abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194569136
Vandaag begin ik een experiment en ga ik mijn eigen Russische kvass brouwen. Al zeker 12 jaar drink ik dit met plezier. In het voorjaar en de zomer meestal iets van 2,5 liter per week. Nu ga ik kijken of ik het zelf ook kan maken en of dat net zo lekker (of nog beter) word. Volgens internet is dit 1 van de makkelijkste en goedkoopste drankjes om zelf te maken.

Kvass is een Russisch dorstlessend drankje dat nog het meest lijkt op Radler Het bestaat alleen zo'n 1000 jaar langer en heeft veel meer smaak. Het word gemaakt van donker brood, gist, water, suiker en eventueel extra ingrediënten zoals honing, appels, citroenen en rozijnen. Het alcoholpercentage hoort rond de 2% te zijn en daarmee is het prima te drinken op een zaterdagmiddag zoals deze. Mijn kvass ga ik maken met citroenen en rozijnen.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Links is de kvass die ik na probeer te maken. Deze is iets zoeter met een sterke citroensmaak. De rechter is de kvass die ik meestal koop. Deze heeft een sterke brood/bier smaak en is zonder fruit.

Mijn ingrediënten:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Twee citroenen en 2 handen rozijnen. Eventueel kan ik nog een extra citroen toevoegen als het brouwen klaar is.

SPOILER
Het roggebrood. Ongeveer de helft ga ik gebruiken. Het is in dunne plakken gesneden en word nu in de oven gebakken.

Verder heb ik 70 gram suiker, 3 liter water en 14 gram gist.

De totale kosten om 3 liter citroenkvass te maken is ongeveer 2 Euro. Maar de kvass die ik in de supermarkt koop kost is ongeveer een Euro per liter. Voor het geld hoef ik het dus niet te doen.

Over 10 minuutjes is mijn brood klaar en kan ik met brouwen beginnen!
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_194569847
Hoe lang duurt het brouwproces?
pi_194569964
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:08 schreef Dries4Ever het volgende:
Hoe lang duurt het brouwproces?
Ruim 2 dagen. Het heeft net een kwartier gekookt en is nu aan het afkoelen. Dan kan over 5 minuten de gist, die ik al 'wakker' gemaakt heb, erbij. Daarna moet het 2 dagen afgedekt brouwen en kan maandagavond gaan bottelen.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:21:37 #4
112545 Muck
Meine Sprache: International
pi_194569990
Leuk topic!
Ik ben heel benieuwd :)
It's al boa it's all good it's all bueno benne bon, let's go!
pi_194570083
Nog nooit van gehoord (of gedronken) maar wel benieuwd.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:34:07 #6
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_194570145
Klinkt wel als een prima zomerdrankje ja.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
pi_194570152
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:21 schreef Muck het volgende:
Leuk topic!
Ik ben heel benieuwd :)
Dank je. Ik voeg over een uurtje weer wat foto's toe.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:30 schreef anndb het volgende:
Nog nooit van gehoord (of gedronken) maar wel benieuwd.
In Rotterdam fiets ik 4x per week door een straat met 2 Russische supermarkten. Waarschijnlijk is het in de rest van Nederland minder makkelijk te krijgen aangezien de grootste Russische gemeenschap in Nederland in Rotterdam is vanwege de haven.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:38:25 #8
459912 FlippingCoin
pi_194570175
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

In Rotterdam fiets ik 4x per week door een straat met 2 Russische supermarkten. Waarschijnlijk is het in de rest van Nederland minder makkelijk te krijgen aangezien de grootste Russische gemeenschap in Nederland in Rotterdam is vanwege de haven.
Werken die veel in de haven dan?
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_194570190
quote:
16s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:38 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Werken die veel in de haven dan?
Niet meer. Maar die gemeenschap is wel daardoor ontstaan.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 13:41:30 #10
459912 FlippingCoin
pi_194570208
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Niet meer. Maar die gemeenschap is wel daardoor ontstaan.
Ah oke cool. :P
pi_194570696
hoeveel alcohol % kom je totaal ongeveer op?
hardcoholic
pi_194570703
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 14:24 schreef Ferdii het volgende:
2 staat er
pi_194570708
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 14:25 schreef anndb het volgende:

[..]

2 staat er
laat maar, niet goed gelezen :D
hardcoholic
pi_194570763
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 14:24 schreef Ferdii het volgende:
Moeilijk om precies te zeggen maar het zal tussen de 1,5 en 2,5% zijn. Hangt een beetje af van hoe goed de gist zijn werk zal doen. Aangezien het cheap ass Albert Heijn gist is zou dat percentage lager uit kunnen vallen. Dan word het gewoon wat meer zoete limonade.

De foto is niet heel duidelijk, maar hier kan je zien dat het water al flink donker is geworden.

De rechter pot is de weckpot waar het brouwsel morgenavond in gaat. Het brood, de citroen en de rozijnen hebben dan genoeg tijd gehad om te fermenteren of hun smaak af te geven aan het brouwsel. Deze ingrediënten moet ik er dan uit filteren.

Extra citroen word eventueel helemaal op het einde toegevoegd als ik het kan proeven.

De linker pot met het kraantje is waar het eindresultaat in zal gaan. De potten moet ik eerst nog wel steriliseren voor gebruik.
pi_194571142
Klinkt wel leuk om een keer te maken. Ben benieuwd naar het resultaat.
-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:26:12 #16
459912 FlippingCoin
pi_194571410
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 15:03 schreef spierbal het volgende:
Klinkt wel leuk om een keer te maken. Ben benieuwd naar het resultaat.
Ja ik ook. :7
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 15:27:22 #17
176450 Kaneelstokje
Archbishop of Banterbury
pi_194571430
Lol, veel succes.
Ben er zelf geen fan van.
Emotionele exclusiviteit monogamie-adept
pi_194572028
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Daarna moet het 2 dagen afgedekt brouwen en kan maandagavond gaan bottelen.
Twee dagen gisten en dan bottellen lijkt mij een recept voor bommetjes. Doe jezelf en lol en zet de flessen in een curverbak of zo met een handdoek er over. Mocht er dan een springen dan hoef je in ieder geval niet de scherven uit het plafond te plukken.

Ik hoop dat ik er volkomen naast zit. Dit topic ga ik met belangstelling volgen.

Nog een tip. De gist(stam) kan wel eens zeer bepalend voor de smaak zijn. Ga daar dus in de toekomst wat mee experimenteren.
  zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:07:23 #19
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194572056
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 13:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

[..]

Voor de fokkers uit het midden van het land: in Amersfoort zit in de arnhemsestraat een Russische winkel. Ik trof er een ruim assortiment bier, ik denk dat ze ook kvass hebben.

On topic: tof experiment! Succes.
  PR/Manusje van alles zaterdag 15 augustus 2020 @ 16:42:44 #20
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_194572557
Honingkvass met appel is ook prima te doen.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_194573161
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 16:07 schreef Zilverberk het volgende:

[..]

Voor de fokkers uit het midden van het land: in Amersfoort zit in de arnhemsestraat een Russische winkel. Ik trof er een ruim assortiment bier, ik denk dat ze ook kvass hebben.

On topic: tof experiment! Succes.
Ik durf de gok wel aan dat het meeste uit dat assortiment zelfs kvass is.
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 16:05 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Twee dagen gisten en dan bottellen lijkt mij een recept voor bommetjes. Doe jezelf en lol en zet de flessen in een curverbak of zo met een handdoek er over. Mocht er dan een springen dan hoef je in ieder geval niet de scherven uit het plafond te plukken.

Ik hoop dat ik er volkomen naast zit. Dit topic ga ik met belangstelling volgen.

Nog een tip. De gist(stam) kan wel eens zeer bepalend voor de smaak zijn. Ga daar dus in de toekomst wat mee experimenteren.
Ah, duidelijk. Hier ga ik nog even over nadenken. Misschien niet helemaal vol doen en regelmatig luchten? Het deksel van de kan waar hij uiteindelijk in gaat kan ik losjes dichtdoen zodat excessief co2 weg kan. Het is niet ideaal want de koolzuur voegt wat toe, maar ik wil ook geen klappende glazen pot van 3 liter.
pi_194573511
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ah, duidelijk. Hier ga ik nog even over nadenken. Misschien niet helemaal vol doen en regelmatig luchten? Het deksel van de kan waar hij uiteindelijk in gaat kan ik losjes dichtdoen zodat excessief co2 weg kan. Het is niet ideaal want de koolzuur voegt wat toe, maar ik wil ook geen klappende glazen pot van 3 liter.
Doe de pot maar wel vol, juist een hoop kopruimte zorgt meer kracht bij evt springen, de druk loopt nauwelijks minder op bij weinig kopruimte maar het volume er achter is wel veel groter dus krijg je grotere boem.

Tussen door de druk aflaten kan, een drukventiel kan ook maar die zijn niet goedkoop in samenwerking met een drukvat..

Goed koud weg zetten in een koelkast helpt ook, zeker als je het rond het vriespunt weg zet blijft er nog wel co2 opgelost als je het rustig aflaat zo nu en dan. Voor het drinken iets of temperatuur laten komen en je hebt weer voldoende co2.

Maar bovenal dus een handdoek over de flessen of ze in sokken zetten. Als er dan iets breekt of ploft heb je niet de glasscherven rond vliegen en de nattigheid word weglopen in plaats van rond spuiten.

Als je het suikergehalte kan bepalen (hydrometer of liever een refractometer) dan zit je tot een gram of zes per liter of iets hoger nog save, wel drukbestendige flessen gebruiken dan. Wat dat Action ding met kraantje doet onder druk heb ik geen idee van.
pi_194573568
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 17:35 schreef qajariaq het volgende:

Wat dat Action ding met kraantje doet onder druk heb ik geen idee van.
Haha, busted.
SPOILER
pi_194573602
Tof! Ik heb vaker bietenkvass gemaakt, dat is nog makkelijker dan dit. Bieten in blokjes en dan met wat zout, evt wat gember, water en een starter (ik gebruikte aanvankelijk wat zuurkoolsap van eigen fabrikaat) een dag of twee laten staan en dan filteren en bottelen. Je kan daarna elke keer weer nieuwe maken met een restje van de oude batch als starter. Erg lekker, en hoe langer het rijpt (in de koelkast) hoe lekkerder het wordt, tot een punt dat het te droog / zuur wordt.
pi_194573638
quote:
0s.gif Op zaterdag 15 augustus 2020 17:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Haha, busted.
SPOILER
Ook ooit gekocht om bier in te doen maar nooit aangedurfd. :D
pi_194573663
dikke tvp. :D O+
Sterkheidsbaas van alles.
pi_194594179
Nieuwe update: toen ik vanmorgen wakker werd rook mijn huis naar bier en vooral naar citroen. Het rook nog eigenlijk best lekker. De kleur was toen geel en inmiddels, na het zeven van het brouwsel, is dat donker geel tot lichtbruin geworden. Het ziet er nog wel troebel uit.

Met een zeef heb ik de vaste ingrediënten uit het brouwsel gehaald. De gist zit er nog wel in. Ik heb al even geproefd en het smaakt naar citroenlimonade met een biersmaakje. De smaak is prima, maar niet wat ik gehoopt had. Ik hoopte op een bier/brood smaak met citroen erbij. Zeg maar zoals een goede citroenkvass smaakt.
Het heeft nog een kleine dag te gaan dus ik hoop dat dat nog beter word en de gist is ook nog actief.
Even duimen dus.

De adviezen van @qajariaq neem ik sowieso ter harte. De weckpot sluit ik niet helemaal af omdat ik niet zo'n zin heb in in glazen weckpot die in 3000 stukjes uit elkaar klapt. Zeker niet als ik me dan ook in die ruimte bevind.

En zijn andere advies is voor deze ronde te laat, maar zal ik voor een volgende ronde wel ter harte nemen: een betere gist gebruiken.

SPOILER
  zondag 16 augustus 2020 @ 22:18:10 #28
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194595178
Goede update *O*

Zou het bij een volgende batch helpen de vaste ingrediënten er langer in te laten, voor meer smaak? Of waren dat ondertussen smakeloze (geurloze) brokken geworden?
pi_194595363
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 22:18 schreef Zilverberk het volgende:
Goede update *O*

Zou het bij een volgende batch helpen de vaste ingrediënten er langer in te laten, voor meer smaak? Of waren dat ondertussen smakeloze (geurloze) brokken geworden?
Zou kunnen ja. Voor een volgende batch kan ik ook donkerder brood gebruiken. Bijvoorbeeld roggebrood.
Als ik een volgende batch langer laat brouwen, dan moet ik namelijk ook de receptuur aanpassen en krijg ik een hoger alcoholpercentage. Er worden dan namelijk meer suikers omgezet.
pi_194598134
quote:
0s.gif Op zondag 16 augustus 2020 21:24 schreef voetbalmanager2 het volgende:
De weckpot sluit ik niet helemaal af
Je kan zien of je een rubber handschoen over de opening kan krijgen. Een condoom kan ook maar die zijn vaak van andere smaken voorzien
  maandag 17 augustus 2020 @ 08:49:05 #31
486092 Zilverberk
Neem ook een abo!
pi_194598169
quote:
0s.gif Op maandag 17 augustus 2020 08:45 schreef qajariaq het volgende:

[..]

Je kan zien of je een rubber handschoen over de opening kan krijgen. Een condoom kan ook maar die zijn vaak van andere smaken voorzien
Jij wil graag een update dat de weckpot geklapt is? :D
Ramptoerist. 8-)
pi_203869277
Bij deze boycot ik mijzelf en zal ik in 2022 voor het eerst sinds 15 jaar geen Russische kvass meer kopen of maken.
pi_203869658
_O- *O*
pi_216325554
Samogon maken is interessanter.
  vrijdag 17 januari 2025 @ 13:36:47 #35
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_216330474
Russen doen echt alles voor alcohol
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo