Een burgemeester heeft toch altijd de bevoegdheid om een horecagelegenheid tijdelijk te sluiten als ze de regels overtreden? (ook los van corona)quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan is de vraag waar Rutte de bevoegdheid om straffen op te leggen vandaan haalt? Ik vermoed dat het als maatregel geframed is
Waren er niet ook restaurants die op eigen initiatief dicht gingen voor een bepaalde periode? Het is niet altijd een moetje, het gaat ook gewoon in overleg. Niet altijd een straf.quote:
quote:Dan nog iets anders: mondkapjes. In Nederland worden de virologen het niet eens. Wat vind jij?
Munster draait kort zijn blik van het scherm en grijpt naar een voorwerp. Een seconde later houdt hij een mondkapje voor de camera.
,,Zowel in Montana als bij het instituut is het verplicht. Ik denk ook dat er heel veel data zijn die laten zien dat het een goed idee is. Als afstand houden moeilijk is, draag je gewoon een mondkapje. Het is zo makkelijk, ik zie geen enkele reden om het niet te introduceren. Ik ben heel verbaasd over de discussie in Nederland. Typisch Nederlands pappen en nathouden. Die tweede golf komt er gewoon aan, mensen gaan dood. Alles wat je kunt doen om dat te voorkomen, moet je toch gewoon doen? Al scheelt het tien doden, dan is het al de moeite waard.”
Hij heeft wel een punt. Beter gewoon op pad kunnen met dan maar een mondkapje, dan steeds thuis moeten blijven.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
– Vincent Munster, viroloog in Amerikaanse dienst
https://www.ad.nl/binnenl(...)r-goed-uit~a19bc30f/
VOlgens mij zijn dat er ook een paar geweest ja, maar dan vooral omdat ze de bezetting niet meer rond konden krijgen omdat het halve personeel in quarantaine zat.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:45 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Waren er niet ook restaurants die op eigen initiatief dicht gingen voor een bepaalde periode? Het is niet altijd een moetje, het gaat ook gewoon in overleg. Niet altijd een straf.
Ja dat kan wel, maar dat is geen straf maar een maatregel in het kader van de openbare orde.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:44 schreef hooibaal het volgende:
[..]
Een burgemeester heeft toch altijd de bevoegdheid om een horecagelegenheid tijdelijk te sluiten als ze de regels overtreden? (ook los van corona)
Dit klopt niet helemaal wat je stelt. Het kabinetsbeleid (dat zich op het dashboard het beste laat vertalen door de signaalwaarden) is helmaal niet verandert. Voor het aantal geregistreerde besmettingen en voor het aantal besmettingen bestaat namelijk helemaal geen criterium (signaalwaarde). Men stuurt dus nog steeds op de ziekenhuis- en IC-opnames. Niet het meest kosteneffectief als je het mij vraagt, want door laat ingrijpen krijg je sneller een jojo-effect van maatregelen. Er is met deze hoge aantallen immers nog maar weinig speelruimte nu om de R onder de 1 te krijgen. Dat mag geen weken meer gaan duren.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:08 schreef Vallon het volgende:
[..]
Dat men op basis van vaag gemaakte - en imo beste goede cijfers - cijfers, voorspellingen doet om daarmee verderaande maatregelen te kunnen afdwingen/nemen.; is niet geloofwaardig.
Saillant inderdaad hoe men de criteria heeft gewijzigd (besmet is nu in beleid gelijk grworden aan ziekenhuisopname).
Mensen zonder symptomen, lopen daar 2 weken mee rond zonder testen, vervolgens besmetten ze iemand, die krijgt na een week pas klachten, besmet ook weer iemand, die gaat pas testen, en zie daar, er is een maand voorbij.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:03 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dat is toch alweer een maand geleden.
Of is die doorlooptijd opeens 4 weken geworden?
Ik dacht steeds te begrijpen dat we het over twee weken wel zouden gaan merken allemaal. Qua besmettingen, en later qua ziekenhuisopnames.
Zijn echt een lange twee weken
Begin maart ja. Daarna niet meerquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:10 schreef Da_Sandman het volgende:
De R is overigens alweer op 1.2. Dat was even bijna 2 toch?
Voor een viroloog ontstijgt die qua argumentatie niet eens het profielwerkstuk van de gemiddelde vwo'er.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Er is niet één juist antwoord. Mondkapje is enkel nuttig als ze goed gebruikt worden en als ik zo in de praktijk om me heen kijk gebeurt dat gewoon niet. Dan is er een grotere kans dat het juist averechts werkt. Mensen wassen niet elke keer hun handen nadat ze aan het kapje hebben gezeten. Mensen die toch onbewust dichter bij elkaar gaan staan omdat ze denken dat een mondkapje zo goed werkt, etc.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Kritiekloos clickbait artikel. Kul om op grond van het het helpt, je het dus moet doen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Op het dashboard stond een tijdje (weekje geleden?) een waarde van 1.2-1.6, denk dat daardoor de verwarring komt.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:54 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Begin maart ja. Daarna niet meer
[ afbeelding ]
Volgens mij was het overduidelijk, als horeca eigenaar ben jij zelf verantwoordelijk voor het uitvoeren van de regels en als er in jouw zaak de regels worden overtreden ga je maar even dicht.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dan is de vraag waar Rutte de bevoegdheid om straffen op te leggen vandaan haalt? Ik vermoed dat het als maatregel geframed is
Een viroloog die stelt dat er voldoende bewijs is en vervolgens niet komt met bewijs maar met een drogreden zou ik niet al te serieus nemen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:47 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Ja dat, denk zeker ergens 1.6 te hebben gezien laatst. Maar sws niet te veel aandacht aan besteden inderdaad.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:55 schreef Scrummie2.1 het volgende:
[..]
Op het dashboard stond een tijdje (weekje geleden?) een waarde van 1.2-1.6, denk dat daardoor de verwarring komt.
Sowieso verwarrend getal, want hij gaat altijd over een periode terug, nooit nu.
Maar ze sturen nu niet op de ziekenhuisopnames. Die zijn stabiel namelijk. Afgelopen dagen zelfs enkel aan het dalen. Als ze echt zouden uitgaan van de opnames dan was die persconferentie met aanvullende maatregelen helemaal niet nodig geweest. Ze hebben maatregelen genomen vanwege de besmettingen (en de paniek die daaruit voort kwam), daar hadden ze het ook telkens over. Terwijl het oorspronkelijke doel was om de IC te ontzien. Om de ziekenhuizen niet over te laten stromen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:53 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dit klopt niet helemaal wat je stelt. Het kabinetsbeleid (dat zich op het dashboard het beste laat vertalen door de signaalwaarden) is helmaal niet verandert. Voor het aantal geregistreerde besmettingen en voor het aantal besmettingen bestaat namelijk helemaal geen criterium (signaalwaarde). Men stuurt dus nog steeds op de ziekenhuis- en IC-opnames. Niet het meest kosteneffectief als je het mij vraagt, want door laat ingrijpen krijg je sneller een jojo-effect van maatregelen. Er is met deze hoge aantallen immers nog maar weinig speelruimte nu om de R onder de 1 te krijgen. Dat mag geen weken meer gaan duren.
Precies. Bovendien zou de Nederlander imo baat kunnen hebben bij een duidelijk beleid. Het schiet niet op dat het in Amsterdam en Rotterdam nu slechts op enkele drukke openbare plaatsen verplicht is. Net alsof het in de rest het centrum van Amsterdam in de zomermaanden niet druk is. Zou veel logischer zijn om het mondmasker voor het hele centrumgebied de norm te maken. Ik denk ook niet dat het noodzakelijk is om er dogmatisch op te handhaven, omdat mensen zich er anders niets van zouden aantrekken. De hoogte van de boete schrikt al genoeg af. Als +90% van de mensen consequent een masker draagt bereik je al voldoende effect.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:49 schreef gebrokenglas het volgende:
[..]
Hij heeft wel een punt. Beter gewoon op pad kunnen met dan maar een mondkapje, dan steeds thuis moeten blijven.
Formeel hou ik de definities niet bij omdat ze in het beleid steeds veranderen.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:53 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Dit klopt niet helemaal wat je stelt. Het kabinetsbeleid (dat zich op het dashboard het beste laat vertalen door de signaalwaarden) is helmaal niet verandert. Voor het aantal geregistreerde besmettingen en voor het aantal besmettingen bestaat namelijk helemaal geen criterium (signaalwaarde). Men stuurt dus nog steeds op de ziekenhuis- en IC-opnames. Niet het meest kosteneffectief als je het mij vraagt, want door laat ingrijpen krijg je sneller een jojo-effect van maatregelen. Er is met deze hoge aantallen immers nog maar weinig speelruimte nu om de R onder de 1 te krijgen. Dat mag geen weken meer gaan duren.
Die overweging moet natuurlijk juist wel gemaakt worden en dat is dan ook precies waarom je een vaktechneut niet dat soort beslissingen laat maken.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:47 schreef Gretzl het volgende:
Die tweede golf komt er gewoon aan, mensen gaan dood. Alles wat je kunt doen om dat te voorkomen, moet je toch gewoon doen? Al scheelt het tien doden, dan is het al de moeite waard.
Eens. Lijkt me deels ook wel een kwestie van voorlichting, war de overheid/RIVM dan weer een taak in heeftquote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Is voor beide kanten wat te zeggen, maar het lijkt me toch essentieel dat ze wel goed gebruikt worden.
Uit mijn anekdotisch bewijs trek ik dan weer andere conclusies. Op basis van wat ik gezien heb in Duitsland en in België gaan mensen er gemiddeld voldoende verantwoord mee om om een positief effect te hebben. Ik heb bijvoorbeeld niet kunnen merken dat mensen dankzij de maskers geneigd waren om zich minder aan het afstandsvoorschrift te houden. Het omgekeerde, dat mensen door de maskers juist meer afstand houden was ook niet direct te spotten.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:55 schreef AlwaysHappy het volgende:
[..]
Er is niet één juist antwoord. Mondkapje is enkel nuttig als ze goed gebruikt worden en als ik zo in de praktijk om me heen kijk gebeurt dat gewoon niet. Dan is er een grotere kans dat het juist averechts werkt. Mensen wassen niet elke keer hun handen nadat ze aan het kapje hebben gezeten. Mensen die toch onbewust dichter bij elkaar gaan staan omdat ze denken dat een mondkapje zo goed werkt, etc.
https://www.fhi.no/en/publ/2020/Should-individuals-in-the-community-without-respiratory-symptoms-wear-facemasks-to-reduce-the-spread-of-COVID-19/quote:Given the low prevalence of COVID-19 currently, even if facemasks are assumed to be effective, the difference in infection rates between using facemasks and not using facemasks would be small. Assuming that 20% of people infectious with SARS-CoV-2 do not have symptoms, and assuming a risk reduction of 40% for wearing facemask, 200 000 people would need to wear facemasks to prevent one new infection per week in the current epidemiological situation.
Tien doden... het is altijd treurig voor de direct betrokkenen maar voor dit soort aantallen ga je gewoon geen heel land lam leggen met allerlei maatregelen. Vooral weer van dat moreel verheven geleuter van zo'n viroloog.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:11 schreef nostra het volgende:
[..]
Die overweging moet natuurlijk juist wel gemaakt worden en dat is dan ook precies waarom je een vaktechneut niet dat soort beslissingen laat maken.
Of mensen die voor een mondkapje zijn, doen hem zelf op en als ze nog bang zijn voor hun medemens vermijden zij de drukke plekken.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 17:04 schreef Gretzl het volgende:
[..]
Precies. Bovendien zou de Nederlander imo baat kunnen hebben bij een duidelijk beleid. Het schiet niet op dat het in Amsterdam en Rotterdam nu slechts op enkele drukke openbare plaatsen verplicht is. Net alsof het in de rest het centrum van Amsterdam in de zomermaanden niet druk is. Zou veel logischer zijn om het mondmasker voor het hele centrumgebied de norm te maken. Ik denk ook niet dat het noodzakelijk is om er dogmatisch op te handhaven, omdat mensen zich er anders niets van zouden aantrekken. De hoogte van de boete schrikt al genoeg af. Als +90% van de mensen consequent een masker draagt bereik je al voldoende effect.
Diegenen die zo sterk principieel tegen een mondkapje zijn en het onder geen beding willen dragen moeten die drukke plaatsen dan maar even vermijden. In elke stad en elk dorp zullen er genoeg (minder drukke) locaties blijven waar ze niet verplicht zijn.
Tsja, Munster kan moeilijk een scala aan wetenschappelijk onderzoeken samenvatten in zo'n artikel. Ik denk dat hij er vanuit gaat dat de lezers deze onderzoeken in de discussies ook wel hebben meegekregen. Waaronder het Noorse onderzoek waar laatst zoveel over te doen was.quote:Op zaterdag 8 augustus 2020 16:58 schreef MichaelScott het volgende:
[..]
Een viroloog die stelt dat er voldoende bewijs is en vervolgens niet komt met bewijs maar met een drogreden zou ik niet al te serieus nemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |