik helemaal geweldig; het is een miljoenenstad, maar dan met op veel plekken in de stad het lekker rustige karakter van een provinciestad. Geen enkele Nederlandse stad komt ook maar in de buurt van München...
Dat lijkt me toch meer een geldkwestie.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:08 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
Als zelf Surinamers liever in Almere (of al places....) willen wonen dan kun je wel stellen dat amsterdam aan het afglijden is ja.
Eens.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:26 schreef Hathor het volgende:
Als je hebt rondgelopen in steden als Londen, Parijs, of New York, dan kan je eigenlijk alleen maar concluderen dat Amsterdam een uit zijn krachten gegroeid dorp is.
Het is juist precies wat veel mensen willen? Veel Amsterdammers willen helemaal niet dat Amsterdam in trek is bij toeristen en expats. Die willen liever een dorpse stad.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:02 schreef JannekeC5 het volgende:
Het linkse beleidt helpt ook niet, maar daar heeft de linkse kliek zelf voor gekozen...
okee dusseldorf ben ik het wel mee eens, dat is een fijne stad.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 10:31 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
[..]
Nee hoor, ik durf gerust te bekennen dat ik Düsseldorf echt een leuke stad vind, meer dan Keulen en/of Amsterdam bijvoorbeeld. München vind ik helemaal geweldig; het is een miljoenenstad, maar dan met op veel plekken in de stad het lekker rustige karakter van een provinciestad. Geen enkele Nederlandse stad komt ook maar in de buurt van München...
Je haalt het Centrum met de rest van de stad door elkaar, en in het Centrum komen geen Amsterdammers.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:51 schreef Subw00fer het volgende:
Amsterdam is waarschijnlijk de meest vervuilde hoofdstad ter wereld. Nergens zijn er zoveel hoerenhuizen/hoerenlopers en coffeeshops/drugsverslaafden.
Düsseldorf is zoveel meer dan Amsterdam.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:49 schreef Eightyone het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)zijn-retour~b66efceb
Wat citaten uit het stuk, die het een beetje samenvatten:
[..]
[..]
[..]
[..]
Een stad als Düsseldorf, zo vreselijk is dat nou ook weer niet. Maar er mag er in Nederland best eentje uit springen qua aanbod.
? Het is toch Amsterdam of niet?quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 13:03 schreef raptorix het volgende:
[..]
Je haalt het Centrum met de rest van de stad door elkaar, en in het Centrum komen geen Amsterdammers.
Dat is maar een klein aantal.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 14:39 schreef kniptoko het volgende:
reken maar dat op de wallen , nieuwmarkt enz .... gewoon amsterdammers wonen
Is ws een pandje voor de verhuur...quote:Op dinsdag 1 september 2020 13:26 schreef Eightyone het volgende:
Zoals op termijn verwacht.
Wel lullig voor die mensen die er pal naast wonen.
Nature is healing.quote:Op dinsdag 1 september 2020 13:42 schreef ootjekatootje het volgende:
[..]
Is ws een pandje voor de verhuur...
Amsterdam brokkelt langzaam af.
quote:Amsterdammer mag dokken voor tekorten linkse coalitie
De gevolgen van de coronacrisis worden door de linkse coalitie van GroenLinks, D66, PvdA en SP de komende jaren afgewenteld op de Amsterdamse burgers. Al komend jaar wordt de ozb met maar liefst twintig procent verhoogd en worden de parkeerinkomsten opgehoogd, melden de partijen tijdens de presentatie ’samen sterker uit de crisis’. Ook gaat het mes in het ambtenarenapparaat en wordt er beloofd om te gaan snijden in politieke ambities. Dat laatste is nog maar de vraag.
https://www.telegraaf.nl/(...)rten-linkse-coalitie
Tsja, iedere keer word je weggelachen als je voorspelt dat een links college meer betalen voor minder inhoudt en keer op keer komt het weer uit.quote:
Wat zou je zelf stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen?quote:Op woensdag 2 september 2020 18:17 schreef VEM2012 het volgende:
[..]
Tsja, iedere keer word je weggelachen als je voorspelt dat een links college meer betalen voor minder inhoudt en keer op keer komt het weer uit.
Maar ja, het zal veel van die linkse stemmers aan hun reet roesten, die hoeven immers geen ozb te betalen en vaak ook geen parkeerlasten.
Misschien moeten ze eens stoppen met denken en daadwerkelijk gaan handelen? De straten spoelen de grachten in door al dat gedenk. Het lijkt me nu tijd om te handelen.quote:Op woensdag 2 september 2020 18:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wat zou je zelf stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen?
Ik zie niet zo heel veel keus naast groenlinks eigenlijk. Die lijken als enige echt aan de stad te denken. De VVD & co... tsja. Die hebben we landelijk al lange tijd en ben daar niet erg tevreden mee. En de PVV ofzo hebben sowieso weinig met Amsterdam als stad.
Het is zeker tijd om te handelen maar dit speelt natuurlijk al 20 tot 30 jaar een rol. De kades zijn niet opeens pas de afgelopen jaren verzwakt. In tegendeel lijkt me, aangezien veel kades al autovrij zijn gemaakt de laatste jaren.quote:Op woensdag 2 september 2020 18:33 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Misschien moeten ze eens stoppen met denken en daadwerkelijk gaan handelen? De straten spoelen de grachten in door al dat gedenk. Het lijkt me nu tijd om te handelen.
Maar goed, ik woon niet in Amsterdam dus ik heb niet hetzelfde water uit de kraan als jullie. Het lijkt soms of daar iets vreemds doorheen zit in Amsterdam.
Ze zullen niet (als enige) schuld hebben misschien, maar ze zitten nu wel als grootste partij aan de knoppen.quote:Op woensdag 2 september 2020 18:40 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is zeker tijd om te handelen maar dit speelt natuurlijk al 20 tot 30 jaar een rol. De kades zijn niet opeens pas de afgelopen jaren verzwakt. In tegendeel lijkt me, aangezien veel kades al autovrij zijn gemaakt de laatste jaren.
Groenlinks moet nu wat doen, maar of ze de schuldige zijn zijn... nee. Die zijn pas de laatste paar jaar echt groot geworden.
Dat eerste is een beetje onzin idd,en hopelijk gaat dat niet door (is nog niet besloten).quote:Op woensdag 2 september 2020 18:46 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
[..]
Ze zullen niet (als enige) schuld hebben misschien, maar ze zitten nu wel als grootste partij aan de knoppen.
En als je dan als buitenstaander ziet dat er voor alles geld is, van white privelege cursussen voor ambtenaren tot voorzieningen en opvang voor uitgeprocedeerde asielzoekers, denk ik dat ze in Amsterdam de prioriteiten wel op heel perverse wijze hebben gerangschikt.
Dat valt op zich mee. Dat is de wallen. En daar hoef ik niet te komen als inwoner van Amsterdam.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:51 schreef Subw00fer het volgende:
Amsterdam is waarschijnlijk de meest vervuilde hoofdstad ter wereld. Nergens zijn er zoveel hoerenhuizen/hoerenlopers en coffeeshops/drugsverslaafden.
Ik verwacht mocht er een definitieve oplossing komen voor het corona virus het weer als vanouds gaat worden moet ook wel wat met al de hotels die er nog steeds gebouwd worden.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is juist precies wat veel mensen willen? Veel Amsterdammers willen helemaal niet dat Amsterdam in trek is bij toeristen en expats. Die willen liever een dorpse stad.
Lijkt me ook. Uiteindelijk blijft Amsterdam enorm in trek bij toeristen. Zeker nu grote delen van Azie ook steeds vaker naar Europa reizen.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:04 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik verwacht mocht er een definitieve oplossing komen voor het corona virus het weer als vanouds gaat worden moet ook wel wat met al de hotels die er nog steeds gebouwd worden.
Verre van. Wellicht wel qua hoerenhuizen, maar qua junkies zeker niet.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:51 schreef Subw00fer het volgende:
Moeten ze niet in Amsterdam wonen, die zijn daar echt niet geboren hoor. Wellicht aan de rand.quote:Op dinsdag 25 augustus 2020 12:11 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is juist precies wat veel mensen willen? Veel Amsterdammers willen helemaal niet dat Amsterdam in trek is bij toeristen en expats. Die willen liever een dorpse stad.
Het is de laatste jaren wel echt flink erger geworden.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:32 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Moeten ze niet in Amsterdam wonen, die zijn daar echt niet geboren hoor. Wellicht aan de rand.
Toerisme is daar niet van de laatste 15 jaar.
Dat is hartstikke fijn natuurlijk, maar het is hetzelfde dat ik naast een nieuw te bouwen snelweg ga wonen. En als die er ligt klagen dat het te druk is.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:37 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Het is de laatste jaren wel echt flink erger geworden.
https://www.ad.nl/binnenl(...)l-te-lopen~aed1a0f2/
Dit is over 2017, maar hetzelfde kan je voor elk jaar zeggen de afgelopen jaren.
Nee, het is meer naast een snelweg gaan wonen die goed doorloopt, maar op een gegeven moment helemaal vast komt te zitten waardoor iedereen dag in dag uit aan het toeteren is.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:40 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dat is hartstikke fijn natuurlijk, maar het is hetzelfde dat ik naast een nieuw te bouwen snelweg ga wonen. En als die er ligt klagen dat het te druk is.
Je kan ook gewoon niet op de Grachtengordel wonen.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:42 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Nee, het is meer naast een snelweg gaan wonen die goed doorloopt, maar op een gegeven moment helemaal vast komt te zitten waardoor iedereen dag in dag uit aan het toeteren is.
Mwah, zelfs oost begint echt behoorlijk druk te worden. Althans voor corona. Nu is het even minder.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:43 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Je kan ook gewoon niet op de Grachtengordel wonen.
Ik geloof dat die mensen voor een reden in Amsterdam wonen, het zal niet zijn omdat het betaalbaar is.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:44 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Mwah, zelfs oost begint echt behoorlijk druk te worden. Althans voor corona. Nu is het even minder.
Dat zegt niemand. Toeristen zijn van harte welkom wmb. Maar er is wel een limiet van hoeveel mensen er in een straat passen bijvoorbeeld. Ook zijn veel toeristen nogal overlastgevend.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:45 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik geloof dat die mensen voor een reden in Amsterdam wonen, het zal niet zijn omdat het betaalbaar is.
Dus ik geloof wegens de status van de stad.
Waarom mogen zij daar wel van genieten maar de toerist niet?
Ze moeten zich ook wel aan de regels houden uiteraard. Maar vaak komt het bij de locals over alsof ze vinden dat de stad alleen van hen is.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:47 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat zegt niemand. Toeristen zijn van harte welkom wmb. Maar er is wel een limiet van hoeveel mensen er in een straat passen bijvoorbeeld. Ook zijn veel toeristen nogal overlastgevend.
Dat is idd vreselijk gedrag. Zoals ik zeg toeristen zijn van harte welkom, maar ik zeg ook dat er wel een max zit van wat een stad aankan. In het hoogseizoen zie je overal prullenbakken uitpuilen bijvoorbeeld. Dat kost de gemeente alleen maar geld, terwijl de winst naar private hotels gaan en dergelijke. (daarom is er ook toeristenbelasting nu)quote:Op woensdag 2 september 2020 19:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ze moeten zich ook wel aan de regels houden uiteraard. Maar vaak komt het bij de locals over alsof ze vinden dat de stad alleen van hen is.
Ik weet wel zeker dat ook met de prullenbakken de gemeente onder de streep dikke winsten draait.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:51 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Dat is idd vreselijk gedrag. Zoals ik zeg toeristen zijn van harte welkom, maar ik zeg ook dat er wel een max zit van wat een stad aankan. In het hoogseizoen zie je overal prullenbakken uitpuilen bijvoorbeeld. Dat kost de gemeente alleen maar geld, terwijl de winst naar private hotels gaan en dergelijke. (daarom is er ook toeristenbelasting nu)
Als ik in Amsterdam zou wonen? Bij1. Maar dan om te trollen.quote:Op woensdag 2 september 2020 18:23 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Wat zou je zelf stemmen bij de gemeenteraadsverkiezingen?
Ik zie niet zo heel veel keus naast groenlinks eigenlijk. Die lijken als enige echt aan de stad te denken. De VVD & co... tsja. Die hebben we landelijk al lange tijd en ben daar niet erg tevreden mee. En de PVV ofzo hebben sowieso weinig met Amsterdam als stad.
Hordes dronken Britse toeristen die kotsend, pissend en brallend door de grachten trekken. Gezellig.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Uiteindelijk blijft Amsterdam enorm in trek bij toeristen.
En Nederland is uiteindelijk een open land en je kunt mensen normaal gesproken niet verbieden om naar Amsterdam te komen.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:28 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
[..]
Lijkt me ook. Uiteindelijk blijft Amsterdam enorm in trek bij toeristen. Zeker nu grote delen van Azie ook steeds vaker naar Europa reizen.
Dat is denk ik inderdaad een groot probleem. Ze veroorzaken veel overlast en zijn vaak inderdaad volkomen laveloos. En komen niet als andere toeristen voor de musea en bezienswaardigheden. Maar alleen voor de drank en drugs. En dat beperkt zich vaak wel tot rond de Nieuwmarkt en omgeving gelukkig.quote:Op donderdag 3 september 2020 06:30 schreef Subw00fer het volgende:
[..]
Hordes dronken Britse toeristen die kotsend, pissend en brallend door de grachten trekken. Gezellig.
Eigenlijk is daar vrij weinig over bekend. Wat het de gemeente precies kost. En dan gaat het niet alleen om de prullenbakken. Maar denk aan de schade aan gebouwen, (pissen tegen monumenten), en ook de inzet van politie en handhaving.quote:Op woensdag 2 september 2020 19:54 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Ik weet wel zeker dat ook met de prullenbakken de gemeente onder de streep dikke winsten draait.
Dat zat voornamelijk in Zeeland, in Middelburg en Vlissingen.quote:Op zondag 23 augustus 2020 13:11 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het lek stoten en vergaan van een slavenboot op de Marowijne rivier door een stommiteit van de kapitein was wel een tegenvaller voor de 700 opgesloten slavenquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 12:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat zat voornamelijk in Zeeland, in Middelburg en Vlissingen.
Ik zie het verband niet?quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 12:59 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het lek stoten en vergaan van een slavenboot op de Marowijne rivier door een stommiteit van de kapitein was wel een tegenvaller voor de 700 opgesloten slaven
https://gazeta-vn.ru/finance/het-slavenschip-leusden.php
Dat die 700 slaven verzopen zijn omdat de domme kapitein bang was dat ze hem zouden vermoorden als ie de luiken opendeed van het zinkende slavenschipquote:
Ik zie het verband niet met mijn opmerking dat Surinaamse slavenhandel voornamelijk vanuit de Zeeuwse havens werd gedaan?quote:Op dinsdag 6 oktober 2020 13:04 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat die 700 slaven verzopen zijn omdat de domme kapitein bang was dat ze hem zouden vermoorden als ie de luiken opendeed van het zinkende slavenschip
Misschien niet ten onrechte
Idd, enkel de making van een Europese superstaat kan ons helpenquote:Op zondag 23 augustus 2020 12:53 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Amsterdam maakt deel uit van het verouderde Museum Europa
Hotel europa , dat leeft op de euro printer
Of In Africaquote:Op dinsdag 6 oktober 2020 18:37 schreef Blackst4r het volgende:
Je bent daar in Noord Afrika, niet in Nederland.
Noord-Afrika is geen onderdeel van Afrika volgens jou?quote:
Lekker boeiend. Dat is geen enkele stad.quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:56 schreef Eightyone het volgende:
[..]
Je ging iig steeds meer merken dat het totaal niet meer gebouwd was op wat er in de jaren voor covid19 zoal doorheen wilde strompelen. Veel te krap.
In Almere en Rotterdam lukt het aardig.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 15:41 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Lekker boeiend. Dat is geen enkele stad.
Wat is jouw definitie van een wereldstad?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 15:44 schreef bianconeri het volgende:
Amsterdam is absoluut geen wereldstad.
Zelfs binnen Nederland zijn er steden waar je veel en veel sneller heen zou moeten.
Helaas denken buitenlanders nog aan Amsterdam bij NL.
Maar je hebt bepaalde must see steddn. Bv in Europa.
Londen, Barcelona, Parijs, Rome en Berlijn. Zeker geen Amsterdsm.
West Nederland
Dat is vanuit het oogpunt van een toerist gezien.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 15:44 schreef bianconeri het volgende:
Zelfs binnen Nederland zijn er steden waar je veel en veel sneller heen zou moeten.
West Nederland
Wees blij met Amsterdam je moest eens de Belgische hoofdstad zienquote:Op vrijdag 9 oktober 2020 15:44 schreef bianconeri het volgende:
West Nederland
Wat een onzin.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 18:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is vanuit het oogpunt van een toerist gezien.
Kijk je wat breder dan staat Amsterdam boven Barcelona (en ook wel Rome). Parijs en zeker London staan uiteraard hoger. Berlijn vind ik moeilijk in te schatten, beetje apart geval.
Ok, ik hap. Wat maakt Barcelona meer een wereldstad dan Amsterdam?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 20:15 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Ik ben in die steden geweest, of meermaals, en Amsterdam mag de voeten van een Barcelona nog niet eens kussen.
Absoluut niet zeg
Ga er eens heen zou ik zeggen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 20:21 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Ok, ik hap. Wat maakt Barcelona meer een wereldstad dan Amsterdam?
Goed en vooral sterk verhaal wel.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 21:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ga er eens heen zou ik zeggen.
Alles.
Wat maakt uberhaupt Amsterdam bijzonder? Precies... Niets.
Grachten? Hebben zo veel steden in NL bv.
Het centrum van Rotterdam is vooral na WO II onder de opeenvolgende gemeenteraden gesloopt om plaats te maken voor afzichtelijke wederopbouwarchitectuur. Doodzonde, want op de beelden van voor WO II zie je dat Rotterdam echt een prachtige stad was.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 18:00 schreef Eightyone het volgende:
[..]
In Almere en Rotterdam lukt het aardig.
Maar goed, dan heb je het over een stad uit de jaren 70, en eentje met een ooit platgebombardeerd (en daardoor na de oorlog opnieuw opgebouwd) hart.
Ben er vaak genoeg geweest, maar noem eens wat voorbeelden?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 21:27 schreef bianconeri het volgende:
[..]
Ga er eens heen zou ik zeggen.
Alles.
Wat maakt uberhaupt Amsterdam bijzonder? Precies... Niets.
Grachten? Hebben zo veel steden in NL bv.
Berlijn is helaas steeds meer een dertien-in-een-dozijn Starbucks en Madame Tussauds metropool aan het worden waar je standaard in het Engels aangesproken wordt wanneer je een kop koffie of een glas bier wil bestellen.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 18:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Dat is vanuit het oogpunt van een toerist gezien.
Kijk je wat breder dan staat Amsterdam boven Barcelona (en ook wel Rome). Parijs en zeker London staan uiteraard hoger. Berlijn vind ik moeilijk in te schatten, beetje apart geval.
Ik doel meer op het decentrale karakter van Duitsland. Financieel centrum is Frankfurt, Handel is Hamburg, industrie en tech is Munchen en Stuttgart etc.quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 21:50 schreef DDDDDaaf het volgende:
[..]
Berlijn is helaas steeds meer een dertien-in-een-dozijn Starbucks en Madame Tussauds metropool aan het worden waar je standaard in het Engels aangesproken wordt wanneer je een kop koffie of een glas bier wil bestellen.
In welk opzicht?quote:Op vrijdag 9 oktober 2020 18:52 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Kijk je wat breder dan staat Amsterdam boven Barcelona (en ook wel Rome).
Het Parool heeft een nieuw stuk gepubliceerd over hoe hard COVID-19 Amsterdam opnieuw treft: https://www.parool.nl/ams(...)brandhaard~befe4314/quote:Op zondag 23 augustus 2020 12:49 schreef Eightyone het volgende:
https://www.parool.nl/ams(...)zijn-retour~b66efceb
Wat citaten uit het stuk, die het een beetje samenvatten:
[..]
[..]
[..]
[..]
Een stad als Düsseldorf, zo vreselijk is dat nou ook weer niet. Maar er mag er in Nederland best eentje uit springen qua aanbod.
Schiphol in wereldwijde top 5 meest verbonden luchthavens, Haven de op 3 na grootste in Europa. Financieel centrum van het land en ook een beter vestigingsklimaat (kijk naar hoeveel multinationals er een groot kantoor hebben), hoger gewaardeerde Universiteiten (tov Barcelona), om maar even een paar dingen te noemen. Het is niet één aspect wat een wereldstad maakt, maar alles bij elkaar schat ik Amsterdam meer in het rijtje met Madrid dan met Barcelona.quote:
Mja, lastig dat objectief te beoordelen. Die punten gelden ook voor Frankfurt of Dublin, die ik toch wat lager inschat dan Madrid, Rome, Barcelona of Zürich. Berlin is door de historie een geval apart ja.quote:Op zaterdag 10 oktober 2020 14:58 schreef tjoptjop het volgende:
[..]
Schiphol in wereldwijde top 5 meest verbonden luchthavens, Haven de op 3 na grootste in Europa. Financieel centrum van het land en ook een beter vestigingsklimaat (kijk naar hoeveel multinationals er een groot kantoor hebben), hoger gewaardeerde Universiteiten (tov Barcelona), om maar even een paar dingen te noemen. Het is niet één aspect wat een wereldstad maakt, maar alles bij elkaar schat ik Amsterdam meer in het rijtje met Madrid dan met Barcelona.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |