abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
  woensdag 29 juli 2020 @ 14:36:16 #1
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_194307765
Geniale zet volgens expert Jort Kelder :')
Eerst 14% aandelen kopen met nu meer dan 50% verlies, vervolgens miljarden steun rechter aan gooien omdat de tent anders failliet gaat :|W

Hier gaan we weer verder met hoe de Fransen ons helemaal vernederen en leegzuigen
  woensdag 29 juli 2020 @ 15:11:51 #2
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_194308342
FinanciŽn in gesprek met KLM-bonden over loonoffer

Het ministerie van FinanciŽn gaat in gesprek met vier vakbonden om de afspraken over de geŽiste salariskorting voor het KLM-personeel toe te lichten. Van heronderhandeling is echter geen sprake, benadrukt een woordvoerster van het ministerie.

De vakbonden FNV Cabine, FNV Grond, CNV vakmensen en de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel (VNC) hadden bij minister Wopke Hoekstra om een gesprek gevraagd. Zij lopen te hoop tegen de afspraak dat KLM-personeel dat drie keer modaal of meer verdient minstens twintig procent aan salaris zou moeten inleveren. Ook lager betaald personeel zal genoegen moeten nemen met tot 20 procent minder salaris.

Het loonoffer is ťťn van de voorwaarden die Hoekstra aan KLM heeft gesteld in ruil voor de 3,4 miljard euro steun die het luchtvaartbedrijf van de staat krijgt via directe leningen en overheidsgaranties. De vakbonden vinden dat zij niet gebonden zijn aan de afspraken over salariskortingen, omdat zij niet betrokken zijn bij de onderhandelingen. Zij zeggen zich constructief te willen opstellen, zodat KLM de coronacrisis overleeft. ,,Arbeidsvoorwaardelijke dictaten van de overheid met grote financiŽle gevolgen voor het korps, zonder overleg vooraf, kunnen wij echter niet accepteren”, zo laten de bonden weten.

Dictaat
De bonden hadden al op 14 juli een verzoek ingediend om van Hoekstra te vernemen hoe de afspraken over arbeidsvoorwaarden precies tot stand zijn gekomen. Zij menen dat KLM als werkgever suggereert dat het loonoffer als een dictaat vanuit de overheid is opgelegd, wat volgens de bonden zou indruisen tegen de vrijheid van collectieve onderhandeling. Ook KLM-piloten die een aandelenbelang in moederbedrijf Air France-KLM hebben, vinden dat de afspraak juridisch niet deugt en geen stand kan houden. Zij hebben het board of directors om opheldering gevraagd.

Hoekstra is momenteel nog op vakantie, maar het ministerie van FinanciŽn heeft de bonden inmiddels laten weten in te gaan op het verzoek om uitleg. In de tweede helft van augustus zal thesaurier-generaal Christiaan Rebergen een toelichting geven. Deze topambtenaar was als schatkistbewaker nauw betrokken bij de onderhandelingen met KLM over de noodsteun.

Bezwaren toelichten
De woordvoerster van FinanciŽn benadrukt dat de thesaurier zal ingaan op de voorwaarden zoals die met KLM en met de Tweede Kamer zijn afgesproken. ,,Vakbonden kunnen bezwaren toelichten, maar er wordt niet opnieuw onderhandeld”, stelt zij.

https://www.ad.nl/economi(...)-loonoffer~a7508a39/

Hoekstra speelt powerplay, gaat zelf lekker op vakantie en laat ondergeschikten het nog een keer uitleggen dat het wel in orde is :')

Dan ben je echt een hele grote lul :(
  woensdag 29 juli 2020 @ 15:13:21 #3
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194309277
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 11:18 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Afgunst dus gewoon. Zo een mooie eigenschap.


Iemand voor 20k per maand in zijn tuin in Ierland, Spanje of Portugal laten zitten niksen.
Mag een belastingbetaler dat misschien "gek" vinden?
  woensdag 29 juli 2020 @ 16:34:30 #5
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194309321
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:31 schreef riazop het volgende:

[..]

Iemand voor 20k per maand in zijn tuin in Ierland, Spanje of Portugal laten zitten niksen.
Mag een belastingbetaler dat misschien "gek" vinden?
Heb je er last van? Het is niet dat er minder steun nodig is als die piloot minder krijgt he.

Dus klinkt het erg als afgunst, zeker omdat je nu het meest extreme scenario schetst.
pi_194309356
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:34 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Heb je er last van? Het is niet dat er minder steun nodig is als die piloot minder krijgt he.
t.
Onzin.

Ryanair heeft de pilotensalarissen gehalveerd sinds april.

Een halvering van de salarissen piloten van klm levert een serieuze besparing op.

wat mij betreft gaan die gasten voor 25% van hun laatste loon werken. Nou ja werken, de meesten vliegen uberhaupt niet dit jaaar.
  woensdag 29 juli 2020 @ 16:41:29 #7
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194309422
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:37 schreef riazop het volgende:

[..]

Onzin.

Ryanair heeft de pilotensalarissen gehalveerd sinds april.

Een halvering van de salarissen piloten van klm levert een serieuze besparing op.

wat mij betreft gaan die gasten voor 25% van hun laatste loon werken. Nou ja werken, de meesten vliegen uberhaupt niet dit jaaar.
Niet in het kader van de voorwaarden die geschetst zijn in dit pakket.

Er moet in totaal 15% bezuinigd worden waarvan een deel door die 20%-regel moet worden bereikt.

Stel dat die 20%-regel er niet was en de piloten leveren niks in, dan moet er meer geld op andere gebieden bezuinigd worden. Oftewel, die 15% verandert niet.
  woensdag 29 juli 2020 @ 16:44:07 #8
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_194309472
Als je zoekt welke sectoren de meeste banen opleveren in Nederland staat de luchtvaart niet op nummer 1. In dat licht is het raar dat er zoveel staatssteun naar toe gaat.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidű sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  woensdag 29 juli 2020 @ 16:54:14 #9
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194309628
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:44 schreef Megumi het volgende:
Als je zoekt welke sectoren de meeste banen opleveren in Nederland staat de luchtvaart niet op nummer 1. In dat licht is het raar dat er zoveel staatssteun naar toe gaat.
Ik geloof dat andere sectoren ook genoeg steun krijgen hoor ;) En KLM is wel een van de grootste werkgevers van Nederland natuurlijk.
pi_194313063
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 16:54 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ik geloof dat andere sectoren ook genoeg steun krijgen hoor ;) En KLM is wel een van de grootste werkgevers van Nederland natuurlijk.
maar de piloten wonen vnl in Ierland en Portugal
  woensdag 29 juli 2020 @ 20:52:44 #11
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194313399
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:36 schreef riazop het volgende:

[..]

maar de piloten wonen vnl in Ierland en Portugal
“Voornamelijk” :')
pi_194313428
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:52 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

“Voornamelijk” :')
je pleit hier voor een korting op de salarissen van in het buitenland wonende piloten?
pi_194313432
Lekker failliet laten gaan. De markt lost het wel op.
  woensdag 29 juli 2020 @ 20:57:47 #14
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194313465
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:54 schreef riazop het volgende:

[..]

je pleit hier voor een korting op de salarissen van in het buitenland wonende piloten?
Nee?
  woensdag 29 juli 2020 @ 20:59:25 #15
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194313487
quote:
6s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:54 schreef idealistuo het volgende:
Lekker failliet laten gaan. De markt lost het wel op.
Precies. Waarom hebben we Łberhaupt bijna 100 miljard aan steun aan de economie geleverd?

Had het gewoon door de markt op laat lossen. Hadden we nu geen hogere staatsschuld gehad.
pi_194313629
quote:
81s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:59 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Precies. Waarom hebben we Łberhaupt bijna 100 miljard aan steun aan de economie geleverd?

Had het gewoon door de markt op laat lossen. Hadden we nu geen hogere staatsschuld gehad.
KLM is gewoonweg niet winstvol genoeg. Het is een nationaal product dat te veel geld kost en vrije concurrentie in de weg staat. Van die miljarden die je eraan kwijt bent kon je heel wat uitkeringen betalen.
  woensdag 29 juli 2020 @ 21:15:17 #17
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194313696
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:11 schreef idealistuo het volgende:

[..]

KLM is gewoonweg niet winstvol genoeg. Het is een nationaal product dat te veel geld kost en vrije concurrentie in de weg staat. Van die miljarden die je eraan kwijt bent kon je heel wat uitkeringen betalen.
Hoezo is het nou weer niet winstgevend genoeg :') en van die 80 miljard staatssteun aan andere bedrijven kon je ook heel veel uitkeringen betalen hoor.
pi_194313865
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:15 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Hoezo is het nou weer niet winstgevend genoeg :') en van die 80 miljard staatssteun aan andere bedrijven kon je ook heel veel uitkeringen betalen hoor.
Precies.
  woensdag 29 juli 2020 @ 21:28:26 #19
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194313966
quote:
6s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:24 schreef idealistuo het volgende:

[..]

Precies.
Dus eigenlijk gewoon geen steunpakketten, de markt zijn werk laten doen tijdens corona, alle bedrijven zonder omzet om laten vallen, en achteraf gewoon iedereen die zijn baan kwijt is een uitkering.

Tja, er zal vast een reden zijn dat er vrij weinig welvarende landen voor deze optie kiezen :D
pi_194313979
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:28 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Dus eigenlijk gewoon geen steunpakketten, de markt zijn werk laten doen tijdens corona, alle bedrijven zonder omzet om laten vallen, en achteraf gewoon iedereen die zijn baan kwijt is een uitkering.

Tja, er zal vast een reden zijn dat er vrij weinig welvarende landen voor deze optie kiezen :D
Yup.
pi_194314016
Ik ben best voor overheidssteun voor bedrijven die winstgevend zijn in een winstgevende sector op de lange termijn die het direct nodig hebben.

De rest mag de tyfus krijgen en mag het ondernemersrisico accepteren.

Noem mij een gekkie. Maar ik het als een reden waarom sommige markten zo verkloot zijn als elk bedrijf of ondernemer subsidie of overheidssteun krijgt.
pi_194314045
Hetzelfde met Tesla. Ingehaald door BMW. Bijna failliet. Tot ze lobbyisten gingen huren, miljarden subsidies kregen van de Amerikaanse overheid en hun batterijen goedkoop kregen uit Bolivia door de overheid daar.

En nu is Elon Musk een van de rijkste mensen ter wereld. Het kan verkeren.
  woensdag 29 juli 2020 @ 21:40:12 #23
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194314163
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:30 schreef idealistuo het volgende:
Ik ben best voor overheidssteun voor bedrijven die winstgevend zijn in een winstgevende sector op de lange termijn die het direct nodig hebben.

De rest mag de tyfus krijgen en mag het ondernemersrisico accepteren.

Noem mij een gekkie. Maar ik het als een reden waarom sommige markten zo verkloot zijn als elk bedrijf of ondernemer subsidie of overheidssteun krijgt.
Ja precies. Wat jij leuk vindt mag blijven en de rest mag omvallen. Tja, dan mag er van mij ook een heleboel omvallen :D

Maar zo werkt het natuurlijk niet :)
pi_194314188
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:40 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Ja precies. Wat jij leuk vindt mag blijven en de rest mag omvallen. Tja, dan mag er van mij ook een heleboel omvallen :D

Maar zo werkt het natuurlijk niet :)
Dit gaat niet om wat ik leuk vindt. Dit gaat erom wat rendabel is als ondernemer en voor de maatschappij op de lange termijn.

Ik vind het koningshuis niet leuk. Maar als ze winstvol genoeg zijn mogen ze van mij blijven bestaan. Of dat zo is is een andere discussie.
  woensdag 29 juli 2020 @ 21:47:13 #25
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194314255
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:42 schreef idealistuo het volgende:

[..]

Dit gaat niet om wat ik leuk vindt. Dit gaat erom wat rendabel is als ondernemer en voor de maatschappij op de lange termijn.

Ik vind het koningshuis niet leuk. Maar als ze winstvol genoeg zijn mogen ze van mij blijven bestaan. Of dat zo is is een andere discussie.
Maar de meningen verschillen dus over hoe rendabel de KLM is.

Na de laatste reorganisatie en inleverronde (van onder andere de piloten gek genoeg ;)) tot aan corona zijn in ieder geval recordwinsten geboekt.

Maargoed. We gaan het meemaken de komende jaren en daarna :)
pi_194314265
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:47 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Maar de meningen verschillen dus over hoe rendabel de KLM is.

Na de laatste reorganisatie en inleverronde (van onder andere de piloten gek genoeg ;)) tot aan corona zijn in ieder geval recordwinsten geboekt.

Maargoed. We gaan het meemaken de komende jaren en daarna :)
Klopt.

Ik ben benieuwd. :)
  woensdag 29 juli 2020 @ 21:49:44 #27
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_194314295
(Tenzij de vakbonden alsnog het steunpakket opblazen natuurlijk :'))
  maandag 28 september 2020 @ 22:17:18 #28
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195316336
quote:
0s.gif Op woensdag 29 juli 2020 21:49 schreef Drekkoning het volgende:
(Tenzij de vakbonden alsnog het steunpakket opblazen natuurlijk :'))
De piloten lijken toch eieren voor hun geld te kiezen:

https://luchtvaartnieuws.(...)ntig-procent-loon-in

quote:
VNV DOET KLM VOORSTEL: PILOTEN LEVEREN TWINTIG PROCENT LOON IN

BADHOEVEDORP - Pilotenbond VNV heeft een nieuw voorstel gedaan over de manier waarop de vliegers een bijdrage kunnen leveren aan de herstructurering bij KLM. Zo zijn de vliegers bereid om op jaarbasis ruim twintig procent van hun loon in te leveren. “Met dit voorstel zorgen wij dat KLM weer een stap kan zetten om onze toekomst veilig te stellen”, zegt VNV-voorman Willem Schmid.

Dit pakket komt bovenop de eerdere bijdragen die de piloten hebben gedaan sinds de start van de coronacrisis, meldt de VNV. “Met dit pakket aan maatregelen wordt de lopende cao opengebroken en sterk versoberd. Daarmee helpt de VNV KLM te voldoen aan de afspraken met de overheid en dragen de vliegers bij aan KLM’s strijd.”

In de afgelopen weken is intensief overlegd tussen KLM en de VNV over een pakket met bezuinigingen, maar zonder resultaat. KLM schortte vrijdag het overleg eenzijdig op. De VNV zegt nu “in het belang van de voortgang” een compleet voorstel bij KLM te hebben neergelegd.

“Wij vinden het gezien de toekomst van KLM van belang om te komen tot een bezuinigingsafspraak en hopen dat KLM dit voorstel zal omarmen”, zegt Schmid. “De VNV blijft beschikbaar voor overleg en wij zijn blij dat KLM inmiddels ook heeft aangegeven verder te willen praten.”

Zwaarste lasten
Er is volgens de VNV-voorzitter gekozen voor een gecombineerde bijdrage van individuele salarisverlaging en andere ingrepen op collectieve arbeidskosten van piloten. Daarmee geeft de pilotenbond naar eigen zeggen invulling aan de wens van de politiek om ‘de zwaarste lasten op de breedste schouders’ te leggen.

Ook wordt de dreigende overtolligheid van vliegers opgelost en is er oog voor de impact van de maatregelen voor piloten in uiteenlopende stadia van hun carriŤre. Met de voorgestelde maatregelen nemen piloten naar eigen zeggen hun verantwoordelijkheid om KLM door de crisis te helpen.

Op 1 oktober moet KLM een plan voorleggen aan de overheid over hoe het bedrijf invulling gaat geven aan de reorganisatie, die een voorwaarde is voor de financiŽle hulp van in totaal 3,4 miljard euro. Daarover zijn de onderhandelingen met de vakbonden voor het cockpit-, cabine- en grondpersoneel nog gaande.

In de afgelopen maanden is er volgens de VNV kostbare tijd verloren gegaan en is er nu geen tijd meer te verliezen. “Daarom nemen wij nu het initiatief en doen een concreet voorstel voor een bijdrage aan de toekomst van KLM. Daarover vervolgen wij graag met KLM het gesprek, gezien het belang wat ons betreft onder begeleiding van een externe mediator.”

Het VNV-voorstel in hoofdlijnen:
*Openbreken van de lopende cao (tot 1 maart 2022) en aanpassing van arbeidsvoorwaarden in lijn met overheidsvoorwaarden
*Loonsverlagingen algemeen
*Loonsverlagingen door het afzien van eindejaarsuitkeringen
*Loonsverlaging door het afzien van de eerder verdiende winstdelingsregeling over het pre-coronajaar 2019
*Verruiming cao-regels om het vliegen in de internationale en uitzonderlijke corona-omgeving mogelijk te maken
*Combinatie van regelingen die de (dreigende) overtolligheid oplossen
*Schrappen van lease-toezeggingen uit het verleden
*Tijdelijk loslaten van productieafspraken om KLM maximale flexibiliteit te geven

pi_195317549
20% van 150000= 30000
Toch al gauw 15000 netto
Dat wordt armoe :')
Dikke BMW de deur uit en opgelost 8-)
pi_195317954
De piloten van Ryan Air moesten 50% inleveren. En die verdienden tussen de 90 en 110k per jaar.

Dat inleveren deden ze al vanaf eind maart trouwens
pi_195318278
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:
De piloten van Ryan Air moesten 50% inleveren. En die verdienden tussen de 90 en 110k per jaar.

Dat inleveren deden ze al vanaf eind maart trouwens
En die toko bestaat nog steeds ZONDER steungeld :7
pi_195318291
quote:
6s.gif Op woensdag 29 juli 2020 20:54 schreef idealistuo het volgende:
Lekker failliet laten gaan. De markt lost het wel op.
Dan is alleen de strategie van Wopke :') om 14% belang te kopen een misser geweest van 750 miljoen

Nu hebben we slechts 560 miljoen koersverlies |:)

Briljante zet dus die aankoop _O-
  dinsdag 29 september 2020 @ 02:20:06 #33
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195318715
quote:
6s.gif Op dinsdag 29 september 2020 00:32 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

En die toko bestaat nog steeds ZONDER steungeld :7
Die liggen ook aan een infuus hoor ;)
  dinsdag 29 september 2020 @ 02:25:58 #34
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195318728
quote:
0s.gif Op maandag 28 september 2020 23:49 schreef riazop het volgende:
De piloten van Ryan Air moesten 50% inleveren. En die verdienden tussen de 90 en 110k per jaar.

Dat inleveren deden ze al vanaf eind maart trouwens
https://www.theguardian.c(...)-says-michael-oleary

Ook 20% toch?
pi_195323719
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 02:25 schreef Drekkoning het volgende:

[..]



Ook 20% toch?
eerdere plan was 50%.

Maar die 20% is dan wel tot 2024, waarna een Ryan Air piloot weer naar het volledige salaris kan.

97% vd piloten hebben dit voorstel ook geaccepteerd.

Daar kan KLM alleen maar van dromen.
Ik denk ook dat er veel klm piloten zijn die missschien toch al willen stoppen en dat elke maand dat ze die 22.000 § uit KLM kunnen persen en op hun Ierse of Portugese bankrekening kun laten storten (terwijl ze werkloos in hun ruime achtertuin zitten) er 1 is.
  dinsdag 29 september 2020 @ 12:42:43 #36
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195323740
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 september 2020 12:41 schreef riazop het volgende:

[..]

eerdere plan was 50%.

Maar die 20% is dan wel tot 2024, waarna een Ryan Air piloot weer naar het volledige salaris kan.

97% vd piloten hebben dit voorstel ook geaccepteerd.

Daar kan KLM alleen maar van dromen.
Ik denk ook dat er veel klm piloten zijn die missschien toch al willen stoppen en dat elke maand dat ze die 22.000 § uit KLM kunnen persen en op hun Ierse of Portugese bankrekening kun laten storten (terwijl ze werkloos in hun ruime achtertuin zitten) er 1 is.
Die hadden dan de VVR wel gepakt ;)
pi_195323851
Goede reconstructie

Met plannen van KLM om een deel vd vloot in de winter ergens in een woestijn op te slaan

https://www.theguardian.c(...)coronavirus-pandemic
pi_195342405
https://www.bnr.nl/nieuws(...)en-hoekstra-over-klm

quote:
....knip.....

Want de mythe dat de staat 3,4 miljard euro in KLM heeft gepompt mag ook wel eens voorgoed worden weerlegd, zegt Castelein. 'De staat leent maar 1 miljard en staat garant voor nog eens 2,4 miljard, die wordt terugbetaald door het KLM-personeel. En dan nog eens die KLM'er bashen omdat ze zogenaamd wat meer verdienen dan een ander, ik vind dat een soort loonpolitiek die we alleen in de tijd van de Sovjet Unie kenden. We zijn daar nu hard naar op weg.'
.
Uiteraard: de staatssteun is van harte welkom, als ondersteuning in de zware crisistijden. Maar aan staatsbemoeienis met de arbeidsvoorwaarden heeft Castelein een broertje dood. 'Blijf gewoon anderhalve meter van onze cao vandaan, dan lossen wij het gewoon zelf op. Dat doen we als vakbonden al honderd jaar bij de KLM en ook nu lijkt dat gewoon te lukken. Ik denk dat we meer inleveren dan Łberhaupt in de hele staffel van Hoekstra heeft gestaan.
Castelein namens de vakbonden weet dus vandaag nog steeds niet waarom het gaat. Zonder de staatsgarantie wil geen enkele bank in KLM financieren, en zonder loonoffer kan er niet worden afgelost.

Het alternatief wat Hoekstra aangaf, van dan maar failliet is op zich dan zo slecht misschien niet. Van de uitsparing van de grootste NOW-subsidie-slurper kan ook heel wat aan infrastructuur op Schiphol bekostigd worden.
pi_195345069
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 12:57 schreef Idisrom het volgende:
https://www.bnr.nl/nieuws(...)en-hoekstra-over-klm
Het alternatief wat Hoekstra aangaf, van dan maar failliet is op zich dan zo slecht misschien niet. Van de uitsparing van de grootste NOW-subsidie-slurper kan ook heel wat aan infrastructuur op Schiphol bekostigd worden.
Ah Hoekstra krijgt last van voortschrijdend inzicht :')
Opeens kan de tent wel failliet en zijn de banen direct en indirect niet meer zo belangrijk
Nu moet hij alleen nog even een lul verhaal verzinnen waarom hij 14% belang kocht @ 750 miljoen
Dat moet hij dan op 0.0 waarderen
Oh Jort Kelder even vragen, die is expert en vond het een briljante zet :') _O- _O-
pi_195345454
Ach, iedereen bij KLM weet dat Hoekstra hun niet failliet laat gaan.

En waarom zou het magement en de piloten moeten inleveren als andere schuldeisers van KLM wťl meegraaien uit KLM.

Ik denk dat het personeel gewoon de poot gaat stijfhouden. Ze weten dat Wopke geen kant op kan
pi_195345791
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 15:45 schreef riazop het volgende:
Ach, iedereen bij KLM weet dat Hoekstra hun niet failliet laat gaan.

En waarom zou het magement en de piloten moeten inleveren als andere schuldeisers van KLM wťl meegraaien uit KLM.

Ik denk dat het personeel gewoon de poot gaat stijfhouden. Ze weten dat Wopke geen kant op kan
Dat zal ook wel loslopen, sowieso is Wopke volgens mij niet de enige die iets te zeggen heeft over het steunpakket. Verschillende bonden zitten al redelijk dicht bij een akkoord, waaronder de door jou aangehaalde piloten met een voorstel dat in ieder geval aan de overheidseisen voldoet.

Alhoewel dat niet voor morgen afgehamerd is, ligt er wel voldoende perspectief en de reorganisatie zal ook gaan plaatsvinden uiteraard. Dus wat dat betreft verwacht ik dat de steun uitbetaald gaat worden.

Kan ook nog dat KLM gewoon hun eindbod zonder akkoord met de bonden implementeert. Zou niet geheel onverstandig zijn ;)
pi_195345899
Niet vergeten dat de boekingen sinds een dag of 10 verder ingestort zijn, na een bescheiden opleving.
pi_195345938
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 16:05 schreef riazop het volgende:
Niet vergeten dat de boekingen sinds een dag of 10 verder ingestort zijn, na een bescheiden opleving.
Jep, meer steun (in de vorm van kapitaalinjecties) zal nodig gaan zijn komend jaar.
pi_195346200
Je kunt je ook afvragen hoelang je mensen betaald kunt laten thuis zitten.

En dan vooral over de mensen die tamelijk hoge salarissen hadden bij de vliegmij.
pi_195346324
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 16:20 schreef riazop het volgende:
Je kunt je ook afvragen hoelang je mensen betaald kunt laten thuis zitten.

En dan vooral over de mensen die tamelijk hoge salarissen hadden bij de vliegmij.
Daar zal vast over nagedacht worden. Vandaar een reorganisatie.
pi_195347140
quote:
0s.gif Op woensdag 30 september 2020 16:20 schreef riazop het volgende:
Je kunt je ook afvragen hoelang je mensen betaald kunt laten thuis zitten.

En dan vooral over de mensen die tamelijk hoge salarissen hadden bij de vliegmij.
Ja, pilotenslarissen naar beneden is een betere optie, dan om andere sectoren zoals zorg structureel te gaan verhogen.
pi_195361337
Het personeel v KLM heeft er veel uitgesleept.

Vooral de royale vertrekvergoeding valt op
Miodaal gaat er zelfs op vooruit en de topsalarissen die moeten inleveren, hoeven dat slechts trapsgewijs te doen. 1e jaar 4% er af. Tweede jaar nog eens 4% . Tenzij de situatie verbetert.
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:28:08 #48
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195364214
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 11:06 schreef riazop het volgende:
Het personeel v KLM heeft er veel uitgesleept.
...
Klopt zelfs buitensporig veel
Bonden daar zijn veels te machtig
Hoekstra heeft dat weer juist ingeschat :')
Als hij de tent failliet had laten gaan, waren de bonden buitenspel en stond het hele personeel te janken en te smeken om voor 50% van het salaris weer aangenomen te worden
Nee dan is dit een veel betere deal :|W
Want op zijn 14% belang van 750 miljoen zit nu pas 570 miljoen verlies _O-
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:30:32 #49
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195364256
quote:
6s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:28 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Klopt zelfs buitensporig veel
Bonden daar zijn veels te machtig
Hoekstra heeft dat weer juist ingeschat :')
Als hij de tent failliet had laten gaan, waren de bonden buitenspel en stond het hele personeel te janken en te smeken om voor 50% van het salaris weer aangenomen te worden
Nee dan is dit een veel betere deal :|W
Want op zijn 14% belang van 750 miljoen zit nu pas 570 miljoen verlies _O-
Hij probeert er nog wel even mee te dreigen:
https://www.luchtvaartnie(...)arschuwt-piloten-klm

Geloofwaardig wel :D
  donderdag 1 oktober 2020 @ 13:39:59 #50
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195364436
quote:
0s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:30 schreef Drekkoning het volgende:
Hij probeert er nog wel even mee te dreigen:
Geloofwaardig wel :D
Gelukkig heeft hij niemand verteld dat hij 750 miljoen heeft uitgegeven voor een 14% belang dat o zo nodig was :')
En piloten zullen dat natuurlijk nooit tegen hem gebruiken O-)
Hoekstra :') x1000

Ohh wacht hij was alleen even vergeten om het parlement te informeren :')

quote:
Rekenkamer geeft minister Hoekstra tik op de vingers om aandelenaankoop Air France-KLM
De aankoop van aandelen Air France-KLM is niet rechtmatig verlopen omdat het parlement pas achteraf werd geÔnformeerd. Dat concludeert de Algemene Rekenkamer na de controle van de kabinetsuitgaven van afgelopen jaar. Het is een gevoelige tik op de vingers voor minister Wopke Hoekstra van FinanciŽn, die verantwoordelijk is voor de aankoop. Hoekstra noemt het oordeel van de Rekenkamer ‘niet onverwacht’.
https://www.ad.nl/politie(...)france-klm~a8698c12/

En gewoon blijven stemmen op die mongool 8)7
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 09:46:35 #51
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_195381154
quote:
6s.gif Op donderdag 1 oktober 2020 13:39 schreef ikweethetookniet het volgende:

[..]

Gelukkig heeft hij niemand verteld dat hij 750 miljoen heeft uitgegeven voor een 14% belang dat o zo nodig was :')
En piloten zullen dat natuurlijk nooit tegen hem gebruiken O-)
Hoekstra :') x1000

Ohh wacht hij was alleen even vergeten om het parlement te informeren :')
[..]

https://www.ad.nl/politie(...)france-klm~a8698c12/

En gewoon blijven stemmen op die mongool 8)7
HoekstraGod! *O*
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_195389639
Pilotensalaris van klm gaat dus van 240 k naar 232k per jaar.

En vaak hoeft daar niet eens voor te hoeven gevlogen, want vluchten zijn er weinig...
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:01:44 #53
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195390492
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:05 schreef riazop het volgende:
Pilotensalaris van klm gaat dus van 240 k naar 232k per jaar.

En vaak hoeft daar niet eens voor te hoeven gevlogen, want vluchten zijn er weinig...
Weer een succes van Hoektstra |:)

Lekker belastinggeld pompen in thuiszittende piloten :')
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:13:17 #54
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195390682
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 17:05 schreef riazop het volgende:
Pilotensalaris van klm gaat dus van 240 k naar 232k per jaar.

En vaak hoeft daar niet eens voor te hoeven gevlogen, want vluchten zijn er weinig...
Lijkt me sterk, aangezien ze de winstdeling en eindejaarsuitkering en 5% maandloon inleveren. Dat is bij een salaris van 240k wel iets meer dan 8k toch?

[ Bericht 0% gewijzigd door Drekkoning op 02-10-2020 18:24:44 ]
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:24:55 #55
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195390899
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 18:13 schreef Drekkoning het volgende:
Lijkt me sterk, aangezien ze de winstdeling en eindejaarsuitkering en 5% loon inleveren. Dat is bij een salaris van 240k wel iets meer dan 8k toch?
quote:
"De vliegers van KLM leveren minimaal §8000 per persoon in als gevolg van de loonoffereis van minister Hoekstra (FinanciŽn). Dat bedrag kan volgens insiders oplopen naar §50.000 voor de gezagvoerders met decennialange ervaring. Het gaat echter om een tijdelijke afspraak.
https://www.telegraaf.nl/(...)izenden-euro-s-armer
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 18:27:19 #56
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195390944
quote:
Precies ja. Minimaal 8k.
Iemand met een loon van 240k levert dus fors meer in (ongeveer 20%, want er wordt voldaan aan de overheidseis, dus 48k.)
pi_195393281
KLM beschermen en Schiphol is gewoon een must.
Kan wel licht over gedacht worden en over bepaalde dingen raar gedaan worden maar is gewoon een must.
pi_195394112
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 18:27 schreef Drekkoning het volgende:

[..]

Precies ja. Minimaal 8k.
Iemand met een loon van 240k levert dus fors meer in (ongeveer 20%, want er wordt voldaan aan de overheidseis, dus 48k.)
Die 50 k is in 5 jaar. Er gaat dus zeg maar elk jaar 8k af
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:12:48 #59
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195394212
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 21:09 schreef riazop het volgende:

[..]

Die 50 k is in 5 jaar. Er gaat dus zeg maar elk jaar 8k af
Nee. Er wordt gewoon 20% minder loon betaald. Jaarsalaris dus 20% lager. Dus over 5 jaar gaat er bij dat loon in totaal 240k af.

[ Bericht 2% gewijzigd door Drekkoning op 02-10-2020 21:19:53 ]
  vrijdag 2 oktober 2020 @ 21:18:40 #60
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195394339
-

[ Bericht 100% gewijzigd door Drekkoning op 02-10-2020 21:19:34 ]
  donderdag 8 oktober 2020 @ 11:27:04 #61
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195503075
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 oktober 2020 20:33 schreef bianconeri het volgende:
KLM beschermen en Schiphol is gewoon een must.
Kan wel licht over gedacht worden en over bepaalde dingen raar gedaan worden maar is gewoon een must.
Die Fransen pissen in hun broek van het lachen over zoveel domheid ........

"Luchtvaartmaatschappij KLM dreigt vluchten, het kas- en liquiditeitsbeheer en delen van het onderhoudsbedrijf aan Air France kwijt te raken door de coronacrisis. Dat melden bronnen aan De Telegraaf."

https://www.telegraaf.nl/(...)t-nederlands-bedrijf

Hoekstra heeft alles onder controle hoor :') slaap zacht :')
Dan roven die Fransen de tent helemaal leeg
pi_195749734
De vakbond van cabinepersoneel VNC heeft opnieuw bakzeil gehaald in een conflict met KLM over ontslagregels. KLM hoeft zich niet te houden aan het last-in-first-out-principe (lifo): wie het laatst in dienst is gekomen, wordt als eerste ontslagen. In de zomer verloor de VNC daar al een kort geding over, nu heeft ze ook in hoger beroep ongelijk gekregen.

Voor beide partijen stond er veel op het spel. KLM schrapt de komende tijd ongeveer vijfduizend banen


https://www.trouw.nl/econ(...)ven-ruzien~ba89e6bc/
pi_195888798
De werknmers van Finnair staan nu in de keuken. Hun maatschappij is nu een belangrijke leverancier van vliegtuigvoeding aan supermarkten. Kant en klaar en hoogwaardig.

Idee voor KLM?
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:15:52 #64
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:20:29 #65
408813 crew  trein2000
pi_195938764
quote:
Pilotenbond heeft groot gelijk. 20% is niet niks. Anderhalf jaar en dan in het najaar van 2021 verder kijken.
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:20:55 #66
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_195938771
quote:
En dus gaat KLM dalijk weer aan tafel met de vakbond, en komt er weer wat nieuws uit, weer naar Wopke, etc.

Als het ministerie nou gewoon zelf aanschuift en duidelijk maakt wat ze willen, dan zou dit kafkaŽske kastje-muur niet nodig zijn :D
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:25:07 #67
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195938805
Geduld kabinet met KLM raakt op’, opnieuw miljardenverlies

Het geduld van het kabinet over de loonoffers van KLM-personeel zou opraken. Daardoor staat mogelijk de miljardensteun voor de luchtvaartmaatschappij op losse schroeven. En dat terwijl vanochtend duidelijk werd dat moedermaatschappij Air France-KLM afgelopen kwartaal 1,7 miljard verlies heeft geboekt en wellicht dieper moet snijden in het personeelsbestand.

Het geduld van het kabinet over de loonoffers van KLM-personeel zou opraken. Daardoor staat mogelijk de miljardensteun voor de luchtvaartmaatschappij op losse schroeven. En dat terwijl vanochtend duidelijk werd dat moedermaatschappij Air France-KLM afgelopen kwartaal 1,7 miljard verlies heeft geboekt en wellicht dieper moet snijden in het personeelsbestand.

Er zou volgens Haagse bronnen veel frustratie bestaan in het kabinet over de weigering van KLM-personeel om ook op de lange termijn salaris in te leveren. Het reorganisatieplan zoals KLM eerder deze maand naar het kabinet heeft gestuurd, is onvoldoende. Dat melden ingewijden aan RTL Nieuws en de Telegraaf.

KLM moest een plan inleveren in Den Haag om te kunnen beschikken over de volledige steun die de overheid had beloofd. Het herstelplan met een pakket aan bezuinigingsplannen was een voorwaarde voor de 3,4 miljard euro aan steun die KLM krijgt van de overheid, in de vorm van leningen en kredietgaranties. Door de coronacrisis stond de luchtvaartmaatschappij op omvallen.

Een van de voorwaarden is dat de personeelskosten structureel omlaag moeten. Vooral de piloten, met wie KLM maar moeizaam tot een akkoord kwam - kunnen wel een deel van hun salaris inleveren, vinden ze in Den Haag. Voor langere termijn ook dan in de afspraken die nu op tafel liggen.

Miljardenverlies
Vanochtend liet Air France-KLM weten dat heeft het belangrijke derde kwartaal van het jaar afgesloten met een verlies van 1,7 miljard euro. De onderneming kampte net als branchegenoten ook met de gevolgen van de coronacrisis in de zomermaanden. De pandemie drukt op de reislust wereldwijd, ook door opgelegde restricties, en de luchtvaart is als gevolg daarvan een van de zwaarst getroffen sectoren.

Air France-KLM heeft naar eigen zeggen al verscheidene maatregelen genomen om de kosten omlaag te krijgen. Daarvoor werden akkoorden bereikt met verschillende vakbonden. De luchtvaartmaatschappij heeft voor de aanpassingen in het derde kwartaal alleen al 565 miljoen euro opzij gezet. In de eerste negen maanden van het jaar liep het nettoverlies op tot dik 6 miljard euro.

Eind dit jaar heeft KLM afscheid genomen van 5000 werknemers, wat neerkomt op een reductie van 15 procent van de ruim 30.000 KLM’ers. Maar dat is mogelijk dus niet genoeg. KLM zegt dat rekening gehouden moet worden met verdere ‘neerwaartse aanpassingen in de organisatie’. Aantallen werden niet genoemd. ,,Deze cijfers maken wederom duidelijk hoe slecht het nog steeds gaat in de luchtvaart”, aldus KLM-baas Pieter Elbers.

Vakantiegangers
De maanden juli, augustus en september worden doorgaans benut door veel vakantiegangers. Maar dat was dit jaar wel anders. Alleen al het Air France-KLM-onderdeel Transavia, dat normaal gesproken veel vakantievluchten uitvoert, zag het aantal passagiers in de meetperiode met ruim 63 procent dalen tot 2 miljoen reizigers.

Toch werden vluchten van de prijsvechter naar vakantieoorden als Spanje, Griekenland, Portugal en ItaliŽ nog met enige regelmaat uitgevoerd. Daarbij was volgens het luchtvaartconcern sprake van geruststellende passagiersaantallen op vluchten en goede marges, maar ook van reisbeperkingen. Transavia hield met een operationeel verlies van 13 miljoen euro de schade enigszins beperkt. Bij KLM was sprake van een operationeel tekort van 234 miljoen euro. Bij zusterbedrijf Air France was dit resultaat min 807 miljoen euro. De omzet van Air France-KLM zakte bij elkaar met ruim twee derde op jaarbasis tot 2,5 miljard euro. Het aantal passagiers daalde met 71 procent tot 6,8 miljoen reizigers.

Sinds het begin van de crisis heeft Air France-KLM al 1,8 miljard euro aan terugbetalingen moeten doen. Dat is inclusief 300 miljoen euro aan vouchers die zijn uitgegeven.

https://www.ad.nl/economi(...)denverlies~a9bcfca7/

600 miljoen per maand verlies = 20 miljoen per dag :o
En Wopke maar geld pompen :')
En de cijfers over 4e kwartaal zijn nog erger :|W
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 08:27:40 #68
195606 ikweethetookniet
Weet jij het wel ?
pi_195938834
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 08:20 schreef Drekkoning het volgende:
En dus gaat KLM dalijk weer aan tafel met de vakbond, en komt er weer wat nieuws uit, weer naar Wopke, etc.

Als het ministerie nou gewoon zelf aanschuift en duidelijk maakt wat ze willen, dan zou dit kafkaŽske kastje-muur niet nodig zijn :D
Wopke en zeggen wat hij wil en doen wat hij zegt _O-
Vage teksten om zijn eigen hachje te redden en geld pompen om zijn briljante aankoop van 14% belang met 500 miljoen verlies te redden :')

Gevalletje Ongeschikt :7
pi_195941993
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 08:20 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Pilotenbond heeft groot gelijk. 20% is niet niks. Anderhalf jaar en dan in het najaar van 2021 verder kijken.
Pilotenbond leeft nog in een ander tijdvak. Intussen hebben we concurrentie van Istanboel, en vanaf deze week komt het nieuwe vliegveld van Berlijn er ook nog bij. Dit waarschijnlijk in een krimpende markt..
  vrijdag 30 oktober 2020 @ 11:38:59 #70
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_195942074
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:33 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Pilotenbond leeft nog in een ander tijdvak. Intussen hebben we concurrentie van Istanboel, en vanaf deze week komt het nieuwe vliegveld van Berlijn er ook nog bij. Dit waarschijnlijk in een krimpende markt..
10 miljard in een failliet KLM pompen waarvan de hele Air France KLM een waard heeft van 1,2 miljard euro ?/

Id dat verantwoord , terwijl de hele Horeca naar de klote gaat ??
De miljarden gaan rechtstreeks naar Frankrijk

https://nos.nl/artikel/23(...)ezuinigingsplan.html
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_195942081
Zoals ik al voorspelde: KLM personeel wil nauwelijks inleveren.

en ze hebben gelijk. De geldpersen staan vol gas aan in Nederland en waarom zouden zij niet mogen meeprofiteren?

https://www.ad.nl/ad-werk(...)-schroeven~a9bcfca7/
pi_195942184
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

10 miljard in een failliet KLM pompen waarvan de hele Air France KLM een waard heeft van 1,2 miljard euro ?/

Id dat verantwoord , terwijl de hele Horeca naar de klote gaat ??
De miljarden gaan rechtstreeks naar Frankrijk

https://nos.nl/artikel/23(...)ezuinigingsplan.html
Inderdaad, ten opzichte van sectoren als de horeca kun je dit niet maken. Wilden de piloten echt inleveren, dan toonde je tenminste je goede wil naar de andere getroffen sectoren.

Het punt om er dan helemaal geen geld meer in te stoppen, komt zo wel dichterbij.
pi_195942212
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:44 schreef Idisrom het volgende:

[..]

Inderdaad, ten opzichte van sectoren als de horeca kun je dit niet maken.
Ntuurlijk wel. het kabinet heeft meermaals gezegd dat klm voor hen een cruciaal belang is voor Nederland. De horeca in Zwolle of Heerlen is dat niet.
pi_195942257
Tja, het blijft gedoe met KLM.

Ik vraag mij wel af hoe concreet de vraag/eis vanuit de overheid is.

Grond- en cabinepersoneel heeft al ingestemd met sobere voorwaarden.
Personeel wat boven modaal verdient krijgt er niets bij en personeel wat 1,5x modaal verdient levert (stapsgewijs) tot 20% salaris in.
Verder zullen er ruim 4500 KLM verlaten en is een vrijwillige vertrekregeling opgesteld.

Dus wat wil onze overheid concreet?
Dat net als bij de Duitsers de piloten 45% inleveren? Vraag of eis dat dan gewoon ipv zo te draaien of te wachten op dit gebaar vanuit KLM zelf.

[ Bericht 0% gewijzigd door FYazz op 30-10-2020 12:11:51 ]
pi_195942281
quote:
0s.gif Op vrijdag 30 oktober 2020 11:46 schreef riazop het volgende:

[..]

Ntuurlijk wel. het kabinet heeft meermaals gezegd dat klm voor hen een cruciaal belang is voor Nederland. De horeca in Zwolle of Heerlen is dat niet.
KLM is inderdaad cruciaal genoeg om voor een paar miljard euro te steunen, maar niet oneindig. Of bijvoorbeeld voor meer dan 10 miljard euro. Er is ergens een kritieke grensbedrag qua steun.
abonnement iBood bol.com Vodafone Ziggo Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')