abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194676375
AD: Historicus Emmer: ‘Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was’

Piet Emmer is de kop van Jut bij nog al wat Black Lives Matter-sympathisanten. De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen. ,,We moeten niet de Verenigde Staten kopiëren.’’

Aan het woord is historicus Piet Emmer (75). Hij schreef twintig jaar geleden het standaardwerk Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Collega-historici verwijten hem de ernst van de slavenhandel en de rol van Nederland te bagatelliseren. Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’, zegt hij.

Wat mij betreft een mooi en genuanceerd interview. Met name het in de context plaatsen van historische gebeurtenissen spreekt mij aan, als ook het benadrukken dat Afrikanen en Arabieren een veel grotere rol speelden en nog steeds spelen in slavernij. Tot slot klaagt Emmer over het feit dat wetenschap, waaronder geschiedkunde in toenemende mate gepolitiseerd raakt.

Heeft de man een punt?
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_194676395
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 11:43 schreef Oostwoud het volgende:
Heeft de man een punt?
Zeker.
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 11:51:38 #3
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194676452
Natuurlijk heeft hij een punt. Alleen is dat onder de gegeven omstandigheden van nu niet politiek correct. En zullen bepaalde mensen daar toch geen boodschap aan hebben.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194676468
Premium kan ik niet meer lezen helaas.
Op dinsdag 25 februari 2020 12:55 schreef Pumpalov het volgende:
een beetje zo'n lichtgetinte inteeltkop als dat filosoofert heeft.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:00:24 #5
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_194676534
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 11:53 schreef Filosoofert het volgende:
Dit is denk ik een longread van dezelfde strekking: https://www.groene.nl/artikel/de-zwarte-holocaust
pi_194676571
Piet Emmer is een typische representant van het old boys network, wiens valse argumenten al meerdere malen zijn debunked door experts.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  Moderator zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:13:00 #7
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_194676667
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:03 schreef Klopkoek het volgende:
Piet Emmer is een typische representant van het old boys network, wiens valse argumenten al meerdere malen zijn debunked door experts.
Hij is zelf ook een expert
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_194676669
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:03 schreef Klopkoek het volgende:
Naar als iemand gelijk heeft en het nog in het nieuws komt ook.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:20:01 #9
203089 Scuidward
pi_194676728
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:13 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

quote:
10s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:13 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

Naar als iemand gelijk heeft en het nog in het nieuws komt ook.
Voor de goede orde, ik volg het debat niet. En ik ga nu aan cherry picking doen.

Maar dit is toch stuitend te noemen?
pi_194676729
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:13 schreef Plompzakker het volgende:

[..]

Een expert in selectief brongebruik vooral.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:24:50 #11
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194676766
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:20 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat doen anderen ook. Als het ze zo uitkomt.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194676800
quote:
AD: Historicus Emmer: ‘Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was’

Piet Emmer is de kop van Jut bij nog al wat Black Lives Matter-sympathisanten. De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen. ,,We moeten niet de Verenigde Staten kopiëren.’’

Aan het woord is historicus Piet Emmer (75). Hij schreef twintig jaar geleden het standaardwerk Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Collega-historici verwijten hem de ernst van de slavenhandel en de rol van Nederland te bagatelliseren. Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’, zegt hij.

Wat mij betreft een mooi en genuanceerd interview. Met name het in de context plaatsen van historische gebeurtenissen spreekt mij aan, als ook het benadrukken dat Afrikanen en Arabieren een veel grotere rol speelden en nog steeds spelen in slavernij. Tot slot klaagt Emmer over het feit dat wetenschap, waaronder geschiedkunde in toenemende mate gepolitiseerd raakt.

Heeft de man een punt?
Neen. Want de slaven moeten nog steeds naar een van de vele ondernemers en die betalen met geld om iets te eten en/of te drinken te krijgen. Hij is dus geen man, want hij bagatelliseert dat.
  Moderator zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:26:52 #13
451823 crew  Plompzakker
HAAAAAAA!
pi_194676802
quote:

[..]

Je eigen argumenten komen anders ook niet beargumenteerd over :')
Deze user is best OK als je hem normaal aanspreekt via DM.
pi_194676815
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:24 schreef Megumi het volgende:

[..]

Alle lessen op school die je krijgt is selectief brongebruik.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:29:20 #15
396550 Richestorags
Usluzhlivyy durak opasnee vrag
pi_194676841
quote:

[..]

Hij zegt dingen die niet door je linkse filter komen en dus moet hij afgezeken worden. Duidelijk.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:30:44 #16
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194676857
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:26 schreef torentje het volgende:

[..]

Neen. Want de slaven moeten nog steeds naar een van de vele ondernemers en die betalen met geld om iets te eten en/of te drinken te krijgen. Hij is dus geen man, want hij bagatelliseert dat.
Hij bagatelliseert niet maar nuanceert. En daar is nu geen ruimte voor.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:32:32 #17
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194676872
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:27 schreef Duveldrinker het volgende:

[..]

Alle lessen op school die je krijgt is selectief brongebruik.
Daarom leer je later meerdere bronnen als basis te nemen.
pi_194676877
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:20 schreef Scuidward het volgende:

[..]

[..]

Voor de goede orde, ik volg het debat niet. En ik ga nu aan cherry picking doen.

[ afbeelding ]

Maar dit is toch stuitend te noemen?
Dat zou je idd een provocatie kunnen noemen, van een activist.
Als je dat soort dingen zegt, kun je niet van opponenten beweren dat het activistische historici zijn.
Dat argument van hem slaat uiteraard ook terug op hem zelf.
I´m back.
pi_194676891
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:24 schreef Megumi het volgende:

[..]

Nee, de meeste geschiedkundigen doen dat niet. Emmer krijgt echter bovenmatig veel media-aandacht.

Dit is een aardige hitjob tegen Emmer en stipt terecht aan dat hij zich vrijwel uitsluitend baseert op bronnen van de machthebbers zelf:
https://www.doorbraak.eu/gebladerte/11186f75.htm

Het is een door en door nare man, die het comfort op een slavenschip inderdaad vergeleek met de economy class in een 747.

Ook komt hij steeds aan met het argument dat de slavenhandel maar 5% tot 7% van de economie was. Maar zoals het programma OVT al aan stipte: de hele slavernij is veel meer dan de handel op zichzelf. Ook lijkt 5% weinig, maar is dat geen kattenpis. De hele Nederlandse financiële sector omvat eenzelfde percentage, de hele boerensector of visserij nog veel minder.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194676915
quote:

Heeft de man een punt?
Volgens mij klopt de stelling waar hij tegenin gaat al niet.
“ De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen.”
Volgens mij wordt dat helemaal niet gesteld. De slavernij was eerder een gevolg van racisme (minderwaardige mensen die het beste als knecht te werk gesteld konden worden) dan andersom.
pi_194676916
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:33 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Nee, de meeste geschiedkundigen doen dat niet. Emmer krijgt echter bovenmatig veel media-aandacht.

Dit is een aardige hitjob tegen Emmer en stipt terecht aan dat hij zich vrijwel uitsluitend baseert op bronnen van de machthebbers zelf:

Het is een door en door nare man, die het comfort op een slavenschip inderdaad vergeleek met de economy class in een 747.
Eric Krebbers is een gekende extreem-linkse activist. Op welke deskundigheid kan deze man bogen?
pi_194676925
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 11:53 schreef Filosoofert het volgende:
Rechtermuisknop, openen in incognito venster.
You have to stop the Q-tip when there's resistance!
pi_194676952
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:35 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Eric Krebbers is een gekende extreem-linkse activist. Op welke deskundigheid kan deze man bogen?
Ik wil ook wel Karwan Fatah Black erbij halen :)
Deuger, Woke & Gutmensch
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:37:45 #24
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194676953
quote:

[..]

Iedereen doet dat de mens is een subjectief wezen. Vandaar dat juist in de geschiedenis bepaalde zaken nog steeds onder de tafel blijven. Of anders gezegd op school onderbelicht blijven.
pi_194676963
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Dat zou je idd een provocatie kunnen noemen, van een activist.
Als je dat soort dingen zegt, kun je niet van opponenten beweren dat het activistische historici zijn.
Piet Emmer heeft wel meer rare uitspraken gedaan, zoals dat slavernij en kolonialisme voor beschaving heeft gezorgd. Maar "dat mag je niet zeggen".
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194676965
quote:
Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’.
Mjah, als je je tegenstanders activisten noemt is er inderdaad weinig ruimte voor nuance meer. Dat heeft Piet goed begrepen.
"Pools are perfect for holding water"
pi_194676986
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef probeer het volgende:

[..]

Mjah, als je je tegenstanders activisten noemt is er inderdaad weinig ruimte voor nuance meer. Dat heeft Piet goed begrepen.
Als je iets constateert mag je dat toch benoemen?
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:40:13 #28
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194676992
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

“ De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen.”
Volgens mij wordt dat helemaal niet gesteld. De slavernij was eerder een gevolg van racisme (minderwaardige mensen die het beste als knecht te werk gesteld konden worden) dan andersom.
Om een medemens te mishandelen als bevolkingsgroep en ook te vermoorden moet je die per definitie als minderwaardig zien. Dat heeft op zich niet zo veel met slavernij te maken.
pi_194676996
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:37 schreef Megumi het volgende:

[..]

Iedereen doet dat de mens is een subjectief wezen. Vandaar dat juist in de geschiedenis bepaalde zaken nog steeds onder de tafel blijven. Of anders gezegd op school onderbelicht blijven.
Ding is echter dat Emmer al meerdere malen 'feiten' heeft benoemd die helemaal niet kloppen, en ook door de ruime meerderheid van het wereldje niet worden erkend.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194676998
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef probeer het volgende:

[..]

En als je een tegenstander een goedprater van slavernij noemt. Is die ruimte er dan nog wel?
pi_194677000
quote:

Heeft de man een punt?
Ik weet verder niet goed wat-ie bedoelt, kan artikel niet lezen. Hij heeft het over BLM, maar dat is een Amerikaanse beweging, en in de VS bestaat wel degelijk behoorlijk wat racisme.

In NL ligt de zaak anders, met name minder extreem, dan in de VS iig. Dit komt omdat we niet dezelfde geschiedenis hebben. Als hij dat bedoelt, heeft-ie gelijk we hebben een andere geschiedenis.

Verder is geschiedenis een discussie zonder eind, zoals historicus Pieter Geijl, geloof ik, ooit schreef, dit houdt in dat er altijd debat bestaat onder historici zelf en in het publieke domein over wat historici schreven en/of beweren. Zo zijn zijn beweringen over zogenaamde activistische collega's ook weer onderwerp tot discussie.
I´m back.
pi_194677004
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:39 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Als die constatering klopt wel. Als je standpunten van je “tegenstanders” gaat verzinnen of wel heel creatief parafraseert ben je volgens mij niet zo lekker bezig.
pi_194677005
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:29 schreef Richestorags het volgende:

[..]

Hij zegt dingen die niet door je linkse filter komen en dus moet hij afgezeken worden. Duidelijk.
Hij zegt dingen die wel in je rechte straatje passen, dus nu moet en zal die man koste wat kost verdedigd worden want hij heeft gelijk, terwijl je nog nooit wat van hem gelezen hebt of voor dit topic überhaupt wist dat hij bestond?
pi_194677012
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:40 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Ding is echter dat Emmer al meerdere malen 'feiten' heeft benoemd die helemaal niet kloppen, en ook door de ruime meerderheid van het wereldje niet worden erkend.
Wat als dat wereldje momenteel vooral gevuld is met die activistische lui die Emmer noemt?
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:41:45 #35
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677014
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Piet Emmer heeft wel meer rare uitspraken gedaan, zoals dat slavernij en kolonialisme voor beschaving heeft gezorgd. Maar "dat mag je niet zeggen".
Dat klopt op zich wel trouwens. En gaat pas veranderen door de industriële revolutie waarbij machines arbeid gaan vervangen.
pi_194677020
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:40 schreef Megumi het volgende:

[..]

Om een medemens te mishandelen als bevolkingsgroep en ook te vermoorden moet je die per definitie als minderwaardig zien. Dat heeft op zich niet zo veel met slavernij te maken.
Maar als je ze zo ziet is de stap om ze tot slaaf te maken ook niet zo groot.
pi_194677028
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:40 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

En als je een tegenstander een goedprater van slavernij noemt. Is die ruimte er dan nog wel?
lijkt me niet.
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:39 schreef schommelstoel het volgende:

[..]

Tuurlijk. Maar genuanceerd is het allerminst.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:42:32 #38
203089 Scuidward
pi_194677031
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:32 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

Ik lees wel dat hij spijt heeft van die opmerking. Maar ik vraag mij af of hoe je zo'n feit moet lezen als je dat boek aanschaft. Aan de ene kant geeft het iemand vergelijkingsmateriaal mee omdat iedereen wel foto's van vliegtuigcabine's kent, aan de andere kant zouden ze sowieso niet aan boord moeten hebben gezeten van die schepen.
pi_194677039
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:35 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Was het niet het gevolg van stammenstrijd?

De ene stam uit Afrika verkoopt mensen van een vijandige stam aan de handelaren?

Het echte racisme begon dus tussen de Afrikaanse stammen.

Of kan dat niet omdat je dat niet mag zeggen? terwijl het wel klopt.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:44:33 #40
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677052
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]

Maar als je ze zo ziet is de stap om ze tot slaaf te maken ook niet zo groot.
Klopt. De praktische redenen om in Zuid en Noord Amerika Afrikanen als slaaf in te zetten was omdat zij de ziektes en dergelijke beter aankonden dan de lokale bevolking.
pi_194677053
quote:
5s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:43 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

De ene stam uit Afrika verkoopt mensen van een vijandige stam aan de handelaren?

Het klopt wel.
Alleen wisten bijvoorbeeld de Nederlanders het te exploiteren.
Afrikanen zelf verkochten de meeste slaven.
pi_194677056
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:41 schreef Megumi het volgende:

[..]

Dat klopt op zich wel trouwens. En gaat pas veranderen door de industriële revolutie waarbij machines arbeid gaan vervangen.
Hele zelfvoorzienende leefwerelden wegvagen en gevangen nemen heeft niets met "beschaving brengen" te maken.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194677057
quote:
5s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:43 schreef Circle.Of.Filth het volgende:

[..]

De Europeanen hadden goedkope arbeid nodig. Zwarte Afrikanen waren daarvoor beschikbaar en dat was wel praktisch omdat de indianen niet zo geschikt bleken om als slaaf te dienen. Maar elke inheemse die niet blank en christelijk was werd natuurlijk niet voor vol aangezien.
pi_194677067
quote:

[..]

Ook komt hij steeds aan met het argument dat de slavenhandel maar 5% tot 7% van de economie was. Maar zoals het programma OVT al aan stipte: de hele slavernij is veel meer dan de handel op zichzelf. Ook lijkt 5% weinig, maar is dat geen kattenpis. De hele Nederlandse financiële sector omvat eenzelfde percentage, de hele boerensector of visserij nog veel minder.
Heb je het stukje gelezen of reageer je lekker met je onderbuik?
pi_194677088
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:45 schreef Document1 het volgende:

[..]

Maar als hij stelt
Dan is dat toch al vreemd? Want wie doen allemaal alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen? Dat is bepaald geen algemeen geaccepteerde stelling.
pi_194677089
quote:
[url=https://www.ad.nl/binnenland/historicus-emmer-er-wordt-gedaan-alsof-elke-plantage-een-hel-op-aarde-was~ab02e9bd/?referrer=https://www.nieuwskoerier.nl/news/715309-niet-iedereen-die-zwart-is-is-slachtoffer-en-niet-iedereen-die-wit-is-is-schuldig]AD:

Heeft de man een punt?
Is het een mooie spreekbeurt geworden? En wat vonden je klasgenoten van de historische gebeurtenissen?
Ben wel benieuwd hoe de jeugd er tegenaan kijkt.
  zaterdag 22 augustus 2020 @ 12:47:40 #47
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194677091
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:44 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Hele zelfvoorzienende leefwerelden wegvagen en gevangen nemen heeft niets met "beschaving brengen" te maken.
Daar dacht men destijds duidelijk anders over. En nog steeds. Met geweld je beschaving aan een ander opdringen is nog steeds de normale gang van zaken in de wereld. Oorlog en zelfs slavernij bestaat nog steeds.
pi_194677108
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:47 schreef Megumi het volgende:

[..]

Daar dacht men destijds duidelijk anders over. En nog steeds. Met geweld je beschaving aan een ander opdringen is nog steeds de normale gang van zaken in de wereld. Oorlog en zelfs slavernij bestaat nog steeds.
Emmer hoort overduidelijk bij degenen die dat prima vinden. De massa-immigratie van rechteloze import, het afpakken van paspoorten.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_194677111
quote:
0s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:42 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Ik lees wel dat hij spijt heeft van die opmerking. Maar ik vraag mij af of hoe je zo'n feit moet lezen als je dat boek aanschaft. Aan de ene kant geeft het iemand vergelijkingsmateriaal mee omdat iedereen wel foto's van vliegtuigcabine's kent, aan de andere kant zouden ze sowieso niet aan boord moeten hebben gezeten van die schepen.
Lijkt me duidelijk dat-ie gewoon provoceerde. Iedereen met gezond verstand begrijpt dat je dit niet kunt vergelijken. Hij wilde dus op een semi-lollige manier eigenlijk duidelijk maken dat de strekking van zijn boek neerkomt op: het was allemaal niet zo erg die hele slavernij als de mensen denken (wrs ogv films en series oid).

Hij neemt er afstand van, maar ja, voor mij wordt wel duidelijk dat de man in feite ook activist is en kennelijk verwijt-ie dat anderen. O, en ik vind idd dat je als historicus zo unbiased als mogelijk moet zijn, maar dat je best wel wat harde uitspraken mag doen. Bijv. over slavernij in de VS.
I´m back.
pi_194677122
quote:
1s.gif Op zaterdag 22 augustus 2020 12:45 schreef Document1 het volgende:

[..]

Ik heb het gelezen en het is het standaard geleuter van iemand die zich hoofdzakelijk baseert op de machthebbers zelf.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')