Dat lees ik helemaal niet in het AD artikel. Dat is jou oordeel. Niet erg want als mens ben je een subjectief wezen met vooroordelen. Net als ik.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:49 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Emmer hoort overduidelijk bij degenen die dat prima vinden. De massa-immigratie van rechteloze import, het afpakken van paspoorten.
Klopt zo moesten kinderen in Nederland verplicht een moskee bezoeken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Met geweld je beschaving aan een ander opdringen is nog steeds de normale gang van zaken in de wereld.
Sorry hoor maar iemand die Regressief links onder zijn username heeft staan valt bij voorbaat al af.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik heb het gelezen en het is het standaard geleuter van iemand die zich hoofdzakelijk baseert op de machthebbers zelf.
Hier nog wat voor jou:quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:35 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Eric Krebbers is een gekende extreem-linkse activist. Op welke deskundigheid kan deze man bogen?
Niemand in Nederland in verplicht een kerk, moskee of tempel te bezoeken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:56 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Klopt zo moesten kinderen in Nederland verplicht een moskee bezoeken.
Islamitische indoctrinatie is dat.
Dat staat niet in het artikel maar dat zijn uitspraken van hem elders, inclusief het goedpraten van kinderarbeid of goedkope rechteloze import (waarbij paspoorten worden afgepakt, wat hij er idd niet bij verteld).quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:54 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat lees ik helemaal niet in het AD artikel. Dat is jou oordeel. Niet erg want als mens ben je een subjectief wezen met vooroordelen. Net als ik.
Ten eerste; er ís geen pure discussie.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 11:43 schreef Oostwoud het volgende:
AD: Historicus Emmer: ‘Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was’
Piet Emmer is de kop van Jut bij nog al wat Black Lives Matter-sympathisanten. De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen. ,,We moeten niet de Verenigde Staten kopiëren.’’
Aan het woord is historicus Piet Emmer (75). Hij schreef twintig jaar geleden het standaardwerk Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Collega-historici verwijten hem de ernst van de slavenhandel en de rol van Nederland te bagatelliseren. Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’, zegt hij.
Wat mij betreft een mooi en genuanceerd interview. Met name het in de context plaatsen van historische gebeurtenissen spreekt mij aan, als ook het benadrukken dat Afrikanen en Arabieren een veel grotere rol speelden en nog steeds spelen in slavernij. Tot slot klaagt Emmer over het feit dat wetenschap, waaronder geschiedkunde in toenemende mate gepolitiseerd raakt.
Heeft de man een punt?
En welk kamp heeft het meeste geld ter beschikking? Niet de 'activisten' in ieder geval.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:03 schreef thedeedster het volgende:
Ten derde; de “discussie” is al lang gekaapt door betaalde professionals.
Op zich niet eens zoveel mis mee. Want kinderarbeid en paspoort afpakken vinden veel mensen goed. Ik en jij hebben gegarandeerd kleding in huis dat op deze manier goedkoop gekocht kan worden.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:02 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat staat niet in het artikel maar dat zijn uitspraken van hem elders, inclusief het goedpraten van kinderarbeid of goedkope rechteloze import (waarbij paspoorten worden afgepakt, wat hij er idd niet bij verteld).
Hangt ook een beetje van je interesse af zat boeken te lezen over slavenhandel en dergelijke zou je dat willen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:05 schreef skrn het volgende:
Gescheidenis is altijd politiek. Waarom moest ik in hemelsnaan al die Engelse oorlogen kennen, maar is er inderdaad over de slavenhandel of de koloniën in de West weinig verteld?
Wat ik op school leerde.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:07 schreef Megumi het volgende:
[..]
Hangt ook een beetje van je interesse af zat boeken te lezen over slavenhandel en dergelijke zou je dat willen.
Scholieren werden en worden nog steeds ertoe gedwongen in Nederland!quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:02 schreef Megumi het volgende:
[..]
Niemand in Nederland in verplicht een kerk, moskee of tempel te bezoeken.
Klopt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:02 schreef Cockwhale het volgende:
Sinds wanneer is de waarheid van belang? Het gaat er om wie het hardst de woorden uitspreekt, die de meeste onderbuiken doet borrelen.
Op school leer je in principe alleen wat we als maatschappij willen dat je leert. Voor zeg maar de onderwerpen die soms wat minder vrolijk zijn moet je wellicht wat meer kritisch zijn en wat meer buiten de schooldeuren kijken. En een deel hangt ook van je opvoeding, cultuur en afkomst en sociale status af.quote:
Nee, waarom? Ik vind het juist verhelderend dat ik op deze manier en voorstelling kan maken hoeveel ruimte zo een slaaf op een schip heeft. Niet veel, ik zou ook geen weken in een 747 willen zitten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:20 schreef Scuidward het volgende:
[..]
[..]
Voor de goede orde, ik volg het debat niet. En ik ga nu aan cherry picking doen.
[ afbeelding ]
Maar dit is toch stuitend te noemen?
quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:14 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op school leer je in principe alleen wat we als maatschappij willen dat je leert. Voor zeg maar de onderwerpen die soms wat minder vrolijk zijn met je wellicht wat meer kritisch zij en wat meer buiten de schooldeuren kijken. En een deel hangt ook van je opvoeding, cultuur en afkomst en sociale status af.
Op zich is de SGP niet veel beter. Wat mij persoonlijk aangaat wordt religie en het steunen daarvan uit de grondwet verwijderd. Maar dat kan ik wel willen maar gaat nooit gebeuren. Het is bijvoorbeeld raar dat een ideologie verboden kan worden maar een religieuze organisatie die discrimineert en kinderen verkracht niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:12 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Schoolieren werden en worden nog steeds ertoe gedwongen in Nederland!
https://www.dagelijksesta(...)-moskee-stap-te-ver/
Laat ik explicieter zijn: ik denk dat er meer over de trans-atlantische slavernij onderwezen mag worden op scholen. Het is geen voetnoot in de geschiedenis.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:14 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op school leer je in principe alleen wat we als maatschappij willen dat je leert. Voor zeg maar de onderwerpen die soms wat minder vrolijk zijn met je wellicht wat meer kritisch zij en wat meer buiten de schooldeuren kijken. En een deel hangt ook van je opvoeding, cultuur en afkomst en sociale status af.
Ik zelf zou zelfs nog wat verder terug kijken in de tijd. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat er slavernij was in het stenen tijdperk.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:19 schreef skrn het volgende:
[..]
Laat ik explicieter zijn: ik denk dat er meer over de trans-atlantische slavernij onderwezen mag worden op scholen. Het is geen voetnoot in de geschiedenis.
Die kritiek van BLM-activisten deel ik wel
Welnee, de grootste profiteurs van slavenarbeid zijn niet de consumenten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:05 schreef Megumi het volgende:
[..]
Op zich niet eens zoveel mis mee. Want kinderarbeid en paspoort afpakken vinden veel mensen goed. Ik en jij hebben gegarandeerd kleding in huis dat op deze manier goedkoop gekocht kan worden.
Airfryer protesteert voltijds. Er is maar één duidelijke organisatie in dit gepolariseer en dat is KOZP. Google even op KOZP en subsidie en je weet genoeg.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:05 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
En welk kamp heeft het meeste geld ter beschikking? Niet de 'activisten' in ieder geval.
zucht.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:21 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik zelf zou zelfs nog wat verder terug kijken in de tijd. Er zijn nu zelfs aanwijzingen dat er slavernij was in het stenen tijdperk.
In het polariseren zijn rijke clubs als PVV en FvD ook erg bedreven hoor. Je bekijkt het vanuit je persoonlijke woede geloof ik een tikje gekleurd.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:24 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Airfryer protesteert voltijds. Er is maar één duidelijke organisatie in dit gepolariseer en dat is KOZP. Google even op KOZP en subsidie en je weet genoeg.
Ik schrijf nergens dat ik slavernij goed vindt en onderdrukking? Daarnaast is het algemeen bekend dat de producenten van grondstoffen maar weinig krijgen van de winst daarop. Met name in de derde wereldlanden. Maar mijn argument dat een mens een subjectief wezen is die selectief denkt ook sterker maakt wellicht? Met jou als voorbeeld? Want ook jij profiteert mee van wat jij dan de onderdrukking en dergelijke noemt is mijn strekking. En zijn we allen ook links hypocriet bezig.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:23 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Welnee, de grootste profiteurs van slavenarbeid zijn niet de consumenten.
[ afbeelding ]
Het is een retorische truuk om mensen tegen elkaar op te zetten. Dat kwartje arbeidskosten zit het hem niet in.
Jou kan ik niet meer serieus nemen nu je zegt dat er "niet zoveel mis" mee is. De slavernij verheerlijker en onderdrukkingsprofeet.
Die politieke partijen zijn niet opgericht om een fictief figuur te stoppen, dus je vergelijking gaat volledig mank.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In het polariseren zijn rijke clubs als PVV en FvD ook erg bedreven hoor. Je bekijkt het vanuit je persoonlijke woede geloof ik een tikje gekleurd.
Heeft met DNA onderzoek te maken. Er zijn skeletten gevonden van mensen die zwaar arbeid verrichte die geen genetische band hadden met de samenleving waar ze in leefde.quote:
Je had het toch over polariseren in het debat?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:27 schreef thedeedster het volgende:
[..]
Die politieke partijen zijn niet opgericht om een fictief figuur te stoppen, dus je vergelijking gaat volledig mank.
OK, die geef ik je.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:30 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Je had het toch over polariseren in het debat?
Hunnie doen het ook!!quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:26 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
In het polariseren zijn rijke clubs als PVV en FvD ook erg bedreven hoor. Je bekijkt het vanuit je persoonlijke woede geloof ik een tikje gekleurd.
Zeker weten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Polariseren is een naar fenomeen waar toch echt meerdere clubs aan schuldig zijn...
Naar mijn weten waren ze ook vastgeketend.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:16 schreef butz0rs het volgende:
[..]
Nee, waarom? Ik vind het juist verhelderend dat ik op deze manier en voorstelling kan maken hoeveel ruimte zo een slaaf op een schip heeft. Niet veel, ik zou ook geen weken in een 747 willen zitten.
Ik profiteer niet van een race naar de bodem. De iets lagere arbeidskosten van een paar cent weegt daar niet tegenop.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:27 schreef Megumi het volgende:
[..]
Ik schrijf nergens dat ik slavernij goed vindt en onderdrukking? Daarnaast is het algemeen bekend dat de producenten van grondstoffen maar weinig krijgen van de winst daarop. Met name in de derde wereldlanden. Maar mijn argument dat een mens een subjectief wezen is die selectief denkt ook sterker maakt wellicht? Met jou als voorbeeld? Want ook jij profiteert mee van wat jij dan de onderdrukking en dergelijke noemt is mijn strekking.
quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Polariseren is een naar fenomeen waar toch echt meerdere clubs aan schuldig zijn...
Hij onkracht de TT niet echt eigenlijk als ik dit lees:quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 11:43 schreef Oostwoud het volgende:
AD: Historicus Emmer: ‘Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was’
Piet Emmer is de kop van Jut bij nog al wat Black Lives Matter-sympathisanten. De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen. ,,We moeten niet de Verenigde Staten kopiëren.’’
Aan het woord is historicus Piet Emmer (75). Hij schreef twintig jaar geleden het standaardwerk Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Collega-historici verwijten hem de ernst van de slavenhandel en de rol van Nederland te bagatelliseren. Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’, zegt hij.
Wat mij betreft een mooi en genuanceerd interview. Met name het in de context plaatsen van historische gebeurtenissen spreekt mij aan, als ook het benadrukken dat Afrikanen en Arabieren een veel grotere rol speelden en nog steeds spelen in slavernij. Tot slot klaagt Emmer over het feit dat wetenschap, waaronder geschiedkunde in toenemende mate gepolitiseerd raakt.
Heeft de man een punt?
https://www.ad.nl/binnenl(...)e-wit-is-is-schuldigquote:Wat klopt er volgens u niet aan het beeld van slavernij?
,,Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was. Dat behoeft nuance. Er is een groot verschil tussen de plantages in het zuiden van de Verenigde Staten en die in bijvoorbeeld Suriname, waar soms meer dan honderd slaven samenleefden met soms maar twee of drie Europeanen. De slaven daar hadden een veel grotere mate van zelfstandigheid dan wel eens wordt gedacht. Zonder dat ik probeer goed te praten wat er aan vreselijks is gebeurd!
Dan woon je in een hut op een onbewoond eiland en jaag je zelf voor voedsel als je echt niet aan economische onderdrukking wil doen of belasting betaald waarvan bijvoorbeeld een deel naar defensie gaat. Hypocriet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik profiteer niet van een race naar de bodem. De iets lagere arbeidskosten van een paar cent weegt daar niet tegenop.
Tsja, de hele wereld staat in verbinding met elkaar. En nu? Nu is elke vorm van kritiek op hedendaagse slavernij hypocriet? Onzin.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 13:45 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dan woon je in een hut op een onbewoond eiland en jaag je zelf voor voedsel als je echt niet aan economische onderdrukking wil doen of belasting betaald waarvan bijvoorbeeld een deel naar defensie gaat. Hypocriet.
Het omgekeerde is niet waar. Het viel me alleen op dat Klopkoek de beste man afzeikt omdat zijn verhaal niet in zijn straatje past. Ik verdedig de man niet, daarvoor zal ik eerst zijn persoon en zijn werk moeten bestuderen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:41 schreef probeer het volgende:
[..]
Hij zegt dingen die wel in je rechte straatje passen, dus nu moet en zal die man koste wat kost verdedigd worden want hij heeft gelijk, terwijl je nog nooit wat van hem gelezen hebt of voor dit topic überhaupt wist dat hij bestond?
Dat is toch ook niet zo'n gekke stelling.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Piet Emmer heeft wel meer rare uitspraken gedaan, zoals dat slavernij en kolonialisme voor beschaving heeft gezorgd. Maar "dat mag je niet zeggen".
Dit slaat nergens op.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 18:23 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Het omgekeerde is niet waar. Het viel me alleen op dat Klopkoek de beste man afzeikt omdat zijn verhaal niet in zijn straatje past. Ik verdedig de man niet, daarvoor zal ik eerst zijn persoon en zijn werk moeten bestuderen.
Dat is het wel, en Emmer beseft dat zelf ook wel want als hij daarop wordt gewezen, of wordt doorgevraagd, dan trekt hij al snel de keutel in (om daarna elders, op een ander moment, de keutel weer uit te poepen).quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 18:38 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is toch ook niet zo'n gekke stelling.
Slavernij en een bevolking leren lezen en schrijven kunnen prima samengaan. Ik zie daar geen inherent conflict.quote:Beschaving' als in dat de hele bevolking kan lezen en schrijven (om daarmee te beginnen) staat of valt niet met slavernij of kolonialisme. Integendeel.
Het slopen van zelfvoorzienende gemeenschappen, het overbrengen van ziektekiemen, heeft weinig te maken met het brengen van beschaving.
Die man heeft zeker een punt; jammer alleen dat jij ermee aan de haal gaat met je eigen agenda.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 11:43 schreef Oostwoud het volgende:
Heeft de man een punt?
Dan lees je niet goed wat ik daar heb neer getypt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 19:54 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Slavernij en een bevolking leren lezen en schrijven kunnen prima samengaan. Ik zie daar geen inherent conflict.
Of het opzettelijk is gedaan doet helemaal niet ter zake, net zoals intenties irrelevant zijn wanneer het effect uit blijft. De oorlog tegen Irak werd zogenaamd ook met nobele intenties gedaan, maar het brengen van democratie en beschaving was slechts een dun laagje vernis dat al snel verdween onder Bremner en consorten (zoals uitvoerig gedocumenteerd in de 'Shock Doctrine').quote:Het overbrengen van ziektekiemen is ab initio natuurlijk niet iets wat men opzettelijk heeft gedaan. In de vroegere coloniën was het idee van het brengen van beschaving ook niet iets wat onderdeel was van het plan. De Spanjaarden vervingen gewoon de adelklasse en plaatsten zichzelf in de vrijgekomen niche. Bij de colonisatie van Africa was het brengen van beschaving wel degelijk een uitgangspunt.
Neem deze uitspraak:quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 20:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die man heeft zeker een punt; jammer alleen dat jij ermee aan de haal gaat met je eigen agenda.
Als de blanken niet naar Afrika waren gegaan hadden ze daar nu nog niet kunnen lezen, schrijven of rekenen en de medische zorg zou nog steeds van een medicijnman komen dus zo raar is die uitspraak nietquote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Piet Emmer heeft wel meer rare uitspraken gedaan, zoals dat slavernij en kolonialisme voor beschaving heeft gezorgd. Maar "dat mag je niet zeggen".
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |