abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_194503454

Houd minimaal 1.5 meter afstand met anderen buiten je huishouden in alle gevallen.

Vragen over je eigen gezondheid: huisarts of GGD
Andere vragen: 0800-1351 (08:00-22:00)

Helpen?
https://www.makers4all.eu/nl/
https://www.extrahandenvoordezorg.nl/
https://www.rodekruis.nl/hulp-in-nederland/ready2help/

Informatie & achtergronden:
Wikipedia
Dr. John Campbell met een dagelijkse update
Dit doet corona met je, als je pech hebt.
Simulaties over waarom social distancing werkt
Video: Wat is exponentiële groei en hoe werkt dat bij uitbraken
Video: Wat is dit coronavirus, wat doet het, wat zijn de maatregelen
Alle artikelen over Covid zijn gratis te lezen op de financial times
Wetenschappelijk Covid19 HUB voor publicaties (dus voor wetenschappelijk geinteresseerden)
Universiteitsindex Leiden

Nederland:
RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu - actuele informatie
Besmettingen per gemeente (RIVM-kaartje)
arcgis kaart van NL
Corona-patiënten op de Nederlanders IC's
Reconstructie NRC, een echte aanrader
Internationale organisaties:
ECDC European Centre for Disease Prevention and Control
WHO World Health Organisation

Aantallen & Trackers:
Overzicht BD Dataplan Corona Locator Nederland
Overzicht The Netherlands Covid Analytics
Overzicht JHU
Overzicht Worldometers
Overzicht thebaselab
Overzicht WHO
Overzicht BNO News
Alle gevallen, in een lijst
Grafieken zelf maken of Alle grafieken t/m 13apr20
Spreadsheet met cijfers die user joyvke tot 15apr20 bijhield
Netherlands & Italy compare infected CORONAvirus (COVID-19) infected daily graph/chart
Verzameling alle NL cijfers

Timelapse:
Flourish

COVID-19 feiten
• vooral hoest- en niesdruppeltjes zorgen voor overdracht
• de besmetting is meer dan bij seizoensgriep, maar gelukkig minder dan bij mazelen (2 < R0 < 3)
• verreweg de meesten hebben lichte (griepachtige) klachten
• bijna alle sterfgevallen betreffen ouderen of al zieke mensen
Bron

Gedragsregels in dit topic:
• Probeer niet lollig te doen
• Bij nieuws: graag een bron
• Geen opruiende berichten
• Volg de aanwijzingen van de moderatie op
• Ga niet off-topic
• Geen slowchat in dit topic. Hier is het slowchat-topic: COR / [En Don SC #1] HATSJOE
• Let een beetje op elkaar

Oversterfte met als oorzaak griep (2018) en Covid-19 (2020)

Vermijd drukte!
Cum hoc ergo propter hoc (correlation does NOT imply causation)
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:09:50 #2
473584 Gretzl
Bij nader inzien altijd 8eraf
pi_194503480
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:04 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Uiteraard, en in theorie staat het VVD-lidmaatschap ook open voor iedereen. Ik denk alleen niet dat je een erg divers pallet aan meningen gaat krijgen.
Er moesten twee aanvankelijke leden zich terugtrekken omdat ze het niet mochten combineren met hun publieke functie. Ik vrees dat dit voor veel meer andere wetenschappers geldt die ook een afhankelijksheidsrelatie hebben het RIVM of een ministerie
Bloodbuzz Ohio: Geert wilde heel graag The National éindelijk in de Top 2000 hebben | Concert stats | Last.fm
Do whatever the TV tells us
Stay inside our rosy-minded fuzz
So worry not, all things are well
pi_194503488
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:07 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Doordat niemand beweert dat kinderen helemaal geen rol spelen of helemaal niet kunnen besmetten. Dat had je in die eerdere plaatjes ook gewoon kunnen lezen.
Daar heb je gelijk in.
pi_194503561
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:10 schreef Jaeger85 het volgende:

[..]

Daar heb je gelijk in.
Overigens betekent dat nog steeds niet dat het RIVM het risico niet te laag ingeschat had een paar maanden terug. Alleen de ziekenhuisaantallen blijven nog steeds laag.

Dus wellicht hadden we dezelfde cijfers gezien in maart/april, maar zijn ze simpelweg niet getest, zoals je zelf ook al aangaf.
De coronacijfers van vandaag zijn een achteruitkijkspiegel van één à twee weken terug: COR / Het datavertragingstopic #2
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:20:48 #5
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194503676
Nieuw Zeeland gooit weer alles dicht na 4(!) nieuwe cases :D _O-

Het is wel apart dat die opeens opduiken, na iets van 100 dagen geen binnenlandse besmettingen te hebben.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_194503691
Toch apart dat van Dissel nu claimt dat er een “milder type van het coronavirus rondgaat.”
“Rather than love, than money, than fame, give me truth.”
pi_194503694
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
4 in hetzelfde gezin... ze hopen het nu nog uit te kunnen roeien.
pi_194503718
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:20 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

Het is wel apart dat die opeens opduiken, na iets van 100 dagen geen binnenlandse besmettingen te hebben.
Dat is begrijpelijk. Op zo'n eiland krijg je in principe als het uitgeroeid is alleen nieuwe besmettingen via inkomende vluchten/boten oid. Die mensen moeten volgens mij daar al direct bij aankomst zich laten testen en in quarantaine.
pi_194503730
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:21 schreef Jor_Dii het volgende:
Toch apart dat van Dissel nu claimt dat er een “milder type van het coronavirus rondgaat.”
Hij zei toch net dat de meeste positieve bemonsteringen het Rhinovirus waren en niet COVID-19? Begrijp ik het goed dan dat dat gezien wordt als een positieve test?

https://www.rivm.nl/nieuws/aantal-mensen-met-vastgestelde-besmetting-covid-19-afgelopen-week-bijna-verdubbeld
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:23:23 #10
214736 crew  dick_laurent
Dick Laurent Is Dead
pi_194503731
Van Dissel wijst erop dat het virus dat nu in opmars is, een nieuw type van het coronavirus is. Het gaat nu om een virus dat mildere klachten geeft. "Dat maakt het ingewikkeld om mensen te targeten", zegt Van Dissel. Met andere woorden: het is nog lastiger om te zien of mensen griep hebben of toch een variant van covid-19.

Hmm oke. Dus eventueel een mutatie naar een mildere variant? Of is het omdat het inderdaad toch de weerstand van mensen in de zomer hoger is? Lastig in te schatten dit...
pi_194503745
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:23 schreef dick_laurent het volgende:
Van Dissel wijst erop dat het virus dat nu in opmars is, een nieuw type van het coronavirus is. Het gaat nu om een virus dat mildere klachten geeft. "Dat maakt het ingewikkeld om mensen te targeten", zegt Van Dissel. Met andere woorden: het is nog lastiger om te zien of mensen griep hebben of toch een variant van covid-19.

Hmm oke. Dus eventueel een mutatie naar een mildere variant? Of is het omdat het inderdaad toch de weerstand van mensen in de zomer hoger is? Lastig in te schatten dit...
Nou goed nieuws. Kunnen we zo snel mogelijk kappen met deze onzin.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
pi_194503752
quote:

Maken andere wetenschappers/landen daar ook melding van?
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:25:27 #13
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194503759
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:22 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dat is begrijpelijk. Op zo'n eiland krijg je in principe als het uitgeroeid is alleen nieuwe besmettingen via inkomende vluchten/boten oid. Die mensen moeten volgens mij daar al direct bij aankomst zich laten testen en in quarantaine.
Daarom is het toch juist onbegrijpelijk? Dat er weer nieuwe cases optreden? Dan toch iemand die langer dan 14 dagen het virus kon verspreiden (dus na de quarantaine)
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:25:36 #14
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194503760
quote:
11s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 12:23 schreef OProg het volgende:

[..]

De enige manier om het tegen te gaan is om het eiland echt op alle manieren dicht te gooien. Zowel via lucht als zee.
Hmmm.. binaire , laat staan harde oplossingen zijn sws niet in het balng van een land of haar inwoners.

Het virus is/was daar al en die maatregel zal het niet aantoonbaar gaan verminderen of oplossen.
Hooguit dat een quarantaine, het inkomende (en uitgaande/reis) risico kan beperken, ook van ondervemijdelijke virusmutaties.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (©Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:25:46 #15
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194503765
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:23 schreef chratnox het volgende:

[..]

Hij zei toch net dat de meeste positieve bemonsteringen het Rhinovirus waren en niet COVID-19? Begrijp ik het goed dan dat dat gezien wordt als een positieve test?

https://www.rivm.nl/nieuws/aantal-mensen-met-vastgestelde-besmetting-covid-19-afgelopen-week-bijna-verdubbeld
Dat was alleen een kleine sample bij een aantal huisartsen bij mensen met luchtweegklachten.
pi_194503770
Met andere woorden: waar maken we ons in godsnaam druk over?!

Bedankt Jaapgod _O_
Zonder wrijving geen glans
pi_194503793
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Daarom is het toch juist onbegrijpelijk? Dat er weer nieuwe cases optreden? Dan toch iemand die langer dan 14 dagen het virus kon verspreiden (dus na de quarantaine)
Ja, dat moeten ze dus nu uitzoeken. Hoe kan het dat het toch bij die familie is terecht gekomen? Wat ik zou kunnen verzinnen is dat uitslag vals negatief is en er toch wat brandhaardjes zijn.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:26:48 #18
Dick Laurent Is Dead
pi_194503795
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:25 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Goeden vraag. Geen idee, niet opgezocht eigenlijk.

Edit: https://www.google.com/am(...)enetics-2020-7%3famp

Blijkbaar not :'(
pi_194503796
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:25 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Hadden de Italianen een tijdje terug ook niet diezelfde conclusie gelegd?
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:26:58 #20
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194503801
quote:

Ja vraag mij af of het idd ook geen seizoenseffect is, dan zou je in oktober weer een probleem hebben. Laten we hopen dat het gewoon een gunstige mutatie is.
pi_194503826
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:25 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Een false negative?
pi_194503837
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:26 schreef Momo het volgende:

[..]

Ja vraag mij af of het idd ook geen seizoenseffect is, dan zou je in oktober weer een probleem hebben. Laten we hopen dat het gewoon een gunstige mutatie is.
haha dan zouden we nu als een gek elkaar moeten besmetten om immuniteit op te bouwen.
pi_194503838
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:26 schreef AlwaysHappy het volgende:

[..]

Hadden de Italianen een tijdje terug ook niet diezelfde conclusie gelegd?
Ja, maar die meldde dat al in juni ofzo, misschien eerder zelfs, maar echt bewijs daarvoor heb ik toen niet gezien, behalve het dagelijks citeren van dezelfde bron.
pi_194503843
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:29 schreef koemleit het volgende:

[..]

haha dan zouden we nu als een gek elkaar moeten besmetten om immuniteit op te bouwen.
:)
pi_194503869
quote:

[..]

Of negatief getest maar toch positief. Daarom werkt de strategie van de 0 houden niet. Kun je constant op slot als er toch maar weer één iemand binnen is gekomen die het wel heeft maar niet positief test.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:30:52 #26
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194503875
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 12:52 schreef Za het volgende:
Wisten jullie dat kinderen cq jongeren <18 straks niet gevaccineerd gaan worden met het coronavaccin?
Hmmm. Ik zou mijn kinderen en niemand aanraden om zich te (laten) vaccineren met e.o.a. overhaast gemaakte oplossing. Eerst maar 's een jaar of 5, 10 of liefst 15 jaar de bijwerkingen en gevolgen bestuderen.
Dat ligt natuurlijk anders wanneer je je (of je kind) een levensbedreigende situatie zit en het middel je kans op herstel vergroot. Het is dan een eigen keuze.

Zelf zou ik meer inzetten op behandeling of medicijnen dan op rush-to-go vaccins.
Maar goed, de Politiek heeft besloten dat we ons dit jaar nog kunnen beschermen met een vaccin.
pi_194503888
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 12:52 schreef Za het volgende:
Wisten jullie dat kinderen cq jongeren <18 straks niet gevaccineerd gaan worden met het coronavaccin?
Bron graag?
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:31:43 #28
Dick Laurent Is Dead
pi_194503889
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:29 schreef Adrie072 het volgende:

[..]

Ja, maar die meldde dat al in juni ofzo, misschien eerder zelfs, maar echt bewijs daarvoor heb ik toen niet gezien, behalve het dagelijks citeren van dezelfde bron.
Ben geen wetenschapper maar dit lijkt me (voor een wetenschapper dus :P ) toch vrij makkelijk te fact-checken?
Ze zullen ongetwijfeld nog virus voorbeelden / microscoop voorbeelden hebben van het "eerdere" virus in feb/maart. Dan is het simpelweg dat virus onder de microscoop vergelijken met het virus van nu en tadaa, je hebt je antwoord.

Toch? :@
pi_194503904
Ik zou ook beginnen met vaccineren met de ouderen, kijken hoe het bevalt, en dan de rest eerlijk gezegd. :7
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:32:53 #30
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194503908
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:26 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Ja, dat moeten ze dus nu uitzoeken. Hoe kan het dat het toch bij die familie is terecht gekomen? Wat ik zou kunnen verzinnen is dat uitslag vals negatief is en er toch wat brandhaardjes zijn.
Incubatietijd van Covid19 is meen ik, ruwweg tussen 5 en 50 dagen.
Die 14 dagen is een statistisch, kant noch wal rakend, gemiddelde dat niets zegt over lokaliteiten of invidivuen (al of niet in groepen).
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:33:13 #31
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194503910
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:26 schreef Momo het volgende:

[..]

Zal dan eerder met betere weerstand in voorjaar en zomer te maken hebben (?)
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:36:07 #32
Dick Laurent Is Dead
pi_194503959
quote:
18s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:32 schreef Vallon het volgende:

[..]

Incubatietijd van Covid19 is meen ik, ruwweg tussen 5 en 50 dagen.
Die 14 dagen is een statistisch, kant noch wal rakend, gemiddelde dat niets zegt over lokaliteiten of invidivuen (al of niet in groepen).
50 dagen? Dat hoor ik nu echt voor het eerst. Holy crap, dus dat kan theoretisch betekenen dat je vandaag besmet raakt, en dan ergens halverwege September pas ziek word? -O-
pi_194503965
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:33 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]

Zal dan eerder met betere weerstand in voorjaar en zomer te maken hebben (?)
Voor zover ik weet hebben mensen in de winter geen lagere weerstand dan in de zomer. De toename van infecties komt door toename besmettingskansen.
pi_194503977
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:36 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

50 dagen? Dat hoor ik nu echt voor het eerst. Holy crap, dus dat kan theoretisch betekenen dat je vandaag besmet raakt, en dan ergens halverwege September pas ziek word? -O-
Dat klopt volgens mij niet. 14 dagen is al heel uitzonderlijk. Mediaan ligt op vijf dagen incubatietijd.
pi_194503988
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:36 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

totale onzin, wellicht in heeeeeel erg uitzonderlijke gevallen.
Maar de incubatie tijd ligt tussen de 3 en 12 dagen.
pi_194503994
Jaap liet net ook zien dat de klachten met name binnen 10 dagen opspelen. Dus lijkt me redelijk uitgangspunt dat 2 weken quarantaine volstaat.
pi_194504014
quote:

[..]

Er is ook nog al het personeel dat op de vliegvelden werkt, stewardessen van internationale vluchten, de marechaussee en douane en mensen die in de quarantaine faciliteiten werken. Die dragen wel allemaal bescherming, maar het zat er aan te komen dat er toch een besmetting door zou komen via hen. Dat heeft de nz overheid ook steeds benadrukt (en daar zijn ze dus ook op voorbereid).
pi_194504019
Maar ik kan helaas geen briefing luisteren/kijken.
Heeft Jaap een wetenschappelijke onderbouwing van z'n "het is een mildere variant"?

zo niet zou ik dit zeer vreemd vinden.

zo wel dan zou het natuurlijk goed nieuws zijn.
tenzij er natuurlijk meerdere varianten in omloop zijn.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:40:44 #39
14505 OProg
A Life in Music
pi_194504051
Ik vraag me dan wel af op deze variant van het virus antilichamen voor de sterkere variant maakt. Een beetje zoals immuniteit voor de pokken komt van koeienpokken die voor de mens milder effect hebben.
"Het is oorlog, bedankt Vannoppen, bedankt Van der Linden. Dit is het laatste dat ik voor de Belgische ploeg gedaan heb. Ze kunnen allemaal de boom in."
Improv: Rich Tapestry of Life
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:40:57 #40
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194504056
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:38 schreef koemleit het volgende:
Heeft Jaap een wetenschappelijke onderbouwing van z'n "het is een mildere variant"?

Ik denk eerder dat het nu milder verloopt vanwege betere weerstand bij veel mensen.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:41:29 #41
Dick Laurent Is Dead
pi_194504061
quote:

Dit ja. Verbaasd mij eerlijk gezegd nogal dat Japie die stelling even eruit gooit maar dat daar schijnbaar geen wetenschappelijke onderbouwing bij gepresenteerd wordt. Of dat hij er idd bij vermeld dat er meerdere varianten in omloop zijn. Maakt namelijk nogal wat uit dit. Als het nu een mildere variant is waarbij er (waarschijnlijk?) ook nauwelijks langdurige complicaties komen kijken dan hebben we in ieder geval minder te vrezen.
pi_194504071
Japie maakt zich minder druk dan Hooibaal zo te horen.
- verwijderd door admin -
pi_194504078
quote:

Of het was altijd al een mild virus, maar zien we dat nu pas door grootschalig testen. Wat niet gelijk staat aan dat er niemand ziek van kan worden, dood aan gaat of gezondheidsschade aan overhoudt.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:44:14 #44
355459 crew  noodgang
noodgang
pi_194504095
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:41 schreef dick_laurent het volgende:
Als het nu een mildere variant is waarbij er (waarschijnlijk?) ook nauwelijks langdurige complicaties komen kijken dan hebben we in ieder geval minder te vrezen.
Zeker, alleen kun je dat nu echt nog niet weten, zeker de langdurige compilaties niet.
pi_194504099
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:42 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Of het was altijd al een mild virus, maar zien we dat nu pas door grootschalig testen.
Dat strookt niet helemaal met het explosieve aantal mensen op de IC's in maart.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:45:27 #46
Dick Laurent Is Dead
pi_194504112
Van Dissel zegt dat de toename van het aantal positief testen vooral op het conto van jongeren komt. Die worden over het algemeen minder ziek van corona. Dat verklaart waarom er weliswaar veel meer besmettingen zijn, maar het aantal ziekenhuisopnamen meevalt.

Sja, oke...well, there you go. Dat is dus ook dan meteen in mijn ogen de "verklaring" waarom er nu bij relatief veel besmettingen weinig opnames zijn. Dat heeft dus niks met het virus an sich te maken, want ook in maart werd er gezegd dat jonge mensen over het algemeen minder heftig ziek worden.
pi_194504116
Nuance van Jaapgod over 'mildere' variant
pi_194504119
Van Dissel corrigeert. Virus is niet milder. Klachten zijn milder (want de groep besmette mensen is nu jonger)
pi_194504120
Hoe komt van Dissel ineens bij het feit dat er nu een mildere variant rondgaat?
pi_194504125
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:45 schreef byah het volgende:
Dat zegt ie niet.
pi_194504131
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:45 schreef byah het volgende:
Niet dus. Hij corrigeert zichzelf.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:47:31 #52
Dick Laurent Is Dead
pi_194504154
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:46 schreef Frozen-assassin het volgende:

[..]

Dat zegt ie niet.
In eerste instantie zei hij dat wél.

Van Dissel wijst erop dat het virus dat nu in opmars is, een nieuw type van het coronavirus is. Het gaat nu om een virus dat mildere klachten geeft.
pi_194504169
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:47 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Van Dissel wijst erop dat het virus dat nu in opmars is, een nieuw type van het coronavirus is. Het gaat nu om een virus dat mildere klachten geeft.
Ja, dat kan. Toen was ik nog niet ingeschakeld maar hij heeft zich al gecorrigeerd.
pi_194504172
quote:

[..]

Heeft ie dat letterlijk zo gezegd? Ik heb het ook zitten kijken en heb dit niet gehoord, maar ik zit op mijn werk en kan zijn dat ik even afgeleid was en het niet heb gehoord.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_194504186
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:42 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Of het was altijd al een mild virus, maar zien we dat nu pas door grootschalig testen. Wat niet gelijk staat aan dat er niemand ziek van kan worden, dood aan gaat of gezondheidsschade aan overhoudt.
Blijkt helaas nergens uit tot nu toe.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:49:40 #56
Dick Laurent Is Dead
pi_194504188
Oh, ik heb de briefing niet live aanstaan haha, lees gewoon nu en dan het liveblog, en daar werd hij zo ge-quote. Dus dan heeft iemand bij het liveblog dat verkeerd opgevat I guess.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:49:49 #57
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194504191
quote:

[..]

Ik denk dat hij dan eerder bedoelde dat het een nieuwe "doelgroep" is waarschijnlijk niet fysiek een een nieuw type virus.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:50:33 #58
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_194504201
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:31 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Ben geen wetenschapper maar dit lijkt me (voor een wetenschapper dus :P ) toch vrij makkelijk te fact-checken?
Ze zullen ongetwijfeld nog virus voorbeelden / microscoop voorbeelden hebben van het "eerdere" virus in feb/maart. Dan is het simpelweg dat virus onder de microscoop vergelijken met het virus van nu en tadaa, je hebt je antwoord.

Geen enkele cel noch virus/dnastring is identiek te noemen in de zin van zuiver 100%.

Wat de wetenschap doet is het groeperen en daaraan theoretische, behoorlijke zekere, conclusies verbinden.
Vervolgens zijn de resultaten als feit geldig totdat er een andere situatie of virusmutatie is etc.etc.
Het is erg goed denkbaar dat van Covid19 tal van licht verschillende mutaties zijn. Kan ook niet anders.
Het is dan aan de wetenschappers qua definitie vast te stellen of een virusvariant nodig steeds als "het Covid19" door ons leven zal gaan.

Dat beleidsmakers aan de haal gaan met goed onderbouwde conclusies, kan je de wetenschapper niet aanwrijven.

Hier heb je ook het probleem met hoe wij de epidemie als onderanderlijk regelneven willen aanpakken en ons onvermogen om ons beleid concreet toe te passen op die verandering.
Wel zie je dat ons praktisch (stoute) handelen doorgaans flink wel sneller verloopt. Dat zal meestal goed gaan maar kan ook flink fout, we leren er zogezegd van, uitpakken.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:52:26 #59
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194504221
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:31 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Elke keer als het virus op iemand anders overslaat dan veranderd het virus altijd een beetje. Dus het is zeker niet precies hetzelfde.
pi_194504225
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:49 schreef dick_laurent het volgende:
Oh, ik heb de briefing niet live aanstaan haha, lees gewoon nu en dan het liveblog, en daar werd hij zo ge-quote. Dus dan heeft iemand bij het liveblog dat verkeerd opgevat I guess.
Godfriedvanboulion!!!!! :)
pi_194504227
Update voor Dokkum : De besmetting lijkt toch niet in de buitenlucht te hebben plaatsgevonden, de personen zijn ook binnen geweest.
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194504233
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:21 schreef dodoria het volgende:

[..]

Het gezin ? Of het virus
pi_194504237
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:52 schreef _serial_ het volgende:
Update voor Dokkum : De besmetting lijkt toch niet in de buitenlucht te hebben plaatsgevonden, de personen zijn ook binnen geweest.
Die Agema stelde het, maar is hier ook bewijs voor, of is het domweg niet te achterhalen?
pi_194504241
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:49 schreef dick_laurent het volgende:
Dat zou niet voor het eerst zijn.
pi_194504247
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:54 schreef aarontje112 het volgende:

[..]

Die Agema stelde het, maar is hier ook bewijs voor, of is het domweg niet te achterhalen?
Naar ik haar begreep heeft het café dat zelf bekendgemaakt (hoewel ik dat zo gauw niet kan vinden).
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:55:19 #66
241690 kibo
Semper Fidelis
pi_194504255
Die D66 muts stelt van te voren opgeschreven vragen die allang in Jaap z’n verhaal beantwoord zijn.
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:55:34 #67
Dick Laurent Is Dead
pi_194504259
quote:
Interesting. Al denk ik dat je heus ook in de buitenlucht besmet kan worden. Bedoel, als je letterlijk met een besmet persoon op nauwelijks afstand langdurig en met veel emotie en speeksel staat te praten dan zie ik het echtwel mis gaan.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:56:09 #68
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194504268
Wel een goede vraag over kinderen. In Nederland hoef je je niet onder de 18 jaar echt aan de coronaregels te houden en onder de 13 jaar hoef je geen mondkapje op in het OV. Zouden die grenzen niet lager moeten liggen net als onze buurlanden?
pi_194504269
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:54 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Naar ik haar begreep heeft het café dat zelf bekendgemaakt (hoewel ik dat zo gauw niet kan vinden).
Was een update van de GGD kennelijk
wegmetdetestwet.nl / wegmetdetestmaatschappij.nl voor een gratis subdomain DM me.
pi_194504270
quote:
Dat is wat Agema zegt, dit is een artikel waarin een nuance wordt gebracht, niet dat het dus niet op het terras heeft plaatsgehad:

https://www.noardeast-fry(...)abesmettingen-dokkum

Als één persoon iets zegt, betekent dat niet meteen dat deze persoon het bij het rechte eind heeft.
pi_194504276
Benieuwd naar de cijfers van vandaag, zijn nog niet gemeld in deze briefing toch?
pi_194504278
Van Dissel laat voor het eerst wat ongenoegen blijken over de politiek. Beetje klaar met dat gezeik geloof ik. O-)
pi_194504281
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:55 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Interesting. Al denk ik dat je heus ook in de buitenlucht besmet kan worden. Bedoel, als je letterlijk met een besmet persoon op nauwelijks afstand langdurig en met veel emotie en speeksel staat te praten dan zie ik het echtwel mis gaan.
Verschil tussen beleid binnen tov buiten mket echt bebadrukt worden.
Kans is gewoon nihil buiten.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:57:00 #74
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_194504285
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:28 schreef Rlz12 het volgende:

[..]

Een false negative?
Oh maar de quarantaine is dan niet verplicht bij een negatieve test? In Zuid-Korea bijvoorbeeld is het altijd verplicht, ondanks de uitslag.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:57:23 #75
408813 crew  trein2000
pi_194504287
quote:
Hoe is het eerste aan het tweede te koppelen?
zie email 27 oktober
pi_194504304
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:56 schreef Momo het volgende:
Wel een goede vraag over kinderen. In Nederland hoef je je niet onder de 18 jaar echt aan de coronaregels te houden en onder de 13 jaar hoef je geen mondkapje op in het OV. Zouden die grenzen niet lager moeten liggen net als onze buurlanden?
Ik vond dat Van Dissel wel een goed punt had met betrekking tot het ervoor zorgen dat zieke kinderen niet naar school gaan. Dus ook daar meer bewustzijn dat je kinderen die snotteren en hoesten thuis moeten blijven.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 13:59:04 #77
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194504309
Leraren op 1,5 m afstand, ook bij de kleuters?
pi_194504310
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:56 schreef miss_sly het volgende:
Dat is wat Agema zegt, dit is een artikel waarin een nuance wordt gebracht, niet dat het dus niet op het terras heeft plaatsgehad:

https://www.noardeast-fry(...)abesmettingen-dokkum
Zo te lezen ook totaal zonder afstand in acht te nemen.
pi_194504317
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:56 schreef Cesare-Borgia het volgende:

[..]

Verschil tussen beleid binnen tov buiten mket echt bebadrukt worden.
Kans is gewoon nihil buiten.
Niet nihil, wel flink minder.
pi_194504330
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:59 schreef Momo het volgende:
Indien de leerkracht tot een risicogroep behoort wel, begreep ik.
Op de school van mijn dochter is een leerkracht die een moeder inwonend heeft waaraan ze mantelzorg verleent. Zij heeft een extra onderwijsassistent in de klas om het fysieke contact met de kleuters over te nemen.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:00:30 #81
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194504331
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:58 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Ik vond dat Van Dissel wel een goed punt had met betrekking tot het ervoor zorgen dat zieke kinderen niet naar school gaan. Dus ook daar meer bewustzijn dat je kinderen die snotteren en hoesten thuis moeten blijven.
Blijft toch lastig om de grens bij een bepaalde leeftijd te leggen. Hoop sowieso dat mensen met klachten verstandig zijn. Die verhalen van bijvoorbeeld een Teststraat naast de Jumbo en dat mensen eerst gaan testen en dan zo zonder mondkapje gaan winkelen :')
pi_194504338
quote:
2s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:57 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Oh maar de quarantaine is dan niet verplicht bij een negatieve test? In Zuid-Korea bijvoorbeeld is het altijd verplicht, ondanks de uitslag.
Quarantaine is voor iedereen die nz binnenkomt verplicht. Er zijn een paar keer ontsnappingen geweest, maar die uiteindelijk allemaal weer gepakt zijn. Maar die paar mensen zouden dus wel anderen besmet kunnen hebben.
pi_194504351
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:59 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Zo te lezen ook totaal zonder afstand in acht te nemen.
Inderdaad. En bij geen/nauwelijks wind is buiten (te) dicht bij elkaar staan zo ongeveer gelijk aan binnen. Essentieel aan buiten lijkt me de wind?
pi_194504364
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:53 schreef AlwaysConnected het volgende:

[..]

Het gezin ? Of het virus
😂😂😂, naar ik begreep het virus, maar misschien dat ze over willen stappen op hetNoord-Koreaanse beleid?
pi_194504369
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:02 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Inderdaad. En bij geen/nauwelijks wind is buiten (te) dicht bij elkaar staan zo ongeveer gelijk aan binnen. Essentieel aan buiten lijkt me de wind?
:').

buiten is toch altijd veel meer ventilatie itt binnen, zelfs bij windstil.
pi_194504370
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:00 schreef Momo het volgende:
Die verhalen van bijvoorbeeld een Teststraat naast de Jumbo en dat mensen eerst gaan testen en dan zo zonder mondkapje gaan winkelen
Tja, moet je te allen tijde een noodvoorraad aanleggen voor het geval je een keer ziek wordt? Je kunt moeilijk van tevoren inschatten wanneer je je moet laten testen. En niet iedereen heeft een sociaal netwerk waarop ze kunnen teren om boodschappen te laten doen.
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:03:22 #87
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_194504372
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:59 schreef Momo het volgende:
Leuk voor achter de tekentafel, maar in de praktijk wordt dat natuurlijk gewoon niks bij een groep kleuters.
pi_194504377
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:56 schreef aarontje112 het volgende:
Benieuwd naar de cijfers van vandaag, zijn nog niet gemeld in deze briefing toch?
Wat maakt het uit? Is vooral bangmakerij. Zijn de besmettingen niet hoog genoeg wordt een toename van 1 op de IC verkocht als wereldnieuws, zijn de opnames laag dan worden besmettingen breed uitgemeten zoals nu. En zo'n test zegt ook niet zoveel. Behoorlijk aantal bedraagt false positives, want een PCR test is niet ontworpen voor covid-19.
De uil van Minerva spreidt zijn vleugels bij 't vallen van de avond.
  Moderator / Redactie FP + Sport dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:04:07 #89
408813 crew  trein2000
pi_194504380
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Tja, moet je te allen tijde een noodvoorraad aanleggen voor het geval je een keer ziek wordt? Je kunt moeilijk van tevoren inschatten wanneer je je moet laten testen. En niet iedereen heeft een sociaal netwerk waarop ze kunnen teren om boodschappen te laten doen.
Want de bezorgdiensten zijn allemaal gekapt ofzo? En niemand heeft ook buren?
zie email 27 oktober
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:04:31 #90
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194504386
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:03 schreef DireStraits7 het volgende:

[..]

Of thuisbezorgen? Zijn denk ik weinig mensen die dit echt niet kunnen regelen, mensen hebben gewoon geen zin in gedoe om dat te regelen.
pi_194504393
quote:
7s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:03 schreef koemleit het volgende:

[..]

:').

buiten is toch altijd veel meer ventilatie itt binnen, zelfs bij windstil.
Klopt, er is meer ventilatie, maar als het windstil is en je zit te dicht bij elkaar, stelt die ventilatie op de korte afstand niet heel veel voor.
pi_194504395
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Indien de leerkracht tot een risicogroep behoort wel, begreep ik.
Op de school van mijn dochter is een leerkracht die een moeder inwonend heeft waaraan ze mantelzorg verleent. Zij heeft een extra onderwijsassistent in de klas om het fysieke contact met de kleuters over te nemen.
Dat is hier ook ja :Y
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen &lt;3
pi_194504401
quote:

[..]

Ik interpreteerde het als; ook het Rhinovirus gaat nu rond. Geeft dezelfde klachten maar in een mildere vorm dan Covid-19. Dat maakt het moeilijk om te targeten wie getest moet worden en wie in quarantaine moet.
Je bent wel cool, maar dat komt doordat je in mijn schaduw staat
  Redactie Games dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:05:44 #94
181272 crew  Noppie2000
pi_194504402
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Klopt, er is meer ventilatie, maar als het windstil is en je zit te dicht bij elkaar, stelt die ventilatie op de korte afstand niet heel veel voor.
Klinkt als een aanname.
pi_194504408
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:04 schreef Momo het volgende:

[..]

Of thuisbezorgen? Zijn denk ik weinig mensen die dit echt niet kunnen regelen, mensen hebben gewoon geen zin in gedoe om dat te regelen.
Snap ik. De kans dat je het ook hebt is nog altijd vrij klein. Zeker als je (zeer) milde klachten hebt is het risico van dat ene keertje boodschappen doen echt gering.
pi_194504410
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:55 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Probleem is dat er nu nauwelijks onderscheid gemaakt wordt. Sterker nog, feestjes worden stiekem binnen gehouden omdat de kans op ontdekking/ingrijpen kleiner is. Dat vind ik echt een gemiste kans.
- verwijderd door admin -
  Moderator dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:06:29 #97
Dick Laurent Is Dead
pi_194504412
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:04 schreef Momo het volgende:

[..]

Wij gebruiken al heel lang Picnic voor de boodschappen (ook al voor corona).
Moet wel zeggen dat toen de poep de ventilator raakte eind feb/begin maart, iedereen als een IDIOOT begon te bestellen en het nauwelijks meer mogelijk was om een bezorging te krijgen. Ook veel producten die lange tijd niet leverbaar waren etc...
pi_194504413
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:05 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dit is echt bullshit hoor.
Het gaat ook om de luchtverversing, die is in de open lucht gewoon constant 100...
blablablabla
pi_194504430
quote:
10s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:06 schreef Elan het volgende:

[..]

Dit is echt bullshit hoor.
Het gaat ook om de luchtverversing, die is in de open lucht gewoon constant 100...
Waarom benoemt de GGD dan expliciet dat het windstil was in Dokkum destijds?
  dinsdag 11 augustus 2020 @ 14:08:13 #100
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_194504432
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 14:06 schreef dick_laurent het volgende:

[..]

Wij gebruiken al heel lang Picnic voor de boodschappen (ook al voor corona).
Moet wel zeggen dat toen de poep de ventilator raakte eind feb/begin maart, iedereen als een IDIOOT begon te bestellen en het nauwelijks meer mogelijk was om een bezorging te krijgen. Ook veel producten die lange tijd niet leverbaar waren etc...
Maar nu? Jumbo, Plus en AH bezorgen ook zonder wachtrij. Neem aan dat bijna iedereen wel iemand heeft die dit soort dingen kan regelen (familie, vrienden, buren).
pi_194504454
quote:
0s.gif Op dinsdag 11 augustus 2020 13:21 schreef dodoria het volgende:

[..]

Delen in level 3 lockdown, horeca dicht,scholen dicht het zal je maar gebeuren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')