https://www.nytimes.com/2(...)-church-apology.htmlquote:Op donderdag 20 augustus 2020 07:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het voordeel daar is dan weer dat die landen eigenlijk volledig ontvolkt zijn en de bevolking die het slachtoffer was eigenlijk nauwelijks meer bestaat, dus er zijn niet heel veel mensen meer over om te klagen.
Het verschil is een beetje dat de in Indonesië al een paar honderd jaar daarvoor had plaatsgevonden. Bij mijn weten werden er daarvoor niet en masse Nederlanders vermoord.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:03 schreef sp3c het volgende:
[..]
als er voor de inval in Nederland massaal Duitsers werden vermoord zou dat idd bijna vergelijkbaar zijn maar dat is het niet echt
de Republiek Indonesia is net zo schuldig aan het gewapende treffen als Nederland
Duitsland heeft meerdere malen excuses gemaakt en dat na een periode (tot in de jaren 70) dat het slachtofferdenken nog vrij dominant aanwezig was. Onder andere de uitzending van de serie Holocaust eind jaren 70 bracht daar verandering in (Franz Josef Strauss wilde deze uitzending trouwens verbieden, en in zijn partij zaten nogal wat hooggeplaatste lieden, zoals de heer Fellner, die wisten te melden dat Joden enkel aan geld denken).quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik zou het persoonlijk raar vinden als een huidige Duitse regering nog excuses gaat lopen aanbieden voor de 2e wereldoorlog.
Ik bedoel.. het Duitsland van nu en het volk wat er leeft heeft (in mijn ogen) totaal geen directe verbinding met dat verleden. Het zijn andere mensen, andere instituties, andere waarden...
Wat betekent een excuses dan nog echt?
Dat is er al langquote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:49 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Excuus is beetje zinloos, eerlijke geschiedenisles over het koloniale verleden is wel op zijn plaats.
volgens mij ging dat beide kanten opquote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
Het verschil is een beetje dat de in Indonesië al een paar honderd jaar daarvoor had plaatsgevonden. Bij mijn weten werden er daarvoor niet en masse Nederlanders vermoord.
Is dat zo? Zou mooi zijn. In moderne geschiedenislessen/boeken worden dus de nederlandse militaire acties van 45-49 behandeld en krijgen mensen als westerling en prinsen de juiste betiteling?quote:
De Indonesiërs hebben Nederland ook gekoloniseerd?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:34 schreef sp3c het volgende:
[..]
volgens mij ging dat beide kanten op
dat was je stelling nietquote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
De Indonesiërs hebben Nederland ook gekoloniseerd?
ik heb heel die term niet gebruikt dus hoe je dat denkt te begrijpen is mij een raadselquote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:38 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
Nederlandse verzetsstrijders waren oorlogsmisdadigers is jouw conclusie begrijp ik?
Dat is dan ook helemaal niet gezond.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Tot op zekere hoogte is er nog steeds sprake van slachtofferdenken maar dat weerhoudt de Duitse staat niet van excuses, al sinds eind jaren 60 zijn ze daarmee bezig.
jij vind dat Indonesische vrijheidsstrijders even schuldig zijn als de Nederlandse overheid. Gelijke monniken, gelijke kappen zou ik zeggen.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:39 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik heb heel die term niet gebruikt dus hoe je dat denkt te begrijpen is mij een raadsel
ik noem de TNI toch geen oorlogsmisdadigers of wel soms?quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:48 schreef mcmlxiv het volgende:
[..]
jij vind dat Indonesische vrijheidsstrijders even schuldig zijn als de Nederlandse overheid. Gelijke monniken, gelijke kappen zou ik zeggen.
Nederland is vanaf pakweg de 17de eeuw tot 1942 de bezetter van Indonesië geweest. En vanaf 1945 t/m 1949 een poging om de situatie van voor 1942 te herstellen. Extreem vergelijkbaar (vanaf de 17de eeuw) met de bezetting van Nederland door Duitsland.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:49 schreef sp3c het volgende:
[..]
ik noem de TNI toch geen oorlogsmisdadigers of wel soms?
vreemd bruggetje op deze manier
Ik voel ook wel enig bezwaar om "namens het volk" excuses aan te bieden ('het volk' als iets ondeelsbaars is een aan populisme aanschurkende frase) maar voor de staat ligt dat mijns inziens toch wat anders. Er is al sinds de 17e eeuw een beweging gaande om instituten als de staat (maar ook grote bedrijven) los te koppelen van de persoon. Een voor bestuurders (vaak) voordelig effect daarvan is een beperkte aansprakelijkheid, maar de keerzijde bestaat uit dat staten en bedrijven (zoals Chiquita Bananas) wel degelijk excuses kunnen maken voor wat hun voorgangers hebben gedaan. Het instituut staat op zichzelf en is een eigen rechtspersoon. Dat betekent niet dat de huidige Duitse tieners een schuldverklaring af leggen maar wel de Duitse Staat als instituut en het oneigenlijke voordeel dat daaruit is gekomen. Dat geldt óók voor de Katholieke Kerk, waarbij men natuurlijk de oude grap kan maken dat dit de eerste multinationale onderneming in de geschiedenis was.quote:Op donderdag 20 augustus 2020 11:39 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Dat is dan ook helemaal niet gezond.
Ik maak nergens de claim dat Duitsland niet excuses aanbood en aanbied. Ik maak de claim dat ik het raar vind en die niet verwacht en ik zulke dingen leeg vind.
De vergelijking klopt niet...quote:Op woensdag 19 augustus 2020 21:54 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Aan de kant van de bezetters vielen 2500 doden, aan de kant van het verzet 100000 doden.
Jawel. Mijn stelling was dat de Nederlanders de boel daar al honderden jaren geleden hadden gekoloniseerd cq bezet. Het is niet alsof de Indonesiërs Nederlanders daarvoor iets hebben aangedaan. Nederlanders lijken de onafhankelijkheidsoorlog en de zaken die daarin hebben plaatsgevonden nog wel eens los te willen trekken van die hele kolonisatiegeschiedenis en alles wat de Indonesische bevolking is aangedaan (of erger nog, zelfs zeggen dat ze daar wel blij mogen zijn dat de Nederlanders er een beetje beschaving hebben gebracht), maar dat is natuurlijk wel lekker makkelijk. Dat is net als doen alsof er aan wandaden van de geallieerden geen jaren van bezetting van andere landen met alle gevolgen van dien heeft plaatsgevonden.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |