Okay, een termijn van 10 dagen. Dat is peanuts, dan kun je er net zo goed 3 dagen van maken. Of 24 uur.quote:Op maandag 17 augustus 2020 21:29 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Zo lang als nodig en ik hoop dat dat niet te lang is. Ik keek net naar een vakbondsbijeenkomst van de NAFTAN raffinaderij in Novopolotsk. De vakbondsleidster aldaar agiteerde voor een vertrek van Lukashenko in 10 dagen.
Wat insinueer je nu? 10 dagen is niet genoeg? Dus toch langer?quote:Stel Lukashenko vertrekt binnen 10 dagen. Dan is er wel iemand die de functie van het staatshoofd moet vervullen. In 10 dagen kun je in ieder geval geen eerlijke verkiezingen organiseren.
Loekasjenko denkt alleen nog maar aan zijn eigen belang.quote:Maar hij is geen belanghebbende bij de chaos en het volk grotendeels ook niet.
Boehoe, maar wat nou met de goede mensen van binnenuitquote:. Er zijn genoeg mensen die hebben aangestuurd
op een verandering van binnenuit i.p.v. een revolutie en die dreigen nu buiten spel te worden gezet,
terwijl ook zij een beter Belarus willen en daar ook offers voor hebben gebracht.
Dat zegt ook niemand.quote:Nee, het is geen excuus om geen verkiezingen te houden, maar wel een argument om aan te geven dat verkiezingen niet even 1-2-3 georganiseerd kunnen worden.
Niet de termijn die ik voorstel.quote:Op maandag 17 augustus 2020 21:37 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Okay, een termijn van 10 dagen. Dat is peanuts, dan kun je er net zo goed 3 dagen van maken. Of 24 uur.
Ja. Ik denk dat de burgermaatschappij met een plan moet komen en eerst eenheid hieromtrent moet creeeren.quote:[..]
Wat insinueer je nu? 10 dagen is niet genoeg? Dus toch langer?
Een van de slechts mogelijke overgangsfiguren, zonder bestuurlijke ervaring, die makkelijk beinvloed kan worden. En zonder een legitieme basis voor haar kandidatuur.quote:Je kunt binnen enkele uren Tichanovskaja er neerzetten. Een prima overgangsfiguur die zelf geen president wil zijn.
Ja, maar hij is dus niet de enigste (of uberhaupt een voorname) veroorzaker van de chaos en hij heeft er zeker geen belang bij om de chaos uit te bereiden.quote:Loekasjenko denkt alleen nog maar aan zijn eigen belang.
Mensen die niet een halfjaar van te voren komen opdagen, maar die vaak jarenlangquote:Boehoe, maar wat nou met de goede mensen van binnenuit
Ik dacht dat de meeste Wit Russen toch Russisch spraken?quote:Op maandag 17 augustus 2020 15:55 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik doelde dan vooral op mensen in mijn eigen omgeving. Mensen die niet de hele dag op het internet dit volgen.
Wat overigens ook niet helpt:
- de meeste mensen kunnen geen Russisch;
- de meeste mensen zijn onbekend met de locale achtergrond.
Dat laatste zie je niet enkel in Nederland, maar ook in Rusland waar Belarus ook de laatste dagen trending was.
Je bent een praatjesmaker. Want je hebt dus niets voorgesteld.quote:Op maandag 17 augustus 2020 21:49 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Niet de termijn die ik voorstel.
De eenheid is er, er zijn twee eisen: vrije eerlijke verkiezingen en het vrijlaten van politieke gevangenen.quote:Ja. Ik denk dat de burgermaatschappij met een plan moet komen en eerst eenheid hieromtrent moet creeeren.
Niemand zal een legitieme basis hebben, omdat er geen eerlijke verkiezingen zijn geweest.quote:Een van de slechts mogelijke overgangsfiguren, zonder bestuurlijke ervaring, die makkelijk beinvloed kan worden. En zonder een legitieme basis voor haar kandidatuur.
Loekasjenko is niet een voorname veroorzaker van chaosquote:Ja, maar hij is dus niet de enigste (of uberhaupt een voorname) veroorzaker van de chaos en hij heeft er zeker geen belang bij om de chaos uit te bereiden.
Het is vrij simpel. Er moeten verkiezingen uitgeschreven en voorbereid worden. Dat kan binnen 6 maanden.quote:Mensen die niet een halfjaar van te voren komen opdagen, maar die vaak jarenlang
met veel tegenwerking van binnenuit veranderingen proberen af te dwingen, met
beperkt succes, maar niet zonder risico.
Ik heb het idee dat nezalezhnost Loekasjenko wel een goede gozer vindt. Alleen is dat zo moeilijk te verkopen op dit forum, dus komt hij met dingen als dat Loekasjenko nodig is als overgangsfiguur en dat Svetlana Tichanovskaja te makkelijk te beïnvloeden is.quote:Op maandag 17 augustus 2020 21:57 schreef Hexagon het volgende:
Loekasjenko nieuwe verkiezingen laten organiseren is zoiets als een Amerikaanse misdadiger zijn eigen juryleden laten uitzoeken.
quote:Op maandag 17 augustus 2020 16:04 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Incidenten.
Lege stoelen.
[ twitter ]
Een herhaling van een popconcert.
[ twitter ]
ik doelde uiteraard op de Nederlanders.quote:Op maandag 17 augustus 2020 21:57 schreef Eindbaas_ het volgende:
[..]
Ik dacht dat de meeste Wit Russen toch Russisch spraken?Witrussisch als taal werd toch tot de uitstervende getekend? Graag reageer ik op de rest van je tekst later maar eerst eens dit.
Daar pleit ik ook niet voor. Eerst moet er een overgangsregering worden gevormd. Ermoshina wordt natuurlijk sowieso niet meer door iemand gelooft.quote:Op maandag 17 augustus 2020 21:57 schreef Hexagon het volgende:
Loekasjenko nieuwe verkiezingen laten organiseren is zoiets als een Amerikaanse misdadiger zijn eigen juryleden laten uitzoeken.
Het is uitendelijk aan het volk om een passende termijn te bepalen. Dat is niet de rol die ik of jij op zich moet nemen.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Je bent een praatjesmaker. Want je hebt dus niets voorgesteld.
Er is nog geen eenheid omtrent de vertegenwoordiging van de burgermaatschappij tot de verkiezingen hebben plaats gevonden.quote:[..]
De eenheid is er, er zijn twee eisen: vrije eerlijke verkiezingen en het vrijlaten van politieke gevangenen.
Ik wil Lukashenko geen extra tijd geven. Ik wil het volk tijd geven.quote:Waarom wil je Loekasjenko extra tijd geven?
Precies en daarom zal het volk de weg moeten gaan banen voor leiders die tot aan de verkiezingen een belangrijke rol kunnen gaan spelen in het proces.quote:[..]
Niemand zal een legitieme basis hebben, omdat er geen eerlijke verkiezingen zijn geweest.
Er stonden 5 kandidaten op het stembiljet en uiteraard was er de mogelijkheid om tegen iedereen of blanco te stemmen. Ik vind dat je jezelf een beetje diskwalificeerd met deze uitspraak, die toch wel duld op een gebrek aan feiten kennis. (Vat het niet te personlijk op, we zijn allemaal mensen, maar denk niet dat je slimmer bent, dan mensen die toch net iets meer weten)quote:Vrijwel alles wijst er op dat zij de meeste stemmen gekregen heeft. De andere optie die op het stembiljet stond, Loekasjenko, heeft geweld gebruikt, gefraudeerd en wordt uitgejouwd door zijn eigen geselecteerde publiek.
Net had je het nog over 3 dagen.quote:Het is vrij simpel. Er moeten verkiezingen uitgeschreven en voorbereid worden. Dat kan binnen 6 maanden.
Niet iedereen is een schurk rondom Lukashenko en je hebt wel degelijk steun uit bestuurlijke kringen nodig als je veranderingen zonder geweld wilt afdwingen.quote:Daar heb je echt geen schurken uit het Loekasjnko-regime als overgangsfiguren voor nodig.
Er zijn geen redenen om aan te nemen dat die steun wegvalt. Bovenien is Karaev duidelijk een van de hardliners, die na afgelopen week niet ineens meer van koers kan veranderen.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:21 schreef Ronald het volgende:
Ik geef het nog een paar dagen en dan is het wel gebeurd met de dictator. Je hoort weinig meer over ingrijpen door politie of leger, dus als die steun weg valt kan het snel gaan.
quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:26 schreef Jellereppe het volgende:
Gewoon stapsgewijs incorporeren die handel als Rusland.
Misschien heeft het volk zelf ook een stem?quote:Je zult wel gek zijn om het onder Amerikaanse en West-Europese invloedssfeer te laten vallen. Een enorme dreiging op het gebied van nationale veiligheid vanuit Russische perspectief.
Nee, kijk naar Cuba dat niet doet wat de VS wil en lang heeft zitten aanpappen met haar geopolitieke tegenstanders. Het wordt aangepakt. Nog steeds onder strakke sancties van de VS. Als het gaat om nationale veiligheid dan is het gewoon realpolitiek. Incorporeren die handel vanuit Russische perspectief. Wie wil een herhaling van Napoleon, Wilhelm II en Hitler in Moskou?quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:27 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
[..]
Misschien heeft het volk zelf ook een stem?
Ik zou daar nu nog niet op rekenen. Tot nu toe hebben de protesten veel gelijkenissen met Armenië in 2018, maar het kan ook zomaar omslaan naar een soort euromaidan. Dat duurde meer dan drie maanden.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:21 schreef Ronald het volgende:
Ik geef het nog een paar dagen en dan is het wel gebeurd met de dictator. Je hoort weinig meer over ingrijpen door politie of leger, dus als die steun weg valt kan het snel gaan.
Het kan zomaar een Ceaușescu scenario worden, al verwacht ik eerder een escape naar Rusland voor Lukashenko
Ik vind het knap dat je het nog probeert.quote:Op maandag 17 augustus 2020 18:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Nezalezhnost wringt zich in allerlei bochten om geweld en fraude goed te praten.
Ik hoor de vergelijking met Armenie steeds vaker. Wat betreft een euromaidan: de bevolking is zeer tegen geweld en valt niet zo makkelijk te verdelen, zoals in Oekraine bijvoorbeeld op taalgebied.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:29 schreef Frikandelbroodje het volgende:
[..]
Ik zou daar nu nog niet op rekenen. Tot nu toe hebben de protesten veel gelijkenissen met Armenië in 2018, maar het kan ook zomaar omslaan naar een soort euromaidan. Dat duurde meer dan drie maanden.
Daarom is het ook zaak voor de bevolking om de wet te respecteren, zodat Lukashenko zo min mogelijk handvaten heeft om tegenstanders te discrediteren.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:41 schreef Hexagon het volgende:
De bevolking kan nu eigenlijk ook niet meer stoppen. Mocht Loekasjenko zich nog staande houden dan zal de muiterij die in diverse delen van de samenleving al plaatsvind tot zware repressailles leiden. Het is buigen of barsten voor beide.
Met die logica waren er überhaupt geen anti-Loekasjenko protesten geweest.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:45 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Daarom is het ook zaak voor de bevolking om de wet te respecteren, zodat Lukashenko zo min mogelijk handvaten heeft om tegenstanders te discrediteren.
Ook binnen de wet zijn er mogelijkheden je zegje te doen. Maar we spreken dus nu over de tijd na de verkiezingen.quote:Op maandag 17 augustus 2020 22:54 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Met die logica waren er überhaupt geen anti-Loekasjenko protesten geweest.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |