abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:06:13 #271
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194513455
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:04 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Ik waardeer de Amerikanen als het gaat om technologie & wetenschap maar ben niet een al te grote fan van hun maatschappelijke taboes zowel van de conservatieven als liberalen. Afkomst speelt gewoon een rol het land grijpt iedereen wel maar zo heftig als een blanke Nederlander die haast omarmt / mee geblazen wordt door de winden die uit dat land waaien blijft apart om te aanschouwen. De culturele Mekka van het Westen.
Onzin en eigenlijk best een racistische en beledigende uitspraak over de blanke medelanders.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:06:47 #272
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_194513468
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:06 schreef Megumi het volgende:
Onzin en eigenlijk best een racistische en beledigende uitspraak over de blanke medelanders.
Racisme en belediging is vanavond niet mijn doel.
pi_194513502
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Hoe is Zwarte Piet kwetsend voor mensen?
Hier ga jij geen inhoudelijke argumenten voor terug krijgen.
pi_194513510
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:55 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Het gaat dan ook om de tegenwoordige verschijningsvorm en niet om de mytische figuur op zich...

Volgens het verhaal zou die vent zwart van de roet zijn door het klimmen door schoorstenen. Schoorstenen hebben we niet of nauwelijks meer, dus ook geen noodzaak om helemaal zwart te smincken.
Net zoals er voor het verhaal helemaal geen noodzaak is om een pofbroek, gouden oorbel en kroeshaar te dragen.
Je moet nog veel leren. O.a. de gouden oorbel. Wist je dat Sint Nicolaas de beschermheilige is van zeelui ( in de breedste zin van het woord, van visser tot zeerover). Ooit gehoord over de oorbel als onderpand voor een begrafenis van deze zeelui?

Na de introductie van de stoomboot is het dan ook niet raar dat Zwarte Pieten een oorbel gingen dragen.

Maar je mag het ook linken aan negerslaven hoor. Wat jij wil. Alleen droegen die in het algemeen geen gouden oorbellen.

Dit is zo maar even 'een' voorbeeld van een plausibele verklaring m.b.t een onderdeel van de outfit van Zwarte Piet waarvan anti Pieten claimen dat het racistisch -IS- terwijl er een logische niet racistische verklaring voor is.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:10:46 #275
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194513547
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:06 schreef Jellereppe het volgende:

[..]

Wat bedoel je dan precies met het onderstaande? En wat is dan precies een blanke Nederlander? Een KKK lid neo nazi als dat is wat jij denkt wat de Nederlander volgt wat racisme aangaat in de VS.

quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:04 schreef Jellereppe het volgende:

Maar zo heftig als een blanke Nederlander die haast omarmt / mee geblazen wordt door de winden die uit dat land waaien blijft apart om te aanschouwen. De culturele Mekka van het Westen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Megumi op 11-08-2020 23:15:48 ]
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_194513564
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:06 schreef Jellereppe het volgende:
Zwarte Piet heeft voor veel mensen ook niet het doel om racistisch te zijn...
So we just called him Fred too
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:12:15 #277
355869 Jellereppe
ZOA-Amfora!FAN
pi_194513575
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:11 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Ik ben alleen maar een aanschouwer.
pi_194513587
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:11 schreef Kijkertje het volgende:

[..]

Ik ken alle argumenten hoor ;)

Nee gewoon nee.
Jij negeert en ontkent mijn argumenten, en komt met niets terug.

Muurvast in dat patroon, en zoals zovelen met jou, daar totaal niet bewust van.

quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:12 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Verliezers hebben een excuus, winnaars een plan.
Dit excuus komt zo vaak voorbij... en eigenlijk erken je er alleen maar mee dat er een racistische ondertoon aan zit.

Waarom wil iedereen toch zo graag dat volwassenen onherkenbaar in de buurt van kinderen kunnen komen?
Wat de fuck.

Compleet koekoek. 8)7
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:13:53 #279
3542 Gia
User under construction
pi_194513598
quote:
4s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:08 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Hier ga jij geen inhoudelijke argumenten voor terug krijgen.
Nee, want die zijn er geen.
pi_194513625
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:09 schreef Montagui het volgende:
Je moet nog veel leren. O.a. de gouden oorbel. Wist je dat Sint Nicolaas de beschermheilige is van zeelui ( in de breedste zin van het woord, van visser tot zeerover). Ooit gehoord over de oorbel als onderpand voor een begrafenis van deze zeelui?
Fair enough, maar dat verklaart nog geen kroeshaar en complete zwarte sminck bij aankomst in Nederland. Op dat momemt is er immers nog door geen schoorsteen geklommen (voor zover nog van toepassing)
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:17:16 #281
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_194513646
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:45 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Volgens mij is het juist het doorbreken van het taboe om toe te geven dat de figuur Zwarte Piet kwetsend kan zijn voor anderen.
Dat lijkt me niet. Een taboe veronderstelt dat je een bepaalde mening niet "mag" hebben en dat op overtreding van die regel maatschappelijke sancties staan. In het geval van Zwarte Piet hebben de tegenstanders voortdurend de steun van sociale elites en zijn de voorstanders al vanaf het begin in de verdediging gedrongen, terwijl je het omgekeerde zou verwachten.
pi_194513651
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 22:55 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Het gaat dan ook om de tegenwoordige verschijningsvorm en niet om de mytische figuur op zich...

Volgens het verhaal zou die vent zwart van de roet zijn door het klimmen door schoorstenen. Schoorstenen hebben we niet of nauwelijks meer, dus ook geen noodzaak om helemaal zwart te smincken.
Net zoals er voor het verhaal helemaal geen noodzaak is om een pofbroek, gouden oorbel en kroeshaar te dragen.
Vreemd, ik ken een ander verhaal.

Zwarte piet zijn negers, die slaven waren. De goedheiligman, die anti slavernij was, spendeerde al z'n fortuin om die mensen hun vrijheid te kopen, en bood hun onderdak en bood hun aan om mee te doen aan weldadigheid.

Hoe mooi. Hoe anti slavernij, wat een anti racisme statement.

O+ O+ O+
pi_194513680
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:17 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat lijkt me niet. Een taboe veronderstelt dat je een bepaalde mening niet "mag" hebben en dat op overtreding van die regel maatschappelijke sancties staan. In het geval van Zwarte Piet hebben de tegenstanders voortdurend de steun van sociale elites en zijn de voorstanders al vanaf het begin in de verdediging gedrongen, terwijl je het omgekeerde zou verwachten.
De mening "Zwarte Piet kan racistisch overkomen" kan je in dit land inderdaad niet zomaar uiten.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:19:28 #284
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194513682
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:15 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Fair enough, maar dat verklaart nog geen kroeshaar en complete zwarte sminck bij aankomst in Nederland. Op dat momemt is er immers nog door geen schoorsteen geklommen (voor zover nog van toepassing)
Een stoomboot heeft ook een schoorsteen. :P Maar ben het met je eens dat er wellicht voor karikaturen als Sjimmie en dergelijke geen plaats meer zou moeten zijn tegenwoordig.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:20:53 #285
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194513700
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:19 schreef Fred2 het volgende:

[..]

De mening "Zwarte Piet kan racistisch overkomen" kan je in dit land inderdaad niet zomaar uiten.
En omgekeerd ook niet meer. Wat juist een discussie en oplossing alleen maar lastiger maakt.
pi_194513703
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:19 schreef Megumi het volgende:

[..]

Een stoomboot heeft ook een schoorsteen. :P Maar ben het met je eens dat er wellicht voor karikaturen als Sjimmie en dergelijke geen plaats meer zou moeten zijn tegenwoordig.
De kannibaal in de Efteling dient ook gecanceld te worden?
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:22:25 #287
3542 Gia
User under construction
pi_194513727
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:11 schreef Fred2 het volgende:

Dat was hij dan ook nooit, totdat ene Sylvana met haar Airfryer het niet leuk vonden dat ze gepest werden met het fenomeen Zwarte Piet. Die 2 zijn zwart, zwarte Piet is zwart, pesterijtje zoals 'vuurtoren' naar een roodharige.

Maar goed, zwarte Piet moest weg.
"Hé, laten we de wereld in helpen dat zwarte Piet racistisch is en een slaaf moet voorstellen, en vooral dat het ons zo kwetst, boehoe..."

De rest?
Gaat het al 10 jaar over.

Zwarte Piet heeft niks met slavernij of racisme te maken!
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:22:30 #288
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194513728
quote:
4s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:21 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Zeg het maar jij komt hier zelf mee niet ik.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:24:09 #289
137134 Iblardi
Non semper idem
pi_194513749
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:19 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Dat de slogan "Zwarte Piet is Racisme" op zichzelf al zulke heftige reacties opriep lijkt me eerder een bewijs van het bestaan van een taboe op racisme.
pi_194513751
quote:
4s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:17 schreef SpaceOddity het volgende:
Vreemd, ik ken een ander verhaal.

Zwarte piet zijn negers, die slaven waren. De goedheiligman, die anti slavernij was, spendeerde al z'n fortuin om die mensen hun vrijheid te kopen, en bood hun onderdak en bood hun aan om mee te doen aan weldadigheid.

Hoe mooi. Hoe anti slavernij, wat een anti racisme statement.

O+ O+ O+
Tja, decennia geleden is het verhaal al aangepast omdat er toen óók commentaar was op het feit dat blanken zich verkleden als negers (blackface, anyone?).
Verhaal werd toen verzacht met wat ik te horen heb gekregen als mini-Fred.

Maar wat het verhaal ook is, feit blijft dat mensen zich storen aan huidige vorm van de traditie.
pi_194513762
quote:
4s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:13 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Jij negeert en ontkent mijn argumenten, en komt met niets terug.

Muurvast in dat patroon, en zoals zovelen met jou, daar totaal niet bewust van.

Dat ik er niet verder op inga maar wil natuurlijk niet zeggen dat ik geen argumenten heb. Twee jaar lang wel gedaan en de Zwarte Piet-moeheid heeft toegeslagen :D

Sorry -O-
“The fundamental cause of the trouble in the modern world today is that the stupid are cocksure while the intelligent are full of doubt.”— Bertrand Russell
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:25:17 #292
3542 Gia
User under construction
pi_194513764
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:19 schreef Megumi het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens, maar oude boekjes verbieden zou nergens op slaan.
pi_194513790
quote:
4s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:21 schreef SpaceOddity het volgende:

[..]

Je vergeet holle bolle Gijs. Dikkerds werden op de lagere school al gepest en nu nog steeds belachelijk gemaakt als karikatuur die alles maar in zijn mond steekt. Elk pontje gaat door het mondje; alle obesen zouden zich aangesproken kunnen voelen.

Wat waren de dagen mooi zonder social media. Geen geklaag, geen getroll, geen gemoraliseer, geen gekwetsten, geen monitoring, geen meningen van Jan en alleman over futiliteiten, geen ‘influencers’....

[ Bericht 67% gewijzigd door kleinvogelijn op 11-08-2020 23:33:22 ]
Hebban olla vogala nestas hagunnan, hinase hic anda thu
{o,o}
|)__)
-"-"-
pi_194513815
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:15 schreef Fred2 het volgende:

[..]

Dat het zwart van de schoorsteen komt is ook maar 1 van de vele versies voor de achtergrond van het zwart schminken.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:29:14 #295
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194513819
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:25 schreef Gia het volgende:

[..]

Ben ik het mee eens, maar oude boekjes verbieden zou nergens op slaan.
Boeken verbieden en of verbranden en ook wel meer dan dat ben ik zeker geen voorstander van. Maar maak we wel zorgen als een club als facebook want lezen is niet zo belangrijk meer gaat bepalen wat jij dus wel mag zien.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:29:24 #296
483379 Repentless
Live fast, on high
pi_194513821
Prima. Privaat bedrijf, hun platform, hun regels.
pi_194513828
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:24 schreef Iblardi het volgende:

[..]

Dat de slogan "Zwarte Piet is Racisme" op zichzelf al zulke heftige reacties opriep lijkt me eerder een bewijs van het bestaan van een taboe op racisme.
Racisme is strafbaat en wordt gezien als een misdrijf. De leus ''Zwarte Piet is Racisme'' duwt mensen de racismehoek in. Nogal logisch dat mensen daar pissig van worden.

Overigens heb ik nog geen antwoord gekregen over waarom Zwarte Piet kwetsend zou zijn, laat staan racistisch. Als je een grote claim doet, namelijk dat Zwarte Piet racistisch is, zul je het ook moeten staven...
pi_194513856
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:27 schreef kleinvogelijn het volgende:
geen gekwetsten,
Wishfull thinking.

Slavernij, de holocaust, de politionele acties om maar wat te noemen vonden plaats ver vóór social media en heeft miljoenen mensen gekwetst.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 23:31:59 #299
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194513857
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 23:29 schreef Repentless het volgende:
Prima. Privaat bedrijf, hun platform, hun regels.
Of dat altijd zo prima is als een privaat bedrijf maar bepaald wat mag? Gelukkig heeft facebook ook wel eens met een rechter te maken. :)
pi_194513868
Het is wel weer duidelijk dat tegenstanders van ZP de echte racisten zijn. Zij zijn de enige die ZP maar blijven vergelijken met donkere mensen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')