abonnement Unibet Coolblue
pi_203775464
quote:
1s.gif Op maandag 21 februari 2022 22:42 schreef brother52 het volgende:
aeropress
Nooit van gehoord... maar heb ff gegoogeld...
quote:
En koffie verbrand niet wanneer je er kokend water op gooit.
Dat hoor je wel overal... Wordt het bitter? Ik laat de waterkoker ook altijd ff staan na koken...
Ik ben er wel uit dat hoe langer je de koffie en water samen laat staan hoe beter (sterker) het zal gaan smaken!
Dat krijg je met filter (slow koffie) niet voor elkaar... of je moet veel gemalen koffie proberen...
Of je moet een manier vinden om de koffie langer in het filter te houden... wordt een knoeiboel... :D

Ik weet alweer veel meer! ^O^
  dinsdag 22 februari 2022 @ 19:17:44 #102
20720 brother52
Dus..........
pi_203784798
quote:
0s.gif Op maandag 21 februari 2022 23:32 schreef Bocaj het volgende:

[..]
Nooit van gehoord... maar heb ff gegoogeld...
[..]
Dat hoor je wel overal... Wordt het bitter? Ik laat de waterkoker ook altijd ff staan na koken...
Ik ben er wel uit dat hoe langer je de koffie en water samen laat staan hoe beter (sterker) het zal gaan smaken!
Maar dat is ook logisch, als je het langer laat staan, krijg je betere extractie en dus ook meer smaak.

Als de koffie bitter wordt, dan heb je het te fijn gemalen, te lang laten staan of je water was te heet. Maar het heeft niks met verbranden te maken. Als je water te heet is, haal je de stoffen uit je koffie die het bitter maken en dat wil je niet.
Tussen de 80 graden (voor licht gebrande koffie) en 95 graden (voor donker gebrande) schijnt het beste te werken. Maar dan is de licht gebrande koffie wel een stukje fijner gemalen dan de donkere.
quote:
Dat krijg je met filter (slow koffie) niet voor elkaar... of je moet veel gemalen koffie proberen...
Of je moet een manier vinden om de koffie langer in het filter te houden... wordt een knoeiboel... :D

Ik weet alweer veel meer! ^O^
Met een Clever Dripper of Hario Switch, kun je het zo lang in je filter houden als je wil.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_203785054
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2022 19:17 schreef brother52 het volgende:
Met een Clever Dripper of Hario Switch, kun je het zo lang in je filter houden als je wil.
Ze bestaan ook gewoon... :D :') ^O^
  zaterdag 5 maart 2022 @ 13:42:04 #104
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203952437
Hier een volautomaat van Philips staan voor de dagelijkse koffie en espresso en een Aeropress voor onderweg _O_ Briljant goede koffie en snel gemaakt. Mijn zoontje van 9 prefereert de Aeropress overigens boven de Philips. Behalve wanneer hij een cappuccino wil..
Wakadoodle!
pi_203953116
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 13:42 schreef IkEetSlakken het volgende:
Hier een volautomaat van Philips staan voor de dagelijkse koffie en espresso en een Aeropress voor onderweg _O_ Briljant goede koffie en snel gemaakt. Mijn zoontje van 9 prefereert de Aeropress overigens boven de Philips. Behalve wanneer hij een cappuccino wil..
Een jongen van 9 aan de cappuccino :D
  zaterdag 5 maart 2022 @ 14:55:06 #106
20720 brother52
Dus..........
pi_203953229
Aeropress heb ik nu ook net 2 weken. Sinds ik die heb staat mijn clever dripper sip te zijn in de kast.

En ik heb mijn Imat eindelijk zijn upgrade gegeven. Beetje op de gok onderdelen voor machines besteld waarvan de grouphead er heel erg op lijkt en alles past gewoon.
En het is een hele verbetering *O*
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:46:38 #107
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203953804
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:42 schreef BredeBroeder het volgende:

[..]
Een jongen van 9 aan de cappuccino :D
Ja... Als ik geen melk in huis heb is ie teleurgesteld omdat hij dan heb cappuccino kan krijgen... Maar hij heeft nu de americano ontdekt van de Aeropress _O-
Wakadoodle!
  zaterdag 5 maart 2022 @ 15:49:20 #108
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203953835
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 14:55 schreef brother52 het volgende:
Aeropress heb ik nu ook net 2 weken. Sinds ik die heb staat mijn clever dripper sip te zijn in de kast.

En ik heb mijn Imat eindelijk zijn upgrade gegeven. Beetje op de gok onderdelen voor machines besteld waarvan de grouphead er heel erg op lijkt en alles past gewoon.
En het is een hele verbetering *O*
Ik vind de Aeropress een briljant ding. Had alleen niet door dat je er 350 filters bij kreeg... Dus die had ik er nog bijbesteld... Heb er nu dus 700 :{ maar goed, t komt wel op
Wakadoodle!
  zaterdag 5 maart 2022 @ 18:37:41 #109
20720 brother52
Dus..........
pi_203956183
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:46 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Ja... Als ik geen melk in huis heb is ie teleurgesteld omdat hij dan heb cappuccino kan krijgen... Maar hij heeft nu de americano ontdekt van de Aeropress _O-
Je gebruikt de ‘standaard’ methode? (standaard als in die van Alan Adler)
Ik ben nog van alles aan het uitproberen. Er zijn gewoon te veel manieren om koffie te maken met zo’n ding.

quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 15:49 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Ik vind de Aeropress een briljant ding. Had alleen niet door dat je er 350 filters bij kreeg... Dus die had ik er nog bijbesteld... Heb er nu dus 700 :{ maar goed, t komt wel op
350 filters zijn zo op. Denk dat ik er nu al bijna 40 heb gebruikt in 2 weken en dan gebruik ik nog geen eens een dubbel filter (wat ik dus ook nog moet uitproberen).
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  zaterdag 5 maart 2022 @ 19:47:25 #110
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203957106
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 18:37 schreef brother52 het volgende:

[..]
Je gebruikt de ‘standaard’ methode? (standaard als in die van Alan Adler)
Ik ben nog van alles aan het uitproberen. Er zijn gewoon te veel manieren om koffie te maken met zo’n ding.
[..]
350 filters zijn zo op. Denk dat ik er nu al bijna 40 heb gebruikt in 2 weken en dan gebruik ik nog geen eens een dubbel filter (wat ik dus ook nog moet uitproberen).
Op dit moment doe ik 18 gram koffie, 200 ml water van 85 graden. Maakt inderdaad heerlijke koffie, maar zoals je zelf al zegt, er is nog veel te ontdekken... Binnenkort maar eens een machinale maler kopen... Nu draai ik nog alles met het handje. Ik heb een hand maler van Bialetti. Maalt prima, maar gaat wel langzaam. Iemand suggesties? Hoeft niet espresso fijn, daar heb ik mijn automaat wel voor. Maar wel met een uitstroom voor de gemalen koffie. Heb ooit een druk ding van Krups gehad, maar die is nu door vrouwlief geconfisceerd voor kruiden.... :{
Wakadoodle!
  zaterdag 5 maart 2022 @ 21:03:45 #111
20720 brother52
Dus..........
pi_203958910
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 19:47 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Op dit moment doe ik 18 gram koffie, 200 ml water van 85 graden. Maakt inderdaad heerlijke koffie, maar zoals je zelf al zegt, er is nog veel te ontdekken...
Verdun je het daarna nog of gebruik je vrij donker gebrande koffie? 90g per liter vind ik namelijk best veel.

Wat mij tot nu toe het beste bevalt is 16g op 250g water, plunger erin proppen (loopt het water niet zo snel door), 2,5 minuut laten staan en dan er door drukken.
quote:
Binnenkort maar eens een machinale maler kopen... Nu draai ik nog alles met het handje. Ik heb een hand maler van Bialetti. Maalt prima, maar gaat wel langzaam. Iemand suggesties? Hoeft niet espresso fijn, daar heb ik mijn automaat wel voor. Maar wel met een uitstroom voor de gemalen koffie. Heb ooit een druk ding van Krups gehad, maar die is nu door vrouwlief geconfisceerd voor kruiden.... :{
Ik gebruik op dit moment ook handmolens. Een zassenhaus voor pour over en de aeropress en een Hario skerton pro voor espresso. Beide staan op de fijnst mogelijke maalstand en dat is net goed genoeg. Nadeel van beide is dat de stappen tussen de maalstanden veel te groot zijn.

Op termijn wil ik ze wel vervangen voor iets als een goede single dose molen als een Niche Zero maar die zijn erg moeilijk leverbaar en nog best prijzig.
Denk dat ik dan eerder een betere handmolen als een commandante aan zal schaffen.

Zo’n drukding met messen zou ik sowieso niet gebruiken, die malen veel te onregelmatig. Voor kruiden zijn ze inderdaad goed te gebruiken.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  zaterdag 5 maart 2022 @ 21:19:20 #112
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203959360
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 maart 2022 21:03 schreef brother52 het volgende:

[..]
Verdun je het daarna nog of gebruik je vrij donker gebrande koffie? 90g per liter vind ik namelijk best veel.

Wat mij tot nu toe het beste bevalt is 16g op 250g water, plunger erin proppen (loopt het water niet zo snel door), 2,5 minuut laten staan en dan er door drukken.
[..]
Ik gebruik op dit moment ook handmolens. Een zassenhaus voor pour over en de aeropress en een Hario skerton pro voor espresso. Beide staan op de fijnst mogelijke maalstand en dat is net goed genoeg. Nadeel van beide is dat de stappen tussen de maalstanden veel te groot zijn.

Op termijn wil ik ze wel vervangen voor iets als een goede single dose molen als een Niche Zero maar die zijn erg moeilijk leverbaar en nog best prijzig.
Denk dat ik dan eerder een betere handmolen als een commandante aan zal schaffen.

Zo’n drukding met messen zou ik sowieso niet gebruiken, die malen veel te onregelmatig. Voor kruiden zijn ze inderdaad goed te gebruiken.
Ik heb het nog niet verdund verder. Maar de pucs zijn inderdaad net wat forser dan uit mijn apparaat komt. T recept had ik gewoon van internet geplukt. Had eerst 240 ml gedaan, maar mijn water apparaat gaat per 100 ml... Dus dat knoeit wat minder.

Was net een vlinder in mijn koffie gevlogen... Smaakte niet lekker... :{ En op de 1 of andere manier weet vrouwlief dan de vlinder nog tot slachtoffer te bestempelen in plaats van mij :{

Ik ga die andere apparaten/voorwerpen even googlen!
Wakadoodle!
  zondag 6 maart 2022 @ 20:42:08 #113
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203974916
Vraagje voor de liefhebbers, V60 of Chemex?
Wakadoodle!
pi_203976612
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:42 schreef IkEetSlakken het volgende:
Vraagje voor de liefhebbers, V60 of Chemex?
Ik gebruik al jaren Chemex voor slow coffee op z’n moment - bevalt erg goed. Volgens de website hebben de dikkere filters ook effect op de smaakt. Geen idee of filters voor V60 normaal dunner zijn, effect zal verder gelijk zijn toch?
  zondag 6 maart 2022 @ 22:18:42 #115
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203977053
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 21:49 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Ik gebruik al jaren Chemex voor slow coffee op z’n moment - bevalt erg goed. Volgens de website hebben de dikkere filters ook effect op de smaakt. Geen idee of filters voor V60 normaal dunner zijn, effect zal verder gelijk zijn toch?
De V60 heeft inderdaad dunnere filters waardoor de koffie iets sneller doorloopt. De Chemex loopt dus iets minder snel door waardoor de maling iets grover moet zijn aangezien anders je koffie iets bitter kan worden. Maar twijfel heel erg tussen de 2. De Chemex vind ik esthetisch mooier.
Wakadoodle!
  zondag 6 maart 2022 @ 23:27:03 #116
20720 brother52
Dus..........
pi_203977877
quote:
0s.gif Op zondag 6 maart 2022 20:42 schreef IkEetSlakken het volgende:
Vraagje voor de liefhebbers, V60 of Chemex?
Melitta! Filters haal je gewoon bij de super op de hoek en een filterhouder heb je al voor een paar euro bij de Blokker.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen die 2 dan zonder twijfel v60. Geen gedoe met origami filters, je verbruikt de helft minder papier, opruimen en schoonmaken is veel gemakkelijker en met een chemex is je doorlooptijd veel langer.
Grover malen om dat laatste te compenseren geeft weer een lagere extractie.

Alleen het spoelen van het filter en voorverwarmen van je karaf lijkt me al ellende bij een chemex…
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  maandag 7 maart 2022 @ 01:14:35 #117
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203978580
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 23:27 schreef brother52 het volgende:

[..]
Melitta! Filters haal je gewoon bij de super op de hoek en een filterhouder heb je al voor een paar euro bij de Blokker.

Maar als ik zou moeten kiezen tussen die 2 dan zonder twijfel v60. Geen gedoe met origami filters, je verbruikt de helft minder papier, opruimen en schoonmaken is veel gemakkelijker en met een chemex is je doorlooptijd veel langer.
Grover malen om dat laatste te compenseren geeft weer een lagere extractie.

Alleen het spoelen van het filter en voorverwarmen van je karaf lijkt me al ellende bij een chemex…
Dank je voor je antwoord! Waarom is het schoonmaken bij een V60 makkelijker dan de Chemex? Het issue met de extractie snap ik inderdaad. Ik neig zelf ook naar de V60, alleen de vrouw neigt meer naar de Chemex.

Melitta laat ik even links liggen. Sowieso wil ik geen kunststof filterhouder, Plus dat ik juist erg benieuwd ben naar de punt gevormde filters van de V60 en de Chemex.

Binnenkort maar eens naar een goede maler omkijken ook. Met de hand malen met een Bialetti maler is niet zaligmakend...
Wakadoodle!
  maandag 7 maart 2022 @ 01:17:08 #118
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203978586
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 01:14 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Dank je voor je antwoord! Waarom is het schoonmaken bij een V60 makkelijker dan de Chemex? Het issue met de extractie snap ik inderdaad. Ik neig zelf ook naar de V60, alleen de vrouw neigt meer naar de Chemex.

Melitta laat ik even links liggen. Sowieso wil ik geen kunststof filterhouder, Plus dat ik juist erg benieuwd ben naar de punt gevormde filters van de V60 en de Chemex.

Binnenkort maar eens naar een goede maler omkijken ook. Met de hand malen met een Bialetti maler is niet zaligmakend...
quote:
1s.gif Op zondag 6 maart 2022 23:27 schreef brother52 het volgende:

[..]
Melitta! Filters haal je gewoon bij de super op de hoek en een filterhouder heb je al voor een paar euro bij de Blokker.
Overigens heb ik ook geen super om de hoek :s) De boel wordt hier om die reden toch 1x in de week bezorgd. En bol.com is gewillig ^O^
Wakadoodle!
  maandag 7 maart 2022 @ 10:48:07 #119
20720 brother52
Dus..........
pi_203980545
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 01:14 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Dank je voor je antwoord! Waarom is het schoonmaken bij een V60 makkelijker dan de Chemex? Het issue met de extractie snap ik inderdaad. Ik neig zelf ook naar de V60, alleen de vrouw neigt meer naar de Chemex.
Je pakt de filterhouder van je karaf, houdt hem op zijn kop boven de afvalbak, even omspoelen en klaar. Bij een chemex moet je het filter er met je hand uit halen wat ik minder vind.
quote:
Melitta laat ik even links liggen. Sowieso wil ik geen kunststof filterhouder, Plus dat ik juist erg benieuwd ben naar de punt gevormde filters van de V60 en de Chemex.
Voordeel van een kunststof filterhouder is wel dat het de warmte veel beter vast houdt dan eentje van glas of porselein en ze doen het stukken beter in de stuitertest. Melitta houders zijn trouwens ook van porselein te krijgen.
quote:
Binnenkort maar eens naar een goede maler omkijken ook. Met de hand malen met een Bialetti maler is niet zaligmakend...
Een koffieweegschaal (met timer) en pouring kettle zijn (op termijn) ook wel aan te raden wanneer je met pour overs gaat beginnen. Het geeft je veel meer controle.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  maandag 7 maart 2022 @ 21:23:51 #120
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203989993
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 10:48 schreef brother52 het volgende:

[..]
Je pakt de filterhouder van je karaf, houdt hem op zijn kop boven de afvalbak, even omspoelen en klaar. Bij een chemex moet je het filter er met je hand uit halen wat ik minder vind.
[..]
Voordeel van een kunststof filterhouder is wel dat het de warmte veel beter vast houdt dan eentje van glas of porselein en ze doen het stukken beter in de stuitertest. Melitta houders zijn trouwens ook van porselein te krijgen.
[..]
Een koffieweegschaal (met timer) en pouring kettle zijn (op termijn) ook wel aan te raden wanneer je met pour overs gaat beginnen. Het geeft je veel meer controle.
Een weegschaal heb ik en gebruik ik inderdaad al bij het afwegen van de koffie en dergelijke. Zwanenhals staat op het verlanglijstje. Is alleen wel weer een apparaat er bij, maar goed... Zit nog te twijfelen tussen elektrisch of op gas qua zwanenhals.

De houder zou ik sowieso al voorverwarmen aangezien aangeraden wordt om ook je filter ook voor te spoelen. En mocht ie ooit kapot vallen, dan zal ik denk ik flink vloeken... Maar dat is dan niet anders :@ Denk dat het inderdaad de V60 maar moet worden.
Wakadoodle!
pi_203990619
Ik heb zowel een chemex als de glazen kan van mijn V60 van het aanrecht geveegd. Die chemex kon er niet tegen, de Hario stuiterde.

Zwanenhals op gas gaat niet eens veel langzamer dan een elektrische waterkoker. Ik heb zelf ook een Hario ketel en die is binnen een paar minuten aan de kook op een fornuis. Grote bodem, dus vlam kan best hoog.
  maandag 7 maart 2022 @ 22:18:53 #122
20720 brother52
Dus..........
pi_203990880
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 21:23 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Een weegschaal heb ik en gebruik ik inderdaad al bij het afwegen van de koffie en dergelijke. Zwanenhals staat op het verlanglijstje. Is alleen wel weer een apparaat er bij, maar goed... Zit nog te twijfelen tussen elektrisch of op gas qua zwanenhals.

De houder zou ik sowieso al voorverwarmen aangezien aangeraden wordt om ook je filter ook voor te spoelen. En mocht ie ooit kapot vallen, dan zal ik denk ik flink vloeken... Maar dat is dan niet anders :@ Denk dat het inderdaad de V60 maar moet worden.
Een ketel hoeft niet zoveel ruimte in te nemen, ik heb er eentje van 600ml (een Jay Hill van 2 tientjes) en die is best compact. Zou in principe op gas moeten kunnen maar ik gebruik mijn gewone waterkoker en giet het dan over.
Nadeel is wel dat van deze de hals wat te smal is. Van mij zou het water er wel wat sneller uit mogen komen.
Als mijn waterkoker stuk gaat dan zou ik die wel vervangen door eentje met gooseneck waarbij je de temperatuur kunt regelen. Alleen zijn de Brewista Artisan en Fellow Stagg zo verschrikkelijk duur. :X
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  maandag 7 maart 2022 @ 22:43:02 #123
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203991246
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:18 schreef brother52 het volgende:

[..]
Een ketel hoeft niet zoveel ruimte in te nemen, ik heb er eentje van 600ml (een Jay Hill van 2 tientjes) en die is best compact. Zou in principe op gas moeten kunnen maar ik gebruik mijn gewone waterkoker en giet het dan over.
Nadeel is wel dat van deze de hals wat te smal is. Van mij zou het water er wel wat sneller uit mogen komen.
Als mijn waterkoker stuk gaat dan zou ik die wel vervangen door eentje met gooseneck waarbij je de temperatuur kunt regelen. Alleen zijn de Brewista Artisan en Fellow Stagg zo verschrikkelijk duur. :X
Ik heb een water apparaat waar 100 tot 400 ml water uit komt op de gewenste temperatuur. Dat vind ik zelf wel ideaal, dus snap het nut van de temperatuur regeling wel...
Wakadoodle!
  maandag 7 maart 2022 @ 22:43:28 #124
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203991255
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:03 schreef Fixers het volgende:
Ik heb zowel een chemex als de glazen kan van mijn V60 van het aanrecht geveegd. Die chemex kon er niet tegen, de Hario stuiterde.

Zwanenhals op gas gaat niet eens veel langzamer dan een elektrische waterkoker. Ik heb zelf ook een Hario ketel en die is binnen een paar minuten aan de kook op een fornuis. Grote bodem, dus vlam kan best hoog.
Maar was de V60 van keramiek?
Wakadoodle!
  maandag 7 maart 2022 @ 23:16:59 #125
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203991668
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:18 schreef brother52 het volgende:

[..]
Een ketel hoeft niet zoveel ruimte in te nemen, ik heb er eentje van 600ml (een Jay Hill van 2 tientjes) en die is best compact. Zou in principe op gas moeten kunnen maar ik gebruik mijn gewone waterkoker en giet het dan over.
Nadeel is wel dat van deze de hals wat te smal is. Van mij zou het water er wel wat sneller uit mogen komen.
Als mijn waterkoker stuk gaat dan zou ik die wel vervangen door eentje met gooseneck waarbij je de temperatuur kunt regelen. Alleen zijn de Brewista Artisan en Fellow Stagg zo verschrikkelijk duur. :X
Ik heb net even naar die Jay Jill gekeken. Vind dat helemaal niet zo gek. Gebruik je t gat voor de thermometer ook?
Wakadoodle!
  maandag 7 maart 2022 @ 23:44:28 #126
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203991852
Ik ga het topic vanavond nog 1x spammen... Zojuist een rode keramieken V60 gekocht met een 600 ml drip kan, een Jay Hill keteltje en uiteraard filters :7
Wakadoodle!
  dinsdag 8 maart 2022 @ 08:49:17 #127
20720 brother52
Dus..........
pi_203993136
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 23:16 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Ik heb net even naar die Jay Jill gekeken. Vind dat helemaal niet zo gek. Gebruik je t gat voor de thermometer ook?
Hij doet wel best klein aan maar er gaat echt 600ml in.
Thermometer heb ik nog niet gebruikt. Ik verwarm hem altijd eerst voor met water om het filter te spoelen, daarna gaat er water in dat net van de kook is dus dat zou nog heet genoeg moeten zijn en omdat hij zo klein is, houdt het de warmte wel redelijk goed vast denk ik… ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe goed hij de temperatuur vast houdt…

-edit-
Het gat is te klein voor mijn thermometer. -O-
Zonder voorverwarmen met het deksel er schuin op gaat de temperatuur van 94 graden in iets meer dan een minuut naar 87 graden.
Met voorverwarmen en het deksel er goed op zal dat waarschijnlijk 1 of 2 graden hoger zijn. Dat is dus perfect binnen de waardes die ik wil.

[ Bericht 19% gewijzigd door brother52 op 08-03-2022 09:09:25 ]
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  dinsdag 8 maart 2022 @ 10:29:04 #128
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203994170
quote:
1s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 08:49 schreef brother52 het volgende:

[..]
Hij doet wel best klein aan maar er gaat echt 600ml in.
Thermometer heb ik nog niet gebruikt. Ik verwarm hem altijd eerst voor met water om het filter te spoelen, daarna gaat er water in dat net van de kook is dus dat zou nog heet genoeg moeten zijn en omdat hij zo klein is, houdt het de warmte wel redelijk goed vast denk ik… ben nu wel nieuwsgierig geworden hoe goed hij de temperatuur vast houdt…

-edit-
Het gat is te klein voor mijn thermometer. -O-
Zonder voorverwarmen met het deksel er schuin op gaat de temperatuur van 94 graden in iets meer dan een minuut naar 87 graden.
Met voorverwarmen en het deksel er goed op zal dat waarschijnlijk 1 of 2 graden hoger zijn. Dat is dus perfect binnen de waardes die ik wil.
Ik ben benieuwd! Morgen komt het spul binnen. De ketel komt donderdag binnen *)
Wakadoodle!
pi_203994362
quote:
0s.gif Op maandag 7 maart 2022 22:43 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Maar was de V60 van keramiek?
Mijn V60 filterhouder is kunststof, de kan is van glas. Dus ik was al een beetje zuur toen ik die kan (gelukkig leeg) zag vallen. Maar tot mijn verbazing stuiterde dat ding en is ie nog steeds heel.

Ik heb dit setje ooit gekocht.
https://www.simonlevelt.nl/hario-pour-over-set-v60
  dinsdag 8 maart 2022 @ 11:50:49 #130
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_203995139
quote:
0s.gif Op dinsdag 8 maart 2022 10:45 schreef Fixers het volgende:

[..]
Mijn V60 filterhouder is kunststof, de kan is van glas. Dus ik was al een beetje zuur toen ik die kan (gelukkig leeg) zag vallen. Maar tot mijn verbazing stuiterde dat ding en is ie nog steeds heel.

Ik heb dit setje ooit gekocht.
https://www.simonlevelt.nl/hario-pour-over-set-v60
Die set heb ik inderdaad ook gezien. Zelf heb ik deze besteld: https://www.bol.com/nl/nl(...)ml/9200000035739580/
Wakadoodle!
  dinsdag 8 maart 2022 @ 13:40:54 #131
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_203996389
Is het een idee om de OP te voorzien van een lijstje van lokale kleine koffiebranders? Als tegengewicht tegen de grote jongens die genoeg aandacht krijgen
Ik zou dan De Pelikaan in Zutphen willen nomineren
De Pelikaan
Pelikaanstraat 9
7201 DR Zutphen
https://de-pelikaan.nl/
  woensdag 9 maart 2022 @ 20:38:41 #132
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_204016123


Vandaag het spul binnen gekregen! Inderdaad super lekkere koffie!
Wakadoodle!
  woensdag 16 maart 2022 @ 20:15:12 #133
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_204105475
Wellicht kan iemand mij hier helpen! Ik ben voornemens een bonenmachine aan te schaffen ter vervanging van de nespresso. Ik zoek een apparaat waar ik lungo's en espresso mee kan maken, bij voorkeur geen cappuccino etc want die drinken we toch niet.

Nu kom ik o.a. tegen een Jura D4 a 700e en een Philips 2200/40 a 320e. Doe ik er onverstandig aan om dan voor de philips te kiezen i.p.v. de Jura?
.
pi_204110644
quote:
0s.gif Op woensdag 16 maart 2022 20:15 schreef Yankee het volgende:
Wellicht kan iemand mij hier helpen! Ik ben voornemens een bonenmachine aan te schaffen ter vervanging van de nespresso. Ik zoek een apparaat waar ik lungo's en espresso mee kan maken, bij voorkeur geen cappuccino etc want die drinken we toch niet.

Nu kom ik o.a. tegen een Jura D4 a 700e en een Philips 2200/40 a 320e. Doe ik er onverstandig aan om dan voor de philips te kiezen i.p.v. de Jura?
Ja
  donderdag 17 maart 2022 @ 08:58:53 #135
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204110941
Ik heb geen volautomaat, maar wat daarbij heel belangrijk is, eigenlijk het belangrijkste, is: Hoe goed en gemakkelijk zijn ze schoon te maken. Zou daar vooral vooraf heel goed ff naar googelen
  donderdag 17 maart 2022 @ 11:51:59 #136
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_204112546
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 08:23 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Ja
Okay, dus de Jura. Specifieke argumenten voor?
.
  donderdag 17 maart 2022 @ 13:25:42 #137
20720 brother52
Dus..........
pi_204113454
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 11:51 schreef Yankee het volgende:

[..]
Okay, dus de Jura. Specifieke argumenten voor?
De vraag die je vooral moet stellen is: ga je voor gemak en ben je tevreden met iets wat behoorlijk dicht in de buurt komt (of kan komen) of wil je echte espresso en een nieuwe hobby.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  donderdag 17 maart 2022 @ 18:53:58 #138
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_204116731
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2022 13:25 schreef brother52 het volgende:

[..]
De vraag die je vooral moet stellen is: ga je voor gemak en ben je tevreden met iets wat behoorlijk dicht in de buurt komt (of kan komen) of wil je echte espresso en een nieuwe hobby.
Ik wil thuis lekkere koffie kunnen drinken en zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het schoonmaken, maar ik zoek geen nieuwe hobby :7
.
pi_204116757
Ik drink zo'n 15 tasjes koffie Moreno dark roast van de Aldi per dag.
  donderdag 17 maart 2022 @ 19:13:58 #140
20720 brother52
Dus..........
pi_204117128
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 18:53 schreef Yankee het volgende:

[..]
Ik wil thuis lekkere koffie kunnen drinken en zo min mogelijk tijd kwijt zijn aan het schoonmaken, maar ik zoek geen nieuwe hobby :7
Dan zit je met de keuze voor een volautomaat ten minste al goed.

James Hoffmann heeft toevallig net 2 keer een filmpje aan volautomaten besteed.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  donderdag 17 maart 2022 @ 19:20:10 #141
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_204117244
quote:
1s.gif Op donderdag 17 maart 2022 19:13 schreef brother52 het volgende:

[..]
Dan zit je met de keuze voor een volautomaat ten minste al goed.

James Hoffmann heeft toevallig net 2 keer een filmpje aan volautomaten besteed.
Thanks, wel komt hierin zo'n goedkopere als de philips helemaal niet voorbij. M.a.w. goedkoop = duurkoop, dus het financiële geweten des huizes maar even overtuigen...
.
  donderdag 17 maart 2022 @ 19:25:23 #142
20720 brother52
Dus..........
pi_204117377
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 19:20 schreef Yankee het volgende:

[..]
Thanks, wel komt hierin zo'n goedkopere als de philips helemaal niet voorbij. M.a.w. goedkoop = duurkoop, dus het financiële geweten des huizes maar even overtuigen...
Klopt, het zijn inderdaad de wat (behoorlijk) duurdere machines maar de goedkopere modellen van bijvoorbeeld DeLonghi en Jura maken waarschijnlijk ook gewoon prima koffie.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  donderdag 17 maart 2022 @ 23:43:35 #143
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_204122046
Heb de D4 besteld.

Dus nu de vervolgvraag welke bonen moet ik hebben?
.
  vrijdag 18 maart 2022 @ 09:01:33 #144
20720 brother52
Dus..........
pi_204123475
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 23:43 schreef Yankee het volgende:
Heb de D4 besteld.

Dus nu de vervolgvraag welke bonen moet ik hebben?
Koffiebonen :P
Maar dat is een erg lastige vraag om zo te beantwoorden…
Wil je een blend of single origin, wat voor smaken houd je van.
Je hebt bij de meeste branderijen wel proefpakketjes die je kunt bestellen.
Ik zou sowieso voor een medium roast gaan om mee te beginnen.

Ik heb laatst een paar zakjes gekregen en ben nu met deze bezig:
https://www.blanchedael.nl/koffie/colombia-kachalu-bio-r-a
Ik vind hem best lekker, vooral met de pour over.
De Ethiopia Sidamo van hun is ook erg goed te doen.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  vrijdag 18 maart 2022 @ 22:53:14 #145
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_204133127
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2022 09:01 schreef brother52 het volgende:

[..]
Koffiebonen :P
Maar dat is een erg lastige vraag om zo te beantwoorden…
Wil je een blend of single origin, wat voor smaken houd je van.
Je hebt bij de meeste branderijen wel proefpakketjes die je kunt bestellen.
Ik zou sowieso voor een medium roast gaan om mee te beginnen.

Ik heb laatst een paar zakjes gekregen en ben nu met deze bezig:
https://www.blanchedael.nl/koffie/colombia-kachalu-bio-r-a
Ik vind hem best lekker, vooral met de pour over.
De Ethiopia Sidamo van hun is ook erg goed te doen.
Ik heb een proefpakket Arabica gekocht bij het apparaat. Vanmiddag een kopje Pure Africa - De Bergkoning - Single Origin als eerste gedronken. Lekker!
.
  vrijdag 18 maart 2022 @ 22:55:50 #146
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_204133154
Waar ik eerder opmerkte geen nieuwe hobby te zoeken is het mij inmiddels wel duidelijk dat er nog een hoop inlees werk te doen is :7
.
  vrijdag 18 maart 2022 @ 23:31:59 #147
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_204133423
Deze week bonen bij branderij Duursma gekocht. Gebrand in maart, dus super "vers" . Prachtige mooie droge bonen. Heerlijke slow coffee mee gezet.
Wakadoodle!
  donderdag 31 maart 2022 @ 14:59:06 #148
20720 brother52
Dus..........
pi_204284291
Denk je genoeg koffie dingen te hebben, zie je dit…

Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  donderdag 31 maart 2022 @ 15:47:12 #149
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_204284671
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 08:23 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Ja
Waarom in vredesnaam?

Heb zelf 5 jaar met de simpelste Philips koffie gezet, en merkte echt geen noemenswaardig verschil met de Jura van m'n ouders.

Sinds vorig jaar geswitcht naar een Sage Barista Touch, en dat heeft m'n koffiegame wel echt een stuk beter gemaakt.

Maar indien je gewoon echt goede bonen koopt verwacht ik weinig verschil tbh.

Kan zijn dat de kwaliteit verder uit elkaar is gegroeid in 6 jaar hoor. En een Jura is wel een mooiere machine om te zien.
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
  Vis een optie? donderdag 31 maart 2022 @ 16:04:09 #150
70532 loveli
N
pi_204284806
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 14:59 schreef brother52 het volgende:
Denk je genoeg koffie dingen te hebben, zie je dit…

[ afbeelding ]
Decoratief, niet echt zinvol.
crap in = crap out
  donderdag 31 maart 2022 @ 16:54:12 #151
20720 brother52
Dus..........
pi_204285275
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 16:04 schreef loveli het volgende:

[..]
Decoratief, niet echt zinvol.
Duh :P
Daar heb ik hem ook voor gekocht. Ik heb al genoeg dingen waarmee ik koffie kan zetten (te veel eigenlijk).
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_204285403
quote:
0s.gif Op donderdag 17 maart 2022 08:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Ik heb geen volautomaat, maar wat daarbij heel belangrijk is, eigenlijk het belangrijkste, is: Hoe goed en gemakkelijk zijn ze schoon te maken. Zou daar vooral vooraf heel goed ff naar googelen
hmm hier 1x een Philips gehad... verschrikkelijk schoonhouden van binnen.
gaven aan.. tabletje er in en gaan...
maar vergaten daarbij te vermelden dat de gemalen koffie door de hele machine aan de wandel ging.
na 3 maanden.. zat er ook water IN de machine... liep er niet uit.. maar als je hem bewoog hoorde je het gewoon klotsen.

advies van Philips: gewoon even laten drogen en dan doet ie het gewoon hoor.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Overigens.. om de spoiler nog even te spoileren.. ik drink inmiddels zo'n 5 jaar uit de cafetiere...
met melkschuimer voor als ik wat anders wil eens
Maar eh.. ben ik OOK heel gelukkig van.

Ik word vooral heel ongelukkig van koffie die buiten de zetgroep aan de wandel gaat...
(en van lekkende rubber slangetjes)
beiden onmogelijk bij een cafetiere
  donderdag 31 maart 2022 @ 17:19:11 #153
20720 brother52
Dus..........
pi_204285478
Dat is de grootste reden waarom ik geen volautomaat wil. Even een bak koffie pakken is heel erg gemakkelijk maar schoonmaken is een ramp. Daarbij vind ik de koffie die er uit komt minder dan wanneer ik zelf bijna al het werk doe in plaats van dat ik het aan een machine over laat.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_204286522
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 17:19 schreef brother52 het volgende:
Dat is de grootste reden waarom ik geen volautomaat wil. Even een bak koffie pakken is heel erg gemakkelijk maar schoonmaken is een ramp. Daarbij vind ik de koffie die er uit komt minder dan wanneer ik zelf bijna al het werk doe in plaats van dat ik het aan een machine over laat.
Moet altijd lachen.. bezoek vindt het altijd maar raar en ingewikkeld..

Maar hoe dit precies ingewikkeld zou moeten zijn?
Het was in begin even worstelen met maling vs tijd vs hoeveelheid.
Maar eenmaal de juiste combi te pakken kun je eigenlijk van bijna elk boontje (die ik zelf maal) gewoon prima koffie zetten.
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:01:44 #155
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_204288765
Heb hier inmiddels 4 volautomaten gehad. 2x een krups waarvan mijn niet koffiedrinkende ex 1 uit wraak heeft meegenomen, 1x een Bosch en 1x een DeLonghi die m'n ouders nog hadden staan. Heb nu een Philips. Ik drink denk ik iets van 15 koppen per dag. En m'n vriendin drinkt eigenlijk wanneer ze koffie drinkt een dubbele espresso. Maar dan is zo'n "goedkoper" apparaat na een jaar of 4 wel gewoon op. De Bosch verging het plastic binnenwerk, de Krups gaf alleen maar meer water aan de onderkant en de DeLonghi maakte geluid alsof ie ging opstijgen tot ie dusdanig in de storing schoot en de zetgroep er niet meer uit wou. Hoe t met de andere Krups vergaan is, geen idee... Over de Philips tot nu toe erg tevreden. Reinigen is eenvoudig, ook van binnen. Maar gebruik daarnaast 's avonds vaak de V60.
Wakadoodle!
  donderdag 31 maart 2022 @ 21:41:46 #156
43844 Yankee
Is tegenwoordig Drent
pi_204289234
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:01 schreef IkEetSlakken het volgende:
Heb hier inmiddels 4 volautomaten gehad. 2x een krups waarvan mijn niet koffiedrinkende ex 1 uit wraak heeft meegenomen, 1x een Bosch en 1x een DeLonghi die m'n ouders nog hadden staan. Heb nu een Philips. Ik drink denk ik iets van 15 koppen per dag. En m'n vriendin drinkt eigenlijk wanneer ze koffie drinkt een dubbele espresso. Maar dan is zo'n "goedkoper" apparaat na een jaar of 4 wel gewoon op. De Bosch verging het plastic binnenwerk, de Krups gaf alleen maar meer water aan de onderkant en de DeLonghi maakte geluid alsof ie ging opstijgen tot ie dusdanig in de storing schoot en de zetgroep er niet meer uit wou. Hoe t met de andere Krups vergaan is, geen idee... Over de Philips tot nu toe erg tevreden. Reinigen is eenvoudig, ook van binnen. Maar gebruik daarnaast 's avonds vaak de V60.
15 per dag _O- lekker gezond vriend
.
  donderdag 31 maart 2022 @ 22:00:20 #157
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_204289403
Mijn broer woont een eind weg, en ik kom er niet zo vaak. Ben ik er dan trap ik er altijd weer in. Koffie? Ja lekker, en dan krijg een bak Senseo, zoooo smerig
  donderdag 31 maart 2022 @ 22:10:25 #158
20720 brother52
Dus..........
pi_204289507
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:00 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Mijn broer woont een eind weg, en ik kom er niet zo vaak. Ben ik er dan trap ik er altijd weer in. Koffie? Ja lekker, en dan krijg een bak Senseo, zoooo smerig
Aeropress in je tas gooien.
Koffie? Nee, doe maar wat gekookt water.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  Vis een optie? donderdag 31 maart 2022 @ 22:23:53 #159
70532 loveli
N
pi_204289655
Niet zonder koffie kunnen? :N

Ik weet niet hoe hoog je eis is.

https://www.kantoorartike(...)lter-dessert-10stuks

https://www.ah.nl/product(...)espresso-oploskoffie

Die Nespresso sticks, of andere Nespresso oploskoffie zijn best te doen en de stick zijn makkelijk mee te nemen. Of je zet daar een pot neer.
crap in = crap out
  donderdag 31 maart 2022 @ 22:47:19 #160
20720 brother52
Dus..........
pi_204289852
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:23 schreef loveli het volgende:
Niet zonder koffie kunnen? :N

Ik weet niet hoe hoog je eis is.

https://www.kantoorartike(...)lter-dessert-10stuks

https://www.ah.nl/product(...)espresso-oploskoffie

Die Nespresso sticks, of andere Nespresso oploskoffie zijn best te doen en de stick zijn makkelijk mee te nemen. Of je zet daar een pot neer.
Dan nog liever thee :P
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  donderdag 31 maart 2022 @ 23:03:48 #161
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_204290038
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 21:41 schreef Yankee het volgende:

[..]
15 per dag _O- lekker gezond vriend
Nouja, kopje thuis, 2 voor onderweg, dan op kantoor of bij klanten eigenlijk de hele dag wel door en 's avonds een paar koppen. Zit nu nog aan een kop koffie :9

Maar slaap er niet minder om hoor. T is alleen dat ik hoofdpijn krijg als ik 's ochtends geen koffie drink.

Maar drink ook in de middag en avond wel eens thee hoor.
Wakadoodle!
  donderdag 31 maart 2022 @ 23:05:31 #162
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_204290057
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:10 schreef brother52 het volgende:

[..]
Aeropress in je tas gooien.
Koffie? Nee, doe maar wat gekookt water.
Aeropress _O_ Als ik weer eens ver weg moet neem ik m ook maar mee denk ik. Ff auto laden, ff koffie zetten :9
Wakadoodle!
pi_204290156
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 22:47 schreef brother52 het volgende:

[..]
Dan nog liever thee :P
Wat zitten wij lekker op 1 lijn _O-

Sowieso niks mis met goede thee.
pi_204290172
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 23:05 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Aeropress _O_ Als ik weer eens ver weg moet neem ik m ook maar mee denk ik. Ff auto laden, ff koffie zetten :9
Hmm ik heb daar dus altijd ruzie mee..
in het gunstige geval ligt overal water… anders ligt overal koffie.. heel irritant
pi_204290943
ik gebruik een Mokka potje.
kan ik voorkomen dat er wat koffieprut in mijn kopje komt? (als ik de koffie op heb zie ik wat in mijn kopje)

en hoe zorg ik voor de beste koffiemaling van mijn bonen?
ik gebruik een handmolen.

Simon levelt adviseerde mij mijn oude koffie die ik heb laten malen bij Simon Levelt op een papiertje te leggen en de maling zo dicht mogelijk bij deze te krijgen.
op het blote oog lijken de bonen wel op de gemalen koffie van Simon Levelt.
kan het zijn dat het langer duurt voordat de koffie klaar is als de bonen anders gemalen zijn.
ik krijg het idee dat mijn zelf gemalen bonen het langer duurt voordat de koffie klaar is. (het zijn wel 2 verschillende soorten bonen)
of moet ik vooral op smaak gaan testen?
  vrijdag 1 april 2022 @ 02:07:29 #166
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_204290972
quote:
0s.gif Op donderdag 31 maart 2022 23:14 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]
Hmm ik heb daar dus altijd ruzie mee..
in het gunstige geval ligt overal water… anders ligt overal koffie.. heel irritant
Goede thermos gebruiken! _O_
Wakadoodle!
  vrijdag 1 april 2022 @ 08:17:57 #167
20720 brother52
Dus..........
pi_204291591
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 01:44 schreef fespo het volgende:
ik gebruik een Mokka potje.
kan ik voorkomen dat er wat koffieprut in mijn kopje komt? (als ik de koffie op heb zie ik wat in mijn kopje)
Ja, gebruik een aeropress filter, die past meestal wel in een mokkapot.
quote:
en hoe zorg ik voor de beste koffiemaling van mijn bonen?
ik gebruik een handmolen.

Simon levelt adviseerde mij mijn oude koffie die ik heb laten malen bij Simon Levelt op een papiertje te leggen en de maling zo dicht mogelijk bij deze te krijgen.
op het blote oog lijken de bonen wel op de gemalen koffie van Simon Levelt.
kan het zijn dat het langer duurt voordat de koffie klaar is als de bonen anders gemalen zijn.
ik krijg het idee dat mijn zelf gemalen bonen het langer duurt voordat de koffie klaar is. (het zijn wel 2 verschillende soorten bonen)
of moet ik vooral op smaak gaan testen?

Goed advies van Simon Levelt… hoe weten ze nou wat voor koffie je nu hebt, hoe het gebrand is…

Ga vooral op smaak testen, daar gaat het uiteindelijk om. Aan de hand daarvan je maling aanpassen.
Wat ik altijd doe is beginnen met net gekookt water in de bodem, wdt-tool gebruiken voor betere verdeling van de koffie. Aeropress filter er tussen en de bodem altijd meteen koelen wanneer de koffie klaar is. (Even onder de koude kraan houden)

Een wdt tool is trouwens heel simpel te maken met wat duct-tape en van het ijzerdraad in de witte dichtmaakdingetjes (technische term) voor vuilniszakken.

[ Bericht 0% gewijzigd door brother52 op 01-04-2022 08:39:41 ]
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_204293404
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 02:07 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Goede thermos gebruiken! _O_
uh.. ik had het over gebruik van de aeropress :)
zegmaar heel specifiek het Press-deel :)
  vrijdag 1 april 2022 @ 12:15:10 #169
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_204293556
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:00 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]
uh.. ik had het over gebruik van de aeropress :)
zegmaar heel specifiek het Press-deel :)
Ah check. Maar als je m op een picknick bank zet ofzo dan moet dat toch goed gaan ? Of wordt het thuis met de Aeropress ook een knoeiboel ?
Wakadoodle!
  vrijdag 1 april 2022 @ 12:27:35 #170
20720 brother52
Dus..........
pi_204293658
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:00 schreef Uhmmpie het volgende:

[..]
uh.. ik had het over gebruik van de aeropress :)
zegmaar heel specifiek het Press-deel :)
Gewoon met beleid doen. Je moet alles er niet in 5 seconden er doorheen willen persen.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_204294981
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:27 schreef brother52 het volgende:

[..]
Gewoon met beleid doen. Je moet alles er niet in 5 seconden er doorheen willen persen.
nope.. not working

en ik heb
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 12:15 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Ah check. Maar als je m op een picknick bank zet ofzo dan moet dat toch goed gaan ? Of wordt het thuis met de Aeropress ook een knoeiboel ?
ik heb hem nog nooit buiten de keuken gebruikt.. mij te veel kledder :D

ik hou het wel op mn cafetiere...
en desnoods de thermosmok met koffie uit de cafetiere als ik het toevalig buiten wil opdrinken.
pi_204298615
quote:
1s.gif Op donderdag 31 maart 2022 15:47 schreef Fretwork het volgende:

[..]
Waarom in vredesnaam?
Jura is qua kwaliteit binnenwerk en zetgroep niet te vergelijken met de goedkoopste Philips. Als je ze fatsoenlijk onderhoudt gaan ze echt vele jaren mee.
  zaterdag 2 april 2022 @ 00:06:01 #173
423121 Fretwork
Acte d'éloquence
pi_204301435
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 april 2022 19:58 schreef Underdoggy het volgende:

[..]
Jura is qua kwaliteit binnenwerk en zetgroep niet te vergelijken met de goedkoopste Philips. Als je ze fatsoenlijk onderhoudt gaan ze echt vele jaren mee.
En hoe zou zich dat uiten dan?
Want ja, je kan het maalmechanisme van de Jura allicht beter verstellen. maar beide hebben gewoon keramische schijven en zijn prima ingesteld op jarenlang meegaan.

En qua zetgroep ben ik ook erg benieuwd waarin je het gaat zien.
De Zwitsers kennende zullen toleranties best goed zitten, maar ze hebben niet ineens magische o-ringen of iets dergelijks.

Kortom, er zal best het één en ander verschillen, maar je doet nu echt of de één zwart water maakt en de ander koffie.

[ Bericht 1% gewijzigd door Fretwork op 02-04-2022 00:15:38 ]
Stilaan weer op topniveau na z'n dikke jaren als fietsende hamburger
pi_204301604
quote:
1s.gif Op vrijdag 1 april 2022 08:17 schreef brother52 het volgende:

[..]
Ja, gebruik een aeropress filter, die past meestal wel in een mokkapot.
[..]
Goed advies van Simon Levelt… hoe weten ze nou wat voor koffie je nu hebt, hoe het gebrand is…

Ga vooral op smaak testen, daar gaat het uiteindelijk om. Aan de hand daarvan je maling aanpassen.
Wat ik altijd doe is beginnen met net gekookt water in de bodem, wdt-tool gebruiken voor betere verdeling van de koffie. Aeropress filter er tussen en de bodem altijd meteen koelen wanneer de koffie klaar is. (Even onder de koude kraan houden)

Een wdt tool is trouwens heel simpel te maken met wat duct-tape en van het ijzerdraad in de witte dichtmaakdingetjes (technische term) voor vuilniszakken.
thanks.

waarom de bodem koelen? ik schenk de koffie gelijk uit als deze klaar is?
heb je nog een tip wanneer ik het beste het vuur uit kan dan, is dat als de luchtbellentjes komen of daarvoor al?
  zaterdag 2 april 2022 @ 12:46:38 #175
20720 brother52
Dus..........
pi_204304550
quote:
0s.gif Op zaterdag 2 april 2022 00:40 schreef fespo het volgende:

[..]
thanks.

waarom de bodem koelen? ik schenk de koffie gelijk uit als deze klaar is?
Omdat je dan het proces stopt maar als je het meteen uitschenkt, maakt het niet zoveel uit.
quote:
heb je nog een tip wanneer ik het beste het vuur uit kan dan, is dat als de luchtbellentjes komen of daarvoor al?
Hangt een beetje van je mokkapot af denk ik. Als je zo’n bialettiplaatje voor inductie of een vlamverdeler gebruikt en een niet al te grote mokkapot, dan kun je het vuur uit zetten zodra de koffie begint te lopen want het plaatje is heet genoeg om de rest van het water door de koffie te duwen.

Ik zet zelf altijd het vuur uit zodra het potje tegen begint te sputteren en koel daarna meteen de bodem. De koffie die er anders nog uit zou komen is vaak aan de bittere kant.

Met de temperatuur moet je sowieso een beetje spelen want je wil niet dat het water te snel (of te langzaam) door de koffie gaat.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  donderdag 12 mei 2022 @ 17:54:41 #176
81329 MadMaster
Schots en scheef...
  zondag 26 juni 2022 @ 12:11:08 #177
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_205152894
Iemand een idee bij een goede koffiemaler ? Mijn Philips volautomaat lijkt er mee op te houden, dus die gaat er na reparatie uit. Ben me nu aan het oriënteren op een losse maler. Zit nu te kijken naar een Sage smart grinder pro, maar ook enigszins naar een iberital. Al zie ik niet direct verschillen tussen de Challenge een de M2....
Wakadoodle!
  zondag 26 juni 2022 @ 12:50:20 #178
20720 brother52
Dus..........
pi_205153257
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:11 schreef IkEetSlakken het volgende:
Iemand een idee bij een goede koffiemaler ? Mijn Philips volautomaat lijkt er mee op te houden, dus die gaat er na reparatie uit. Ben me nu aan het oriënteren op een losse maler. Zit nu te kijken naar een Sage smart grinder pro, maar ook enigszins naar een iberital. Al zie ik niet direct verschillen tussen de Challenge een de M2....
Hangt van je budget af, als the sky the limit is, Dan een Webber EG-1 :P

Denk dat het verschil vooral zit in de maalschijven. Vlak bij de M2 en conisch bij de Challenge.
Je zou ook naar de Demoka GR-0203 kunnen kijken, zit in dezelfde prijsklasse als de sage.

Maar waarvoor ga je hem gebruiken? Niet alle molens zijn geschikt om te malen voor espresso.
En voor een molen die espresso aan zou moeten kunnen, zit je met die molens redelijk aan de onderkant.

Ik zou zelf in die prijsklasse eerder kijken naar een goede handmolen als de Commandante C40
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  zondag 26 juni 2022 @ 15:51:37 #179
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_205154532
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 12:50 schreef brother52 het volgende:

[..]
Hangt van je budget af, als the sky the limit is, Dan een Webber EG-1 :P

Denk dat het verschil vooral zit in de maalschijven. Vlak bij de M2 en conisch bij de Challenge.
Je zou ook naar de Demoka GR-0203 kunnen kijken, zit in dezelfde prijsklasse als de sage.

Maar waarvoor ga je hem gebruiken? Niet alle molens zijn geschikt om te malen voor espresso.
En voor een molen die espresso aan zou moeten kunnen, zit je met die molens redelijk aan de onderkant.

Ik zou zelf in die prijsklasse eerder kijken naar een goede handmolen als de Commandante C40
Nouja budget is niet echt een issue. Wil voor een goede maler best iets meer uitgeven aangezien goede koffie toch echt met een goede maler begint. Maar heb niet het idee om er bijvoorbeeld 1000 euro aan uit te geven. Zit ook nog te twijfelen tussen nieuw of tweedehands. Hij zal gebruikt gaan worden voor espresso, dus hij moet fijn af te stellen zijn en het liefst ook een x aantal gram uitspugen.
Wakadoodle!
  zondag 26 juni 2022 @ 16:20:54 #180
20720 brother52
Dus..........
pi_205154704
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 15:51 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Nouja budget is niet echt een issue. Wil voor een goede maler best iets meer uitgeven aangezien goede koffie toch echt met een goede maler begint. Maar heb niet het idee om er bijvoorbeeld 1000 euro aan uit te geven. Zit ook nog te twijfelen tussen nieuw of tweedehands. Hij zal gebruikt gaan worden voor espresso, dus hij moet fijn af te stellen zijn en het liefst ook een x aantal gram uitspugen.
De vuistregel is dat je maler ongeveer even duur moet zijn als je machine.

Je zou een Eureka Mignon of een Baratza Sette kunnen overwegen. Maar je zou jezelf eerst de vraag moeten stellen of je vlakke of conische maalschijven wil en of je een single dose maler wil of eentje met reservoir.

Als je wil dat er een x-aantal gram uit komt, dan kom je al vrij snel uit bij een single dose maler denk ik. Gewoon vooraf wegen, in de maler gooien en klaar. (wel een beetje rekening houden met retentie)
Die met reservoir draaien meestal gewoon een bepaalde tijd en daar moet je het dan mee doen en dat maakt ze qua gewicht wat ze uitspugen vrij inconsistent.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  zondag 26 juni 2022 @ 18:35:11 #181
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_205156084
quote:
1s.gif Op zondag 26 juni 2022 16:20 schreef brother52 het volgende:

[..]
De vuistregel is dat je maler ongeveer even duur moet zijn als je machine.

Je zou een Eureka Mignon of een Baratza Sette kunnen overwegen. Maar je zou jezelf eerst de vraag moeten stellen of je vlakke of conische maalschijven wil en of je een single dose maler wil of eentje met reservoir.

Als je wil dat er een x-aantal gram uit komt, dan kom je al vrij snel uit bij een single dose maler denk ik. Gewoon vooraf wegen, in de maler gooien en klaar. (wel een beetje rekening houden met retentie)
Die met reservoir draaien meestal gewoon een bepaalde tijd en daar moet je het dan mee doen en dat maakt ze qua gewicht wat ze uitspugen vrij inconsistent.
Grappig, ik zat net naast de Eureka Mignon Silenzio of de specialita te kijken. Twijfel twijfel...
Wakadoodle!
  zondag 26 juni 2022 @ 19:14:31 #182
20720 brother52
Dus..........
pi_205156457
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 18:35 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Grappig, ik zat net naast de Eureka Mignon Silenzio of de specialita te kijken. Twijfel twijfel...
Als de grootte van de schijven je niet uitmaakt en een 58mm portofilter hebt, is de keuze tussen die 2 niet zo moeilijk lijkt me. Want het grote verschil tussen die 2 zijn de schijven (50mm vs 55mm) en bij de Specialita kun je de vork voor je portofilter verstellen.

Ascaso (I-mini, I-steel 1 en I-steel 2) heb ik ook wel goede dingen over gelezen. De I-mini en I-steel 2 hebben conische schijven en de I-steel 1 vlakke.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  dinsdag 28 juni 2022 @ 23:51:42 #183
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_205176666
quote:
0s.gif Op zondag 26 juni 2022 19:14 schreef brother52 het volgende:

[..]
Als de grootte van de schijven je niet uitmaakt en een 58mm portofilter hebt, is de keuze tussen die 2 niet zo moeilijk lijkt me. Want het grote verschil tussen die 2 zijn de schijven (50mm vs 55mm) en bij de Specialita kun je de vork voor je portofilter verstellen.

Ascaso (I-mini, I-steel 1 en I-steel 2) heb ik ook wel goede dingen over gelezen. De I-mini en I-steel 2 hebben conische schijven en de I-steel 1 vlakke.
T is de Mignon Silenzio geworden. Net besteld, dus hopelijk donderdag binnen. Gekozen vanwege het grote vermogen dan bijvoorbeeld de safe pro Smart. Ben heel erg benieuwd :7
Wakadoodle!
pi_205666450
Ik overweeg een Sage Bambino Plus en Comandante C40 MK4 te kopen. Iemand hier ervaring mee deze twee? :9

Twijfel of de Comandante niet te duur is tov Sage maar aan de andere kant, beter om gelijk een goede grinder te kopen toch?

Ik had ook naar de Gaggia Classic gekeken maar dan krijg je veel te horen dat je die beter kan modden etc. Dan heb ik liever een simpele Sage.
pi_205674799
quote:
7s.gif Op woensdag 17 augustus 2022 16:10 schreef koffiekoekjes het volgende:
Ik overweeg een Sage Bambino Plus en Comandante C40 MK4 te kopen. Iemand hier ervaring mee deze twee? :9

Twijfel of de Comandante niet te duur is tov Sage maar aan de andere kant, beter om gelijk een goede grinder te kopen toch?

Ik had ook naar de Gaggia Classic gekeken maar dan krijg je veel te horen dat je die beter kan modden etc. Dan heb ik liever een simpele Sage.
De Sage heeft veel meer features dan de Gaggia, dat maakt hem juist minder simpel.
Dat je de Gaggia kunt modden, wil niet zeggen dat je dat ook moet doen. Hij wordt er wel wat beter van maar zo uit de doos kun je er ook gewoon prima espresso uit krijgen.
Je zou ook nog de Lelit Anna kunnen overwegen.

Weet niet of je deze al gezien hebt maar misschien heb je er wat aan.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_205680956
Ik vind 99% pure chocolade ook wel wat koffie-achtigs hebben. :)
pi_205695465
quote:
1s.gif Op donderdag 18 augustus 2022 12:21 schreef brother52 het volgende:

[..]
De Sage heeft veel meer features dan de Gaggia, dat maakt hem juist minder simpel.
Dat je de Gaggia kunt modden, wil niet zeggen dat je dat ook moet doen. Hij wordt er wel wat beter van maar zo uit de doos kun je er ook gewoon prima espresso uit krijgen.
Je zou ook nog de Lelit Anna kunnen overwegen.

Weet niet of je deze al gezien hebt maar misschien heb je er wat aan.
Ik had mijn keuze juist op basis van die video gemaakt _O-

In welke opzicht is de Sage lastiger dan de Gaggia?

Naar mijn idee is het voor beide:

1. Koffie op de juist maling krijgen
2. Fatsoenlijk in filter krijgen en in apparaat zetten
3. Koffie :9

Gaggia zou dan "lastiger" zijn want je kan modden
  zaterdag 20 augustus 2022 @ 16:35:56 #188
20720 brother52
Dus..........
pi_205695819
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 15:22 schreef koffiekoekjes het volgende:

[..]
Ik had mijn keuze juist op basis van die video gemaakt _O-

In welke opzicht is de Sage lastiger dan de Gaggia?

Naar mijn idee is het voor beide:

1. Koffie op de juist maling krijgen
2. Fatsoenlijk in filter krijgen en in apparaat zetten
3. Koffie :9

Gaggia zou dan "lastiger" zijn want je kan modden
Op de Sage kun je net wat meer instellen, dus meer variabelen die je aan kunt/moet passen om er goede espresso uit te krijgen.
Het filterbakje wat er bij geleverd wordt kan rechtstreeks de kliko in met de portofilter er achteraan, daar zit iets van plastic onderin. Daarbij is het een 54mm portofilter, dat vind ik toch wat minder dan 57 of 58mm (koffie zit hoger in het bakje wat net iets meer kans geeft op channeling).
En dat automatisch melk stomen ben ik ook niet zo’n fan van, dat doe ik liever zelf. Het zal een stuk minder consistent zijn maar als het fout gaat, ligt het aan mij en niet aan de machine :P

Het enige lastige van de Gaggia is dat de temperatuur wat aan de hoge kant kan zijn maar mijn ervaring is (de paar keer dat ik zo’n machine gebruikt heb) dat het best wel mee valt.
En dat modden hoeft niet, het is alleen maar een plus dat het mogelijk is.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
  zondag 21 augustus 2022 @ 13:51:13 #189
486698 IkEetSlakken
FKA Redster1984
pi_205703360
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 augustus 2022 16:35 schreef brother52 het volgende:

[..]
Op de Sage kun je net wat meer instellen, dus meer variabelen die je aan kunt/moet passen om er goede espresso uit te krijgen.
Het filterbakje wat er bij geleverd wordt kan rechtstreeks de kliko in met de portofilter er achteraan, daar zit iets van plastic onderin. Daarbij is het een 54mm portofilter, dat vind ik toch wat minder dan 57 of 58mm (koffie zit hoger in het bakje wat net iets meer kans geeft op channeling).
En dat automatisch melk stomen ben ik ook niet zo’n fan van, dat doe ik liever zelf. Het zal een stuk minder consistent zijn maar als het fout gaat, ligt het aan mij en niet aan de machine :P

Het enige lastige van de Gaggia is dat de temperatuur wat aan de hoge kant kan zijn maar mijn ervaring is (de paar keer dat ik zo’n machine gebruikt heb) dat het best wel mee valt.
En dat modden hoeft niet, het is alleen maar een plus dat het mogelijk is.
Enige is dat je moet gaan modden om op de 9 bar uit te komen in plaats van de 14 die t ding standaard geeft.
Wakadoodle!
pi_206002366
Misschien vloeken in de kerk hier, maar mijn francisfrancis x1 vervangen voor een volautomatisch!
Wat een gemak zeg!

Nog even spelen met de maalgraad etc maar er komt een meer dan redelijke lungo uit af fabriek!
Geen top machine gekocht, omdat ik eigenlijk te weinig koffie thuis nuttig om zo een uitgave te verantwoorden.

Nu even snel lavazza rood er in, maar straks wil ik toch wat beters proberen.
Fascino is al getipt! Andere mensen nog tips? Goede middenklasser zou ik zeggen?
Aigh aigh Captain!
pi_206063076
quote:
0s.gif Op zondag 21 augustus 2022 13:51 schreef IkEetSlakken het volgende:

[..]
Enige is dat je moet gaan modden om op de 9 bar uit te komen in plaats van de 14 die t ding standaard geeft.
Dan moet je zo’n beetje elke machine gaan modden. In die prijsklasse (en hoger) kunnen ze allemaal rond de 15 bar leveren. Als een machine ook daadwerkelijk 15 bar gaat leveren, dan doet de gebruiker iets niet goed.

quote:
14s.gif Op vrijdag 16 september 2022 22:30 schreef Captain_koek het volgende:
Misschien vloeken in de kerk hier, maar mijn francisfrancis x1 vervangen voor een volautomatisch!
Wat een gemak zeg!

Nog even spelen met de maalgraad etc maar er komt een meer dan redelijke lungo uit af fabriek!
Geen top machine gekocht, omdat ik eigenlijk te weinig koffie thuis nuttig om zo een uitgave te verantwoorden.

Nu even snel lavazza rood er in, maar straks wil ik toch wat beters proberen.
Fascino is al getipt! Andere mensen nog tips? Goede middenklasser zou ik zeggen?
Ja, gooi dat apparaat de deur weer uit. :P
Als je weinig koffie drinkt, waarom koop je dan een apparaat van een paar 100 euro?
Met een aeropress, V60, moccapot of French press maak je betere koffie dan wat er uit zo’n ding komt.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_206063166
quote:
1s.gif Op donderdag 22 september 2022 11:35 schreef brother52 het volgende:

[..]
Dan moet je zo’n beetje elke machine gaan modden. In die prijsklasse (en hoger) kunnen ze allemaal rond de 15 bar leveren. Als een machine ook daadwerkelijk 15 bar gaat leveren, dan doet de gebruiker iets niet goed.

M'n werknemer maakt weleens kopjes espresso van 13 bar, die zijn heerlijk. Een bittertje en een zuurtje. Alleen dat apparaat heeft dan echt moeite met het uitpersen van de koffie heb ik het idee :') misschien toch niet de juiste manier? Kan het zelfs schade doen aan het apparaat? Hij pompt dan met pauzes.

We hebben een Quickmill (¤1000) een maler (¤350) en kopen altijd smit en doorlas bonen.

Laatst in Londen een restretto gehaald bij zo'n kraampje. Dat is het ziekste wat ik gedronken heb, maar ging eigenlijk iets te ver. Had niet gedacht het ooit te zeggen maar dat was echt te sterk :')
Facts don't care about your feelings
pi_206064746
Ik had laatst vergeten bonen te bestellen en kwam langs de IKEA. Dacht even snel een klein zakje te halen om de levering te overbruggen. Wat een slecht idee was dat zeg.... Vette bonen, niet lekker aan te tampen voor de espresso waardoor de doorloop veel te snel was. Na mijn bonen van branderij Duursma deze meuk maar gelijk in de kliko gegooid...
Wakadoodle!
pi_206064836
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 13:39 schreef IkEetSlakken het volgende:
Ik had laatst vergeten bonen te bestellen en kwam langs de IKEA. Dacht even snel een klein zakje te halen om de levering te overbruggen. Wat een slecht idee was dat zeg.... Vette bonen, niet lekker aan te tampen voor de espresso waardoor de doorloop veel te snel was. Na mijn bonen van branderij Duursma deze meuk maar gelijk in de kliko gegooid...
Helemaal blij met mn nieuwe Sage met piston. Vers gebrande bonen besteld, super lekker.

Afgelopen week was de Australian in de bonus, 8 euro voor een kilo (scheelde nogal wat), wat een ellende.

Nu maar weer aan de dure bonen. Nooit geweten dat het zoveel kon schelen.
pi_206066030
quote:
10s.gif Op donderdag 22 september 2022 13:45 schreef _I het volgende:

[..]
Helemaal blij met mn nieuwe Sage met piston. Vers gebrande bonen besteld, super lekker.

Afgelopen week was de Australian in de bonus, 8 euro voor een kilo (scheelde nogal wat), wat een ellende.

Nu maar weer aan de dure bonen. Nooit geweten dat het zoveel kon schelen.
Dat is mijn ervaring dus ook. Ik heb een Mignon Silenzio maler en die liep ook niet lekker op de ikea bonen. De bonen die ik bij branderij Duursma bestel zijn meestal de week daarvoor gebrand en zijn keurig droge bonen. Volledig andere beleving dan bonen in een supermarkt of iets dergelijks.
Wakadoodle!
pi_206066133
Maar dat is ook logisch. De standaard supermarktbonen zijn meestal een stuk donkerder gebrand dan die bij een lokale branderij. Daardoor komt er ook meer olie vrij.
Zelfs de mediumroast uit de supermarkt is vaak al veel te donker.
Van de bonen uit de super die ik geprobeerd heb, valt de lavazza terria nog redelijk mee.
De Mpanga van de Jumbo wil ik nog steeds eens proberen, morgen maar even halen want ze zijn nu in de aanbieding.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_206066143
En toch, dat malen vind ik een heel gedoe. Ik gebruik dus een handmolentje (Hario mss-1) die ik dan met een schroefboormachine aandrijf. Maar voor een enkele kop koffie ben ik langer aan het malen dan het water nodig heeft om te koken.

Is er een betaalbare vlottere methode om te malen?
  zondag 2 oktober 2022 @ 14:46:02 #198
20720 brother52
Dus..........
pi_206177340
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 15:47 schreef qajariaq het volgende:
En toch, dat malen vind ik een heel gedoe. Ik gebruik dus een handmolentje (Hario mss-1) die ik dan met een schroefboormachine aandrijf. Maar voor een enkele kop koffie ben ik langer aan het malen dan het water nodig heeft om te koken.

Is er een betaalbare vlottere methode om te malen?
Misschien de accu eens opladen? :P
Als ik klaar ben met malen is mijn machine net opgewarmd en een thermoblok warmt best snel op.
Voor een pour over win ik het ook niet van de waterkoker (spoelen van het filter en voorverwarmen van karaf/thermos en ketel meegerekend).

Laatst deze gekocht, houdt de koffie toch wat beter op temperatuur dan mijn karaf.

En bij de kringloop kwam ik nog een Chinese knockoff van een minipresso tegen. Kon ik natuurlijk niet laten liggen voor 2,50.

De medium roast Mpanga van de Jumbo is trouwens best goed te doen en ook niet zo donker gebrand als ik had verwacht. Best een goed alternatief als de bonen echt op zijn.
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty kitty kitty kitty kitty kitty touch it
Kitty at my foot and I want to touch it
pi_206180883
quote:
1s.gif Op zondag 2 oktober 2022 14:46 schreef brother52 het volgende:
Misschien de accu eens opladen?
Ik doe nooit op volle snelheid, dan krijg je meer stof en loopt het filter dicht.

quote:
De medium roast Mpanga van de Jumbo is trouwens best goed te doen en ook niet zo donker gebrand als ik had verwacht. Best een goed alternatief als de bonen echt op zijn.
Dank voor de tip.
  zondag 2 oktober 2022 @ 18:26:22 #200
500473 Morgane89
Omnomnomnivoor
pi_206181014
quote:
0s.gif Op donderdag 22 september 2022 15:47 schreef qajariaq het volgende:
En toch, dat malen vind ik een heel gedoe. Ik gebruik dus een handmolentje (Hario mss-1) die ik dan met een schroefboormachine aandrijf. Maar voor een enkele kop koffie ben ik langer aan het malen dan het water nodig heeft om te koken.

Is er een betaalbare vlottere methode om te malen?
https://www.bol.com/nl/nl(...)00000048082992/?s2a=
Zoiets? Ik heb zelf nog geen koffiebonen gemalen met deze hakmolen, maar zou wel moeten kunnen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')