Dit is denk ik een longread van dezelfde strekking: https://www.groene.nl/artikel/de-zwarte-holocaustquote:Op zaterdag 22 augustus 2020 11:53 schreef Filosoofert het volgende:
Premium kan ik niet meer lezen helaas.
Hij is zelf ook een expertquote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:03 schreef Klopkoek het volgende:
Piet Emmer is een typische representant van het old boys network, wiens valse argumenten al meerdere malen zijn debunked door experts.
Naar als iemand gelijk heeft en het nog in het nieuws komt ook.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:03 schreef Klopkoek het volgende:
Piet Emmer is een typische representant van het old boys network, wiens valse argumenten al meerdere malen zijn debunked door experts.
quote:
Voor de goede orde, ik volg het debat niet. En ik ga nu aan cherry picking doen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:13 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Naar als iemand gelijk heeft en het nog in het nieuws komt ook.
Een expert in selectief brongebruik vooral.quote:
Dat doen anderen ook. Als het ze zo uitkomt.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Een expert in selectief brongebruik vooral.
Neen. Want de slaven moeten nog steeds naar een van de vele ondernemers en die betalen met geld om iets te eten en/of te drinken te krijgen. Hij is dus geen man, want hij bagatelliseert dat.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 11:43 schreef Oostwoud het volgende:
AD: Historicus Emmer: ‘Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was’
Piet Emmer is de kop van Jut bij nog al wat Black Lives Matter-sympathisanten. De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen. ,,We moeten niet de Verenigde Staten kopiëren.’’
Aan het woord is historicus Piet Emmer (75). Hij schreef twintig jaar geleden het standaardwerk Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Collega-historici verwijten hem de ernst van de slavenhandel en de rol van Nederland te bagatelliseren. Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’, zegt hij.
Wat mij betreft een mooi en genuanceerd interview. Met name het in de context plaatsen van historische gebeurtenissen spreekt mij aan, als ook het benadrukken dat Afrikanen en Arabieren een veel grotere rol speelden en nog steeds spelen in slavernij. Tot slot klaagt Emmer over het feit dat wetenschap, waaronder geschiedkunde in toenemende mate gepolitiseerd raakt.
Heeft de man een punt?
Je eigen argumenten komen anders ook niet beargumenteerd overquote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Alle lessen op school die je krijgt is selectief brongebruik.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat doen anderen ook. Als het ze zo uitkomt.
Hij zegt dingen die niet door je linkse filter komen en dus moet hij afgezeken worden. Duidelijk.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:20 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hij bagatelliseert niet maar nuanceert. En daar is nu geen ruimte voor.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:26 schreef torentje het volgende:
[..]
Neen. Want de slaven moeten nog steeds naar een van de vele ondernemers en die betalen met geld om iets te eten en/of te drinken te krijgen. Hij is dus geen man, want hij bagatelliseert dat.
Daarom leer je later meerdere bronnen als basis te nemen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:27 schreef Duveldrinker het volgende:
[..]
Alle lessen op school die je krijgt is selectief brongebruik.
Dat zou je idd een provocatie kunnen noemen, van een activist.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:20 schreef Scuidward het volgende:
[..]
[..]
Voor de goede orde, ik volg het debat niet. En ik ga nu aan cherry picking doen.
[ afbeelding ]
Maar dit is toch stuitend te noemen?
Nee, de meeste geschiedkundigen doen dat niet. Emmer krijgt echter bovenmatig veel media-aandacht.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:24 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat doen anderen ook. Als het ze zo uitkomt.
Volgens mij klopt de stelling waar hij tegenin gaat al niet.quote:
Eric Krebbers is een gekende extreem-linkse activist. Op welke deskundigheid kan deze man bogen?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, de meeste geschiedkundigen doen dat niet. Emmer krijgt echter bovenmatig veel media-aandacht.
Dit is een aardige hitjob tegen Emmer en stipt terecht aan dat hij zich vrijwel uitsluitend baseert op bronnen van de machthebbers zelf:
https://www.doorbraak.eu/gebladerte/11186f75.htm
Het is een door en door nare man, die het comfort op een slavenschip inderdaad vergeleek met de economy class in een 747.
