Hongarije is een toplandquote:Op woensdag 19 augustus 2020 00:45 schreef nezalezhnost het volgende:
Hongarije maakte vandaag overigens bekend dat ze solidair zijn met de positie van Polen, Litouwen, Letland en Estland. Vlak voor de verkiezingen (en ook nog direct er na) gingen sommige analitici er vanuit dat Orban een veto zou uitspraken in het geval van eventuele sancties. Die vrees is dus nu van de baan.
Voor zover ik weet is de positie van bovengenoemde landen om sancties in te stellen tegen concrete personen en dus niet de economie van het hele land nog verder te verzwakken. Nu maar hopen dat Duitsland het niet nodig vindt om heel Europa de les te leren.
Hoezo is het duidelijke welke kanalen ze zonder enige nuance napraat? Over welke kanalen hebben we het dan berhaupt?quote:Op dinsdag 18 augustus 2020 22:15 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik heb dit even geluisterd. Wat betreft het eerste stuk: ik denk dat Ulyashyna een beetje in haar eigen bubbel leeft. Ze legt heel goed uit hoe bepaalde ontwikkelingen chronologisch hebben plaatsgevonden en de rol van de sociale media daarin. Aan de andere kant is ook wel duidelijk welke kanalen ze napraat zonder enige nuance.
Voor welke staatsbedrijven gaat het dan niet op? Welke staatsbedrijven kunnen, zonder subsidie en staatsinvloed, wel goed concurreren met globale bedrijven?quote:Wat betreft het stuk van Godfroid. Ik denk dat het een best goede analyse is, waar ik wel enige kanttekeningen bij wil plaatsen:
- wat betreft economie probeert hij Belarus als een communistisch systeem neer te zetten, terwijl het een overgangseconomie is, waarbij inderdaad een groot (maar langzaam kleiner wordend) deel van de economie in hand van staatsbedrijven is, maar die moeten nu in tegenstelling tot de Sovjet dagen concurreren in een globale markt. Het gebrek aan concurrentie, waar hij over spreekt gaat dan ook zeker niet op voor alle staatsbedrijven;
En die verhoudingen zijn interessant omdat?...quote:- ik denk dat hij misschien net iets te veel de touwtjes bij Putin ligt, zonder in te gaan op de onderlinge verhoudingen binnen de Belarussische bestuurlijke- en politieke elite.
quote:Op maandag 17 augustus 2020 19:33 schreef nezalezhnost het volgende:
Gaat hem niet lukken. Hij heeft momenteel niets te bieden. Ik snap de gedachtengang, maar ik denk
dat dat actueel geen risico meer is.
Tja, wat stel jij dan voor? Een oorlog met de KGB?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 10:42 schreef luxerobots het volgende:
Nadat ik zei dat we Loekasjenko geen tijd moeten geven omdat hij zijn machtsstructuren weer wil herstellen en uitbouwen:
[..]
[ twitter ]
Hoezo heb je het over een oorlog met de KGB?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 10:47 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Tja, wat stel jij dan voor? Een oorlog met de KGB?
quote:Op maandag 17 augustus 2020 19:08 schreef nezalezhnost het volgende:
Ik weet ook niet wat er moet gebeuren. Ik denk dat we geen dingen moeten forceren. Lukashenko is zijn geloofwaardigheid toch al kwijt, waarom zouden we de burgermaatschappij niet de tijd geven om daar rustig op te reageren? In plaats van blind te staren op oppositiekrachten in het buitenland, die op een revoultie uit zijn.
Maar, zoals deze tweet al aangaf, zal Loekasjenko de tijd gewoon gebruiken om in het zadel te blijven:quote:Op maandag 17 augustus 2020 19:33 schreef nezalezhnost het volgende:
Nee, dat hij van het toneel moet verdwijnen is wel duidelijk. Maar liever geleidelijk met een gecontroleerde machtoverdracht, dan met geweld.
quote:
[..]
Gaat hem niet lukken. Hij heeft momenteel niets te bieden. Ik snap de gedachtengang, maar ik denk
dat dat actueel geen risico meer is.
[..]
Voor mij is een gecontroleerde machtsoverdracht dus belangrijker als snelheid.
Hoe wil je Lukashenko anders dwingen om per direct iets te doen?quote:Op woensdag 19 augustus 2020 10:59 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Hoezo heb je het over een oorlog met de KGB?
Jij schijnt te denken dat alleen Lukashenko tijd nodig heeft voor een gecontroleerde machtsoverdracht. Het volk, inclusief leiders die hun kunnen vertegenwoordigen, heeft die tijd nog veel harder nodig.quote:Het ging erover dat jij Loekasjenko tijd wil geven voor een gecontroleerde machtsoverdracht:
Dat zijn stuiptrekkingen en die waren inderdaad te verwachten. Na afgelopen zondag is er in Minsk echt geen weg meer terug. In Grodno zijn de eisen van de demonstranten door de lokale autoriteiten ingewilligd. Lukashenko kan echt geen jaren meer blijven regeren, maar aan het eind van deze week zal hij waarschijnlijk ook nog niet weg zijn.quote:[..]
[..]
Maar, zoals deze tweet al aangaf, zal Loekasjenko de tijd gewoon gebruiken om in het zadel te blijven:
[ twitter ]
Wij kunnen Loekasjenko beiden niet dwingen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:06 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Hoe wil je Lukashenko anders dwingen om per direct iets te doen?
Het is nu toch al een chaotische periode, stakingen schaden de economie ook. Dus wat mij betreft vertrekt Loekasjenko per direct. Dan kan er aan stabiliteit gewerkt worden.quote:Jij schijnt te denken dat alleen Lukashenko tijd nodig heeft voor een gecontroleerde machtsoverdracht. Het volk, inclusief leiders die hun kunnen vertegenwoordigen, heeft die tijd nog veel harder nodig.
Ja en? Hij kan niet jaren reageren en hij is waarschijnlijk niet snel weg. Wat wil je daarmee zeggen? Dat het huidige tijdspad wel prima is? Dan zouden we wel eens een behoorlijke tijd aan hem vast kunnen zitten.quote:Dat zijn stuiptrekkingen en die waren inderdaad te verwachten. Na afgelopen zondag is er in Minsk echt geen weg meer terug. In Grodno zijn de eisen van de demonstranten door de lokale autoriteiten ingewilligd. Lukashenko kan echt geen jaren meer blijven regeren, maar aan het eind van deze week zal hij waarschijnlijk ook nog niet weg zijn.
Dat lijkt me ook niet goed voor de Wit-Russen zelf. Hoe langer hij aanblijft, hoe meer slachtoffers er gaan vallen. Opnieuw iets over in het nauw en rare sprongen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ja en? Hij kan niet jaren reageren en hij is waarschijnlijk niet snel weg. Wat wil je daarmee zeggen? Dat het huidige tijdspad wel prima is? Dan zouden we wel eens een behoorlijke tijd aan hem vast kunnen zitten.
Ik denk dat je het verkeerd ziet. Jij noemt het tijd geven, ik denk dat je het beter tijd nemen kunt noemen. Als je Lukashenko dreigt tijd te nemen, dan zal hij zich onder druk gezet voelen en onder die druk eerder naar repressieve middelen grijpen. Terwijl de machine al in gang gezet is en zelf ook nog een beetje tijd nodig heeft om op gang te komen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Wij kunnen Loekasjenko beiden niet dwingen.
Maar het is toch vreemd om hem eerst tijd te geven, en hem dan te willen zien verdwijnen?
Daarmee wint hij zijn geloofwaardigheid niet meer mee terug. Dat station is al gepasseerd.quote:Hoe meer tijd je hem geeft, hoe meer tijd hij heeft om stakingen de kop in te drukken
als in vermoorden?quote:en tegenstanders weg te werken
Indien nodig doet het veiligheidapparaat dat zelf wel en dat houdt ook niet op met functioneren zonder Lukashenko.quote:(en ook om bewijs weg te moffelen
Ik denk niet dat iemand daar op dit moment echt zorgen maakt. Sommige mensen binnen de oppositie vinden het zelfs wel oke dat hij terugtrekt in een van de presidentiele residenties om daar in ballingschap verder te leven.quote:en geld uit de kas te pakken).
Dat valt eigenlijk nog betrekkelijk mee.quote:[..]
Het is nu toch al een chaotische periode,
Er zijn weinig voorstanders om buitensporig te staken. Als de stakers langdurige stilstand van hun fabrieken hadden willen afdwingen, hadden ze eenvoudig weg de productielijnen blijvend kunnen sabotteren.quote:stakingen schaden de economie ook.
Hoe wil je dat dan afdwingen? Ik denk zeg maar niet dat Lukashenko rekening gaat houden met jouw wil.quote:Dus wat mij betreft vertrekt Loekasjenko per direct.
Dat vind ik eigenlijk best wel een nietszeggende uitspraak.quote:Dan kan er aan stabiliteit gewerkt worden.
Zeker en we moeten van buitenaf dan ook niet iets gaan forceren, wat dat ondermijnt voor een snel resultaat.quote:En ja, dat is best een lastig verhaal. Aan de andere kant laat de oppositie zien vreedzaam te werk te gaan. Dat is hoopvol.
Dat het nu nog niet te voorzien is, hoe de situatie zich gaat ontwikkelen.quote:Ja en? Hij kan niet jaren reageren en hij is waarschijnlijk niet snel weg. Wat wil je daarmee zeggen?
Wat is het huidige tijdspad?quote:Dat het huidige tijdspad wel prima is?
Tja, na 26 jaar maakt een dag meer of minder niet echt veel meer uit. Het belangrijkste nu is het voorkomen van nieuw geweld.quote:Dan zouden we wel eens een behoorlijke tijd aan hem vast kunnen zitten.
Opzich was het natuurlijk niet heel handig om de wit-rood-witte vlag van stal te houden. Persoonlijk had ik voor een witte vlag gekozen.quote:
Loekasjenko zegt zelf dat hij niet stopt 'tot over mijn lijk'.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:41 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Ik denk dat je het verkeerd ziet. Jij noemt het tijd geven, ik denk dat je het beter tijd nemen kunt noemen. Als je Lukashenko dreigt tijd te nemen, dan zal hij zich onder druk gezet voelen en onder die druk eerder naar repressieve middelen grijpen.
Maar de machine kan ook tot stilstand komen of momentum verliezen. Wat al gebeurt omdat stakers weer gaan werken omdat ze bang zijn voor represailles.quote:Terwijl de machine al in gang gezet is en zelf ook nog een beetje tijd nodig heeft om op gang te komen.
De KGB en veiligheidsdiensten houden hem in het zadel. Geloofwaardigheid of niet.quote:Daarmee wint hij zijn geloofwaardigheid niet meer mee terug. Dat station is al gepasseerd.
Kan. Maar meestal gaat het om langdurig vastzetten.quote:als in vermoorden?
Nee, normaal gesproken gaat het veiligheidsapparaat niet uit zichzelf te werk.quote:Indien nodig doet het veiligheidapparaat dat zelf wel en dat houdt ook niet op met functioneren zonder Lukashenko.
Je vroeg aan mij hoe ik hem wil dwingen. Dan is het eerste dat ik zeg dat ik niet in staat ben om hem te dwingen. Vervolgens geef ik antwoord op je vraag. En dan probeer je mij in te wrijven dat hij gaan rekening met mij gaat houden.quote:Hoe wil je dat dan afdwingen? Ik denk zeg maar niet dat Lukashenko rekening gaat houden met jouw wil.
Als de Wit-Russen niet iets forceren (demonstraties en stakingen zijn ook om iets te forceren), blijft Loekasjenko lekker zitten.quote:Zeker en we moeten van buitenaf dan ook niet iets gaan forceren, wat dat ondermijnt voor een snel resultaat.
In dat voorbeeld ging ik mee in wat jij schetste, hij is aan het eind van de week waarschijnlijk niet weg, maar blijft ook geen jaren zitten.quote:Wat is het huidige tijdspad?
Heel slim. Geweld dat vooral van de overheid komt voorkomen door de gewelddadige dictator te laten zitten.quote:Tja, na 26 jaar maakt een dag meer of minder niet echt veel meer uit. Het belangrijkste nu is het voorkomen van nieuw geweld.
quote:Op woensdag 19 augustus 2020 11:20 schreef luxerobots het volgende:
Ja en? Hij kan niet jaren reageren en hij is waarschijnlijk niet snel weg. Wat wil je daarmee zeggen? Dat het huidige tijdspad wel prima is? Dan zouden we wel eens een behoorlijke tijd aan hem vast kunnen zitten.
Natuurlijk zegt Lukashenko dat. Die werd maandag (een week na de verkiezingen) pas echt met de realiteit geconfronteerd. Maar je moet niet te veel waarde hechten aan al zijn woorden. De man is een meester in het draaien met woorden en woorden stellig te presenteren.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:02 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Loekasjenko zegt zelf dat hij niet stopt 'tot over mijn lijk'.
Wij zijn niet in een positie om tijd te nemen. Als wij dat dreigen toch te doen zal hij naar repressieve middelen grijpen.quote:En dan moeten we hem tijd geven zodat hij zich niet onder druk gezet voelt en niet naar de repressieve middelen grijpt![]()
Daarom is het eigenlijk van belang dat de door Tichanovskaja ingestelde nationale coordinatie raad wat meer gewicht krijgt. Mij insziens zou het beter zijn als ze zelf een stap terug zou nemen en een lid van de raad in Minsk als de nieuwe leider zou aanwijzen, bijvoorbeeld Latushko of Kolesnikova.quote:[..]
Maar de machine kan ook tot stilstand komen of momentum verliezen.
De stakers zijn sowieso al nooit een meerderheid geweest en het zijn eerder economische motieven dan angst voor hun persoonlijke veiligheid die de drijfveer vormen om te staken of niet te staken. Als de verdelingsmechanismes rondom de stakinskas operationeel wordt kan dat veranderen.quote:Wat al gebeurt omdat stakers weer gaan werken omdat ze bang zijn voor represailles.
Nee, maar die hebben nu ook tijd nodig om na te denken. Die hadden dit niet verwacht en hebben ook geen draaiboek hiervoor.quote:[..]
De KGB en veiligheidsdiensten houden hem in het zadel. Geloofwaardigheid of niet.
Onwaarschijnlijkquote:[..]
Kan.
Vervelend voor de betrokkenen, maar wel eindig.quote:Maar meestal gaat het om langdurig vastzetten.
Zonder Lukashenko werken die echt wel door.quote:[..]
Nee, normaal gesproken gaat het veiligheidsapparaat niet uit zichzelf te werk.
Precies. Het is makkelijk om op afstand te zeggen wat er moet gebeuren, terwijl het eigenlijk wel duidelijk is dat hetgeen wat jij wilt niet zo realistisch is.quote:[..]
Je vraagt namelijk aan mij hoe ik hem wil dwingen. Dan is het eerste dat ik zeg dat ik niet in de mogelijkheid ben om hem te dwingen. Vervolgens geef ik antwoord op je vraag. En dan probeer je mij in te wrijven dat hij gaan rekening met mij gaat houden.
Geef ze even de tijd om zichzelf te organiseren. 10 dagen terug was nog niemand op de hoogte dat dit gaat gebeuren.quote:[..]
Als de Wit-Russen niet iets forceren (demonstraties en stakingen zijn ook om iets te forceren), blijft Loekasjenko lekker zitten.
Je kunt het misschien niet absoluut uitsluiten, maar je hebt wel enigszins invloed op de mate. Door tijd te nemen en strategisch na te denken kan veel geweld beperkt blijven. Het volk is niet voorbereid op een revolutie.quote:Heel slim. Geweld dat vooral van de overheid komt voorkomen door de gewelddadige dictator te laten zitten.
Met die logica is het wachten op dat Loekasjenko de schuld bij Monaco en Indonesi legt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:01 schreef nezalezhnost het volgende:
[..]
Opzich was het natuurlijk niet heel handig om de wit-rood-witte vlag van stal te houden. Persoonlijk had ik voor een witte vlag gekozen.
- eerst moet de nationale coordinatie raad (of een soortgelijke organisatie) meer gewicht krijgen;quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:11 schreef luxerobots het volgende:
Wanneer moet hij dan in jouw ogen wel vertrekken? En is dat realistisch als je hem tijd geeft om zich te reorganiseren?
Ik denk dat je niet op de hoogte bent van de betekenis achter die vlag. Die vlag is ondermeer gebruikt door de Belarussische collabrateurs tijdens de Duitse bezetting die een derde van de bevolking het leven heeft gekost. Het is niet echt een neutraal symbool zeg maar, waar een deel van de bevolking aanstoot aan neemt.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:21 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Met die logica is het wachten op dat Loekasjenko de schuld bij Monaco en Indonesi legt.
Feitelijk is er nu niet eens iemand om de macht aan over te dragen.quote:Op woensdag 19 augustus 2020 12:22 schreef Isdatzo het volgende:
Dat tijd gunnen is natuurlijk onzin. Meneer heeft al aangegeven onder geen beding te vertrekken, dus het is wel vrij duidelijk waarvoor die tijd gebruikt gaat worden.
Spoiler: het zal niet voor een "gecontroleerde machtsoverdracht" zijn. Ik ben benieuwd hoe @:nezalezhnost dat concreet voor zich ziet.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |