abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:54:24 #51
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677159
quote:
14s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:49 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Emmer hoort overduidelijk bij degenen die dat prima vinden. De massa-immigratie van rechteloze import, het afpakken van paspoorten.
Dat lees ik helemaal niet in het AD artikel. Dat is jou oordeel. Niet erg want als mens ben je een subjectief wezen met vooroordelen. Net als ik.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194677184
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:47 schreef Megumi het volgende:

[..]

Met geweld je beschaving aan een ander opdringen is nog steeds de normale gang van zaken in de wereld.
Klopt zo moesten kinderen in Nederland verplicht een moskee bezoeken.

Islamitische indoctrinatie is dat.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_194677209
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:51 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik heb het gelezen en het is het standaard geleuter van iemand die zich hoofdzakelijk baseert op de machthebbers zelf.
Sorry hoor maar iemand die Regressief links onder zijn username heeft staan valt bij voorbaat al af.
Voor de gene die niet weten:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Regressief_links
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_194677216
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:35 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Eric Krebbers is een gekende extreem-linkse activist. Op welke deskundigheid kan deze man bogen?
Hier nog wat voor jou:
https://twitter.com/searc(...)mmer&src=typed_query

https://www.oneworld.nl/a(...)-had-kunnen-stellen/

:)
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:02:20 #55
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677238
quote:
19s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:56 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Klopt zo moesten kinderen in Nederland verplicht een moskee bezoeken.

Islamitische indoctrinatie is dat.
Niemand in Nederland in verplicht een kerk, moskee of tempel te bezoeken.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194677243
Sinds wanneer is de waarheid van belang? Het gaat er om wie het hardst de woorden uitspreekt, die de meeste onderbuiken doet borrelen.
pi_194677247
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:54 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat lees ik helemaal niet in het AD artikel. Dat is jou oordeel. Niet erg want als mens ben je een subjectief wezen met vooroordelen. Net als ik.
Dat staat niet in het artikel maar dat zijn uitspraken van hem elders, inclusief het goedpraten van kinderarbeid of goedkope rechteloze import (waarbij paspoorten worden afgepakt, wat hij er idd niet bij verteld).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:03:25 #58
182233 thedeedster
IWAB: Ik Weet Alles Beter...
pi_194677253
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 11:43 schreef Oostwoud het volgende:
AD: Historicus Emmer: ‘Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was’

Piet Emmer is de kop van Jut bij nog al wat Black Lives Matter-sympathisanten. De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen. ,,We moeten niet de Verenigde Staten kopiëren.’’

Aan het woord is historicus Piet Emmer (75). Hij schreef twintig jaar geleden het standaardwerk Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Collega-historici verwijten hem de ernst van de slavenhandel en de rol van Nederland te bagatelliseren. Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’, zegt hij.

Wat mij betreft een mooi en genuanceerd interview. Met name het in de context plaatsen van historische gebeurtenissen spreekt mij aan, als ook het benadrukken dat Afrikanen en Arabieren een veel grotere rol speelden en nog steeds spelen in slavernij. Tot slot klaagt Emmer over het feit dat wetenschap, waaronder geschiedkunde in toenemende mate gepolitiseerd raakt.

Heeft de man een punt?

Ten eerste; er ís geen pure discussie.
Ten tweede; alles wordt zó zwart-wit gesteld, dat alleen al je afvragen of er enige nuance is, een volstrekte farce is.
Ten derde; de “discussie” is al lang gekaapt door betaalde professionals.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_194677268
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:03 schreef thedeedster het volgende:
Ten derde; de “discussie” is al lang gekaapt door betaalde professionals.
En welk kamp heeft het meeste geld ter beschikking? Niet de 'activisten' in ieder geval.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194677276
Gescheidenis is altijd politiek. Waarom moest ik in hemelsnaan al die Engelse oorlogen kennen, maar is er inderdaad over de slavenhandel of de koloniën in de West weinig verteld?
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:05:56 #61
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677277
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:02 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat staat niet in het artikel maar dat zijn uitspraken van hem elders, inclusief het goedpraten van kinderarbeid of goedkope rechteloze import (waarbij paspoorten worden afgepakt, wat hij er idd niet bij verteld).
Op zich niet eens zoveel mis mee. Want kinderarbeid en paspoort afpakken vinden veel mensen goed. Ik en jij hebben gegarandeerd kleding in huis dat op deze manier goedkoop gekocht kan worden.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:07:55 #62
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677299
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:05 schreef skrn het volgende:
Gescheidenis is altijd politiek. Waarom moest ik in hemelsnaan al die Engelse oorlogen kennen, maar is er inderdaad over de slavenhandel of de koloniën in de West weinig verteld?
Hangt ook een beetje van je interesse af zat boeken te lezen over slavenhandel en dergelijke zou je dat willen.
pi_194677317
Je nog druk maken over 1820...

Dit is thans 2020:

Emigreer...als je van een rijk gevuld leven houdt...in vrijheid.
pi_194677322
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:07 schreef Megumi het volgende:

[..]

Hangt ook een beetje van je interesse af zat boeken te lezen over slavenhandel en dergelijke zou je dat willen.
Wat ik op school leerde.
pi_194677329
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:02 schreef Megumi het volgende:

[..]

Niemand in Nederland in verplicht een kerk, moskee of tempel te bezoeken.
Scholieren werden en worden nog steeds ertoe gedwongen in Nederland!

https://www.dagelijksesta(...)-moskee-stap-te-ver/

https://www.geenstijl.nl/(...)JxBx+%28GeenStijl%29

https://gedachtenvoer.nl/(...)ezoek-indoctrinatie/

[ Bericht 0% gewijzigd door Circle.Of.Filth op 22-08-2020 13:20:33 (typo :o) ]
pi_194677345
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:02 schreef Cockwhale het volgende:
Sinds wanneer is de waarheid van belang? Het gaat er om wie het hardst de woorden uitspreekt, die de meeste onderbuiken doet borrelen.
Klopt.

Het polariseren is met wat hulp van Antifa/BLM en een griepje goed gelukt.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:14:38 #67
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677354
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:11 schreef skrn het volgende:

[..]

Wat ik op school leerde.
Op school leer je in principe alleen wat we als maatschappij willen dat je leert. Voor zeg maar de onderwerpen die soms wat minder vrolijk zijn moet je wellicht wat meer kritisch zijn en wat meer buiten de schooldeuren kijken. En een deel hangt ook van je opvoeding, cultuur en afkomst en sociale status af.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:16:05 #68
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_194677367
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:20 schreef Scuidward het volgende:

[..]

[..]

Voor de goede orde, ik volg het debat niet. En ik ga nu aan cherry picking doen.

[ afbeelding ]

Maar dit is toch stuitend te noemen?
Nee, waarom? Ik vind het juist verhelderend dat ik op deze manier en voorstelling kan maken hoeveel ruimte zo een slaaf op een schip heeft. Niet veel, ik zou ook geen weken in een 747 willen zitten.
pi_194677375
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:14 schreef Megumi het volgende:

[..]

Op school leer je in principe alleen wat we als maatschappij willen dat je leert. Voor zeg maar de onderwerpen die soms wat minder vrolijk zijn met je wellicht wat meer kritisch zij en wat meer buiten de schooldeuren kijken. En een deel hangt ook van je opvoeding, cultuur en afkomst en sociale status af.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:17:36 #70
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677384
quote:
2s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:12 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Schoolieren werden en worden nog steeds ertoe gedwongen in Nederland!

https://www.dagelijksesta(...)-moskee-stap-te-ver/

Op zich is de SGP niet veel beter. Wat mij persoonlijk aangaat wordt religie en het steunen daarvan uit de grondwet verwijderd. Maar dat kan ik wel willen maar gaat nooit gebeuren. Het is bijvoorbeeld raar dat een ideologie verboden kan worden maar een religieuze organisatie die discrimineert en kinderen verkracht niet.
pi_194677398
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:14 schreef Megumi het volgende:

[..]

Op school leer je in principe alleen wat we als maatschappij willen dat je leert. Voor zeg maar de onderwerpen die soms wat minder vrolijk zijn met je wellicht wat meer kritisch zij en wat meer buiten de schooldeuren kijken. En een deel hangt ook van je opvoeding, cultuur en afkomst en sociale status af.
Laat ik explicieter zijn: ik denk dat er meer over de trans-atlantische slavernij onderwezen mag worden op scholen. Het is geen voetnoot in de geschiedenis.

Die kritiek van BLM-activisten deel ik wel
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:21:08 #72
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677406
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:19 schreef skrn het volgende:

[..]

Laat ik explicieter zijn: ik denk dat er meer over de trans-atlantische slavernij onderwezen mag worden op scholen. Het is geen voetnoot in de geschiedenis.

Die kritiek van BLM-activisten deel ik wel
Ik zelf zou zelfs nog wat verder terug kijken in de tijd. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat er slavernij was in het stenen tijdperk.
pi_194677422
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:05 schreef Megumi het volgende:

[..]

Op zich niet eens zoveel mis mee. Want kinderarbeid en paspoort afpakken vinden veel mensen goed. Ik en jij hebben gegarandeerd kleding in huis dat op deze manier goedkoop gekocht kan worden.
Welnee, de grootste profiteurs van slavenarbeid zijn niet de consumenten.

Het is een retorische truuk om mensen tegen elkaar op te zetten. Dat kwartje arbeidskosten zit het hem niet in.

Jou kan ik niet meer serieus nemen nu je zegt dat er "niet zoveel mis" mee is. De slavernij verheerlijker en onderdrukkingsprofeet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:24:44 #74
182233 thedeedster
pi_194677440
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:05 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

En welk kamp heeft het meeste geld ter beschikking? Niet de 'activisten' in ieder geval.
Airfryer protesteert voltijds. Er is maar één duidelijke organisatie in dit gepolariseer en dat is KOZP. Google even op KOZP en subsidie en je weet genoeg.
Als mijn post niet duidelijk is, moet je misschien even je sarcasmeradar aanzetten.
pi_194677443
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:21 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik zelf zou zelfs nog wat verder terug kijken in de tijd. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat er slavernij was in het stenen tijdperk.
zucht.
pi_194677454
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:24 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Airfryer protesteert voltijds. Er is maar één duidelijke organisatie in dit gepolariseer en dat is KOZP. Google even op KOZP en subsidie en je weet genoeg.
In het polariseren zijn rijke clubs als PVV en FvD ook erg bedreven hoor. Je bekijkt het vanuit je persoonlijke woede geloof ik een tikje gekleurd.
pi_194677460
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:24 schreef skrn het volgende:

[..]

zucht.
Vermoeiende types inderdaad.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:27:38 #78
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677472
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:23 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Welnee, de grootste profiteurs van slavenarbeid zijn niet de consumenten.

[ afbeelding ]

Het is een retorische truuk om mensen tegen elkaar op te zetten. Dat kwartje arbeidskosten zit het hem niet in.

Jou kan ik niet meer serieus nemen nu je zegt dat er "niet zoveel mis" mee is. De slavernij verheerlijker en onderdrukkingsprofeet.
Ik schrijf nergens dat ik slavernij goed vindt en onderdrukking? Daarnaast is het algemeen bekend dat de producenten van grondstoffen maar weinig krijgen van de winst daarop. Met name in de derde wereldlanden. Maar mijn argument dat een mens een subjectief wezen is die selectief denkt ook sterker maakt wellicht? Met jou als voorbeeld? Want ook jij profiteert mee van wat jij dan de onderdrukking en dergelijke noemt is mijn strekking. En zijn we allen ook links hypocriet bezig.

[ Bericht 1% gewijzigd door Megumi op 22-08-2020 13:40:43 ]
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:27:56 #79
182233 thedeedster
pi_194677476
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

In het polariseren zijn rijke clubs als PVV en FvD ook erg bedreven hoor. Je bekijkt het vanuit je persoonlijke woede geloof ik een tikje gekleurd.
Die politieke partijen zijn niet opgericht om een fictief figuur te stoppen, dus je vergelijking gaat volledig mank.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:28:17 #80
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677480
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:24 schreef skrn het volgende:

[..]

zucht.
Heeft met DNA onderzoek te maken. Er zijn skeletten gevonden van mensen die zwaar arbeid verrichte die geen genetische band hadden met de samenleving waar ze in leefde.
pi_194677496
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:27 schreef thedeedster het volgende:

[..]

Die politieke partijen zijn niet opgericht om een fictief figuur te stoppen, dus je vergelijking gaat volledig mank.
Je had het toch over polariseren in het debat?
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:33:25 #82
182233 thedeedster
pi_194677523
quote:
10s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Je had het toch over polariseren in het debat?
OK, die geef ik je.

Het ging niet expliciet over de Zwarte Piet discussie.
pi_194677543
quote:
7s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:26 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Hunnie doen het ook!!

Deze man :')
pi_194677564
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:35 schreef BIGGIE96 het volgende:

[..]

Hunnie doen het ook!!

Deze man :')
Polariseren is een naar fenomeen waar toch echt meerdere clubs aan schuldig zijn...
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:39:14 #85
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677580
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:37 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Polariseren is een naar fenomeen waar toch echt meerdere clubs aan schuldig zijn...
Zeker weten.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:39:27 #86
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_194677582
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:16 schreef butz0rs het volgende:

[..]

Nee, waarom? Ik vind het juist verhelderend dat ik op deze manier en voorstelling kan maken hoeveel ruimte zo een slaaf op een schip heeft. Niet veel, ik zou ook geen weken in een 747 willen zitten.
Naar mijn weten waren ze ook vastgeketend.

Aan de ene kant werkt zo'n uitspraak verhelderend, maar daarbij lijkt het ook bagatelliserend te werken, wellicht geheel onbedoeld. Deze man voelt zich gesterkt door bepaalde aspecten als feit te kunnen aanduiden, wat in de bredere discussie irrelevant is want slavernij is fout, hoe menselijk je ze ook behandelt. Ik denk dat de bredere context van deze uitspraak hier ook wat aan bijdraagt. Het is geen Jeugdjournaal bijvoorbeeld.
pi_194677587
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:27 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ik schrijf nergens dat ik slavernij goed vindt en onderdrukking? Daarnaast is het algemeen bekend dat de producenten van grondstoffen maar weinig krijgen van de winst daarop. Met name in de derde wereldlanden. Maar mijn argument dat een mens een subjectief wezen is die selectief denkt ook sterker maakt wellicht? Met jou als voorbeeld? Want ook jij profiteert mee van wat jij dan de onderdrukking en dergelijke noemt is mijn strekking.
Ik profiteer niet van een race naar de bodem. De iets lagere arbeidskosten van een paar cent weegt daar niet tegenop.

Resulteert ook niet bepaald in een fijne en gelukzalige maatschappij.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194677595
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:37 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

twitter

:)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194677623
quote:
AD: Historicus Emmer: ‘Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was’

Piet Emmer is de kop van Jut bij nog al wat Black Lives Matter-sympathisanten. De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen. ,,We moeten niet de Verenigde Staten kopiëren.’’

Aan het woord is historicus Piet Emmer (75). Hij schreef twintig jaar geleden het standaardwerk Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Collega-historici verwijten hem de ernst van de slavenhandel en de rol van Nederland te bagatelliseren. Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’, zegt hij.

Wat mij betreft een mooi en genuanceerd interview. Met name het in de context plaatsen van historische gebeurtenissen spreekt mij aan, als ook het benadrukken dat Afrikanen en Arabieren een veel grotere rol speelden en nog steeds spelen in slavernij. Tot slot klaagt Emmer over het feit dat wetenschap, waaronder geschiedkunde in toenemende mate gepolitiseerd raakt.

Heeft de man een punt?
Hij onkracht de TT niet echt eigenlijk als ik dit lees:
quote:
Wat klopt er volgens u niet aan het beeld van slavernij?
,,Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was. Dat behoeft nuance. Er is een groot verschil tussen de plantages in het zuiden van de Verenigde Staten en die in bijvoorbeeld Suriname, waar soms meer dan honderd slaven samenleefden met soms maar twee of drie Europeanen. De slaven daar hadden een veel grotere mate van zelfstandigheid dan wel eens wordt gedacht. Zonder dat ik probeer goed te praten wat er aan vreselijks is gebeurd!
https://www.ad.nl/binnenl(...)e-wit-is-is-schuldig
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 13:45:31 #90
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677624
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ik profiteer niet van een race naar de bodem. De iets lagere arbeidskosten van een paar cent weegt daar niet tegenop.
Dan woon je in een hut op een onbewoond eiland en jaag je zelf voor voedsel als je echt niet aan economische onderdrukking wil doen of belasting betaald waarvan bijvoorbeeld een deel naar defensie gaat. Hypocriet. :P
pi_194677679
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 13:45 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dan woon je in een hut op een onbewoond eiland en jaag je zelf voor voedsel als je echt niet aan economische onderdrukking wil doen of belasting betaald waarvan bijvoorbeeld een deel naar defensie gaat. Hypocriet. :P
Tsja, de hele wereld staat in verbinding met elkaar. En nu? Nu is elke vorm van kritiek op hedendaagse slavernij hypocriet? Onzin.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:23:57 #92
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_194678185
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:41 schreef probeer het volgende:

[..]

Hij zegt dingen die wel in je rechte straatje passen, dus nu moet en zal die man koste wat kost verdedigd worden want hij heeft gelijk, terwijl je nog nooit wat van hem gelezen hebt of voor dit topic überhaupt wist dat hij bestond?
Het omgekeerde is niet waar. Het viel me alleen op dat Klopkoek de beste man afzeikt omdat zijn verhaal niet in zijn straatje past. Ik verdedig de man niet, daarvoor zal ik eerst zijn persoon en zijn werk moeten bestuderen.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 18:38:29 #93
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_194678438
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Piet Emmer heeft wel meer rare uitspraken gedaan, zoals dat slavernij en kolonialisme voor beschaving heeft gezorgd. Maar "dat mag je niet zeggen".
Dat is toch ook niet zo'n gekke stelling.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_194678660
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 18:23 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Het omgekeerde is niet waar. Het viel me alleen op dat Klopkoek de beste man afzeikt omdat zijn verhaal niet in zijn straatje past. Ik verdedig de man niet, daarvoor zal ik eerst zijn persoon en zijn werk moeten bestuderen.
Dit slaat nergens op.

Het past niet in mijn straatje omdat de man nogal onoprecht bezig is. Diverse mensen hebben er al eens op gewezen dat het jaartal 1800 een bijzonder slecht meetmoment is. Piet Emmer gebruikt echter telkens weer dat jaartal om het economische belang van slavernij naar beneden te halen.

https://www.tseg.nl/artic(...)galley/292/download/

Je hoeft helemaal geen afgestudeerd historicus te zijn om direct door te hebben dat vasthouden aan het jaartal 1800 als representatief meetmoment riekt naar misleiding.

https://www.groene.nl/artikel/na-de-zweep-de-welvaart
https://www.nrc.nl/nieuws(...)mand-verder-a1588183

quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 18:38 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Dat is toch ook niet zo'n gekke stelling.
Dat is het wel, en Emmer beseft dat zelf ook wel want als hij daarop wordt gewezen, of wordt doorgevraagd, dan trekt hij al snel de keutel in (om daarna elders, op een ander moment, de keutel weer uit te poepen).

'Beschaving' als in dat de hele bevolking kan lezen en schrijven (om daarmee te beginnen) staat of valt niet met slavernij of kolonialisme. Integendeel.

Het slopen van zelfvoorzienende gemeenschappen, het overbrengen van ziektekiemen, heeft weinig te maken met het brengen van beschaving.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194679016
Het is vooral bijzonder kwalijk dat die activisten de Amerikaanse rassenoorlog hierheen proberen te importeren.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 19:54:53 #96
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_194679598
quote:
Beschaving' als in dat de hele bevolking kan lezen en schrijven (om daarmee te beginnen) staat of valt niet met slavernij of kolonialisme. Integendeel.

Het slopen van zelfvoorzienende gemeenschappen, het overbrengen van ziektekiemen, heeft weinig te maken met het brengen van beschaving.
Slavernij en een bevolking leren lezen en schrijven kunnen prima samengaan. Ik zie daar geen inherent conflict.

Het overbrengen van ziektekiemen is ab initio natuurlijk niet iets wat men opzettelijk heeft gedaan. In de vroegere coloniën was het idee van het brengen van beschaving ook niet iets wat onderdeel was van het plan. De Spanjaarden vervingen gewoon de adelklasse en plaatsten zichzelf in de vrijgekomen niche. Bij de colonisatie van Africa was het brengen van beschaving wel degelijk een uitgangspunt.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_194679889
quote:

Heeft de man een punt?
Die man heeft zeker een punt; jammer alleen dat jij ermee aan de haal gaat met je eigen agenda.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_194679904
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 19:54 schreef BlaZ het volgende:

[..]

Slavernij en een bevolking leren lezen en schrijven kunnen prima samengaan. Ik zie daar geen inherent conflict.
Dan lees je niet goed wat ik daar heb neer getypt.

quote:
Het overbrengen van ziektekiemen is ab initio natuurlijk niet iets wat men opzettelijk heeft gedaan. In de vroegere coloniën was het idee van het brengen van beschaving ook niet iets wat onderdeel was van het plan. De Spanjaarden vervingen gewoon de adelklasse en plaatsten zichzelf in de vrijgekomen niche. Bij de colonisatie van Africa was het brengen van beschaving wel degelijk een uitgangspunt.
Of het opzettelijk is gedaan doet helemaal niet ter zake, net zoals intenties irrelevant zijn wanneer het effect uit blijft. De oorlog tegen Irak werd zogenaamd ook met nobele intenties gedaan, maar het brengen van democratie en beschaving was slechts een dun laagje vernis dat al snel verdween onder Bremner en consorten (zoals uitvoerig gedocumenteerd in de 'Shock Doctrine').

Emmer trekt de keutel telkens weer in, omdat het "brengen van beschaving" gewoon geen houdbare stelling is. De slavernij was in de Republiek zelf per slot van rekening verboden, net zoals het degraderen van de Generaliteitslanden - dicht bij huis - tot kolonies werd geblokkeerd.

Ook waren er toen al vele denkers en dichters die de slavernij en kolonialisme barbaars vonden, waarvan o.a. in het boek 'Vijf eeuwen migratie' voorbeelden van staan. Lang niet alle christelijke denkers stonden achter de slavernij.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194679968
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]

Die man heeft zeker een punt; jammer alleen dat jij ermee aan de haal gaat met je eigen agenda.
Neem deze uitspraak:

"En de omstandigheden waaronder veel volwassenen en kinderen hier tot in de 19de eeuw moesten leven, waren echt niet altijd beter dan die van slaven in Suriname en op de Antillen.’’

Natuurlijk was er ook in Nederland zelf een sociale kwestie, maar dat is toch niet vol te houden? Kijk naar het gemiddelde inkomen, de hoogste van de lonen, de levensverwachting en ja, zelfs de lichaamslengte als indicator voor de levensstandaard en levensomstandigheden.

Er kwamen vele migranten naar de Republiek om als zeeman of landarbeider te werken, juist omdat de lonen behoorlijk hoog lagen.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 20:35:42 #100
308523 the-eye
I'm a Live Wire
pi_194680110
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Piet Emmer heeft wel meer rare uitspraken gedaan, zoals dat slavernij en kolonialisme voor beschaving heeft gezorgd. Maar "dat mag je niet zeggen".
Als de blanken niet naar Afrika waren gegaan hadden ze daar nu nog niet kunnen lezen, schrijven of rekenen en de medische zorg zou nog steeds van een medicijnman komen dus zo raar is die uitspraak niet
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')