Rechtermuisknop, openen in incognito venster.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 11:53 schreef Filosoofert het volgende:
Premium kan ik niet meer lezen helaas.
Ik wil ook wel Karwan Fatah Black erbij halenquote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:35 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
Eric Krebbers is een gekende extreem-linkse activist. Op welke deskundigheid kan deze man bogen?
Iedereen doet dat de mens is een subjectief wezen. Vandaar dat juist in de geschiedenis bepaalde zaken nog steeds onder de tafel blijven. Of anders gezegd op school onderbelicht blijven.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, de meeste geschiedkundigen doen dat niet. Emmer krijgt echter bovenmatig veel media-aandacht.
Piet Emmer heeft wel meer rare uitspraken gedaan, zoals dat slavernij en kolonialisme voor beschaving heeft gezorgd. Maar "dat mag je niet zeggen".quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat zou je idd een provocatie kunnen noemen, van een activist.
Als je dat soort dingen zegt, kun je niet van opponenten beweren dat het activistische historici zijn.
Dat argument van hem slaat uiteraard ook terug op hem zelf.
Mjah, als je je tegenstanders activisten noemt is er inderdaad weinig ruimte voor nuance meer. Dat heeft Piet goed begrepen.quote:Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’.
Als je iets constateert mag je dat toch benoemen?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Mjah, als je je tegenstanders activisten noemt is er inderdaad weinig ruimte voor nuance meer. Dat heeft Piet goed begrepen.
Om een medemens te mishandelen als bevolkingsgroep en ook te vermoorden moet je die per definitie als minderwaardig zien. Dat heeft op zich niet zo veel met slavernij te maken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij klopt de stelling waar hij tegenin gaat al niet.
“ De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen.”
Volgens mij wordt dat helemaal niet gesteld. De slavernij was eerder een gevolg van racisme (minderwaardige mensen die het beste als knecht te werk gesteld konden worden) dan andersom.
Ding is echter dat Emmer al meerdere malen 'feiten' heeft benoemd die helemaal niet kloppen, en ook door de ruime meerderheid van het wereldje niet worden erkend.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:37 schreef Megumi het volgende:
[..]
Iedereen doet dat de mens is een subjectief wezen. Vandaar dat juist in de geschiedenis bepaalde zaken nog steeds onder de tafel blijven. Of anders gezegd op school onderbelicht blijven.
En als je een tegenstander een goedprater van slavernij noemt. Is die ruimte er dan nog wel?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef probeer het volgende:
[..]
Mjah, als je je tegenstanders activisten noemt is er inderdaad weinig ruimte voor nuance meer. Dat heeft Piet goed begrepen.
Ik weet verder niet goed wat-ie bedoelt, kan artikel niet lezen. Hij heeft het over BLM, maar dat is een Amerikaanse beweging, en in de VS bestaat wel degelijk behoorlijk wat racisme.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 11:43 schreef Oostwoud het volgende:
AD: Historicus Emmer: ‘Er wordt gedaan alsof elke plantage een hel op aarde was’
Piet Emmer is de kop van Jut bij nog al wat Black Lives Matter-sympathisanten. De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen. ,,We moeten niet de Verenigde Staten kopiëren.’’
Aan het woord is historicus Piet Emmer (75). Hij schreef twintig jaar geleden het standaardwerk Geschiedenis van de Nederlandse slavenhandel. Collega-historici verwijten hem de ernst van de slavenhandel en de rol van Nederland te bagatelliseren. Zelf verwijt hij zijn tegenstanders juist ‘activistisch’ om te gaan met geschiedenis. ,,Daardoor is er geen ruimte meer voor nuance in het huidige racismedebat’’, zegt hij.
Wat mij betreft een mooi en genuanceerd interview. Met name het in de context plaatsen van historische gebeurtenissen spreekt mij aan, als ook het benadrukken dat Afrikanen en Arabieren een veel grotere rol speelden en nog steeds spelen in slavernij. Tot slot klaagt Emmer over het feit dat wetenschap, waaronder geschiedkunde in toenemende mate gepolitiseerd raakt.
Heeft de man een punt?
Als die constatering klopt wel. Als je standpunten van je “tegenstanders” gaat verzinnen of wel heel creatief parafraseert ben je volgens mij niet zo lekker bezig.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:39 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Als je iets constateert mag je dat toch benoemen?
Hij zegt dingen die wel in je rechte straatje passen, dus nu moet en zal die man koste wat kost verdedigd worden want hij heeft gelijk, terwijl je nog nooit wat van hem gelezen hebt of voor dit topic überhaupt wist dat hij bestond?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:29 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hij zegt dingen die niet door je linkse filter komen en dus moet hij afgezeken worden. Duidelijk.
Wat als dat wereldje momenteel vooral gevuld is met die activistische lui die Emmer noemt?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:40 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ding is echter dat Emmer al meerdere malen 'feiten' heeft benoemd die helemaal niet kloppen, en ook door de ruime meerderheid van het wereldje niet worden erkend.
Dat klopt op zich wel trouwens. En gaat pas veranderen door de industriële revolutie waarbij machines arbeid gaan vervangen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:38 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Piet Emmer heeft wel meer rare uitspraken gedaan, zoals dat slavernij en kolonialisme voor beschaving heeft gezorgd. Maar "dat mag je niet zeggen".
Maar als je ze zo ziet is de stap om ze tot slaaf te maken ook niet zo groot.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:40 schreef Megumi het volgende:
[..]
Om een medemens te mishandelen als bevolkingsgroep en ook te vermoorden moet je die per definitie als minderwaardig zien. Dat heeft op zich niet zo veel met slavernij te maken.
lijkt me niet.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:40 schreef Oostwoud het volgende:
[..]
En als je een tegenstander een goedprater van slavernij noemt. Is die ruimte er dan nog wel?
Tuurlijk. Maar genuanceerd is het allerminst.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:39 schreef schommelstoel het volgende:
[..]
Als je iets constateert mag je dat toch benoemen?
Ik lees wel dat hij spijt heeft van die opmerking. Maar ik vraag mij af of hoe je zo'n feit moet lezen als je dat boek aanschaft. Aan de ene kant geeft het iemand vergelijkingsmateriaal mee omdat iedereen wel foto's van vliegtuigcabine's kent, aan de andere kant zouden ze sowieso niet aan boord moeten hebben gezeten van die schepen.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:32 schreef Ryan3 het volgende:
[..]
Dat argument van hem slaat uiteraard ook terug op hem zelf.
Was het niet het gevolg van stammenstrijd?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:35 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Volgens mij klopt de stelling waar hij tegenin gaat al niet.
“ De historicus vindt dat ten onrechte wordt gedaan alsof het slavernijverleden de oorzaak is van alle racismeproblemen.”
Volgens mij wordt dat helemaal niet gesteld. De slavernij was eerder een gevolg van racisme (minderwaardige mensen die het beste als knecht te werk gesteld konden worden) dan andersom.
Klopt. De praktische redenen om in Zuid en Noord Amerika Afrikanen als slaaf in te zetten was omdat zij de ziektes en dergelijke beter aankonden dan de lokale bevolking.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Maar als je ze zo ziet is de stap om ze tot slaaf te maken ook niet zo groot.
Het klopt wel.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:43 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Was het niet het gevolg van stammenstrijd?
De ene stam uit Afrika verkoopt mensen van een vijandige stam aan de handelaren?
Het echte racisme begon dus tussen de Afrikaanse stammen.
Of kan dat niet omdat je dat niet mag zeggen? terwijl het wel klopt.
Hele zelfvoorzienende leefwerelden wegvagen en gevangen nemen heeft niets met "beschaving brengen" te maken.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:41 schreef Megumi het volgende:
[..]
Dat klopt op zich wel trouwens. En gaat pas veranderen door de industriële revolutie waarbij machines arbeid gaan vervangen.
De Europeanen hadden goedkope arbeid nodig. Zwarte Afrikanen waren daarvoor beschikbaar en dat was wel praktisch omdat de indianen niet zo geschikt bleken om als slaaf te dienen. Maar elke inheemse die niet blank en christelijk was werd natuurlijk niet voor vol aangezien.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:43 schreef Circle.Of.Filth het volgende:
[..]
Was het niet het gevolg van stammenstrijd?
De ene stam uit Afrika verkoopt mensen van een vijandige stam aan de handelaren?
Het echte racisme begon dus tussen de Afrikaanse stammen.
Of kan dat niet omdat je dat niet mag zeggen? terwijl het wel klopt.
Heb je het stukje gelezen of reageer je lekker met je onderbuik?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dit is een aardige hitjob tegen Emmer en stipt terecht aan dat hij zich vrijwel uitsluitend baseert op bronnen van de machthebbers zelf:
https://www.doorbraak.eu/gebladerte/11186f75.htm
Het is een door en door nare man, die het comfort op een slavenschip inderdaad vergeleek met de economy class in een 747.
Ook komt hij steeds aan met het argument dat de slavenhandel maar 5% tot 7% van de economie was. Maar zoals het programma OVT al aan stipte: de hele slavernij is veel meer dan de handel op zichzelf. Ook lijkt 5% weinig, maar is dat geen kattenpis. De hele Nederlandse financiële sector omvat eenzelfde percentage, de hele boerensector of visserij nog veel minder.
Maar als hij steltquote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:45 schreef Document1 het volgende:
[..]
Heb je het stukje gelezen of reageer je lekker met je onderbuik?
Is het een mooie spreekbeurt geworden? En wat vonden je klasgenoten van de historische gebeurtenissen?quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 11:43 schreef Oostwoud het volgende:
[url=https://www.ad.nl/binnenland/historicus-emmer-er-wordt-gedaan-alsof-elke-plantage-een-hel-op-aarde-was~ab02e9bd/?referrer=https://www.nieuwskoerier.nl/news/715309-niet-iedereen-die-zwart-is-is-slachtoffer-en-niet-iedereen-die-wit-is-is-schuldig]AD:
Heeft de man een punt?
Daar dacht men destijds duidelijk anders over. En nog steeds. Met geweld je beschaving aan een ander opdringen is nog steeds de normale gang van zaken in de wereld. Oorlog en zelfs slavernij bestaat nog steeds.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Hele zelfvoorzienende leefwerelden wegvagen en gevangen nemen heeft niets met "beschaving brengen" te maken.
Emmer hoort overduidelijk bij degenen die dat prima vinden. De massa-immigratie van rechteloze import, het afpakken van paspoorten.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:47 schreef Megumi het volgende:
[..]
Daar dacht men destijds duidelijk anders over. En nog steeds. Met geweld je beschaving aan een ander opdringen is nog steeds de normale gang van zaken in de wereld. Oorlog en zelfs slavernij bestaat nog steeds.
Lijkt me duidelijk dat-ie gewoon provoceerde. Iedereen met gezond verstand begrijpt dat je dit niet kunt vergelijken. Hij wilde dus op een semi-lollige manier eigenlijk duidelijk maken dat de strekking van zijn boek neerkomt op: het was allemaal niet zo erg die hele slavernij als de mensen denken (wrs ogv films en series oid).quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:42 schreef Scuidward het volgende:
[..]
Ik lees wel dat hij spijt heeft van die opmerking. Maar ik vraag mij af of hoe je zo'n feit moet lezen als je dat boek aanschaft. Aan de ene kant geeft het iemand vergelijkingsmateriaal mee omdat iedereen wel foto's van vliegtuigcabine's kent, aan de andere kant zouden ze sowieso niet aan boord moeten hebben gezeten van die schepen.
Ik heb het gelezen en het is het standaard geleuter van iemand die zich hoofdzakelijk baseert op de machthebbers zelf.quote:Op zaterdag 22 augustus 2020 12:45 schreef Document1 het volgende:
[..]
Heb je het stukje gelezen of reageer je lekker met je onderbuik?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |