Misschien de accu eens opladen?quote:Op donderdag 22 september 2022 15:47 schreef qajariaq het volgende:
En toch, dat malen vind ik een heel gedoe. Ik gebruik dus een handmolentje (Hario mss-1) die ik dan met een schroefboormachine aandrijf. Maar voor een enkele kop koffie ben ik langer aan het malen dan het water nodig heeft om te koken.
Is er een betaalbare vlottere methode om te malen?
Ik doe nooit op volle snelheid, dan krijg je meer stof en loopt het filter dicht.quote:
Dank voor de tip.quote:De medium roast Mpanga van de Jumbo is trouwens best goed te doen en ook niet zo donker gebrand als ik had verwacht. Best een goed alternatief als de bonen echt op zijn.
https://www.bol.com/nl/nl(...)00000048082992/?s2a=quote:Op donderdag 22 september 2022 15:47 schreef qajariaq het volgende:
En toch, dat malen vind ik een heel gedoe. Ik gebruik dus een handmolentje (Hario mss-1) die ik dan met een schroefboormachine aandrijf. Maar voor een enkele kop koffie ben ik langer aan het malen dan het water nodig heeft om te koken.
Is er een betaalbare vlottere methode om te malen?
Dat soort molens zijn leuk en best goed om kruiden te malen. Voor koffie zijn ze ongeschikt omdat ze veel te inconsistent zijn.quote:Op zondag 2 oktober 2022 18:26 schreef Morgane89 het volgende:
[..]
https://www.bol.com/nl/nl(...)00000048082992/?s2a=
Zoiets? Ik heb zelf nog geen koffiebonen gemalen met deze hakmolen, maar zou wel moeten kunnen.
Oh sorry, dan heb ik niks gezegdquote:Op zondag 2 oktober 2022 18:29 schreef brother52 het volgende:
[..]
Dat soort molens zijn leuk en best goed om kruiden te malen. Voor koffie zijn ze ongeschikt omdat ze veel te inconsistent zijn.
Zo’n ding maalt ook niet maar hakt echt. Het resultaat gaat dan van fijnstof tot rotsblokken die een 4-baans snelweg volledig blokkeren. Niet echt ideaal om koffie mee te zettenquote:
Ben je tevreden met die Hario termos? Schenkt ie zonder lekken? Ik zat er aan te denken toen onze glazen pot kapot ging, maar toch weer voor de glazen variant gegaan.quote:Op zondag 2 oktober 2022 14:46 schreef brother52 het volgende:
[..]
Misschien de accu eens opladen?![]()
Als ik klaar ben met malen is mijn machine net opgewarmd en een thermoblok warmt best snel op.
Voor een pour over win ik het ook niet van de waterkoker (spoelen van het filter en voorverwarmen van karaf/thermos en ketel meegerekend).
Laatst deze gekocht, houdt de koffie toch wat beter op temperatuur dan mijn karaf.
[ afbeelding ]
En bij de kringloop kwam ik nog een Chinese knockoff van een minipresso tegen. Kon ik natuurlijk niet laten liggen voor 2,50.
De medium roast Mpanga van de Jumbo is trouwens best goed te doen en ook niet zo donker gebrand als ik had verwacht. Best een goed alternatief als de bonen echt op zijn.
Ik heb hem pas 2 keer gebruikt maar hij schenkt prima en lekt niet. Voldoet een stuk beter dan de dubbelwandige pot die ik eerst gebruikte (met een beetje lomp schenken kwam er meer naast de kop dan er in).quote:Op zondag 2 oktober 2022 19:19 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ben je tevreden met die Hario termos? Schenkt ie zonder lekken? Ik zat er aan te denken toen onze glazen pot kapot ging, maar toch weer voor de glazen variant gegaan.
Net geprobeerd, ging prima met de maalbekerquote:Op zondag 2 oktober 2022 18:37 schreef brother52 het volgende:
[..]
Zo’n ding maalt ook niet maar hakt echt. Het resultaat gaat dan van fijnstof tot rotsblokken die een 4-baans snelweg volledig blokkeren. Niet echt ideaal om koffie mee te zetten
Ik was zeer tevreden over mn espressomachine toen ik 'm nog had. Superlekkerre koffie. Maar het schoonmaken is inderdaad een werk waar je dan ook aan denkt het te moeten doen terwijl je je koffie zit te drinken.quote:Op donderdag 31 maart 2022 17:19 schreef brother52 het volgende:
Dat is de grootste reden waarom ik geen volautomaat wil. Even een bak koffie pakken is heel erg gemakkelijk maar schoonmaken is een ramp. Daarbij vind ik de koffie die er uit komt minder dan wanneer ik zelf bijna al het werk doe in plaats van dat ik het aan een machine over laat.
Ik heb daar een (waarschijnlijk) Chinese variant van voor gemalen koffie. Moet ik nog steeds een keertje uitproberen. Tot nu toe heb ik dat ding alleen uit de verpakking gehaald om te kijken hoe het in elkaar zit.quote:Op donderdag 8 december 2022 10:43 schreef loveli het volgende:
Zag deze langskomen op iBood.
https://www.ibood.com/off(...)presso-op-pad/740218
https://www.wacaco.com/co(...)oducts/minipresso-ns
Bij Wacaco zelf nog iets goedkoper door 20% korting en gratis verzenden, zowel capsule variant als voor gemalen koffie.
[ afbeelding ]
Voor thuis wil ik gewoon het best mogelijke maar het moet wel betaalbaar blijven en een Senseo of nespresso komt er hier niet in. Heb eigenlijk al te veel spullen om koffie mee te maken al zit ik er wel aan te denken om weer een clever dripper of Hario switch te kopen (had een clever maar die heb ik weggegeven) maar ik vraag me af of ik die dan vaak zou gebruiken. Gebruik nu vooral de aeropress, v60 en espressomachine.quote:Op vrijdag 9 december 2022 13:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik was zeer tevreden over mn espressomachine toen ik 'm nog had. Superlekkerre koffie. Maar het schoonmaken is inderdaad een werk waar je dan ook aan denkt het te moeten doen terwijl je je koffie zit te drinken.
Heb nu alleen een mokkapot, een french press en een senseo en dat vind ik meer dan prima. Ik heb getwijfeld aan zo'n nespresso maar hoef niet perse een zoektocht naar het allerbeste in huis, je moet ook nog wat te wensen overlaten voor als je de deur uit bent. Dezelfde reden dat ik gerechten van mn favoriete tent niet tot in detail wil namaken.
V60 is altijd goedquote:Op zondag 11 december 2022 22:19 schreef 111210 het volgende:
Hier tevreden over mn v60 en de hario mini mill.
Drink enkel sochtends een kopje koffie dus dan is dit prima.
Je kunt nooit teveel koffie gear hebben... Ik heb een Flair, een clever dropper, een v60 en nog een v60 voor op de camping van kunststof en een aeropress. Ow ja en een Eureka Mignon Silenzio als malerquote:Op vrijdag 9 december 2022 17:24 schreef brother52 het volgende:
[..]
Ik heb daar een (waarschijnlijk) Chinese variant van voor gemalen koffie. Moet ik nog steeds een keertje uitproberen. Tot nu toe heb ik dat ding alleen uit de verpakking gehaald om te kijken hoe het in elkaar zit.
[..]
Voor thuis wil ik gewoon het best mogelijke maar het moet wel betaalbaar blijven en een Senseo of nespresso komt er hier niet in. Heb eigenlijk al te veel spullen om koffie mee te maken al zit ik er wel aan te denken om weer een clever dripper of Hario switch te kopen (had een clever maar die heb ik weggegeven) maar ik vraag me af of ik die dan vaak zou gebruiken. Gebruik nu vooral de aeropress, v60 en espressomachine.
Welke koffie heb je gehaald? Er is nogal een verschil tussen roodmerk en betere koffie, ook is een kopje espresso een heel ander product dan filterkoffie van dezelfde bonen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:07 schreef Rnie het volgende:
*Kick
8 jaar lang een Nespresso apparaat gehad wat helaas kapot is gegaan. Nu had ik nog een oude ongebruikte Krups machine staan met dito piston en toebehoren.
Snel bij de AH even Douwe Egberts filtterkoffie gehaald. Online heb ik even gekeken hoe ik het beste de piston moet aanstampen, maar hij blijft toch behoorlijk bitter. Met melk en suiker is het bakkie nog wel te doen. Moet ik echt bonen kopen en zelf malen voor een goed shotje espresso/lungo via zo'n machine? Is filterkoffie wel geschikt hiervoor? Of doe ik zelf iets verkeerd?
Deze, net in de AH zag ik ook "espresso maling" van perla staan. Wat is het verschil? Is die fijner/grover? Zorgt die voor een minder bittere smaak?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:25 schreef loveli het volgende:
[..]
Welke koffie heb je gehaald? Er is nogal een verschil tussen roodmerk en betere koffie, ook is een kopje espresso een heel ander product dan filterkoffie van dezelfde bonen.
Het betreft deze machine. Zelf nog nooit aangeraakt omdat ik de Nespresso machine gebruikte. Opzich bevalt het mij, even los gezien van de bittere smaak die deze soort koffie geeft, mij wel.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:32 schreef Jordy-B het volgende:
Het verschil tussen voorgemalen en vers gemalen is een van dag en nacht. Ik zou wel altijd vers malen als je in de gelegenheid bent om dat te doen.
Krups heeft koffiezetters van druppel tot espresso, dus je moet wel iets meer info geven dan alleen het merk.
https://www.gebruikershan(...)andleiding-3836.htmlquote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:34 schreef Rnie het volgende:
[..]
Het betreft deze machine. Zelf nog nooit aangeraakt omdat ik de Nespresso machine gebruikte. Opzich bevalt het mij, even los gezien van de bittere smaak die deze soort koffie geeft, mij wel.Dacht altijd dat er veel tijd in zat om zo'n bakkie te maken.
[ afbeelding ]
Maar wel "geschikt" voor zo'n apparaat? Of moet ik echt een bonenmaler aanschaffen met dito zak bonen voor een minder bittere bak?quote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:37 schreef loveli het volgende:
Roodmerk is de goedkoopste niet smerige koffie.
Ah, dus hoe minder fijn het gemalen is, hoe meer bitter de koffie smaakt? Zal morgen even een zakje espressomaling aanschaffen om het verschil te testen.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:39 schreef Jordy-B het volgende:
[..]
https://www.gebruikershan(...)andleiding-3836.html
Krups adviseert wel om espressomaling te gebruiken. DE roodmerk is filtermaling, dat is een stukje minder fijn.
Je 'moet' niks, maar als je iets betere koffie in espresso maling koopt (esp), wordt het al een stuk beter dan snelfilter roodmerk in een espressoapparaat. Plaatjes waarvoor de koffie geschikt is staan op het pak.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:39 schreef Rnie het volgende:
[..]
Maar wel "geschikt" voor zo'n apparaat? Of moet ik echt een bonenmaler aanschaffen met dito zak bonen voor een minder bittere bak?
Dat is wat kort door de bocht. De bitterheid heeft ook gewoon met de koffie en de manier van branden te maken.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:41 schreef Rnie het volgende:
[..]
Ah, dus hoe minder fijn het gemalen is, hoe meer bitter de koffie smaakt? Zal morgen even een zakje espressomaling aanschaffen om het verschil te testen.![]()
Juist niet, minder fijn is zuurder. Maar het hangt er ook van af hoe donker de bonen gebrand zijn en hoe heet het water is (te heet is ook meer bitter). Roodmerk en eigenlijk alle voorverpakte gemalen koffie is standaard al behoorlijk donker gebrand en dat zorgt voornamelijk voor de bittere smaak.quote:Op dinsdag 28 maart 2023 20:41 schreef Rnie het volgende:
[..]
Ah, dus hoe minder fijn het gemalen is, hoe meer bitter de koffie smaakt? Zal morgen even een zakje espressomaling aanschaffen om het verschil te testen.![]()
Dat doe ik dus ook. Hema/Lidl-bonen voor als het er 's ochtends om gaat zo kosteneffectief mogelijk mijn cafeïne-niveau te verhogen en koffie van de lokale koffiebranderij voor als ik tijd/zin heb om er met mijn neus boven te gaan hangen.quote:Op vrijdag 31 maart 2023 14:01 schreef Lienekien het volgende:
Wij hebben zo’n apparaat waar twee soorten bonen tegelijk in kunnen.
Voor dagelijks hebben we Lidl bonen, voor weekend Café Intencion, o.a. te koop bij de AH.
Die van ons liet laatst alles aan de binnenkant lopen.quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:20 schreef Marsenal het volgende:
Ik heb geen deLonghi maar zo'n oude nespresso en die drupt ook als een ouwe man en dan zet ik ook een glaasje er onder.
Het is belangrijk om op tijd in te zien dat dingen soms gewoon klaar zijn.quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:24 schreef maily het volgende:
[..]
Die van ons liet laatst alles aan de binnenkant lopen.
Die is met pensioen.
quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:32 schreef Marsenal het volgende:
[..]
Het is belangrijk om op tijd in te zien dat dingen soms gewoon klaar zijn.
15 euro bij de Blokker.quote:Op dinsdag 11 april 2023 09:59 schreef Mutsaers__78 het volgende:
Mijn filterkoffieapparaat heeft daar geen moeite mee. Daar staat keurig een koffiekan onder die eventuele druppels alsnog in de koffiekan opvangt.
Zo'n apparaat kan ik iedereen aanraden.
Dit was vroeger toch het barista-topic maar is ergens in 2008 omgedoopt naar de huidige titel?quote:Op dinsdag 11 april 2023 13:05 schreef miss_sly het volgende:
Merge gevraagd voor naar het Barista-topic. Staan alle handigheidjes mooi in één topic
Er was een nieuw topic. Dat is nu onderdeel van deze reeks.quote:Op dinsdag 11 april 2023 14:26 schreef brother52 het volgende:
[..]
Dit was vroeger toch het barista-topic maar is ergens in 2008 omgedoopt naar de huidige titel?
Lijkt me een beetje onzinnig om een reeks met zichzelf te mergen. Of er moet ergens nog een ander barista-topic zijn…
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |