SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Links is de kvass die ik na probeer te maken. Deze is iets zoeter met een sterke citroensmaak. De rechter is de kvass die ik meestal koop. Deze heeft een sterke brood/bier smaak en is zonder fruit.
Mijn ingrediėnten:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Twee citroenen en 2 handen rozijnen. Eventueel kan ik nog een extra citroen toevoegen als het brouwen klaar is.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het roggebrood. Ongeveer de helft ga ik gebruiken. Het is in dunne plakken gesneden en word nu in de oven gebakken.
Verder heb ik 70 gram suiker, 3 liter water en 14 gram gist.
De totale kosten om 3 liter citroenkvass te maken is ongeveer 2 Euro. Maar de kvass die ik in de supermarkt koop kost is ongeveer een Euro per liter. Voor het geld hoef ik het dus niet te doen.
Over 10 minuutjes is mijn brood klaar en kan ik met brouwen beginnen!Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok![]()
Ruim 2 dagen. Het heeft net een kwartier gekookt en is nu aan het afkoelen. Dan kan over 5 minuten de gist, die ik al 'wakker' gemaakt heb, erbij. Daarna moet het 2 dagen afgedekt brouwen en kan maandagavond gaan bottelen.quote:Steun het Kiva Fok! team!
Klinkt wel als een prima zomerdrankje ja.I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel![]()
Dank je. Ik voeg over een uurtje weer wat foto's toe.quote:In Rotterdam fiets ik 4x per week door een straat met 2 Russische supermarkten. Waarschijnlijk is het in de rest van Nederland minder makkelijk te krijgen aangezien de grootste Russische gemeenschap in Nederland in Rotterdam is vanwege de haven.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 13:30 schreef anndb het volgende:
Nog nooit van gehoord (of gedronken) maar wel benieuwd.Steun het Kiva Fok! team!
Werken die veel in de haven dan?quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 13:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dank je. Ik voeg over een uurtje weer wat foto's toe.
[..]
In Rotterdam fiets ik 4x per week door een straat met 2 Russische supermarkten. Waarschijnlijk is het in de rest van Nederland minder makkelijk te krijgen aangezien de grootste Russische gemeenschap in Nederland in Rotterdam is vanwege de haven.I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
Niet meer. Maar die gemeenschap is wel daardoor ontstaan.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 13:38 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Werken die veel in de haven dan?Steun het Kiva Fok! team!
Ah oke cool.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 13:39 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Niet meer. Maar die gemeenschap is wel daardoor ontstaan.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
2 staat erquote:Op zaterdag 15 augustus 2020 14:24 schreef Ferdii het volgende:
hoeveel alcohol % kom je totaal ongeveer op?![]()
Moeilijk om precies te zeggen maar het zal tussen de 1,5 en 2,5% zijn. Hangt een beetje af van hoe goed de gist zijn werk zal doen. Aangezien het cheap ass Albert Heijn gist is zou dat percentage lager uit kunnen vallen. Dan word het gewoon wat meer zoete limonade.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 14:24 schreef Ferdii het volgende:
hoeveel alcohol % kom je totaal ongeveer op?
De foto is niet heel duidelijk, maar hier kan je zien dat het water al flink donker is geworden.
De rechter pot is de weckpot waar het brouwsel morgenavond in gaat. Het brood, de citroen en de rozijnen hebben dan genoeg tijd gehad om te fermenteren of hun smaak af te geven aan het brouwsel. Deze ingrediėnten moet ik er dan uit filteren.
Extra citroen word eventueel helemaal op het einde toegevoegd als ik het kan proeven.
De linker pot met het kraantje is waar het eindresultaat in zal gaan. De potten moet ik eerst nog wel steriliseren voor gebruik.Steun het Kiva Fok! team!
Klinkt wel leuk om een keer te maken. Ben benieuwd naar het resultaat.-Er valt elke dag wel wat te klagen. :)![]()
Ja ik ook.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 15:03 schreef spierbal het volgende:
Klinkt wel leuk om een keer te maken. Ben benieuwd naar het resultaat.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
Twee dagen gisten en dan bottellen lijkt mij een recept voor bommetjes. Doe jezelf en lol en zet de flessen in een curverbak of zo met een handdoek er over. Mocht er dan een springen dan hoef je in ieder geval niet de scherven uit het plafond te plukken.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 13:20 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Daarna moet het 2 dagen afgedekt brouwen en kan maandagavond gaan bottelen.
Ik hoop dat ik er volkomen naast zit. Dit topic ga ik met belangstelling volgen.
Nog een tip. De gist(stam) kan wel eens zeer bepalend voor de smaak zijn. Ga daar dus in de toekomst wat mee experimenteren.![]()
Voor de fokkers uit het midden van het land: in Amersfoort zit in de arnhemsestraat een Russische winkel. Ik trof er een ruim assortiment bier, ik denk dat ze ook kvass hebben.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 13:34 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Dank je. Ik voeg over een uurtje weer wat foto's toe.
[..]
In Rotterdam fiets ik 4x per week door een straat met 2 Russische supermarkten. Waarschijnlijk is het in de rest van Nederland minder makkelijk te krijgen aangezien de grootste Russische gemeenschap in Nederland in Rotterdam is vanwege de haven.
On topic: tof experiment! Succes.![]()
Surveillance-Fiets
![]()
Toezicht is gezond!![]()
Honingkvass met appel is ook prima te doen.Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!![]()
Ik durf de gok wel aan dat het meeste uit dat assortiment zelfs kvass is.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 16:07 schreef Zilverberk het volgende:
[..]
Voor de fokkers uit het midden van het land: in Amersfoort zit in de arnhemsestraat een Russische winkel. Ik trof er een ruim assortiment bier, ik denk dat ze ook kvass hebben.
On topic: tof experiment! Succes.Ah, duidelijk. Hier ga ik nog even over nadenken. Misschien niet helemaal vol doen en regelmatig luchten? Het deksel van de kan waar hij uiteindelijk in gaat kan ik losjes dichtdoen zodat excessief co2 weg kan. Het is niet ideaal want de koolzuur voegt wat toe, maar ik wil ook geen klappende glazen pot van 3 liter.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 16:05 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Twee dagen gisten en dan bottellen lijkt mij een recept voor bommetjes. Doe jezelf en lol en zet de flessen in een curverbak of zo met een handdoek er over. Mocht er dan een springen dan hoef je in ieder geval niet de scherven uit het plafond te plukken.
Ik hoop dat ik er volkomen naast zit. Dit topic ga ik met belangstelling volgen.
Nog een tip. De gist(stam) kan wel eens zeer bepalend voor de smaak zijn. Ga daar dus in de toekomst wat mee experimenteren.Steun het Kiva Fok! team!
Doe de pot maar wel vol, juist een hoop kopruimte zorgt meer kracht bij evt springen, de druk loopt nauwelijks minder op bij weinig kopruimte maar het volume er achter is wel veel groter dus krijg je grotere boem.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 17:18 schreef voetbalmanager2 het volgende:
Ah, duidelijk. Hier ga ik nog even over nadenken. Misschien niet helemaal vol doen en regelmatig luchten? Het deksel van de kan waar hij uiteindelijk in gaat kan ik losjes dichtdoen zodat excessief co2 weg kan. Het is niet ideaal want de koolzuur voegt wat toe, maar ik wil ook geen klappende glazen pot van 3 liter.
Tussen door de druk aflaten kan, een drukventiel kan ook maar die zijn niet goedkoop in samenwerking met een drukvat..
Goed koud weg zetten in een koelkast helpt ook, zeker als je het rond het vriespunt weg zet blijft er nog wel co2 opgelost als je het rustig aflaat zo nu en dan. Voor het drinken iets of temperatuur laten komen en je hebt weer voldoende co2.
Maar bovenal dus een handdoek over de flessen of ze in sokken zetten. Als er dan iets breekt of ploft heb je niet de glasscherven rond vliegen en de nattigheid word weglopen in plaats van rond spuiten.
Als je het suikergehalte kan bepalen (hydrometer of liever een refractometer) dan zit je tot een gram of zes per liter of iets hoger nog save, wel drukbestendige flessen gebruiken dan. Wat dat Action ding met kraantje doet onder druk heb ik geen idee van.![]()
Haha, busted.quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 17:35 schreef qajariaq het volgende:
Wat dat Action ding met kraantje doet onder druk heb ik geen idee van.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Steun het Kiva Fok! team!
Tof! Ik heb vaker bietenkvass gemaakt, dat is nog makkelijker dan dit. Bieten in blokjes en dan met wat zout, evt wat gember, water en een starter (ik gebruikte aanvankelijk wat zuurkoolsap van eigen fabrikaat) een dag of twee laten staan en dan filteren en bottelen. Je kan daarna elke keer weer nieuwe maken met een restje van de oude batch als starter. Erg lekker, en hoe langer het rijpt (in de koelkast) hoe lekkerder het wordt, tot een punt dat het te droog / zuur wordt.![]()
quote:Op zaterdag 15 augustus 2020 17:37 schreef voetbalmanager2 het volgende:
[..]
Haha, busted.Ook ooit gekocht om bier in te doen maar nooit aangedurfd.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Forum Opties Forumhop: Hop naar: