Leraren zijn begaan met de veiligheid van zichzelf en die van hun leerlingen, en dat kun je ze moeilijk kwalijk nemen.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Kinderen en jongvolwassenen lopen nauwelijks risico. Ook ouders niet (leeftijd 20-50).
Lijkt mij dat die leraren zich niet zo moeten aanstellen. Die azen gewoon op een paar maanden extra vrij. Dan maar achter zo'n kuchschot ofzo. Supermarktmedewerkers gaan ook gewoon naar hun werk toch?
Genoeg ouders van jongeren en docenten die wel risico lopen. Er zijn in Nederland heel veel mensen met een comorbiditeit als overgewicht, diabetes of hypertensie.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Kinderen en jongvolwassenen lopen nauwelijks risico. Ook ouders niet (leeftijd 20-50).
Lijkt mij dat die leraren zich niet zo moeten aanstellen. Die azen gewoon op een paar maanden extra vrij. Dan maar achter zo'n kuchschot ofzo. Supermarktmedewerkers gaan ook gewoon naar hun werk toch?
Als je de vraag met ja beantwoordt, dan zijn ze misschien nog wel groterquote:Op maandag 10 augustus 2020 22:10 schreef trein2000 het volgende:
Maar realiseer je dat wanneer je die vraag met nee beantwoord de gevolgen groot zijn.
aardig kortzichtig......en een paar maanden extra vrij ? denk je dat ze niks hoeven te doen ?quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:09 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
quote:Op maandag 10 augustus 2020 21:58 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Verantwoord lijkt me hier het cruciale woord.
Nee. Wat snap je niet aan ‘verantwoord’?quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:12 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Als je de vraag met ja beantwoordt, dan zijn ze misschien nog wel groter
Absoluut, maar op korte termijn is het onder controle krijgen en houden belangrijker anders heb je ook geen welzijn en opgroeien.quote:Op maandag 10 augustus 2020 21:48 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Is dat het enige wat telt? Lijkt mij niet. Welzijn en opgroeien telt ook.
Ja Sanne, je oma is dood omdat je haar besmet hebt met corona, maar we vonden het belangrijker dat je Duitse grammatica kon lerenquote:Op maandag 10 augustus 2020 22:15 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Nee. Wat snap je niet aan ‘verantwoord’?
quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:16 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Ja Sanne, je oma is dood omdat je haar besmet hebt met corona, maar we vonden het belangrijker dat je Duitse grammatica kon leren
Of Sanne is verantwoordelijk genoeg om even niet haar oma op te zoeken.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:16 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Ja Sanne, je oma is dood omdat je haar besmet hebt met corona, maar we vonden het belangrijker dat je Duitse grammatica kon leren
quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:16 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Dan moet je niet naar oma gaan. Dat is ook een keuze. Bovendien weet je nooit zeker waar je het opliep.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:16 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Oke, nu telt dat ineens wel. Je erkend de rol van aerosolen nu. Waarom nog steeds krampachtig vasthouden aan die heilige 1.5 meter? Dat maakt dan niet veel meer uit.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:11 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Leraren zijn begaan met de veiligheid van zichzelf en die van hun leerlingen, en dat kun je ze moeilijk kwalijk nemen.
Supermarktklanten zijn een kwartier in een ruimte van 1000 vierkante meter, lopen rond en gaan dan weer weg. Scholieren zitten met zijn dertigen op 70 m2 en blijven daar de hele dag en zitten bij de leraar op de lip. Nogal een verschil, denk je niet?
Zou jij je kind vijf dagen per week een potentiële virushaard in sturen?quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan moet je niet naar oma gaan. Dat is ook een keuze. Bovendien weet je nooit zeker waar je het opliep.
Maar goed, dit argument slaat natuurlijk helemaal nergens op. Het hele dorp hier is in rouw omdat er een jong iemand is omgekomen bij een verkeersongeval. Auto’s ook maar verbieden? Je kunt niet alle risico’s uitsluiten in het leven.
De kern van de discussie moet volgens mij dan ook zijn of het risico op besmetting, wat er natuurlijk gewoon is. (Hoe groot dat is is de vraag) opweegt tegen de voordelen van fysiek onderwijs. En daar kun je verschillend over denken.
Allemaal maar mondkapjes op dus?quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Oke, nu telt dat ineens wel. Je erkend de rol van aerosolen nu. Waarom nog steeds krampachtig vasthouden aan die heilige 1.5 meter? Dat maakt dan niet veel meer uit.
We praten over een aantal jaren wel verder als de GGD's vollopen, en geen IC's. Zouden we dan nog zo begaan en solidair zijn met de maatschappelijke schade die we hebben aangericht? Ze mogen wel vast starten met opleiden, als er voor het eind van het jaar geen vaccin is.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:16 schreef Kyran het volgende:
[..]
Absoluut, maar op korte termijn is het onder controle krijgen en houden belangrijker anders heb je ook geen welzijn en opgroeien.
Ik geloof niet dat ik het ooit ontkend heb. Maar dat A een potentieel risico is, betekent natuurlijk niet dat B het niet (meer) is.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:21 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Oke, nu telt dat ineens wel. Je erkend de rol van aerosolen nu. Waarom nog steeds krampachtig vasthouden aan die heilige 1.5 meter? Dat maakt dan niet veel meer uit.
Ach ik ga ook wel op pad als het nodig is. En school is noodzakelijk.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:22 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Zou jij je kind vijf dagen per week een potentiële virushaard in sturen?
De GGZ is allang vol. Wachtlijsten van zes maanden zijn geen uitzondering. Dankzij rechts beleid.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:24 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
We praten over een aantal jaren wel verder als de GGD's vollopen, en geen IC's. Zouden we dan nog zo begaan en solidair zijn met de maatschappelijke schade die we hebben aangericht? Ze mogen wel vast starten met opleiden, als er voor het eind van het jaar geen vaccin is.
Straks wachtlijsten van jaren?quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:26 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
De GGZ is allang vol. Wachtlijsten van zes maanden zijn geen uitzondering. Dankzij rechts beleid.
Als Nederland lekker rechts blijft stemmen wel.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:32 schreef DeVerzamelaar het volgende:
[..]
Straks wachtlijsten van jaren?
Dan mag je fors meer investeren in terrorismebestrijding en woningbouw.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:34 schreef Jaeger85 het volgende:
[..]
Als Nederland lekker rechts blijft stemmen wel.
Ik zou geen PVV meer stemmen als dit een issue voor jou is.
Ik denk ook dat het belang van onderwijs groter is dan het risico wat er gelopen wordt. Maar als er onder leraren angst bestaat kun je kijken naar maatregelen. Is het bijvoorbeeld haalbaar om de leraar (desgewenst) achter een plexiglazen schot te zetten?quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:35 schreef Vasilevski het volgende:
Alle leraren die ik ken willen weer terug voor de klas. Ook op de middelbare. Maar ja dat is de jongere generatie. Ik hoor ook wel dat er docenten van 60+ behoorlijk bang zijn, wat ook wel weer begrijpelijk is. Best veel wat oudere werknemers in die sector.
Denk dat je toch op een gegeven moment verder moet. Misschien deels videolessen voor docenten die in risicogroepen vallen. En inderdaad ventilatie regelen.
Je krijgt nu dezelfde onzin als in Engeland en Amerika, dat allerlei groepen per 1 september weer aan het werk moeten (en sommigen zijn nooit gestopt) maar dat de lerarenvakbonden daar gewoon lekker schijt aan hebben, en aan de leerlingen. Terwijl er allerlei beroepen zijn waar thuiswerken veel makkelijker is dan in het onderwijs.
Ze komen gewoon met allerlei onrealistische eisen, nu willen ze weer scholieren aan de muilkorf hebben. Je reinste kindermishandeling. We gooien gewoon een hele generatie te grabbel. Vooral lekker demagogisch blijven roepen dat je oma doodgaat zodra je naar school gaat.
Wit pak met gasmasker, kunnen ze igg nog rondlopenquote:Op maandag 10 augustus 2020 22:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het belang van onderwijs groter is dan het risico wat er gelopen wordt. Maar als er onder leraren angst bestaat kun je kijken naar maatregelen. Is het bijvoorbeeld haalbaar om de leraar (desgewenst) achter een plexiglazen schot te zetten?
Ik begreep dat leraren aan hun bureau moeten blijven zitten en niet door de klas mogen lopen, over de schouders mogen kijken, enz. Weet niet of dit in alle scholen hetzelfde is.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik denk ook dat het belang van onderwijs groter is dan het risico wat er gelopen wordt. Maar als er onder leraren angst bestaat kun je kijken naar maatregelen. Is het bijvoorbeeld haalbaar om de leraar (desgewenst) achter een plexiglazen schot te zetten?
Iedereen doet altijd maar of elke oudere een dement oud karkas is, oma kan toch gewoon op anderhalve meter blijven of tegen Sanne zeggen dat ze afstand moet houden?quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:16 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Als een jongere een oudere besmet dan is het natuurlijk de schuld van de jongere. Laatstgenoemde heeft natuurlijk de volle verantwoordelijkheid in afstand houden, de oudere totaaaal niet.quote:Op maandag 10 augustus 2020 23:07 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Iedereen doet altijd maar of elke oudere een dement oud karkas is, oma kan toch gewoon op anderhalve meter blijven of tegen Sanne zeggen dat ze afstand moet houden?
Klopt ja, iedereen moet van alles laten om "kwetsbaren en ouderen te beschermen". Om de een of andere reden heeft die groep 0 eigen verantwoordelijkheid.quote:Op maandag 10 augustus 2020 23:16 schreef galantis het volgende:
[..]
Als een jongere een oudere besmet dan is het natuurlijk de schuld van de jongere. Laatstgenoemde heeft natuurlijk de volle verantwoordelijkheid in afstand houden, de oudere totaaaal niet.
Het eerste deel klopt wel, maar het is nu toch onmogelijk om het nu anders te doen.quote:Op maandag 10 augustus 2020 21:44 schreef Gretzl het volgende:
[..]![]()
Mensen die nog steeds doodleuk beweren dat OMT/RIVM/kabinet nauwelijks verweven met elkaar zijn gehad kan ik adviseren om wat dieper in de achtergrondstukken te duiken. Het is fnuikend wat er de afgelopen maanden is gebeurd. In een gezonde opzet zouden de wetenschappelijke adviseurs volkomen los van de regering moeten staan. Of hun afwegingen hadden volledig publiekelijk moeten zijn, zodat andere wetenschappers én journalisten en controlefunctie konden uitoefenen
In de Nederlandse opzet is het een enorm schimmig spel geworden. We weten nog steeds op basis waarvan het OMT bepaalde controversiële adviezen geeft. Mijn indruk is dat Van Dissel bang is om de kabinetsleden af te vallen wanneer hij in bepaalde (achterhaalde) standpunten publiekelijk zou draaien. Ook zal ongetwijfeld zijn eigen reputatie enorm meespelen. Je merkt aan alles dat ze koste wat kost overeind willen blijven in de publieke opinie.
Het kabinet omgekeerd heeft ook zichtbaar moeite om maatregelen toe te passen die in de landen om ons heen allang zijn doorgevoerd. Vreemd zou je zeggen? Omdat de verstrengeling zo innig is zou een opvallende move van het kabinet richting containment ook al snel een dolk in de rug zijn van de belangrijkste adviseurs van OMT/RIVM. Dat willen ze voorkomen
Dat is onzin natuurlijk. Je kunt een klas prima opknippen als je dat wil. (Of als je wat vooruitstrevender bent zou je in de bovenbouw zelfs nog kunnen gaan denken aan een model met inschrijving) Stel je voor de andere helft een opname beschikbaar ofzo.quote:Op maandag 10 augustus 2020 23:19 schreef Kickinalfa het volgende:
Het is wel een interessante casus.
Recht op onderwijs, recht op een veilige werkplek, 1,5 meter afstand houden en klassen van 25+ personen, welke je niet zo makkelijk kan opsplitsen zoals op de werkvloer.
Dat is er in feite al en luidt:”gij zult open gaan”.quote:Ik ga er wel vanuit dat het rivm/kabinet met een landelijk advies komt hoe hiermee om te gaan want de schoen wringt aan alle kanten.
Met dat soort kreten speel je natuurlijk handig in op het gevoel van mensen.quote:Op maandag 10 augustus 2020 23:19 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Klopt ja, iedereen moet van alles laten om "kwetsbaren en ouderen te beschermen". Om de een of andere reden heeft die groep 0 eigen verantwoordelijkheid.
Prima opknippen betekent dat de helft de uren mist, je 2* zoveel lessen moet gaan geven of via opnames thuis waar moet missen, aan de oplossingen zitten overal haken en ogen.quote:Op maandag 10 augustus 2020 23:27 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dat is onzin natuurlijk. Je kunt een klas prima opknippen als je dat wil. (Of als je wat vooruitstrevender bent zou je in de bovenbouw zelfs nog kunnen gaan denken aan een model met inschrijving) Stel je voor de andere helft een opname beschikbaar ofzo.
[..]
Dat is er in feite al en luidt:”gij zult open gaan”.
Enige wat ik doe is dat de kinderen beide oma's buiten zien vanaf maart (opa's zijn al een tijdje overleden want , surprise, je kunt ook dood gaan aan andere dingen dan corona). En uiteraard buiten of in de supermarkt etc. houden we netjes afstand.quote:Op maandag 10 augustus 2020 23:29 schreef galantis het volgende:
[..]
Met dat soort kreten speel je natuurlijk handig in op het gevoel van mensen.
Maar als ik me afvraag wat ik zelf dan in de praktijk zou moeten laten om specifiek hen te beschermen (behalve het normale afstand houden wat voor íédereen geldt), kan ik eigenlijk niets verzinnen.
Natuurlijk. Maar als het onveilig is in klaslokalen zitten daar ook nogal haken en ogen aan.quote:Op maandag 10 augustus 2020 23:31 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Prima opknippen betekent dat de helft de uren mist, je 2* zoveel lessen moet gaan geven of via opnames thuis waar moet missen, aan de oplossingen zitten overal haken en ogen.
Ik zou het vreemd vinden als alle scholen het wiel moeten uitvinden.
Ja hoor, dat gingen ze al voor de zomervakantie. Ik maakte mij meer zorgen om zwemlessen die toen niet doorgingen door het alles uitroeiende virus. Dit toen met de zomer in het vooruitzicht en een nogal ontdekkend zoontje in combinatie met veel water in de buurt.quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:22 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Zou jij je kind vijf dagen per week een potentiële virushaard in sturen?
Als er dan maar niet zo een virus-verspreidend airco systeem hangt,quote:Op maandag 10 augustus 2020 22:48 schreef Vasilevski het volgende:
[..]
Ik begreep dat leraren aan hun bureau moeten blijven zitten en niet door de klas mogen lopen, over de schouders mogen kijken, enz. Weet niet of dit in alle scholen hetzelfde is.
Dat is dan de basisschool, neem ik aan. Het probleem zit nu specifiek bij de leerkrachten in het middelbare onderwijs.quote:Op maandag 10 augustus 2020 23:40 schreef Wirelessmouse het volgende:
[..]
Ja hoor, dat gingen ze al voor de zomervakantie. Ik maakte mij meer zorgen om zwemlessen die toen niet doorgingen door het alles uitroeiende virus. Dit toen met de zomer in het vooruitzicht en een nogal ontdekkend zoontje in combinatie met veel water in de buurt.
Wat bedoel je met los van het pedagogische verhaal? Dat lijkt me juist hét argument. Praktische beslommeringen vind ik niet zo interessant bij dit soort zeer verregaande keuzes.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 01:22 schreef _serial_ het volgende:
Ik ben van mening dat je de middelbare scholieren gewoon weer naar school moet laten gaan, anders krijg je ze het komende jaar misschien wel helemaal niet meer naar school, en nog een lange periode thuisonderwijs of parttime thuisonderwijs zit niemand (behalve de leerlingen zelf misschien) echt op te wachten, nog los van het pedagogische verhaal.
Raampje open kan. Dat zal niemand ontkennen. Maar is dat voldoende. Ik weet niet of je wel eens in een klaslokaal geweest bent. Maandag wordt heel snel klam en warm en zweterig.quote:Het is denk ik ook prima te organiseren dat niet alle klassen tegelijk pauzes hebben, en met ventilatie kan je ook best wat extra’s doen, er is nog niemand stuk gegaan van een raampje open in de klas, een trui kan je altijd aantrekken, en echte koude winters hebben we al jaren niet meer
En de leraren kun je eventueel best achter een spatscherm zetten.
In de VS gebruiken ze daar de 'arme kinderen' voor.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 07:19 schreef Noek het volgende:
Dat ouderen hier steeds maar worden weggezet als niet autonome wezens is ontzettend vermoeiend, hoe ze worden ingezet als vals sentiment is gewoon een vervelend trucje.
Verder worden de plannen die het kabinet ontwikkelt op hoofdlijnen aan de experts voorgelegd. Aan tafel zitten onder andere Hoogleraar besturen van veiligheid Ira Helsloot van de Radboud Universiteit in Nijmegen en opiniepeiler en sociaal geograaf Maurice de Hond.quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 08:15 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)ronamaatregelen.html
Interessante ontwikkeling.
"De economische schade komt veel minder dan gedacht voort uit een lockdown en veel meer dan gedacht uit angst."quote:Op dinsdag 11 augustus 2020 08:15 schreef miss_sly het volgende:
https://nos.nl/artikel/23(...)ronamaatregelen.html
Interessante ontwikkeling.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |