Iemand voor 20k per maand in zijn tuin in Ierland, Spanje of Portugal laten zitten niksen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 11:18 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Afgunst dus gewoon. Zo een mooie eigenschap.
Heb je er last van? Het is niet dat er minder steun nodig is als die piloot minder krijgt he.quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:31 schreef riazop het volgende:
[..]
Iemand voor 20k per maand in zijn tuin in Ierland, Spanje of Portugal laten zitten niksen.
Mag een belastingbetaler dat misschien "gek" vinden?
Onzin.quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:34 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Heb je er last van? Het is niet dat er minder steun nodig is als die piloot minder krijgt he.
t.
Niet in het kader van de voorwaarden die geschetst zijn in dit pakket.quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:37 schreef riazop het volgende:
[..]
Onzin.
Ryanair heeft de pilotensalarissen gehalveerd sinds april.
Een halvering van de salarissen piloten van klm levert een serieuze besparing op.
wat mij betreft gaan die gasten voor 25% van hun laatste loon werken. Nou ja werken, de meesten vliegen uberhaupt niet dit jaaar.
Ik geloof dat andere sectoren ook genoeg steun krijgen hoor En KLM is wel een van de grootste werkgevers van Nederland natuurlijk.quote:Op woensdag 29 juli 2020 16:44 schreef Megumi het volgende:
Als je zoekt welke sectoren de meeste banen opleveren in Nederland staat de luchtvaart niet op nummer 1. In dat licht is het raar dat er zoveel staatssteun naar toe gaat.
maar de piloten wonen vnl in Ierland en Portugalquote:Op woensdag 29 juli 2020 16:54 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ik geloof dat andere sectoren ook genoeg steun krijgen hoor En KLM is wel een van de grootste werkgevers van Nederland natuurlijk.
“Voornamelijk”quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:36 schreef riazop het volgende:
[..]
maar de piloten wonen vnl in Ierland en Portugal
Nee?quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:54 schreef riazop het volgende:
[..]
je pleit hier voor een korting op de salarissen van in het buitenland wonende piloten?
Precies. Waarom hebben we überhaupt bijna 100 miljard aan steun aan de economie geleverd?quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:54 schreef idealistuo het volgende:
Lekker failliet laten gaan. De markt lost het wel op.
KLM is gewoonweg niet winstvol genoeg. Het is een nationaal product dat te veel geld kost en vrije concurrentie in de weg staat. Van die miljarden die je eraan kwijt bent kon je heel wat uitkeringen betalen.quote:Op woensdag 29 juli 2020 20:59 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies. Waarom hebben we überhaupt bijna 100 miljard aan steun aan de economie geleverd?
Had het gewoon door de markt op laat lossen. Hadden we nu geen hogere staatsschuld gehad.
Hoezo is het nou weer niet winstgevend genoeg en van die 80 miljard staatssteun aan andere bedrijven kon je ook heel veel uitkeringen betalen hoor.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:11 schreef idealistuo het volgende:
[..]
KLM is gewoonweg niet winstvol genoeg. Het is een nationaal product dat te veel geld kost en vrije concurrentie in de weg staat. Van die miljarden die je eraan kwijt bent kon je heel wat uitkeringen betalen.
Precies.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Hoezo is het nou weer niet winstgevend genoeg en van die 80 miljard staatssteun aan andere bedrijven kon je ook heel veel uitkeringen betalen hoor.
Dus eigenlijk gewoon geen steunpakketten, de markt zijn werk laten doen tijdens corona, alle bedrijven zonder omzet om laten vallen, en achteraf gewoon iedereen die zijn baan kwijt is een uitkering.quote:
Yup.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:28 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Dus eigenlijk gewoon geen steunpakketten, de markt zijn werk laten doen tijdens corona, alle bedrijven zonder omzet om laten vallen, en achteraf gewoon iedereen die zijn baan kwijt is een uitkering.
Tja, er zal vast een reden zijn dat er vrij weinig welvarende landen voor deze optie kiezen
Ja precies. Wat jij leuk vindt mag blijven en de rest mag omvallen. Tja, dan mag er van mij ook een heleboel omvallenquote:Op woensdag 29 juli 2020 21:30 schreef idealistuo het volgende:
Ik ben best voor overheidssteun voor bedrijven die winstgevend zijn in een winstgevende sector op de lange termijn die het direct nodig hebben.
De rest mag de tyfus krijgen en mag het ondernemersrisico accepteren.
Noem mij een gekkie. Maar ik het als een reden waarom sommige markten zo verkloot zijn als elk bedrijf of ondernemer subsidie of overheidssteun krijgt.
Dit gaat niet om wat ik leuk vindt. Dit gaat erom wat rendabel is als ondernemer en voor de maatschappij op de lange termijn.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:40 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Ja precies. Wat jij leuk vindt mag blijven en de rest mag omvallen. Tja, dan mag er van mij ook een heleboel omvallen
Maar zo werkt het natuurlijk niet
Maar de meningen verschillen dus over hoe rendabel de KLM is.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:42 schreef idealistuo het volgende:
[..]
Dit gaat niet om wat ik leuk vindt. Dit gaat erom wat rendabel is als ondernemer en voor de maatschappij op de lange termijn.
Ik vind het koningshuis niet leuk. Maar als ze winstvol genoeg zijn mogen ze van mij blijven bestaan. Of dat zo is is een andere discussie.
Klopt.quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:47 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Maar de meningen verschillen dus over hoe rendabel de KLM is.
Na de laatste reorganisatie en inleverronde (van onder andere de piloten gek genoeg ) tot aan corona zijn in ieder geval recordwinsten geboekt.
Maargoed. We gaan het meemaken de komende jaren en daarna
De piloten lijken toch eieren voor hun geld te kiezen:quote:Op woensdag 29 juli 2020 21:49 schreef Drekkoning het volgende:
(Tenzij de vakbonden alsnog het steunpakket opblazen natuurlijk )
quote:VNV DOET KLM VOORSTEL: PILOTEN LEVEREN TWINTIG PROCENT LOON IN
BADHOEVEDORP - Pilotenbond VNV heeft een nieuw voorstel gedaan over de manier waarop de vliegers een bijdrage kunnen leveren aan de herstructurering bij KLM. Zo zijn de vliegers bereid om op jaarbasis ruim twintig procent van hun loon in te leveren. “Met dit voorstel zorgen wij dat KLM weer een stap kan zetten om onze toekomst veilig te stellen”, zegt VNV-voorman Willem Schmid.
Dit pakket komt bovenop de eerdere bijdragen die de piloten hebben gedaan sinds de start van de coronacrisis, meldt de VNV. “Met dit pakket aan maatregelen wordt de lopende cao opengebroken en sterk versoberd. Daarmee helpt de VNV KLM te voldoen aan de afspraken met de overheid en dragen de vliegers bij aan KLM’s strijd.”
In de afgelopen weken is intensief overlegd tussen KLM en de VNV over een pakket met bezuinigingen, maar zonder resultaat. KLM schortte vrijdag het overleg eenzijdig op. De VNV zegt nu “in het belang van de voortgang” een compleet voorstel bij KLM te hebben neergelegd.
“Wij vinden het gezien de toekomst van KLM van belang om te komen tot een bezuinigingsafspraak en hopen dat KLM dit voorstel zal omarmen”, zegt Schmid. “De VNV blijft beschikbaar voor overleg en wij zijn blij dat KLM inmiddels ook heeft aangegeven verder te willen praten.”
Zwaarste lasten
Er is volgens de VNV-voorzitter gekozen voor een gecombineerde bijdrage van individuele salarisverlaging en andere ingrepen op collectieve arbeidskosten van piloten. Daarmee geeft de pilotenbond naar eigen zeggen invulling aan de wens van de politiek om ‘de zwaarste lasten op de breedste schouders’ te leggen.
Ook wordt de dreigende overtolligheid van vliegers opgelost en is er oog voor de impact van de maatregelen voor piloten in uiteenlopende stadia van hun carrière. Met de voorgestelde maatregelen nemen piloten naar eigen zeggen hun verantwoordelijkheid om KLM door de crisis te helpen.
Op 1 oktober moet KLM een plan voorleggen aan de overheid over hoe het bedrijf invulling gaat geven aan de reorganisatie, die een voorwaarde is voor de financiële hulp van in totaal 3,4 miljard euro. Daarover zijn de onderhandelingen met de vakbonden voor het cockpit-, cabine- en grondpersoneel nog gaande.
In de afgelopen maanden is er volgens de VNV kostbare tijd verloren gegaan en is er nu geen tijd meer te verliezen. “Daarom nemen wij nu het initiatief en doen een concreet voorstel voor een bijdrage aan de toekomst van KLM. Daarover vervolgen wij graag met KLM het gesprek, gezien het belang wat ons betreft onder begeleiding van een externe mediator.”
Het VNV-voorstel in hoofdlijnen:
*Openbreken van de lopende cao (tot 1 maart 2022) en aanpassing van arbeidsvoorwaarden in lijn met overheidsvoorwaarden
*Loonsverlagingen algemeen
*Loonsverlagingen door het afzien van eindejaarsuitkeringen
*Loonsverlaging door het afzien van de eerder verdiende winstdelingsregeling over het pre-coronajaar 2019
*Verruiming cao-regels om het vliegen in de internationale en uitzonderlijke corona-omgeving mogelijk te maken
*Combinatie van regelingen die de (dreigende) overtolligheid oplossen
*Schrappen van lease-toezeggingen uit het verleden
*Tijdelijk loslaten van productieafspraken om KLM maximale flexibiliteit te geven
En die toko bestaat nog steeds ZONDER steungeldquote:Op maandag 28 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:
De piloten van Ryan Air moesten 50% inleveren. En die verdienden tussen de 90 en 110k per jaar.
Dat inleveren deden ze al vanaf eind maart trouwens
Dan is alleen de strategie van Wopke om 14% belang te kopen een misser geweest van 750 miljoenquote:Op woensdag 29 juli 2020 20:54 schreef idealistuo het volgende:
Lekker failliet laten gaan. De markt lost het wel op.
Die liggen ook aan een infuus hoorquote:Op dinsdag 29 september 2020 00:32 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
En die toko bestaat nog steeds ZONDER steungeld
https://www.theguardian.c(...)-says-michael-olearyquote:Op maandag 28 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:
De piloten van Ryan Air moesten 50% inleveren. En die verdienden tussen de 90 en 110k per jaar.
Dat inleveren deden ze al vanaf eind maart trouwens
eerdere plan was 50%.quote:
Die hadden dan de VVR wel gepaktquote:Op dinsdag 29 september 2020 12:41 schreef riazop het volgende:
[..]
eerdere plan was 50%.
Maar die 20% is dan wel tot 2024, waarna een Ryan Air piloot weer naar het volledige salaris kan.
97% vd piloten hebben dit voorstel ook geaccepteerd.
Daar kan KLM alleen maar van dromen.
Ik denk ook dat er veel klm piloten zijn die missschien toch al willen stoppen en dat elke maand dat ze die 22.000 ¤ uit KLM kunnen persen en op hun Ierse of Portugese bankrekening kun laten storten (terwijl ze werkloos in hun ruime achtertuin zitten) er 1 is.
Castelein namens de vakbonden weet dus vandaag nog steeds niet waarom het gaat. Zonder de staatsgarantie wil geen enkele bank in KLM financieren, en zonder loonoffer kan er niet worden afgelost.quote:....knip.....
Want de mythe dat de staat 3,4 miljard euro in KLM heeft gepompt mag ook wel eens voorgoed worden weerlegd, zegt Castelein. 'De staat leent maar 1 miljard en staat garant voor nog eens 2,4 miljard, die wordt terugbetaald door het KLM-personeel. En dan nog eens die KLM'er bashen omdat ze zogenaamd wat meer verdienen dan een ander, ik vind dat een soort loonpolitiek die we alleen in de tijd van de Sovjet Unie kenden. We zijn daar nu hard naar op weg.'
.
Uiteraard: de staatssteun is van harte welkom, als ondersteuning in de zware crisistijden. Maar aan staatsbemoeienis met de arbeidsvoorwaarden heeft Castelein een broertje dood. 'Blijf gewoon anderhalve meter van onze cao vandaan, dan lossen wij het gewoon zelf op. Dat doen we als vakbonden al honderd jaar bij de KLM en ook nu lijkt dat gewoon te lukken. Ik denk dat we meer inleveren dan überhaupt in de hele staffel van Hoekstra heeft gestaan.
Ah Hoekstra krijgt last van voortschrijdend inzichtquote:Op woensdag 30 september 2020 12:57 schreef Idisrom het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)en-hoekstra-over-klm
Het alternatief wat Hoekstra aangaf, van dan maar failliet is op zich dan zo slecht misschien niet. Van de uitsparing van de grootste NOW-subsidie-slurper kan ook heel wat aan infrastructuur op Schiphol bekostigd worden.
Dat zal ook wel loslopen, sowieso is Wopke volgens mij niet de enige die iets te zeggen heeft over het steunpakket. Verschillende bonden zitten al redelijk dicht bij een akkoord, waaronder de door jou aangehaalde piloten met een voorstel dat in ieder geval aan de overheidseisen voldoet.quote:Op woensdag 30 september 2020 15:45 schreef riazop het volgende:
Ach, iedereen bij KLM weet dat Hoekstra hun niet failliet laat gaan.
En waarom zou het magement en de piloten moeten inleveren als andere schuldeisers van KLM wél meegraaien uit KLM.
Ik denk dat het personeel gewoon de poot gaat stijfhouden. Ze weten dat Wopke geen kant op kan
Jep, meer steun (in de vorm van kapitaalinjecties) zal nodig gaan zijn komend jaar.quote:Op woensdag 30 september 2020 16:05 schreef riazop het volgende:
Niet vergeten dat de boekingen sinds een dag of 10 verder ingestort zijn, na een bescheiden opleving.
Daar zal vast over nagedacht worden. Vandaar een reorganisatie.quote:Op woensdag 30 september 2020 16:20 schreef riazop het volgende:
Je kunt je ook afvragen hoelang je mensen betaald kunt laten thuis zitten.
En dan vooral over de mensen die tamelijk hoge salarissen hadden bij de vliegmij.
Ja, pilotenslarissen naar beneden is een betere optie, dan om andere sectoren zoals zorg structureel te gaan verhogen.quote:Op woensdag 30 september 2020 16:20 schreef riazop het volgende:
Je kunt je ook afvragen hoelang je mensen betaald kunt laten thuis zitten.
En dan vooral over de mensen die tamelijk hoge salarissen hadden bij de vliegmij.
Klopt zelfs buitensporig veelquote:Op donderdag 1 oktober 2020 11:06 schreef riazop het volgende:
Het personeel v KLM heeft er veel uitgesleept.
...
Hij probeert er nog wel even mee te dreigen:quote:Op donderdag 1 oktober 2020 13:28 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Klopt zelfs buitensporig veel
Bonden daar zijn veels te machtig
Hoekstra heeft dat weer juist ingeschat
Als hij de tent failliet had laten gaan, waren de bonden buitenspel en stond het hele personeel te janken en te smeken om voor 50% van het salaris weer aangenomen te worden
Nee dan is dit een veel betere deal
Want op zijn 14% belang van 750 miljoen zit nu pas 570 miljoen verlies
Gelukkig heeft hij niemand verteld dat hij 750 miljoen heeft uitgegeven voor een 14% belang dat o zo nodig wasquote:Op donderdag 1 oktober 2020 13:30 schreef Drekkoning het volgende:
Hij probeert er nog wel even mee te dreigen:
Geloofwaardig wel
https://www.ad.nl/politie(...)france-klm~a8698c12/quote:Rekenkamer geeft minister Hoekstra tik op de vingers om aandelenaankoop Air France-KLM
De aankoop van aandelen Air France-KLM is niet rechtmatig verlopen omdat het parlement pas achteraf werd geïnformeerd. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer na de controle van de kabinetsuitgaven van afgelopen jaar. Het is een gevoelige tik op de vingers voor minister Wopke Hoekstra van Financiën, die verantwoordelijk is voor de aankoop. Hoekstra noemt het oordeel van de Rekenkamer ‘niet onverwacht’.
HoekstraGod!quote:Op donderdag 1 oktober 2020 13:39 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
Gelukkig heeft hij niemand verteld dat hij 750 miljoen heeft uitgegeven voor een 14% belang dat o zo nodig was
En piloten zullen dat natuurlijk nooit tegen hem gebruiken
Hoekstra x1000
Ohh wacht hij was alleen even vergeten om het parlement te informeren
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)france-klm~a8698c12/
En gewoon blijven stemmen op die mongool
Weer een succes van Hoektstraquote:Op vrijdag 2 oktober 2020 17:05 schreef riazop het volgende:
Pilotensalaris van klm gaat dus van 240 k naar 232k per jaar.
En vaak hoeft daar niet eens voor te hoeven gevlogen, want vluchten zijn er weinig...
Lijkt me sterk, aangezien ze de winstdeling en eindejaarsuitkering en 5% maandloon inleveren. Dat is bij een salaris van 240k wel iets meer dan 8k toch?quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 17:05 schreef riazop het volgende:
Pilotensalaris van klm gaat dus van 240 k naar 232k per jaar.
En vaak hoeft daar niet eens voor te hoeven gevlogen, want vluchten zijn er weinig...
quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 18:13 schreef Drekkoning het volgende:
Lijkt me sterk, aangezien ze de winstdeling en eindejaarsuitkering en 5% loon inleveren. Dat is bij een salaris van 240k wel iets meer dan 8k toch?
https://www.telegraaf.nl/(...)izenden-euro-s-armerquote:"De vliegers van KLM leveren minimaal ¤8000 per persoon in als gevolg van de loonoffereis van minister Hoekstra (Financiën). Dat bedrag kan volgens insiders oplopen naar ¤50.000 voor de gezagvoerders met decennialange ervaring. Het gaat echter om een tijdelijke afspraak.
Precies ja. Minimaal 8k.quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 18:24 schreef ikweethetookniet het volgende:
[..]
[..]
https://www.telegraaf.nl/(...)izenden-euro-s-armer
Die 50 k is in 5 jaar. Er gaat dus zeg maar elk jaar 8k afquote:Op vrijdag 2 oktober 2020 18:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Precies ja. Minimaal 8k.
Iemand met een loon van 240k levert dus fors meer in (ongeveer 20%, want er wordt voldaan aan de overheidseis, dus 48k.)
Nee. Er wordt gewoon 20% minder loon betaald. Jaarsalaris dus 20% lager. Dus over 5 jaar gaat er bij dat loon in totaal 240k af.quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 21:09 schreef riazop het volgende:
[..]
Die 50 k is in 5 jaar. Er gaat dus zeg maar elk jaar 8k af
Die Fransen pissen in hun broek van het lachen over zoveel domheid ........quote:Op vrijdag 2 oktober 2020 20:33 schreef bianconeri het volgende:
KLM beschermen en Schiphol is gewoon een must.
Kan wel licht over gedacht worden en over bepaalde dingen raar gedaan worden maar is gewoon een must.
Pilotenbond heeft groot gelijk. 20% is niet niks. Anderhalf jaar en dan in het najaar van 2021 verder kijken.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 08:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)klm-en-piloten-is-op
ik pak de popcorn
En dus gaat KLM dalijk weer aan tafel met de vakbond, en komt er weer wat nieuws uit, weer naar Wopke, etc.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 08:15 schreef ikweethetookniet het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)klm-en-piloten-is-op
ik pak de popcorn
Wopke en zeggen wat hij wil en doen wat hij zegtquote:Op vrijdag 30 oktober 2020 08:20 schreef Drekkoning het volgende:
En dus gaat KLM dalijk weer aan tafel met de vakbond, en komt er weer wat nieuws uit, weer naar Wopke, etc.
Als het ministerie nou gewoon zelf aanschuift en duidelijk maakt wat ze willen, dan zou dit kafkaëske kastje-muur niet nodig zijn
Pilotenbond leeft nog in een ander tijdvak. Intussen hebben we concurrentie van Istanboel, en vanaf deze week komt het nieuwe vliegveld van Berlijn er ook nog bij. Dit waarschijnlijk in een krimpende markt..quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 08:20 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Pilotenbond heeft groot gelijk. 20% is niet niks. Anderhalf jaar en dan in het najaar van 2021 verder kijken.
10 miljard in een failliet KLM pompen waarvan de hele Air France KLM een waard heeft van 1,2 miljard euro ?/quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 11:33 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Pilotenbond leeft nog in een ander tijdvak. Intussen hebben we concurrentie van Istanboel, en vanaf deze week komt het nieuwe vliegveld van Berlijn er ook nog bij. Dit waarschijnlijk in een krimpende markt..
Inderdaad, ten opzichte van sectoren als de horeca kun je dit niet maken. Wilden de piloten echt inleveren, dan toonde je tenminste je goede wil naar de andere getroffen sectoren.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 11:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
10 miljard in een failliet KLM pompen waarvan de hele Air France KLM een waard heeft van 1,2 miljard euro ?/
Id dat verantwoord , terwijl de hele Horeca naar de klote gaat ??
De miljarden gaan rechtstreeks naar Frankrijk
https://nos.nl/artikel/23(...)ezuinigingsplan.html
Ntuurlijk wel. het kabinet heeft meermaals gezegd dat klm voor hen een cruciaal belang is voor Nederland. De horeca in Zwolle of Heerlen is dat niet.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 11:44 schreef Idisrom het volgende:
[..]
Inderdaad, ten opzichte van sectoren als de horeca kun je dit niet maken.
KLM is inderdaad cruciaal genoeg om voor een paar miljard euro te steunen, maar niet oneindig. Of bijvoorbeeld voor meer dan 10 miljard euro. Er is ergens een kritieke grensbedrag qua steun.quote:Op vrijdag 30 oktober 2020 11:46 schreef riazop het volgende:
[..]
Ntuurlijk wel. het kabinet heeft meermaals gezegd dat klm voor hen een cruciaal belang is voor Nederland. De horeca in Zwolle of Heerlen is dat niet.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |